www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

cum as putea sa'mi dezvolt abilitatile de compus "solouri" ? :))

pe langa faptul sa inveti solouri de la alte formatii(ceea deja am facut)

adica din ce am mai citit exista diferite "reguli"....dar nu am gasit chestii foarte clare...iar un profesor momentan nu imi permit...deci daca imi puteti da sfaturi, linkuri...sa explicati cum ati reusit voi...as fi foarte recunoscator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un inceput ar fi sa inveti niste "scale-uri" de baza precum Pentatonic, Blues, Dorian, macar un box shape (google it). Aici le gasesti pe toate: http://www.all-guita...et&t=0&choice=1

 

De exemplu, un box shape de la A Major Pentatonic e de la fretul 2 la 5 din linkul pe care ti l-am dat. E acea forma de "cutie" care se intinde pe toate corzile incepand cu fretul 2 pana la fretul 5, cate 2 note pe fiecare coarda. Eu am inceput exersand acea forma pana stiam sa o fac lejer in toate pozitiile, adica pentru toate notele (ala din link e La, pentru Si muti "cutia", mai sus cu 2 freturi, incepand cu fretul 4 adica).

Edited by Juggernaut
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un inceput ar fi sa inveti niste "scale-uri" de baza precum Pentatonic, Blues, Dorian, macar un box shape (google it). Aici le gasesti pe toate: http://www.all-guita...et&t=0&choice=1

 

De exemplu, un box shape de la A Major Pentatonic e de la fretul 2 la 5 din linkul pe care ti l-am dat. E acea forma de "cutie" care se intinde pe toate corzile incepand cu fretul 2 pana la fretul 5, cate 2 note pe fiecare coarda. Eu am inceput exersand acea forma pana stiam sa o fac lejer in toate pozitiile, adica pentru toate notele (ala din link e La, pentru Si muti "cutia", mai sus cu 2 freturi, incepand cu fretul 4 adica).

 

oh god :))...cate combinatii ==> am ceva de furca \m/

Share this post


Link to post
Share on other sites

cum as putea sa'mi dezvolt abilitatile de compus "solouri" ? :))

pe langa faptul sa inveti solouri de la alte formatii(ceea deja am facut)

adica din ce am mai citit exista diferite "reguli"....dar nu am gasit chestii foarte clare...iar un profesor momentan nu imi permit...deci daca imi puteti da sfaturi, linkuri...sa explicati cum ati reusit voi...as fi foarte recunoscator

 

Pui o intrebare foarte corecta. Iti voi spune cum vad EU situatia.

Eu vad solo-urile din muzica moderna ca o exprimare a unor parti melodice care se doresc a fi auzite in fata celorlalte instrumente. O modalitate de a atrage atentia ascultatorului de la piesa respectiva ca un intreg catre instrumentul care executa solo-ul, in cazul nostru chitara. Nu imi plac de nici o culoare foarte multe solo-uri de chitara din muzica rock si metal. Multe mi se par fortate, ceva de genul "hai sa bagam un solo". Intalnesc treaba asta prin metal-ul anilor 80 si thrash metal. Multe care nu au treaba cu structura piesei si nu inteleg de ce exista. Probabil multe exista pur si simplu pentru pastrarea traditiei. De asemenea, in multe cazuri, se doreste demonstrarea unor anumite tehnici pe care chitaristul le stapaneste foarte bine. Lucru de laudat in prea putine cazuri, din pacate.

 

Acum, din punct de vedere tehnic, consider ca poti compune solo-uri atunci cand poti gandi sau fredona o linie melodica si nu ai nici o problema in a o reproduce la chitara. Asta e o chestie care vine de la sine. Singura solutie este sa petreci cat mai mult timp cu instrumentul sa auzi fiecare nota de pe griff in minte. Este mult mai corect sa te intrebi "oare in ce gama cant acum?" decat "ce gama trebuie sa folosesc?".

 

Cat despre invatatul solo-urilor altora, mai ales dupa tab-uri, mi se pare o pierdere de timp. Odata ce faci un solo, il faci in functie de capacitatile tale de a canta. De exemplu, te descurci mult mai bine la alternate picking decat la arpegii sau economy picking. Ei bine, ala care a facut solo-ul pe care incerci tu sa-l inveti, poate stapanea cel mai bine celelalte doua si tot asa. Orice chitarist are puncte slabe si puternice, sa nu crezi ca exista unul care le stie pe toate. Tocmai de-acolo vine originalitatea solo-urilor. Acel ceva care te face sa spui "asta e Gilbert", chiar daca asculti un pasaj pentru prima oara in viata.

 

Regulile despre care vorbesti le vei gasi si daca nu stai sa iti bati capul cu foarte multa teorie muzicala. Daca te iei dupa ideile alea de studiat, de genul "box shape" si alte nebunii, ai nevoie de sute de ore ca sa inveti. Intr-un final te vei trezi ca stii foarte multe, dar nu stii ce sa faci cu ele. Nu stii ce cauta notele respectiva intr-o gama, de ce exista gama respectiva si peste ce acorduri o poti canta. Astea sunt chestii pe care le auzi si de multe ori poti fi surprins ca poti iesi din tiparele teoriei si poti produce chestii care iti suna tie bine.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

da... uh ce zicea si colegu mai sus dar comprimat. Nu exista sub nici o forma un tutorial... manual sau guideline pentru a "compune solouri"... Trebuie doar sa sune natural si sa fie placut... Tot vad oameni ca se chinuie (si reusesc) sa reproduca atatea chestii dar la urma urmei... fiecare e unic. La fel si ideile tale muzicale si toate cele... chestia asta tre sa vina natural, necesita timp dar zic eu ca-i mare minune sa faci cum te taie pe tine capu si sa se auda misto... Poti incepe cu gamele insa tre sa fi trup si suflet cu ideea pe care vrei sa o transmiti.... nu doar sa canti niste note... daca pe ritm e muzica... in solo intra soul mai mult... tre sa prinda viata si sa aiba sens... Deci pentru a fi capabil sa faci solo-uri trebuie, pe langa cunostinte (care sunt banale si nu trebuie sa fi special ca sa inveti muzica... what the hell is???)... trebuie sclipirea aia zic eu din care sa se vada ca ba frate e treaba... nu doar hai sa ma mai dau mare cu ceva... Dar vezi ca fiecare are ideea lui despre toata dracenia asta....

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

cum as putea sa'mi dezvolt abilitatile de compus "solouri" ? :))

pe langa faptul sa inveti solouri de la alte formatii(ceea deja am facut)

adica din ce am mai citit exista diferite "reguli"....dar nu am gasit chestii foarte clare...iar un profesor momentan nu imi permit...deci daca imi puteti da sfaturi, linkuri...sa explicati cum ati reusit voi...as fi foarte recunoscator

 

Invata game, in primul rand sa stii pentatonica in toate pozitiile pe tot griful si exerseaza f mult, fa exercitii, si la un moment dat o sa te plictisesti sa mergi in sus si jos si o sa incepi sa sari note; in mod natural creierul nostru se plictiseste de "Do Re Mi Fa Sol La Si Do Si La Sol Fa Mi Re Do" si incepe sa isi doreasca ceva mai antrenant, o selectie de note mai melodica si cu sincope, etc. Asa incepi sa improvizezi. Si neaparat trebuie stapanite bendurile si hameron, pulloff, etc, procedee tehnice specifice prezente cam in orice solo.

Pe urma sunt lectii pe net destul de bune, parca era Justin Guitar care invata anumite fraze blues.

 

Mi-a placut mult modul in care explica sus numitul solistica, facand o analogie cu limbajul, vocabularul unei limbi; la inceput inveti literele, apoi inveti cuvintele, si apoi inveti sa faci fraze. Vocabularul tau in limba romana e datorat cuvintelor cunoscute de tine pana acum si modului in care esti capabil sa le alipesti pentru a obtine fraze ample, cu subiect, predicat, atribut si complement. :)) Acelasi lucru se intampla si muzical. Exista anumite "fraze" de blues, pe care toti le stiu si le combina, anumite "clisee" blues/rock pe care mai toti chitaristii le utilizeaza intr-o forma sau alta, pentru ca toti "vorbesc" blues.

Edited by adrian_mirea
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

am tot exersat pentatonice majore si le stiu aproape pe toate, si vad ca daca te joci putin prin ele chiar poti sa scoti niste solouri bunicele pentru o perioada atat de scurta de exersare. dar am o nelamurire: cand faci aceste mici solouri bazate pe aceste game majore trebuie sa stai doar (de ex in C pentatonic major) sau se poate sa le "combini" intre ele(c + d +a +etc) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

faci ce vrei tu in functie de cum suna... unele acorduri la ritm iti permit o gramada de pasaje... altele nu... uite spre exemplu... blue jeans blues e in B (la tine probabil b minor...) ... ma indoiesc ca o sa sune misto cu major stuff... apoi... una care imi vine acu in minte e "only god knows why"... acolo se imbina minoru cu majoru... adica ai E minor pentatonic si majoru lui... pe urma sunt anumite locuri in care poti sa intri si cu ... C minor... cred... in fine ... esti baiat destept intelegi tu ideea... Nu e o regula batuta in cuie din punct de vedere teoretic... daca suna bine merge... daca nu... nu merge... pur si simplu....

Share this post


Link to post
Share on other sites

E mai simplu de atat .

Ai o piesa intr-o gama , canti in gama respectiva si in modurile gamei -asta ar insemna sa jonglezi pe griful chitarei deci sa cunosti pozitile ,sa poti face run-uri etc, deci sa nu fi limitat .

Ai o piesa in Do Major , daca tu improvizezi in Do Minor evident o sa sune fals.

Ca si note La minor e indentica cu Do Major (pentru ca e relativa minora) , de aceea se invata pentatonica care e o forma mai simpla a gamei minore naturale .

Pentru inceput e bine sa sti gama majora , modul aeolian -minora naturala,pentatonica,pantatonica blues si modul aeolian .

O sa vezi ca astea doua din urma seamana si nu o sa iti fie greu sa le inveti .

 

Mai poti si peste acorduri sa improvizezi daca cunosti arpegile .

 

Edit: Nu merge faza cu : cant orice numai sa sune . Exista si in muzica niste reguli care sunt menite numai sa te ajute .

Edited by Cristi V.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

....does work in some parts of fusion jazz :tardlol:

Sa sti ca ai ceva dreptate . Dupa cum bine sti si tu in jazz se schimba putin regulile insa structura de baza pentru solo-urile de jazz este aproximativ aceeasi .

Nu merita sa intram in detalii pentru ca nu cred ca il intereseaza pe autor aceste lucruri atat timp cat el acuma invata pentatonica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sau nu, daca vorbim de blues?

Si atonalitatea poate fi o forma de expresivitate(chiar m-a pasionat acest subiect -muzica atonala, dodocafonica fiind adeseori atribuita curentului expresionism in muzica) insa daca vrei sa suni corcect din punct de vedere tonal e mai bine sa canti in gama in care esti.

Bineinteles in blues se pot adauga alte note , cum am spus gama pentatonica blues.

Dar daca improvizezi in aceasi gama doar ca minora sigur vei suna fals pentru ca sunt intervale diferite . Pentru o gama majora se ia relativa minora .

Mai simplu de atat pentru un incepator nu se poate.

Edit: Sa sti ca am auzit si eu chitaristi de blues care fac "gresala "aceasta sa combine majora cu minora , oricum nu chitaristi mari .

Edited by Cristi V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=G%23%2FAb&scchnam=Pentatonic+Major&get2=Get&t=5&choice=1

deci de pe site asta dupa ce termin cu pentatonic major trec la urmatoarele ca le'ati enumerat dar la unele nu le gasesc sigur...de ex...modul aeolian -minora naturala nu o gasesc.

# inseamna major iar b inseamna minor ? sa zicem A#/Bb = La major / Si minor ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exact ce am spus mai sus. Preferati sa invatati mecanic, nu stiti ce e cu ele, invatati pe tabulatura niste cifre, vi se pare ca # inseamna "minor", iar b inseamna "major", sau invers, oricum e o prostie si pe urma va plangeti ca voi nu stiti sa faceti solo-uri.

 

Aici gasesti notiuni introductive. Pentru game si moduri, gasesti pe google.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aeolian_mode

 

Sunt chestii pe care le gasesti peste tot, gratuit.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Portal:Teoria_muzicii

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai ma, sa zicem ca ai blues in La, si armonia e La7, Re7 si Mi7. Eu as zice ca dominantele sint majore, ca doar au terta mare (La7 are Do#, nu Do, deci e major, right?). Ori tu vii cu pentatonica minora peste progresia asta, iar in pentatonica minora nu e Do#, ci Do. Si totusi suna bine cu gama minora peste acorduri majore. De ce? Habar n-am...

 

O jmekerie pe care o poti face e sa cinti tertele acordurilor peste acorduri. Gen ai Do, bagi acolo un Mi. Dupa aia ciulesti urechea, ca tre' sa vina Sol, si dai cu Si. Sau poti baga orice nota din gama. Ritmica zice "Do Mi Sol" si tu vii cu Sib peste, ca sa fii jmeker si sa dai acolo septima, ce plm.

 

A, da, si invata ce note sa NU cinti, invata si pe ce note nu e bine sa te opresti, ca unele suna ca un kur daca ramii pe ele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai te depasesc daca inveti cifre pe linii. Uita-te pe teorie si invata logica din spatele formarii gamelor. Ca sunt foarte simplu de format si poti sa le faci singur, tie o sa-ti trebuiasca sa stii doar forma si poti sa faci orice gama iti trece prin minte.

 

De exemplu, ca sa poti canta orice gama majora, doar rahatul asta trebuie sa-l intelegi. Ca sa faci o gama minora, rahatul asta. Prin astea doua mazgaleli, ai acoperit zeci de pagini de "box shape" sau cum naiba se numesc. Iar principalul tau aliat in procesul asta de invatare iti sunt urechile. Nu prea reusesti sa tii minte o gama, iti pui pe fundal un backing track in gama respectiva si incerci sa canti notele gamei. Auzi foarte usor cand faci o greseala si vei putea sa o corectezi.

 

Pe urma o sa inceapa partea interesanta, armonii si alte nebunii. Dar trebuie sa ai un punct de plecare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ce grijania soarelui te depaseste?... pe mine ma depaseste notiunea de teorie, in sensul ca nu stiu nici macar ce game cant ... daca cant vre-una... abia pentatonica pot s-o descifrez dar nu asta e ideea... Categoric pot spune ca partea de solistica nu are legatura cu teoria....

 

Retine:

 

1. Tre sa pici pe felie cat de cat (ca e si asta oarecum interpretabil ca la urma urmei nimic nu e batut in cuie... doar sa sune frumos)... cu ce se aude in fundal.

2. Tre sa ai o idee pe care mergi si o chestie pe care vrei sa o transmiti prin solo-u pe care-l faci... nu doar sa repeti niste game sau note...

3. Tre sa exersezi pana te ia dracu fara sa pui 7000 de intrebari referitoare la cum si in ce fel (in solistica esti pe cont propriu frate... altfel o sa ajungi doar unu care reproduce chestii...)

4. Dupa exersat si exersat si ascultat si ras ascultat o sa ajungi la nivele diferite cand iti vei da seama ca nu e ceea ce pare initial... iar de aci incepi sa-ti cladesti personalitatea ta... sa atingi ideile tale.... vei fi capabil sa faci ce vrei tu fara sa stai sa studiezi chestia...

5. Incearca sa nu fi dur cu tine daca iti face rau... gandeste pozitiv ... fa pe dracu in 4 doar tine chitara langa tine si canta mai departe...

 

Taticu partea de solistica nu e la fel ca la ritm... ritmu poate fi copiat foarte usor si de fiecare data o sa sune la fel... dar la solistica se schimba lucrurile nitel... Acorda-ti mai mult timp si nu abandona atat de repede ca doar de... daca nu esti Hendrix nu are rost sau ce?... Nu mai e un alt Gibbons si la fel nu mai poate fi un alt tu... dar pana sa fi tu tre sa rupi chitara in doua si sa te casatoresti cu ea... Casa de piatra va urez!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest dragoscolce

In opinia mea , in primul rand trebuie sa sti in ce gama esti . Sabloanele alea de gama pentatonica merg si pe gama majora dar si pe ralativa minora [de exemplu do major si la minor] apoi , iti sugerez sa inveti niste lickuri in gama pentatonica . Ca sati dau exemplu de lick : cum incepe soloul din Mr Crowley a lui Osbourne este acolo o combinatie de note care se repeta de vreo 6 ori . Ala este un lick si odata ce sti cateva , daca iei de exemplu un backing track in mi [e] minor poti sa mergi in mi minor pentatonic [ sau sol major daca le sti mai bine dupa relativa majora] si sa faci lickul ala . Ce tiar mai prinde bine ar fi sa inveti toate notele pe chitara :)) . Odata ce le sti , vei putea trece prin orice gama daca sti ce are la armura gama respectiva si ce mai stiu eu e gama respectiva din mai multe pozitii [de exemplu prima pozitie a gemei este cand incepe de pe nota de baza , a doua pozitie e cand incepe de pe treapta a 2a adica nota a doua si tot asa ] .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ce grijania soarelui te depaseste?... pe mine ma depaseste notiunea de teorie, in sensul ca nu stiu nici macar ce game cant ... daca cant vre-una... abia pentatonica pot s-o descifrez dar nu asta e ideea... Categoric pot spune ca partea de solistica nu are legatura cu teoria....

 

Retine:

 

1. Tre sa pici pe felie cat de cat (ca e si asta oarecum interpretabil ca la urma urmei nimic nu e batut in cuie... doar sa sune frumos)... cu ce se aude in fundal.

2. Tre sa ai o idee pe care mergi si o chestie pe care vrei sa o transmiti prin solo-u pe care-l faci... nu doar sa repeti niste game sau note...

3. Tre sa exersezi pana te ia dracu fara sa pui 7000 de intrebari referitoare la cum si in ce fel (in solistica esti pe cont propriu frate... altfel o sa ajungi doar unu care reproduce chestii...)

4. Dupa exersat si exersat si ascultat si ras ascultat o sa ajungi la nivele diferite cand iti vei da seama ca nu e ceea ce pare initial... iar de aci incepi sa-ti cladesti personalitatea ta... sa atingi ideile tale.... vei fi capabil sa faci ce vrei tu fara sa stai sa studiezi chestia...

5. Incearca sa nu fi dur cu tine daca iti face rau... gandeste pozitiv ... fa pe dracu in 4 doar tine chitara langa tine si canta mai departe...

 

Taticu partea de solistica nu e la fel ca la ritm... ritmu poate fi copiat foarte usor si de fiecare data o sa sune la fel... dar la solistica se schimba lucrurile nitel... Acorda-ti mai mult timp si nu abandona atat de repede ca doar de... daca nu esti Hendrix nu are rost sau ce?... Nu mai e un alt Gibbons si la fel nu mai poate fi un alt tu... dar pana sa fi tu tre sa rupi chitara in doua si sa te casatoresti cu ea... Casa de piatra va urez!

 

Frumos ai grait ! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incearca sa privesti solo-ul ca substitut al vocalului. La urma urmei, ce se intampla, de regula, cand incepe solo-ul ? Tace vocalul. Si nu de putine ori, solo-ul a fost construit avand la baza progresia vocii. Primul exemplu care imi vine in minte e progresia de tip "solo" de la inceputul piesei "Anxietate", Valeriu Sterian.

Prin urmare, o modalitate eficienta de a te obisnui cu extractia/de a stimula compunerea de solo-uri si a evita teoria, este sa incepi sa reproduci progresia vocii pe instrument.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

din ce m'am mai informat pana acum pentru deathcore/meatlcore ca si scales ar fi: minor pentatonic, natural minor, harmonic minor, melodic minor...pe langa acestea mai stitii si atlele ?sau astea ar fi cam singurele folosite in aces gen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu conteaza ce note canti, conteaza ce intervale sunt intre notele care le canti... unele intervale suna armonios, altele disonant...

Sunt colectii de sunete care suna armonios intre ele, in functie de pe ce nota pornesti sa canti un lick, acel lick se afla intr-o relativa a colectiei respective: spre exemplu la minor si do major => aceeasi colectie de sunete (DO RE MI FA SOL LA SI)... daca transpui toata chestia cu un semiton mai sus ai la diez minor si do diez major => (DO# RE# FA FA# SOL# LA# DO) ... pe un pian, asta ar face o diferenta destul de mare a ce trebuie tu sa canti... la chitara in schimb trebuie doar sa canti acelasi sablon cu un fret mai sus... ca sa transpui trebuie doar sa ai grija ca intervalele intre note sa ramana aceleasi

 

Fiecare astfel de colectie o sa realizezi ca practic are 7 relative, sau moduri sau cum vrei sa le spui (pentru ca sunt 7 note in colectie, poti porni o progresie de pe fiecare)... fiecare are un nume... doua din aceste nume sunt major si minor...

 

Gamele pentatonice minore respectiv pentatonice majore sunt niste game minore/majore din care au fost extrase 2 note, astfel ele avand 5 note in loc de 7 -> spre exemplu la minor este (LA SI DO RE MI FA SOL) iar la minor pentatonic este (LA DO RE MI SOL)...

Ca sa obtii o gama minora blues mai adaugi o nota la minora pentatonica, o nota care teoretic nu face parte nici din minora, nici din minora pentatonica, si care ar trebuii sa sune fals, dar in loc sa sune fals suna bluesy... acea nota se numeste nota albastra (blue note), si in exemplul nostru cu LA minor pentatonic acea nota este RE diez => (LA DO RE RE# MI SOL)

 

Cand faci un solo, il canti peste un backing track care are o progresie de acorduri care se afla intr-o astfel de colectie de sunete... tu trebuie sa canti intr-o gama care e formata din sunete din aceeasi colectie... atunci va suna armonios...

Ca idee de compozitie, suna mai putin plictisitor daca patternurile ritmice sunt interesante si daca nu mergi din nota in nota, ci sari peste ele, mai folosesti diferite tehnici precum benduri, hamer-on-uri, pull-off-uri, etc..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

o ultima intrebare mai am: pentatonica majora/minora , naturala/harmonica/melodic trebuie sa fie in aceeasi "nota" cu tuningul tau? (ex drop b tuning, deci va trebuii ca toate acele sa fie stiute in Si, drop c-->Do si asa mai departe)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.