varu' maftei Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 De la inceput va zic ca stiu ca trebuie sa experimentez eu insumi ca sa imi dau seama cum imi place sa sune. Dar...din experienta voastra as vrea sa mai aflu cate ceva: 1. cand ai un cabinet 4x12 si un singur microfon, cum alegi diful langa care sa pui microfonul ? stanga sus, dreapta jos, cum e mai bine, care-s diferentele ? aceeasi intrebare pentru 2 microfoane. 2. cand ai un combo 1x12 conectat si la un cabinet separat, tot 1x12, pe care il captezi, presupunand ca ai un singur microfon ? Merci anticipat de raspunsuri, astept in special opinii de la oameni cu experienta in studio sau la sonorizari de concerte.
FiveseveN Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 (edited) 1. sunt de obicei diferente mai mici sau mai mari de sunet intre difuzoarele aceluiasi cab si desigur nu exista "mai bine", vezi care suna mai bine pt. urechile tale; 2. la fel, care se aude mai bine (monitorizat prin microfon, evident, nu cu urechea in difuzor). Sunt cateva pozitii uzuale (center, edge, back, room/ambient) si diverse variatii (on-axis, off-axis) pe care le poti studia si compara din video-uri precum astea (si mai gasesti tu daca vrei): Cand folosesti mai multe microfoane sa ai grija sa fie corecta faza. In rest poti folosi cam ce combinatie vrei dar de obicei se pune unul central sau la capatul dustcap-ului on-axis lipit de grill plus unul in spate la open-back sau la juma' de metru mai departe pentru a prinde si "camera" s.a.m.d. Edited September 2, 2009 by FiveseveN
dani Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 1. sunt de obicei diferente mai mici sau mai mari de sunet intre difuzoarele aceluiasi cab si desigur nu exista "mai bine", vezi care suna mai bine pt. urechile tale;2. la fel, care se aude mai bine (monitorizat prin microfon, evident, nu cu urechea in difuzor). Sunt cateva pozitii uzuale (center, edge, back, room/ambient) si diverse variatii (on-axis, off-axis) pe care le poti studia si compara din video-uri precum astea (si mai gasesti tu daca vrei): Cand folosesti mai multe microfoane sa ai grija sa fie corecta faza. In rest poti folosi cam ce combinatie vrei dar de obicei se pune unul central sau la capatul dustcap-ului on-axis lipit de grill plus unul in spate la open-back sau la juma' de metru mai departe pentru a prinde si "camera" s.a.m.d. foarte misto clipurile.mai ales primele doua. in primul clip la 4:55 e captat stereo.Din cate am inteles prin faptul ca a pus o pedalutza de drive pe unul din canale se face un fel de stereo?am inteles eu bine?sau? foarte ajutatoare clipurile:)
KIKO Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 (edited) daca sunteti doritori, va pot arata cum fac cei de la Opeth cu microfoanele. Edited September 2, 2009 by KIKO
Blackthorn Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 daca sunteti doritori, va pot arata cum fac cei de la Opeth cu microfoanele. Suntem
FiveseveN Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 (edited) am inteles eu bine?sau? Imaginea stereo e formata din doua take-uri separate, inregistrate cu acelasi setup numai ca la unul din ele a folosit si in TS in lant. Nimeni nu poate canta un pasaj identic la milisecunda si decibel de doua ori asa ca micile diferente intre take-uri "largesc" imaginea, fac sunetul mai "bogat". Faptul ca a introdus un overdrive discret la un take diferentiaza nitel mai mult canalele si intensifica efectul. E ca si cum ar canta in unison doi chitaristi diferiti, cu sunet usor diferit. Efecte stereo se mai pot obtine cu un singur take dar pe mai multe track-uri (canale): doua (sau mai multe for that matter) microfoane (eventual diferite) in pozitii diferite sau in aceeasi pozitie dar pe difuzoare diferite, eventual modele de difuzoare diferite (de ex. un V30 pe dreapta si 75 pe stanga), cantat pe doua amp-uri simultan, fie ca sunt acelasi model dar setate diferit sau modele diferite, cu procesor cu doua ampsim-uri paralele precum G10 etc. etc. si mai sunt si procedee prin care "trisezi", adica introduci artificial diferente intre track-uri dupa ce au fost inregistrate. Posibilitatile sunt practic nelimitate. PS: personal ma mira faptul ca majoritatea chitaristilor nu invata si exploreaza aceste tehnici ci raman la ideea ca chitara e un instrument monoaural si gata. Then again poate responsabilitatea lor se limiteaza la ce iese din difuzoare. Dar daca n-au difuzoare ci procesor? Sau de ce nu-si iau mai multe difuzoare, si/sau amplificatoare si.... PPS: clipul intreg al lui Colin Davis si altele: http://video.google.com/videoplay?docid=3176975091479283638# Edited September 2, 2009 by FiveseveN
karpi Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 (edited) Imaginea stereo e formata din doua take-uri separate, inregistrate cu acelasi setup numai ca la unul din ele a folosit si in TS in lant. Nimeni nu poate canta un pasaj identic la milisecunda si decibel de doua ori asa ca micile diferente intre take-uri "largesc" imaginea, fac sunetul mai "bogat". Faptul ca a introdus un overdrive discret la un take diferentiaza nitel mai mult canalele si intensifica efectul. E ca si cum ar canta in unison doi chitaristi diferiti, cu sunet usor diferit. Efecte stereo se mai pot obtine cu un singur take dar pe mai multe track-uri (canale): doua (sau mai multe for that matter) microfoane (eventual diferite) in pozitii diferite sau in aceeasi pozitie dar pe difuzoare diferite, eventual modele de difuzoare diferite (de ex. un V30 pe dreapta si 75 pe stanga), cantat pe doua amp-uri simultan, fie ca sunt acelasi model dar setate diferit sau modele diferite, cu procesor cu doua ampsim-uri paralele precum G10 etc. etc. si mai sunt si procedee prin care "trisezi", adica introduci artificial diferente intre track-uri dupa ce au fost inregistrate. Posibilitatile sunt practic nelimitate. PS: personal ma mira faptul ca majoritatea chitaristilor nu invata si exploreaza aceste tehnici ci raman la ideea ca chitara e un instrument monoaural si gata. Then again poate responsabilitatea lor se limiteaza la ce iese din difuzoare. Dar daca n-au difuzoare ci procesor? Sau de ce nu-si iau mai multe difuzoare, si/sau amplificatoare si.... PPS: clipul intreg al lui Colin Davis si altele: http://video.google.com/videoplay?docid=3176975091479283638# Daca esti instrumentist solist /chitarist tot ce apare pe o intregistrare trebuie sa poti si in concert .daca spectatorii au auzit acasa pe o instalatie ce oricum ar fi e mai buna decat cea de concert un sound cat de cat bogat cu suprainregistrari , dublare , etc "inmultire" si ce mai vrea muschi tai va fi foarte dezamagit cand te aude live si nu suna ca la el acasa .Publicul 99.99% vrea ca in concert sa fie si mai si ! Asa ca nu ai voie sa supraincarci in studio cu ce nu poti reda sau realiza si in concert. Trebuie numai sa fii atent la ce spun spectatorii prieteni "nenuzicanti" dupa cate un show de obicei nu le place sunetul oricat de bun ar fi si ru ca si muzicant ce are cata experienta cu greu poti sa-i convingi ca in concert asa este ok si a sunat foarte bine .Nu seamana cu ce a auzit acasa de pe CD nu-i OK . Live stereo nu prea se poate deci nici panoramarea nu prea are efect si nu se simt nici defazajele electronice. Stereo ideal suna in fata difuzoarelor la distanta de 2/3 dintre coloanele L si R .In alte pozitii nu ai "stereo".Deci nu ai nici efectele "spatiale" induse electronic sau in orice fel. Tot asa si ptr alte efecte ambientale este valabila treaba , nu prea suna live ca si pe inregistrare. Edited September 2, 2009 by karpi
KIKO Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 Suntem So, here we go... http://loudimages.ro/blog/soundcheck-opeth/ PS: da, procesoare, chestii socoteli... au sunat brici; nu perfect, nu exceptional, dar mult peste ce te-ai fi asteptat cand vedeai sculele alea. de ce oare? pt ca peste 50% din ton e in mana, iar Akerfeldt are niste maini minunate.
dani Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 eu ma gandeam ca poti face un sunet stereo cu o pedala de delay stereo.Setezi timpul f scurt...la minim chiar si 2-3 repetari.in felul asta se face acel ping pong care intai pleaca din left spre right cu un timp foarte scurt intre ele:) oare rezolvi ceva daca folosesti o pedala delay cum am descris eu mai sus mereu aprinsa in capatul lantului de efecte?eu am facut experienta asta si chiar iti da spatialitate. PS: canalul left se duce spre o statie si right pe o alta statie:)Dar sunt si statii stereo de chitara ori cu fx loop stereo.ambele difuri fiind captate cu microfon pe canale separate(l/r)
Adi91 Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 So, here we go... pt ca peste 50% din ton e in mana, iar Akerfeldt are niste maini minunate. + 1, chiar are niste maini exceptionale. Se aude ca-i mare fan camel, si intr-adevar au sunat exceptional. Merci de poze
karpi Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 (edited) + 1, chiar are niste maini exceptionale. Se aude ca-i mare fan camel, si intr-adevar au sunat exceptional. Merci de poze Tonul vine din creier care comanda totul .Cat simt artistic/muzical are fiecare este alta treaba. Bineinteles +exercitii/experienta. Mana are toata lumea numai nu are comanda adecvata , dexteritatea se poate dezvolta la fel si simtul muzical daca exista. In rest este vorba de neintelegeri si fantasme de amatori care ca si omul primitiv daca nu inteleg ceva il trec automat la "mitologii" supranatural, "mama omida" etc...deci sunetul vine de la "zeul sunetului de chitara" . daca a-ti vazut cum aducea Hendrix orfanda zeului prin sacrificarea chitarei arzand-o .pe scena, sau alti ca si The Who ,Jeff Beck etc...spargeau sculele. Deci,da-ti foc chitarelor si spargeti statiile poate zeul sunetului va accepta si va da" tonul"! Edited September 3, 2009 by karpi
Seru Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 (edited) So, here we go... http://loudimages.ro/blog/soundcheck-opeth/ PS: da, procesoare, chestii socoteli... au sunat brici; nu perfect, nu exceptional, dar mult peste ce te-ai fi asteptat cand vedeai sculele alea. de ce oare? pt ca peste 50% din ton e in mana, iar Akerfeldt are niste maini minunate. On topic: Foarte bun exemplul cu pozele de la sound-checkul Opeth. Dupã cum se vede, tehnicianul a folosit urmãtoarele: - pentru preluarea frecvențelor medii-înalte ºi medii a folosit un microfon dinamic Shure SM57 poziționat la 2 - 3 mm de membranã, perpendicular pe intersecția dintre centrul ºi conul difuzorului. - pentru preluarea frecvențelor medii joase (cred cã) a folosit un condenser Audio Technica AT4033 poziționat la 2 - 3 mm de membranã, deasupra mijlocului zonei conice a difuzorului. Alegerea difuzorului se face prin testarea pe rând, a microfoanelor în pozițiile menționate mai sus. Microfoanele pot fi poziționate pe acelaºi difuzor. Se cautã apoi prin reglare finã, poziția în care cele 2 microfoane sunt în fazã - fapt sesizat printr-o creºtere seminificativã de volum. Off topic: Kiko, te-am prins ºi eu intr-o pozã la sound-check. Tu eºti? Edited September 3, 2009 by Seru
KIKO Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 Hehe, nu stiam ca tu esti Seru-le. Ai o poza cu Axe la mine pe card. Ti-o voi da (lasa un mail pe PM).
dass101 Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 Pai eu chiar m-as fi asteptat vazind sculele alea sa sune foarte bine. Nu prea vad nici un compromis acolo. Ampuri super OK, captare a boxelor ca la carte, si procesoare digitale de buna calitate. (asta nu ca am si eu GSP 1101 si Control 2 )
KIKO Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 In schimb am vazut multe alte persoane (mare parte romani) care au pedalboarduri + rack-uri de invidiat... dar la partea cealalta mai subtire. Nu stiu care sa fie exact veriga slaba din lantul sonor, cert e ca nu suna de sculele alea. Dar sa nu deviem de la subiect.
karpi Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 On topic: Foarte bun exemplul cu pozele de la sound-checkul Opeth. Dupã cum se vede, tehnicianul a folosit urmãtoarele: - pentru preluarea frecvențelor medii-înalte ºi medii a folosit un microfon dinamic Shure SM57 poziționat la 2 - 3 mm de membranã, perpendicular pe intersecția dintre centrul ºi conul difuzorului. - pentru preluarea frecvențelor medii joase (cred cã) a folosit un condenser Audio Technica AT4033 poziționat la 2 - 3 mm de membranã, deasupra mijlocului zonei conice a difuzorului. Alegerea difuzorului se face prin testarea pe rând, a microfoanelor în pozițiile menționate mai sus. Microfoanele pot fi poziționate pe acelaºi difuzor. Se cautã apoi prin reglare finã, poziția în care cele 2 microfoane sunt în fazã - fapt sesizat printr-o creºtere seminificativã de volum. Off topic: Kiko, te-am prins ºi eu intr-o pozã la sound-check. Tu eºti? Astea de unde le scoti ? 2-3 mm de membrana , haha ...e buna . cred ca sunt vre-o 90mm pana la "perpendicular pe intersecția dintre centrul ºi conul difuzorului." Asta pe unde vine? Vad ca microfoanele sunt orientate paralel cu axa difului perpendicular pe fata boxei . Si aproape de aceasta cat le permite tipul stativului. Dar daca tu vezi acolo 2-3mm sa fie ce ai observat tu foarte precis . Oare de ce nu-i OK sa pui microfonul la 0,5m ?sau la 80mm? De ce crezi ca ar trebui sa fie in faza semnalele de la microfoane ? ca sa le defazezi mai incolo electronic? Cata este defazarea intre cele doua "coloane" de pe L so R .Pe o lungime de 33 cm ai 1ms intarziere la o scena de aprox 20m intarzierea este de 66ms .Deci auzi in faza numai perfect in centrul dintre cele doua coloane ( daca ....).in conseciinta (teoretic) vor auzi in faza sunetul de la cele doua coloane numai spectatorii care stau pe linia centrala dintre boxe. Microfoanele se aduc in faza din mixer . Daca vrei sa captezi semnal in aceiasi faza de la doua microfoane puse la doua difuzoare pe toata largimea de banda folosita este un experiment interesant . De obicei cand sunt mai multe microfoane unele pot fi ptr inregistrari si intra in alt mixer , sau au cale complect separata ptr efecte .Dar poti folosi si microfoane in antifaza pe unele frecvente nedorite . Toate EQ "invart/sucesc " fazele semnalelor de diferote frecvente.
Seru Posted September 4, 2009 Posted September 4, 2009 Mulțumesc pentru corecturi Karpi, am scris membranã dar de fapt am fãcut referire la fața cabinetului. Îmi vine greu sã cred cã ºi-a imaginat cineva cã acele microfoane sunt poziționate la 2 - 3 mm de membrana difuzorului, era evident cã este imposibil... dar e 100% vina mea, am folosit un termen greºit. Colegul FiveseveN a postat mai sus un link cãtre video-uri cu poziții uzuale ale microfoanelor, adicã .Referitor la poziționarea microfonului SM 57, intersecția dintre centrul ºi conul difuzorului este poziția 3 din video. Microfonul AT 4033 este pus în poziția 6. Menționez cã cele 2 microfoane NU au fost panoramate L ºi R, au fost folosite în acest fel pentru a lãrgi banda de frecvențe captate. S-a efectuat acel ajustaj fin al poziționãrii pânã când microfoanele au fost în fazã, iar pânã la acel moment sunetul a fost înfundat ºi fãrã prezențã, situație exemplificatã ºi în video-ul la care am fãcut referire în cazul sample-urilor care au un defazaj uºor din preluare. Postãrile mele din cadrul acestui topic nu se doresc a fi subiect de polemicã ºi fac referire la o situație concretã, nu una ipoteticã. Exemplele de captare a amplificatoarelor cu microfoane sunt extrase din cadrul unui eveniment la care am participat, iar acesta a fost unul din subiectele de discuție dintre mine ºi membrii Opeth cu o searã înaintea concertului, dupã cum se vede în fotografia de mai jos.
archDude Posted September 10, 2009 Posted September 10, 2009 Tonul care il auzi cu urechea in chitara, difera de cel captat cu un microfon ? pentru ca la sala daca stau langa sau cu capul deaspura difuzorului, suna genial. Daca dau mai jos cu 10-20 centimetri, suna ca un fund parca se rupe membrana
FiveseveN Posted September 10, 2009 Posted September 10, 2009 (edited) Evident ca difera ce auzi "direct" si ce auzi prin microfon si monitor. Si evident ca depinde sunetul de pozitia urechii fata de difuzor, la fel cum depinde sunetul captat de pozitia microfonului. Depinde si de unde plasezi cab-ul in camera. Depinde si de SPL (cat de tare il dai, cu alte cuvinte): vezi Loudness si psihoacoustica in general. De asta exista slanted cabs si de asta va tot spun sa nu judecati un anumit ton bazat pe o auditie intr-o camera "colorata" si o pozitie arbitrara fata de difuzoare si pereti. Pana la urma important e ce "aude" microfonul, nu? Edited September 10, 2009 by FiveseveN
Razvan S. Posted September 10, 2009 Posted September 10, 2009 Tonul care il auzi cu urechea in chitara, difera de cel captat cu un microfon ? pentru ca la sala daca stau langa sau cu capul deaspura difuzorului, suna genial. Daca dau mai jos cu 10-20 centimetri, suna ca un fund parca se rupe membrana Normal ca parca se rupe, poate ai tone d gain si nu ti-ai echilibrat tonul, si nu e dlok cut la mutes. Petrucci face mute cu o mana si regleaza gainu in acelasi timp sa fie echilibrat tot, adica sa nu sune ,,mute->vrrrrbbbbbbp" ...si de aia cand imi fac tonul, ma aplec cu urechea la amp.In general, treble is the problem. Ceea ce ma streseaza e ca, daca fac tonul ,,microfonului" sa sune bine...cand ma ridic in picioare nu ma mai aud eu,LOGIC. Asta cand esti singur acasa, nu are nimic, nu te acopera nimeni.Putin treble pentru home playing, a lil more pt trupa, sa cut through, si desigur mediile marite. Live ar veni totul frumos la PA-u din fata mea, ca sa ma aud. So, se poate ce ,,auzi" sa fie si in mike, atata timp cant ai PA-u in yo face. O droaie de explicatii http://www.google.ro/search?hl=ro&sour...mp;aq=f&oq=
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now