www.rgc.ro Web analytics

Jump to content
Sign in to follow this  
Stefan Friptu

Preamp - Clean Channel

Recommended Posts

Buna ziua si sarbatori fericite !

 

As dori sa imi recomandati un preamplificator pentru un canal de clean. Stiu de cel de la Tillman, varianta cu 2 FETuri, insa nu are un tone stack. Pot lua un tone stack, de la Tonemender http://www.runoffgroove.com/tonemender.html, insa nu stiu exact unde ar trebui pus in schema.

O alta varianta este preampul cu 2N3819 "Fender Blackface Preamp" http://www.redcircuits.com/Page120.htm, insa nu stiu exact cum suna.

 

Si acum ultima problema: pentru canalul de distorsiune am ales un Dr. Boogey. Semnalul venit din preamplificatorul de clean ar trebui sa intre in boogey, punand un switch care sa comute bypass sau nu spre canalul de distorsiune sau sa pun switchul intre cele 2 canale (ar actiona ca niste pedale in fata unui power-amp, un A/B selector).

 

Nu stiu care varianta este mai buna, va las pe voi sa alegeti! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semnalul venit din preamplificatorul de clean ar trebui sa intre in boogey

Categoric nu.

Cel mai simplu e să studiezi topologia amplificatoarelor cu mai multe (2) canale, să vezi cum e implementată comutarea de obicei.

Apoi nu toate canalele de "clean" sunt la fel. A ce vrei să sune?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca as zice fender, as alege professor tweed. Daca as zice marshall, nu stiu ce as alege. Insa m am uitat pe schema de la Marshall MG10 si am vazut ca semnalul de pe clean intra pe canalul de distors. La asta m am gandit cand am zis chestia de mai sus ^. Schema se gaseste pe electrosmash

Share this post


Link to post
Share on other sites

Categoric nu.

Cel mai simplu e să studiezi topologia amplificatoarelor cu mai multe (2) canale, să vezi cum e implementată comutarea de obicei.

Apoi nu toate canalele de "clean" sunt la fel. A ce vrei să sune?

 

+1.

 

Banuiesc ca vrei sa folosesti canalul de clean si ca boost pt Dr. Boogie, dar sunt mai multe probleme:

- Dr. Boogie are oricum prea mult gain daca il faci numai cu J201;

- semnalul de intrare, in mai toate schemele bazate de JFET-uri, nu poate fi prea mare (J201 se inchide la tensiuni de -0.6...-1V intre poarta si sursa, alti tranzistori inghit mai mult);

Multe din efectele bazate pe JFET-uri (cele facute de AMT imi vin in minte, vezi aici o schema pentru Legend Amps seria 2) comuta semnalul de intrare intre canalul de clean si cel de gjjj-gjjj, fara a le inseria. Asa ai control complet asupra ceea ce se intampla in fiecare canal si la intrare ai mereu chitara.

Boost: l-am vazut facut din comutarea unei rezistente (sau potentiometru, daca vrei sa fie reglabil) in paralel cu rezistorul din sursa unui etaj sau cu potentiometrul de gain sau chiar comutarea simultana intre doua seturi de potentiometre de gain si volum. La schema de la linkul de mai sus, se comuta intre doua divizoare de tensiune. Multe variante, dupa cum vezi.

 

Ce o sa vina dupa preamp? Conteaza destul de mult. Este posibil sa-ti trebuiasca un cabsim.

 

LATER EDIT

Poate iti foloseste linkul asta: The Ultimate Dr. Boogey Builder Resource List!!

Edited by ggedamed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Corectia de ton o poti pune linistit dupa preu. Daca vrei ton individual pe fiecare canal, asta ar fi de bun augur. De fapt tre sa pui corector doar pe clean, ca dr. boogey il are cuprins in schema (3 benzi + prezenta).

Spor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Pt. clean incearca sa pui pe breadboard etaju', astfel poti sa faci usor modificari pt. varianta finala. 

 Cauta pe net articole blasfemice legate de emularea lampilor cu J-FET-uri, o sa gasesti exemple de emulare a lu' VOX AC-30 cu explicatii, am pus-o pe breadboard si chiar suna bine, poti sa faci modificari in functie de cum vrei tu sa sune. Cei de la Runnoffgroove au facut o pedala bazata pe asta, "The English Channel".

 Pt. clean, daca vrei Fender, arunca un ochi peste schema lui Frontman 212, da' vezi ca acolo ii o greseala pe undeva la partea de switching. De asemenea, cu J-FET-uri mai ii legendaru' la el pe scara blocului si intre sculele lui Kirk Hammet, Randall RG-80. Nu stiu cat ii de clean canalu' de clean (poti sa-l faci daca vrei mai clean), da' acolo poti sa vezi cum sunt mixate canalele (poti selecta un canal sau altu', ori amandoua).

 Ggedamed ti-a dat un exemplu excelent, pedalele de la AMT, seria Legendary Amp 2 are si canal de clean (nu stiu aia anterioara).

 Pt. switching recomand relee actionate de preferat de un uC, astfel poti implementa MIDI si alte năcazuri din astea cool. 

 Bafta!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Putin offtopic,dar in acelasi timp ma invart si eu pe aici 

Am gasit un preamp care foloseste TL072 dar nemaigasind in cluj,am ales NE5532 (urmeaza sa fie comandat) - nedumerirea mea e urmatoarea : ce semnifica sufixul de la denumire? Texas instruments au acelasi package dar unul cu sufix AP (NE5532AP) si celalalt doar cu P (NE5532P) - diferenta de pret e cam de jumate de ban intre cele doua,P fiind mai scump.

 

Las si pagina cu preampul daca tot s-a facut un fel de "colectie" aici.

 

http://www.albertkreuzer.com/preamp.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dr Boogey  este un canal !  Daca alegi FET-urile  cu amplificare mare ..primul si cu zgomot redus ...ai  intrare chitara ..pe iesire ai Tone Stack ...eventual mai pui un EmitterFallower  ca sa   "izolezi Tonestack-ul si sa adaptezi la intrarea in final .

Exista Boogey cu doua canale ,Red si Orange  ..

 

Nu prea ai nevoie de nici un cabsim  odata ce de ex Boogey este un formator de ton special  ..iar daca montezi intr-un amplif ce "draivuieste " un dif ..montat intr-un "cab" ,.... ce sa mai simulezi ? 

 

Tonestack-urile normal se monteaza ultimele in lantul de preamp , inainte de iesire catre final , sau ultimul bloc al unui preamp ...normal adaptat  ptr impedanta mica de iesire ...( un circuit " repetor pe emiter"  )

 

Cat despre "nu stiu cum suna " ...pai nimeni nu stie ,...la fiecare suna altfel in functie de zeci de parametrii ....numai tu o sa stii ...dupa ce incerci ...

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Si eu fac experimente pt. un amp de "practice" si cea mai buna solutie momentana este un Sansamp Gt-2 cu rol de preamp (eventual adaugat un reglaj de medii ca la TRI-AC) + un etaj final gen Noisy Cricket, alimentat tot la 9V din pedalier intr-un combo cu dif de 8. Sau final cu TDA2030 si alimentare diferentiala. Sau...

 

 Breadboard + experimente, numa' asa o sa gasesti ce vrei, variante sunt atat de multe incat putem umple pagini intregi de discutii. Si io vreau sa-mi fac un head care sa aiba un clean din ala de lacrimeaza J-Fet-u' 201 de emotie cand aude un acord, plus toate canalele ce le-o facut baietii de la AMT in seria Legendary Amp 2 (plus ce mai iasa de pe breadboard), de sa roseasca Satana ca virgina cand aude dozele active + drop C, un reverb pe tanc de la mama lu' Accutronics si (no, aici insert emoticon de blasfemie) un simulator de lampa patentat de Peavey sau nepatentat de Carvin + un amp de sa planga Randall de ciuda. Incet, incet, iasa si asta, canale comandate cu niste relee mici si simpatice ce asculta de un AVR din ala cum ii place la Edy, ce stie si MIDI si masaj si omleta, intr-o carcasa gravata cu dragoste (daca gasesc un lighian in care sa incapa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indiferent de ce preamplif se construieste ..de fapt diferenta este  in  banda de trecere si "forma ei "  adica ce basii si ce medii /inalte sunt usor atenuate sau amplificate ..deci timbru .

La Dr. Boogey   "filtrul "  cat si  distorsul este "impartit " pe fiecare etaj din preamp ...simuland circuitul cu tuburi ...

 

Cea ce "da tonul adevarat "  intr-o instalatie  este compresorul ..de fapt compresoarele  .se face .experimental  cu  doua compresoare "in serie " , unul sa aiba atac rapid iar celalalt atac mai lent ..astfel se "netezeste " efectul  de atac artificial si  seamana foarte mult cu compresia  un amplif  bine "draivuit "

Cu un overdrive /distors +tonestack intre cele doua compresoare ( sau experimental in alta ordine )  se realizeaza un raspuns dinamic similar cu al unui amplif pe tuburi  "draivuit " ..atat ptr "clean " cat si ptr o usoara  distorsionare suna bine si simti "la deget/pana " raspunsul dinamic ..

 

Indiferent de ce preamp /filtru am utilizat  fara compresoare   cuplate in acest fel nu se poate canta la fel de "usor " si comod .

 

In cazul Dr Boogey   limitarea /distorsiunea si culoarea /armonicele se realizeaza   cu circuitul cu JFET-uri   ar fi cel mai simplu si adecvat preamp ...

cand am timp o sa testez  sa compar Dr.Boogey -ul cu  "pedalierul " meu ..

In primul rand ma interesa tonul  Clean  cu care se poate canta direct in Recorder citind mai multe articole am incercat treaba cu doua  compresoare si  ptr gabarit am cautat prin cutii "Beringher "-ul  pe  " lent "  ->......efecte intre ..> Korg AX..sau GX  folosit numai ca si pedala Volum + compresor .  ---> Zoom-R8  ..compresor "lent " ( mai netezeste la nevoie )   +ampsim Fender + reverb  EQ canal 200Hz-2500Hz cu mediile parametric  ma dai "culoare " .

Cu Strat sau Tele  nu-ti mai vine sa canti cu alt ton ..o luna am cantat numai clean ,,,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poate n-am inteles bine, vrei sa folosesti Dr. Boogie pentru clean? Majoritatea il folosesc pentru gjjjj-gjjjj.

 

Cabsimul este tot formator de ton. Unora le place mai mult cu el si asta depinde de linia completa de procesare (creier > mana > chitara > [...] > ureche > creier).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 No bun, sa revenim la preampu' de clean.

 Sfatu' meu ii sa faci un final (LM386 sau TDA2003/2030, etc...) dupa care incerci preampu' pe breadboard. Incepe cu schema atasata.

 

2qi8oko.jpg

 

 Schema ii o emulare a lui Vox AC-30 (vezi si nota biografica 1). Explicatii:

 

 - TR1 si TR2 se folosesc la Bias. In dreana T1 si T2 trebuie sa ai 1/2 din tensiunea de alimentare, incearca intre 4-6V in functie de "taria" semnalului de iesire. 

 - R3+R4 si C4+C5 sunt componente cheie in schema, valorile lor determina gain-ul. R pot fi intre 1K si 15K, C pot sa lipseasca sau pot fi intre 1u si 47u.

 - C6 are grija sa nu pierzi din inalte daca potentiometrul de Gain este la minim.

 - Circuitul R6+R7+C8+C9 ii un filtru "low-pass", un fel de simulator de cabinet (mult spus). Gasesti pe net programe de calcul al acestor filtre, poti chiar sa nu-l pui deloc.

 

 Daca vrei sa incerci fratele mai mare a schemei de sus o gasesti sub numele de "English Channel":

 

englishchannel.png

 

 De asemenea baietii de la Runnoffgroove au mai emulat ceva Fender, o varianta mai complexa a schemei se sus, Marshall si Dumble. Vezi la ei pe site, merita breadboard-uite.

 

 Emularea lampilor cu J-Fet are foarte multe dezavantaje, insa merita experimentate chestiile de mai sus, o sa-ti placa, crede-ma. 

 Poti sa incerci si configuratia MuAmp, gasesti detalii in notele biografice. Okko Diablo si altele sunt bazate pe ea.

 

  Pentru chestii mai complexe vezi nota biografica 2. Tot acolo pe site o sa gasesti niste jucarii foarte faine de emulare a amplificatoarelor si a preampurilor celebre. Atentie insa, se folosesc tensiuni inalte.

 

 Sa faci un solid state sa sune ca lampa nu-i treaba usoara (tatuca Peavey dixit, vezi nota biografica 5 capitolu' 3). Stiu ca deja ii alt nivel si poate chiar off-topic, insa tatuca Peavey cu echipa lui de injineri a studiat/patentat problema de-a lungu' timpului, a subliniat diferentele (saturatie miez iesire, clipping asimetric la lampi, bias shifting, power supply "sagging", etc...), problemele si niste rezolvari, plus ca mosu' are simtu' umorului: a dus o jucarie transtube la un studio din Nashville si a facut un blind test cu 6 inijineri versati de acolo pe ideea "alege solid state-u'". Toti au ales un amp pe lampi boutique de vreo 5 ori mai scum ca Banditu'. S-au jurat ca ala-i solid state. (57, ai legatura!). 

 

 Edit: pt. emulare lampa mai ii de studiat si schema Carvin seria SX precum si nota biografica 4, capitolu' dedicat.  

 

Bibliografie:

 

 1 - Runoffgroove

 2 - Another way to emulate a tube triode by FET

 3 - Brian Wampler, "Wampler Books"

 4 - Teemu Kyttala, "Solid State Guitar Amplifiers" 

 5 - Peavey Whitepapers

Edited by edy_wheazel
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intr-un final am decis sa schimb amplificatorul de putere dintr-un TDA8560Q intr-un LM3886. Am facut si un layout pentru folosire cu sursa unipolara. NU am adaugat pe layout condensatorul de final de 4700uF/50v.

LM3886_unipolar.png

 

Edit: Am citit ce mi-a zis edy, emularea unui vox ac-30 suna foarte bine, probabil voi ramane la asta. O sa-i dau un try pe breadboard imediat dupa ce o sa-mi vina J201-urile de pe ebay

Edited by Stefan Friptu
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.