www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Doua Mituri Frecvent Intalnite


Recommended Posts

Posted

Zic sa scriu si eu despre asta, poate ajuta cuiva. Vad foarte des doua mituri populare in care oamenii cred.

 

1) Ce doze sa-mi iau la chitara mea din lemn de trestie? Am chitara/bas marca Looney Tunes si nu-mi suna cum vreau eu, ce doze sa-i iau? Fratilor, sunetul unui instrument vine in primul rand de la lemnul din care este facut. Eu inteleg si traiesc faptul ca e greu (a se citi "scump") sa iei un instrument de calitate, dar asta nu inseamna sa bagi bani intr-un produs care a a fost gandit sa fie ieftin. Daca va vine ideea sa schimbati dozele sau orice altceva la un instrument, documentati-va intai si vedeti din ce lemn este facut, apoi vedeti din ce lemn este facut un instrument serios. Basswood, agathis, pine, etc = nu. Alder, maple, mahogany, rosewood, bubinga, etc = ne gandim sa schimbam dozele.

 

2) Vand legendarul amplificator Bestsound din 1952 (folosit prima data in 1953). Orice amplificator contine, printre altele, condensatori electrolitici (polarizati). Durata de viata a unui condensator electrolitic este de aproximativ 15-20 de ani. Daca iei un amplificator care are 30 de ani si are condensatorii electrolitici originali, acesta nu mai functioneaza in parametrii de proiectare. Fie ii schimbi condensatorii, fie il folosesti asa cum e, riscand sa arzi finalii si sa-l donzei pe elforum. Un amplificator vintage este valoros pentru cei care isi permit sa-l restaureze si sa-l intretina cum trebuie, pentru ceilalti este o rabla. Din nou, nu putem sa mergem toti sa cumparam amplificatoare noi din magazin, dar fiti constienti de ce cumparati/vindeti si ganditi-va la pretul corect.

  • Like 3
Posted

Daca va vine ideea sa schimbati dozele sau orice altceva la un instrument, documentati-va intai si vedeti din ce lemn este facut, apoi vedeti din ce lemn este facut un instrument serios. Basswood, agathis, pine, etc = nu. Alder, maple, mahogany, rosewood, bubinga, etc = ne gandim sa schimbam dozele.

 

Da-mi voie sa te contrazic. Am avut comparatie 1:1 (cu inregistrari si spectro) de chitara de mahon cu sh5 -vs- o chitara agathis! cu sh6(nu aveam sh5),diferenta a fost una notabila, ca nu aveam tone pot si sh6 e si mai bright decat sh5, si se auzea asta , pe cand chitara cu sh5 avea circuitul de ton si asta se auzea, in rest...Nedemn de diferenta de mii de euro intre instrumente, ca lemn. Vasazica, se auzea diferenta ca era SH6 si SH5, si faptul ca wiringul era diferit, neexistand tonul la cea cu sh6.

 

Mit? Ah si inca o chestie, am o chitara buna din alder, and guess what? tot prefer sa cant pe aia din agathis!!! si daca e ,,mai proasta'' si tot

ce iti spune asta? e dupa gust, nu e dupa reguli. Poate mie-mi place sa cant pe chitare din plastic, ca asa consider eu.

 

Nu inteleg de unde pana unde, dam sfaturi asa, aia da , aia nu. E mai mult vorba de preferinte si comparatii, decat DA,/NU, bine/rau

 

Si de cand basswood nu e lemn ok? Foarte interesant! Cineva sa-l anunte pe Govan cu jaghina aia de Suhr pe care tot canta.

 

Auzi da, in carbon, eu as zice sa nu bagam deloc doze!! AL DRACU! nu e nici macar lemn

 

:facepalm:

 

2) Vand legendarul amplificator Bestsound din 1952 (folosit prima data in 1953). Orice amplificator contine, printre altele, condensatori electrolitici (polarizati). Durata de viata a unui condensator electrolitic este de aproximativ 15-20 de ani. Daca iei un amplificator care are 30 de ani si are condensatorii electrolitici originali, acesta nu mai functioneaza in parametrii de proiectare. Fie ii schimbi condensatorii, fie il folosesti asa cum e, riscand sa arzi finalii si sa-l donzei pe elforum. Un amplificator vintage este valoros pentru cei care isi permit sa-l restaureze si sa-l intretina cum trebuie, pentru ceilalti este o rabla. Din nou, nu putem sa mergem toti sa cumparam amplificatoare noi din magazin, dar fiti constienti de ce cumparati/vindeti si ganditi-va la pretul corect.

 

cu asta sunt de acord

  • Like 4
Posted

Da-mi voie sa te contrazic. Am avut comparatie 1:1 (cu inregistrari si spectro) de chitara de mahon cu sh5 -vs- o chitara agathis! cu sh6(nu aveam sh5),diferenta a fost una notabila, ca nu aveam tone pot si sh6 e si mai bright decat sh5, si se auzea asta , pe cand chitara cu sh5 avea circuitul de ton si asta se auzea, in rest...Nedemn de diferenta de mii de euro intre instrumente, ca lemn. Vasazica, se auzea diferenta ca era SH6 si SH5, si faptul ca wiringul era diferit, neexistand tonul la cea cu sh6.

 

Mit? Ah si inca o chestie, am o chitara buna din alder, and guess what? tot prefer sa cant pe aia din agathis!!! si daca e ,,mai proasta'' si tot

ce iti spune asta? e dupa gust, nu e dupa reguli. Poate mie-mi place sa cant pe chitare din plastic, ca asa consider eu.

 

Nu inteleg de unde pana unde, dam sfaturi asa, aia da , aia nu. E mai mult vorba de preferinte si comparatii, decat DA,/NU, bine/rau

 

Si de cand basswood nu e lemn ok? Foarte interesant! Cineva sa-l anunte pe Govan cu jaghina aia de Suhr pe care tot canta.

 

Auzi da, in carbon, eu as zice sa nu bagam deloc doze!! AL DRACU! nu e nici macar lemn

 

:facepalm:

 

 

 

cu asta sunt de acord

 

 

 

 

Vezi ca la Govan nu e 100% lemn de tei, are top de artar si mai mult ca sigur influenteaza si ala sunetul, se pare ca e o reteta buna tei+artar pt un spectru mai larg de frecvente...

Posted

Orice chitara suna bine in camera sau pe inregistrare, diferenta apare atunci cand o bagi in formatie. Un lemn bun iti da mult mai multe armonici si asa vei reusi sa te auzi prin tobe, bas, alte chitare, etc. Stiu ca sunt unii muzicieni mari care canta pe lemne dubioase. John Myung de exemplu canta pe basswood. Dar: 1) basul lui Myung este custom made, nu este acelasi basswood pe care il gasesti in magazin. 2) La ce amplificare are el, ar putea canta si pe o scandura cu sarme batute in cuie.

 

Trebuie sa mentionez faptul ca eu cant la chitara bas, unde datorita corzilor lungi si a amplitudinii mari a vibratiilor corpul instrumentului conteaza foarte mult. Poate la chitara nu este la fel de important. Dar am avut cateva basuri si am cantat pe destule altele incat sa-mi dau seama care este rolul lemnului in sunet. Dupa parerea mea un rationament se formeaza pe reguli generale, nu pe exceptii. Asadar daca in general am observat ca basurile cu lemne moi cum ar fi basswood nu au sustain si nu taie prin mix, eu iau de buna aceasta concluzie. Desigur ca tot ce scriu aici este parerea mea, insa mi s-ar parea aiurea sa spun asta la fiecare postare :)

  • Like 1
Posted (edited)

are top de artar si mai mult ca sigur influenteaza si ala sunetul

Nah, atâta timp cât ești tu sigur...

 

Cam așa e, 24fret, a doua observație e perfect pertinentă. Dar în privința primei, ai și date care s-o confirme?

 

2) La ce amplificare are el, ar putea canta si pe o scandura cu sarme batute in cuie.

Deci până la urmă amplificarea e cea mai importantă?

 

datorita corzilor lungi si a amplitudinii mari a vibratiilor corpul instrumentului conteaza foarte mult. Poate la chitara nu este la fel de important.

Din nou, ai date sau doar intuiții?!

 

Desigur ca tot ce scriu aici este parerea mea

Atunci te-ai gândit că părerile tale pot fi utile cel mult ție?

Edited by FiveseveN
Posted (edited)

deci petrucci, evh, satriani, evh, gilbert si o gramada de altii sunt fraieri ca au chitara din tei (basswood)...vorbim de chitara, nu bas!

orice lemn poate fi mai calitativ sau mai putin calitativ...din cate stiu eu basswood-ul e o idee mai ieftin de achizitionat decat mahogany sau alder. atata tot. nu e in niciun caz alternativa mai ieftina la altceva

il poti include cu succes in categoria tonewoods in care intra si celelalte traditionale...

 

cu agathis sau alte gaselnite ale noului mileniu :) e alta poveste.

iar in privinta dozelor, conteaza lemnul, conteaza wiring-ul...in principiu nu prea faci din rahat bici. ori suna chitara la rece ori nu, si pace dar daca suna ok, conteaza si doza...eu cel putin am fost surprins cat de mult...

 

parerea mea

Edited by barbarossa
  • Like 1
Posted (edited)

Bun, deci sa recapitulam: Cu al doilea mit sunteti de acord, deci nu mai avem treaba cu el, da? :)

 

In privinta primului, fie nu m-am exprimat eu bine, fie ratati punctul. Nu incerc sa dau directive nimanui despre ce chitara sa-si ia. Nu contest ca exista super chitare din basswood sau pine. Se pare ca nu oricum intereseaza pe nimeni ca majoritatea chitarelor din basswood sunt niste pocnitori, si fiecare vine cu exceptii ca si cum exceptia ar face regula. Mesajul meu acesta asta a fost: Nu va obositi sa schimbati dozele la un instrument facut din lemn prost. Bun, retrag basswood, agathis, pine, poplar si plywood. Judecati singuri daca chitara este facuta dintr-un lemn decent, pus acolo pentru ca asa suna bine si nu ca sa iasa ieftin, si daca merita aceasta chitara o schimbare de doze. Eu am schimbat doze la basuri ieftine si am prieteni care au schimbat doze la chitare ieftine, toate din lemne proaste, si nu am obtinut nimic. Eu incerc sa atrag atentia acestui lucru ca sa nu-si iroseasca si altii banii si visele modificand chitari proaste.

 

Altfel, din partea mea, long live basswood! :)

 

P.S. Poate parerile mele imi sunt utile doar mie, dar macar eu nu am pareri cat pentru 5174 de post-uri.

Edited by 24fret
Posted

Nu incerc sa dau directive nimanui despre ce chitara sa-si ia.

Nici nu a obiectat nimeni la așa ceva, ci specific la declarația "sunetul unui instrument vine in primul rand de la lemnul din care este facut". Presupunem, evident, că vorbim despre instrumente electrice.

 

macar eu nu am pareri cat pentru 5174 de post-uri

Măsurătorile nu sunt păreri.

http://www.stormriders.com/guitar/telecaster/guitar_wood.pdf

http://www.latrobe.edu.au/synergy/synergy-news-articles/$10k-or-$300-guitar-it-sounds-the-same (din păcate n-am găsit și datele, măcar preliminare).

Posted (edited)

in privinta celui de al doilea mit... cateodata condensatorii aia invechiti si nashpa, de scrie pe ei sprague, atom fac sa sune ampul intr-un fel anume -adica mishto. oricum, cand incepe sa pice cate unul, simti ca nu e ceva in regula, dar mai e mult pana sa distrugi etajul final - adica o vesnicie. crezi ca nu functioneaza ampul fara electrolitici in filtraj? faza e ca un amp vintage va functiona si peste 100 de ani -e normal sa-i schimbi electroliticii, unele ampuri iii au la exterior, cate doi in capsula, si daca nu, oricum montarea e wired asa ca se pot schimba, cu putina pricepere chiar de utilizator. sa va vad cum o sa le schimbati la o mesa moderna peste 10 ani. si la ce cost.

in alta ordine de idei: ce facem cu jumatate dintre procesoarele si efectele smd care au electrolitici polimer cu 500-1000 de ore de functionare garantata?

 

la primul mit - lemnul e singurul material folosit pt chitare electrice?

Edited by sorin65
  • Like 1
Posted (edited)

Presupunand ca basswood este un lemn bun, cum se face ca Fender, cel mai mare producator, nu face chitare din basswood? Cum se face ca Gibson nu face chitare din basswood? Si mai mult, de se ce pune basswood pe Squier, a carui avantaj este ca e ieftin? Daca o chitara costa 180 de dolari noua si e facuta din basswood, ii iau doze de 100 de dolari pentru ca unele chitare din basswood sunt bune? Credeti ca suna la fel? Am cantat pe Squier facut din basswood si pe Squier facut din maple. Cel din maple suna mai bine. Apoi am cantat pe Fender facut din Alder, cu aceleasi doze care le-am scos de pe Squier, si le spulbera pe amandoua. Poate sa-mi zica orcine orice, NU suna la fel. Referitor la ampuri, un prieten mi-a schimbat condensatorii electrolitici la doua amplificatoare, unul de bas iar celalalt de chitara. De ce le-am schimbat? Ampul de bas suna foarte subtire si fara vlaga, iar cel de chitara distorsiona in mod ingrozitor. Condensatorii au fost comandati din UK, alesi pe spranceana (dar cu buget de bun simt), iar efectul a fost ca sunetul s-a schimbat. Sigur, suna amandoua correct, dar nu mai au acelasi ton. Si ce-am rezolvat? Inainte nu erau folosibile iar acum nu mai suna vintage...

Edited by 24fret
Posted

Eu am schimbat doze la basuri ieftine si am prieteni care au schimbat doze la chitare ieftine, toate din lemne proaste, si nu am obtinut nimic.

 

Nu ai obţinut ce te aşteptai tu să obţii...

Problema cu lemnele şi tonul mi se pare că intră la capitolul "mit". Sunt sigur că dacă lemnul de tei era folosit doar pentru chitarele scumpe, şi-ar fi schimbat locul din prima categorie în a doua. Mie unul nu-mi place teiul din considerente fizice. E prea moale. Cum îmi place să mai şurubăresc prin chitare, scot de două ori un şurub, a treia oară se duce naibii filetul şi trebuie să improvizez cu scobitori. În plus, o lovitură pe un corp de tei face o adâncitură care nu-mi place cum arată. Câst despre tonuri, am avut un Bullet care mi-a plăcut foarte mult cu anumite doze şi care nu mi-a plăcut cu altele. La fel pot spune şi despre anin, cât şi despre mahon. Câte gusturi, atâtea păreri.

Momentan, la chitara mea din anin am schimbat bridge-ul, nut-ul, cheiţele şi am ecranat-o. Dozele nu le-am schimbat, poturile nici atât. Vreau să spun că după operaţiunile respective are cu totul alt ton. E mult prea bright momentan şi pentru asta voi schimba pot-urile cu unele cu valori mai mici. Habar n-am cât a contribuit fiecare element în parte. Mă gândesc că ecranarea a avut cel mai mare impact. De exemplu nu observ un sustain mărit, cu toate că blocul sistemului tremolo e de vreo 3 ori mai mare decât cel original iar nutul din plastic a fost înlocuit cu unul din os. Alte mituri...

 

Îmi e greu să compar însă cât de diferit sună dozele în funcţie de tipul lemnului dintr-un singur motiv. Nu le-am încercat pe chitare identice, cu acelaşi hardware, însă lemnele corpurilor diferite. Dacă la una am doza mai sus sau mai jos decât la alta, mă gândesc că are impact asupra tonului, lucru ce, pe unii îi duce cu gândul la ideea că sună altfel pentru că-i lemnul diferit. E uşor să pici în plasa producătorilor de instrumente sau doze şi a descrierilor pe care le oferă. Trebuie să fim realişti, cât timp îţi cere cineva $2000 pe un obiect, te-ai aştepta să-ţi ofere o descriere care să te facă să crezi că merită diferenţa. Dacă Gibson ar scrie pe site, în loc de toată povestea la fiecare instrument, despre cât de bine se simte în mână, cât de bune sunt materialele, doar "this guitar is ok" şi ţi-ar prezenta, plastic, caracteristicile principale, nu te-ar mai interesa.

 

Iarăşi, ce spuneai despre bas, cu "tăiatul prin mix", unora chiar nu le place treaba asta.

 

La fel ca în cazul dozelor. Când asculţi muzică, dacă-ţi poţi da seama de valoarea dozelor folosite sau de lemnul folosit la construirea chitarei, sau ştii pe cineva care poate, aş crede, fără discuţii "miturile". Dar apar tot felul de dubioşenii. Albume Zeppelin în care tonul specific Les Paul a fost produs de fapt cu un Telecaster şi multe asemenea.

  • Like 1
Posted

cum se face ca Fender, cel mai mare producator, nu face chitare din basswood? Cum se face ca Gibson nu face chitare din basswood?

Tradiție. Determinată de accesibilitatea diferitelor specii în trecut.

 

de se ce pune basswood pe Squier, a carui avantaj este ca e ieftin?

E moale => ușor de prelucrat.

 

Ai putea lăsa aprecierile gratuite precum "lemn bun" și să susții obiectiv afirmația de la care am plecat?

  • Like 2
Posted

De exemplu nu observ un sustain mărit, cu toate că blocul sistemului tremolo e de vreo 3 ori mai mare decât cel original iar nutul din plastic a fost înlocuit cu unul din os. Alte mituri...

 

Blocul nu te ajuta la sustain decat in momentul in care tremoloul "pluteste", adica cand il actionezi cu mana. Sau cand ai "floating tremolo". Cand e lipit de lemn nu face nimic nici in plus nici in minus.

 

Referitor la lemne, "basswood" (adica tei sau brad) te dezavantajeaza putin la sustain si iti poate creea probleme la suruburi, pivoti, finish care sare foarte usor (dar aici poate e si din calitate)

Celelalte lemne mie imi suna la fel...

Ce poate face o chitara sa sune diferit e griful fretboard de palisandru sau artar - eu il prefer pe cel din artar deoarecce mareste sustainul si nu taie (absoarbe) din inalte ca si cu palisandru (rosewood) ; tipul de finish aici nu ma prea pricep, dar un finish de tip "glossy" mie imi place mai mult decat o vopsea ordinara; tipul de bridge am acasa si tele si strat si pot sa spun ca tele are ceva diferit, nu-mi dau seama ce sau nu stiu cum sa ma exprim, dar nici amplificat si nici la rece nu suna la fel.

In rest, ca e artar, plop, anin, mahon, etc ma indoiesc ca un traductor de semnal (adica doza in cazul nostru) le poate percepe, atata timp cat nu face decat sa preia un mic curent pe care o coarda il produce cand vibreaza langa un magnet. Poate aici mai intrervine putin si modul de prindere al dozelor de corp, cu sau fara pickguard, cu arcuri sau fixate zdravan in lemn etc.

Posted

(adica tei sau brad)

Stai puțin, ori e una ori alta? Îți zic eu, e tei toată ziua.

 

ma indoiesc

Te îndoiești că e perceptibilă diferența materialelor corpului, dar e important stratul neglijabil de plastic de deasupra, și materialul neck-ului?!

Pentru a zecea oară, (in)credulitatea personală e complet gratuită. Sunt milioane de oameni care cred că poziția planetelor le influențează viața. Singurul lucru concludent e o analiză metodică în urma căreia putem spune "materialul din care e construit un corp/neck/nut/bridge/strap/elastic de păr influențează răspunsul în frecvență cu până la X dB".

Posted

Presupunand ca basswood este un lemn bun, cum se face ca Fender, cel mai mare producator, nu face chitare din basswood? Cum se face ca Gibson nu face chitare din basswood? Si mai mult, de se ce pune basswood pe Squier, a carui avantaj este ca e ieftin? Daca o chitara costa 180 de dolari noua si e facuta din basswood, ii iau doze de 100 de dolari pentru ca unele chitare din basswood sunt bune? Credeti ca suna la fel? Am cantat pe Squier facut din basswood si pe Squier facut din maple. Cel din maple suna mai bine. Apoi am cantat pe Fender facut din Alder, cu aceleasi doze care le-am scos de pe Squier, si le spulbera pe amandoua. Poate sa-mi zica orcine orice, NU suna la fel. Referitor la ampuri, un prieten mi-a schimbat condensatorii electrolitici la doua amplificatoare, unul de bas iar celalalt de chitara. De ce le-am schimbat? Ampul de bas suna foarte subtire si fara vlaga, iar cel de chitara distorsiona in mod ingrozitor. Condensatorii au fost comandati din UK, alesi pe spranceana (dar cu buget de bun simt), iar efectul a fost ca sunetul s-a schimbat. Sigur, suna amandoua correct, dar nu mai au acelasi ton. Si ce-am rezolvat? Inainte nu erau folosibile iar acum nu mai suna vintage...

 

Tu chiar nu pricepi ca unele dintre cele mai scumpe chitare sunt din basswood? Steve Vai are un singur model din alder, restul toate sunt din basswood. Si daca nici el nu-si face chitari din ce lemn vrea *ula lui atunci nu stiu cine. Crezi ca-i prost? Satriani, exceptand modelele 2400, toate restul sunt din basswood, aceeasi poveste, bla bla bla. Petrucci - bla bla bla aceeasi poveste, Govan, Gilbert, Kiko Loureiro, or fi toti prosti? :blink:

Posted

Tu chiar nu pricepi ca unele dintre cele mai scumpe chitare sunt din basswood? Steve Vai are un singur model din alder, restul toate sunt din basswood. Si daca nici el nu-si face chitari din ce lemn vrea *ula lui atunci nu stiu cine. Crezi ca-i prost? Satriani, exceptand modelele 2400, toate restul sunt din basswood, aceeasi poveste, bla bla bla. Petrucci - bla bla bla aceeasi poveste, Govan, Gilbert, Kiko Loureiro, or fi toti prosti? :blink:

 

Nu-s prosti, dar poate cineva le-a explicat, sau si-au dat singuri seama ca n-are rost sa stea cu un LP de 5 kg dupa gat devreme ce au instalate sustainiacuri si la ce gain mare/distors canta si prin cate efecte trece chitara lor chiar nu mai conteaza lemnul. De data asta chiar nu conteaza.

Posted

Tu chiar nu pricepi ca unele dintre cele mai scumpe chitare sunt din basswood? Steve Vai are un singur model din alder, restul toate sunt din basswood. Si daca nici el nu-si face chitari din ce lemn vrea *ula lui atunci nu stiu cine. Crezi ca-i prost? Satriani, exceptand modelele 2400, toate restul sunt din basswood, aceeasi poveste, bla bla bla. Petrucci - bla bla bla aceeasi poveste, Govan, Gilbert, Kiko Loureiro, or fi toti prosti? :blink:

 

pretul chitarilor respective mai este dat si de cine le "semneaza", ca doar nu difera cu mult un Ibanez RG Prestige de JEM-ul lui Vai, dar diferenta de bani este enorma. cat de diferit este basswood-ul dintr-un JEM si cel dintr-un RG Prestige sa justifice diferenta de pret ?

RG Prestige are doze DiMarzio, la fel ca si JEM-ul sau JS-ul. restul este marketing bine pus la punct.

Am un RG Prestige si pentru urechile mele suna excelent.

Posted

pretul chitarilor respective mai este dat si de cine le "semneaza", ca doar nu difera cu mult un Ibanez RG Prestige de JEM-ul lui Vai, dar diferenta de bani este enorma. cat de diferit este basswood-ul dintr-un JEM si cel dintr-un RG Prestige sa justifice diferenta de pret ?

RG Prestige are doze DiMarzio, la fel ca si JEM-ul sau JS-ul. restul este marketing bine pus la punct.

Am un RG Prestige si pentru urechile mele suna excelent.

 

Eu am avut Prestige de 2500 euro. Ia-ti un JEM si povestim dupa. ;)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.