www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Realizarea Unui Cablaj


Guest BigMac

Recommended Posts

Guest BigMac

Pentru cei care-s tentati de realizarea unui proiect DIY electronic - efect, amp - m-am gandit ca n-ar strica niste explicatii despre realizarea cablajului, a circuitului imprimat (PCB in engleza).

 

Materiale necesare:

- placa de textolit cu strat de cupru.

- clorura ferica (se gaseste la magazinele de electronice, sau in târg, la tipu' care vinde piese)

- burghiu de 0.8 mm si eventual de 1 mm

- masina de gaurit sau Dremel

- fierastrau pt. decupat placa la dimensiunile dorite

- ciocan si un cui

- smirghel fin sau steel wool

- markere permanente de diferite grosimi

 

1. Primul pas: proiectarea circuitului, adica transformarea schemei in desenul de pe placa. Se face direct pe hartie, sau pe calculator, cu un program special - eu folosesc EAGLE in versiunea gratuita, dar sunt si altele.

La partea asta se poate gresi usor, asa ca e de preferat folosirea unui circuit facut de altcineva si verificat. De ex. pe site-ul http://www.generalguitargadgets.com mai toate proiectele au si un desen de PCB gata facut, trebuie doar imprimat pe hartie.

 

O greseala frecventa este proiectarea 'pe dos' a cablajului: adica concepem pe hartie cablajul cu toate piesele vazute de deasupra, apoi desenam pe placa de cupru traseele exact ca pe foaie. Nu e bine, pt. ca pe cupru cablajul trebuie desenat vazut de pe partea cu lipituri, din spate, adica 'mirrored', vazut in oglinda.. Greseala asta e fatala in cazul schemelor cu circuite integrate.

 

Ok, deci desenam sau imprimam circuitul pe hartie, fiind atenti la sens - trebuie sa fie vazut dinspre partea cu lipituri, nu dinspre partea cu piese.

 

2. Masuram si taiem o bucata corespunzatoare de textolit. Masuram de doua ori, taiem o singura data. :(

 

3. 'Imbracam' placa decupata cu hartia cu desenul circuitului, cat mai strans, avand grija ca traseele sa fie bine aliniate cu placa. Niste scotch poate fi util. (vezi poza)

 

4. Urmeaza sa 'punctam' pe placa locul viitoarelor gauri. Etapa asta are o dubla importanta: ne va fi mai usor sa desenam traseele daca vedem deja unde vin gaurile, si apoi, cand gaurim, burghiul va avea un punct de plecare pt. gaura, si nu va decide el unde da gaura, plimbandu-se peste tot :)

Folosind un ciocan si un obiect fin si ascutit (in lipsa de altceva, un cui de beton sau un surub , whatever) se marcheaza cu o lovitura fiecare gaura de pe circuit. (vezi pozele)

 

5. Acum desenam traseele. Mai intai ar fi bine sa curatam placa de cupru de oxizi si urme de degete, asa ca o lustruim cu smirghel fin sau steel wool. Apoi, cu atentie, desenam traseele, ca pe hartie. In caz de greseala, marker-ul se poate sterge cu alcool sau cu un cutit, prin razuire..

 

5b. Verificam daca totul e bine desenat

 

6. Etapa urmatoare - corodarea cu clorura ferica. Atentie, substanta asta e coroziva si pateaza. Evitati contactul cu piele, ochi, haine, covoare, etc. Se va folosi un recipient de plastic. Corodarea merge mai repede daca clorura e calda, si daca recipientul e agitat in timpul procesului. Dureaza 5 - 15 minute, in functie de concentratie, temperatura, etc. Verificati des. De indata ce tot cuprul a fost dizolvat, se spala placa bine cu apa si se curata marker-ul cu smirghel fin. Clorura se poate reutiliza de cateva ori.

 

7. Acum trebuie date gaurile, cu burghiu de 0.8. Pt. gaurile mai mari, unde vor veni sarme de exemplu, se va utiliza un burghiu mai gros.. 1 mm or so. Folositi o masca de praf daca aveti.

 

8. Cablajul e gata, urmeaza plantarea si lipirea pieselor si in sfarsit momentul adevarului.. merge sau nu? :)

 

 

Placa din poze e proiectata de mine, schema e Nurse Quacky, http://www.home-wrecker.com/nurse-quacky.html , e un fel de auto-wah. Merge foarte bine. Scuzati toate firele lipite pe dos in ultima poza, era de test. :)

 

Astept eventuale completari de la electronistii experimentati.

 

Succes!

post-242-1141683674_thumb.png

post-242-1141683730_thumb.png

post-242-1141683783_thumb.jpg

post-242-1141683803_thumb.jpg

post-242-1141683827_thumb.jpg

post-242-1141683958_thumb.jpg

post-242-1141683978_thumb.jpg

post-242-1141683995_thumb.jpg

post-242-1141684020_thumb.jpg

post-242-1141684041_thumb.jpg

post-242-1141684063_thumb.jpg

post-242-1141684090_thumb.jpg

post-242-1141684106_thumb.jpg

post-242-1141684132_thumb.jpg

post-242-1141684154_thumb.jpg

post-242-1141684173_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Foarte bun tutorialul si chiar era nevoie aici de asa ceva. Propun sa-l puneti sticky. Am o singura precizare dar este pur preferentiala: eu dau gaurile inainte sa desenez si sa corodez circuitul. In felul acesta stiu cat de mult sa desenez ca sa nu raman cu piese suspendate in caz ca folia de cupru de pe placa e prea subtire. De asemenea recomand aceasta inversiune a pasilor in cazul circuitelor mai complexe ce implica integrate multe si piese inghesuite (ex: sansamp 2)

Link to comment
Share on other sites

exista o metoda mai comoda si mai eficienta de a imprima desenul cablajului pe placa de cupru+textolit. Se foloseste imaginea negativa a circuitului si se imprima la imprimanta laser! pe o foaie foto. cu fierul de calcat se "lipeste" desenul de pe hartie pe cablaj. trebuie rabdare. dupa care se poate coroda cu clorura ferica. desenele de pecablaj au o mai mare acuratete. in plus mai toate site-urile diy au deja imagini (negative) cu cablajele pentru diversele tipuri de scheme. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest BigMac

Da, am incercat si eu metoda, pe hartie normala, dar n-am obtinut rezultate consistente. Se pare ca hartia cretata sau cea de inkjet photo dau rezultate mai bune..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Am zis ca o sa explic si eu o metoda de a realiza cablaje. Metoda propusa de mine este testata si functioneaza in proportie de 99%.

 

Materiale necesare:

 

- textolit simplu sau dublu placat

- clorura ferica

- una bucata imprimanta laser

- una bucata FOLIE RETROPROIECTOR format A4

 

Se deseneaza cablajul intr-un program de proiectare (eu foloses Proteus sau Eagle). Se printeaza pe folia de retroproiector cablajul. Se ia placuta de textolit placat si se curata bine cu tix( detergent de vase sau praf de creta sau cif sau ma rog ce aveti prin casa), dupa care se curata si cu hartie abraziva de granulatie fina (cea mai fina posibila). Se spala cu apa curata si sapun dupa care se usuca (se sterge cu hartie).

Se ia folia si se pune cu partea pe care este depus tonerul pe placuta de textolit. Se aplica fierul de calcat, care este incalzit aprox. pe la temperatura cu care se calca bumbacul. Se misca fierul de calcat din interior spre exterior aplicandu-se presiune asupra lui. Dupa 4-5 minute se ridica fierul de calcat, se lasa folia sa se raceasca, dupa care se dezlipeste usor folia. Tonerul este imprimat pe textolit. Se poate coroda in acest moment, traseele obtinute pot fi foarte precise cu putina rabdare si exercitiu.

 

Daca doriti informatii suplimentare nu ezitati sa ma contactati.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da, neaparat laser, pentru ca toner-ul negru se va transfera pe placa.

O alternativa ar fi sa imprimi pe inkjet si apoi sa faci o fotocopie pe xerox, reglat pe negru cat mai intens.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest nikos

in Bucuresti, pe str.Maica Domnului, pe langa vestitul magazin Conex, sunt destule magazine (pe aceeasi strada) unde gasesti foarte multe componente electronice, inclusiv clorura ferica si cablaj...

Link to comment
Share on other sites

Guest nikos
Multumesc. Am sa caut. Daca ma duc cu schema pe hartie, crezi ca cei de acolo stiu sa-mi dea ce-mi trebuie? Unde e strada, in ce zona?

 

este bine sa-ti faci o lista cu componentele de care ai nevoie, dupa schema pe care doresti sa o executi...te duci acolo cu lista si cumperi ceace ai nevoie...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Referitor la placutele de textolit, la care dintre magazinele de pe Maica Domnului au sigur?

Tin minte ca am vazut clorura ferica si altele, dar nu placi de textolit :)

 

au cam toate magazinele de prin zona - cred ca nute-ai uitat tu cum trebuie.

 

daca nu vrei sa-ti faci foarte multe montaje pot sa-ti recomand un tip care face cablaje super la niste preturi foarte bune - ceva de genul 50.000-150.000, in functie de dimensiune. tu trebuie doar sa-i dai ce cablaj vrei fie ca pdf, fie ca imagine, iar site-urile de genul www.tonepad.com au cablaje facute de meseriasi pe care ti le poate face tipul asta perfect.

 

nu ti-as recomanda, daca esti incepator, sa incerci sa ti le faci singur deoarece fie nu le proiectezi bine (trebuie sa ai grija sa nu faci bucle de masa - parca asa se numesc), fie pierzi foarte mult timp.

 

eu am ramas cu "sechele" de acum 15-20 de ani cand mi le faceam singur cu smoala si acid azotic/clorura ferica si pierdeam o zi pentru un cablaj care apoi iesea si ca dracu'.

 

in plus mai iti trebuie si o bormasina cu care sa dai gaurile...

 

bafta oricum

Link to comment
Share on other sites

au cam toate magazinele de prin zona - cred ca nute-ai uitat tu cum trebuie.

 

daca nu vrei sa-ti faci foarte multe montaje pot sa-ti recomand un tip care face cablaje super la niste preturi foarte bune - ceva de genul 50.000-150.000, in functie de dimensiune. tu trebuie doar sa-i dai ce cablaj vrei fie ca pdf, fie ca imagine, iar site-urile de genul www.tonepad.com au cablaje facute de meseriasi pe care ti le poate face tipul asta perfect.

 

nu ti-as recomanda, daca esti incepator, sa incerci sa ti le faci singur deoarece fie nu le proiectezi bine (trebuie sa ai grija sa nu faci bucle de masa - parca asa se numesc), fie pierzi foarte mult timp.

 

eu am ramas cu "sechele" de acum 15-20 de ani cand mi le faceam singur cu smoala si acid azotic/clorura ferica si pierdeam o zi pentru un cablaj care apoi iesea si ca dracu'.

 

in plus mai iti trebuie si o bormasina cu care sa dai gaurile...

 

bafta oricum

Cam cat mi-ar cere ptr schema asta?

Numai bine

tonepad_sansampgt22_2004.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
eu am ramas cu "sechele" de acum 15-20 de ani cand mi le faceam singur cu smoala si acid azotic/clorura ferica si pierdeam o zi pentru un cablaj care apoi iesea si ca dracu'.

 

Nu est singurul cu astfel de sechele... Potzi sa mi-l recomanzi si mie pe tipul care face cablaje? Anticipated thanks!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu est singurul cu astfel de sechele... Potzi sa mi-l recomanzi si mie pe tipul care face cablaje? Anticipated thanks!

 

M.Marquis

 

ai mesaj privat...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Redeschid subiectul pentru a expune cea mai ieftina metoda de a crea cablaje cu aspect profi. Am testat-o aseara, pun si niste poze.

Dupa proiectarea calbajului, preferabil intr-un program CAD, sau preluarea acestuia de pe un site diy, la o imprimanta LASER se printeaza imaginea "in oglinda" pe o hartie lucioasa, de exemplu dintr-o reclama, nu conteaza ca e tiparita post-23591-0-47880300-1371534040_thumb.jpg

Se decupeaza placuta de textolit la dimensiunea dorita si se curata de oxizi si praf cu lana de fier sau cu burete de vase metalic, sub jet de apa. Se usuca bine.

Se decupeaza portiunea de cablaj de pe hartia de reclama si se aseaza cu partea printata peste suprafata cu cupru. Se fixeaza cu banda adeziva din hartie. Este preferabil ca banda din hartie sa nu se suprapuna peste traseele cablajului post-23591-0-36443800-1371534495_thumb.jpg

Cu un fier de calcat bine incins, cu aburul oprit, se calca bine hartia, insistandu-se pe toate marginile. Dupa cateva minute transferul este realizat. Se recunoaste prin faptul ca traseele devin vizibile prin hartie post-23591-0-22620300-1371534692_thumb.jpg

Placuta cu hartia se arunca intr-un vas cu apa unde se lasa vreo 5 minute post-23591-0-68823500-1371534750_thumb.jpg

Se scoate placuta si se desprinde hartia de pe placuta post-23591-0-20633200-1371534851_thumb.jpgpost-23591-0-36229900-1371534853_thumb.jpg

Pentru indepartarea urmelor de hartie se poate folosi o periuta de dinti post-23591-0-72147600-1371535201_thumb.jpg Fara grija, nu va afecta traseele.

Pentru economia de clorura ferica, daca raman suprafete mari de cupru liber (daca nu a fost acoperit in program) acesta poate fi acoperit cu un marker post-23591-0-22270600-1371535349_thumb.jpg

Se pune placuta intr-un vas nemetalic cu clorura ferica si se lasa pana la corodarea completa a cuprului neacoperit post-23591-0-16820600-1371535439_thumb.jpg

Se curata materialul de acoperire cu buretele de vase metalic post-23591-0-77350100-1371535546_thumb.jpgpost-23591-0-21850100-1371535549_thumb.jpg

Pentru stabilirea punctelor de gaurire, se utilizeaza un dorn (sau un cui) si se puncteaza fiecare gaura. Astfel burghiul va "sti" pe unde sa o ia si nu va fugi in toate directiile post-23591-0-77345100-1371535714_thumb.jpgpost-23591-0-64358900-1371535717_thumb.jpg.

Mai departe se dau gaurile si se poate trece la plantarea pieselor.

 

Optional (asta nu se mai include la cea mai ieftina metoda :D):

Placa de cupru poate fi imersata in solutia unei sari de staniu. Aceasta procedura va duce la acoperirea cuprului cu un strat subtire de staniu, ceea ce duce la o mai usoara lipire si la protectie impotriva oxidarii.

Argintarea cablajului este o alta metoda, dar nu ieftina, insa o amintesc ca posibilitate. Se face prin cufundarea placutei intr-o solutie de hidroxid diaminoargintic, preparat pe loc din azotat de argint si hidroxid de amoniu in exces (in care unii adauga si putin citrat de sodiu).

 

Spor la DIY!

Edited by transilvanpop
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Foarte interesanta faza cu acoperirea cuprului cu staniu sau argint, s-ar putea sa dau o tura prin fostul meu liceu si o vizita la laboratorul de chimie cand nu e nimeni pe acolo :D .

 

In alta ordine de idei, clorura corodeaza mult mai repede daca e calda. Si corodeaza deosebit de incet daca vasul e lasat afara intr-o noapte rece de martie pe la ora 2, spre exemplu ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Un soft free pentru proiectare cablaje, mai simplist, dar cu rezultate foarte bune, este PCB express. Download si tutoriale aici.

incearca si Eagle. e foarte bun si se invata repede. are de asemenea versiunea free. http://www.cadsoftusa.com/download-eagle/?language=en

 

Tutoriale youtube:

Link to comment
Share on other sites

incearca si Eagle. e foarte bun si se invata repede. are de asemenea versiunea free. http://www.cadsoftus...le/?language=en

 

Cunosc si Eagle, lucrez cu el, am varianta full (cracked edition, of course), dar pt cei aflati mai la inceput am considerat ca e suficient PCB espress-ul. Insa nimeni nu-i opreste daca vor sa inceapa direct in Eagle. Eu le doresc "spor in ramura"!

 

E drept ca nu am stiut de versiunea free. Ms. de contributie.

Link to comment
Share on other sites

inca o chestie...la curatare PCB-ului dupa ce e incalzit cu fierul de calcat, a se pune in apa rece... eu am pus prima placa in apa calda- spre fierinte...aparent mi-a cam distrus si din circuite cand am curatat hartia :P

 

Cele mai bune rezultate le-am obtinut lasand cablajul sa se raceasca singur.Daca am fortat racirea cu apa rece au aparut mici fisuri care au dus la intreruperea traseelor subtiri.Intr-adevar curatirea cu apa rece este cea mai sigura.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Daca reuseste cineva metalizarea cuprului cu staniu sau cu argint sa ne dea de stire. Eu doar am pomenit metodele insa nu am testat niciuna. Dar urmeaza :D

 

Stiu ca postul e mai vechi, da' eu sunt mai nou pe aici. :D

Personal folosesc o metoda blamata de multi, si anume acopar traseele cu sacaz dizolvat in alcool, dupa care le cositoresc. Pentru a intinde "substanta" folosesc o pensula moale. Multi se feresc de metoda asta deoarece le ramane cablajul lipicios, insa am impresia ca isi prepara solutia prea groasa, constitutia ei trebuie sa fie aproape lichida, astfel cositorul adera usor. Bineanteles, cablajul trebuie sa fie curatat si degresat in prealabil. Rezultatul e ceva de genu':

post-29294-0-63477000-1388868589_thumb.jpg

Edited by edy_wheazel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Am incercat si eu o chestie mai de finete. In principiu nu e rau ca print si corodare, dar ca prima incercare nu prea mi-a iesit in ceea ce priveste gaurile. Ar fi trebuit un burghiu un pic mai mic si o pereche de ochi mai buni.

 

post-23591-0-99370100-1453756835_thumb.jpgpost-23591-0-13165700-1453756837_thumb.jpgpost-23591-0-54426200-1453756838_thumb.jpgpost-23591-0-58208900-1453756839_thumb.jpgpost-23591-0-55146500-1453756840_thumb.jpg


In poza 2 se vad niste intreruperi. Am corectat cu marker permanent si vad ca a rezistat la corodaj.


Mai sunr trasee intrerupte de burghiu, va trebui supliment de atentie la lipire.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.