www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Analog Sound 250Cc Preamp


AnalogSound

Recommended Posts

Salutare RGC,

 

Despre ce e vorba: de ceva vreme ma batea un gand cum se poate alimenta un tub (lampa) intr-o pedala, la o tensiune mai mare de 12v fara a folosii transformatoare ridicatoare de tensiune (puse back to back) sau fara a alimenta pedala la 220v (nu ma incanta ideea sa am tensiunea aceea printr-o pedala). Solutia finala (care este de altfel uzitata de toti producatorii de efecte cu tuburi care se respecta) este cea a unui SMPS Boost (adica o metoda de ridicare de tensiune care foloseste un semnal rectangular pentru a comanda un FET de putere care la randul lui comanda o bobina care se incarca si se descarca cu tensiune de cateva sute de mii de ori pe secunda). Noah ideea din spatele acestei surse este aceea de a face tot posibilul ca zgomotul de comutatie sa nu se auda (ori se filtreaza f bine ori se duce dincolo de spectrul audio).

Pana la urma s-a ajus la un consens :D si am pus pe picioare sursa (de ceva timp fie vorba intre noi). Acum urmeaza partea comica, dupa realizarea sursei m-am lasat pe tanjeala (asta pentru ca am avutdestul de multe proiecte de pedale), pana cand astazi m-a sunat mestru Overdrive sa ma intrebe de sanatate ... si a inceput sa ma ia de urechi ca sunt un lenes si ca nu am facut nimic de cand a pus sursa aia pe picioare.... NAH si SAC ca am facut astazi in vreo 3 ore; este vorba de un mic preamp care foloseste 1 dubla trioda 6n16b alimentata pe la vreo 200v (tensiune obtinuta din 12v) si am zis sa trag niste clipuri sa vedem ce parere aveti.

 

Clipurile s-au tras direct in placa de sunet, exceptie facand ultimul clip care s-a tras printr-un simulator de cabinet (cu care deja sunteti obisnuiti sa apara in pedalele Analog Sound).

 

Deci .. cam astea sunt.

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

allpositions+cabsim.mp3

bridge+middlepkp.mp3

bridgepkp.mp3

middlepkp.mp3

neckpkp.mp3

post-733-0-43774100-1295799400_thumb.jpg

post-733-0-49293500-1295799403_thumb.jpg

post-733-0-27534800-1295799405_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

am numai pareri admirative cind mai vad si eu ce lucreaza altii :D

 

cu SMPS este foarte eleganta partea de alimentare DAR apare o mica problema

SMPS alimentat la 12v trage cam un 1A ,problema apare atunci cind va fi folosit cu alte pedale,trebuie o sursa de 12V CC destul de zdravana in pedall board

 

eu sunt adeptul alimentarii cu doua trafuri back to back

 

 

felicitari si multe SUCCESURI!:lol:

Edited by viobio
Link to comment
Share on other sites

Meci fain Vio de apreciere. 800mA to be exact este consumul :P - dar nah este un compromis pe care il accepti (alegerea pentru SMPS a tinut cont de urmatoarele: spatiu si in al doilea rand disponibilitatea unei surse de 12v CC (este mai comuna decat una de 12V AC) - si daca nu se poate atunci cu 25RON iti iei o petarda de alimentator de 12V la 1.8A (el e dat la 2.5 dar vezi sa nu :D )

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

Link to comment
Share on other sites

Meci fain Vio de apreciere. 800mA to be exact este consumul :P - dar nah este un compromis pe care il accepti (alegerea pentru SMPS a tinut cont de urmatoarele: spatiu si in al doilea rand disponibilitatea unei surse de 12v CC (este mai comuna decat una de 12V AC) - si daca nu se poate atunci cu 25RON iti iei o petarda de alimentator de 12V la 1.8A (el e dat la 2.5 dar vezi sa nu :D )

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

 

ai dreptate ,pretul este mult mai mic cu SMPS

Link to comment
Share on other sites

Nu prea m-am gandit la asta, daca stai sa analizezi costa mai scump un smps: FET, chopper, inductor + piesele adiacente. Dar reduce destul de mult volumul (din punct de vedere al dimeniunii - o sa fie facut SMD )si asta m-a interesat cel mai mult.

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

Link to comment
Share on other sites

Cam toate pedalele cu tuburi la tensiune mare au alimentatoare de 0,8-1A, de la 12 la 16 V. Intr-adevar e cam neplacut sa iei un alimentator doar pt asta, dar mi se pare ca e un efort care merita in general.

 

Cu riscul de a-mi face de ris cele citeva notiuni de electronica pe care le mai am: Ca sa obtii cu transformatoare ridicatoare de tensiune 200V din 12V nu iti trebuie tot un curent foarte mare la intrare?

Edited by dass101
Link to comment
Share on other sites

Nu chiar asa dar pe acolo :D ideea este in felul urmator: curentul este invers proportional cu tensiunea (asta ca idee de baza), daca pui doua trafuri back to back adica: 220 - 12(T1)== 12 - 220(T2) atunci in infasurarea de 220v a lui T2 o sa obtii undeva intre 200 si 210v (eu nu am reusit decat vreo 190v dar tine foarte mult si de calitatea trafului), insa curentul suplinit pe iesirea ridicatoare este cuprins intre 2 si 4-5mA (lucru care convine pentru alimentarea a probabil 4 triode).

 

Pro. SMPS: gabarit redus, randament mare, nu ai componenta alternativa prin circuit, lipsa redresarii si filtrarii ulterioare (filtrarea la un smps se face cu un soc si un condensator de 4.7u/450v de unde si gabaritul ceva mai mic)

 

Cons. SMPS: daca nu este proiectata adecvat va induce zgomot, este mai complicata dpdv al realizarii

 

Pro. Traf: nu sunt probleme cu realizrea dpdv tehnic si se poate realiza relativ usor

 

Cons. Traf: gabarit mare, necesita alimentarea de la reteaua de 220v (sau de la o sursa separata 12v-AC), poate induce brum din cauza alimentarii in CA, celula de redresare/filtraj ocupa mai mult spatiu

 

Vreau sa se inteleaga ca nu duc nici un fel de polemica vis a vis de BackToBack Vs. SMPS fiecare reprezinta o solutie la o problema si in functie de problema se alege solutia optima.

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

Link to comment
Share on other sites

Hmm, Ok, n-as fi crezut ca trebuie doar 4-5 mA pentru un preamp cu lampi.

Pentru B+ nu-ți rebuie mult curent, filamentele sunt cele care papã curentul (și emanã multã cãldurã, cã de asta-s fãcute), mai exact 300mA pe lampã cu ele în paralel (la 6,3V) sau 150mA în serie (la 12,6V).

 

Într-o lume idealã cât bagi într-un traf atâta scoți, deci ți-ar trebui 83mA @ 12V pt. a scoate 5mA @ 200V (1W). Din pãcate transformatoarele nu au eficiențã 100% și nu-s toate la fel. Deoarece funcționeazã la frecvențã mult mai mare decât cea de rețea, SMPS-urile permit folosirea unui transformator mult mai mic pentru o putere echivalentã. Iar deoarece se folosește un tranzistor saturat are eficiențã mai mare (același principiu ca la amplificatoarele în clasa D). Nu e nici o surprizã faptul cã astfel de surse sunt folosite la computere (cam peste tot de fapt acum). Un avantaj suplimentar, pe care Gabi l-a considerat decisiv în acest caz, e faptul cã o poți alimenta în curent continuu.

 

Iar despre ripple și interferențe ar fi mult de discutat. Având volum în general mai mic, e mai ușor de ecranat o sursã în comutare. Iar la frecvența sa nu mai sunt necesari condensatori imenși pentru filtrare. Doar cã trebuie planificat bine layout-ul componentelor și trebuie un proiect specific conceput pentru audio; nu poți folosi un SMPS de CFL la un preamp pe lãmpi.

Link to comment
Share on other sites

Salutare RGC,

 

Despre ce e vorba: de ceva vreme ma batea un gand cum se poate alimenta un tub (lampa) intr-o pedala, la o tensiune mai mare de 12v fara a folosii transformatoare ridicatoare de tensiune (puse back to back) sau fara a alimenta pedala la 220v (nu ma incanta ideea sa am tensiunea aceea printr-o pedala). Solutia finala (care este de altfel uzitata de toti producatorii de efecte cu tuburi care se respecta) este cea a unui SMPS Boost (adica o metoda de ridicare de tensiune care foloseste un semnal rectangular pentru a comanda un FET de putere care la randul lui comanda o bobina care se incarca si se descarca cu tensiune de cateva sute de mii de ori pe secunda). Noah ideea din spatele acestei surse este aceea de a face tot posibilul ca zgomotul de comutatie sa nu se auda (ori se filtreaza f bine ori se duce dincolo de spectrul audio).

Pana la urma s-a ajus la un consens :D si am pus pe picioare sursa (de ceva timp fie vorba intre noi). Acum urmeaza partea comica, dupa realizarea sursei m-am lasat pe tanjeala (asta pentru ca am avutdestul de multe proiecte de pedale), pana cand astazi m-a sunat mestru Overdrive sa ma intrebe de sanatate ... si a inceput sa ma ia de urechi ca sunt un lenes si ca nu am facut nimic de cand a pus sursa aia pe picioare.... NAH si SAC ca am facut astazi in vreo 3 ore; este vorba de un mic preamp care foloseste 1 dubla trioda 6n16b alimentata pe la vreo 200v (tensiune obtinuta din 12v) si am zis sa trag niste clipuri sa vedem ce parere aveti.

 

Clipurile s-au tras direct in placa de sunet, exceptie facand ultimul clip care s-a tras printr-un simulator de cabinet (cu care deja sunteti obisnuiti sa apara in pedalele Analog Sound).

 

Deci .. cam astea sunt.

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

 

Foarte frumos , deci o sursa in comutatie ridicatoare de tensiune. Ce frecventa de comutatie folositi ? Se va induce aceasta in lantul audio sau ati rezolvat cumva?

Ma intereseaza !!

Foarte fain!

Link to comment
Share on other sites

Foarte frumos , deci o sursa in comutatie ridicatoare de tensiune. Ce frecventa de comutatie folositi ? Se va induce aceasta in lantul audio sau ati rezolvat cumva?

Ma intereseaza !!

Foarte fain!

 

nu se induce daca functioneaza la 35...50 khz

partea mai jmechera este ca se poate si stabiliza tensiunea de iesire ,se complica putin schema dar merita

 

eu nu am nimic impotriva SMPS ,eu sunt mai vintage :D

Link to comment
Share on other sites

nu se induce daca functioneaza la 35...50 khz

partea mai jmechera este ca se poate si stabiliza tensiunea de iesire ,se complica putin schema dar merita

 

eu nu am nimic impotriva SMPS ,eu sunt mai vintage :D

 

 

Da, deci o frecventa de chopare in afara benzii audio , problema e cu traful , cred ca trebuie ceva cu ferita precum cele din sursele de PC.

De stabilizat bineinteles ca se stabilizeaza ... este o intreaga teorie ... sunt sigur ca stiti dumneavoastra.

Link to comment
Share on other sites

40KHz are in acest moment chopperul, se poate duce si mai sus (60KHz) dar nu prea are rost plus ca se complica partea de proiectare de cablaj iar FET-ul trebuie sa tina la frecventa aceea; inductorul folosit este de 100uH (trebuia ceva mai mic pentru frecventa asta avand in vedere ca daca frecventa creste => scaderea inductantei, iar acest balans trebuie tinut cat de cat la mijloc).

 

O sa ma apuc sa proiectez un cablaj pentru sursa aceasta (SMD si THD) si cel mai probabil o sa le postez pe aici pentru cei care sunt interesati.

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

Link to comment
Share on other sites

40KHz are in acest moment chopperul, se poate duce si mai sus (60KHz) dar nu prea are rost plus ca se complica partea de proiectare de cablaj iar FET-ul trebuie sa tina la frecventa aceea; inductorul folosit este de 100uH (trebuia ceva mai mic pentru frecventa asta avand in vedere ca daca frecventa creste => scaderea inductantei, iar acest balans trebuie tinut cat de cat la mijloc).

 

O sa ma apuc sa proiectez un cablaj pentru sursa aceasta (SMD si THD) si cel mai probabil o sa le postez pe aici pentru cei care sunt interesati.

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

 

Da, da eu sunt interesat!!! Multumesc!!

 

Keep up the good work!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Am promis un cablaj si o schema, there you go. In fisierul PDF aveti cablajul gata de transfer. Nu este 1 la 1 cu cea modificata de mine pentru tensiune mare dar este cea de la care am inceput si am schimbat valori, de dragul experimentarii va las pe voi sa va jucati :).

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

 

PS: La tensiunea si curentul debitat de aceasta sursa puteti sa sucombati subit daca nu aveti grija de deste (adica dati coltzu, pupati ingerii in talpi, stati la dreapta Tatalui chestii de genu' asta, asa ca atentie mare si ochii cascati).

SMPS-1.pdf

post-733-0-33268200-1296127845_thumb.jpg

post-733-0-62342700-1296127867_thumb.jpg

Edited by AnalogSound
Link to comment
Share on other sites

Am promis un cablaj si o schema, there you go. In fisierul PDF aveti cablajul gata de transfer. Nu este 1 la 1 cu cea modificata de mine pentru tensiune mare dar este cea de la care am inceput si am schimbat valori, de dragul experimentarii va las pe voi sa va jucati :).

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

 

PS: La tensiunea si curentul debitat de aceasta sursa puteti sa sucombati subit daca nu aveti grija de deste (adica dati coltzu, pupati ingerii in talpi, stati la dreapta Tatalui chestii de genu' asta, asa ca atentie mare si ochii cascati).

super tare schema !!!!!!!!!:D simpla si abordabila de oricine!!! esti tare Gabi

traiasca batrinul 555,ca multe se pot face cu el :excl:

Edited by viobio
Link to comment
Share on other sites

DC-DC converter complect integrate doar un rezistir sau dou aeste nevoie in exterior..

http://www.datasheetcatalog.com/burrbrown/23/

 

Dar sunt si alte circuite integrate ...la acestea problema este sa ai miez de ferita ce functioneaza la frecventele in jur de 100KHz..acestea pot fi construite "step down" , "step up" au stabilizare etc...

Daca cineva cauta gaseste tipurile de IC la circuite ptr becuri economice ..nu mai tin minte seria tipul de IC ... Google ..."Compact fluorescent lamp schematics " si gasiti zeci de circuite..

 

ptr tensiunea anodica dar si pentru tensiuni mai mici curent mic .. ptr surse de tensiune diferentiala sau simetrice ,asimetrice .. sursele cu sectiunile izolate galvanic intre ele etc ...

 

In caz de utilizat la cantat "live" pe statie +dif poate nu influenteaza IMD-ul ce apare intre frecventa de comutatie armonicele ei so semnalulu util plus frecventa ( impulsurile ) fe la esantionarea Ad /DA etc...scena mult zgomot etc nu conteaza...

 

Dar ptr inregistrari apare ca o problema serioasa.

 

La Zoom H4 cat si Korg Pandora de ex. acestea poate functiona cu cate doua baterii " AA" . Convertorul Dc-Dc intern face 9V ..tensiunea de alimentare.

 

Dar ca sa nu am "bruiaj" de IMD se alimenteaza cu o baterie ca 6 x AA cu 9V DC prin conectorul de DC extern asa avem cea mai silentioasa configuratie.

 

Bineinteles functioneaza si cu adaptoare 230AC->9V DC cu zgomote aduse din retea .

 

Efectele pedalele ,procesoarele fabricate de firmele de specialiate sunt proiectate foarte bine atat IMD-ul cat si zgomotele sunt bine prevenite si filtrate/limitate .

Esantionarea AD/DA de 96KHz si 192KHz este OK ...dar atentie la intermodulatia dintre sursa de alimentare in comutatie si convertoarele AD si DA .

 

In conditii de amator este cam problematica treaba .

 

Acesta treba cu IMD-ul este una din cauzele pentru care specialisti prefera sculele analogice .

 

Comutatie , inpulsuri ,PWM etc sunt mai mult ptr "teren".gabarit redus si randament mare .

 

Nu am inteles treaba cu 800mA consum in gol ??? atat consuma in gol convertorul DC-DC din statiile de 2 x100W ptr masina 12V ->70V .Chiar acum ma straduiesc sa demontez din doua statii ca sa le alimentez cu alta sursa de la retea ptr doua statii ce le voi folosi in punte .Ma deranja sa consum 12V/1A in gol.

 

In orice caz pare ca este bine ca frecventa de comutatie sa fie pe la 100KHz si daca se poate si mai sus ca sa nu ajunga in banda audio produsele IMD .Dar in cazul AD si DA ..96KHz sau 192 KHz apare pericolul.de..IMD in banda audio .

 

Mai pe larg 96KHz la AD si DA cu( sa zicem) 100KHz la sursa de alimentare in comutatie ,,,este periculos.

Sau 192KHz ..AD /DA cu 200KHz la sursa de alimentere iarasi prezinta pericol de IMD in banda audio...

 

Ecranarea si izolarea efectului impulsurior este OK si usoara dar sa o faci practic pune multe probleme in proiectarea circuitulil , cablajului etc etc...

 

Asa ca trebuie cu grije alese toate frecventele de comutatie din circuitele proiectete sa functioneze impreuna.

 

Si ajungi la programul TV Surprize surprize...

 

Dar ce nu face amatorul hobbist ...

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Merci karpi pentru postul tau. Era vorba de 800mA consum total (filamente + sursa) asa ca nu e chiar asa de mult :) (era vorba de 800mA debitati de sursa care asigura cei 12v pentru functionarea filamente + alimentare smps). Iar vis a vis de zgomotul de comutatie... nu stiu ce sa zic urechea mea de lemn nu prea aude nimic, frecventa de baza este 40kHz deci armonicele vor fi deja iesite din spectrul audio, noah acum si AMT foloseste SMPS in pedalele sale si nu sufera de zgomot iar frecventa la chopper este undeva pe la 35-40kHz, la fel de bine se poate sa fie si un integrat specializat dar trebe sa reziste miezul.. ma rog se poate face toroidal miezul ca nu e o mare inginerie si cresti frecventa. Intr-o alta ordine de idei cred ca mai degraba trebe sa ne face probleme de zgomotul indus in placa de sunet a computerului avand in vedere ca o sursa de calculator are tona de zgomot sau de zgomotul indus in retea de catre CFL sau de zgomotul indus la inregistrare de catre dozele SC sau de catre monitoarele CRT, parerea mea este ca acest SMPS se preteaza foarte extrem de bine la live asa cum ai spus dar, nici la inregistrari nu vad o problema sincer (cel putin nu eu).

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

Link to comment
Share on other sites

Urmatorul proiect de SMPS o sa foloseasca o frecventa de switching la 100kHz si va fi calculata pentru un riplu de 100mV (ceea ce imi pare rezonabil). O sa foloseasca un integrat specializat pentru PWM si o sa aiba la fel ca proiectul de mai sus o bucla de reactie de unde se va putea regla tensiunea de iesire (probabil o sa o calculez pentru un output max de 20mA - mai mult nu am nevoie). Dupa ce termin toata matematica o sa pun formulele aici si schema folosita.

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

Link to comment
Share on other sites

Noah inca un SMPS care ruleaza la ~100kHz (ceea ce este mult peste spectrul audio), debiteaza un maxim de 300v@10mA cu un riplu de 100mV (ceea ce iarasi imi pare decent). Atentie la un lucru: Ipk=544 mA de aici rezulta ca trebuie sa folositi un inductor si o dioda ultra-rapida care sa suporte cel putin cu 10% peste valoarea Ipk (make it 50% to be sure). ehh cam asta este - schema este verificata, functioneaza etc etc - cablajul il proiectati voi :P avand in vedere ca se lucreaza pe la 100kHz tineti traseele scurte iar trasele de masa cat mai groase acolo unde se poate (si scurte normal).

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

post-733-0-78233300-1296473574_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Am promis un cablaj si o schema, there you go. In fisierul PDF aveti cablajul gata de transfer. Nu este 1 la 1 cu cea modificata de mine pentru tensiune mare dar este cea de la care am inceput si am schimbat valori, de dragul experimentarii va las pe voi sa va jucati :).

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

 

PS: La tensiunea si curentul debitat de aceasta sursa puteti sa sucombati subit daca nu aveti grija de deste (adica dati coltzu, pupati ingerii in talpi, stati la dreapta Tatalui chestii de genu' asta, asa ca atentie mare si ochii cascati).

 

 

Genial !!! Imi place foarte mult ... mai ales ca e cu un 555 ... super si felicitari . Ma apuc sa fac un proiect cu lampa si alimentat din sursa asta .

O intrebare : Ce valoare are semireglabilul POT1 din schema aceasta cu 555 ?

Multumesc!!

Link to comment
Share on other sites

Am terminat si eu un cablaj de test pentru sursa SMPS (cea cu 555), a iesit chiar bine, tensiunea maxima este de 280v. Am realizat cateva poze cu circuitul precum si niste fotografii cu riplul de tensiune pe osciloscop (riplul este la o incarcare cu 4 triode - doua duble triode).

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

post-733-0-66456500-1296999239_thumb.jpg

post-733-0-68467100-1296999276_thumb.jpg

post-733-0-65711400-1296999281_thumb.jpg

post-733-0-26265100-1296999286_thumb.jpg

post-733-0-62918000-1296999290_thumb.jpg

post-733-0-98922900-1296999294_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pentru ca am avut ceva timp "liber" astazi am zis sa incerc si un preamp cu un tub full size. Dupa spargerea capului cu proiectarea cablajului (nu a fost greu dar am incercat sa il tin cat mai compact, deoarece urmatorul pas este realizarea pedalei Soldano Gto SuperCharger intr-o cutie de tip 1590BB). Alimentarea anodica a fost realizata cu SMPS-ul prezentat aici(270v pe rezistentele de sarcina anodica si in jur de 200v pe anod ceea ce rezulta la un headroom destul de mare zic eu). Preampul are controale de mid,bass,treble si volum, este un preamp clean care poate fi boostat cu orice fel de booster - tub, fet , bipolar etc etc.

 

Cateva poze si 2 samples - scuze dar altceva nu mi-a venit sa cant, un sample este cirect in placa de sunet, celalalt este trecut printr-un cabsim.

 

Cu respect,

Gabriel Tudoran

Analog Sound

250CC-NoCabsim.mp3

250CC-Cabsim.mp3

post-733-0-05966100-1297111123_thumb.jpg

post-733-0-51829100-1297111128_thumb.jpg

post-733-0-52102900-1297111139_thumb.jpg

Edited by AnalogSound
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.