www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Se pot folosi potenţiometri liniari pentru volum, dacă li se pune o rezstenţă de circa 10-15% din valoare între cursor şi capătul de la masă. Variaţia semnalului nu mai e liniară, ci aproximativ logaritmică şi mult mai aproape de ce oferă un potenţiometru cu adevărat logaritmic (care costă de behăi). Majoritatea celor din comerţ sînt liniare, de fapt, cu două pante. Transportul la Farnell e 110 lei doar pentru piesele care vin din State, în rest e 20 de lei. În afară de asta, preţurile sînt fără TVA. Eu cumpăr piese de la ei pentru că am garanţia că sînt EXACT ce scrie că sînt.

Edited by ratza_sb
  • Like 3
Posted

Nici cele de la guitarshop nu se potrivesc. Diametrul filetului la mine este de 8mm iar la ei de 9.5 ceea ce inseamna ca ar trebui sa majorez gaura. N-ar fi nicio tragedie pana la urma, dar pur si simplu mi-am propus sa nu modific chitara pentru un potentiometru, chiar daca modificarea ar fi absolut minora. E mai mult o ambitie.

 

Oricum se pare ca le-am gasit insa as mai avea o intrebare: daca inlocuiesc cele 3 potentiometre (2 de volum cate unul pe fiecare doza si 1 de ton general) cu 500k in loc de 250k cat fusesera cele originale, ce se intampla concret?

Dupa 'calculele' mele volumul atunci cand potentiometrul e in maxim nu va fi afectat pentru ca rezistenta devine zero in acel punct deci valoarea potentiometrului nu mai are mare importanta. Nu-mi dau seama totusi cum va fi cresterea fata de cea initiala. Si nici cum va afecta tonul.

Posted

Nici cele de la guitarshop nu se potrivesc. Diametrul filetului la mine este de 8mm iar la ei de 9.5 ceea ce inseamna ca ar trebui sa majorez gaura. N-ar fi nicio tragedie pana la urma, dar pur si simplu mi-am propus sa nu modific chitara pentru un potentiometru, chiar daca modificarea ar fi absolut minora. E mai mult o ambitie.

 

Oricum se pare ca le-am gasit insa as mai avea o intrebare: daca inlocuiesc cele 3 potentiometre (2 de volum cate unul pe fiecare doza si 1 de ton general) cu 500k in loc de 250k cat fusesera cele originale, ce se intampla concret?

Dupa 'calculele' mele volumul atunci cand potentiometrul e in maxim nu va fi afectat pentru ca rezistenta devine zero in acel punct deci valoarea potentiometrului nu mai are mare importanta. Nu-mi dau seama totusi cum va fi cresterea fata de cea initiala. Si nici cum va afecta tonul.

 

daca pui de 500k si vrei sa pastrezi tonul oarecum neschimbat, trebuie sa micsorezi valoarea condensatorului de pe potentiometrul de ton la jumatate, asa incat frecventa de raiere a filtrului unusupradoipierce sa ramana aceeasi

 

ps: am scris "oarecum" pt ca inpozitie maxima a potentiometrului, filtrul e scos practic din circuit. poti sa lasi si vechea valoare a condensatorului, dar frecventa - implicit tonul dorit pt o pozitie a potentiometrului se va gasi in alta pozitie a butonului.

Posted (edited)

Sunt destul de derutat pentru ca asa cum am mai spus, in diagrama chitarii data de producator, potentiometrele sunt toate de 500k. Insa in ea am gasit 250k (originale, exclus sa fi fost schimbate de altcineva). Ma gandesc deci ca au echipat modelul asta si cu 250 si cu 500. Deci n-ar trebui sa existe diferente majore de ton ma gandesc. Am sa ma uit totusi si la valoare condensatorului de pe chitara.

Oricum am comandat deja potentiometrele de 500k am sa le pun si am sa revin cu un post in caz ca e cineva interesat de rezultat.

Edited by sam
Posted (edited)

la un potentiometru de chitara e mai importanta alegerea tipului constructiv si nu in ultimul rand, felul in care il lipesti ;)

... un pot e de fapt un divizor rezistiv, cu mentiunea ca firul "cald" - cursorul nu face un contact perfect. e ca si cum ai avea doua rezistente inseriate, dar firul cu care preiei semnalul e tinut cu mana, mai mult sau mai putin ferm. la nivel mic de semnal, contactul acesta imperfect se traduce in claritatea sunetului. la potentiometrele scumpe si f scumpe - nu e cazul potentiometrelor CTS - contactul mecanic are loc prin intermediul unui resort ( obserrvi asta cant tragi de buton ca axul are un joc elastic, longitudinal, de cca 2-3 mm), iar materialul rezistiv este cermet sau plastic conductiv. sunt potentiometre care in pagina de catalog garanteaza zeci de mii de "invartiri", altele sute de mii, altele nu specifica nimic! why? :)

cand il lipesti trebuie sa ai grija de pozitia cursorului, relativ la pinul la care faci legatura: cand lipesti pinul la care e masa, cursorul il pui la max, cand lipesti capatul max, cursorul il dai la masa. cand lipesti pinul central cursorul trebuie sa fie la un capat, in principiu in pozitia cea mai putin folosita. evita cat poti lipirea pe carcasa: asta il distruge aproape sigur daca nu 0 faci rapid, cu un letcon adecvat. ar fi bun un pot cu cosa de masa. daca stai cu letconul mai mult de o secunda pe carcasa, o sa fasaie in scurt timp.

multe poturi se pot distruge si daca ii schimbi de prea multe ori butonul, daca apesi pe el prea tare etc

 

asta e un pot bun -

http://www.vishay.com/docs/51036/p16pa16.pdf

Edited by sorin65
  • Like 1
Posted (edited)

ps: am vazut ca erai nelamurit de tipul potentiometrelor - liniare sau logaritmice!. e o chestiune de preferinta. de exemplu la cel de volum, daca montezi unul logaritmic (A), atunci variatia pe care o auzi este liniara. sa spunem ca ai o preferinta pt poztiile 7-10 ale butonului, in cazul unului logaritmic. daca pui unul liniar, aceeasi plaja va fi accesibila in pozitiile 5-10... deci ai o rezolutie mai fina de reglaj,

la fel pt cel de ton - unde e mai important. daca pui unul liniar si te joci deobicei in pozitiile 8-9, daca pui logaritmic (aici e invers!) acceasi plaja o vei avea aprox in pozitiile 6-9, deci vei avea o plaja mai mare, un reglaj mai fin.

de aceea eu prefer liniar ( B) pt volum si logaritmic pt ton (A), INVERS decat ar fi corect, teoretic! oricum, nu e o regula - Gibson in general le pune pe ambele liniare, Fender pe ambele logaritmice - (sau invers, la ora asta nu am nici eu o rezolutie f buna =))

Edited by sorin65
  • Like 1
Posted (edited)

ps: am vazut ca erai nelamurit de tipul potentiometrelor - liniare sau logaritmice!. e o chestiune de preferinta. de exemplu la cel de volum, daca montezi unul logaritmic (A), atunci variatia pe care o auzi este liniara. sa spunem ca ai o preferinta pt poztiile 7-10 ale butonului, in cazul unului logaritmic. daca pui unul liniar, aceeasi plaja va fi accesibila in pozitiile 5-10... deci ai o rezolutie mai fina de reglaj,

la fel pt cel de ton - unde e mai important. daca pui unul liniar si te joci deobicei in pozitiile 8-9, daca pui logaritmic (aici e invers!) acceasi plaja o vei avea aprox in pozitiile 6-9, deci vei avea o plaja mai mare, un reglaj mai fin.

de aceea eu prefer liniar ( B) pt volum si logaritmic pt ton (A), INVERS decat ar fi corect, teoretic! oricum, nu e o regula - Gibson in general le pune pe ambele liniare, Fender pe ambele logaritmice - (sau invers, la ora asta nu am nici eu o rezolutie f buna =))

 

 

Este ceva gresiit in explicatie /exprimare ....

 

 

Daca folosesti potmetru Liniar ...toata plaja utila de reglaj se comprima in prima parte aprox 30% din cursa totala ..

 

post-902-0-44218900-1370590472_thumb.jpg

 

 

Adica "sare " brusc volumul la aproape maxim la o relativ mica deplasare al cursotului apoi nu se mai schimba mult ..sesizabil ..

Cel mai mic nivel sesizabil de crestere sau scaderea tariei sunetului este aprox de 2-3dB .

Se vede ca in partea de sus comprimata al auzului nu prea se poate sa creasca sesizabil .perceptia unei schimbari al unui reglaj liniar..

Edited by karpi
  • Like 1
Posted (edited)

@sorin65: Mersi de lamuriri. Ar fi fost perfecte acum cate zile cand am inceput 'research'-ul. Intre timp insa am aflat cam tot ce mi-ai spus si tu cautand de unul singur. Am ceva notiuni de electronica, stiu cum functioneaza dpdv constructiv un potentiometru dar cu siguranta explicatiile tale ii vor ajuta si pe altii. Imi-aduc aminte ca atunci cand eram mai mic ii decapsulam si-i reparam pentru ca nu se gaseau :)

Interesanta treaba cu lipitul. Desi e foarte logic ce spui, recunosc ca nu m-am gandit la asta.

 

@karpi: Corect. Exact ce spui tu se poate vedea si in filmuletul de mai sus. Foarte intereanta si relevanta comparatia.

 

Multumesc tuturor pentru suport. Asa cum am mai spus, am comandat deja potentiometrele. Voi reveni cu un post dupa ce le montez sa va comunic impresii atat despre dublarea rezistentei precum si despre folosirea ambelor variante (liniar si logaritmic). Am comandat si A si B si mi-am mai luat o placuta tocmai ca sa-mi fac doua montaje sa le pot interschimba si testa comarativ :)

Edited by sam
Posted

mai adaug si eu ceva - pentru a afla daca potentiometrul este liniar sau logaritmic, masurarea lui intre capete nu este semnificativa deoarece "liniar" sau "logaritmic" se refera la modul in care variaza rezistenta acestuia de la un capat la altul al cursei. Daca vrei sa afli care cum este, masori intre un capat si cursor si rotesti axul urmarind felul in care variaza. Sau pui cursorul in pozitia de mijloc si la potentiometrul liniar ar trebui sa citesti o valoare egala cu jumatatea celei totale iar la cel logaritmic o valoare mult mai mica daca masori fata de capatul "de jos" al potentiometrului.

  • Like 2
Posted (edited)

karpi, teoretic asa este, cum spui tu.

dar potentiometrul logaritmic, nu este... logaritmic, vezi in linkul cu potentiometrul de mai sus cum arata curba reala al unui potentiometru logaritmic.

de aceea ai rezolutie si cu un pot liniar, in zona superioara. si e o chestiune de preferita.

de exemplu daca ai doua humbuckere, cu pot de volum pe fiecare si vrei sa faci balansul intre cele doua doze, la nivel cat mai mare, atunci esti exact in zona de care vorbesti tu, adica cea comprimata ne-util (!), unde poturile liniare ofera o plaja de reglaj mai buna.

... si ca sa fiu inteles, fie ca-i liniar, fie ca este logaritmic, e vorba doar de variatia parametrilor, felul in care simti sunetul la "mana"

Edited by sorin65
Posted

mai adaug si eu ceva - pentru a afla daca potentiometrul este liniar sau logaritmic, masurarea lui intre capete nu este semnificativa deoarece "liniar" sau "logaritmic" se refera la modul in care variaza rezistenta acestuia de la un capat la altul al cursei. Daca vrei sa afli care cum este, masori intre un capat si cursor si rotesti axul urmarind felul in care variaza. Sau pui cursorul in pozitia de mijloc si la potentiometrul liniar ar trebui sa citesti o valoare egala cu jumatatea celei totale iar la cel logaritmic o valoare mult mai mica daca masori fata de capatul "de jos" al potentiometrului.

 

Foarte corect. Urmarirea variatiei pe un ohmmetru digital poate fi insa destul de derutanta. Reprezentarea grafica este foarte relevanta pe cele analogice, cu ac indicator. E foarte concludenta insa pozitionarea pe mijloc si masurarea fata de capete. La liniar valorile trebuie sa fie egale intre ele si jumatate din rezistenta totala a potentiometrului.

Posted

Interesant, mersi. Am mici dubii totusi cum se traduce asta in ceea ce aude urechea, dar am sa vad cand le schimb :)

 

 

Cu cat ai valoarea sarcinii mai mare este afectat mai putin sunetul

 

De ex asta se simte cel mai mult la o o doza piezo ..care are impedanta enorma ..intrarea bufferului este de 10Mohm ca sa nu taie bassi si inaltele ...cablul de legatura ecranat este foarte scurt deoarece la impedanta enorma si cativa picofaradzi au efect de filtru trece jos ...adica taie inaltele .

 

In schimb daca pui potmetru de 500 KOhm la chitara cu doza cu bobina si magnet ... la reducerea usoara al volumului din potnetru vei avea opierderii de inalte mult mai pronuntate daca nu ai cablu cu capacitate"parazitara " mica ...sau un buffer adaptor ...ca sa nu se formeze FTJ cand reduci din volum cu potmetru ...

Posted (edited)

@karpi: Nu stiu daca am mai precizat un ultimele posturi ca e vorba de o chitara bass. In mod teoretic lucrurile vor functiona la fel, insa una e sa vorbim de taiat de inalte la o chitara 'normala' si alta la un bass. Cel putin asta imi spune logica, sper sa nu spun vreo prostie... Probabil ca si acolo va taia din inaltele care mai raman in plaja respectiva, dar auditiv cel putin efectele vor fi altele. Nu stiu daca m-am exprimat corespunzator cat sa fiu si inteles :)

Edited by sam
Posted (edited)

@karpi: Nu stiu daca am mai precizat un ultimele posturi ca e vorba de o chitara bass. In mod teoretic lucrurile vor functiona la fel, insa una e sa vorbim de taiat de inalte la o chitara 'normala' si alta la un bass. Cel putin asta imi spune logica, sper sa nu spun vreo prostie... Probabil ca si acolo va taia din inaltele care mai raman in plaja respectiva, dar auditiv cel putin efectele vor fi altele. Nu stiu daca m-am exprimat corespunzator cat sa fiu si inteles :)

 

Depinde de ce fel de timbru folosesti ...de ex ptr "slap" ...personal ma chinui de ani de zile sa scot sound asemanator cu al "slapistilor " dar nu am corzi ca lumea , dozele suna altundeva , ..etc ...cam pana la 2KHz tre sa raspunda bine instalatia ca sa sune ls slap ....dar exista si alte sounduri bogate "full range" la chitara bass ...

 

Idea este sa ai "toate" posibilitatile timbrale la dispozitie .. ..

 

" basii " sunt atenuati daca avem o rezistenta paralela prea mica ...si capacitate condensator serie prea mica ..> ..Filtru trece sus ,( derivator)

 

De obicei potem sa avem numai rezistor paralel in calea chitara -> amplif ...nu prea se simte reducerea basilor

daca totus se simte din reglajul de ton se compenseaza usor .....

 

Daca condensatorul de cuplaj de la intrarea amplifului are valoare mica se poate sa limiteze basii...sau de ex daca este " uscat" un condensator electrolitic pe intrare ( adica si-a pierdut capacitatea ) basul poate fi taiat semnificativ ..acest lucru se intampla numai la defectarea acelui condensator de trecere de la intrarea amplifului / premplif. efect etc ....

Edited by karpi
  • 1 year later...
Posted

Diametrul axului ma deranjeaza care in ambele cazuri e de 6mm in loc de 4 cat am eu nevoie. Ca e moletat intr-adevar n-ar fi o catastrofa. Dupa cum nici 25k in loc de 20k nu cred ca e o nenorocire dar mi-am pus eu ambitia de om nebun sa gasesc unul la fel ca sa nu schimb knob-urile. Dar daca nu se poate si nu se poate pana la urma schimb toate potentiometrele, pun alte knob-uri si cu asta basta.

 

Oricum pana una alta este valabil, daca cineva are unul (chiar si folosit, scos din vreo pedala) sau daca stie de unde as putea cumpara e rugat sa ma caute.

  • 5 months later...
Posted

Mi-o venit si mie randul sa cumpar niste potentiometri.

 

Cel putin in Oradea nu am avut nici o sansa sa dau de niste potentiometri logaritmici de 250 K.

 

Am cautat si pe net. Am gasit intr-un loc un potentiometru cu valorile care imi trebuie dar nu potrivea cu butoanele mele de la chitara. :)

 

Probabil o sa comand de pe net. :)

Posted

Man, du-te la Conrad, pe Cuza Voda sau comanda-l online si il iei de acolo. E 7 lei bucata, am luat si eu pt ampuri.

http://www.germanelectronics.ro/conrad.php?name=Products&pid=450046

La aia cu 50 bani bucata nici sa nu te gandesti.

 

Merci tare fain. O sa merg maine.

 

Sper sa aiba si cu split shaft ca-mi trebuie pt chitara si nu cred ca imi mai intra butoanele pe ei cu solid shaft.

 

Merci inca o data.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.