www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Memorarea Sunetelor


BraveJim
 Share

Recommended Posts

Aleluia, Les Paul 1960!! :wee:

 

Probabil ca este o ideea mai neobisnuita si de asta ... Vezi, ideea in sine este simpla - sa imiti vocea cu instrumentul sau sa canti ce auzi; partea aplicata naste confuzii pentru oricine, pana la urma.

 

Dap, daca stii fiecare inaltime a notelor de pe grif sau orice alt instrument, canti orice fara sa mai stii ca e re sau si dublu bemol. Eu asa cred. Si acum o sa zica cineva ca-ti trebuie automatisme - eu presupun ca la muzicianul asta ideal despre care tot vorbim exista deja si ca a ascultat si el doua-trei melodii inainte

 

Si, exact. Daca nu te supui regulilor creezi lucruri mai faine, de obicei. Bine, si aici o spuna Gelu ca ar trebui sa stii regulile alea inainte sa nu te supui lor - si asta e o chestie, dar poate sa fie, poate sa nu fie valabila.

Link to comment
Share on other sites

Trebuie sa stii putina teorie elementara, nu poti sa faci ce am spus chiar de la zero, partea de solo, da, fara probleme, aici nu exista limite, dar cand vine partea de ritm..........acolo cam incepe nebunia si inveti si notele, chiar daca nu vrei, no, ca altfe iti ia 100 de ani sa le descoperi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vezi, ideea in sine este simpla - sa imiti vocea cu instrumentul sau sa canti ce auzi;

 

Dap, daca stii fiecare inaltime a notelor de pe grif sau orice alt instrument, canti orice fara sa mai stii ca e re sau si dublu bemol. Eu asa cred. Si acum o sa zica cineva ca-ti trebuie automatisme - eu presupun ca la muzicianul asta ideal despre care tot vorbim exista deja si ca a ascultat si el doua-trei melodii inainte

 

Si, exact. Daca nu te supui regulilor creezi lucruri mai faine, de obicei. Bine, si aici o spuna Gelu ca ar trebui sa stii regulile alea inainte sa nu te supui lor - si asta e o chestie, dar poate sa fie, poate sa nu fie valabila.

 

WTF?

Vocea e netemperata, chitara e semitemperata, pianul e temperat.

Sa stii notele, cum? vorbim doar de acordaj standard? Reinveti griful pentru fiecare acordaj?

 

Sau, bag eu seama, pana la urma tot la intervale ajungem?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Pai tocmai asta e leopold, daca stii fiecare nota cum suna poti canta in orice acordaj vrei tu pentru ca la-ul tot la ramane.

Si tu incepi cu detalii din astea teoretice. Stiu dom'le ca vocea e netemperata! Eu pornesc de la toate premisele astea

 

Si da, trebuie sa fie ceva combinat intre cunoasterea intervalelor, teorie elementara (poate si mai mult de atat) si ce spun eu

Edited by BraveJim
Link to comment
Share on other sites

Pai tocmai asta e leopold, daca stii fiecare nota cum suna poti canta in orice acordaj vrei tu pentru ca la-ul tot la ramane

Nu vroiam sa ma mai bag dar asta chiar nu o mai inteleg . Cum sa sune la fel , cand am schimbat acordajul ???????????? Pe acelasi fret ,in aceeasi pozitie , va fi alta nota, alt sunet...

De La ai putea sa uiti atata timp cat exersezi cu retinerea notelor pe pozitii de grif .

Edited by ggg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pai tocmai asta e leopold, daca stii fiecare nota cum suna poti canta in orice acordaj vrei tu pentru ca la-ul tot la ramane.

Si tu incepi cu detalii din astea teoretice. Stiu dom'le ca vocea e netemperata! Eu pornesc de la toate premisele astea

Ce-am vrut eu sa spun e ca nu poti neaparat face mapare directa intre cap (sau voce) si instrument. Plecand de la instrumente acordate standard, e banal sa urci cromatic o octava si la chitara si la pian din A440. Si din voce. Na, acelasi lucru ramane usor din voce daca pleci din A450 sa zicem, e dificil la chitara si imposibil la pian.

 

In ceea ce priveste acordajele... daca ai invatat ca intre coarda 6 si 5 ai 5 semitonuri, te cam incurca cand descoperi ca-s sapte in alt acordaj si-ti cam strica capacitatea de-a transpune ce-ai in cap (sau voce) pe chitara "natural".

Si da, trebuie sa fie ceva combinat intre cunoasterea intervalelor, teorie elementara (poate si mai mult de atat) si ce spun eu

Acum vorbesti omeneste :) Daca incepeai asa, probabil ca se evita mare parte din controversa asta cam sterila :)

Link to comment
Share on other sites

Pai ... aici e smecheria ggg. Vezi, eu nu ma refer neaparat la fretul in sine si nici la asocierea asta vizuala, ci la ton; fretul/tasta este doar un mijloc in cazul asta. Si atunci, daca muzicianul asta ideal reuseste sa retina fiecare ton, n-o sa fie nici o problema pentru el sa canta pe orice acordaj, cu chitara intre craci, la spate, stand in cap si cum o fi.

 

La fel, Leopold, sol triplu diez suna la fel in orice acordaj. In cateva zile se obisnuieste muzicianul nostru si cu 10 semitonuri, o data ce a fost in stare sa retina tonurile.

Nu stiu, n-am invatat asta cu semitonurile. Imi pierd rabdarea la fazele astea. Da' cine stie

 

Daca e sa intru si eu in detalii absolut inutile, pot spune ca-l pot incurca, cel mult, chitarele microtonale

 

Mi se parea ca as incarca prea mult prima postare daca, pe langa intrebare, as fi pus si premise ... Vezi, vreau sa simplific

Link to comment
Share on other sites

Pai ... aici e smecheria ggg. Vezi, eu nu ma refer neaparat la fretul in sine si nici la asocierea asta vizuala, ci la ton;

Pai,...acum o aburesti...major. WTF is "asociere vizuala" ???? Parca era vorba despre a canta la chitara notele care le canti din gura atat de liber.Ca de fapt discutia, de aici a plecat.

Acum , cu tonul asta , deja a adunat suficienta confuzie incat eu nici nu-mi mai bat capul. Atata timp cat vorbim de interpretare, discutam de inaltimea notelor si atat. Indiferent daca stii cum se numesc sau nu .

 

Si atunci, daca muzicianul asta ideal reuseste sa retina fiecare ton, n-o sa fie nici o problema pentru el sa canta pe orice acordaj,

Asta se traduce cam asa : muzician sa invete inaltimea fiecarei note. Dar intreb si eu : Pe o intindere de cate octave ?

 

P.S. Despre ce naiba se discuta aici ?

Edited by ggg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest AndrewKnifer

Cred ca deja s-a deviat discutia de la intrebarea originara, dar ce am inteles eu din tot ce s-a discutat e asta: BraveJim vrea sa stie daca exista cineva aici care a putut memora cum suna fiecare coarda a chitarei, apasata pe orice tasta, in orice acordaj si care, in consecinta, poate transpune orice pasaj ii vine in minte/pe care il canta cu vocea pe chitara, fara sa se gandeasca la teorie/matematica/note etc. Eu, cel putin, cred ca nu se poate. Dar nu inseamna ca e imposibil daca nu cred eu. Nu stiu daca cineva chiar ar putea sa memoreze in acest mod toate sunetele pe care le-ar putea emite o chitara, in orice acordaj, si astfel sa reuseasca sa interpreteze la instrument, dar, daca BraveJim crede ca e posibil, nu vad de ce i-am mai insira argumente. Pe mine chiar m-ar interesa sa vad ca el incearca aceasta metoda si, peste ceva timp, impartaseste aici, pe forum, rezultatul. Ar fi, oricum, ceva...inedit. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Pe acelasi fret ,in aceeasi pozitie , va fi alta nota, alt sunet...

 

Aici tu implici criteriul vizual. Acelasi fret - alta nota; asta nu mai conteaza pentru cel care stie toate tonurile pentru ca o sa retina tonurile nu in functie de cum curg ele doar pe grif, ci pe orice instrument. Tonurile exista pe orice instrument, nu? N-ai decat sa canti pe un pian cu un ton mai jos cum erau cele englezesti vechi.

 

Degeaba te tot oftici, ca n-o aburesc deloc. Tu intri in niste detalii absolut inutile ca si cei mai multi

 

Pai nu neaparat ... eu, AndrewKnifer. Eu construiam muzicianul ideal aici, nici nu citesti postarile in intregime si scrii pe jumatate de subiect.

 

E posibil, am mai spus, pentru muzicienii exceptionali, cu auz absolut. Jimi Hendrix, cel mai cunoscut exemplu sa zicem, putea face orice pentru ca stia toate tonurile.

 

M-am repetat de 10 ori pentru ca nu cititi in intregime postarile. Voi scrieti asa, sa va aflati in treaba?

Edited by BraveJim
Link to comment
Share on other sites

Aici tu implici criteriul vizual. Acelasi fret - alta nota;

Cum sa implic un asemenea criteriu ? O coarda care vibreaza din pozitia unui fret , o asociezi cu inaltimea notei cu ajutorul auzului .Ca nu te folosesti de ochi ca sa canti .

asta nu mai conteaza pentru cel care stie toate tonurile pentru ca o sa retina tonurile nu in functie de cum curg ele doar pe grif, ci pe orice instrument. Tonurile exista pe orice instrument, nu?

Tonurile le gasesti in procesor . La orice instrument se gasesc note si tonalitati chiar daca nu vrei sa le cunosti denumirile .

 

Eu cred ca tu ai multa treaba si noi te retinem....serios .

Edited by ggg
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Guest AndrewKnifer

scrii pe jumatate de subiect.

 

Pai cred ca-s eu mai greu de cap. Banuiesc ca nu e topic-ul in sine problema sau faptul ca nu se intelege exact care e subiectul. :geek:

Link to comment
Share on other sites

... poate transpune orice pasaj ii vine in minte/pe care il canta cu vocea pe chitara, fara sa se gandeasca la teorie/matematica/note etc.

Asta este calea corecta care trebuie sa o urmareasca un instrumentisit profesionist .Nu are de ce sa se gandeasca la teorie cand gandirea este modelata in acest sens . Cand se transpune o melodie dintr-o alta tonalitate , se mai gandeste cinvea la teorie ? Nu .

Ar trebui sa ne intrebam de ce toate tabulaturile si metodele de chitara folosesc in explicatii, aceste intervale ?

 

Eu, cel putin, cred ca nu se poate.

Se poate. Dar trebuie mult exercitiu . Este ca si citirea pe portativ la prima vedere. Trebuie sa ai exercitiu sa citesti preemtiv , cu macar o masura inainte de ce se canta .

Este imposibil doar fara munca si studiu :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm ... ggg, cum de esti de acord cu AndreKnifer si nu esti de acord cum mine, cand amandoi spunem acelasi lucru?

 

Sa transpuna orice pasaj pe care il cu vocea pe chitara fara sa se gandeasca la teorie. Parca eu ce am spus??

 

ggg, am folosit cuvantul 'ton' ca sa nu-mi sariti in cap iar. Stii ce, daca nu intelegi intrebarea initiala, nu mai posta!! Am scris clar NOTE/SUNETE!

 

Atata despici firul in patru de parca m-as exprima eu mai gresit decat un manelist cocalar din secuime.

 

Problema ta e ca nu intelegi faptul ca eu tot ce postez este la modul global. Si nu ma refer la fiecare dracie pe care o gasesti asa, la modul inutil doar ca sa arati mai stii si asta, mai stii aia!! Si eu le stiu, dar nu vreau sa le insir pe aici omule!!

 

Cum zicea Les Paul 1960 ... da' eu nu mai zic.

 

Esti nostim, ggg

 

 

AndrewKnifer, este foarte posibil sa ai capul 'greu' (probabil ca poti sa spargi bolovani cu el) din moment ce vad ca in topicul asta 20% pricep exact ce am de spus. Oricum, ma distrati enorm

 

Asta este calea corecta care trebuie sa o urmareasca un instrumentisit profesionist .Nu are de ce sa se gandeasca la teorie cand gandirea este modelata in acest sens . Cand se transpune o melodie dintr-o alta tonalitate , se mai gandeste cinvea la teorie ? Nu .

 

Si eu ce-am spus pana acum? Ti se pare ca ma refeream la un bebe de 5 ani care se apuca cante la chitara dupa ce canta el melc, melc codobelc??

 

Si nu gasesc articolul ala despre auzul absolut a lui Aldea. Vezi ... ma 'cotirba'

Edited by BraveJim
Link to comment
Share on other sites

Hmmm ... ggg, cum de esti de acord cu AndreKnifer si nu esti de acord cum mine, cand amandoi spunem acelasi lucru?

Pai eu stiu ce citesti tu ?

Dar inteleg de ce nu intelegi despre ce am scris aici.Iar asta te si impiedica sa te exprimi ca sa fie clar pt toata lumea .

Ceea ce am declarat, sustin si semnez sunt urmatoarele :

- cunoasterea teoriei muzicale si in mod special a armoniei (formarea acordurilor,rasturnari,transpuneri,..etc)

- exersarea progresiilor armonice, game si moduri in sensul descris mai sus.

- recunoasterea intervalelor

- dezvoltarea tehnici si stapanirea instrumentului

- liniile melodice si improvizatiile sunt in minte si nu prin aplicarea geometrica a unor topologii,paterns( asta facea Hendrix care canta numai pentatonice. Este adevarat ca este primul mare chitarist care a avut aceasta idee. El canta vocal , ce executa la chitara si nu invers )

- exercitiu si studiul a tot ceea ce am scris mai sus care va duce la crearea unui automatism al instrumentistului care aplica prin intermediul instrumentului a ceea ce simte si gandeste muzical .

 

Am scris ca la militie. Daca nici acu' nu intelegi, e grav.

Edited by ggg
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

ggg, devii simpatic, nu ca ai fi fost antipatic. Si eu pretind aceleasi lucruri. Tu ce crezi, ca eu sunt strain de teorie, armonie, intervale, progresii armonice si pentatonie, studiu? Eu asta am observat ca ,in postarile tale, mi-aduci critici care, pentru mine, sunt lipsite de sens. Ce vrei, sa-ti cant o arie de opera? Sa-ti cant Little Wing? Sa-ti demonstrez chestiile astea? Nu crezi ca e cam exagerat?

 

Ce, chiar daca stiu toata matematica asta, e gresit sa pretind ceva mai putin obisnuit? Da-le-n colo reguli ca m-am saturat de ele. Se-apuca toti sa cante dupa formule sterile si se trezesc ca fac 'muzica'.

 

Ia sa se mai faca muzica si din instinct

 

De asta, as vrea sa intelegi ca toata lista asta 'ca la militie' si 'semnata' de tine nu este decat o gluma

 

Si nu ma mai lua de ... Faptul ca am un avatar amuzant, n-ar trebui sa-ti induca ideea ca o-i fi vreun descreierat. Nu-mi place cum gandesti despre mine, sa stii

Edited by BraveJim
Link to comment
Share on other sites

Eu nu aduc critici.Doar am incercat sa expun niste opinii cu care am dorit sa contribui la elucidarea "acestui mare mister" care se numeste experienta. Opinii provenite dintr-o experienta personala care transpusa in ani ,este cu mult peste varsta ta. Atat.

Altceva nu mai am de adaugat. Stop .

Edited by ggg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pai bine, ggg. Eu nu vreau sa te stopez, ma faci sa ma simt aiurea. N-as vrea decat sa scapam putin de contextul asta teoretic. Dar daca tii asa de mult la el, ce poate fi gresit? Si eu tin la a-l meu, pana la urma.

 

Eu nu inteleg de ce apar explicatiile tale - ba ca exista intervale, ba ca exista armonie, ba ca exista pentatonie. Ca si cum ai presupune ca eu sunt necunoscator. Cine stie ce stil am de a spune lucrurile si ti se pare ca sunt analfabet. O fi! Dar eu m-am exprimat mai simplist ca sa se inteleaga. Nu cred ca toti membrii, chiar toti, sunt atat de canalizati pe chestii teoretice si atunci incerc sa ma adresez aproape oricui.

 

Vorbesti din experienta, respect asta! Asta si caut

 

Tot nu am gasit articolul ala despre auz ... Daca-ti trece supararea pe mine, poate mi-l dai.

Link to comment
Share on other sites

A invata anumite notiuni duce inevitabil la cel putin doua situatii :

-iti insusesti cele invatate si doar le aplici asa cum sunt. Asta inseamna plafonare si situatia care tu o blamezi.

-iti insusesti cele invatate si le folosesti pt anumite dezvoltari de idei,principii,...etc. Ceea ce inseamna , deschidere catre alte noi orizonturi prin folosirea cunostintelor dobandite .

In nici un caz nu se poate pune problema de a face ceva, fara sa avem suficienta cunoastere despre acel domeniu.Aceasta viziune catre alte orizonturi este direct proportionala cu nivelul nostru de cunostinte .

Sper ca ai inteles diferenta dintre cele doua situatii. Chiar nu mai am nimic de adaugat .

 

P.S. Articolul era in Desertul Nuclear si este dedicat unui mare muzician si chitarist roman care se numeste Dan Andrei Aldea. Sper sa mai fie acolo. Ar trebui pus ca lectura obligatorie pt fiecare membru al acestui forum.

Edited by ggg
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.