Mihai Souca Posted March 16, 2014 Posted March 16, 2014 Salut, colegi! Am o intrebare: De ce un amp (de exemplu) mai vechi e mai pretios si de obicei se zice ca e mai bun? E doar mai bun decat ampurile care se fac astazi? Nu e mai slab decat cum era pe vremea lui? De exemplu, electrolitul dintr'un condensator nu se evapora, deci se modifica capacitatea, deci nu mai filtreaza bine, deci apar distorsiuni? Lampile se pot schimba. Dar, totusi, nu e doar un mit? Un link unde e discutata problema ar fi ok 1
lefmir Posted March 16, 2014 Posted March 16, 2014 (edited) Uite aici un articol interesant: http://www.upfrontgu...s-vintage-amps/ Problemele principale la un amp "vintage" ar fi: -condensatorii...de obicei daca sunt de calitate, rezista o viata. E de ajuns ca unul sa fie uscat si nu va mai suna la fel si/sau baga zgomote; -daca e combo, suspensia difuzorului care pe vremea aia se facea din hartie - daca nu a fost forjat(dar avand in vedere scopul lui, a fost forjat) poate fi in stare buna; -lampile sunt consumabile; -potentiometri uzati; Restul componentelor ar trebui sa reziste mai mult decat noi. Nu merita decat, cum zice tipul din articol, daca faci colectie... Edited March 16, 2014 by lefmir 2
Adi M Posted March 16, 2014 Posted March 16, 2014 Dacă ar interveni 57, te-ar întreba, pe bună dreptate, ce înțelegi prin „mai bun”. Și ce înțelegi prin „în trecut”, de asemenea. Faptul că ai mare dreptate aici îmi amintește de acel banc: Doi filosofi discutau. - [expune o teorie] - Tu chiar știi despre ce vorbești, prietene... - Ce înțelegi prin "a ști"? - Dar tu, ce înțelegi prin "a vorbi"?? - Ce înțelegi prin "tu"??? Scuze de offtopic, primesc fără supărare Report și ștergerea postului dacă se cuvine... 5
otringal Posted March 16, 2014 Posted March 16, 2014 nu e chiar asa, va contrazic! totusi, un amp vechi fata de unul nou nu va fi niciodata batut la capitorul vechime scuze, nu ma puteam abtine foarte foarte frumos expusa problema mai sus, ma mir ca am prins in viata asta un topic pe RGC care ar fi putut da nastere iarasi unor mari controverse, insa vad ca nu a fost cazul sa o tinem tot asa!!! 4
alinu_tau Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 De la nasu' mare pentru FiveseveN: https://en.wikipedia...i/False_analogy Cu asta nu-l poti bate, are calculator care se deschide direct in wiki in 5 secunde. Amplificatoarele vechi au valoare pentru colectionari, asa cum si chitarile Fender din anii 50-60 o au, dar n-ai putea sa zici ca suna mai bine decat o copie reeditata noua, din contra. Eu am pus mana pe asa ceva, si e ca si cum te-ai chinui sa conduci o rabla. Dar ca si piesa de colectie, e misto sa o ai si sa te poti lauda cu ea. 1
sorin65 Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 @alin, sa intelegem ca ai pus mana pe o chitara fender din '50-60? ps: cine vrea sa vada cum suna cateva "eable" vintage, poate sa vina la mine sa vada cum suna, apoi sa scrie ce crede, aici pe forum 1
FiveseveN Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 (edited) O analogie din asta falsă voiam să fac și eu, dar m-am abținut. Condensatorii se pot schimba si se schimba. Amplificatoarele vechi sunt ravnite in primul rand pentru ca sunt piese de colectie, abia apoi intervin considerente legate de ton. What he said. dezmortit Încă nu am găsit dovezi ce suportă mitul break-in-ului. Am și eu un chorus de prin '80. Cine vrea să vadă cum sună un zgomot de fond vintage poate să vină la mine să vadă cum sună, apoi să scrie ce crede, aici pe forum . Edited March 17, 2014 by FiveseveN 1
sorin65 Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 (edited) pai ce te opreste sa-i scoti zgomotul total? e destul de simplu asta este valabil si la ampurile vintage ele suna prost sau bine - aici nu e vb de gusturi, ci de zgomote nedorite sau alte disfunctionalitati, in egala masura cu cele noi. la un amp vechi, daca resuscitezi ceea ce este iesit din parametri poate suna f mishto, altfel decat unul actual. why? chiar daca schema e cunoscuta, vei vedea ca sunt cateva componente pe care, mai ales cand toata informatia vine de pe net, nu le-ai fi folosit vreodata. pe de lata parte tensiunea retelei pt care erau proiectate pt europa, era cea UK, din perioada respectiva, adica 240v. iti dai seama ca acei 10-20% less cat e pe la noi conteaza f mult. sunt ampuri relativ noi, mai ales marshall care functioneaza cam aiuristic la noi din cauza asta. pe alta parte mai sunt si lampile - toate lampile 12ax7 actuale, fie ca e vorba de tad, groove, tungsol, noi, scoase din cutie imi dau pe catometru ca ar avea emisia de cca 50-60% fata de una vintage. si daca acel amp il consideri ca etalon de sunet, poti face ca orice amp actual sa sune cam pe acolo. Edited March 17, 2014 by sorin65 3
subliminal Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 mai e si chestia ca exista unii care mor dupa ampurile vintage, fender de exemplu,pentru ca au fost construite ''by the man himself'',si respecta reteta originala ; pot fi considerate o investitie,pretul lor creste considerabil in timp. in orice caz,, astea trebuie resuscitate, de multe ori nici nu mai functioneaza cum trebuie. daca vorbim de sunet,aici e deja vorba de preferintele fiecaruia;unui shredder de azi nu cred ca i-ar placea un pro reverb din 50,la fel cum nici unuui fan stones nu ii va surade ideea sa cante pe vreun slo . 2
ggg Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 (edited) [quote name=red' timestamp='1395039216' post='855360' Unele componente raspund altfel la semnal (la voltaje mari, rezistentele carbon comp raspund altfel). Ce scrie in acel articol ,...sau mai bine spun despre ce nu scrie . Principala diferenta dintre rezistentele CC si toate celelalte este una pur constructiva . La rezistentele CC , factorul rezistiv se obtine exact invers , comparativ cu alte tipuri de rezistente ( http://www.electroni...stor/res_1.html ) . In privinta "resistor distorsion" mai degraba s-ar putea vorbi despre decalibrarea rezistentei . Daca o rezistenta CC este montata fara sa fie expusa temperaturilor ridicate , nu are nici o problema indiferent de tensiunea la care lucreaza. Totodata daca , rezistenta este folosita la puterea nominala sau nu este montata langa vreo sursa de caldura , nu are absolut nici o problema si nu-si modifica valoarea vreodata . pe alta parte mai sunt si lampile - toate lampile 12ax7 actuale, fie ca e vorba de tad, groove, tungsol, noi, scoase din cutie imi dau pe catometru ca ar avea emisia de cca 50-60% fata de una vintage. Curios ! Eu folosesc Mullard si Tungsol Reissue (Made in Russia) care au emisie cu peste 30% mai mare decat "surorile" lor vintage (perioada '80 ) . Dar ,orice este posibil. Ce vreau sa subliniez , este faptul ca poate nu ar trebui generalizat ca o regula . Parerea mea este ca acele componente vintage , aveau probleme mult mai serioase decat cele care se fabrica in prezent . O rezistenta CC de prin 1972 am facut-o "praf" in 5 secunde ,comparativ cu un Allen Bradley construit in zilele noastre care a "murit" dupa vreo 20 de secunde de supraincalzire a teminalelor . In schimb ce nu se mai gaseste acum ( pt ca nu se mai fabrica ) este tola pt transformatoarele de iesire cu peste 4% Si. Toate articolele din NET care trateaza comparativ sunete sau a semnale dar fara sa publice si spectrograme , nu ar trebui bagate prea mult in seama....parerea mea . Cand se discuta despre sunet sau alte proprietati ale semnalelor electrice AF , analiza de spectru este obligatorie . Edited March 17, 2014 by ggg
sorin65 Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 Curios ! Eu folosesc Mullard si Tungsol Reissue (Made in Russia) care au emisie cu peste 30% mai mare decat "surorile" lor vintage (perioada '80 ) . folosesc un catometru din 60, ca sa fiu pe intelesul tuturor, are pt fiecare tip de lampa niste cartele, pt realizarea contactelr necesare, plus inca o zona care supraevidentiaza zina aparatului de masura aratand zona in care ar trebui sa fie zona de functionare corecta. la 12ax7 numai lampile nos , dar nu oricare, "acul" ajunge in zona buna. mullard reissue n am incercat, dar tungsol, care e lampa preferata as new stock, e departe de zona aceea. ps: in foto e chiar un 12ax7 ok-vezi zona "neagra" din dreptul acului. la lampile moderne e mult mai la stanga. nu zic ca nu se aud ok lampile moderne, dar... 1
edy_wheazel Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 Older Means Better? Daca-i vorba de vin, da. Daca-i vorba de femei, nu. Daca-i vorba de scule, cred ca peste 20 de pagini inca se dezbate problema. 3
sorin65 Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 Daca-i vorba de femei, nu. lasa ca mai ai timp sa afli ce si cum -)) 1
edy_wheazel Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 lasa ca mai ai timp sa afli ce si cum -)) Eh, deja aia de-o varsta cu mine ii considerata (relativ) batrana.
edy_wheazel Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 asta e clar. dar n are legatura cu better Discutabil, la fel ca-n cazu' sculelor. si ca sa fiu on topic, la un moment dat era (si cred ca mai ii) un fetish cu condensatorii aia vechi sovietici in carcasa metalica, se vindeau la preturi cel putin ciudate.
ggg Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 (edited) Daca ar exista situatia in care rezistenta CC sa fie pozitionata la cativa milimetrii de tubul de preamplificare (sau chiar 1 -2 centimetrii fata de tuburile finale) , atunci , da . Trebuiesc cateva sute de grade (200-300 grade celsius ) pt a distruge o rezistenta CC . Este adevarat ca daca temperatura de mediu creste peste 40 de grade si rezistenta CC is modifica valoarea dar nu intr-un mod ireversibil. Edited March 17, 2014 by ggg 1
viobio Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 (edited) Prefer ampurile fabricate in anii 50..80 Ce se fabrica in ziua de azi lasa de dorit,piese de doi lei,executie proasta,parca sunt sa fie consumabile,prefer sa repar un TWIN din 55 in defavoarea unui TWIN din 2014 . E la fel ca la masini,se lucreaza din ce in ce mai prost!! Daca ar fi sa cumpar un amp,as cauta un model fabricat cind LAMPA erea regina.Orice amp se poate restaura pentru inca 50 de ani de functionare. Edited March 17, 2014 by viobio 4
Moses1294 Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 Ca si tehnologie cam asa este.De exemplu un amplificator pe tuburi este clar mai bun decat unul pe tranzistori.In ceea ce priveste vechimea propriuzisa,probabil lumea se gandeste ca pe vremuri lucrurile se faceau mai de calitate(si de obicei au dreptate).Iar ca si chitari,e destul de cunoscut faptul ca o chitara peste care a trecut vremea suna mai bine(evident pastrata decent,nu cum a venit un vecin la mine cu o bucata de lemn cu corzi gasita prin beci/cotet,aruncata pe acolo de nustiucine ca si cum ar fi fost un nimic).
FiveseveN Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 De exemplu un amplificator pe tuburi este clar mai bun decat unul pe tranzistori. Hai, uimește-ne, explică de ce. INB4 "calitatea sunetului". Poate ai dori să te mai informezi înainte să dai cu parul în baltă. 2
lefmir Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 Oh nu nu nuuuu... Inchide in pana mea cutia pandorei! 2
'mnezău Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 (edited) Iar ca si chitari,e destul de cunoscut faptul ca o chitara peste care a trecut vremea suna mai bine(evident pastrata decent,nu cum a venit un vecin la mine cu o bucata de lemn cu corzi gasita prin beci/cotet,aruncata pe acolo de nustiucine ca si cum ar fi fost un nimic). Să nu uităm, depinde şi ce s-a cântat la chitară. Dacă nu bagi filing, chitara simte şi începe să sune din ce în ce mai prost. Şi aia găsită prin coteţ, dacă a prins câteva doze puternice de filing, sunt sigur că sună superb. Nici nu trebuie mult. Eu unul am început să-mi tratez chitarele cu filing de câţiva ani, în fiecare zi, jumătate de oră de filing. Pot spune că totul sună mai bine, pe zi ce trece. Trebuie răbdare. Cum marele Yoda spunea: "Patience you must have, my young padawan". Nebănuite sunt căile parapsihologice... Edited March 17, 2014 by Caliman Decebal 4
Moses1294 Posted March 18, 2014 Posted March 18, 2014 Ma scuzati ca am indraznit sa zic si eu ceva.Nu am vazut ca postasera pana atunci numai persoane cu rank-uri de la "membru" in sus ca sa imi dau seama ca o sa fiu luat la misto pentru ca ei sunt foarte experimentati si smecheri.Nu zic ca daca ar fi sa zic vreo prostie sa nu fiu corectat,dar atitudinea clar lasa de dorit.Cica am fi pe RGC(Romanian Guitarist Comunity),dar in loc sa ne purtam ca atare,ne mancam ca si cainii intre noi si asteptam oportunitatea de a umili pe cineva prin misto-uri,ironii si alte cele.Foarte frumos...De acum voi incerca sa ma rezum doar la ceea ce am nevoie pe acest forum deoarece nu are rost sa ofer pe tava orisicui oportunitatea de a ma face ca ,in timp,din cauza atitudinii lor, sa imi pierd respectul pentru RGC. 2
Guest Posted May 1, 2014 Posted May 1, 2014 (edited) Prefer ampurile fabricate in anii 50..80 Ce se fabrica in ziua de azi lasa de dorit,piese de doi lei,executie proasta,parca sunt sa fie consumabile,prefer sa repar un TWIN din 55 in defavoarea unui TWIN din 2014 . E la fel ca la masini,se lucreaza din ce in ce mai prost!! Daca ar fi sa cumpar un amp,as cauta un model fabricat cind LAMPA erea regina.Orice amp se poate restaura pentru inca 50 de ani de functionare. Chiar ieri am citit două interviuri din 1992 cu Neil Young. Poate mai interesează pe cineva: Q : Where do you get your feedback? From the gain of the amp, or a pedal? NEIL : The volume. There is no gain on the amp. And we don't use distortion pedals. Just the Fender Deluxe. Q : You use that amp in concert? NEIL : Sure! I couldn't play without it. It's irreplaceable. I've got ten other Deluxes, but non of them sound like that one. All the old Fenders are different, because of different metal alloys, and also the cables used in them. The power isn't exactly the same either. Back then, everything was lost, you know...The construction was always different to a certain degree. I bought mine for 50$ at Saul Bettlan's Music in Los Angeles in 1967. I brought it home and plugged in my Gretsch. Right away, the whole place started to vibrate. The guitar vibrated as well. «Jesus», I shouted, and I had to turn down the volume to half to stop the feedback. JO: Could you have recorded 'Weld' with '60s era equipment? NY: Not without the Whizzer, because that's how I get the guitar sounds to change subtly. The Deluxe goes up to 12---not 11---and with everything floored, if you back it down to 10-1/2 from 12, all of a sudden it's chunky sounding on the attack. If you have it up on 12, then it just saturates completely and opens up after the attack. But if you back it down, it'll catch the attack. So I've got one button just to change that one thing that much. On a Fender Deluxe, there's tone and two volumes. The volume on the channel you're not using will affect the volume of the channel you are using, even when you're not plugged into it, because of the drain on the power amp. Having the ability to bring up the channel I'm not even using---so the overload thing comes on---or to change the treble here and there---those are the things I couldn't have done without this technology. Technology hasn't affected the sound, only the control of the sound. JO: What's the source of your feedback? Amp gain, devices? NY: Volume. There is no amp gain. We don't use a distorted effect at all. Just the Fender Deluxe. JO: Do you take that amp on the road? NY: Oh, yeah. I couldn't go without it. There is no spare. I've got 10 spares, but none of them sound like it. All Fender amps are different, made with different amounts of metal and windings, all these things. The transformers are all different powered. Everything used to be loose, y'know, so every combination of specs was different. I got mine for $50 at Saul Bettman's Music on Larchmont in L.A. in 1967. Took it home, plugged in this Gretsch guitar, and immediately the entire room started to vibrate. The guitar started vibrating, and I went, "Holy shit!" I turned it halfway down before it stopped feeding back. http://thrasherswheat.org/ptma/Frenchguitar492.htm http://thrasherswheat.org/ptma/equip.htm LE: Acum am văzut că și red a pus link spre Neil. Edited May 1, 2014 by Guest
FiveseveN Posted May 2, 2014 Posted May 2, 2014 There is no gain on the amp. Atunci nu e amplificator. De restul nu mai zic, am comentat destul despre relația mistico-fantastică dintre chitariști și echipamentul lor. 1
otringal Posted May 2, 2014 Posted May 2, 2014 si eu ma atasez de toate chestiile bizare ... spre ex. la o chitara. Intre una pe care am tavalit-o ani de zile si una noua, aia veche mi se pare mult mai misto si mult mai apropiata de mine. Un set de corzi forjat 2 saptamani e mereu mai misto pt mine ca unul abia pus. Un griff cu lacul ros pe alocuri e mult mai misto fata de unul nou, etc. Dar totul pana la care e mai bun/buna Pana mea suntem artisti, e normal sa fiim preferentiali, sa avem gusturi, discriminari, sa ne placa ceva mai mult ca altceva, oricat de puerile ar fi criteriile. Dar nu va mai considerati oameni de stiinta sa bagati mana in foc despre ceea ce ESTE si despre chestii pe care le atestati ca "IT'S A FACT" ... hai sa ramanem la "imi place" si atat. Nu mai gasiti substante magice invizibile care dau REALMENTE calitati superioare unor chestii fata de altele, just because you feel they have them. Si scuze daca am scris incoerent, ascult ceva simultan si scriu pe franturi si apropos de gain ... chitaristii oricum sunt indusi in eroare de la inceput cu termenul asta pt ei gain inseamna distorsiune si volum inseamna "mai tare" ... pe cand in inginerie toti stiu ca gain este castigul amp-ului si n-are nicio treaba cu etajul de clipping care oricum este doar o chestie pt chitaristi, niciodata n-o sa vada nimeni clipping pe un amp de semnal, sau oricare altul 1
subliminal Posted May 2, 2014 Posted May 2, 2014 older is better?in general,daca esti colectionar da. ''better than sex'' )))))) si asta ,cu conditia sa fii colectionar de instrumente vechi
edy_wheazel Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 ''better than sex'' )))))) "There's nothing better than sex" - edy_wheazel
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now