avatar2100 Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 (edited) Salutare tuturor, nu sunt electronist si nici teorie in acest domeniu nu cunosc, dar va voi prezenta metoda pe care am folosit-o pentru biasarea amplificatorului personal, un Marshall JCM 800/2205 fabricat in 1988. Dupa ce am testat zeci de lampi, am ales aceasta configuratie: V1: Mullard NOSV2: Telefunken NOSV3: Telefunken NOSV4: Marshall white logoV5: TungSol ECC803S balanced gold pin #: Svetlana EL34 C Wing matched #: BIAS 38 Mv ( pentru determinarea valorii, am folosit aceasta formula: 25 / pin3 value x 65% ) Deoarece lampile EL34 au fost noi, le-am lasat la rodat 20 de ore in amplificator, cu butonul Standby oprit, in decurs de 2 zile. Am verificat tensiunea de la priza la diferite ore ale zilei, asa am hotarat sa folosesc valoarea de 65%. De obicei ziua tensiunea la priza este mai mare decat seara (nu am stabilizator de tensiune), in acest fel am reusit sa gasesc o cale de mijloc, iar ampul sa sune foarte bine si la volum mic, fara a suprasolicita finalii. Urmariti filmuletul si daca aveti nelamuriri, puteti scrie aici. Avem cativa colegi de forum care construiesc amplificatoare si o fac foarte bine, ii rog pe aceasta cale sa va raspunda la eventualele intrebari. O zi frumoasa, Avatar2100 Edited March 8, 2015 by avatar2100 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
viobio Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 (edited) Augustin,tuburile se rodească cu stand-by în poziția ON, adică,cu tensiunea anodica cuplata,dacă le încălzești doar filamentele nu rodezi nimic. Edited March 9, 2015 by viobio 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 (edited) In mod normal ,procedura de burn-in se face cu tensiune negativa pe anod pt a nu crea nici un fel de potential si a evita emisiile secundare. Viata tubului dar si calitatea lui depinde de acest catod (tratat cu tot felul de oxizi cu scopul de a imbunatati emisia termionica) care emite electroni fiind incalzit de acest filament . Daca anodul nu este pornit (sau potentialul este negativ) , atunci in jurul catodului se formeaza un asa zis "nor de electroni" care ajuta la fixarea "si mai bine" a oxizilor cu care este tratat materialul din care este construit catodul. In lipsa unui potential negativ pe anod , nu este recomandat ca filamentul sa fie aprins mai mult de 24 ore. Cu potential negativ pe anod , nu trebuie sa depaseasca 48 de ore . Edited March 9, 2015 by ggg 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvan S. Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 In mod normal ,procedura de burn-in se face cu tensiune negativa pe anod pt a nu crea nici un fel de potential si a evita emisiile secundare. Viata tubului dar si calitatea lui depinde de acest catod (tratat cu tot felul de oxizi cu scopul de a imbunatati emisia termionica) care emite electroni fiind incalzit de acest filament . Daca anodul nu este pornit (sau potentialul este negativ) , atunci in jurul catodului se formeaza un asa zis "nor de electroni" care ajuta la fixarea "si mai bine" a oxizilor cu care este tratat materialul din care este construit catodul. In lipsa unui potential negativ pe anod , nu este recomandat ca filamentul sa fie aprins mai mult de 24 ore. Cu potential negativ pe anod , nu trebuie sa depaseasca 48 de ore . Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin65 Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 (edited) augustin, este o problema la min 4:20. vad ca ai tensiunea anodica (pin3) de 420V. la jcm si cam toate amurile Marshall trebuie sa fie cam 460V, chiar mai sus.. nu va suna f bine JCM800_2204.pdf Edited March 9, 2015 by sorin65 Link to comment Share on other sites More sharing options...
avatar2100 Posted March 9, 2015 Author Share Posted March 9, 2015 (edited) Eu am setat ampul pe 240v (de la intrerupatorul din spate) deoarece tensiunea la priza oscileaza, uneori ajunge si la 235v si nu am vrut sa risc nimic. Te asigur ca amplificatorul meu suna foarte bine Edited March 9, 2015 by avatar2100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Ce am scris mai devreme este un rezumat dintr-o revista RCA veche de cand s-a inventat tubul . 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin65 Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 augustin, am inteles faza cu tensiunea, dar ai grija ca e ... Invers! Cand tensiunea de retea e mai mica, scade proportional si tensiunea de negativare si, implicit, creste curentul din catodul finalelor! Eu as fi trecut ampul pe 220v - cand o sa am 235, o sa am headroom mai mare - anodica ajunge la vreo 470v iar curentul de bias scade putin, fiind mai safe ca inainte. Daca tu stabilesti un bias pt o tensiune, si ea scade, nu esti mai safe, dimpotriva) pe langa ca se aude mult mai rau. E acelasi efect care il simteai cand auzeai un amp vintage facut pt 240v pt uk, veneai in romania la 220v si se auzea ca un c... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin65 Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 .... Sau ca sa fa analogie, cu ampurile mesa, cu care esti familiar. Este diferenta dintre cum se aude cand dai de switchul spongy si bold. Link to comment Share on other sites More sharing options...
avatar2100 Posted March 10, 2015 Author Share Posted March 10, 2015 (edited) Am refacut biasul cu selectorul de tensiune in pozitia 220v, am facut aceasta mica inregistrare. Captarea am facut-o cu SM57 direct in camera mea video, nu am aplicat nici o corectie. Amplificatorul era dat foarte incet, am facut o inregistrare si cu atenuatorul de putere Rivera, poate o sa-l postez si pe acesta 00:28 / Mains 240v Bias 38Mv02:15 / Mains 220v Bias 35Mv04:04 / Mains 220v Bias 37Mv05:29 / Mains 220v Bias 38Mv DIRTY PRESENCE: 1 VOLUME: 2 REVERB: 0 BASS: 10 MIDDLE: 3 TREBLE: 3 VOLUME: 2 GAIN: 10 CLEAN BASS: 5 TREBLE: 5 VOLUME:1 Edited March 10, 2015 by avatar2100 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 https://www.tube-town.net/cms/userfiles/media/bias/bias-setup-e.pdf " rodarea" tuburilor se face ptr a stabiliza functionare al unui tub nou .... Se regleaza "BIAS" -ul apoi se canta o juma' de ora sau o ora ca dupa sa se masoare iarasi daca este vre-o schimbare ..se regleazaa din nou BIAS-ul ,, Tuburile trebuie masurate individual .Din consumul total de (mA) /2 nu stii daca sunt egale tuburile ... Daca tuburile (Push-Pull )nu sunt egale se poate auzi un BRUM deoarece in traful de iesire push- pull acesta nu se va anula .. In consecinta daca cele doua tuburi finale din Push-Pull sunt "egale " brumul va fi insesizabil ...( presupunand ca ca etajul defazor este simetric ) In cazul amplifurilor cu 4 -...6 -....8-.... tuburi mai ai posibilitatea de a grupa tuburile ca cele doua parti sa ajunga la simetrie ,,ascultand brumul ...( adica schimbam cate un tub dintr-o parte in celalta pana obtineam minim de brum ) 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin65 Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 (edited) te poti prinde daca sunt ok finalii din punctul asta de vedere, al echilibrului, cand inchizi ampul din butonul POWER - lasi switchul Standby pe play. poti da un acord, inainte - la inchidere, sunetul trebuie sa scada progresiv, curat. daca se aude ceva aiurea, sau zgomote ciudate, este in neregula ampul. poate multi si-ar fi pus intrebarea ce e cu zgomotul respectiv, daca apare?! dar nu prea au auvut ocazia pt ca 99,99% dintre utilizatorii de ampuri activeaza butonul de standby inainte de inchidere din power, ceea ce e cam ... gresit. ca si la pornire. procedura la fel de inutila, dar si gresita, la fel ca procedura de formare a tuburilor. trebuie ca unii dealeri de lampi sa-si justifice preturile umflate. procedura de formare a tuburilor din ampurile de chitara este absolut inutila. e adevarat ce a scris @ggg, dar la tuburile de mare putere, radio, de 1kw, magnetroane, amplitroane etc. de altfel e si specificat asta in specificatiile tuburilor respective. la cele de mica putere, cele folosite de noi in ampuri, fie ca e vb de triode mici sau de la el34 pana la kt88 - kanci. Edited March 11, 2015 by sorin65 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Toate tuburile au depuneri de oxizi pe catod(de bariu sau altele) pt optimizarea emisiei termionice . Depunerea asta se face printr-o operatie chimica .Pe vremea NOS-urilor , operatia de fixare/stabilizare a acestor oxizi prin temperaturi inalte (2700 de grade) se facea in fabrica de tuburi. Acum, pt ca tehnologia prelucrarilor metalurgice este net superioara si calitatea materialelor a crescut iar aceasta procedura nu se mai aplica in fabrica, .. din cate stiu , cel putin in Rusia . Un tub poate transfera sarcini electrice ( curent) atata timp cat emisia de electroni este optima. Acest curent depinde de cantitatea de electroni disponibila pt transfer (in "norul de electroni") aflata in jurul catodului . Cand acest oxid se consuma, emisia de electroni scade si bineinteles si puterea tubului . In acel moment ne pronuntam ca lampa numai este buna chiar daca este functionala . O problema serioasa apare atunci cand tubul nu este suficient de incalzit si este solicitat sa transfere curent fara sa fie format acel "nor de electroni". La un astfel de moment exista riscul ca acest oxid sa "zboare" efectiv de pe suprafata catodului iar asta inseamna , practic, distrugerea tubului . Intotdeauna folosesc procedura asta de "burn in" inainte de a monta tuburile finale in amplificator . Inainte de a utiliza aceasta procedura, pana cand setam un bias "imi iesea sangele pe nas" . Faceam o setare si dupa 30 de minute ,valorile tuburilor erau in cu totul alta parte ,...pierdeam o zi sau doua pana cand reuseam sa fac ceva satisfacator . De cele mai multe ori dadeam vina pe tuburi , ca nu sunt bune ,JJ-uri sparte, Shuguang aruncate la gunoi ,ElectroHarmonix ,...tzeapa. De fapt asa am ajuns la tuburile criogentate care nu au astfel de probleme. Dupa operatia de "burn in" (fara nici un fel de tensiune anodica pornita - asta folosesc) , termin cu bias-ul in maxim 50 de minute . Dupa ce am montat tuburile bias-ul este setat la minim pt a le bloca efectiv . Dupa care "deschid" cu cate 5-10 mA la fiecare 10 minute . 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
avatar2100 Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 (edited) #DIRTY ( clean volume: 0 ) PRESENCE: 2 MASTER VOLUME: 4 REVERB: 1 BASS: 8 MIDDLE: 4 TREBLE: 3 VOLUME: 4 GAIN: 10 #CLEAN BASS: 5 TREBLE: 6 VOLUME: 2 Edited March 11, 2015 by avatar2100 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
adi1334 Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Ma bucur ca nu trebuie sa trec prin asta cu Plexi-ul meu (Ceriatone). External bias trimpot + external probes. Best thing since sliced bread. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
avatar2100 Posted March 14, 2015 Author Share Posted March 14, 2015 Dupa ce am tot testat amplificatorul, am hotarat sa-l trec la loc pe 240v, asa suna cel mai bine, cu biasul la 38Mv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnalogSound Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Adica 38mA nu Mv - ceea ce masori acolo este caderea de tensiune pe o rezistenta de 1OHM care conform legii cu acelas nume iti da curentul care trece prin tub fara sa mai fie nevoie sa mai faci o impartire (I=U/R). Nu am facut aceasta completare pentru a starnii un flame ci pur si simplu pentru a avea o imagine apox. corecta vis a vis de ceea ce ai realizat acolo. Cand se spune ca se face BIASUL unui etaj final este de fapt stabilirea punctului de functionare in regim static si a curentului de repaos care trece prin elementele active (tuburi sau tranzistori) - Biasul este de fapt o o tensiune care se aplica pe electrodul de intrare (poarta/ grila / baza) care comanda curentul de repaos. Cu respect, Gabriel Tudoran 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 "reglajul bias" = reglajul punctului static de functionare (PSF) i-se zicea de fapt "Negativare " in cazul tuburilor . 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 (edited) Adica 38mA nu Mv - ceea ce masori acolo este caderea de tensiune pe o rezistenta de 1OHM care conform legii cu acelas nume iti da curentul care trece prin tub fara sa mai fie nevoie sa mai faci o impartire (I=U/R). Eu ca si toata lumea de aici ,stim ca , stii ...nu-i problema. Doar pt conformitate , ca nu ai apucat sa corectezi : pt a evita impartirea aia , rezistenta are valoarea de 1 Ohm .Altfel ,trebuie socoteala . Edited March 14, 2015 by ggg 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnalogSound Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 @ggg: "Adica 38mA nu Mv - ceea ce masori acolo este caderea de tensiune pe o rezistenta de 1OHM care conform legii cu acelas nume iti da curentul care trece prin tub fara sa mai fie nevoie sa mai faci o impartire (I=U/R)." Si eu ce am scris? Iti zic eu, am scris: FARA sa mai fie nevoie sa faci o impartire Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 . Acum, pt ca tehnologia prelucrarilor metalurgice este net superioara si calitatea materialelor a crescut iar aceasta procedura nu se mai aplica in fabrica, .. din cate stiu , cel putin in Rusia De cateva zile mi-am terminat caracteriscopul pt masurarea si vizualizarea caracteristicilor pt tuburi . Azi am facut masuratori comparative intre tuburile chinezesti si cele rusesti . Concluzia mea este ca producatorii chinezi pregatesc tuburile pt vanzare in timp ce rusii le lasa sa se "coacã" la consumator . 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brother Cane Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 (edited) mie mi se pare ca suna perfect modelul/amp-ul asta (M. Schenker si J. Norum stiu mai bine), bineinteles ca pot fi diferente in functie de tipul/marca de lampi si alti factori tehnici (nu ma pricep la electronica deloc) dar sound-ul tipic Marshall este acolo, inegalabil se pare ca sunt electronisti care nu se streseaza foarte mult pt. bias, of fi ca un "fine tunning", dar inteleg ca tonul Marshall se pastreaza oricum si totusi eu nu cred ca strica un bias , este mai greu de gasit cineva sa-l faca ... bine pana la urma conteaza, dupa parerea mea, cum suna amp-ul, sa sune bine, sa nu existe riscul unor defecte in amp si da, sa si tina lampile ceva vreme am scos tonuri aproape identice, in genul celor din clip-urile postate mai sus (la setari bass/middle/treble/presence foarte apropiate) din 4 Marshall-uri, toate de 50 W, fiecare cu personalitatea lui (la sound ma refer ): 1993 JCM900 DR 4500 (5881), 1990 JCM900 DR 4501 (EL34), 1990 JCM900 MV MKIII 2500 (EL34), 1988 JCM800 4210 (EL34), varianta combo a celui din topic intradevar, toate fiind "rude" apropiate ... poate la vara fac o comparatie cu toate 4 si o pun pe youtube ... asa poate mai salvez din reputatia proasta a JCM-urilor 900 , nemeritata IMO surprinzator, combo-urile imi suna mie mai bine (nu solistici si shred-uri) cu difuzoarele lor G12T-75 (900) respectiv GT12M-70 (800) decat printr-un 1960AV 4x12 V30 UK ... cu Burstbuckers Pro (LP) si JB&Jazz (Ibanez) Edited March 24, 2016 by Brother Cane Link to comment Share on other sites More sharing options...
bach Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 Pana la urma cum e mai bine sa setezi selectorul de voltaj, la 220 sau 240? Intreb pentru ca am exact acelasi model de amplificator si sunt curios care e "te best way to do it" Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnalogSound Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 Masori si tu tensiunea la priza si faci o medie, daca este 230 atunci selectezi 240, daca este 210 selectezi 220 ... in genere la prizele mele tensiunea este de 232V dimineata si 220-222V seara... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 (edited) ...am apasat din greseala "Post". ...sorry ! Edited August 9, 2016 by ggg Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 (edited) BIAS-ul normal ca are efect asupra soundului ...deoarece daca nu este OK avem distors de crossover ! ( crossover al jonctiunii celor doua semiperioade ) in clasa AB (in contratimp )semiperioadele semnalului sunt amplificate de cate "o parte " al etajului final , Cele doua semiperioade astfel amplificate in putere de cate un tub ( sau cate un grup de tuburi ptr putere mai mare ) trebuie sa fie "jonctionate" perfect asta se realizeaza prin reglajul corect al "bias"-ului . Tuburile de pe cele doua semiperioade trebuie sa fie "imperechiate" ca sa avem excursia semnalului simetrica ...sa nu apara distorsiuni in regimul "clean maxim posibil" ..respoectiv sa se poata scoate puterea maxima , Daca una din parti amplifica mai tare aceasta va ajunge la maxim "sinus "/clean cand cealalta parte ramane sub amplificarea maxima .In acet caz daca mai dai volum partea cu amplificare mai mare va intra in distorsiuni cand cealalta parte ar ajunge la puterea maxima "clean" ,,,in consecinta nu poti folosi puterea maxima de "clean " , practic ai putere utila mai mica ,, Deci bias reglat gresit poti avea putere mai mica + distorsiuni daca dai in overdrive si ele cu putere mai mica iar daca dai volum mare tonul poate fi foarte distoirsionat ,,, Cu tuburile "blocate partial " ai un sunet de "crunch" deoarece sunetul este distorsionat si cu "gate " caci trebuie ca semnalul sa "deschida " bias-ul . Practic "bias"-ul este OK doar intr-um singur punct unde cele doua semiperioade sunt jonctionate perfect . Pierdere de putere se datoreaza nesimetriei sau /si uzura tuburilor ce pe langa scaderea prformantelor se uzeaza "asimetric" .. Amplifurile "PRO" aveau incorporat aparat de masura cu care se puteau controla tuburile ptr bias si simetrie . Asimetria se si " aude " deoarece va apare "brumul" ce nu se mai "humbucker" in etajul in contratimp ( in traful de isire ) astfel se va auzi mai tare sau mai fin in functie de marimea asimetriei tuburilor finale .. Normal se lasa un curent de mers in gol mai mare "oleaca " deoarece in regim dinamic ( cu amplificarea muzicii) punctul static "se muta " astfel ca sa nu ai probleme se regleaza otzara mai mare curentul ....dar asta ar trebuie sa se faca de la caz la caz intr-un laborator dotat cu aparate de masura si control unde se simuleaza si mersul la putere mare ,,,etc (ca si exemplu AC-30 este cu clasa A in contratimp ,,din aceasta cauza are traf de retea mare si greu ..dar cand dai blana sa cam muta clasa de functionare catre AB ..caci aluneca bias-ul ) Cu un bias mai "hot" poti avea un sound mai sa zicem "gras "(?) playabilitate mai buna cu chitara dar se vor duce mai repede tuburile , Edited August 9, 2016 by karpi 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
viobio Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Ampurile cu etaj final in clasa A sunt cele mai mari consumatoare de tuburi finale,pentru ca indiferet de puterea livrata avem acelasi curent prin tuburile finale,bias automat (o rezistenta montata in catozii tuburilor finale),cu o crestere de cutiva mA spre puterea maxima;un exemplu este Vox AC30. Etajele finale AB ,cu negativare fixa,menajeaza mai bine tuburile finale,acestea se uzeaza in functie de puterea livrata de amp,exemplu JCM800. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 (edited) Acum mi-a atras atentia comentariul prietenului VicSind ... "Dupa ce am montat tuburile bias-ul este setat la minim pt a le bloca efectiv" - NU doresc sa rastalmacesc exprimarea de sus - bias "la minim" poate fi inteles de unii ca tensiune negativa MICA = curent MARE in tub = Saturatie, nu Blocare, anodica scade. Cu valorile astea negative pare un pic anapoda .Depinde cum consideram care valori sunt mai mari ( -30 > -1 = False ) . Oricum , este vorba despre curentul de mers in gol , asa cum a povestit AnalogSound . Astfel , tensiunea de control a grilei de comanda trebuie sa creasca (valoric) de la cat mai negativ spre 0 . P.S. A nu se intelege ca tensiunea negativa pe G1 trebuie sa ajunga la 0V . Edited August 10, 2016 by ggg 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
karpi Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 (edited) Ampurile cu etaj final in clasa A sunt cele mai mari consumatoare de tuburi finale,pentru ca indiferet de puterea livrata avem acelasi curent prin tuburile finale,bias automat (o rezistenta montata in catozii tuburilor finale),cu o crestere de cutiva mA spre puterea maxima;un exemplu este Vox AC30. Etajele finale AB ,cu negativare fixa,menajeaza mai bine tuburile finale,acestea se uzeaza in functie de puterea livrata de amp,exemplu JCM800. ",,,,,,,,,,,,,,indiferet de puterea livrata avem acelasi curent prin tuburile finale......." ???????????? Adica nu se mai intampla nimic avem doar un curent fix , unic , singurul ce dupa impulsul de pornire nu va mai produce nici o "miscare " in traful de iesire ??? sunt convins ca stii despre ce este vorba doar ca explici gresit ... In clasa A ( mai ales in single-ended )avem un curent in gol "mare " deoarece se biaseaza pe "mijlocul " portiunii liniare ale caracteristicii de amplificare . Din / in jurul acestui punct se " draivuieste " ( moduleaza ) cu semnalul util venit din preamp in +/- , astfel in semiperioada "+" se mai creste curentul iar in semiperioada "-" se scade curentul prin tub. In anumit grad de "draivuire" se poate ca in functiunare dinamica (semnal sinusoidal , amplificare program muzical sau instrument ) in medie sa consume mai putin curent decat daca merge doar in gol ,( IN GOL CONSUMA/DISIPA APROX JUMATATE DE PUTERE ) ,http://www.learnabout-electronics.org/Amplifiers/images/class-A-bias.gif inca o diagrama simpla ptr ilustrare ptr clasele A , AB si B In diagrama urmatiare se vede cun in clasa A este biasat tubul la 70mA (din 150mA ),,,mai are 75 mA in "sus " pana la curentul " maxim"(150mA in acest caz ) de regim "sinus" .. http://www.tubecad.com/2011/08/13/Idle%20Current%20vs%20class%20of%20operation.png idea ptr clasa AB este ca ptr semnalele "mici" sa fie deschise tuburile ca sa nu apara "gatuirea" de crossover ,,,sa nu fie distorsionate semnalele mici/slabe ,,,adica daca canti "fin" la instrument parti "pianissimo " sa nu se "inchida " tuburile producand un efect de gate + bineintele un distors . asa ca ptr semnale "mici" ai o portiune de "clasa A" unde curge curent in gol prin ambele tuburi apoi la semnale mari intra in clasa AB. Edited August 10, 2016 by karpi Link to comment Share on other sites More sharing options...
viobio Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 ",,,,,,,,,,,,,,indiferet de puterea livrata avem acelasi curent prin tuburile finale......." ???????????? Adica nu se mai intampla nimic avem doar un curent fix , unic , singurul ce dupa impulsul de pornire nu va mai produce nici o "miscare " in traful de iesire ??? sunt convins ca stii despre ce este vorba doar ca explici gresit ... In clasa A ( mai ales in single-ended )avem un curent in gol "mare " deoarece se biaseaza pe "mijlocul " portiunii liniare ale caracteristicii de amplificare . Din / in jurul acestui punct se " draivuieste " ( moduleaza ) cu semnalul util venit din preamp in +/- , astfel in semiperioada "+" se mai creste curentul iar in semiperioada "-" se scade curentul prin tub. In anumit grad de "draivuire" se poate ca in functiunare dinamica (semnal sinusoidal , amplificare program muzical sau instrument ) in medie sa consume mai putin curent decat daca merge doar in gol ,( IN GOL CONSUMA/DISIPA APROX JUMATATE DE PUTERE ) ,http://www.learnabout-electronics.org/Amplifiers/images/class-A-bias.gif inca o diagrama simpla ptr ilustrare ptr clasele A , AB si B In diagrama urmatiare se vede cun in clasa A este biasat tubul la 70mA (din 150mA ),,,mai are 75 mA in "sus " pana la curentul " maxim"(150mA in acest caz ) de regim "sinus" .. http://www.tubecad.com/2011/08/13/Idle%20Current%20vs%20class%20of%20operation.png idea ptr clasa AB este ca ptr semnalele "mici" sa fie deschise tuburile ca sa nu apara "gatuirea" de crossover ,,,sa nu fie distorsionate semnalele mici/slabe ,,,adica daca canti "fin" la instrument parti "pianissimo " sa nu se "inchida " tuburile producand un efect de gate + bineintele un distors . asa ca ptr semnale "mici" ai o portiune de "clasa A" unde curge curent in gol prin ambele tuburi apoi la semnale mari intra in clasa AB. Si eu sunt sigur ca ai inteles ce am scris,mare atentie ca ma refeream la PP,am dat si exemple de ampuri,de curiozitate ai nasurat curentul prin tuburi la un etaj A ,PP,cu rezistenta comuna in catod ? Ca sa vezi cit variaza curentul prin ele ? De la puterea minima la puterea maxima. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now