BraveJim Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Vreau sa va intreb ceva: Voi ati putut memora cum suna fiecare nota de pe griff? Si nu vreau sa ma refer la numirea notelor, doar la tonul fiecarei note. Mi se pare un lucru mai important decat tehnica
Les Paul 1960 Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Eu asa invat sa cant, am o ureche muzicala foarte buna si majoritatea pieselor le reproduc pe baza sunetelor memorate, nu imi iese inca perfect, sa spunem ca am ranament cam 30%-40%, dar inca invat. Eu asta am cautat din prima zi cand am pus mana pe chitara, sa pot sa asociez fiecare sunet cu tastele de pe grif. Cauta Andreas Oberg, el e maestru in asa ceva.
ramurel Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Eu mai făceam odată exerciţii, ceva gen blind-test şi mă verificam cu clip-on tunerul aşezat pe headstock... Şi-ncet-încet... .
FiveseveN Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Memorarea sunetelor înseamnă altceva decât recunoașterea notelor, și creierul uman stă mult mai prost la prima decât cea din urmă*. Nu e foarte clar la care clasă de fenomene te referi. _______________________ * : motivul pentru care testele comparative ale efectelor, amplificatoarelor, dozelor etc. trebuie făcute cu pauze între stimulii de comparat de maxim câteva secunde, nu minute, zile, luni.
'mnezău Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 (edited) Asta vroiam şi eu să întreb. Ce vorbiţi voi este aşa-zisul "pitch perfect", sau vă daţi seama de o notă doar cât timp o auaziţi într-un context, o gamă, un acord, eventual să comparaţi pe chitră sau puteţi să vă daţi seama de orice notă, de exemplu să auziţi păsărica cum face cip-cirip şi să ziceţi repede "Ab, B, A"? Ştiam că treaba asta, recunoaşterea în context, prin comparaţie, se poate antrena, dar prima, "pitch perfect", nu. Mie îmi vine imposibil să-mi dau seama doar ascultând. Dacă iau chitara în mână sau ceva care să-mi producă note de referinţă, da, dar fără nimic, nu pot. Cât despre memorarea notelor pe griff, aşa şi aşa, de exemplu, îmi imaginez cum sună notele de pe anumite părţi ale grifului şi dacă s-ar potrivi la ceea ce cânt, dar mai mult în subconştient, în timp ce cânt. Nu pot spune că aş putea scrie o partitură din minte, chiar dacă aş avea note de referinţă. Chiar sunt curios dacă exerciţiile de genul dau rezultate. Că am văzut tot felul de tehnici şi exerciţii, dar mi s-au părut prosteşti. Edited March 18, 2013 by 'mnezãu
ramurel Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Memorarea sunetelor înseamnă altceva decât recunoașterea notelor. Nu e foarte clar la care clasă de fenomene te referi. Dacă la mine te referi, eu învăţam notele de pe grif încercând sa le recunosc auditiv şi foloseam tunerul pentru verificare... Mi-a fost mereu dificil să mă uit la o poză cu griful cu notele pe el.... .
Les Paul 1960 Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Ca exemplu: eu inainte sa invat notele de pe grif, incercam sa memorez cum suna fiecare tasta in parte, nimic altceva. Asa este mult mai usor sa transpui ceva ce ai in cap pe chitara, doar fredonezi in minte si totul vine ''natural'', dar asta dupa mult exercitiu. Eu vreau sa ajung sa zicem in maxim 5-6 ani sa transpun perfect toate ideile pe care le am in minte in timp real pe chitara, fara sa ma gandesc la nimic din ce tine de teorie, un fel de freestyle.
FiveseveN Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 (edited) Dacă la mine te referi Eu ziceam de întrebarea inițială, dar exemplul tău ilustrează destul de bine diferența: "notele de pe grif" sună diferit în funcție de coarda și tasta "acționată", e.g. coarda G pe tasta 7 vs. coarda A pe 17. Ceea ce reții și măsori cu tunerul e o abstractizare a acestei informații senzoriale (e.g. "D"). Edited March 18, 2013 by FiveseveN
ramurel Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 (edited) Nu-s sigur dacă m-am făcut înţeles... Ştiu la ce anume te-ai referit tu şi e ok... Deci, aşa zisul "blind-test" al meu se referă la faptul că nu mă uitam la tuner, ci la grif şi verificam locul notei pe grif. Adică, mi-a fost mai uşor să le învăţ aşa, decât de pe o foaie cu graficul grifului. Cred că şi iniţiatorul topicului se referea la necesitatea de a cunoaşte bine notele de pe grif. . Edited March 18, 2013 by ramurel
Guest Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Ca exemplu: eu inainte sa invat notele de pe grif, incercam sa memorez cum suna fiecare tasta in parte, nimic altceva. Presupun că te referi la acordaj standard. Şi dacă schimbi acordajul?
Razvan S. Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Vreau sa va intreb ceva: Voi ati putut memora cum suna fiecare nota de pe griff? cam da , estimez cumva dinainte ,,unde suna'' si cum s-ar imbina, la slow stuff e mai simplu (note , this hardly works for shred si chestii in viteza, dar cu exercitiu se formeaza patternuri de ,,pusca aici asta'')
ggg Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Vreau sa va intreb ceva: Voi ati putut memora cum suna fiecare nota de pe griff? Si nu vreau sa ma refer la numirea notelor, doar la tonul fiecarei note. Mi se pare un lucru mai important decat tehnica Nu este mai importanta decat tehnica . Nu trebuie sa memorezi notele pe grif fara sa stii ce reprezinta, din ce anume fac parte, din vreo frazare sau tema care o canti in minte. Notele le ataci in functie de scop, progresie armonica sau moduri. Trebuie sa stii cate tonuri urmate de vreun semiton , trebuiesc cantate .Daca stii ce ai de facut, nu trebuie sa memorezi notele pe grif . In timp ce vei acumula experienta , se va dezvolta un automatism care-ti va oferi ceea ce cauti tu acum. 2
Les Paul 1960 Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Simplu, ma gandesc cu cate taste mai sus sau mai jos ma misc in functie de asta. Dar pana sa cant in cine stie ce acordaj exotic, mai intai trebuie sa stapanesc la perfectie cantatul in standard si drop D, )))) Adica mai am ceva ani )))) Presupun că te referi la acordaj standard. Şi dacă schimbi acordajul? 1
ggg Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 (edited) Daca te apuci de studiat asiduu, asta insemnand macar 3 ore pe zi , cred ca rezultatele pot apare si in cateva luni . Un exercitiu important de solfegiu este urmatorul : - inveti sa recunosti inaltimea unei note , de exemplu A din prima octava(sau oricare alta dar sa fie macar ,una ) si dupa aceea trebuie sa faci exercitii de recunoasterea intervalelor pornind de la acea nota,considerata ca tonica.Dupa ce vei putea recunoaste un interval , o sa poti face si transpozitii, inlocuid A cu alte note. Cand vei recunoaste aceste intervale vei putea face si "backtrace" , in sensul sa recunosti intervalul dintre nota de "ghicit" si nota A , sau aceea care ti-ai propus sa o inveti. Succes Edited March 18, 2013 by ggg
mike_KidLazy Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 (edited) Simplu, ma gandesc cu cate taste mai sus sau mai jos ma misc in functie de asta. Exact aceeasi chestie incerc si eu sa o fac, si observ ca in cea mai mare parte imi iese, insa asta numai pe o singura coarda. Daca insa am nevoie sa ma mut o coarda mai sus sau mai jos, aici deja cam incep sa bajbai si mi se rupe filmul ... rareori se intampla sa imi iasa ceva... tu cum faci in situatia asta? Multi imi zic ca ar trebui sa ma apuc de game, dar la astea chiar ma blochez, ma uit ca la masini straine la partituri si la diagrame, sunt n-spe neamuri de game, si am senzatia ca nu inteleg nimic, nu stiu de unde sa incep cu studiul lor si unde sa ma opresc... I know it sounds stupid, but... Edited March 19, 2013 by mike KidLazy
Les Paul 1960 Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 (edited) La mine treaba merge...natural, ma gandesc putin matematic unde s-ar pupa sa pun degetul ca sa sune armonios treaba si ....merge. E usor daca te relaxezi si nu iti este frica de rezultat, o sa gresesti o goaza pana iti intra in reflex si memorezi sunetele care ar suna bine dupa ultima nota cantata (chiar daca mintea ta este blank in momentul ala si nu te uiti la grif, nu stii ce tasta ai apasat, etc.). In acordajul standard tin cont ca pe coarda Si, merg cu o tasta mai sus sau mai jos fata de coarda Sol ca sa sune ''bine''. Cel mai usor exercitiu pe care pot sa il recomand, este sa inveti pentatonic scale pe tot griful, de acolo poti deja sa improvizezi. Asa am invatat si notele pe grif. Secretul in toata treaba asta, este ca la inceput ca sa fie mai usor, poti sa iei orice gama si sa memorezi doar sunetele pe care le auzi in respectiva gama, de acolo te gandesti logic, pe ce tasta sa apas ca sa sune bine, de aici inainte deja poti sa incerci sa transpui pe chitara ce ai in minte, la inceput o sa gresesti des, dar o sa iti iasa pana la urma si o sa te bucuri de rezultat. Am si eu cateva cantece compuse, sa nu te gandesti ca m-am gandit in ce gama sa cant, ce note sa folosesc..etc. Am pus mana pe chitara si am inceput sa ma joc cu ea, mi-a placut ceva la un moment dat si de acolo am inceput sa dezvolt, folosind tehnica explicata mai sus: pe ce tasta trebuie sa apas(implicit si sunetul asociat deja in mintea mea cu acea tasta) ca sa sune bine. Pare putin complicat, dar nu este, eu sunt de parere ca poti sa canti la chitara fara sa inveti multa teorie, folosind aceasta metoda, care nu este pentru lenesi ci doar pentru cei care nu vor sa isi impuna reguli. Cum sa fii diferit daca inveti tot ce invata si folosesc ceilalti? Doar asa poti sa te exprimi cu adevarat, sa nu furi nici o idee ci sa canti doar ceea ce ai in cap. Rezultatul: dupa ceva vreme, poti sa canti in timp real pe chitara ceea ce compui in timp real in cap, fara sa te opresri, fara sa gresesti, iar pe scena, ascultatorii or sa aiba parte de the ultimate improvisation, Hendrix style. Exact aceeasi chestie incerc si eu sa o fac, si observ ca in cea mai mare parte imi iese, insa asta numai pe o singura coarda. Daca insa am nevoie sa ma mut o coarda mai sus sau mai jos, aici deja cam incep sa bajbai si mi se rupe filmul ... rareori se intampla sa imi iasa ceva... tu cum faci in situatia asta? Multi imi zic ca ar trebui sa ma apuc de game, dar la astea chiar ma blochez, ma uit ca la masini straine la partituri si la diagrame, sunt n-spe neamuri de game, si am senzatia ca nu inteleg nimic, nu stiu de unde sa incep cu studiul lor si unde sa ma opresc... I know it sounds stupid, but... Edited March 19, 2013 by Les Paul 1960 2
BraveJim Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 Memorarea sunetelor înseamnă altceva decât recunoașterea notelor, și creierul uman stă mult mai prost la prima decât cea din urmă*. Nu e foarte clar la care clasă de fenomene te referi. _______________________ * : motivul pentru care testele comparative ale efectelor, amplificatoarelor, dozelor etc. trebuie făcute cu pauze între stimulii de comparat de maxim câteva secunde, nu minute, zile, luni. Ba m-am referit foarte clar, citeste inca o data postarea ... Daca te apuci de studiat asiduu, asta insemnand macar 3 ore pe zi , cred ca rezultatele pot apare si in cateva luni . Un exercitiu important de solfegiu este urmatorul : - inveti sa recunosti inaltimea unei note , de exemplu A din prima octava(sau oricare alta dar sa fie macar ,una ) si dupa aceea trebuie sa faci exercitii de recunoasterea intervalelor pornind de la acea nota,considerata ca tonica.Dupa ce vei putea recunoaste un interval , o sa poti face si transpozitii, inlocuid A cu alte note. Cand vei recunoaste aceste intervale vei putea face si "backtrace" , in sensul sa recunosti intervalul dintre nota de "ghicit" si nota A , sau aceea care ti-ai propus sa o inveti. Succes Nu sunt de acord. Eu pot sa cant si dupa ureche, nu am probleme cu intervalele sau ceva ... adica am facut dupa ureche Stairway to heaven sau Little wing sau Sweet childu'. Stiu si teorie si 'imbinari' cum spunea cineva, dar nu sunt deloc de acord cu ganditul asta sistematic. Mi se pare ca tot ce iese din muzica unuia care stie terta mare si mod lidian este mai putin ... muzical. Bach si ceilalti s-au folosit grozav de toata teoria muzicii, dar pur si simplu nu suport sa aud matematica in loc de muzica. Imi dau seama cand cineva 'gandeste' in loc sa cante. Si de asta mi se pare mai important cunoasterea fiecarui sunet decat tehnica (eu, care fac game de toate felurile cu orele zilnic ...), ca si cum ti-ai folosi vocea ... Cea mai buna metoda de a invata sunetele notelor mi se pare cantatul vocal o data cu chitara. Pana la urma, de la voce pornesc toate 1
ggg Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 (edited) Este dreptul tau sa nu fi de acord . Nu-i bai. Eu doar am iterat o metoda recomandata in cartile de muzica. Cea mai buna metoda de a invata sunetele notelor mi se pare cantatul vocal o data cu chitara. Pana la urma, de la voce pornesc toate Sa canti vocal odata cu chitara sau sa canti cu vocea ce note canti la chitara ??? Cat despre matematica in muzica, este o realitate . Acordurile se formeaza printr-o aritmetica elementara . Intervalele care le canti in game(chiar si pentatonice) depind tot de aceasta aritmetica . Nu asta-i problema . Important este ca muzica sau inspiratia muzicala care-ti vine in minte sa o poti canta pe grif, instantaneu. Sau sa o scrii pe portativ imediat . Aceasta aritmetica te face sa intelegi ce canti . Sa te folosesti practic de teoria muzicala . Bineinteles ca se poate canta si dupa ureche . Dar in acest fel , apar prea repede anumite limite peste care nu se va putea trece prea usor . Un instrumentist isi dezvolta niste abilitati iar daca acestea nu sunt formate corect inca de la inceput, anumite stiluri de muzica (mai complexe) vor fi , practic, de neinteles . Depinde de scopul fiecaruia. Dar cine vrea sa devina profesionist , nu poate canta fara sa stie ce canta . Edited March 19, 2013 by ggg 1
BraveJim Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 (edited) Nu, ma refer doar la sunete. De asta spun sa canti la chitara asa cum ai canta cu vocea, adica sa-ti vina la fel de usor, eu plec pur si simplu de la principiul vocal (eu ma ocup cu vocea si de asta). Cand fredonezi ceva (tara-ti-tara-ta) sa poti face la chitara aceeasi linie melodica ... bine, pot, dar vreau sa-mi fie mai usor. Si eu imi dau seama de note f usor din voce pentru imi cunosc vocea si atunci ma gandesc ar putea functiona si la chitara chestia asta. Si de asta ma gandesc ca s-ar putea aplica la aproape oricine Totusi tema topicului nu e chiar asta. Voiam sa stiu daca altii stiu toate sunetele griffului si ce metode folosesc ei. Ma intereseaza experientele astea Edited March 19, 2013 by BraveJim
'mnezău Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Nu sunt de acord. Eu pot sa cant si dupa ureche, nu am probleme cu intervalele sau ceva ... adica am facut dupa ureche Stairway to heaven sau Little wing sau Sweet childu'. Stiu si teorie si 'imbinari' cum spunea cineva, dar nu sunt deloc de acord cu ganditul asta sistematic. Mi se pare ca tot ce iese din muzica unuia care stie terta mare si mod lidian este mai putin ... muzical. Bach si ceilalti s-au folosit grozav de toata teoria muzicii, dar pur si simplu nu suport sa aud matematica in loc de muzica. Imi dau seama cand cineva 'gandeste' in loc sa cante. Ce spui tu nu are prea mult sens. Teoria muzicală a fost inventată pentru ca muzicienii să poată comunica între ei. Degeaba "descoperi" tu, fără cunoştinţe muzicale acordul La minor şi îl numeşti "acordul verde", tot acelaşi acord cu unul care-l numeşte La minor vei cânta. Mi se pare mai uşor să foloseşti un limbaj existent, decât să te apuci să inventezi altul. O să-ţi poată reproduce "după ureche" atât unul care ştie să citească o partitură, cât şi unul care nu ştie. Pe de altă parte, sunt de acord că sunt mulţi care se blochează. De exemplu, sutele de trupe care nu folosesc decât gamele Em sau Am. Dar în treaba asta nu e de vină teoria muzicală, ci dorinţa muzicianului de a se plafona. 2
ggg Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Voiam sa stiu daca altii stiu toate sunetele griffului si ce metode folosesc ei. Ma intereseaza experientele astea Asumand ca prin sunet , intelegem o nota de cantat pe grif , iti spun sigur ca sunt instrumentisti care stiu .Dar am curaj sa pun pariu ca nu au reusit prin retinerea ,cromatica , a fiecarui semiton de pe toata lungimea grifului . 2
BraveJim Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 A ... da, nici sa inventez un limbaj ciripitor nu mi-as dori, asa-i
ggg Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Tu faci cum crezi . Aici s-a vorbit doar din experienta fiecaruia . Asta-i cerut
FiveseveN Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Ba m-am referit foarte clar, citeste inca o data postarea ... Au contraire, pentru că te referi la una numind-o pe cealaltă. Și diferența e, repet, importantă. E.g. (oferit de tine chiar) sunetul care iese din gură e categoric diferit de cel care iese din chitară, chiar dacă e aceeași notă. Dacă le confunzi ajungi inevitabil la concluzia lui Decebal: Ce spui tu nu are prea mult sens.
BraveJim Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 Eu nu inteleg ce nu e clar din 'Si nu vreau sa ma refer la numirea notelor, doar la tonul fiecarei note'. Si cum sa fie alt sunet daca eu asta vreau sa zic: intonez mai intai si dupa aceea ciupesc exact acelasi sunet pe griff! Deci trebuie sa fie EXACT ACELASI SUNET. Nu m-am referit la trimbrul vocii sau ceva. Doar nu te astepti sa zic ca vreau sa intonez sunetul A440, totusi Dom'le, canti o melodie cu gura, da? Ei ... faci exact acelasi lucru la chitara. Asta mi se pare mie bine, sa dai voce chitarei.
FiveseveN Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 (edited) SÚNET,sunete,s. n.1. Vibrație a particulelor unui mediu elastic care poate fi înregistrată de ureche. Dacă tu ai impresia că chitara provoacă vibrații identice cu vocea, du-te la ORL. la fel, tonul (timbrul) înseamnă altceva decât înățlimea/valoarea unei note. Ai citit articolele ce le-am oferit sau preferi să inventezi în continuare denotații? Dacă nu vrei să înveți nomenclatura n-ai nici o șansă să te faci înțeles sau să înțelegi ceva. Edited March 19, 2013 by FiveseveN
BraveJim Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 Eu inteleg perfect ce inseamna timbru, ton si inaltimea, ma lovesc de termenii astia in fiecare zi. Ceea ce nu inteleg este de ce trebuie sa fiu atat de explicit pentru un lucru atat de simplu??? A TE FOLOSI DE INSTRUMENT LA FEL CUM TE FOLOSESTI DE VOCE. Cand fredonezi lala song, te gandesti la notele pe care le canti???? Nu cred!! Exact aceeasi chestie, doar ca aplicata pe chitara, pian, acordeon cu balauri, tromboane cu dinozauri. DOAMNEEE Unde am pomenit de 'vibratii'?? E incredibil de stupid. Vad ca sunt unii care au inteles, totusi, si fara atatea pomeni
ggg Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 (edited) Cand fredonezi lala song, te gandesti la notele pe care le canti???? Nu cred!! Bineinteles ca trebuie sa te gandesti . Cand canti o tema ,stii notele dinainte,indiferent cu ce canti ,vocal,la chitara,pian ,tambal sau care vrei tu. Iar cand improvizezi , trebuie sa stii ce se intampla din punct de vedere armonic, ca sa canti CORECT . Deci , a gandi si a intelege note, a face relatii intre intervale ,a gasi solutii rapide in frazari este tot ce-i trebuie unui instrumentist sau vocal . Altfel risti ca ceea ce incerci sa canti , sa-ti dea impresia ca suna mai stiu eu cum dar in realitate sa fie doar o iluzie acustica . In studio ai posibilitatea sa corectezi dar live, ce-i mai faci ? Nu te mai intreb de cat timp canti , pt ca deja incepe sa fie evident . Altfel ai fi retinut ce s-a scris mai sus, ca pe masura ce capeti experienta iti vei capata niste automatisme, in ceea ce priveste abordarea notelor. Pt ca nu vei recunoaste numai inaltimea notelor ci vei putea identifica automat fraze intregi si unde anume trebuiesc cantate ca si pozitie pe chitara. Trebuie sa ai in vedere si economia folosirii degetelor . La chitara , o nota dintr-o oarecare octava , se poate canta in locuri diferite pe grif . Pana la a canta la chitara , atat de liber si fluent ca si cum ai canta ce-ti vine sa canti din gura , este cale lunga . Edited March 20, 2013 by ggg
BraveJim Posted March 20, 2013 Author Posted March 20, 2013 (edited) Doamne fereste-ma ggg!!! Esti un geniu daca te poti gandi la note, intervale, relatii, moduri in care canti tu lala song!!!!! Oare un copil de cinci ani care fredoneaza melc, melc codobelc, se gandeste la note??? Sau pur si simplu le CANTAAA din instinct!!!!!! SI ma refer la copiii care nu falseaza Melc, melc asta - este o bitonie, avand la baza terta mica. Deci asa gandeste un copil genial in timp ce canta Fratele meu, tu canti sau faci matematica din melci??? Uau ... chiar se repeta notele pe griff? Chiar capeti automatisme? DA ... se vede ca nu prea cant. Nu stiam fazele astea Vreau sa spun ca ar trebui simplificate toate chestiile astea, pe care le stiu si eu printre altele. De sa ce gandesti atat cand poti pur si simplu sa canti cu vocea si apoi sa repeti la chitara aceeasi chestie? Stiu sa fac game majore, minore, pentatonice, cromatice, armonice ... arpegii, ce vrei tu, ggg! Dar n-au nici un rost astea sau ganditul tau armonico-teoretico-matematic. Eventual pentru afoni Sunt destui muzicieni mari care nu stiu note sau intervale Edited March 20, 2013 by BraveJim
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now