www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Intrebare Astept Profesionisti Sa Imi Raspunda


Guest yoRaul92

Recommended Posts

Nu va mai "ofensati" ,

Cunostintele reflecta campania agresiva ce raspandeste "mitologia" sunetului ....de chitara .Ca sa-si vand fiecare

detergentul cel mai detergent .

 

Oameni simt ca nu-i OK ceva cu instalatia lor si daca ajung la banii cumpara si spera.... /incerca tot ce i-si pot permite .Chiar si din curiozitate .

Dupa ce cumperi la un timp ajungi la concluzia ca nu-i ce trebuie ...si vinzi sau tii apoi cumperi altceva ..si tot asa pana se umple podul de pedale si statii ce nu mai trebuie nimanui .Cand vinde cineva face review pozitiv ca sa scoata un ban ,,iarasi abureala ..hehehe ..abureala mai de amator dar ..)

 

Este descris explicat pe larg ce si cum e cu tonul(si pe rgc.ro) ,dar cum cei mai multi nu pricep despre ce este vorba ..nu le vina sa creada ...

 

Cum sa creada cand vad reclame frumoase colorate , vad vedetele cu respectivele scule minune , etc etc .

Cum sa creada pe un electronist amator in ale acusticii cand e plin netu de review-uri care mai e care .

 

Numa ca nu stii cat este manipulare cat este reclama la comanda - platita ..e o strategie serioasa in spatele afacerii , greu de combatut .

 

Problema ce se vede pe forum ar fi ca nu se prea pricep multi la statii si mai putin la "ton" .Dar cin edoreste o sa invete .

 

Un singur fapt reiau despre "dinamica" tub vs SS .

 

Problema ar fi blocul de alimentare .

 

La tuburi cu redresare (originala) pe diode -tub acesta au rezistenta interna relativ mare din care cauza in varfurile de consum cade tensiunea de alimentare al componentelor ..plus traf e retea subdimensionat ( sau la limita ca sa fie ieftin ).

 

Adica efect se obtine un efect de compresie !!!

 

Statie pe tuburi un maxi compresor ce convine in cazul cantatului la chitara !!!

Fara sa mai folosesti altceva doar in cablu cu o chitara cu semnal mare si te-ai scos .

Timbrul armonice sound etc depinde de tipul statiei ...

 

 

O statie SS de inalta calitate cu sursa de tensiune stabilizata ce are rezistenta interna mica ..are dinamica mult mai mare deoarece nu cade tensiunea si se reda varful de putere fara compresie.Adica toata puterea maxima proiectata .

 

Exista si statii pe tuburi cu stabilizari multiple etc etc dar de obicei ptr HiFi sau scule de laborator .( scule vechi ce se foloseau inainte de dezvoltarea SS )

 

OK astea ar fi diferentele majore intre SS si TUB

Ati auzit de "dual rectifier" ..statie ce are redresoare cu tuburi dar si cu diode semiconductoare.Acestea ce se pot comuta ca sa ai sunet mai "moale cu compresie " cu redresare cu tub sau sunet cu reactie mai "dinamica mai dura " cu diode semiconductoare .

 

Cine a incerca o asemenea statie la volum mare poate obeserva cum comprima tub rectifier-ul fata de SS rectifier ( diode semiconductoare ).

 

De obiceu rezolvarea caderii tensiunii se face cu condensatoare balastru ( buffer) de capacitate mare ce "tin" tensiunea ca si un acumulator la o valoare "maxima" pe timpul scurt al unor accente muzicale .Adica acele cateva milisecunde scot puterea astepata.

 

In piata se chema "music power"

 

La statiile cu sursa stabilizata nu exista diferenta intre RMS Power si Music Power deoarece poate reda RMS sau "sinus power" la maxim fara sa scada tensiunea .

 

Fenomenul il simti la cantat mai ales pe scena ..

 

Daca statie comprima prea tare simti de parca tonul "nu iese" din dif .

 

Daca tensiunea si curentul este OK simti cum "iese" sunetul din statie ( difuzor_)

 

Deci cea mai mare probabilitate sa nu ai dimnamica ridicata ar fi cu statii pe tuburi folosite la limita de putere maxima necesara cand trebuie sa dai "blana" sa se auda si sa ai si "ton " plus ai si difuzoare "lenese " (dif cu SPL redus ...statii mai ieftine cu traf "mic" , condensator "mic" ..sau tuburi dinale obosite !!...etc )

 

In cazul statiilor cu T la fel este problema ...daca nu ai curent sa-i dai la etajul final se intammpla aceiasi problema ... compresie de putere .

 

Dar o statie cu un traf bun si un condensator bufer mare rezolva problema .

Mai nou cu surse stabilizte in comutatie problema aceasta ar fi depasita .

 

Nevoie de compresie si de wattaj la maxim duce la overdrive ...pana la distors mai puternic .

 

Aici apare o alta diferenta de comportament TUB -Tranzistor .

 

Tubul + traf iesire ..la caderea de tensiune se reduce puterea apar distorsiuni dar suna acceptabil .

 

Tranzistorii + cadere de tensiune la overdrive apare semnal recangular cu distorsiuni puternice multe armonice superioare ce vor fi "filtrate " numai de difuzor ...( adica cat reda inalte difuzorul , nu prea ai cum sa le filtrezi pe calea iesire statie -> dif ) .Asa ai ton foarte scartzait deranjant cu inalte "sparking' ce nu pre suna bine.

 

Bineinteles in toate cazurile este vorba de folosit volumul la "11" si semnal mare din humbucker dus la limita totul .

Cum de fapt daca ai statie suficient de puternica nu ajungi la "maxim" nu ar trebui sa fie probleme.

 

Dar Tranzitor este prea clean in portiunea liniara ...peste liniar tonul devine brusc "saturat " distorsionat urat .

Din aceatsa cauz aai nevoie de un compresor bun , un distors bun , plus sa stii sa le reglezi ca sa nu duci peste efecte si etajul final in limitare caci se aduna distorsiunile si nu mai ai ton bun.

 

Statie pe tuburi ai aceiasi problema !! Daca iesi din plaja liniara ( clean) nu mai poti folosi efecte in conditii optime din cauza compresiei etajului final plus distorsiunile introduse de acesta.

 

Numai un exemplu ...puneti dupa ecou un distorsionator ,,o sa sesizati ca nu mai poti regla balansul ecoului wet/dry din cauza compresiei ...( expandor/compresor ) semnalul mic ( ecoul ) va fi amplificat iar cel mare comprimat ,,deci ele ajung cam la aceiasi amplitudine ...nasol.

 

Acelasi lucru se intampla si cu alte efecte amnbientale ( reverb, flanger , chorus, phaser ).

 

Deci nu poti folosi la un combo pe tuburi ,pus pe "11" ca sa ai "ton" , efecte inainte de etajju final !!

 

Numa mixeristul te poate capta ca in PA sau alta statie pe "clean" sa pune efecte pe soundul captat din diful combo-ului pe tuburi .

 

Etc etc etc ....

 

Cu dinamica mai sunt mult chestiuni "fine" , acestea descrise sunt doar finalul problemei ...

 

Ce spun incepatorii " statie ce scoate in evidenta greselile " ..asta pot ei sa perceapa si sa observe ...

 

Compresia ...expandor/compresor .Semnalele mici sunt amplificate puternic ...cum te atingi de coarda se aude tot ce "faci" .( incepatori fac mult zhomot e langa sunetul util ..pana se invata cum si ce ) . Semnalele mari sun comprimate .

 

Deci dinamica redusa !

 

Ba da lunga a iesit ....hehe ...am obosit cautand sa corectez ce am batut gresit ..

 

+10 pentru aceste rinduri :respect::rock:

ar trebui printate si invatate de toti chitaristii ,asa pot pricepe de ce unii suna iar altii nu suna :drum:

Link to comment
Share on other sites

vreau sa imi cumpar un combo pt chitara electrica....intrebarea mea e: care sunt mai bune( pe tranzistori, pe lampi, digitale sau hibride) ? si care sunt diferentele intre ele? (eventualele avantaje/dezavantaje) ......VA MULTUMESC ANTICIPAT pt lamurir!!!! cheers!

Salut ! dupa parerea mea cred ca cea mai buna idee este sa te duci la un magazin de muzica si sa probez mai multe amplificatoare si sa vezi care-ti este pe plac , care sunet iti place si care te face fericit, iti satisface urechea ! Pentru ca aici noi avem pareri impartite , deoarece unuia ii place sa cante pe analog , unuia pe digital , etc .. cred ca este cel mai ok asa . :guitar:

Link to comment
Share on other sites

In cazul chitarelor in overdrive cand niciodata nu ai hedroom suficient

Oameni buni, pentru a suta oară, puterile pe tranzistori se folosesc strict în regim liniar, spre deosebire de cele pe lămpi! Distorsiunea se întâmplă în preamplificator, prin diverse metode.

Edited by FiveseveN
Link to comment
Share on other sites

Oameni buni, pentru a suta oară, puterile pe tranzistori se folosesc strict în regim liniar, spre deosebire de cele pe lămpi! Distorsiunea se întâmplă în preamplificator, prin diverse metode.

Bre 57, spune-ne cum arata pentru tine amplificarea ideala pentru chitara si gata! La nivel de live, ca in baie nu conteaza cati decibeli te lovesc in mecla sau daca-ti flutura itzarii cand stai langa boxe.

Fara modele teoretice sau MH500 (care s-a fabricat doar doi ani si cantarea exact cat un Dual Rectifier).

Practic, scurt si la obiect.

Multam!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nu știu, sunt ignorant.

E ca și cum ai întreba care-i calculatorul ideal. Sau mâncarea ideală, că sunt și criterii estetice. Nu tot ce zboară se mănâncă.

 

Cred intrebarea continea si exprimarea "pentru tine".

Din cate tin eu minte, asta e forum de chitaristi, nu de filozofie sau inginerie. In contextul asta, gusturile se discuta, otherwise it's just no fun! Deci uimeste-ne.

Edited by manbearpig
Link to comment
Share on other sites

Oameni buni, pentru a suta oară, puterile pe tranzistori se folosesc strict în regim liniar, spre deosebire de cele pe lămpi! Distorsiunea se întâmplă în preamplificator, prin diverse metode.

 

 

Nu este lege doar ar fi bine in unele cazuri.

 

Cred ca tu nu ai cantat pe statie cu tranzistoare in concert dat blana ce distorsioneaza frumos ...mai ales in perioada Hardrock multi cantau cu finalul cu T in overdrive. Am reparat in acea perioada multe statii cu T si difuzoare arse de acestea ..cred ca nu s-au distrus in portiunea liniara !

 

"Bag" chitara in fata difuzorului sa intre in "Larsen effect" dau volumul la maxim ..., vreau sa vad cum poate cineva sa mai controleze instalatia sa ramana in regim liniar ...hehehe.Sa fim seriosi .Poate muzicanti de birt canta pe clean cu finalul .

Daca ai noroc iese si fumul asteptat .......efecte speciale..hehe

 

 

Ce spui tu ar fi corect cand vrei sa utilizezi satatia pe semiconductoare sau pe tuburi doar ca si un monitor fidel ptr chitara cu un DSP /formator de ton .

 

M- am referit ca daca tot nu ai headroom suficient vrei nu vrei intri in overdrive pe orice tip de statie.

 

Asa ca fraza : "puterile pe tranzistori se folosesc strict în regim liniar" este doar un sfat . de urmat daca se poate.

 

Sa puna cineva link. de pe rgc.ro unde sa tot descris calculat cum si ce cu regimul de overdrive ..care ar fi pericolele ....

Link to comment
Share on other sites

Eu sunt conștient de gratuitatea preferințelor mele. Probabil asta duce și la imaginea de "outsider", diletant sau cum vreți să-i spuneți.

Știu că nu e un răspuns satisfăcător dar vreau să fie clar că nu poate exista altul din partea mea, nu pot dezînvăța estetica modernă. Îmi plac multe tonuri, nu trăiesc cu iluzia Tonului Suprem.

 

daca tot nu ai headroom suficient vrei nu vrei intri in overdrive pe orice tip de statie

Dacă ții neapărat bineînțeles că poți. Dar e greșit să susții că se întâmplă în condiții normale de folosință. Când intră în limitare un chipamp de genul celor folosite în amplificatoarele de astăzi rezultatul sonor e categoric și în general nedorit. Se folosesc și topologii discrete, eventual cu overdrive mai "rafinat" și uneori și dorit dar nu (mai) reprezintă majoritatea. Deci "să fim serioși".

Link to comment
Share on other sites

Eu sunt conștient de gratuitatea preferințelor mele. Probabil asta duce și la imaginea de "outsider", diletant sau cum vreți să-i spuneți.

Știu că nu e un răspuns satisfăcător dar vreau să fie clar că nu poate exista altul din partea mea, nu pot dezînvăța estetica modernă. Îmi plac multe tonuri, nu trăiesc cu iluzia Tonului Suprem.

Ton suprem? Diletant? Outsider? Pai cum ramane cu toate polologhiile despre tranzistori, decibeli, SPL, compresie, dinamica, MOSFET, MH500, amplificator ideal cu tone de headroom, modele teoretice dar nepuse in practica, clasa D, fuck lampasi???

Sunt extrem de dezamagit. :nay:

Link to comment
Share on other sites

Parerea mea este ca nu se poate compara un amp pe tuburi cu unul pe tranzistori. De ce?

 

Uneori mai cant la pian si pot spune cu "mana pe inima" ca nu se compara un pian acustic cu unul digital, nu poate sa reproduca 100% tonul unui pian acustic. Bineinteles nu este prea comod sa cari ditamai pianul dupa tine, insa daca vrei sa sune cum trebuie trebuie sa o faci si asta.

 

Stiu ca s-a mai spus si inainte, dar toti marii chitaristi de prosti canta pe ampuri pe tuburi? Probabil la ei nu au ajuns inca tranzistorii.....

Link to comment
Share on other sites

Nu toti chitaristii (mari) canta pe amplificatoare cu tuburi. Johnny Greenwood (Radiohead) foloseste de exemplu un Fender pe tranzistori pentru partea distorsionata. La fel Metallica inregistra partile de clean pe un Roland Jazz Chorus tot pe tranzistori.

Fiecare cu preferintele lui, coane.

Si se stie ca Jazz Chorus e un etalon pentru tonuri CLEAN, dar

atat. ;)

Nu am vazut la Metallica un JC in rig-ul pentru live, dar totul e posibil.

Link to comment
Share on other sites

Fiecare cu preferintele lui, coane.

Si se stie ca Jazz Chorus e un etalon pentru tonuri CLEAN, dar

atat. ;)

Nu am vazut la Metallica un JC in rig-ul pentru live, dar totul e posibil.

 

Da, nu imi doresc sa particip la disputa lampi vs tranzistori, am vrut doar sa amintesc ca nu e o majoritate absoluta pro lampi. In rest da, de gustibus. :respect:

Link to comment
Share on other sites

Functionarea diferitelor circuite care rezolva diferite probleme ale statiilor este greu de inteles.

 

Doar atat se poate spune ...o observatie dintr-un serial de articole din revista de specialitate :

 

"......pe timpul statiilor cu tuburi chiar si amatorii puteau face stati relativ bune...."

 

Cu tranzistoare s-au facut enorm de multe statii de proasta calitate chiar si firmele dar mai amatorii dat fiind ca s-au folosit circuite simple ieftine cu o groaza de deficiente in functionare .

 

De aici sa raspandit idea cu tub este mai calitativ .

 

Ca sa construiesti statii bune cu tranzistoare este nevoie de mult studiu si practica .De proiectare nu merita sa amintim ca se complica treaba .

 

Cel mai simplu si convenabil a ramas mult timp statia pe tuburi cu proiectele incercate ce si-au castigat faima.

 

Intre timp din motive probabil financiare firmele au trecut la dezvoltarea circuitelor audio de inalta calitate cu semiconductoare .

 

Dar este vorba de calitate HiFi nu statie de chitara.

 

Ptr chitara ce ne intereseaza este impedanta de intrare mare produsele IMD foarte mici ,la unele tipuri de statie prezenta redusa ale armonicilor impare in distorsiuni .

O statie bine "bias"-ata cu un efect de compresie si un nivel de distorsiuni necesar ( de obicei dat si de etajul defazor cu simetrie cam slaba si alte neadaptari corect facute ) ptr a imbogati sunetul sterp al semnalului captat de o doza de chitara .In plus efectul de compresie de putere asigura (cum am mai amintit ) o reactie dinamica foarte buna ptr playabil-itate . Mai pe scurt poti canta usor daca conditiile amintite sunt satisfacute . Distorsiunile nu au IMD mare si nu deranjeaza atat de mult cand se ajunge in varfuri la un overdrive mai serios .

De multe ori sunetul "clean" este de fapt destul de distorsionat dar suna muzical ...

 

Toti chitaristii cand vor un sound cu care sa cante mai usor cupleaza " neck pickup " da volum .. chiar daca faci taping va suna cam la fel de tare ca si can ciupesti mai puternic sau lovesti cu pana ...deci se egalizeaza volumul a diferitelor modalitati de cantat .In acest fel ai un ton comnvenabil ca playabilitate .Chiar daca scapa degetul sau pana si tragi mai tare de coarda comprimarea tine sunetul cam la acelasi nivel ...asa poti sa canti pasaje cu diferite tehnici ce suna inchegat .Sau chiar daca scapi un sunet nu-l lovesti clar cu pana de multe ori este suficient sa faci pull and hammer ...deci oricum va suna tonul chiar daca panatia nu a fost clara.

 

Aici spun incepatorii ca se aud greselile ..adica cum te atingi chiar foarte usor de coarda produci sunet ...dupa un timp cand se mai slefuieste tehnica de cantat acestia pot sa estompeze aceste zgomote ce nu trebuie sa se auda ...

 

Daca se foloseste formator de ton cu IMD redus se poate simula sunetul /comportamentul statiei pe tuburi . Unele circuite o fac bine altele mai prost . Nu suna 100% ca o statie pe tuburi dar nici nu trebuie .

Conditiile ptr playabil-itate sa fie satisfacute si este OK .

In acest caz trebuie sa ai o statie liniara ce nu mai adauga sau ia nimic din sunetul format .

 

Pe scena nu prea mai conteaza cu ce faci soundul .

 

In studio da , acolo ai nevoie de scule cat mai bune ca sa poti forma sunetul dorit ce convine si ptr cantat dar are si soundul potrivit , un sunet mai ales fara IMD ca sa se poata mixa si prelucra usor si bine fara a sacrifica soundul inregistrat prin filtrari etc...

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

In a nutshell

 

http://www.theaudioa...Solid_State.htm

 

 

" The primary color characteristic of an instrument is determined by the strength of the first few harmonics. … Theodd harmonics (third and fifth) produce a "stopped" or "covered" sound. The even harmonics (second, fourth, and sixth) produce "choral" or "singing" sounds. The second and third harmonics are the most important from the viewpoint of the electronic distortion graphs in the previous section.Musically the second is an octave above the fundamental and is almost inaudible; yet it adds body to the sound, making it fuller. The third is termed quint or musical twelfth. It produces a sound many musicians refer to as "blanketed." Instead of making the tone fuller, a strong third actually gives the sound a metallic quality that gets annoying in character as its amplitude increases. A strong second with a strong third tends to open the "covered" effect. Adding the fourth and fifth to this changes the sound to an "open horn" like character. "

" The higher harmonics, above the seventh, give the tone "edge" or "bite." Provided the edge is balanced to the basic musical tone, it tends to reinforce the fundamental, giving the sound a sharp attack quality. Many of the edge harmonics are musically unrelated pitches such as the seventh, ninth, and eleventh. Therefore, too much edge can produce a raspy dissonant quality. Since the ear seems very sensitive to the edge harmonics, controlling their amplitude is of paramount importance."

Edited by Razvan S.
Link to comment
Share on other sites

Textul este in mare , in general si doar in parte valabil ptr o chitara electrica +amplif+difuzor .

Nu ai doar o clapa de apasat ca la o orga caz in care la fiecare reproducere repetata sunetul are aceiasi caracteristica .

 

Un sunet de chitara electrica de ex ( plucked string ) ia vezi cu un sintetizator cam cate tipuri de sunete trebuie sa sintetizezi sa le meixezi dupa un algoritm in timp ..etc ,,,si tot suna inca departe de chitara electrica distorsionata sau clean .

 

Nu va mai bateti capul cu aiureli ca nu conteaza .

 

Odata ce sunetul in live nu prea ai cum sa-l; reproduci 100% nu prea are rost sa te omori dupa ce stiu eu ce "fineturi" .

Ptr intregistrari da , acolo ar trebui instrumente de super calitate sau acuratete in toate ..ca sa faci n sunet de studio ce sa sune bine si pe telefon si pe PA .Asa ca de aici sw vwdw ca se fac compromisuri peste compromisuri nu mai muscati la toata propaganda comerciala ..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.