marcianpetrescu Posted May 10, 2015 Posted May 10, 2015 Dragi colegi de forum, va prezint solutia mea prin care am reusit sa integrez un ventilator in carcasa unui amplificator combo MESA BOOGIE CALIBER 50. Ventilatorul este necesar pentru a mentine la cote cat mai mici temperatura celor doua transformatoare, in special a celui mai mare, care se incalzea destul de mult in cazurile in care comboul era plasat pen scene mici, inghesuite, unde nu prea avea spatiu pentru ventilatie in spatele lui sau in conditii de cluburi in care era cald sau foarte cald... am folosit un ventilator de la firma SUNON, cu alimentare direct la 220-240 volti. I-am montat un cablu de curent, stecher si un intrerupator. am cumparat din bazar 2 platbande in unghi de 90 de grade, din otel cromat, carora le-am dat un anumit unghi la unul dintre capete, iar capetele le-am fixat cu suruburi de marginile carcasei ventilatorului. in acest moment, ventilatorul bate spre transformatoare dintr-un unghi de aproximativ 45 de grade. in cazul comboului meu, am ales sa fixez capetele libere ale platbandelor prin prindere in suruburi de bara de aluminiu care asigura protectia lampilor impotriva unor lovituri accidentale. am testat totul lucrand cu amplificatorul timp de 2 ore , interval in care ventilatorul a fost pornit permanent. incalzirea transformatorului mare a fost de 40-50% fata de cum era inainte. Dupa ce am oprit amplificatorul, am mai lasat ventilatorul pornit inca vreo 20 de minute, iar transformatorul s-a racit in proportie de 80-90%... nu stiu sa spun valori exacte ale temperaturilor inainte si dupa montarea ventilatorului... pt. ca nu am un termometru... din ce am simtit punand mana pe transformator, rezultatele sunt excelente. sper sa va fie de folos solutia mea. Nu stiu in alte situatii si la alte amplificatoare ce variante de montare se pot aplica... in cazul comboului meu, solutia aleasa s-a dovedit foarte buna. multumesc pentru atentie. Bafta in tot ce faceti ganduri bune si respect, Marcian 1
sam Posted May 10, 2015 Posted May 10, 2015 (edited) [...] cu alimentare direct la 220-240 volti [...] Personal as fi folosit un ventilator la o tensiune mai mica (12V). Daca inteleg bine din poza, cablul alb care alimenteaza ventilatorul pleaca la priza separat (nu te-ai legat cu el la alimentarea amp-ului) si ar fi neplacut ca dintr-un motiv sau altul (luat in picioare de exemplu) sa fie smuls de acolo si sa dea la vreo masa sau cine stie unde... Edited May 10, 2015 by sam
marcianpetrescu Posted May 10, 2015 Author Posted May 10, 2015 nu exista nici un fel de problema ca pe scena cineva sa agate cablul de alimentare de la ventilator. eu alimentez mereu ampul de la un prelungitor care sta mereu in spatele amplificatorului. acolo nu umbla nimeni...
ramurel Posted May 10, 2015 Posted May 10, 2015 nu exista nici un fel de problema ca pe scena cineva sa agate cablul de alimentare de la ventilator. eu alimentez mereu ampul de la un prelungitor care sta mereu in spatele amplificatorului. acolo nu umbla nimeni... Și eu sunt de acord cu sam legat de aspectul ăsta ! 12 V nu știu de unde luai din amplificator, dar 220 se găsea, astfel încât să aplici ceea ce, în termeni populari de proiectare, se numește "sistem anti-prost" ! .
marcianpetrescu Posted May 10, 2015 Author Posted May 10, 2015 este foarte posibil... eu am ales sa fac singur treaba asta... functioneaza foarte bine, nu baga brum-uri... ventilatorul este foarte silentios... eu sunt multumit...
viobio Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Marcian a montat cum a crezut ca e mai simplu și economic pt el,în Mesa mai bine nu umbli,nu ai unde sa bagi un ac, asa este de îngrămădita în interior,în plus, nu avea de unde sa ia 12V, pentru ventilator, exista și riscul de a baga "bizzzzzz"bizzzzzz' în sunet, dacă alimenta ventilatorul din placa amplificatorului. 1
karpi Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 (edited) Un ventilator se poate alimenta 1-exista ventilatoare ptr 230 V AC cu motor asincron ( fara perii deci fara scantei => fara zgomot ) 2- O sursa in comutatie este micuta se poate monta in interior ..12V /1A..problema ar fi sa nu bage bruiaj ... 3- Se poate face alimentarea direct de la 230 V AC fara transformator .Neavand contact galvanic cu sasiul aplifului nu este nici un pericol ca este cuplat direct la retea ...DAR trebuie instalat corespunzator izolat etc ..plus o siguranta fuzibile ce vad ca nu are schema ..cu respectarea protectiei contra electrocutarii de catre un specialist .. Edited May 27, 2015 by karpi
marcianpetrescu Posted May 27, 2015 Author Posted May 27, 2015 am cantat pana acum in 3 concerte, de la momentul montarii ventilatorului... ei bine... functioneaza impecabil, NU BAGA NICI UN FEL DE ZGOMOT !!!(nici in retea si nici nu se aude in interiorul comboului, deci nu este captat sunetul de catre microfonul plasat in fata difuzorului) , raceste extrem de eficient transformatorul principal(ala... cel mai mare... banuiesc ca e cel de alimentare, care transforma 110 volti in ce tensiuni e nevoie la circuite...). Nu mai am bataie de cap dupa concert... sa las ampul sa se raceasca ca sa-i pot pune husa... si sunt sigur ca toata racirea face bine intregului amplificator... tuturor componentelor... nu doar trafurilor...
karpi Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 (edited) am cantat pana acum in 3 concerte, de la momentul montarii ventilatorului... ei bine... functioneaza impecabil, NU BAGA NICI UN FEL DE ZGOMOT !!!(nici in retea si nici nu se aude in interiorul comboului, deci nu este captat sunetul de catre microfonul plasat in fata difuzorului) , raceste extrem de eficient transformatorul principal(ala... cel mai mare... banuiesc ca e cel de alimentare, care transforma 110 volti in ce tensiuni e nevoie la circuite...). Nu mai am bataie de cap dupa concert... sa las ampul sa se raceasca ca sa-i pot pune husa... si sunt sigur ca toata racirea face bine intregului amplificator... tuturor componentelor... nu doar trafurilor... Atentie ..in Europa tensiunea la retea este de 230V AC ! Nu cumva sa schimbi la vre-o scula ( daca are switch ptr selectare 110/220) pe 110V !!!! Nu vreau sa te sperii ! Dar un amplif cel putin odata pe an ar trebui revizuit . Dintodeauna ai avut aceasta incalzire "excesiva"? Normal traful de retea ar trebui sa ramana la temperatura mediului inconjurator .! Daca este dimensionat cu "economie" va functiona la temperaturi mai ridicate . Peste 70 grade izolatia Email de pe conductorul bobinajului se poate distruge ..poate sa faca scurt intre spire ce duce la o incalzire si mai pronuntata pana se arde traful ...! Nici un traf de la amplifurile mele nu devine fierbinte dar nici macar caldut ,,,doar ceva mai cald aproape insesizabil fata de mediul inconjurator si dupa ce se canta mai mult timp ceva mai fortat.. Ar trebui sa verifice @overdrive daca este in ordine traful , redresorul si condensatoarele de filtraj .Sa masoare curentul de functionare in gol . Trafurile mici de la adaptoare 230-la- 9V se cam incalzesc la vre-o 40 grade ,trafurile mici au randament mai scazut plus fac economie si producatorii astfel sunt subdimensionate ..Aceste trafuri mici se incazesc de obicei si fara sa fie cuplate pe un consumator . Da racirea este OK ptr tot ampliful , mai ales ptr condensatoarele electrolitice ca sa nu se "usuce": Edited May 27, 2015 by karpi 1
marcianpetrescu Posted May 28, 2015 Author Posted May 28, 2015 (edited) ampliful meu a fost prevazut de cei de la Mesa Boogie cu un traf care nu permite decat alimentare la 110 volti... Dan Paraschivescu a verificat daca nu cumva era prevazut din fabrica si cu optiune pt. 220-230 volti, asa cum am avut la modelele STUDIO 22, pe care le-am folosit pana prin 2010... din pacate acest amp nu avea optiunea asta. asa ca am comandat la PETRA la Iasi un traf toroidal, care are o optiune tare desteapta... poate sa fie alimentat la 210, 220, 230, 240 volti... are un selector pentru asta. Inainte de concert, verific ce tensiune este in prize... si in functie de asta selectez tensiunea pt. traful toroidal care face convertirea la 110 volti. Problema la acest model de amp este ca traful de alimentare, este inghesuit intr-un colt si nu prea are posibilitati de aerisire... este un lucru des intalnit la Mesa Boogie... multe modele de-ale lor, sub forma de combo au componentele destul de ingramadite... asa ca se incalzeste... am pus ventilator si totul este ok. ampul a fost verificat acum 2 luni si totul este super ok in interior... a fost biasat perfect si suna in consecinta... Edited May 28, 2015 by marcianpetrescu
colosalu Posted June 2, 2016 Posted June 2, 2016 PEntru a nu mai deschide inca un topic vreau si eu sa va intreb ceva. As vrea sa montez 1 sau 2 coolare intro incinta Subwofer aktiv care are radiatoarele in interior dar problema este nu ar afecta difuzorul cu timpul sa bage praf in el este in regula monatarea in interior caci alta pozibiliatate de racire nu am. Caci mai sus am vazut in poza lui marcianpetrescuCa are montat acel cooler desupa acelui dif nu afecteaza cu nimic. Multumesc. Astept 1 raspuns de la cineva acre este in masura sa imi dea un raspuns corect .
karpi Posted June 2, 2016 Posted June 2, 2016 (edited) ampliful meu a fost prevazut de cei de la Mesa Boogie cu un traf care nu permite decat alimentare la 110 volti... Dan Paraschivescu a verificat daca nu cumva era prevazut din fabrica si cu optiune pt. 220-230 volti, asa cum am avut la modelele STUDIO 22, pe care le-am folosit pana prin 2010... din pacate acest amp nu avea optiunea asta. asa ca am comandat la PETRA la Iasi un traf toroidal, care are o optiune tare desteapta... poate sa fie alimentat la 210, 220, 230, 240 volti... are un selector pentru asta. Inainte de concert, verific ce tensiune este in prize... si in functie de asta selectez tensiunea pt. traful toroidal care face convertirea la 110 volti. Problema la acest model de amp este ca traful de alimentare, este inghesuit intr-un colt si nu prea are posibilitati de aerisire... este un lucru des intalnit la Mesa Boogie... multe modele de-ale lor, sub forma de combo au componentele destul de ingramadite... asa ca se incalzeste... am pus ventilator si totul este ok. ampul a fost verificat acum 2 luni si totul este super ok in interior... a fost biasat perfect si suna in consecinta... ATENTIE CU AUTO-TRAF-urile !!! Traf toroidal sau U sau E+I nu conteaza , DAR cele troidale au randament mai bun..sunt mai usoare .. Nu orice traf toroidal cu transformarea de la 230V la ->110 V ci un Autotraf-toroidal ! acesta este mult mai usor ..gabarit mult redus decat trafurile normale /. Este un traf "economic" necesita doar o singura bobina deci este mai ieftina ...etc etc ( cuprul este scump !) Dar ! atentie Autotraf-ul NU este separator galvanic ,iesirea este in legatura cu reteaua electrica ... A NU se utiliza tensiunile DIRECT fara INCA un transformator de separare /izolare galvanica ,,,!! De ex cu cele reglabile tip "Variac" ,poti obtine si tensiuni mici 1 sau 10V ,si cursiv tensiuni pana la 230 sau mai mult ... Dar cei 10V de pe iesirea unui autotraf cuplat la reteaua de 230V AC NU se pot utiliza DIRECT ptr alimentat de ex pedalle de efecte !!!! deoarece "esti legat la retea !!" prin masa sculelor !! Pericol de ELECTROCUTARE !!! https://en.wikipedia.org/wiki/Autotransformer 1/. Auto-traf In schema se vede ca iesirea este din prizele de pe bobina legata la reteaua de 230V AC "FIRUL " COMUN este direct la retea ..deci daca ai "noroc" vei avea "faza" retelei de 230V AC pe priza comuna !! Autotraf-ul prezinta mare Pericol de ELECTROCUTARE !!! mult mai periculos decat trafurile separatoare ce au iesirea pe o a doua bobina ce nu are legatura cu bobina lagata la reteaua de 230V AC 2/.Traf cu separare galvanica se vede ca cele doua sectiuni "primar si secundar "nu au legatura intre ele deci nu ai legatura directa cu reteaua de 230V . Pericolul de ELECTROCUTARE !!! si in acest caz exista dar curentul va fi "mai" limitat pe iesire si poate ai noroc sa scapi cu viata . Deci un autotraf coborator de tensiune cu prize /reglabil...ptr selectat exact tensiubea de iesire .(110V +/- ceva %).trebuie sa aiba si un indicator de 110V sau un voltmetru cu domeniul 300V AC. Cel mai bine ar fi un stabilizator ptr 110V , in caz ca tensiunea ar creste sa nu distruga ampliful,, Cred ca te referi la cest tip de auto-traf toroidal cu tensiunea de iesire reglabila cursiv de la 1V la 250V. Asa ceva aveam in laborator la job dar mult mai mari. ESS110 www.adelaida.ro640 × 480Căutați după imaginePoza Autotransformator variabil 1-250Vac/10A ESS110 mica http://www.adelaida.ro/autotransformator-variabil-1-250vac-10a-ess110.html Edited June 2, 2016 by karpi
FiveseveN Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 (edited) Multumesc. Dudel, ți s-a stricat tastatura? Subwooferul ăsta e ported sau sigilat? Dacă e primul, deja se mișcă aerul peste radiator. Dacă e sigilat, ori adaugi ventilatoare degeaba ori dai găuri și strici boxa. În acest caz soluția ar fi montarea radiatorului în exterior (păstrând etanșeitatea incintei). Edited June 3, 2016 by FiveseveN
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now