www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Lemnul Si Influenta Asupra Sunetului La Chitara Electrica


edy_wheazel

Recommended Posts

Discutii sporadice despre acest subiect au mai fost pe forum, insa nu am gasit un topic dedicat.

Buuun, deci sa incepem. Cam orice chitarist cunoaste aceasta disputa, are sau nu lemnul influenta asupra sunetului chitarii? Incerc ca acest thread sa fie unul obiectiv, desi subiectul in discutie este unul prin excelenta subiectiv. Sunt chitaristi care se jura ca acelasi setup (incepand cu doze si terminand cu cabinet) suna diferit pe chitare construite din materiale diferite.

Stim cu totii principiul de functionare al chitarii electrice: in momentul in care coarda vibreaza isi modifica distanta fata de doza, practic campul magnetic al acesteia se modifica ducand la aparitia unui curent electric pe infasurarea dozelor, lemnul chitarii cu toate acareturile are rol de sustinere. Asta face ca doza sa fie primul element crucial din lantul audio care are influenta asupra sunetului, lemnul (ca suport) are influenta prin gradul de "absorbtie" ale vibratiei corzii. Aici apar intrebari: este tipul lemnului crucial pentru acest grad de absorbtie? Apar diferente mari intre diferite tipuri de lemn?

Parerea mea personala este ca nu in mare masura. S-a facut un test de catre un tip (Matthew Angove) in felu' urmator: corzi si doze puse pe chitari de diferite forme, dimensiuni si materiale, cu aceeasi distanta a corzilor fata de doze. A inregistrat fiecare nota individual dupa care a comparat rezultatele care au fost practic identice.

Nu sunt nici lutier nici un virtuos in ale chitarii si stiu ca anumite elemente subiective nu pot fi cuantificate sau analizate obiectiv, insa fizica nu pare sa ma contrazica. Parerile voastre sunt binevenite.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

poate e si creierul care proceseaza diferit informatiile. in sensul in care daca ti se induce ca artarul e mai ok decat palisandrul, etc,

pana la urma vei crede si tu asta.chiar daca sunetul fizic practic e acelasi.

la mine de ex, difera foarte mult starea pe care o am. si asta se reflecta in modalitatea de percepere a sunetului din chitara+proc+efect+amp+boxa. aceeasi setare azi imi suna ok, dar a doua ori a treia zi, mi se pare ca nu e ceea ce era anterior, si incep sa setez, ca in final sa ajung la o setare care mi se pare ca era cea corecta, desi nu e :)

Edited by tibimosby
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites


































































































  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

a 2-a sau a 3-a zi sunt si corzile invechite etc.

lemnul conteaza, uneori suna f diferit dar alteori mai deloc. in functie de o gramada de factori. tipul lemnului, forrma, grosime, grad uscare, alte tipuri de materiale (nut/bridge) doze, distanta, corzi potentiometre etc. la rece diferentele pot fi foarte subtile, amplificat se pot accentua sau reduce.

avand in vedere ca pt o comparatie trebuie sa ai exact aceleasi distante si doze, hardware, exact aceleasi corzi (nu aceiasi marca si tip, ci fix alea), aceiasi putere de lovire a corzii exact in acelasi loc si cu acelasi material, din acelasi unghi etc, practic e imposibil sa faci o comparatie adevarata.

 

eu am mai multe chitari, cu majoritatea combinatiilor de lemne/hardware posibile (cel putin alea populare), si pt urechea mea suna toate diferit. chiar si alea cu exact aceleasi specificatii, pt ca lemnul e mai dens/altfel uscat samd la fiecare in parte

Edited by barbarossa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Se transmite . La un moment dat Red a scris intr-o simpla fraza cum oscilatia coardei este influentata de lemn dar si de celelalte componente cu care coarda vine in contact . Vroiam doar sa -l citez dar din pacate nu am mai gasit topicul iar timp de cautat nu prea am .

Edited by ggg
Link to comment
Share on other sites

Cred şi eu că :

 

"I think the best way to think about this is to not only think about the wire (moving guitar string) cutting through the magnetic field of the pick-ups (stationary) but also to think about the pick-ups themselves moving with the resonance of the wood that they are fixated to.

Now you must consider the frequency response of the instrument as a whole and this would definitely be affected by the choice of wood. How much it affects the sound is another question. I personally believe the subtle differences end up being audible due to the degree of amplification.

But in the grand scheme of things, this is just a part of the entire signal chain that can effect your sound."

Link to comment
Share on other sites

Ok, vibratia corzii este influentata de lemn intr-o oarecare masura, acest aspect se observa daca punem mana pe spatele chitarii sau pe headstock si lovim o coarda. Coarda transmite vibratia lemnului si viceversa iar amandoua oscileaza in pace si armonie. Totusi, asupra dozei acest aspect are influenta doar din punctul de vedere al sustain-ului, nu si al tonului. Gresesc?


But in the grand scheme of things, this is just a part of the entire signal chain that can effect your sound."

 

Vibratia dozei este nesemnificativa raportata la cea a corzii, de aceea si acest aspect are influenta nesemnificativa asupra "produsului finit".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, vibratia corzii este influentata de lemn intr-o oarecare masura, acest aspect se observa daca punem mana pe spatele chitarii sau pe headstock si lovim o coarda. Coarda transmite vibratia lemnului si viceversa iar amandoua oscileaza in pace si armonie. Totusi, asupra dozei acest aspect are influenta doar din punctul de vedere al sustain-ului, nu si al tonului. Gresesc?

 

Practic, transmisia vibraţiei către lemn înseamnă tocmai pierdere de sustain ! Se pierde din vibraţia corzii prin transferul către corp.

 

It's a law ! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pai atenuarea are loc diferit pe diferite tipuri de armonice, iar sunetul este format din unda fundamenta cu mai multe armonici. Aceste armonici sunt absorbite diferit de aceea si tonul este modificat, nu doar sustainul.

Diferentele intr-adevar sunt subtile, si nu sunt pe atat de importante pe cat zic unii, dar diferenta intre ton intre diferite tipuri de lemn exista!

Adica un lemn absoarbe mai mult din armonicele 3,5 si 9, si altul mai putin, rezultatanta este un ton diferit, desi nota e aceeasi, si chiar si sustainul poate fi acelasi.

domnului 57 ii place obiectivitatea, pai un experiment pertinent ar fi de preluat semnalul cat mai fidel pe o coarda fixata pe doua bucati diferite de lemn (nici macar chitrara), si de spart unda in armonici, si de vazut si cum se "sting" in timp. Bineinteles ca pana eu nu fac demonstratia asta ramane doar o presupunere de-a mea.

Edited by mettal86
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Practic, transmisia vibraţiei către lemn înseamnă tocmai pierdere de sustain ! Se pierde din vibraţia corzii prin transferul către corp.

 

It's a law ! :)

 

Da, ziceam ca influenteaza sustain-ul dar nu am spus ca in plus sau in minus.

 

Adica un lemn absoarbe mai mult din armonicele 3,5 si 9, si altul mai putin, rezultatanta este un ton diferit, desi nota e aceeasi, si chiar si sustainul poate fi acelasi

 

 

Buuun, armonicele sunt absorbite diferit in functie de lemn. In ce masura doza reproduce aceste armonici incat sa fie sesizabile la finalul lantului audio? Adica, de la doza la difuzor avem mai multe elemente cruciale pentru aceste armonici, sa nu mai zic de volum.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Da, ziceam ca influenteaza sustain-ul dar nu am spus ca in plus sau in minus.

 

 

Buuun, armonicele sunt absorbite diferit in functie de lemn. In ce masura doza reproduce aceste armonici incat sa fie sesizabile la finalul lantului audio? Adica, de la doza la difuzor avem mai multe elemente cruciale pentru aceste armonici, sa nu mai zic de volum.

Pai absorbitia aia schimba si modul in care oscileaza coarda, adica o coarda de acelasi tip, de aceeasi lungime, cu aceeasi tensiune, prinsa pe bucati diferite de lemn, va oscila usor diferit.

Cat de mult se simte asta in doza sau in amp este fix factorul subiectiv, care cu o gramada de blind testuri a esuat (adica oamenii nu au stiut sa faca diferente intre squier, strat mexican si unul american).

Asta nu inseamna ca nu exista oameni care nu aud acele diferente.

O alta intrebare este cat de importanta este acea diferenta (in ipoteza ca exista), pentru ca un EQ, un cablu diferit sau absolut orice element al lantului de sunet isi pune amprenta pe el.

Aici cred ca de fapt e marul discordiei, intrebarea nu e daca sunetul difera ci cat de important e ca difera, pentru c aunii isi fac un scop al vietii in a gasi lemnul perfect in loc sa stea sa exerseze mai mult sau sa invete s afoloseasca niste efecte mai bine.

Sunt sigur ca un om care a cantat 10 ani pe acelasi setup cu aceeasi chitara, daca ii schimbi lemnul al chitara, o sa simta, si pentur el poate e important. Pentru mine de exemplu nu e ATAT de importanta diferenta aia de nuanta.

La fel mi se pare exagera cand se vorbeste despre "marea" diferenta intre un grif cu tastiera maple vs rosewood, caci ala e un factor, care desi conteaza (daca presupunem ca ce am vorbit pana acum e adevrat), conteaza intr-o masura, din punctul meu de vedere prea mica.

Link to comment
Share on other sites

 

Buuun, armonicele sunt absorbite diferit in functie de lemn. In ce masura doza reproduce aceste armonici incat sa fie sesizabile la finalul lantului audio? Adica, de la doza la difuzor avem mai multe elemente cruciale pentru aceste armonici, sa nu mai zic de volum.

Asta voiam sa zic si eu, dar exista oameni care sustin ca doza e facuta special pentru instrument, chiar daca la inceput a fost un "hai sa facem ceva care suna a orice, numai nou sa fie". Chitaristilor le-a placut, s-a pastrat conceptul, s-a mers pe formula respectiva. S-a imbunatatit nesemnificativ in timp. Ma refer la chitarele "ancestrale".

 

La fel mi se pare exagera cand se vorbeste despre "marea" diferenta intre un grif cu tastiera maple vs rosewood, caci ala e un factor, care desi conteaza (daca presupunem ca ce am vorbit pana acum e adevrat), conteaza intr-o masura, din punctul meu de vedere prea mica.

Pai daca lemnul intr-adevar ar avea o influenta, lemnul gatului ar fi primul care ar conta. E cel mai aproape de corzi. Preia mare parte din vibratii. Ca experiment eu am schimbat gat de rosewood cu all maple si s-a simtit o diferenta acustic, electric n-am avut termen de comparatie.

Edited by lefmir
Link to comment
Share on other sites

Pai absorbitia aia schimba si modul in care oscileaza coarda

 

Tocmai aici ar putea apărea o problemă, în aceste schimbări nedorite. De ce zic ? Eu am păţit-o odată, că vibraţia unei corzi îmi trecea prin corp şi "se întorcea", provocând vibraţia altei corzi libere [ caz mai rar în utilizare, dar "shit happens" ! ]

Deci, mai degrabă dezavantaje pot apărea...

Link to comment
Share on other sites

 

Tocmai aici ar putea apărea o problemă, în aceste schimbări nedorite. De ce zic ? Eu am păţit-o odată, că vibraţia unei corzi îmi trecea prin corp şi "se întorcea", provocând vibraţia altei corzi libere

Pai cam despre asta este vorba. Parerea mea este ca trebuiesc luate in considerare toate reactiile care se propaga prin bridge,corp,tastiera,nut , coarda....etc.

Edited by ggg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Eu am păţit-o odată, că vibraţia unei corzi îmi trecea prin corp şi "se întorcea", provocând vibraţia altei corzi libere [ caz mai rar în utilizare, dar "shit happens" ! ]

Deci, mai degrabă dezavantaje pot apărea...

 

Totusi, este posibil ca aceea vibratie sa fie datorat bridge-ului mai degraba decat corpului chitarii.

Link to comment
Share on other sites

are sau nu lemnul influenta asupra sunetului chitarii?

Da. Și materialul din care sunt făcute capetele cheițelor are, dar nu cred că asta era întrebarea importantă.

 

este tipul lemnului crucial pentru acest grad de absorbtie? Apar diferente mari intre diferite tipuri de lemn?

Tipul? Adică specia copacului din care e tăiat? Nu toate bucățile de lemn sunt la fel, nici măcar cele din același copac.

Rezonanța/impedanța corpului e definită de masa, elasticitatea (care nu sunt uniform distribuite) și geometria sa. Bucăți de lemn de aceeași specie tind să prezinte proprietăți similare, dar nu e o lege.

 

S-a facut un test

De doi ani de când l-a "anunțat" tot caut testul ăsta. A publicat ceva?

 

Parerile voastre sunt binevenite.

Ce vrei să faci cu ele?

 

dar doza nu preia si vibratia lemnului?

Deplasarea corpului e neglijabilă pe lângă cea a corzii, efectul apare din pricina impedanței prezentate corzilor.

 

Totusi, asupra dozei acest aspect are influenta doar din punctul de vedere al sustain-ului, nu si al tonului. Gresesc?

Da, pentru că impedanța depinde de frecvență, i.e. la unele frecvențe (rezonanțele corpului) "sustain-ul" va fi atenuat mai mult decât la altele.

 

Pai atenuarea are loc diferit pe diferite tipuri de armonice

Armonici ale corpului, ale corzii? Nu înțeleg la ce te referi. E mai simplu să spui "frecvență".

 

Are sens să caut post-urile în care am explicat toate astea de câteva ori? Considerând cât de mult s-a reținut, tre' să mă întreb de ce o fac din nou.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Diferentele astea subtile sint doar in capul vostru. In realitate nimanui nu-i pasa de ele. Nimeni nu le aude. Le auzi doar tu cind faci "teste" in dormitor si stai cu urechea geana s-auzi diferenta.

 

 

Bun. Asta ziceam si io.

 

 

 

Nu vad niciun motiv pentru care ar merita sa perzi timp discutind despre prostiile astea, cu atit mai mult cu cit stii ca nu vei ajunge vreodata la o concluzie, ci cel mult vei realiza ca sint prea multe variabile in ecuatie ca sa poti macar testa obiectiv influenta lemnului. La dracu, si ceara din urechi afecteaza tonul chitarei; la urma urmei emitatorul fara receptor e ca sexul de unu' singur. Pe care va recomand sa nu-l mai practicati.

 

Pentru ca, spre surpriza mea, pentru unii lemnu' ii un element crucial. Voiam sa stiu si io dece. Poate si altii.

 

Ce vrei să faci cu ele?

 

Sa ma luminez.

 

 

Da, pentru că impedanța depinde de frecvență, i.e. la unele frecvențe (rezonanțele corpului) "sustain-ul" va fi atenuat mai mult decât la altele.

 

Da, inteligibil sau nu?

 

 

 

Are sens să caut post-urile în care am explicat toate astea de câteva ori? Considerând cât de mult s-a reținut, tre' să mă întreb de ce o fac din nou.

 

Io-s mai nou. Am cautat da' n-am gasit un topic dedicat.

Link to comment
Share on other sites

"Pentru ca, spre surpriza mea, pentru unii lemnu' ii un element crucial. Voiam sa stiu si io dece. Poate si altii.".

 

 

Oare de ce? Cred ca treaba asta cu lemnul a plecat de modul in care producatorii de chitare isi prezinta produsul. Chestii de marketing.

 

Fabrica Qing Big-Wang face rost de artar foarte ieftin. Asadar, face chitare din lemn de artar. Si, normal, in prezentare baga acolo vrajeli din alea cum ca "chitarele noastre din lemn de artar scot in evidenta inaltele si iti ofera atac" sau mai stiu eu ce cacaturi.

 

Fabrica Xin Small-Wang face rost de mahon foarte ieftin. Asadar, face chitare din lemn de mahon. Si, normal, in prezentare baga acolo vrajeli din alea cum ca "chitarele noastre din lemn de mahon vibreaza la frecventa joasa, punind in evidenta mediile si joasele si oferind erectii puternice si de lunga durata atunci cind instrumentul este tinut in brate" sau mai stu eu ce cacaturi.

 

Probabil de aici si dezbaterile astea cu ce lemn e mai bun. Bineinteles, nu se poate determina cu exactitate care lemn e mai bun, in ce conditii si pentru ce.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Nu stiu cum a gandit Leo Fender prima chitara, dar in mod sigur i-a iesit ceva foarte bun, poate e rodul hazardului, poate a facut ceva studii etc. Tind sa cred ca a facut ceva incercari inainte si a ales speciile de lemn pe baza mai multor criterii: disponibilitate pe piata, pretul de achizitie, cat de usor se poate prelucra, rezistenta, felul in care suna etc. Tele-ul si Stratul mi se par 2 chitari foarte bine puse la punct, nu par a fi facute la intamplare, totul pare fi facut pe considerente legate de ergonomie sau necesitati constructive.

 

In alta ordine de idei eu cred cu tarie ca lemnul este cel mai important factor in timbrul unei chitari, mai ales in cazul celor echipate cu doze pasive cu output vintage. Cu cat sunt dozele mai hot, sau active, cu atat se aude mai putin aportul lemnului in difuzor (asta este parerea mea, desigur).

 

Nu stiu cum sunt altii, dar eu pot distinge usor diferenta intre rosewood si maple in cazul tastierelor, atat la rece cat si amplificat. Diferentele nu mi se par imense, dar pentru o ureche antrenata sunt destul de usor de diferentiat. O sa incerc sa iau legatura cu cineva poate reusim sa facem un test cu un corp de strat si 2 grifuri cu tastiere de rosewood respectiv maple, restul componentelor si setupul ramanand identice. Nu stiu cum sta cu timpul persoana respectiva, asa ca nu promit nimic.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hai lasati prostiile, eu nu stiu voi pe unde cantati eu cant la festivaluri la zile de sate comune orase si asa mai departe.

Degeaba duc amplificatorul full lampi + pedalele full analoage fara pic de soft in ele cand te amplifica pe toate felurile de boxe si amplificatoare si mama dracului aproape e tot una daca as iesi printr-un di box direct in mixer ca pielea de papagal se aude diferenta , da atunci rezonanta lemnului si a mama dracului. Nu va mai stresati ci incercati sa cantati cat mai mult si sa exersati ca nu de la lemn si doze te faci vedeta ci ca poti pune ceva deosebit pe masa.

 

 

Fiecare sa-si ieie ce chitara ii place cu ce doza ii place ca numai el o sa auda in camera diferenta lemnului si a bridgeului

Edited by baltazar181
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Tele-ul si Stratul mi se par 2 chitari foarte bine puse la punct, nu par a fi facute la intamplare, totul pare fi facut pe considerente legate de ergonomie sau necesitati constructive.

Știi de ce a apărut Stratocaster-ul, nu? Dar Superstrat-ul? Dacă luăm în considerare modelele anterioare Broadcaster-ului, e într-adevăr un mare pas înainte. Dar asta nu înseamnă că sunt bine puse la punct, ci că standardul vremii era deplorabil. Și n-au scuze, era binișor post-Bauhaus.

 

eu cred cu tarie

Credința ta e incompatibilă cu legile naturii, deci poate fi născută doar din neînțelegerea lor.

 

sa facem un test

Pot să fac eu metodologia de testare?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Doar din experienta mea (chitare electrice cu corp solid)

- Daca chitara are bridge fix, sau tremolo vintage care sta bine lipit de corp lemnul are influenta destul de mare asupra sustainului si anume, un lemn mai dens si mai greoi ajuta la un sustain mai bun.

- Daca chitara are floating tremolo sau floyd, materialul din care e facut corpul aproape nu mai conteaza, vibratia se transmite in mica masura prin cei 2 pivoti si arcurile din spate catre corp, mai mult vine dinspre grif si aici are mare influenta din ce e facut griful.

- Griful (in special fretboardul) - nu stiu cat de sensibila e urechea mea, dar eu simt imediat diferenta cand trec de pe palisandru pe artar. Artarul da un sustain mai bun si mai multe inalte (claritate).

Restul vine din magneti, bobine, preamplificare si amplificare.

Specific insa fata de ce am spus mai sus ca sustain nu este egal cu ton/sunet. Diferenta de ton intre chitari cu lemn diferit zdranganite la rece (neamplificat) dar cu forma asemanatoare eu nu o sesizez. Mai degraba se aude diferit un set de corzi noi fata de unele vechi. Insa se aude o diferenta daca de exemplu zdranganesti un LP si apoi un strat. Experinta de a pune doze identice si pe un strat si pe un LP si apoi sa le probeze amplificate si sa le compare nu stiu daca a facut-o cineva

Edited by alinu_tau
Link to comment
Share on other sites

Hai lasati prostiile, eu nu stiu voi pe unde cantati eu cant la festivaluri la zile de sate comune orase si asa mai departe.

Degeaba duc amplificatorul full lampi + pedalele full analoage fara pic de soft in ele cand te amplifica pe toate felurile de boxe si amplificatoare si mama dracului aproape e tot una daca as iesi printr-un di box direct in mixer ca pielea de papagal se aude diferenta , da atunci rezonanta lemnului si a mama dracului. Nu va mai stresati ci incercati sa cantati cat mai mult si sa exersati ca nu de la lemn si doze te faci vedeta ci ca poti pune ceva deosebit pe masa.

 

 

Fiecare sa-si ieie ce chitara ii place cu ce doza ii place ca numai el o sa auda in camera diferenta lemnului si a bridgeului

 

Ideea topicului era despre ce auzim noi ca lautari; nu a mancatorilor de mici din fata ta.. Imi e tot mai clara treaba ca faci parte din categoria alora care dau cele 6% acolo unde trebuie :P ...fara suparare

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.