Sign in to follow this  
ciprian87

Amplificator tuburi de bass

Recommended Posts

Hello, new guy here.

Doresc sa construiesc singur un amplificator pe tuburi pentru chitara bass si caut o schema relativ simpla. Are cineva asa ceva la indemana, eventual si testata?

Mentionez ca am cunostinte de electronica si am mai realizat circuite audio, dar numai pe tranzistori si circuite integrate.

Inca o intrebare ca sa nu incep un topic nou: 

De unde procurati componente pentru circuitele cu tuburi si aici ma refer la tuburi, socluri pentru tuburi si transformatoare (curent si iesire).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vezi pe tubetown,  gasesti cam orice. 

Traf de alimentare comanzi in tara de la Petra. 

Eu as zice ca  nu e musai sa ai si etajul final pe lampi,  ca pe bass nu cauti soundul dat de saturatia finalelor. Economisesti un kil de parale. Parerea mea. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Liviu.Pop said:

Vezi pe tubetown,  gasesti cam orice. 

Traf de alimentare comanzi in tara de la Petra. 

Eu as zice ca  nu e musai sa ai si etajul final pe lampi,  ca pe bass nu cauti soundul dat de saturatia finalelor. Economisesti un kil de parale. Parerea mea. 

Multumesc, O sa arunc un ochi pe Tubetown.

Este o ambitie personala cred sa construiesc un amp pe tuburi pentru chitara mea bass.

Am un amplificator pe MOSFET care suna excelent cu o pedala EBS Multicomp pus pe mod tubesim in fata lui. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai să ne găsim reperele în primul rând. "Amp pe tuburi" e cât se poate de vag, între un SE cu EL84 și unul de ~100 W folosibil pe scenă e ceva diferență. Presupun că vrei finale pe lămpi până la urmă, n-am înțeles precis din ultimul reply.
Apoi tre' să ne spui cum vrei să sune. Probabil nu cât se poate de curat, altfel degeaba e pe lămpi. La ce fel de tone stack te gândești, Fender clasic sau ceva activ, mai precis? Sau dimpotrivă, mai simplu sau deloc?
Și nu în ultimul rând în ce cab(uri) vrei să-l bagi?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, FiveseveN said:

Hai să ne găsim reperele în primul rând. "Amp pe tuburi" e cât se poate de vag, între un SE cu EL84 și unul de ~100 W folosibil pe scenă e ceva diferență. Presupun că vrei finale pe lămpi până la urmă, n-am înțeles precis din ultimul reply.
Apoi tre' să ne spui cum vrei să sune. Probabil nu cât se poate de curat, altfel degeaba e pe lămpi. La ce fel de tone stack te gândești, Fender clasic sau ceva activ, mai precis? Sau dimpotrivă, mai simplu sau deloc?
Și nu în ultimul rând în ce cab(uri) vrei să-l bagi?

Da, tube only as vrea.

Ar fi primul amplificator pe tuburi pe care l-as face, deci nu as vrea ceva foarte complex, am pedale pentru compresie si ton deci fara reglaje de ton ar fi ok pentru mine. Puterea nu trebuie sa fie 100w ma multumesc cu putin cat pentru cantat acasa, eventual un xlr out. Cabinet un 2x10 de 8 ohmi.

In concluzie un circuit 2-4 tuburi. 

Eu am tot cautat pe net, insa gasesc numai pentru chitara. Probabil circuitul nu este foarte diferit intre chitara si bass vreau sa ma asigur ca merita sa dau bani pe componente si ca ampul este si croit pentru bass.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Păi îți dă proiectul în pdf. Nu tre' să comanzi neaparat tot kitul. Te folosești doar de schemă și comanzi doar componentele care te interesează. Că poate tu vrei să îi faci altfel carcasa sau mai știu eu ce ..., altă grafică, alte knoburi, etc. De fapt aici e farmecul dacă vrei să ai un unicat făcut de tine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kitul vine cu toate piesele mai putin sasiu, carcasa si knoburi si dupa calcule costa mai mult sa fac asa decat sa cumpar kitul.

Kitul vine si cu placaj cu sursa.

O sa cumpar kitul dupa ce imi iau cabinetul mic.

Am un cabinet 4x10 Peavey Tour 410, dar este prea mare pentru ce am eu nevoie si nu il pot folosi la bloc. :(

Edited by ciprian87

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacă vrei amp de bas pe tuburi , copiază schema de la Fender Bassan sau o schema de la Ampeg .

DSC_0008.jpg

Ce vezi in poza este un amp de bas Ampeg N15 , pentru Boro de la Iris , găsești schema pe net . Boro cînta pe el acum .

Edited by viobio
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesant, multumesc.

Am gasit si:

http://sound.whsites.net/project152-1.htm

O lectura buna, cred eu.

O intrebare de tube noob:

Transformatoarele de iesire cum se aleg? In functie de tubul final si impendanta de iesire banuiesc, dar care ar mai fi criteriile dupa care se alege transormatorul de iesire.

Azi am trecut pe la parinti si am gasit o carte veche “Cartea radioamatorului” unde am gasit ceva lectura despre transormatoare de iesire, dar acolo este specificat decat cum se calculeaza si executa. 

Edited by ciprian87

Share this post


Link to post
Share on other sites

In calculul OT GASESTI toate elementele "alegerii" sale :

- Frecventa minima redata / sectiune

- Putere + impedanta de sarcina (una sau multipla)

- Ua / Ra Tuburi (clasa func / configuratie)

- Permeabilitate magnetica tole

greu de "ghicit" ce tole ai la indemina - se poate masura indirect experimental sau cu aparat specializat - uzual gasesti tole ferosiliciu (particule orientate)

- Mod de bobinare : simplu, sectionat, dual galeti (Instrument / Hi Fi Amp / cu pierderi mici)

Cunoscind aceste Date PRELIMINARE, STII ce sa Alegi (nu am amintit aici toti parametrii ce intra in calculul OT, in unele manuale apar, in altele...)

Cu tole "bune' obtii un Traf mai mic (gabarit / greutate, pierderi mai mici, linearitate rapuns Frecv., inductanta necesara, micsorare saturatie prematura...)

Edited by vicSnd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru detalii.

In niciun caz nu aveam de gand sa-l realizez eu. Cautam doar informati despre alegerea lui si ce rol are el in schema.

Am gasit si 

 

Explica foarte bine.

Eu vreau sa inteleg si ce se intampla in schema, nu doar sa lipesc componentele si sa-i dau drumul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

My 2 cent.... 40-50 watt pt un amplificator de bass, sunt total insuficienti chiar si pt o scena mica ,avand in vedere ca acest tip de amplificator trebuie sa redea min. 35 Hz la 0 dB . Iar cu frecventele astea de bass sunt tot felul probleme pt ca au lungimea de unda cea mai mare din tot spectrul de frecventa AF. De obicei solutiile de amplificare bass sunt tratate ca si sisteme. Doar amplificatorul nu este suficient. Trebuie luat in considerare tot, incepand cu  ce filtrezi in preamp, pana la difuzoare.

So, sa-ti faci un amplificator ,chiar si pe tuburi , este un lucru laudabil. Dar ca sa-ti aduca si maxime satisfactii la doar 50 Watt, o sa fie mai dificil ... zic si eu .

Amp de bass  100 watt  .

 

Edited by ggg
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

50W  este suficient ptr o trupa la repetitii sau in local mic /restaurant .

100W aduce  un castig de  doar +3dB i fata de 50W  !

3dB se considera diferenta cea mai mica care se percepe clar de un ascultator ca si crestere sau scaderea   volumului sunetului auzit .Nu se simte o diferenta  doboratoare .

Ptr ca sa auzi  dublu de tare este nevoie de o crestere cu 10dB !..cu .doar+ 3 dB  va suna mai curat mai plin  dar nu mult mai tare .

DIFUZORUL !!!

Datorita faptului ca majoritatea amplifurilor pe tuburi peste 100W sunt o problema  , doar daca te gandesti la gabarit ..la Kg

datorita celor doua trafuri mari  cel de alimentare si cel de iesire ..etc  si alte probleme ..

Ca sa se mareasca  puterea acustica  se utilizeaza difuzoare de randament cat mai mare  de la SPL 99dB in sus .

Se utilizeaza mai multe difuzoare  ! 

Cu fiecare dublare a numarului difuzoarelor avem un castig de +3 dB

Astfel  un double stack cu 8 difuzoare 

consideram difuzoare cu SPL 100dB

SPL 1 dif - 100dB  , 2difuri - 103 dB , 4 difuri 106dB , 8 difuri 109 dB

fata de 1 dif 100dB avem un +9dB

+9dB se aude dublu de tare !!! 

Astfel cu un amplif cu puterea electrica de 100W  pe 8 difuzoare  suna la fel de tare ca si 1000 W pe un singur difuzor ( presupunand ca avem difuzor cu SPL 100dB       ce poate rezista  la 1000W   si sa  aiba "power compression "  la fel de redus ca si in cazul celor 8 difuzoare .    

(power compression la difurile de putere mare este in jur de -3dB cea ce inseamna ca la poutere maxima  suna cam catsuna la jumatate de putere in cazul nostru la 500W ..datorita incazirii excesive a bobinei si almagnetului  randamentul scade la jumatate ...deci doar la  impulsuri scurte poate sa redea cvei 1000W ipotetici .

In cazul a 8 difuzoare power compression poate fi mai mica datorita dispersiei caldurii   pe cele 8 difuri care astfel au o racire mai optima  etc etc ...

Asa ca un amplif de 50W cu o boxa 4x12"  va suna binisor  , sau cu  2x15"      

Ptr  locatii mici este OK un dif de 15"  sau 18" .     

Pe scurt ...difuzorul este  totul !!

In era amplifurilor solid state  ce pot fi ca si gabarit  reduse si cu putere electrica considerabil mai mare decat cele pe tuburi   se pot utiliza difuri cu SPL mai redus    in care se pompeaza mii de Watt-i .

Acum cu revenirea la tuburi constructorii de difuzoare au trecut iarasi la difuri cu SPL  mare ce sa scoata  randament din amplifurile pe tuburi ce furnizeaza  putere " relativ mica |" .

Mai ales ptr HiFi-sti cu amplifuri pe tuburi in Clasa A unde puterea de obicei este mica  trebuiesc difuri cu SPL  cat mai mare ..si in plus utilizeaza palnii exponentiale ( Horn Speaker() si ptr joase .

In trecut se utilizau Horn Speaker si la bassi ptr concerte erau mari si grele o problema la transportat dar apot avea randament foarte mare .

C amplifurile  solid state acum cum am amintit mai bine sa transporta mai multe boxe mai mici cu radiatie directa   in care se pompeaza mii si mii de Watt=i .

Aceiasi presiune sonora se poate obtine cu mai putine boxe exponentiale cutilizand puteri electrice ale amplifurilor pana la de 10 ori mai mica ..deci este o problema de rentabilitate //gabarit /transport , eficienta / randament etc ...banii

Deci atentue la difuzoare la SPL. Difurile " mediocre ' au SPL 90 dB   fata de care un dif calitativ c SPL 100dB  suna dublu ca tarie acustica pe aceiasi amplificastor ..(in cazul ca  Z impedanta / ohmajul   este identic ) .

Ptr bas traful de iesire  trebuie sa fie " altul " decat ptr chitara !!!Cu cat vrei sa cobori cu basii mai jos va fi nevoie de un traf de iesire cu sectiune mai mare    36 Hz va fi nevoie de un traf marisor !

Cu miez de fier cu arie insuficienta se satureaza miezul si sub frecventa respectiva  va scoate putere  mult mai mica  chiar in jur de doar 30% si cu  distorsiuni .. sub freventa minima ce o puate duce miezul .la puterea  electrica maxima .al amplifului dat .

http://www.tubetvr.com/transformers.pdf

vezi > formula 

9.3  Calculate required core area

            

Edited by karpi
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iti pun aici schema de la Ampeg , poti construi un singur canal , Boro a vrut doar un canal , nu are fițe cu ampurile , singura modificare adusa schemei a fost la corectorul de ton , Boro a dorit mai multe inalte .

Sunt tare curios daca pina la urmă o sa faci ampul asta de bas , am vazut mulți pe aici care se înfierbînta , studiază , cer pareri dar la final .....nu fac nimic .

Legat de transformatorul de iesire , dracu nu este așa de negru , doar dacă vrei să o dai in " audiofilie basistică " , cum spunea Karpi " conteza enorm difuzorul si zic eu SA ȘTII BINE CU BASUL , poți avea sculele lui peste prajit dacă nu cinti bine ....le ai degeaba .

Eu " dau piept " aproape zilnic cu așa zisi chitaristi ( sală de repetiții ) 70% din ei NU CÎNTA nimic ! Cu toate că valoarea chitării sau a chitarii+pedalier+amp+cabinet intrec cu mult " dibacia lor " in a cinta la instrument .

Pentru schema de Ampeg B15 postata de mine pti folosi ca traf de iesire acest traf 

https://www.tube-town.net/ttstore/Transformer/Outputtransformer/Fender/Hammond-1750KA-Fender-Output-036485-59-Bassman::4636.html

sau acest traf https://www.tube-town.net/ttstore/Transformer/Outputtransformer/Audio-PP/Hammond-1650H::1249.html .

Ca tuburi , in loc de 6SL7GT poti folosi rusoaice 6H9C , rezultate mult mai bune se obtin cu ECC83 , 6SL7GTsau 6H9C sunt cam microfonice , trebuie sa ai multe si sa le selecționezi , in puls ECC83 are o durata de viață mai lunga decit celelelte tuburi , incomparabil mai lungă.

Ca finale poti folosi 6L6GT sau rusoaice 6P3C-E ( sunt tuburi militare rusești ,long life , dupa mine mult mai robuste si fiabile decit seria 6L6 ) 

Ca tub redresor poti folosi tot unul rusesc 5Ț3C , este mult mai ieftin .

Transformator de alimentare poti comanda un toroidal la Petra Iași , daca nu stii ce tensiuni si curenti , iti spun eu .

Cam toate componentele ,inclusiv un sasiu , poti cumpara de pe acel site de unde am dat link-uri pentru trafurile de iesire .

Daca vrei alte detalii .....sunt pe aici .

b12n-jp.gif

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va multumesc pentru ajutor.

5 hours ago, viobio said:

Sunt tare curios daca pina la urmă o sa faci ampul asta de bas , am vazut mulți pe aici care se înfierbînta , studiază , cer pareri dar la final .....nu fac nimic .

Sper sa nu cad si eu in categoria asta, desi, trebuie sa recunosc sunt un pic intimidat de un asemenea proiect (voltaj mare, putere mica pentru bass, scump, frica de esec, etc).

5 hours ago, viobio said:

Legat de transformatorul de iesire , dracu nu este așa de negru , doar dacă vrei să o dai in " audiofilie basistică " , cum spunea Karpi " conteza enorm difuzorul si zic eu SA ȘTII BINE CU BASUL , poți avea sculele lui peste prajit dacă nu cinti bine ....le ai degeaba .

Eu " dau piept " aproape zilnic cu așa zisi chitaristi ( sală de repetiții ) 70% din ei NU CÎNTA nimic ! Cu toate că valoarea chitării sau a chitarii+pedalier+amp+cabinet intrec cu mult " dibacia lor " in a cinta la instrument .

Pot sa spun ca si eu am fost in categoria asta. Initial am crezut ca bassul este versiunea usoara a chitarei si ca nu am eu bass si amplificator destul de scump si bun, de asta suna asa prost. Asta era pe timpul cand cantam intr-o trupa locala de metal (2 - 3 ani).

Cand m-am mutat in Bucuresti (Noiembrie anul trecut) am gasit un instructor de bass care mi-a recomandat sa repet numai cu EQ flat si tonul sa il fac din mana. Am evoluat destul de bine.

In ultimele luni nu prea am mai dat pe la lectii... desi imi fac timp sa repet zilnic acasa.

6 hours ago, viobio said:

Cam toate componentele ,inclusiv un sasiu , poti cumpara de pe acel site de unde am dat link-uri pentru trafurile de iesire .

Daca vrei alte detalii .....sunt pe aici .

In loc de tub pentru redresare se poate folosi punte de diode? Ar afecta calitatea sunetului?

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In cazul chitarei Bas, chiar... te ajuta un Solid State rectifier, dar :

- ai tensiuni ceva mai mari in tot montajul implicit pe tuburile finale (ajustezi corespunzator negativarea tuburilor finale)

Vei avea HeadRoom mai mare, lipsa SAG specific redresorului cu tub.

- NU ignora prezenta drosel-ului in filtraj ! (choke) in amp de bas - acesta asigura redarea corecta a Frecventelor joase specifice instrumentului.

Te vei confrunta cu multe necunoscute in constructia unui Tube amp - asa am invatat toti.

- Spor la lucru !

  • Like 2
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Build log 1:

M-am apucat de treaba :P.

Am ales o schema tot Ampeg numai ca mai moderna putin inspirata din Ampeg PF20T. Adica schema kitului pe care l-am postat mai sus.

Am comandat majoritatea componentelor inafara de fire de legatura si ce mai aveam eu prin sertare.

Acum astept sa vina comanda.

 

Am o intrebare pentru profesionisti:

Ce este BIAS-ul si cum se regleaza? Sunt putin confuz pentru ca pe youtube si pe net unii vb de Volti alti de mA. Dupa ce criteriu se regleaza defapt? Voltaj sau consum in standby.

IMG_1530.jpg

Edited by ciprian87

Share this post


Link to post
Share on other sites

BIAS se refera la curentul care trece printr-o componenta activa .  Setarea curentului de BIAS este in functie de parametrii de functionare pe care tu poti sa-i stabilesti urmarind   mai multe lucruri. In principiu , prima ta grija trebuie sa fie protectia tubului.Asta inseamna ca niciodata nu trebuie sa lasi sa treaca mai mult curent decat poate sa disipe tubul. In rest  este test si joaca.In functie de acest curent , ponderea distorsiunilor si implicit a armonicelor  se poate schimba.

Ce transformator de iesire folosesti ?.

P.S> Poti sa mai studiezi despre lucruri care implica acest bias:   punctul static de functionare , dreapta de sarcina ,curentul de mers in gol,...etc.

Edited by ggg
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 16.01.2018 at 23:55, ggg said:

BIAS se refera la curentul care trece printr-o componenta activa .  Setarea curentului de BIAS este in functie de parametrii de functionare pe care tu poti sa-i stabilesti urmarind   mai multe lucruri. In principiu , prima ta grija trebuie sa fie protectia tubului.Asta inseamna ca niciodata nu trebuie sa lasi sa treaca mai mult curent decat poate sa disipe tubul. In rest  este test si joaca.In functie de acest curent , ponderea distorsiunilor si implicit a armonicelor  se poate schimba.

Ce transformator de iesire folosesti ?.

P.S> Poti sa mai studiezi despre lucruri care implica acest bias:   punctul static de functionare , dreapta de sarcina ,curentul de mers in gol,...etc.

Gelu, cu PS l-ai bagat de tot in ceață ! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am ales o schema tot Ampeg numai ca mai moderna putin" , bade așa ceva nu există ( este la fel ca girafa de la gradina zoologică , cred că știi bancul )  , schemă moderna , da....ar fi fost daca sunetul se obținea cu un DSP .

Legat de bias , vad ca respiram aerul din același oraș , pentru bias te invit la mine in bunker ,iti explic live ce si cum , imi place berea Dab sau Guinness 

  • Like 3
  • Haha 4
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, viobio said:

Gelu, cu PS l-ai bagat de tot in ceață ! 

De ce ? Prin BIAS setezi un transfer de curent  in functie de tensiunea potentiala aplicata componentei active . Iar BIAS afecteaza randamentul si modul de operare al tubului. Adica , exact ce am scris in PS. El vroia sa stie de ce unii discuta de tensiuni si altii de curent. D'aia se discuta , pt ca sunt marimi interdependente, ...sa traisca Legea Lui Ohm care a dat de mancare la toti electricienii. :D

Sa observe practic ce se intampla, nu poate decat sa-l ajute sa inteleaga ce face tensiunea aia negativa care tine electronul sa nu "fuga de capul lui" .

Edited by ggg
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

BIAS  = PSF   ============= PUNCTUL STATIC DE FUNCTIONARE .

BABESTE ...

Daca o  componenta activa ca si tub electronic , ...nu are  acest BIAS  ( negativare )   va functiona in regim incorect  .

1/.Sau in pauza este blocat tubul si se va " deschide din curentul dat de  semnalul de amplificat ..caz in care ai un efect de GATE  ..respectiv sunetul trece numai daca are o anumita marime de tensiune /amplitudine ...va suna " gatuit " numasi partile mai " puternice vse vor amplifiuca ..

2/.Sau tubul este prea deschis curge prin el curent mare si in " gol " cand nu are semnal de amplificat ..iar cand " vine semnalul " acesta la o amplityudine mai mare duce in limitare /saturatie tubul deci va distorsiona .

Cu u n BIAS mai HOT  ampliful este mai " nervos " dar tubul se va uza relativ repede .

Se dau valorile curentului de BIAS  de catre producatori  SAU PROIECTANTII DE AMPLIF ..PTR DIFERITE TUBURI SAU MONTAJE ..

Punctul ideal este undeva la " mijloc " cand trec frumos si semnalele pianissimo  ..de volum mic cat si cele cu amplitudine mare  ajung " mai tarziu la limitare /distorsiune .

In functie de clasa de montaj A , B ,sau  AB  punctul de functionare este ales corespunzator ptr functionare buna corecta ..

Gasestri videouri cu explicatii unele mai bune unele mai greoaie dar sunt multe si mai sunt si articole ...cu BIASing

 Ca si un exemplu mai ilustrativ ar putea fi o orga de lumini ...acum ptr simplificare zicem ca-i cu un trenzistor ...

Ai o sursa de curent /tensiune ..de 12 V  , treci printr-un tranzistor de putere  prin C =>Edi n acesta intr-u bec incandescent  si inchizi circuitul la sursa .

Becul nu lumineaza ..cu un divizor *( sau uin potmetru )  intre punctele E=C  dai o tensiune * curent ( in B baza tranzistorului ..cand ajungi cu tensiunea catre valoarea de  0,65V incepe sa lumineze becul cum dai curent mai mult becul va lumina tot mai tare pana la un punct cand nu mai creste luminozitatea ..aici intra in " saturatie " componenta activa ..

Acum reglam BIAS-ul  astfel ca filamentul sa lumineze doar ca jarul de la o tigareta , in acest caz daca intre E si B  printr=u n condensator de separare in curent continu introducem o tensiune alternativa de pe iesirea unui amplif     semnalul aleator al muzicii va face ca becul sa " palpaie " ....va " paklpaie " optim la un anumit volum la o anumit reglaj al BiIAS-ului .

Daca " deschizi prea tare becul va lumina si fara  semnal din amplif iar daca dai semnal doar la volum mai mare va  creste putin luminozitatea .pe ritmul semnalului  din amplif ..

Daca reduci BIAS-ul de ex la 0,3V  vei observa ca numai semnalul de peste un volum va trece si va aprinde becul ..adica numai semnalele mai mari de aprox 0,7V  , daca reduci volumul de pe amplif  se poate urmari clar cum doar cateva varfuri  mai mari decat 0,7V de semnal muzical vor trece /strapunge   si vor aprinde becul ...

Cam asa se intampla cu tuburile si tranzistoarele ..

Edited by karpi
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.