www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Pentru început, astea sunt de bază.

In linkul atasat deasupra, ce semnifica cerculetele negre si cele albe? Dar cele de deasupra pragusului? Notele de la acorduri se ciupesc sau se lovesc simultan de sus in jos? Ca sa invat primul colind postat de mine *Florile dalbe* trebuie sa folosesc acordurile Em si Am. Cum cant aceste acorduri? Stiu din ce coarde sunt formate acordurile insa nu stiu daca se ciupesc sau se lovesc de sus in jos.

Edited by Dragos_007
Posted

Nu stiu daca ti-a mai trimis cineva site-ul asta: http://cursuridechitara.blogspot.ro/

Nu e mare lucru de capu' lui dar iti da mura-n gura ceea ce se pare ca si cauti.

 

Ai aici acordurile Em, Am si Dm: http://cursuridechitara.blogspot.ro/search/label/Lectia%202%20-%20Acordurile%20Em%20Am%20Dm

 

Gasesti inclusiv niste exemplificari video. Repet, e slabut, nu e un site profi, dar nici nivelul la care esti tu acum nu necesita chestii prea elaborate.

  • Like 1
Posted (edited)

Cum ai facut melodia? Imi poti spune si mie cum ai procedat?

 

Fara suparare dar daca esti la nivelul la care abia citesti o tabulatura si daca am inteles bine nici nu schimbi doua acorduri, nu-ti bate capul deocamdata cu ce-a facut CiocanelBloodyCIocanel acolo.

Invata acordurile sa fii stapan pe ele si sa le poti schimba rapid, canta intai piesa cu bataie (strumming) pana iti iese decent, apoi treci la ciupituri simple de 4/4 si abia dup-aia gandeste la schimbari de ritm, apogiaturi, flajeolete si alte floricele.

 

No offense dar te-ai trezit cu o luna inainte de Craciun ca vrei sa canti ca 'maestrul' Hrusca. Nici chiar asa, ia-le si tu pe rand :)

Edited by sam
  • Like 1
Posted

In linkul atasat deasupra, ce semnifica cerculetele negre si cele albe? Dar cele de deasupra pragusului? Notele de la acorduri se ciupesc sau se lovesc simultan de sus in jos? Ca sa invat primul colind postat de mine *Florile dalbe* trebuie sa folosesc acordurile Em si Am. Cum cant aceste acorduri? Stiu din ce coarde sunt formate acordurile insa nu stiu daca se ciupesc sau se lovesc de sus in jos.

 

Unele note sunt înnegrite pentru a ieşi în evidenţă ca note rădăcină. Cu alb ai restul notelor din acord. La La minor, ai înegrite La-urile, la Do major nota Do, etc.

Nu contează cum le ciupeşti, cum le loveşti, dacă le arpegiezi, dacă le ciupeşti. Faci cum îţi sună mai bine.

  • Like 1
Posted

Salutare dn nou Dragos. O sa incerc sa te mai lamuresc cat de cat cu mecanica chitarii si cum functioneaza desi daca zici ca studiezi

deja cu professor mi se pare inacceptabil sa nu te fi invatat ceva despre asta.

1) Acordurile.

- Diagramele de acorduri se citesc astfel: Corzile chitarii sunt de la stanga la dreapta in diagrama ( E gros, A, D, G, B, e subtire)

- Freturile ( tastele unde trebuie sa apesi) de sus in jos 1,2,3,4 ( 1 e tasta de langa NUT ) daca in diagrama nu scrie ceva de genul 5fr langa ea. Atunci tasta 1 din diagrama = tasta 5

- Degetele se pun unde sunt punctele negre. Digitatia ( ce deget trebuie pus unde ) de obicei nu sunt specificate.

Asta tine de forma mainii/degetelor tale, preferinta ta samd. Totusi ai sa vezi ca in majoritatea cazurilor depinde mult de piesa, adica depinde in ce accord trebuie sa ajungi si din ce accord ai venit.

( De exemplu daca vii din Am in Em ti-e usor sa iei Em cu mijlociu si inelar. Daca vii din G in Em ti-e mai usor cu aratatorul si inelarul)

Totusi nu sunt foarte multe posibilitati si ele nu sunt obligatorii. Poti sa iei acordul numai cu degetele care-ti convin tie tot timpul.

- Corzi excluse din acord: Pe diagrama acordului scrie X deasupra corzii care nu trebuie sa sune. De exemplu acordul D ( Re major). Pe primele 2 corzi groase are X.

Coarda 6 ( E gros ) suna rau daca este inclusa in bataie, deoarece nota E nu face parte din acord. Coarda A pe de alta parte nu suna rau, deoarece nota A face parte din acord,

dar acordul nu mai e chiar D major pur si simplu, ci e D cu basul in A ( sa-i zicem inversiune desi termenul nu e chiar corect la chitara ). In notatie e D/A ( citit D cu basul in A ).

Asta vei identifica tu cu urechea ta care corzi ce trebuie excluse sunt obligatorii sa fie excluse si care pot suna bine.

 

2) Ritmul ( strumming )

- Tabulaturile sau diagramele hibrid ( acorduri si text ) nu indica nimica despre ritm.

Asta trebuie sa descifrezi tu auzind piesa. Incepi si bati ritmul cu degetul pe masa sau din palme cand se schimba beatul si numeri cu voce tare ( 1 2 3 (4)). Asta te ajuta sa identifici

patrimile. 4 e in paranteze deoarce unele melodii vor fi in masura 3/4 altele in 4/4.( Pentru restul de cunoscatori experti sa nu se ofuscheze, eu ii explic ca de la incepator la incepator

CU siguranta nu se va apuca omul de cantat la inceput in alte masuri complexe, iar asta ii va fi de ajuns pentru inceput. Sau ca nu tot timpul sunt patrimi ce identificam acolo, e in functie

de masura, dar de ce sa complicam omul la inceput. )

Dupa ce ai batut din deget beatul, adica 1 2 3 (4), vezi daca are si optimi, adica daca intre beaturi sunt si contra beat. Incepi si numeri 1+2+3+4+ ( pe nr sunt bataile in jos, pe + ( citit and sau si ) sunt cele in sus

In felul asta detectezi ce ritm e si il notezi. Apoi incerci sa-l reproduci pe chitara, adica pe nr e bataie in jos ( adica de la cele groase la cele subtiri), pe + e in sus. In majoritatea cazurilor la colinde sunt numai batai in jos pe beat. Ritmul cel mai folosit in folk este 1 2+ +4+, adica J JS SJS.

Apoi ajungi la indentificarea saisprezecimilor in cazul in care sunt dupa acelasi procedeu, asculti si bati in masa. Dar aici nu e cazul sa insist ca o sa iti ia destul timp cele anterioare, iar majoritatea melodiilor

cantate de incepatori nu au 1/16.

3) Ritmul ( picking )

- Aici vei canta individual corzi din acord.

- Dupa ce ai cantat o piesa cu strumming si ai ritmul sub control, poti incerca sa ciupesti dupa diferite patternuri de picking ( cauti pe google exemple de patternuri de picking )

- Sau poti incerca singur cu patternuri simple la inceput, adica numai din patrimi. De exemplu, in cazul tau cu acorduile Em Am , este deja specificat acolo un pattern indicat:

Basul acordului - e-B-G. ( La Em, basul acordului e E gros, la Am basul e coarda A). Asta inseamna in realitate ca tu continui sa numeri 1 2 3 4 si pe fiecare beat canti cate o nota individual

in ordinea specificata. ( Adica tii acordul Em si ciupesti pe 1 nota E gros apoi pe 2 coarda e subtire, pe 3 coarda B, pe 4 coarda G ). La fel se pot adauga la pattern si optimi daca tu auzi ca sunt in melodie)

Adica respecti ritmul pe care il stii de la strumming in picking.

== FOARTE IMPORTANT pt 3 si 4. Incearca sa folosesti metronom ( software, adica program instalat pe calc, sau hardware adica sa-ti cumperi unul ). Asa te vei invata sa tactezi egal. Asta e cea mai plictisitoare parte

din studiul ritmului dar si cea care aduce rezultate cel mai repede. Pur si simplu el iti bate cand trebuie sa fie beatul. Tu trebuie sa bati odata cu el la orice tempo setat. NU INAINTE, NU DUPA EL, ci ODATA CU EL

4) Ref la piesa ta, vezi ca armonia e destul de incompleta. Lipseste cel putin un acord, D major, si din cat am ascultat eu, si C.

O sa revin cu un pdf cu acordurile exacte pe care le am si eu prin caietul meu pe aicea pe undeva.

Succese.

  • Like 2
Posted (edited)

Multumesc mult CorsairX pentru ajutor.

Abia am asteptat sa vin de la scoala sa vad daca mi-a mai scris cineva. Asa este, sunt cateva chestii noi pe acolo, profesorul meu nu vrea sa auda de tabulaturi.

Referitor la punctul 4: am de la userul mnezau acordurile astea http://www.guitarles...itar-chords.jpg si pe care eu le folosesc. In cantec se folosesc doar acordurile Em si Am, va rog sa vedeti poza din prima postare a mea.

Acum am schimbat un pic ritmul colindului, eu cred ca suna mai bine cum il cant acum: 3 batai si pauza, o sa revin cu o inregistrare.

Orice sfat este binevenit, va multumesc tuturor.

Edited by Dragos_007
Posted (edited)

Ma poate ajuta cineva cu notele colindului pus de Ciocanel ? L-am rugat sa-mi zica si mie cum a cantat dar n-am primit raspuns.Imi place mult cum suna, desi ar fi mers cantat un pic mai repede.

Pun mai jos o alta varianta a primului colind si inca un colind cantat pe note.

colind pe acorduri.mp3

colind pe note.mp3

Edited by Dragos_007
Posted

dragos, daca imi zici si mie cum pana mea se adauga un atachement aicea, iti adaug pdf-urile de la florile dalbe. Stau de 10 minute si nu gasesc nicicum. Tu de unde ai atasat mp3-urile alea. Adica cum le-ai atasat?

 

user-friendly-ul editarii de comentarii la acest site este sub orice critica. Ce ti-am scris mai devreme am scris in notepad si am dat copy paste aici ca altfel ma apucau dracii.

  • Like 1
Posted

ok, am inteles, ms.

 

Florile dalbe v1 -> e in masura de 2/4, adica bas-accord bas-accord ca ritm. Desi nu am chitara in fata ca sa verific sunt 95% convins ca in loc de acordul D este B7. O sa vezi ca te ajuta mai bine la voce daca armonia e acrduri e mai completa.

 

Florile dalbe v2 -> ca ritm e exact cum ai cantat si tu in exemplu, adica 3 batai in jos si pauza. Aceeasi mentiune cu D care l-as inlocui cu B7

 

Florile dalbe v2 in Am -> am mutat colindul intr-o cheie mai potrivita pentru vocea ta. La fel daca nu iti place G il poti schimba cu E sau E7.

 

Pentru versiunea in Am -> Daca nu iti iese acordul F care e mai spooky pt incepatori cauta pe net acordul Fmaj7 care e mai simplu. Daca nu-ti place deloc cum suna lasa masura complet de 3 batai in jos pe Dm.

 

PS: F IMPORTANT: aceste schimbari de acorduri intre ele adica D-B7 si G-E/E7 NU sunt general valabile, adica aici pur si simplu mi-a fost lene sa corectez melodia, fiindca am obervat dupa ce le-am generat pdf. F cu Fmaj7 in unele cazuri merge, depinzand de structura melodiei.

 

Vezi ca ai in fiecare pdf si indicatii despre ritmul folosit.

 

Pentru cei care vor comenta in plus ( adica pt cei care vor vorbi ca sa nu taca), de genul, cum sa inlocuiesti F cu Fmaj7 samd, le transmit sa nu uite ca au fost si ei incepatori, si, daca pot ajuta cu ceva, bine, daca nu, iarasi bine. Cand un copil de 9 ani isi doreste sa invete chitara, e numai de apreciat ba chiar de sustinut si de incurajat ( a se citi A NU DESCURAJA cu comentarii inutile despre Hrusca, care isi vede linistit de viata lui pe bani foarte multi in Canada ) la ce Guta/Vijelie si alte minuni au napadit scena si viata romanilor in ultimii 20 de ani.

 

Succes si asteptam o varianta noua inregistrata.

Florile dalbe v1.pdf

Florile dalbe v2 in Am.pdf

Florile dalbe v2.pdf

  • Like 1
Posted (edited)

Ma poate ajuta cineva cu notele colindului pus de Ciocanel ? L-am rugat sa-mi zica si mie cum a cantat dar n-am primit raspuns.Imi place mult cum suna, desi ar fi mers cantat un pic mai repede.

Pun mai jos o alta varianta a primului colind si inca un colind cantat pe note.

 

O sa-ti zic teoria, poate vii tu cu varianta ta, giumbuslucurile tehnice ti le explic mai tarziu.

 

Scoti mai intai linia melodica pe note. O repeti de multe ori pana nu te mai gandesti la ea. Apoi adaugi cate o nota de bas (cel mai usor - radacina acordului - adica, daca primele trei note din melodie sunt din Mi minor, atunci dai de coarda Mi groasa pe bataie.

Apoi unesti cele doua parti, nota de bas pe bataie si, concomitent, canti linia melodica pe chitara. Si apoi, daca se schimba acordul, schimbi si tu nota de bas. Poti sa tii si Mi pe bas toata melodia pana te obisnuiesti.

 

Apoi, dupa ce treci de etapa asta poti adauga note de culoare pe langa cele de bas (nu stiu daca ti-a explicat profesorul, inca, astea, dar eu o sa-ti zic, poate citesc si altii care sunt interesati): septime, none/secunde, sexte etc. In inregistrarea mea apare cel mai evident o nonă (Deci, dacă ar fi sa gandesti cantecul din Mi:

Primul acord, pe note, ar fi:

Mi, nota de bas

Fa#, nota de culoare, nona

Sol, prima notă din melodie, corespunzătoare silabei 'Scoa-'

... si tot asa

 

Iti recomand sa inveti incet acordurile de la CorsairX, apoi sa incerci asta, tot foarte incet, si fara note de culoare.

 

Important e sa nu te grabesti, pana la Craciun... mai e...

Edited by CiocanelBloodyCIocanel
  • Like 2
Posted

B-J inseamna basul acordului lovit cu pana/degetul aratator individual apoi celelalte corzi ale acordului in jos. Basul acordului inseamna de obicei cea mai groasa coarda inclusa in accord, de exemplu la noi,

Em - coarda E gros, Am - coarda A, B7 coarda A, G coarda E gros, Fmaj7 luat in pozitia cea mai simpla coarda D.

 

Un simplu calcul mathematic ne arata ca la Em basul e nota E de pe coarda E gros libera, la fel Am pe coarda A

La B7, coarda A, fretul 2 inseamna A+ 2 semitonuri , deci A - A# - B

La Fmaj7, fretul 3 inseamna D (nota corzii) + 3 semitonuri, adica D-D#-E-F, deci nota F.

Asta e numai ca sa stii ce note canti ca si bas. Daca faci cu professor chitara clasica, tradu-ti te rog ce-ti spun eu in notatia in care iti vorbeste si el.

Adica din sistemul C-D-E-F-G-A-B-C in Do-Re-Mi-Fa-Sol-La-Si-Do, desi daca faci si canto in parallel cu chitara notatia romaneasca e dezastruasa, deoarece este foarte

usor confundabila cu Movable Do solfege system, adica Do-Re-Mi-Fa-So-La-Ti-Do. Daca nu faci si canto ignora ultima propozitie.

 

J-S inseamna Jos-Sus daca nu ai destula acuratete sa poti lovi doar basul la bataia in jos.

 

Da, le poti lua de acolo, numai ca Fmaj7 nu e, dar orice cautare pe google Guitar chord Fmaj7 ti-l va arata.

 

Ciocanel te-a bagat in niste chestii destul de avansate acolo cu note de culoare, cu tonica samd. Poate vei ajunge si acolo, dar deocamdata cum ti-a zis si Ciocanel printeaza pdf-urile, fa corectura de care ti-am zis ca n-am apucat sa o fac eu si baga zdringhi-zdringhi cu tupeu. ( Adica canta-le cu bataie pana iti ies). Apoi daca vrei sa faci picking tot din acordurile alea vei face.

Posted

Salutare din nou Dragos. Asa cum ti-a zis si Liviu.Pop o a vezi in timp ca sunt si alte variante ale aceluiasi acord.

Totul pleaca de la faptul ca octavele pe pian si in muzica vin una dupa alta. Adica C-D-E-F-G-A-B- C-D-E-F-G...

Aceste Variante in teoria muzicala a pianului se numesc rasturnari. Un acord are sa zicem 3 note, de exemplu D major ( Re major ), notele D, F# si A.

Daca notele sunt in ordinea asta (adica din aceeasi octava), atunci e prima rasturnare a acordului.

Apoi poti avea notele in ordinea F#, A, D, ( unde D este din octava superioara ) asta fiind a doua si asa mai departe.

La chitara nu exista rasturnari deoarece acordurile de obicei au de mai multe ori aceeasi nota din octave diferite.

Sa luam de exemplu tot acordul D major ( Re major ) la chitara. El contine notele urmatoare in ordine de la cele mai grave:

D ( coarda D libera), A ( coarda G la fretul 2 ), D cu o octava mai sus ( coarda B la fretul 3 ), F# ( coarda e subtire, fretul 2 ).

Deci nu e vorba de rasturnare fiindca sunt amestecate destul de mult. Acest lucru vine din modul cum e construita si acordata chitara ca si

instrument in general, si a constructiei mainii umane in particular, adica cum se pot atinge coardele in acelsi timp,

si nu poate fi foarte clara treaba ca la pian. Adica unde am 3 note in acord, am 3 rasturnari, unde am 4 am 4 samd.

Astea pe chitara se numesc mai corect Voicings, adica variante ale acordului care desi au aceleasi note intre ele, suna total diferit din cauza

combinatiilor de note din octave diferite. O categorie de voicinguri este replica reasturnarilor de pe pian.

Sa zicem tot in cazul acordului D major ( Re major ). Daca din greseala dai si in coarda A libera cand faci strumming el nu va mai fi teoretic acordul D,

ci D/A, adica D cu basul in A. La acelasi acord, daca ajungi si cu degetul mare pe coarda E gros la fretul 2, va fi D/F#.

O alta categorie de voicinguri sunt cele unde pur si simplu difera ordinea notelor din acord, si nu numai basul. La acordul D major de exemplu ai acelasi

acord in BARREE pe fretul 5 in forma La Major. Va fi tot un acord D major dar cu alt efect, chiar daca notele vor fi tot alea.

In fine, sa revin la Fmaj7. Cum am invatat eu la inceput pana am fost in stare sa-l iau pe F macar semi barat, a fost asa:

Coarda e subtire - 0 , adica libera - Nota e

Coarda B - Degetul 1 ( aratator ), fretul 1. - Nota C

COarda G - Degetul 2 , fretul 2, - Nota A

COarda D - Degetul 3, fretul 3 - Nota F

COarda A - Degetul 4, fretul 3 - Nota C. Daca nu poti sa ajungi cu degetul la ea, atunci poti sa o elimini de la bataie ( fiindca deja ai o nota C pe coarda B) .

COarda E - recomandat e sa nu fie lovita deloc la strum ca suna putin prea peste celelalte note, desi surpinzator nota face parte din acord.

Posted (edited)

Florile dalbe v2 -> Aceeasi mentiune cu D care l-as inlocui cu B7 (D, adica Dm ?)

 

Florile dalbe v2 in Am -> La fel daca nu iti place G il poti schimba cu E sau E7.(care G ? nu vad niciun acord G in vers.2)

(D, adica Dm ?)

 

(care G ? nu vad niciun acord G in vers.2)

Edited by Dragos_007
Posted

Florile dalbe v2 - are Em, Am, D si C daca te uiti mai bine deasupra versurilor. Aici D = B7

Florile dalbe v2 in Am - are Am , Dm, G si F. Aici G = E sau E7

 

Uita-te mai bine sunt exact acolo unde sunt jumatati de masura,adica unde ai liniuta.

 

Florile dalbe v1 e la fel cu v2, adica cu aceleasi schimbari de acorduri, D=B7.

E practice c aceleasi acorduri ca v2 numai ca alt ritm.

 

V2 in Am diferita de primele 2 in sensul ca e in alta gama ( cheie ). Primele 2 sunt in Em, asta este in Am

Posted (edited)
Florile dalbe v2 - are Em, Am, D si C daca te uiti mai bine deasupra versurilor. Aici D = B7 Florile dalbe v2 in Am - are Am , Dm, G si F. Aici G = E sau E7 Uita-te mai bine sunt exact acolo unde sunt jumatati de masura,adica unde ai liniuta. Florile dalbe v1 e la fel cu v2, adica cu aceleasi schimbari de acorduri, D=B7. E practice c aceleasi acorduri ca v2 numai ca alt ritm. V2 in Am diferita de primele 2 in sensul ca e in alta gama ( cheie ). Primele 2 sunt in Em, asta este in Am

Buna ziua.

Deci, nu inteleg nimic, imi pare foarte rau. Credeam ca e mai simplu cu tabulaturile dar cred ca eu nu stiu cum sa le interpretez.

Haideti sa ne oprim la varianta V2 si sa discutam despre ea. Acolo am : Am, Dm, G, F. eu astea le vad scrise deasupra versurilor, nu vad niciun Em,D, C.

Liniutele alea cum trebuie sa le interpretez? Cum se canta alea?

post-26334-0-76739700-1385562718_thumb.jpg

Edited by Dragos_007
Posted

Acordurile sunt exact asa cum scrie deasupra. La versiunea in Am: Am, Dm , G -> E sau E7(aici e corectura), F => Fmaj7 ca sa-ti fie mai usor.

 

Celelalte 2 variante sunt in Em si au acordurile: Em, Am, D -> B7 ( corectura), C.

 

Canta o data o versiune in Em, apoi cea in Am si vezi unde e mai bine pt vocea ta.

Posted

mai fratilor, mie Hrusca imi este un ingredient de baza in aluatul sarbatorilor de iarna! Sarmale, icre, salata de telina, sorici, caltabos, portocale, brad, tuica fiarta, singur acasa 1 si 2 si Hrusca ! Omu canta colinde! ( si le canta foarte bine ). Mie imi place maxim Hrusca ! Si parada de 1 decembrie. Si Sophie Marceau.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.