Val Victor

Despre distorsiuni

Recommended Posts

Salutare tuturor! Nu stiu daca postarea mea are legatura cu subiectul, insa as dori sa adresez cateva intrebari acelora dintre dvs care au cunostinte mai avansate de electronica!

Doresc sa imi construiesc o gama de efecte audio pentru chitara de ceva vreme incoace; am decis sa incep cu un Fuzz deoarece imi plac efectele sonore grave, aspre, ma fascineaza sunetul trupelor anilor '90 timpurii! Am incercat sa utilizez scheme postate pe tot internetul, niciuna nu mi-a reusit! Dupa indelungi cautari, am dat peste o gama de scheme chiar in vestiarul meu, in colectia Tehnium!

Sa va spun un pic despre ce echipament folosesc: Am construit de la zero un montaj, celebrul amp. care se vindea sub forma de kit prin anii '80, amplificatorul de 10W de la IPRS. Piese noi, reglat cum trebuie, alimentat si stabilizat, cum spunea proful de la cercul de electronica, "zbarnaie"! La intrare i-am atasat un corector de ton pentru inalte si joase, schema dupa care l-am realizat se gaseste tot intr-un numar din Tehniumurile anilor '80. Initial, scopul lui era sa functioneze pe post de amplificator pentru programe muzicale; vreme de cativa ani asta a si facut! Apoi mi-am cumparat o chitara electrica si am decis sa o cuplez la acest ampificator! A mers, merge in continuare, dar asa cum spuneam, am construit diferite montaje adaptate dupa scheme luate de pe net, etc! Nu mi-au mers, desigur! Acum sa va adresez si intrebarile:

Ca sa apara efectul de distorsiune semnalul provenit de la chitara si intodus in efectul de Fuzz  trebuie sa atace amplificatorul direct, fara sa treaca prin montajul de ton?

Efectele de distorsiune sunt eficiente doar in cazul in care sunt cuplate la amplificatoare cu lampi si nu cu tranzistoare?

Daca realizez un preamplificator pentru doza de chitara, il cuplez inainte de c. ton si amp, si apoi ii injectez semnalul va functiona?

Acesta este motajul pe care doresc sa il realizez iar alaturat este schema unui preamp. de chitara gasita int-o carte de la Teora:

 

 

GUITAR FUZZ Tehnium.JPG

Preamplificator pentru chitara.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 hours ago, Val Victor said:

Efectele de distorsiune sunt eficiente doar in cazul in care sunt cuplate la amplificatoare cu lampi si nu cu tranzistoare?

Îți răspund și eu la ce știu, pe scurt și în termeni ciobănești, cum știu eu: ampul pe lămpi ajunge la distorsiune naturală dacă primește un semnal puternic (direct de la chitară, preamplificator, booster sau un șir de efecte pe intrare), apoi mai distorsionează eventual și etajul de putere (nu-mi dau cu părerea aici, știu doar că și atât).

Efectul de distorsiune dedicat este ceva independent de tipul de amplificator (adică ia semnalul primit și dă cu el de pereți), dar există chestii gen Tube Screamer și altele menite doar să crească semnalul chitarei și să lovească etajul de preamplificare al amplificatoarelor pe lămpi, motiv pentru care combină lumea egalizatoare cu boostere și tube screamere, ca să lovească mai precis partea de intrare a amplificatorului pe lămpi și să obțină caracteristicile sonore căutate pentru o aplicație sau alta. Evident, să folosești un Tube Screamer pe ceva digital sau pe tranzistori e cumva împotriva firii, ca nu are la ce lămpi să țipe ca să le enerveze :)

În schimb există efecte care merg bine mersi pe orice tip de amp (evident că unele pedale se înțeleg mai bine cu anumite combinații de ampuri și setări și difuri decât cu altele) și pedale de boost/preamp/distortion care caută să simuleze și partea de distorsiune "naturală" specifică lămpii.

Părerea mea e să iei ceva kit de distortion sau o pedală ieftină și să o studiezi. În principiu aia stă între ieșirea de chitară și intrarea în amp, dar nu te împiedică nimeni să bagi un mic circuit gen booster sau distortion chiar în chitară dacă așa ai chef.

 

Vezi că aici (https://www.musikding.de/guitar-effect-kits-amp-kits) există kit-uri de multe chestii cu ajutorul cărora, cred eu, poți să înveți multe. Au și componente de calitate bună la prețuri decente, cred eu.

Edited by apocapsile
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru raspuns Apocapsile! In principiu, stiu ca exista cateva caracteristici ce tin de armonicile semnalelor sau de formele de unda, si mai stiu si ca acestea sunt diferite de la amp la amp atunci cand sunt privite sau studiate cu ajutorul unui osciloscop. Pentru mine nu are importanta sa sune precum suna o pedala profesionala! Vreau ceva cat mai autentic, cat mai natural ,dar care sa fie perceput de urechea umana ca orice forma de distorsiune! Pana la urma trebuie sa reusesc cumva sa suprasaturez ampul si sa scot toti dracii din el!

Am uitat sa mentionez mai sus, insa atunci cand ii maresc volumul semnalului venit de la chitara prin corectorul de ton, semnalul de la iesire are tendinta sa se distorsioneze un pic si sa se mentina destul de mult timp dupa ce ciupesc o coarda (am si sustain :) ).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am scris cândva despre părțile funcționale ale unui amp: 

Acolo mai scrie ceva important: banda limitată a difuzorului e esențială în formarea tonului clasic de chitară. Deci ai un difuzor de chitară? Sau un mod de a-l simula? În ultimă instanță, unul de medii-joase asemănător?

graph.gif

Cât despre circuitul propus, e cam arhaic, suferă de impedanță joasă la intrare, și nu cred că ar produce "sunetul trupelor anilor '90 timpurii". Mai bine dă un exemplu de trupă/album/piese și te putem îndruma spre niște proiecte simple dar care au șansa să sune autentic. Comunitatea entuziaștilor s-a dezvoltat mult pe net, se găsesc proiecte documentate riguros, e ușor să te apuci la nivel de hobby. By the way, poți face cablaje corodate sau lucrezi pe vero sau perfboard cumva?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Montajele sunt OK .

La distors nu ai nevoie de impedanta mare  si nici de banda de frecvente prea larga .

Normal se limiteaza joasele ca sa se reduca intermodulatia si nici inalte nu ai nevoie caci doar " iese din decor si tzaraie ..soundul .Se poate  auzi ca o doza singlecoil de ex mai ales la  Strat Bridge pickup suna groaznic un distors ce nu are limitare de banda sau macar  ceva filtre de reglat in care caz atantie la reglaj.

Cu doza humbucker suna mai OK un distors , aceasta avand banda mai ingusta decat un singlecoil /

Normal amplifurile de chitara  trebuie sa functioeze intre 100-si-5000 Hz ..de fapt  in cele mai multe cazuri intre 160-si- 2Khz ..  in acest interval se regleaza bassul si inaltele  ca sa  ai sound OK . eventual si un reglaj semiparametric pe medii cu care taisau ridici unele frecvente ..

 

Ptr chitara ai nevoie de un dif de chitara ce  are limitele de aprox 100Hz -4500Hz astfel taie ce nu suna OK .

Pe boxe de ascultat program muzical trebuie sda limitezi din reglajul de ton ...unul adecvat EQ ptr chitara cel de ascultat muzica nu este OK  nu poti regla chiasr soundul de chitara doar in mare reduci bas si inalte  iar cu mediile nu poti face mai nimic ...chir unde suna chitara .

Distorsionatoarele s-au introdus ca sa poata canta chitaristul cu ton de amplif idus in distorsiuni si la volum redus ..

Orice distors este bun doar reglajul este problema ..deci 150-2500Hz  limitezi apoi in acest interval un reglaj de medii +/- 18dB cu " sweep" si reglaj de Q ( calitatea / rezonanta filtrului ) cauti tonul potrivit .

Preamp nu cred ca ai nevoie  distorsul  daca totusi este OK r pe iesiorea preampului faci un circuit similar cu iesirea distorsului .ca sa ai volum de iesire reglabil   din acesta intri in distors ...-? dupa distors ar fi OK un EQ de chitara apoi -? intrarea in amplif ...- in intrarea ce o foloseai ptr program  muzical ....apoi din " tonul " amplifului mai corectezi soundul .

Atentie la nivelul semnalelor ...reglezi perrand de la preamp-dist - intrare amp ..vol general ..pe rand de la minim catre mai mult ca sa nu distrugi diful  /rile ...daca ai boxe multimedia ..

la cei 10W ai nevoie de un dif de aprox 20-25W  deoarece semnalul distorsionat puternic ajunge se debiteze ampliful putere aproape dubla .fata de regimul sinus ..fara distorsiune .

Si traful /blocul de alimentare al amplifului trebuie sa reziste/debiteze aproape de putere dubla !!!

 

Diferentele majore intre cele zeci de mii dedistorsionatoare constau in filtrele introduse ce  dau culoarea soundului .

Un "distors " ce  emuleaza cu FET -uri preampul cu tuburi 

Un distors foarte OK este  "Doctor Boogie" .Trebuie reglat din semireglabile de la intrare care iesire pe rand ca sa duci FET-urile in BIAS-ul corect  injectand un semnal de chitara si ascultand sa sune curat si frumos la volum mic apoi la volum mare va distorsiona .Este bine sa alegi FET-urile cu amplificare mare si zgomot mic ( mai ales primul FET)Tensiunea trebuie stabilizata ( unsimplu circuit cu o dioda zener si un rezistor deoarece consumul este mic ) am patit odata cu slabirea bateriei iesea din BIAS si suna urat la volum mic ..chiar avea " prag " deci nu un crunch frumos  ci se bloca lasemnalele mici ...

Se poate mari " gain" -ul  crescand  usor valoarea condensatoarelor  din " sursa " la primele doua FET=uri  de la 680nF  la sa zice, 2uF sau 4uF.

Acesta este practic un canal complet ce alimentat cu sa zicem 20V precis ar ataca suficient un etaj final ..dar este OK si ca pedala in fata unui amp cu alimentarea de 9V.cu doua vbaterii de 9V inseriate ai avea dinamica mai buna  ce o simti in plaja de " clean" ...

Suna perfect  aproape  ca un ampli cu tuburi .in orice caz nu prea se poate deosebii ..

tc-tone.png

 

 

Edited by karpi
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va salut, voi incerca sa va lamuresc asa cum pot! Nu am un difuzor destinat special pentru dotarea amplificatoarelor, ci unul recuperat dintr-o incinta acustica, de medii-joase pe 100W, 80W/6Ohmi, plaja de frecvente nu este tiparita pe el. L-am probat si pot spune ca sunt multumit de raspunsul in frecventa: deoarece IPRS 10W produce in jur de 10% THD la 1 kHz, modul in care debiteaza semnalul este convenabil pentru mine! Repet, eu am construit ampul cu scopul de amplifica semnale provenite laptop, telefon sau radio!


Cat despre cablaje, le realizez dupa moda clasica! Citesc schema, realizez cablajul, respect regula cuadripolului, a grosimii circuitului de masa de cel putin 3mm, dupa care aplic vopsea alchidica sau grund cu ajutorul unei penite, las vopseaua sa se usuce bine, apoi, cu ajutorul mai multor scule trasez, rectific si finalizez etapa de aplicare a vopselei. Pe urma introduc cablajul in baie de FeCl3, iar dupa corodare, curatare si uscare, aplic pe suprafata finisata pana la luciu un strat de lac realizat din sacaz dizolvat in acetona!

Cat despre chitara, am ales sa ma formez cu una de incepatori, Harley Benton - Replica de Stratocaster, configuratie de 3 doze simple. Pentru pretul si provenienta sa, suna respectabil, nu are defecte pe tastier, nu bazaie freturile, comatatorul si putometrii nu fasaie, sunt multumit pentru inceput! Singura nemultumire o am in privinta reglajelor de ton. Par sa functioneze doar cand cuplez dozele de langa cordar si cea mijlocie dar chiar si asa, atenurea si accentuarea sunt foarte slabe! Ma gandesc sa umblu in ea dar inca se afla in perioada de garantie!

Referitor la sunetul anilor '90 timpurii, imi place soundul aspru, visceral al trupelor grunge gen Mudhoney, Screaming Trees, Nirvana - mai ales soundul nefinisat adoptat pe In Utero. dar si soundul mai greu - sludge - adoptat pe alocuri de Alice in Chains sau Soundgarden. Stiu ca majoritatea acestor trupe foloseau pedalele produse de cei de la Boss. cu predilectie Boss DS 1 sau DS 2, The Rat, sau Tube Screamer-ul!

O intrebare pentru Karpi totusi! Pot realiza un preamp de distorsiune care sa nu se bazeze pe influenta diodelor (diode clipping), adica sa umblu intr-un corector de ton, sa ii modific etajul de amplificare si sa il fac sa simuleze distorsiunea produsa de tuburi prin saturarea ampului?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Val Victor Eu zic să nu te agiți cu garanția prea tare, în general ar merita să înlocuiești potențiometrele cu unele oke, vezi că pe musikding au pot-uri CTS și Bourne la preț accesibil, ca și condensatori Orange Drops, TAD Mustard sau ceramici (nu știu dacă are importanță tipul cât valoarea măsurată pentru sunet, poate ăia mai scumpi sunt mai durabili, whatever). Teoretic ajută, practic poți testa dacă simți diferențe semnificative între fiecare doză legată direct la output și varianta în care fiecare trece prin pot-uri - dacă nu, tot ce câștigi prin înlocuire va fi atenuarea treptată pentru mai multe posibilități (pot-urile audio/log Bourne au o caracteristică excelentă, după mine - pe copia SG am tonuri utile de la marcajul 1 până la 10, iar diferența se simte clar între 1 și 2, 2 și 3 - înțelegi ce zic, asta cu un set de doze de 150 de lei).

Nu uita de Muff pentru sunetele alea aspre, mai ales Smashing Pumpkins sau pedale care să simuleze JCM800 sau pe-acolo.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Val Victor said:

Pot realiza un preamp de distorsiune care sa nu se bazeze pe influenta diodelor (diode clipping), adica sa umblu intr-un corector de ton, sa ii modific etajul de amplificare si sa il fac sa simuleze distorsiunea produsa de tuburi prin saturarea ampului?

Circuitul propus de @karpi chiar asta face, mai precis caută să producă sunetul de Marshall al lui Van Halen. Găsești mai multe detalii pe pagina proiectului: http://www.runoffgroove.com/thunderchief.html

Proiectul include și un fel de simulare de cabinet, deci ar putea fi fix ce-ți trebuie. Also la sfârșitul paginii ai deja un layout pentru perfboard, cred că ar fi mai rapid decât să desenezi de mână traseele. Sau dacă ai acces la o imprimantă laser, încearcă cu transfer.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Cum a precizat si @fiveseven   schema este o " clona " al unui canal de MesaBoogie    ce de la clean pana la un distors destul de accentuat /adanc  este foarte OK .

Adica doar din potmetrul de  volum al chitarei poti trece de la clean pana in distors .exacvt ca si cu un amplif pe tuburi  se comporta .

Intermodulatia este foarte redusa   FET-urile ca si tuburile produc intermodulatiie redusa ..

(IMD=intermodulation distortion ) simplu explicat doua  frecvente se " amesteca si se produc o serie de frecvente "noi " inexistente in semnalul original ...daca se pune problem unui semnal complex ...ce contine mai multe frecvente /armonice rezultatu  este o catastrofa ...

Cu amplif pe tuburi sau cu FET sau MOSFET  poti sa canti  acorduri chiar si cu distorsiune relativ mare   si totusisuna muzical .

Cu distors pe tranzistoare sau cu clipping cu diode nu se poate scoate sa sune acord  in afara de powerchord .. fara tertza , sau alte intervale caci din cauza intermodulatiei apar armonice efectiv false si suna groaznic.

In cazul distorsurilor pe tranzistoare/ diode se filtreaza /limiteaza atent atat pe intrare cat si pe iesirea distorsului ca sa se poata canta .

Ptr unelesounduri este nevoie de distors cu tranzistor /diode ...deci nu inseamna ca nu se foloseesc  deoarece cu distors pe tuburi /FET /. nu o sa ai anumite sounduri  destil de ferme/dure   m

Ptr sounduri mai " cuminti este OK tuburi sau FET ..ai o claritaste .mai placuta fara sa "|zgarie '.

care tip folosesti depinde de ce piesa ce gen stil   de sonoritate urmaresti .

Nu exista distorsiuni"" naturale " ci doar de diferite grade de distorsiune ..tubul si FET -urile suna mai curat in overdive datorita caracteristicilor aparte .la fel cum tranzistor si dioda au alta caracteristica .in overdrive producand armonice si intermodulatie ce bine dozate filtrate suna OK ptr anumit sound .

Sa nu uit sa mentionez ..ptr cate un proiect singular sau maxim doua versiuni utilizez acele placi cu " gaurele /insulitze "  nu are rost sa fac placa de circuit imprinmat.

Monajul iese foarte OK este fiabila treaba ..doar cate odata din cauza a multor schimbari se exfoliaza si ajunge " urata " treaba asa cadaca am timp fac inca un circuit acum " in curat ' " cu modificarile incluse .

La  schimbare " gaiin -ului prin marirea valorii condensatoarelor di " Sursa "| FET=urlor se poate monta un switch de ex cu trei pozitii ce sa mai introduca gradualla nevoie condensatoare astfel poti sa cresti sau sa reduci gain-ul in functie de nevoie .

 

Merita constuit acest Doctor Boogey   suna foarte OK ..

aici am cantat cu  al meu DoctorBoogey :

 

Iar aici  cu un amplif de "masina " Sony cu etaj final pe MOSFET  cu un preamlif si un pic de ecou ..fortand otzara etajul final ..

Dacxa gasesti ici colo de la cineva un etaj final de " masina " cu MOSFET  merita modificat ca sa functioneze cu un bloc de alimentare ( traf si redresor )  nu mai trebuie sa construiestti unul si suna bestial .

In piesa  CityBlues cant cu ampliful Sony cu un dif Eminence siu cu distors din pedala Zoom G1n

caci aveam nevoie de distors  mai " zgariat " ..ce este OK la acea pedala este ca se poate selecta ca pedala de expressie sa  regleze "gain" -ul distorsdurilor deci pot de la clean la distors maxim sa  reglez din pedala cu picirul fara sa "inchid" potmetrul astfel nu-mi dispar din inalte la reducerea volumuilui /gainului ...

Fiecare tip de pedala este OK ptr anumite conditii cerinte .

Prietenul meu Bujor Hariga  are un " pedalier " cu vre-o 8 tipuri de pedale de distors /overdive ..fiecare ptr un anumit sound .si pedale originale simodificate ..ca sa sune ce vrea el ..la anumite piese //

Edited by karpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.