www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Capul Meu Nu Pricepe Aproape Nimic Referitor La Mana Dreapta


Recommended Posts

Posted

Buna ziua, am 2 ani deja de cand incerc sa invat a canta la chitara. Am o chitara acustica si nu imi doresc sa cant pe altceva, avand ca scop numai sa cant pentru mine si prietenii mei. Am invatat acordurile (majoritatea celor uzuale, folosite in 95% dintre melodiile pe care vreau sa le cant eu), mi-a luat ceva sa ma obisnuiesc cu mana stanga. Am invatat si niste teorie muzicala fiindca aveam blank total acolo. Am inceput sa-mi antrenez si auzul relativ astfel incat daca ascult ceva pot sa aproximez progresia de acorduri in sensul de I-IV-V samd. Auzul absolut nu cred ca il voi avea vreodata, desi fac in continuare exercitii si pentru asta. ANyway, de ce am initiat acest topic, ar fi pentru ca al meu cap nu vrea sa priceapa nimic referitor la mana de strumming/picking. Ascult ca prostul o melodie de 10 ori, si chiar daca o canta cineva in fata mea la chitara si nu pot reproduce strumming-ul respectiv. Am facut exercitii, am luat-o cu metronom, cu doimea, patrimea, optimea, saisprezecimea, tripletul. La exerctiii inteleg tot, si le fac corect, cand vine vorba de aplicat in melodii sau de reprodus ceva, ciuciu. Initial am crezut ca e din cauza creierului, care proceseaza 3 canale diferite, mana cu acordurile, mana cu ritmul si vocea. Am ajuns la nivelul cu mana de acorduri sa nu ma mai gandesc prea mult spre deloc la acorduri, devenind automate majoritatea dintre ele. Am oprit si sa mai cant cu vocea si sa ma concentrez numai pe ritm. CU toate astea nu se leaga nimic. Am incercat si cu piciorul sa tin ritmul, asta merge, adica sunt cum trebuie pe beat, pur si simplu mana dreapta nu vrea sa lege nimica. Nu mai stiu ce sa mai fac, de aceea va intreb pe dvs care sunteti cu multa experienta in domeniu, am vreo sansa sa recuperez acest handicap? Subliniez ca de 2 ani exersez zilnic cate cel putin 15 minute, iar cand am timp si mai mult. Sau daca aveti niste sfaturi v-as fi foarte recunoscator. Am incercat si cu profesor cand m-am apucat, dar dupa cum am mai spus, am terminat repede cu el fiindca ma plictiseam la game si moduri pe care nici acuma nu inteleg la ce le folosesc in domeniul chitara-ritm cateodata cu fingerpicking care ma intereseaza pe mine. Multe piese le cant cu strumming-uri automate invatate cand eram la inceput, de genul J-JS-SJS samd, dar as vrea sa depasesc acest punct si simt ca nu vrea sa-mi iasa sub nicio forma. Va multumesc daca aveti vreun sfat pentru mine.

Posted

Eu unul nu sunt de acord cu chestia asta J - JS-SS-J etc la invatarea unui ritm.

E la fel ca ini armata cand am invatat Morse si ne-a spus instructorul ca daca stam sa numaram punctele si liniile nu vom invata niciodata si nu vom putea receptiona. La Morse trebuie sa inveti melodia fiecarui semn.

 

Asa si aici - incearca sa asculti melodia pe care vrei sa o inveti si sa bati ritmul cu plama pe genunchi apoi incearca sa reproduci bataile pe genunchi facand strumming pe chitara, bataile rapide (sau dese) se fac lovind corzile si in jos si in sus, cele rare lovind doar jos.

Imi este greu sa invat pe cineva lucrurile astea deoarece mie mi s-au parut intotdeauna ca venind in mod natural.

  • Like 4
Posted (edited)

Daca nu iti ies anumite ritmuri "ca in original", ai incercat totusi sa iti "improvizezi" tu un ritm al tau, asa cum "simti" tu piesa? Eu zic ca nu e o regula scrisa ca strummingul tau sa coincida cu cel din original, important e sa te simti tu confortabil cu ceea ce canti si cu modul in care canti.

 

Intr-adevar, ritmul "clasic" J-JS-SJS nu se potriveste chiar pe orice melodie... deci, n-ai incercat sa iti faci tu propriul ritm/propriile ritmuri pentru ceea ce vrei sa canti? E si asta o modalitate de a avansa, zic eu...

Edited by mike KidLazy
  • Like 1
Posted

I could never respect that up down down up up si tot asa sau ,,fix''...

 

Nici nu mi-am batut capul. E ironic cum unele chestii le putem face ca picking complex intre corzi, dar ca niste batai , aparent banale, fail.

 

Cel putin eu am problema asta, e drept, mai cant cu vocea cand cant si cu chitara si e putintel greut sa ai in cap un ritm anume la care sa tii, ca si asa te uiti la text, te uiti la nota, la chitara nu te uiti, mai tine dracu minte multitaskingul asta de ,,regula'' ca acolo faci ,,asa si asa'' ca un robot. Guess it takes practice, ca la orice alt lucru cu chitara.

 

Stai calm, si nu te gandi asa mult la asta. O sa vina de la sine natural, fara ceva fix stabilit dinainte de care sa te tii pe tot parcursul piesei.

  • Like 1
Posted

Nici eu nu invat bataile fix, cu formule din alea: "Pe prima bataie patrime, dupa care saisprezecimi", sau J-JS-SJS, ci ascult piesa si cint pe chitara ritmu' pe care am eu impresia ca-l cinta ala, cum imi vine mine mai simplu la mina. Fac chestia asta automat, fara sa ma gindesc daca e corect sau nu.

 

E bine sa inveti sa faci strumming corect, sa stii cind sa dai in jos, cind in sus si mai ales, de ce sa dai in sus sau in jos. Intra pe justinguitar.com ca explica el acolo la beginners.

Posted

Multumesc de raspunsuri. Pt Dl Eugen, da, stiu ca nu merge asa. J-S-SSS-S acuma sunt oarecum si au fost dintotdeauna limba chineza pentru mine. Asa am inceput ca sa pot canta cate ceva pe cand invatam acordurile. Acuma am un curs video foarte bun de rhythm guitar, unde sunt explicate cu exercitii si gradat, deci e un curs complet, bazele ritmului. Incepe cu nota intreaga si ajunge la 1/16, incluzand si tripleti si swing 8th notes. Are sectiuni complete si concise despre pauze(rests) , percussion strums, anticipations samd. Ideea e ca teoretic inteleg cum sta treaba cu ritmul, daca bat fara chitara e ok, tin ritm de patrime, optime samd. Cand am chitara in mana si vreau sa reproduc acelasi ritm pe care l-am facut fara ea, ciuciu, moare ideeea de ritm, si ma enervez rau pe chestia asta. Incep sa dau in toate partile cum a zis mike KidLazy ca sa improvizez ceva dar totul suna ca dracu. Pentru cel care zicea ca 15 minute nu sunt de ajuns, ca si idee am zis minimum 15 minute pe zi, aproape in fiecare zi depasind cu mult acest timp. Ironside, multumesc de justiguitar dar nu m-a ajutat cu nimica, am si DVD-ul ala al lui cu RUST. Cred ca o sa refac cu viteza de melc cursul ala de-l am complet despre ritm sa vad. El zicea acolo ca ramane in cap soundul ritmului respectiv, avand patternuri pentru 2 beat-i si apoi voi reusisa ma incadrez usor la unul din ritmurile cunoscute si sa le combin ca sa-mi iasa strumming pe 4 beati, 8 samd. Problema e ca in capul meu nu ramane nimica in conjunctie cu chitara, fara merge, pot tine ritm cu mana sau piciorul. Ce e mai ciudat e ca si atunci cand cant la chitara am prins de la cursul asta sa bat din picior exact cand trebuie pe beat. Ideea e ca mana dreapta nu se concentreaza destul de repede sa faca ceva interesant. In fine, o sa ma incerc si updatez rezultatele. Va multumesc tuturor pentru sfaturi. A, si cine zicea sa caut un prieten chitarist, nu am cum ca nu stiu pe nimenea.

Posted

Am incercat si cu piciorul sa tin ritmul, asta merge, adica sunt cum trebuie pe beat, pur si simplu mana dreapta nu vrea sa lege nimica. Nu mai stiu ce sa mai fac, de aceea va intreb pe dvs care sunteti cu multa experienta in domeniu, am vreo sansa sa recuperez acest handicap?

[...]

Multe piese le cant cu strumming-uri automate invatate cand eram la inceput, de genul J-JS-SJS samd, dar as vrea sa depasesc acest punct si simt ca nu vrea sa-mi iasa sub nicio forma. Va multumesc daca aveti vreun sfat pentru mine.

 

In general, cand vrei sa inveti ceva si nu reusesti, ai sarit niste etape. In general, cred ca "reteta" e sa inveti cateva batai "pe dinafara", dupa care vezi cum se combina diferite bucati din ce-ai invatat pentru o bataie noua.

 

Acum, pentru invatat partea de ritm de la o piesa noua (pun toate etapele pe care tind sa le fac eu, chiar daca de obicei mai contopesc 2-3 etape intr-una):

1. te asiguri ca stii toate acordurile si le poti schimba repejor.

2. asculti piesa pana stii ce vrei sa canti. In cazul nostru, "auzi" ritmul.

3. tii beat-ul cu piciorul (fara sa gresesti). Adaugi si mainile la treaba asta, sub forma tinutului bataii pe picior, pe corzi, aplaudat, etc. Piciorul tine tempo-ul, mana face bataia.

4. incepi sa exersezi piesa cu acorduri. Personal, "programez" mana fata de picior. Daca intr-o masura trebuie sa schimb 2-3 acorduri, am grija sa se schimbe exact cand piciorul e in punctul potrivit. In etapa asta nu ma concentrez la ritm ci la legatura mana-picior. La inceput, etapa asta imi era absolut esentiala ca sa iasa ceva, acum e necesara doar cand invat ceva nou. Practic sincronizez AMBELE maini cu piciorul. La mana stanga mai e cate-o schimbare sau cate-o floricica in mijlocul masurii, mana dreapta e cu bataia.

5. reunesc pasii 3 si 4. De data asta piciorul tine ritmul corect al piesei si mana face ce trebuie cand trebuie.

 

6. Polish-ul. Frecat piesa pana iese fara sa ma mai gandesc.

 

Acum, sigur, daca e-o piesa cu trei acorduri ( si gen C G D!) si c-o bataie clasica, trebuie doar sa invat succesiunea acordurilor.

 

Ideea de baza e sa perserverezi. Imi aduc vag aminte cum nu pricepeam neam cum drac se "ia" F-ul fara sa pui degetele unul cate unul. Si cum unii supra-oameni pot sa si schimbe acordul repede in timp ce canta. Ei, intr-o zi mi-am dorit sa cant ritmul de la "Walk, don't run". Regret profund ca n-am o inregistrare a zilei aleia, cred ca ar fi leac instantaneu de melancolie. Well, dupa cateva ore, schimbam relativ acceptabil, relativ in ritm, acorduri cu barre. Na.

 

Asadar, incearca sa inveti incetul cu incetul, si mai ales persevereaza.

Posted

leopold, multumesc de sfaturi. O sa incerc sa respect ce mi-ai spus, chiar daca cam tot asa ma gandeam si eu, doar ca sunt frustrat ca nu incep sa inteleg mai repede. Un oarecare offtopic ar mai fi o intrebare. E vreo problema daca acordurile majore barate pe coarda 5 le iau cu double barre din care al doilea il fac cu degetul mic? AM incercat de sute de ori cu inelarul si nu vrea sa stea, iar trei degete nu reusesc in aceasta viata sa pun in pozitia aia. Avantajul la degetul mic ar fi ca acea curbura inversa ma ajuta sa las coarda mi subtire sa sune ceea ce cu cel inelar chiar daca reusesc sa il pun sa faca barre la freturile de mai sus unde e distanta mai mica nu reusesc. Acuma stiu ca acordul suna corect si fara ultima coarda, si ca asa il fac zeci/sute de chitaristi, dar mie parca imi suna mai bine si cu ultima coarda inclusa. Ca atare am incercat sa fac asta si incepe sa-mi iasa. VOiam numai sa stiu daca e vreo problema cu asta, adica daca nu ma voi enerva mai tarziu cum am facut cu acordul La major pe care l-am invatat din prima cu BARRE incomplet pe cele 3 corzi fiindca fizic nu imi incap 3 degete pe acelasi fret. Acuma cand fac fingerpicking si am nevoie de Asus4 si Asus2 e rau. Mai ales la Asus2. Multumesc

Posted
leopold, multumesc de sfaturi. O sa incerc sa respect ce mi-ai spus, chiar daca cam tot asa ma gandeam si eu, doar ca sunt frustrat ca nu incep sa inteleg mai repede.

 

Un oarecare offtopic ar mai fi o intrebare. E vreo problema daca acordurile majore barate pe coarda 5 le iau cu double barre din care al doilea il fac cu degetul mic? AM incercat de sute de ori cu inelarul si nu vrea sa stea, iar trei degete nu reusesc in aceasta viata sa pun in pozitia aia.

 

Acuma stiu ca acordul suna corect si fara ultima coarda, si ca asa il fac zeci/sute de chitaristi, dar mie parca imi suna mai bine si cu ultima coarda inclusa. Ca atare am incercat sa fac asta si incepe sa-mi iasa. VOiam numai sa stiu daca e vreo problema cu asta, adica daca nu ma voi enerva mai tarziu cum am facut cu acordul La major pe care l-am invatat din prima cu BARRE incomplet pe cele 3 corzi fiindca fizic nu imi incap 3 degete pe acelasi fret. Acuma cand fac fingerpicking si am nevoie de Asus4 si Asus2 e rau. Mai ales la Asus2. Multumesc

 

Trebuie sa gasesti "metoda" sa-i dai capului noutatile in portii usor de asimilat. De aia e bun un profesor. Ca veni vorba, DUPA ce ti-am raspuns am vazut ca tot zici de nu stiu ce metoda-DVD, si parca-mi aduc vag aminte c-ai mai zis o data. Dupa reactia si rezultatele tale, ma intreb daca e asa buna metoda.

 

In ceea ce priveste acordul: numai tu poti sa-ti raspunzi. Cand ai invatat la-ul cu barre in loc de degete, probabil ca nu te-ar fi interesat ideea de fingerpicking si floricele. Daca la un moment dat o sa nevoie de degetul mic pentru alte floricele, o sa-ti fie mai greu.

 

Eu nu ma omor dupa acustica, insa la electrica la mine e o mare imprastiere de degete pe fretboard. Un exemplu simplu, G: 1. cu coarda libera, 3 degete (2,3,4), 2. 3 degete, (1,2,3), 3. 4 degete, 4. barre in pozitia 3; 5. barre in pozitia 10, 6. tot in pozitia 10, insa in forma de do, nu de la. Sigur, se poate folosi si forma de re, dumnezeu stie cate triade or da sol major, plus inversiuni, samd.

 

Depinde ce cere piesa, depinde ce combinatie de acorduri am si cat de repede o pot face, samd :)

 

Concluzie: intotdeauna poti invata inca o forma a acordului. La mine-n cap sunt clasificate diferit, pentru ca suna oarecum diferit si pot fi folosite in moduri diferite: am sertarul mare cu sol-uri, din care extrag forma care-mi trebuie.

 

Daca mai incolo iti trebuie degetul mic, o sa inveti forma de Si cu inelarul si basta. Si acum ar trebui sa iei din nou la mana la-ul cu trei degete, nu sa te chinui aiurea. Orice se invata daca vrei. Mai ales c-aici discutam de memorie musculara. Trebuie doar sa nu lasi frustrarea sa invinga... si practice, mutha, cum a zis negrul.

 

Bafta!

Posted (edited)

Nici eu nu invat bataile fix, cu formule din alea: "Pe prima bataie patrime, dupa care saisprezecimi", sau J-JS-SJS, ci ascult piesa si cint pe chitara ritmu' pe care am eu impresia ca-l cinta ala, cum imi vine mine mai simplu la mina. Fac chestia asta automat, fara sa ma gindesc daca e corect sau nu.

 

E bine sa inveti sa faci strumming corect, sa stii cind sa dai in jos, cind in sus si mai ales, de ce sa dai in sus sau in jos. Intra pe justinguitar.com ca explica el acolo la beginners.

 

strumming

 

eu am inteles ca inseamna sa "zdrangani corzile "non stop " /legato ..deci nu sacadat ceva ce sa sune ca si "o orga /strings " .( poate nu-i asa ??!! ).Ar veni cum zice poetul . "murmur de chitara "

 

Daca strumming inseamna ce am inteles eu atunci miscarea este ca si la alternate picking ..incontinuu JSJSJSJSJSJSJSJS si eventualele accente le dai din mana lovind mai apasat sau mai usor .

 

La strumingul "spaniol" se folosesc toate cele patru degete deci poti realliza strumming cu mai multe batai/minut ..

Cred ca formulele ritmice care se canta "sacadat" deci au definitie clara ..combinatii ritmice ,,etc nu ar mai intra la strumming ...dar poate nu este asa ..

 

Combinatiile ritmice se invata se exerseaza apoi le executi mecanic /automatism ...

 

Exact ca si la tobari ..daca nu exerseaza combinatii ritmice se agata la cate o trecere chiar se opreste ...sau in cel mai bun caz iese din tempou.

 

Deci nu-i nici o filosofie ..EXERCITIU si .....EXERCITIU ...

 

Ptr .cine nu are simtul ritmului este nasol ...nu prea o sa stie niciodata unde si cum ...dar unii cu multa munca au reusit ...am auzit ca John Mc Loghlin a avut probleme cu timing -ul ..sa retras si a lucrat puternic apoi a ajuns unde a ajuns ...dar presupun ca a avut numai probleme de lipsa de exercitii ..

 

Nu se pot invata in doua zile formulele ritmice , combinatiile etc .

Edited by karpi

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.