Adinel Berehorschi Posted December 17, 2017 Posted December 17, 2017 (edited) Salutari, Intrebarea mea e urmatoarea: Cum inregistrati voi chitara acustica? Pozitie de microfon, ce plugin-uri folositi, anumite trick-uri etc. M-am tot uitat pe youtube si efectiv nu reusesc sa fac sa-mi sune chitara bine in mix, oricum as pune microfoanele etc. Nu stiu unde gresesc si deja am pierdut efectiv ore bune incercand sa fac asta si devine relativ frustrant. Echipament folosit: Rode NT3, Shure SM58, Focusrite Scarlett 2i2 mk2, Morris W40 (brazilian rosewood and solid spurce top, copie Martin D40 de prin late 70's). Pentru monotorizare folosesc castile Beyerdynamics 770m. Nu detin monitoare. Ca si Daw folosesc FL Studio, ceea ce nu are foarte mare relevanta. Plugin-uri? Cakewalk CA-2A Compressor, Fruity Parametric EQ2 (pentru low-pass filter). Pana ajung la mixing mai avansat, vreau doar dry sound, nu folosesc reverb si alte cele. Astept cu mare drag sfaturile voastre! Edited December 17, 2017 by Adinel Berehorschi
kovu_tlk Posted December 17, 2017 Posted December 17, 2017 Un condenser la vreo 30cm de chitara indreptat spre tasta 12. Daca vrei mai mult bass il indrepti mai mult spre cutia de rezonanta, mai putin - invers. Gasesti pe youtube tone de clipuri cu diferite tehnici. 1
Adinel Berehorschi Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 (edited) 13 minutes ago, kovu_tlk said: Un condenser la vreo 30cm de chitara indreptat spre tasta 12. Daca vrei mai mult bass il indrepti mai mult spre cutia de rezonanta, mai putin - invers. Gasesti pe youtube tone de clipuri cu diferite tehnici. Salut! Uite, cred ca pontul asta l-am incercat cel mai mult. Chiar e cel care-a dat cele mai bune rezultate. Iti dai seama ca am cautat pe youtube inainte sa postez. Suna relativ ok, insa nu-mi seamana a ceea ce aud eu, natural fata de cum suna in inregistrare. Pe langa asta, imi iasa complet out of mix. Edited December 17, 2017 by Adinel Berehorschi
kovu_tlk Posted December 17, 2017 Posted December 17, 2017 Pai restul il repari din egalizator. Daca vrei sa sune ca pe piese cunoscute, de cele mai multe ori se trag mai multe chitari si se pun dreapta-stanga. Trebuie sa fie cat mai aproape de perfecte take-urile, daca nu, mai bine nu. Alta smecherie pe care puristii nu o sustin este sa tragi si un DI si sa il folosesti in mix. Mai poti sa folosesti si un pic de chorus dar nu exagera. Trebuie sa experimentezi sa vezi ce se potriveste in piesa, nu exista formula universala.
marcianpetrescu Posted December 17, 2017 Posted December 17, 2017 (edited) intrebare de 1000 de puncte !!! Chitara ta are si doza ? sau este o chitara acustica normala ? daca are doza si una cat de cat ok(si chiar daca are o doza mai putin grozava !) atunci poti face urmatoarea smecherie... fa rost de un switcher de semnal. Unul care sa permita faza urmatoare: bagi semnal din chitara in el, si pe urma trimiti semnalul pe 2 canale in acelasi timp si le inregistrezi in computer pe 2 canale separate. Ar fi genial si IDEAL(!!!) sa poti sa treci semnalul care iese din switcher printr-un D.I. BOX de tip PASIV !!! cand tragi in felul asta, la mixaj poti face o multime de teste cu diverse softuri, compresoare, enhancere de sunet, excitere, etc... separat tragi chitara si cu un microfon... ideal ar fi sa faci rost de undeva de un microfon de tip "RIBBON" !!! si faci teste cu el pentru o pozitionare cat mai optima fata de chitara, ca sa-ti ia o plaja de frecvente cat mai buna si echilibrata pe urma, la mixaj, faci diiverse teste de EQ pentru fiecare sursa de sunet inregistrata si mixezi sursele in diverse variante, cu diverse panoramari si mai ales testand care dintre surse este cea dominanta(microfonul sau chitara trasa prin D.I. BOX)... bafta ! Edited December 17, 2017 by marcianpetrescu 1
guitarhead Posted December 17, 2017 Posted December 17, 2017 Condenser-ul (mare) la sound hole si un electret spre fretboard. Atentie sa nu fie out of phase. 1
Adinel Berehorschi Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 23 minutes ago, marcianpetrescu said: intrebare de 1000 de puncte !!! Chitara ta are si doza ? sau este o chitara acustica normala ? daca are doza si una cat de cat ok(si chiar daca are o doza mai putin grozava !) atunci poti face urmatoarea smecherie... fa rost de un switcher de semnal. Unul care sa permita faza urmatoare: bagi semnal din chitara in el, si pe urma trimiti semnalul pe 2 canale in acelasi timp si le inregistrezi in computer pe 2 canale separate. Ar fi genial si IDEAL(!!!) sa poti sa treci semnalul care iese din switcher printr-un D.I. BOX de tip PASIV !!! cand tragi in felul asta, la mixaj poti face o multime de teste cu diverse softuri, compresoare, enhancere de sunet, excitere, etc... separat tragi chitara si cu un microfon... ideal ar fi sa faci rost de undeva de un microfon de tip "RIBBON" !!! si faci teste cu el pentru o pozitionare cat mai optima fata de chitara, ca sa-ti ia o plaja de frecvente cat mai buna si echilibrata pe urma, la mixaj, faci diiverse teste de EQ pentru fiecare sursa de sunet inregistrata si mixezi sursele in diverse variante, cu diverse panoramari si mai ales testand care dintre surse este cea dominanta(microfonul sau chitara trasa prin D.I. BOX)... bafta ! Are un Fishman Ellipse Matrix Blend ( o doza piezo + un cardioid condenser ). Am mai incercat sa-l bag intr-un procesor Boss VE-8 acoustic singer, insa trebuie sa recunosc ca pe partea asta nu am experimentat foarte mult, m-am bazat pe mixing-ul din 2 microfoane. Uite un sfat misto, o sa fac tot posibilul pe viitor sa-l incerc! 10 minutes ago, guitarhead said: Condenser-ul (mare) la sound hole si un electret spre fretboard. Atentie sa nu fie out of phase. Nu am auzit pana acum de electret, dar ma documentez chiar acum. Multam! 1 hour ago, ramurel said: Ce înseamnă "îmi iasă complet out of mix"? Chiar acum inregistram ceva, voi pune pe soundcloud si voi posta link-ul aici.
Adinel Berehorschi Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 Si demo-ul promis. Mai trebuie "putin" body, am tras repede si asta e sunetul dry. Inafara de un low-pass filter nu am folosit nimic. 1
karpi Posted December 17, 2017 Posted December 17, 2017 (edited) Da . Singur acasa este greu caci tu auzi si chitara direct ce l se adauga la ce auzi in casti si deci ai o suma al soundului . Nu se va auzi inregistrarea la fel cum auzi tu " live " cam niciodata , apoi in " mix " ...pai ...tu nu auzi chitara in mijlocul unei "trupe " cand reglezi soundul si canti sa inregistrezi auzi i doar chitara solo in camera ta .cu reflexiile respective ..probabil in casti data mai tare ca sa ai control .. trebuie sa tragi cu doua microfoane daca se poate identice ca si specificatii , pozitionate " bine ' in spatiul tau dupa muulte muulte testari ...pozitionezi ..record ...asculti ...notezi pozitia si faci asa zile intregi pana ajungi sa stii ce pozitie ce sound a dat .Se poateexperimenta si pozitia dar si shimbatul fazei din mixer la unul din microfoane ...sta poti incerca si postrecording am uitat sa zioc ca tragi pe doua canale ...ce apoi le mixezi (compresor EQ si poate si inversare de faza . ect) Pozitia microfoanelor ...sunt multe indicati pe site-uri . ..in principiu pozitia " YX " ca si inceput este OK apoi incepi sa indepartezi microfoanele si te pozitionezi in fata lor intre cele doua microfoane ..si cauti pozitia " optima " . pozitie .....record ....auditie ...notezi observati si iarasi.... pozitie .....record ....auditie ...notezi observati si tot asa ...pana la un rezultat .. Dar cum am precizat este greu singur .. Intr-un studio tehnicianul aude soundul tau in monitoare controll room nu aude soundul direct astfel este mai aproape de cum va suna pe inregistrare .. Din mix va ramane un sound al chitarei numai daca celelalte instrumente sunt " departe " in frecvente si cele " comune " sau care penetreaza mai tare au nivelul redus . Orice instrument cu frecvente /armonice " comune " se va pune peste soundul de chitara si il va colora BT-ul sa fie " expandat L si R poate mai exagerat decat la un vocal ..si grije cu frecventele /armonicele " comune " .. Chitara acustica suna frumos daca are un reverb bun ..daca insa vine un BT ce acopera acest reverb vasuna parost in plus reverbul numai va " murdari " BT-ul ..... De ex: un american mi-a trimis un BT ..sunau chitarele acustice cu strummming adanc bogat in armonice si foarte plin de ramaneai mut , smecher ( eu ) am cerut sa-mi trimita sesiunea de recording .Am primit ..ia sa aud ce o fi aici de suna asa de bine ....zic eu .. Chitarele acustice sunau de nici un fel ..inchis parca cu corzi vechi murdare fara stralucire pe ceva broanca din placaj .... ..ce dracu .....cum a facut asta sa sune ...?ma pacalit si a trimis alte chitare ca sa nu-mi destainuie " secretul " ...caci foarte greu explicau cate ceva si ce explicau eventual era la criticile aduse mixului meu ... Pornesc si restul canalelor si ce sa vezi !! " tamburinele " L si R cand le am "pornit " am filtrat sa sune ceva apropiat cum stiam eu soundul lor din live ..si odata aud chitarele bogate cu armonice si peinalte ...efectiv la un nivel si EQ anume se suprapuneau peste chitara si aveai impresia ca chitara are inaltele .. anumita Iar eu ma tot chinuiam si filtram acustica ..bagam prezenta , armonice inalte si rezultatul era un sound fara " corp cu mediile rejectate ..iesea un " tzarait - fasait .. Nici cei pe care ii auzi tu cu soundul super nu au soundul " real -natural " ci doar bine prelucrat si mixat .. Compresor si Reverb trebuie sa folosesti ..altfel suna sec si plat ...in functie de " trupa " .. Faci loc cu EQ pe background pe armonicele ..top si body care dau culoarea soundului ..asa poate ramane ceva .. Ar fi OK un "sidechane ccompressor " multiband ptr background si un EQ cu linear phase ptr acustica ..ideal este sa nu ridici /accentuezi din EQ frecvente ci sa ta/reduci celelalte .. Un EQ idar si orice tone stack ntroduce distorsiuni de faza ce strica / murdareste soundul .. Suna OKinregistrea dupa inregistrare trebuie otzara prelucrat ..compresor ..EQ ..si reverb stereo ..eventual usor un " mono to stereo " ca sa largesti oleaca spatiul ...Daca in BT vin si alte scule atentie la " furtul de armonice " si la " umbrire "" ... Edited December 17, 2017 by karpi 2
Dan Damian Posted December 18, 2017 Posted December 18, 2017 (edited) Dupa cum suna inregistrarea pe care ai pus-o mai sus, s-ar putea sa te ajute daca apropii mai mult microfonul de chitara. Cam la doua palme de corzi ar trebui sa fie un bun punct de pornire. Ca sa sune mai spatial si mai plin ar trebui sa mai cumperi un NT3 si sa inregistrezi stereo, prin metoda XY de exemplu (google). Edited December 18, 2017 by Dan Damian
manbearpig Posted December 18, 2017 Posted December 18, 2017 Pai tu ziceai ca nu sta bine in mix si ai pus o chestie in care e doar chitara. Unde e mixul in care nu sta bine? Au mentionat si baietii mai sus. In mix trebuie un compresor sanatos si, in afara de low pass filter-ul ala, un boost pe inalte ca sa se auda panatia bine si eventual tai un pic pe la medii-joase (chiar si in zona de 200-300Hz) mai ales daca ai bas si tobe -care acolo au "grasimea"-, altfel o sa "bubuie" chitara si o sa sune murdar mix-ul. 1
Adinel Berehorschi Posted December 18, 2017 Author Posted December 18, 2017 5 hours ago, Dan Damian said: Dupa cum suna inregistrarea pe care ai pus-o mai sus, s-ar putea sa te ajute daca apropii mai mult microfonul de chitara. Cam la doua palme de corzi ar trebui sa fie un bun punct de pornire. Ca sa sune mai spatial si mai plin ar trebui sa mai cumperi un NT3 si sa inregistrezi stereo, prin metoda XY de exemplu (google). Aici m-ai prins, chiar am facut inregistrarea folosind metoda XY. Pe viitor, poate voi face o achizitie cu unca un microfon, nu stiu sigur daca nt3, dar ceva asemanator oricum. 4 hours ago, manbearpig said: Pai tu ziceai ca nu sta bine in mix si ai pus o chestie in care e doar chitara. Unde e mixul in care nu sta bine? Au mentionat si baietii mai sus. In mix trebuie un compresor sanatos si, in afara de low pass filter-ul ala, un boost pe inalte ca sa se auda panatia bine si eventual tai un pic pe la medii-joase (chiar si in zona de 200-300Hz) mai ales daca ai bas si tobe -care acolo au "grasimea"-, altfel o sa "bubuie" chitara si o sa sune murdar mix-ul. Am tras ceva repede, Ervin. Insa mi se pare ca si asa, ca si sound natural nu prea suna natural. Multumesc de sfaturi, voi cauta topic-uri pe subiectul cu frecventa, nu cunosc foarte bine treaba asta.
manbearpig Posted December 18, 2017 Posted December 18, 2017 Nu imi dau seama ce intelegi tu prin natural. Daca te raportezi la ce auzi tu in timp ce canti, nu e bine, ca tu stai de partea cealalta a chitarii fata de unde sta si "aude" microfonul. Daca te raportezi la albume unplugged faimoase, acolo e o procesare zdravana facuta dupa. 1
Dan Damian Posted December 18, 2017 Posted December 18, 2017 3 hours ago, Adinel Berehorschi said: Aici m-ai prins, chiar am facut inregistrarea folosind metoda XY. Pe viitor, poate voi face o achizitie cu unca un microfon, nu stiu sigur daca nt3, dar ceva asemanator oricum. Am tras ceva repede, Ervin. Insa mi se pare ca si asa, ca si sound natural nu prea suna natural. Multumesc de sfaturi, voi cauta topic-uri pe subiectul cu frecventa, nu cunosc foarte bine treaba asta. Metoda XY implica doua microfoane identice. Din postarea ta am inteles ca ai un singur microfon NT3. Deci, ai inregistrat cu un singur microfon sau cu doua? N-ar strica sa pui si o poza cu felul in care ai asezat microfonul (microfoanele).
Adinel Berehorschi Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 10 hours ago, Dan Damian said: Metoda XY implica doua microfoane identice. Din postarea ta am inteles ca ai un singur microfon NT3. Deci, ai inregistrat cu un singur microfon sau cu doua? N-ar strica sa pui si o poza cu felul in care ai asezat microfonul (microfoanele). Un mare adevar! Insa am omis partea cu microfoanele identice. Aranjamentul arata cam in felul urmator, insa. 12 hours ago, manbearpig said: Nu imi dau seama ce intelegi tu prin natural. Daca te raportezi la ce auzi tu in timp ce canti, nu e bine, ca tu stai de partea cealalta a chitarii fata de unde sta si "aude" microfonul. Daca te raportezi la albume unplugged faimoase, acolo e o procesare zdravana facuta dupa. Uite, la asta nu m-am gandit. Ma refeream la sunet ca eu fiind in "cealalta" parte a chitarii. Foarte fain sfatul asta!
Dan Damian Posted December 19, 2017 Posted December 19, 2017 (edited) Pai, daca tot ai microfoane diferite, poti sa incerci o tehnica gen AB, ca cea de jos. Sau, eu mai folosesc o tehnica mai dubioasa dar care da rezultate cateodata: un microfon la pozitia 12 si celalalt la pozitia 3. Edited December 19, 2017 by Dan Damian
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now