www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

4 Sau 5 Corzi


MihaiMTz
 Share

Recommended Posts

Depinde de necesităţi.

Eu am trecut de pe bass în 6 corzi pe bass în 4 corzi. Dacă te joci mult cu acorduri şi arpegii, e indicat un bass în 5 sau 6. Sau, ştiu pe cineva care preferă bass în 5 corzi fiindcă urcă pe scenă cu trupe diferite: are nevoie de MI standard, dar şi de o coardă mai groasă (în funcție de trupa cu care cântă). Oricum, ce  faci pe 5 sau 6 faci şi pe 4 corzi, mai ales dacă eşti obişnuit să cânţi pe la ultimele taste (eu chiar prefer să fac acolo gamele și alte treburi decât să cânt fix aceleaşi note la începutul tastierei plecând de pe o coardă mai subţire; e mai uşor şi-mi sună mai plăcut). Posibilităţi sunt, dat fiind că ai aceleaşi note pe corzi şi taste diferite.

Edited by eduard.alexandru
Link to comment
Share on other sites

Basul pe care il am are 4 corzi si nu l-as vrea in nici un alt fel pentru ca este un model clasic.

Am avut si basuri cu 5 corzi, nu as refuza nici 6, 7, 8 sau 12 daca mi s-ar parea ca ar suna bine pe muzica pe care o cant la momentul respectiv.

Deci depinde de muzica si de cum vrei tu sa suni, nu de principii fixe (sau nu ar trebui, cel putin).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bassul meu are 5 corzi, din motive de acordaj. La chitara cant destul de des in Drop B si uneori chiar mai jos, asa ca pentru linia de bass am neaparat nevoie de a 5-a coarda. Deci, cum s-a zis mai sus, depinde de ce iti place si de necesitati.

Link to comment
Share on other sites

Am inteleees. Mie un profesor mi-a spus ca încurca la tehnica a 5-a coarda.

 

Labagiu de prof. :nay:

4 sau 5? E simplu. Nu se alege neaparat functie de stilul de muzica, ci mai ales functie de stilul de cantat. Eu am cantat pe 5 corzi si metal si pop-rock. Si nu foloseam Si-ul doar pentru sprijin.

Zi-ne ce-ti doresti, ca sa putem continua discutia mai departe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Eu am inceput cu 4 corzi si din curiozitate o data am incercat una de 5, de atunci nu am renuntat la ea.

Este bine sa fie acolo, chiar daca unora li se pare in plus.

Mie imi place faptul ca oricand am nevoie mai acele 5 note joase acolo si te ajuta si in timpul jocului si iti da impresia de mai mult spatiu de joc.

Desigur putine bass-uri au coarda Si acceptabila, dar totusi mie imi este o necesitate.

Link to comment
Share on other sites

Flea de la RHCP canta pe 4 si ii face pe toti 5-arii la orice ora.

 

Si ar mai fi multe exemple de basisti care canta pe 4 si dau oricand clantza la orice 5-ar sau 6-ar.

 

Maiestria nu are nici un fel de legatura cu numarul de corzi.

Invata sa canti la bass si lasa vrajelile cu bass-uri vechi sau numarul corzilor.

Edited by ADIDAS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flea de la RHCP canta pe 4 si ii face pe toti 5-arii la orice ora.

 

Si ar mai fi multe exemple de basisti care canta pe 4 si dau oricand clantza la orice 5-ar sau 6-ar.

 

E incredibil!! Mai lamentabil de atata se poate?

Hai ca totusi anii n-au trecut degeaba peste mine, am si am avut basuri cu 4, doua cu 6 si unul cu 5, si am sa-ti dau niste axiome in legatura cu basul:

 

  1. A canta bine nu inseamna a fi rapid.
  2. Un basist bun nu e musai sa rupa slapul in doua, asemenea lui Flea.
  3. Exista basisti buni care canta doar cu degetele, doar cu pana, doar cu slapul, sau combinatii intre acestea. Fiecare e bun in felul lui. Nu e Flea mai bun decat Wooten si nici Wooten mai bun decat Flea. Si nu il bate la cur Flea pe Myung si nici Myung pe Flea.
  4. Un basist bun nu depinde de numarul de corzi.
  5. Numarul de corzi nu te face mai bun sau mai slab, ci te ajuta sa canti intr-un registru mai larg sau mai restrans.
  6. Un basist bun este la fel de bun pe oricate corzi ar canta.
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Hai ca totusi anii n-au trecut degeaba peste mine, am si am avut basuri cu 4, doua cu 6 si unul cu 5, si am sa-ti dau niste axiome in legatura cu basul:

 

 

Sa inteleg ca esti un mare guru al bass-ului si ce spui tu despre bass trebuie luat ca lege universala.

 

 

  1. Un basist bun nu e musai sa rupa slapul in doua, asemenea lui Flea.

 

 

Deci dupa tine Flea stie doar slap, la armonie si alte chestii e praf. Impresionanta intelegere a basului ai.

 

 

 

  1. Exista basisti buni care canta doar cu degetele, doar cu pana, doar cu slapul, sau combinatii intre acestea. Fiecare e bun in felul lui. Nu e Flea mai bun decat Wooten si nici Wooten mai bun decat Flea. Si nu il bate la cur Flea pe Myung si nici Myung pe Flea.

 

Sunt curios care sunt realizarile muzicale a lui Wooten in afara de demonstratiile de super tehnica. Pana si Tal Wilkenfeld are realizari muzicale mult mai impresionante decat Wooten.

 

Sa nu uitam ca Myung nu e si nu a fost vreodata miezul din Fanta in Dream Theater. Cred ca e cel mai anonim membru al trupei de departe. Anonimitatea e punctul lui forte la care ii bate la cur pe toti.

 

Daca e sa enumeram basisti mari si basisti model nu cred ca Myung sau Wooten ar intra in categoria asta.

 

Cei mai mari basisti ar fi de departe Flea, Jaco Pastorius si John Paul Jones. Astia sunt basistii care au facut istorie si au definit instrumentul la care au cantat. Sa nu uitam ca Jaco e echivalentul lui Hendrix la chitara. Daca o sa bagi nasucul in orice top de basisti mari ai istoriei o sa vezi ca 90% sunt 4-ari. Nu stiu de ce dar corzile in plus mereu au stat mai mult in calea marilor realizari la bass decat sa ajute.

 

Acuma daca tu te crezi mega destept si vrei sa spui ca Myung sau Wooten pot sta in aceeasi oala cu Jaco, John Paul Jones sau Flea e strict problema ta. Fiecare poate sa creada ce vrea. Maine poti sa spui ca Petrucci poate sta in aceeai oala cu Hendrix. Sa-ti fie de bine.

 

Pe mine nu ma deranjeaza impresiile tale de guru al bass-ului. Nici macar daca tu crezi ca "Fara Zahar" e echivalentul lui RHCP nu ma deranjeaza.

Link to comment
Share on other sites

 

Pe mine nu ma deranjeaza impresiile tale de guru al bass-ului. Nici macar daca tu crezi ca "Fara Zahar" e echivalentul lui RHCP nu ma deranjeaza.

 

De unde atata frustrare? Poate ca unii dintre noi pe forumul asta scriem si vorbim din ceea ce am vazut, am facut, facem si poate vom face. Ceilalti pot sa ne creada sau pot alege sa nu-si depaseasca conditia de chitarist de tastatura.

Uite, tu ai avut ocazia sa-mi faci review-ul de presupus "guru al basului", dar eu ce pot spune despre tine?

Si chiar te rog sa ma crezi ca, de la un anumit nivel in sus, nu exista chitarist mai bun, basist, vocalist etc. Mai ales cand vorbim despre muzica, care este un domeniu greu de cuantificat calitativ.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

4 corzi folosesc cei care nu coboară in dropuri joase sau cei care țin același acordaj. Daca dorești sa Cânți mai multe chestii fara sa spui" stai sa acordez" clar adaugi 5 sau 6 dupa caz. Bassist bun nu înseamnă cunoscut, stii.. Pot fi bassisti "slabi" in trupe care au facut istorie. Wooten este " maestru" daca pot sa-l cataloghez asa..

In plus nu are rost sa comparam bassisti mari. Ei sunt si vor rămâne foarte foarte buni pe ce se axează. Nu cred ca este un Bassist care ii face pe toti,sau ceva de genu.. In plus, de la un anumit nivel nu mai conteaza asta.

Legea e simpla. Vrei registru mai mare, adaugi corzi. Vrei sa Cânți chestii care necesita acordaje mai joase,adaugi corzi.

Flea are toate piesele,mi se pare ca doar câteva sunt in Re,dar majoritatea sunt in standard, EADG, nu ar avea sens sa cânte pe bass cu 5.

Daca greșesc la ceva, va rog sa ma corectați ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Salutare colegi!

Vreau sa pun o întrebare mai complexa, basul pe care îl aveți sau îl vreți sa fie in 4 sau in 5 corzi si de ce?

Depinde ce unde si cand .

 

Daca esti artist ,interpret solist ,compozitor probabil vei dori sa folosesti un bas cu 9 ; 8 ; 7 ; 6 ...corzi

 

Daca esti "sectia ritmica" ..4 corzi sunt suficiente ,daca canti doar cu o singura trupa in functie dupa ce se canta , poti sa pui  patru corzi mai groase  ( adica o garnitura de 5 corzi  fara coarda "G" de la basul "normal" )  la nevoie  poti sa ai doua chitare bas una in E una in B fiecare doar cu 4 corzi .. .

 

Daca canti in diferite trupe la diferite "shushe" este OK un bas cu 5;6 corzi ca sa fii pregatit  ptr orice eventualitate ...

 

Ptr multi cel mai  convenabil la  un bas cu mai multe corzi este ca poti sa faci linia ritmica  de bas  intr-o singura pozitie   fara sa fii nevoit sa faci "salturi " acest lucru asigura "comoditate " in executarea unor pasaje , dar si o definitie mai pronuntata in unele cazuri ...etc ...etc

 

Slap ....pai ...este convenabil sa ai de ex. "sase corzi libere "  cu doar 4 corzi nu cred ca se pot executa unele pasaje ce se pot face pe 6 corzi ...

 

Dupa 5 corzi ..(6 ;.7 ; 8 ; 9) cred ca putem vorbi  de o chitara  bas  sau bariton  "cu extensie " in jos sau in sus ..la care se pot executa piese solo ,"se poate face  armonie". etc ...

 

Prima data cand am auzit o piesa executata la un "extended bass " cu 7 corzi  am crezut ca este vre0un sintetizator ..

Nu mai stiu linkul basistului  compozitor ,interpret ..are piese foarte faine ...daca gasesc voi pune link ...

 

cine cauta gaseste.......

 

Mark Roberts

 

"...i use Stambaugh Custom Extended-Range electric basses consisting of 7, 8 or 9 individual strings covering ranges from sub-bass up through piccolo bass, electronic percussion and synthesizers to construct the instrumental compositions. this site is for the full song formats in .wma files only. happily, in 2004 i have released my solo CD which contains high quality WAV files...it is available for purchase CDBaby....www.cdbaby.com/markro berts. there is also an artist page at Soundclick.com...www.soundclick .com/markroberts    "
 

 

 

Pagina artistului pe AcidPlanet cu lista de piese ..

 

http://www.acidplanet.com/artist.asp?songs=98646&T=4044

Edited by karpi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Maiestria nu are nici un fel de legatura cu numarul de corzi.
Nu stiu de ce dar corzile in plus mereu au stat mai mult in calea marilor realizari la bass decat sa ajute.

 

Deci care e răspunsul final?

 

 

Daca o sa bagi nasucul in orice top de basisti mari ai istoriei o sa vezi ca 90% sunt 4-ari.

 

Dacă faci o statistică pe toţi basiştii, cam câţi cântă pe 4 corzi? E unul mă aştept la un procentaj apropiat. Coincidence?

Şi de ce e relevant pe câte corzi cântă "cei mai tari basişti" pentru cineva care întreabă "ce aţi ales sau ce aţi vrea şi de ce?" ?

 

Ca să răspund şi la subiect: nu sunt basist dar o sa vreau curând să-mi iau un bass. Înclin către 5 corzi pentru a avea access la un registru extins fără să schimb acordajul şi pentru a folosi coarda B ca punct de sprijin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 4 years later...
  • 7 months later...

Legat de numarul de corzi, am avut o perioada cand am cantat pe doua bassuri cu 4 corzi, acordate diferit (BEAD si DADG) - metal cu elemente de progresiv. BEAD m-a scutit de carat un cinciar dupa mine, nu prea aveam ca cauta pe coarda Sol asa ca am renuntat la ea. Ambele bassuri aveau scala de 35".

Acum am predat stafeta juniorului si i-am dat unul dintre cele doua basuri (LTD F204 FM) alaturi de un Sire V3 cu 5 corzi. Motivul pentru care i-am dat un bass in 5 corzi cu string spacing mare (18mm) este ca ii corecteaza pozitia mainii stangi fara sa constientizeze, datorita latimii.

Acum am doua 5-are, unul cu scala de 35" si unul cu 34" (Lakland Skyline 55 01 si Yamaha BB G5A), precum si un patrar cu scala de 35" (LTD F4 NS), acordadat DADG. Mai am un patrar acoustic, care e fun de folosit acasa, cand nu am chef sa ma intep in placa de sunet sau in amp.

Caut si un patrar simplu mai clasic, cred ca daca gasesc un jazzbass corect il achizitionez mai spre vara, poate se mai lamureste mizeria asta de pandemie.

Edited by bassplayer
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sunt bassist incepator. Până în urmă cu 8 luni nu pusesem niciodată mâna pe un bass (sau pe vreo chitară).

Îmi doresc să pot să cânt cam orice stil (de la Motown, la pop sau extreme metal). Nu sunt înebunit după funk, slap dar cine știe... sunt încă tânăr... am abia 47 de ani🤣.

Ce vreau să zic: dacă încerc să cânt rifful de bass de pe piesa Magdalene a celor de la Moonspell (link mai jos), în stadiul actual al evoluției mele ca bassist (adică nu complet incipient dar tot începător) nu văd cum aș putea să cânt fără coarda B. E doar un exemplu.
Am un bass Fender Precision Player de 4 corzi, dar pentru piese ca Magdalene mi-am luat și un Squier De Luxe J Bass de 5 corzi.

Îmi poate spune cineva cum se poate cânta piesa asta pe un bass de 4 corzi fără să acordez BEAD? Clămpăne deranjant coarda E coborâtă la B, coarda A coborâtă la E și coarda D coborâtă la A.

Link către piesă: 



Mulțumesc mult!

06.Magdalene Bass Tab.pdf

Edited by Nea Ovidiu
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Nea OvidiuNu sunt 100% sigura ca inteleg intrebarea, adica nu imi dau seama de ce ai vrea totusi sa canti piesa asta pe un bass cu 4 daca pana la urma ai si un bass cu 5, si teoretic l-ai putea folosi pe acela. Dar ma rog, that's not the point here. 

E normal sa "clampane" atunci incerci sa canti in acordaj de bass cu 5 pe un set standard de corzi de 4, pentru ca tu coborand acordajul cu un interval atat de mare (doua tonuri si jumatate), automat iti scade si tensiunea in corzi, si ai impresia ca (,) canti pe spaghete :) .

In fine, ca sa raspund efectiv, ar fi mai multe variante (sau cel putin atat ma duce mintea la ora asta): 

1) Iei un set de corzi pt bass cu 5 si le folosesti doar pe ultimele 4 (cele mai groase, deci fara coarda G), si acordezi in B E A D (ATENTIE: NU incerca sa urci inapoi in E Standard cu asa ceva, ca ai sanse mari sa nu-ti reziste griful - si chiar daca ar rezista, ti s-ar parea ca ai sarma ghimpata pe bass in loc de corzi - adica fix opusul a ceea ce patesti acum);

2) N-am verificat cat de corect e tabul atasat de tine, doar am aruncat un ochi pe el, insa vad ca cea mai joasa nota in piesa asta este pe coarda B, tasta 3 (deci tehnic vorbind, e un D). Prin urmare poti sa pastrezi corzile pe care le ai deja si cobori acordajul doar cu un ton mai jos fata de standard (deci D G C F) - in cazul asta ar trebui sa ai mult mai putina "clampaneala"/fretbuzz si sa fie mult mai ok sa canti asa. Doar ca in cazul asta n-o sa-ti mai coincida ce e scris in tab si va trebui sa transpui notele pentru acordajul D G C F (ceea ce nu e insa foarte dificil de facut).

3) Pastrezi atat corzile pe care le ai, cat si acordajul standard (E A D G), iar toate D-urile de pe coarda B din tabul atasat de tine le muti pur si simplu o octava mai sus. Si in acest caz va trebui sa faci niste mici modificari la tab. Cel mai probabil n-o sa-ti placa cum suna (dat fiind ca D-ul ala grav is there for a reason), si te vei orienta spre una din primele doua variante.

My two cents. Sper sa iti fie de folos cu ceva. Bafta multa!

Edited by mike_KidLazy
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, mike_KidLazy said:

2) N-am verificat cat de corect e tabul atasat de tine, doar am aruncat un ochi pe el, insa vad ca cea mai joasa nota in piesa asta este pe coarda B, tasta 3 (deci tehnic vorbind, e un D). Prin urmare poti sa pastrezi corzile pe care le ai deja si cobori acordajul doar cu un ton mai jos fata de standard (deci D G C F) - in cazul asta ar trebui sa ai mult mai putina "clampaneala"/fretbuzz si sa fie mult mai ok sa canti asa. Doar ca in cazul asta n-o sa-ti mai coincida ce e scris in tab si va trebui sa transpui notele pentru acordajul D G C F (ceea ce nu e insa foarte dificil de facut).

2*) Acordezi in drop D adica DADG si faci modificarile necesare pe tab.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@tudorbogDang it, am zis de toate alea, dar am uitat fix de drop-uri (culmea, in conditiile in care eu cant aproape exclusiv in drop-uri :lol:, folosesc acordaje de tip standard extrem de rar, doar daca e neaparat nevoie. Stupid me). Oh well, asa e cand scrii seara tarziu, cand esti deja crapat de oboseala si de somn.

Revenind on-topic, sustin postarea de mai sus, D A D G e cea mai simpla si mai convenabila varianta. Asa pastrezi acelasi pitch pentru D-ul ala grav si nici nu ai prea multe schimbari de facut in tab. Bafta!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mike_KidLazy said:

@tudorbogDang it, am zis de toate alea, dar am uitat fix de drop-uri (culmea, in conditiile in care eu cant aproape exclusiv in drop-uri :lol:, folosesc acordaje de tip standard extrem de rar, doar daca e neaparat nevoie. Stupid me). Oh well, asa e cand scrii seara tarziu, cand esti deja crapat de oboseala si de somn.

Revenind on-topic, sustin postarea de mai sus, D A D G e cea mai simpla si mai convenabila varianta. Asa pastrezi acelasi pitch pentru D-ul ala grav si nici nu ai prea multe schimbari de facut in tab. Bafta!

Mersi!

4 hours ago, tudorbog said:

2*) Acordezi in drop D adica DADG si faci modificarile necesare pe tab.

Mersi!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Salutare tuturor !
Eu iubesc basul meu Fender Jazz Bass, USA, cu 5 corzi si head-ul meu Markbass, timbrul sunetului și ambitusul sunt ceea ce am nevoie acum.
Mă gândesc să adaug un W cu 6 corzi, pt un sunet mai diferit si un ambitus mai larg.
Nu sunt chiar fan slap, când e nevoie execut, nu-mi place să schimb acordajul pe scenă, este riscant.
Baftă tuturor !

Trimis de pe al meu SM-T595 folosind Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.