Nightlight Posted May 11, 2011 Author Posted May 11, 2011 Da Caius, te inteleg perfect. Ideea este sa compui ceea ce vrei, chiar daca seamana grav de mult cu trupa X sau piesa Y. Faci piesa, si te apuci sa faci modificari pana nu mai suna ca altceva. Problema asta cu compusul mai are un aspect, indiferent de ce gen este vorba. Toti putem spune ca o piesa este "slaba" sau "neinteresanta" dar nu toti putem sa si facem ceva mai bun decat auzim la altcineva. De aceea consider ca creativitatea este un muschi care trebuie lucrat. Cu cat compui mai mult, cu atat vei avea piese mai bune. Deci, keep on working!
Dragos - NL Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 muzica pop/rock de dupa anii '40-'50 este recliclata intr-o mie de feluri fata de muzica clasica care fiecare piesa e unica? daca ar fi asa, nimeni nu ar mai asculta muzica pop/rock de dupa anii 40-50. si totusi se asculta. si sunt vanzari de milioane de discuri. cum se explica? baietii astia, de dupa anii cu pricina, spun ceva nou totusi, altceva decat muzica clasica. notele sunt tot alea. cum se explica?!? baietii nu se gandesc ca nu se mai poate face ceva nou. pur si simplu fac! fara menajamente si intrebari care par (doar PAR) filozofice. 1
caius Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 daca ar fi asa, nimeni nu ar mai asculta muzica pop/rock de dupa anii 40-50. si totusi se asculta. si sunt vanzari de milioane de discuri. cum se explica? baietii astia, de dupa anii cu pricina, spun ceva nou totusi, altceva decat muzica clasica. notele sunt tot alea. cum se explica?!? baietii nu se gandesc ca nu se mai poate face ceva nou. pur si simplu fac! fara menajamente si intrebari care par (doar PAR) filozofice. nu ma intelege gresit ca nu atac nimic. dar dupa cum bine cred ca stii si ceva de prost gust se poate vinde bine. si nu zic de ceea ce am enumerat mai sus.
FiveseveN Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 Stai așa, ce legãturã au vânzãrile cu relevanța culturalã? Sunt foarte multe exemple de inovatori pe care nu-i ascultã decât o mânã de oameni, sau care au avut o perioadã foarte scurtã în "spotlight" (deseori la nivel de curiozitate/noutate efemerã). Cât despre cine determinã ce-i ãla "bun" sau "prost gust", am vorbit destul cu alte ocazii.
Dragos - NL Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 nu ma intelege gresit ce inteleg/vad e ca pornesti la lupta cu pieptu dezvelit si pui cu rosu si mare lozinca "sa cantam ceva nou" si dup-aia o cotesti binisor pe dupa colt, nie-nie-nie, se pleosteste si discursu zicand ca nu prea se poate decat daca esti "un nou compozitor de exceptie" si pana la urma totul esueaza intr-o intrebare d-asta mioritica "atunci ce e de facut?" la care, evident, nu ne servesti nici o continuare ca d-aia e "filozofie mioritica", nu? cu alte cuvinte ceea ce spui e ceva la modu: sunt niste chestii tari pe la altii, dar aici lasa ca stim noi ce si cum... si in asta se distinge convingerea tipic romaneasca de treaba facuta pe jumate si cu un ochi inchis. ma refer la muzici, desigur. crede-ma ca nu ma intereseaza sa te inteleg. deci nu are rost sa iti pui problema.
caius Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 am intrebat sa-mi fac o parere, nu am zis ca le stiu pe toate. daca asa se interpreteaza, greseala mea.
Guest Frets_on_fire Posted May 27, 2011 Posted May 27, 2011 (edited) cum sfatuia si maestrul Steve Vai : 1) nimic nu e greu , totul se invata ... cumperi / ciordesti un metronom sau folosesti un software si repeti la greu , la inceput pe tempo lent , cand ies toate notele PERFECT maresti tempo-ul ... dureaza ceva pana iese pe tempo-ul cerut , dar iese sigur 2) dezvolta urechea muzicala ! invata sa recunosti notele dupa ureche sau macar sa ai o idee despre ce canti ... incearca sa faci vocalize in timp ce canti , sa reproduci nota cantata la chitara cu vocea chiar daca suni ca o pisica calcata pe coada de tractor 3) din cand in cand e bine sa incerci sa compui ceva pe moment iei una bucata Rhythm Machine sau un software (recomand Acoustica Beatcraft) si incepi sa canti toate ideile care-ti vin atunci in cap , chiar daca la inceput suna ca o drujba inecata ... peste 5-10 minute o sa inceapa sa sune foarte ok 4) canta ce te taie capu' de ex: daca tie iti place sa canti metal-core nu canta jazz ca asta ii place gigica de la scara a 2a pe care vrei s-o ... ma rog ... canta ce simti tu , ce te face pe tine sa te simti in elementul tau sper ca am fost de folos bafta la zdranganit ! Edited May 27, 2011 by Frets_on_fire
karpi Posted May 28, 2011 Posted May 28, 2011 cum sfatuia si maestrul Steve Vai : 1) nimic nu e greu , totul se invata ... cumperi / ciordesti un metronom sau folosesti un software si repeti la greu , la inceput pe tempo lent , cand ies toate notele PERFECT maresti tempo-ul ... dureaza ceva pana iese pe tempo-ul cerut , dar iese sigur 2) dezvolta urechea muzicala ! invata sa recunosti notele dupa ureche sau macar sa ai o idee despre ce canti ... incearca sa faci vocalize in timp ce canti , sa reproduci nota cantata la chitara cu vocea chiar daca suni ca o pisica calcata pe coada de tractor 3) din cand in cand e bine sa incerci sa compui ceva pe moment iei una bucata Rhythm Machine sau un software (recomand Acoustica Beatcraft) si incepi sa canti toate ideile care-ti vin atunci in cap , chiar daca la inceput suna ca o drujba inecata ... peste 5-10 minute o sa inceapa sa sune foarte ok 4) canta ce te taie capu' de ex: daca tie iti place sa canti metal-core nu canta jazz ca asta ii place gigica de la scara a 2a pe care vrei s-o ... ma rog ... canta ce simti tu , ce te face pe tine sa te simti in elementul tau sper ca am fost de folos bafta la zdranganit ! Bine bine DAR ce are asta cu : Compozitii - Tips & Tricks Care parte este Tips si care parte este Tricks ?
Guest Frets_on_fire Posted May 28, 2011 Posted May 28, 2011 Bine bine DAR ce are asta cu : Compozitii - Tips & Tricks Care parte este Tips si care parte este Tricks ? tot e partea de Tips am vazut ca topicul s-a cam racit , asa ca am dat si eu niste idei
karpi Posted May 30, 2011 Posted May 30, 2011 tot e partea de Tips am vazut ca topicul s-a cam racit , asa ca am dat si eu niste idei Scuze ai dreptate am sarit peste punctul 3.
Guest Frets_on_fire Posted May 30, 2011 Posted May 30, 2011 Scuze ai dreptate am sarit peste punctul 3. Nicio problema
Nightlight Posted June 2, 2011 Author Posted June 2, 2011 In regula, hai sa mai adaug o piesa aici. Odata cu ea, vreau sa explic o tehnica simpla care te ajuta sa fii creativ atunci cand chiar nu poti. Cum ar fi daca ai avea la indemana toate tehnicile din lume pentru fiecare instrument? Ar fi foarte usor de compus nu? Se pare ca nu. Cu cat te gandesti ca ai foarte multe chestii cu care poti sa incepi, cu atat devine mai greu. Pentru asta, exista o rezolvare simpla. Te limitezi. Iti alegi sa zicem 3 note si te hotarasti sa te joci cu ele pana iese ceva interesant. Le poti fraza altfel, le poti pune in ce ordine vrei. Usor usor poti adauga diverse instrumente pe langa acea melodie principala, melodiile lor fiind derivate din cea principala. Spre exemplu: demo 2.mid O sa explic pas cu pas cum a fost facuta (pentru cei interesati): 1) Am pus 3 note una langa alta si le-am repetat. Dupa doua masuri, coboram ultima nota cu cate un ton. Astfel primele doua masuri sunt identice si la celelalte doua coboara ultima nota cu cate un ton. 2) Am pus un pian in dreapta care canta aceeasi melodie dar o octava mai sus. 3) Am adaugat un pian in stanga si ambele canta o melodie pe diverse octave bazata pe cea principala. 4) Din nou, am ales cateva note bazate pe cea principala si am pus sa le cante doua viori. Vioara din dreapta canta ceva mai simplu in timp ce vioara din stanga canta cam ce vrea ea 5) Am luat acordul re minor si l-am arpegiat. Am pus doua piane in stanga si in dreapta care canta acelasi arpegiu in diferite moduri. 6) Am dublat cantitatea de note pe care le canta pianele cu arpegii. 7) Am adaugat putina percutie. 8) Am adaugat un cello care canta melodia principala mai jos cu o octava. 9) Instrumentele care canta melodia principala sunt date putin mai tare. 10) Final. Sper ca v-a placut mica piesa
SorinT Posted June 2, 2011 Posted June 2, 2011 (edited) Stiu ca a spus cineva de .gp5 ca ar fi fost mai bine midi, dar nici asa macar un mp3 ceva, eu eram multumit cu .gp5 desi nu am RSI pt "Cello". Edited June 2, 2011 by SorinT
Nightlight Posted June 3, 2011 Author Posted June 3, 2011 (edited) Atasez si fisierul GP demo 2.gp5 Edited June 3, 2011 by Nightlight
Nightlight Posted June 29, 2011 Author Posted June 29, 2011 Am primit astazi un mesaj de la un user care m-a rugat sa postez niste tips despre cum sa faca o piesa cap coada care sa sune bine. O sa incerc sa te ajut cat de mult pot Here we go. Nu te grabi Nu incerca niciodata sa faci o capodopera. Daca ai vazut filmul "Tenacious D - The Pick Of Destiny", acolo este exemplul perfect. JB si Kyle se chinuiau si incercau sa compuna o "masterpiece". Din pacate, nu le-a iesit. In loc sa ia totul usor, pas cu pas, s-au grabit. Start simple Poti sa incepi cu o armonie simpla. 4 acorduri care se repeta. Daca nu stii ce melodie sa pui peste ele, exista un truc simplu pe care il mai folosesc. Pentru inceput, daca chiar nu ai nici o idee ce melodie sa pui pe ea, arpegiaza acordul. Nu ai cum sa gresesti. Dupa ce il arpegiezi, poti lasa notele in oride sau le poti schimba. Te poti juca cu timpii. Scoti una din note si pe cea dinaintea ei o faci dubla. Te joci asa pana ai ceva ce iti place. Nimic nu este definitiv Chiar daca ceva nu iti place sau te gandesti ca nu ti-ar place, pune-o acolo oricum. Nu ai nimic de pierdut fiindca oricum poti reveni sa modifici piesa la orice moment. Nu te tine nimeni. Tocmai de aceea este o idee sa incepi simplu. Dupa ce i-ai pus baza, o poti modifica. Pentru inceput, piesa poate fi extrem de repetitiva. Pot fi 10 minute de Verse si Chorus. Nu conteaza. Nimeni nu iti va auzi piesa pana nu va fi finalizata. Mai bine sa ai 10 minute de Verse - Chorus decat 10 minute de nimic. Asta se aplica pentru orice element din piesa. Sa zicem ca faci o armonie si vrei sa pui o melodie peste ea. Pui armonia si apoi tot ce trebuie sa faci este sa pui aceleasi 4 note pe fiecare acord in parte. Extrem de repetitiv, deocamdata. Dupa ce ai facut asta, incepe sa te joci cu notele acelea 4 la fiecare acord. La primul acord, coboara una din note cu un semiton. La al doilea acord urca una din note cu 3 tonuri, etc. Joaca-te Din nou, joaca-te si nu lua piesa prea in serios. Compusul pieselor, cel putin pentru mine este relaxant si placut. Nu vreau sa le iau prea in serios fiindca atunci devin o povara, o munca. Poti avea in fata ta cea mai slaba piesa din istorie. Nu conteaza. Nimeni nu o va vedea pana nu o termini. Te joci cu ea pana o faci buna Aceste mici idei sunt doar pareri de-ale mele. Nu este obligatoriu ca toata lumea sa fie de acord Daca aveti sugestii, modificari, idei, intrebari, scrieti Cheers!
Guest Buffaloh Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Multumesc pentru post . Mai mult ca sigur ma vor ajuta aceste sfaturi. Mai am o intrebare : Cam dupa cat timp minim de studiu incep sa imi apara propriile idei bune de compozitie ?
Nightlight Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 (edited) Sper sa te ajute Idei ai deja si tind sa cred ca nu exista idei "rele". Cum am spus in primul post din topic, orice idee este buna atata timp cat este pusa intr-un context potrivit Timpul exact nu pot sa i-l spun. Depinde de la persoana la persoana banuiesc. Ceea ce poti sa faci este sa iei o idee care ti se pare ca nu este neaparat buna si sa construiesti in jurul ei pentru a o face buna. Incearca sa nu modifici melodia principala. Prin a "construi in jurul ei" ma refer la a adauga alte instrumente impreuna cu care sa sune bine! Daca ai o melodie simpla principala care, sa zicem, o canta o vioara, pune niste pian pe langa ea Gaseste o armonie care sa sune bine sub melodie. Daca nu stii ce armonie sa pui, poti incerca trial & error. Pui acorduri la intamplare sub pana suna bine. Va suna oribil pana vei gasi acordul potrivit dar, functioneaza Odata gasita armonia, o pui in stanga melodiei principale. Dupa ce ai facut asta, in dreapta arpegiezi acordurile din stanga. In timp ce am scris acest post am compus repede si un mic exemplu 1) Am facut o mica melodie neinteresanta. 2) Am gasit o armonie si am pus-o in stanga. 3) Am arpegiat aceeasi armonie si am pus-o in dreapta. Nu conteaza melodia, conteaza in ce context o pui demo 3.gp5 demo 3.mid Edited June 30, 2011 by Nightlight
Adi M Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Eu de obicei aplic una din urmãtoarele 3 metode (sau combinații): 1) Transpun pe chitarã ce îmi sunã în minte în momente de inspirație. Sau, mã rog, cînd se întîmplã sã îmi vinã în minte vreo melodie (lead sau riff). Apoi îmi dau seama cam în ce gamã ar fi și o îmbrac sau continui cu idei din aceeași gamã. Ideile astea secundare de obicei repetã linia inițialã cu un anumit interval mai sus sau jos sau o inverseazã în vreun fel, mã rog, modificãri minore sau nu. 2) Fãcînd exerciții pentru a învãța notele dintr-o gamã, de multe ori îmi vin idei din astea, gen exerciții. Zilele trecute repetam ritm din ãla galopant, gen Iron Maiden (sau death metal), plimbînd trioletul pe diverse bãtãi. Apoi am zis în loc de ultima bãtaie sã pun un acord, apoi dupã cîteva mãsuri, acordul ãla l-am încadrat cu altele pentru a da o mini-progresie gen Chorus, apoi am revenit la ritm... Mã rog, înțelegeți ideea. Sau cînd repet alternate picking sau o gamã urcatã într-un anume fel (în triolete, cu string skipping etc), încerc sã îmbrac ideea respectivã. O altã idee care mi-a venit alaltãieri a fost (tot repetînd ritmul acela galopant) sã introduc pe bãtaia 4 o idee de legato în DoM (ale cãrui note le repetam, de asemenea). Și am repetat așa și a fost mai bine și mai plãcut. Am fãcut, de exemplu 0---0-0-0---0-0-0-0-0 pe Si (cã am 7 corzi) și apoi 1-3-1-0 cu legato pe Mi gros și am parcurs tot Mi-ul, apoi La-ul și toate cele. Ideea principalã nu e sã sugerez exerciții. Vreau sã spun cã la sfîrșitul excursiei pe toate cele 7 corzi cu ideea asta, au fost unele locuri care mi-au plãcut mai mult și le-am combinat apoi, construind un riff sau un ritm. 3) Improvizînd peste o progresie de acorduri, încerc sã mut diverse idei (clișee, lick-uri cunoscute, furate) în diverse poziții. Și se întîmplã adesea ca într-o anumitã poziție sã spunã mai multe ideea decît în poziția inițialã. Atunci o îmbrac, o continui din capul meu sau cum am descris mai sus sau cu un arpegiu simplu al unui acord din gama respectivã. Oricum, deși sînt complet de acord cã muzica este un sentiment, înainte de toate, nu susțin lãutarii sau cel puțin eu nu aș vrea sã fiu așa ceva. Adicã am tot respectul pentru cei care spun cã și-au ascultat melodia care le cînta în cap și na, a ieșit piesa (chiar dacã mulți - dacã nu majoritatea - exagereazã), dar eu încerc sã fiu mai metodic. Sã știu în ce gamã este ideea care-mi sunã în minte, sã cunosc progresia peste care fac solo. Dacã am astfel de informații, ideile de solo pot veni mai ușor, din exerciții, cum am zis la punctul 2). A, și încã ceva: am observat cã de multe ori sînt mai conformist, în sensul cã închei așa-zisele piese simetric, copiind sau cîntînd ceva care sã aducã aminte de început. Și tind sã pãstrez tiparul Intro-(riff 1 opțional)-Vers-Refren-Vers-Refren-(bridge opțional)-Outro. La cît am scris aici s-ar spune cã mamã-mamã, cîte albume o fi scos ãsta. Dar, din pãcate, nu prea am ce sã postez ca exemplu Ideile acelea încerc sã le urmez cît pot de bine, dar toate încercãrile mele pãreau fãrã coloanã vertebralã, adicã fãrã o temã care sã iasã în evidențã sau nu am reușit sã leg ideile și par niște chestii individuale. Asta e, ofer idei pe care încerc sã le urmez, însã încã n-am reușit cu suficient succes Și apropo, sînt un chitarist de dormitor cu aproape 3 ani de experiențã, in and out, cum s-ar spune. 1
Dragos - NL Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 La cît am scris aici s-ar spune cã mamã-mamã, cîte albume o fi scos ãsta. Dar, din pãcate, nu prea am ce sã postez ca exemplu Ideile acelea încerc sã le urmez cît pot de bine, dar toate încercãrile mele pãreau fãrã coloanã vertebralã, adicã fãrã o temã care sã iasã în evidențã sau nu am reușit sã leg ideile și par niște chestii individuale. Exact! Ar trebui ca exemplele (cum face initiatorul subiectului) sau trimiterea indirecta la piese proprii prin linkuri (cum fac unii) sa se constituie in validarea celor spuse teroretic numai. Ar trebui ca noi cei care ne ocupam de compozitie sa ne facem un fel de principiu sine qua non al acceptarii opiniei pur teoretice (mai mult sau mai putin tehnice) din argumentarea, expunerea concreta a realizarii ideilor. Si la urma urmei chiar si aceste realizari concrete pot fi catalogate, ierarhizate, dar asta in momentul de fata e prea departe. Faptul ca Adi M a scris fraza citata mai sus este neindoios dovada unei intentii bune totusi lipsita de acel principiu care ar valida opinia. Cred ca intelegeti importanta exemplificarii mai ales in cazul celor care nici ei nu au compus inca nimic. Despre ce se vorbeste atunci??? 1
karpi Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Cred ca am mai scris . Muzica este bine sa o compui fara chitara altfel esti limitat la cateva rifuri si acorduri pe care le stii. Apoi o transpui/adaptezi ptr. chitara daca este cazul. 1
Nightlight Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 Cred ca am mai scris . Muzica este bine sa o compui fara chitara altfel esti limitat la cateva rifuri si acorduri pe care le stii. Apoi o transpui/adaptezi ptr. chitara daca este cazul. Sunt 1000% de acord cu asta! Pe chitara de cele mai multe ori, mai ales, tindem sa fim limitati de modul in care ne plimbam prin game, de anumite lick-uri stock pe care le folosim fara sa vrem fiindca le-am cantat de atatea ori incat ne-au intratin subconstient, anumite moduri in care frazam de obicei, etc. Atunci cand privim muzica in mare, si nu prin perspectiva unui anumit instrument, lucrurile incep sa devina si mai interesante
pianoprog Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Nu pot sa ma abtin sa nu postez si eu cateva ganduri referitor la acest subiect: Cred ca a incepe sa compui este un gest de curaj, un gest nobil un lucru care stimuleaza intelectul. Exista oameni care sunt extraordinari executanti dar nu pot compune, nu au idei. Acest fenomen apare fie la incepatorii care canta cover-uri fie la profesionisti care canta zi de zi pentru remuneratie financiara. Pentru prima categorie fenomenul este normal intrucat incepatorul neavand libertatea tehnicii si a notiunilor de teorie muzicala interpreteaza oarecum matematic partitura. Iar pentru a doua categorie profesionistul pe langa faptul ca poate nu mai are chef sau nu mai are dragoste de muzica, este incastrat in niste standarde prin puterea obisnuintei. Mai exista si un alt lucru care se aplica la orice lucru de pe lumea asta, adica talentul. Te nasti cu talentul de a compune atunci compui de mic chiar inainte de a invata teoria muzicala, incepi sa canti niste note pe pian sau pe alt instrument si ti se pare ca suna bine, te bucuri, tii minte ce-ai cantat si chemi pe mama sau pe tata sa asculte. Acel tip de copil va fi compozitor probabil pana la sfarsitul vietii lui chiar daca la un moment dat va deveni profesionist. A fi compozitor inseamna sa ai si un sentiment de neliniste interioara care trebuie extrovertita, vrei sa transmiti un mesaj, vrei sa spui ceva. In acelasi timp a fi compozitor inseamna sa ai si respect pentru actul tau artistic. Asta lipseste din pacate artistilor nostrii din ziua de azi din toate domeniile. Chiar daca un incepator se hotaraste sa compuna, trebuie sa aiba incredere in actul sau si sa ai o parere de la cineva mai experimentat. In acelasi timp, cel experimentat trebuie sa aiba incredere in actul sau artististic, in compozitia lui, sa il reprezinte, sa se respecte pe sine si pe acea compozitie sau act artistic. Recent am citit o carte cu perle de texte idioate adunate de prin muzica moderna romaneasca post revolutionara. Unii ar fi ras eu am ramas cu un gust amar. Personal cand compun incerc sa leg totul intr-un melanj de bun simt, melodie, text, tonuri, ritmica, in primul si primul rand "aud" i mintea mea piesa dupa care incep sa ma joc. Nicioadata nu am inceput sa compun fara sa am ceva in cap doar de dragul de a vedea ce iese. Poate apar surprize si cantand pur si simplu dar asta e un mod pueril care de multe ori da nastere la controverse sau blocaje ale piesei. E bine sa canti muzica altora? Bineinteles. Asta constituie experienta in forme, armonii, tonuri si ritmuri. E chiar recomandat cativa ani sa canti muzica altora dupa care sa incerci sa creezi. Exista muzica originala? S-a scris multa muzica pe lumea asta pana acum si e oarecum greu sa spui ca stilul meu e original si nimeni nu mai canta ca mine. Dinpotriva e recomandat atunci cand te prezinti sa spui ca suni comun cu trupele X si Y. Asta inseamna modestie. Da am incercat sa fac si eu ceva, nu mult, am incercat sa mai aduc un aport la creatia muzicala. M-as referi la Pink Floyd care pana sa ajunga sa cante muzica lor considerata a fi atat de revolutionara ca forma si melodie au avut niste albume care sunau 100% Beatles. Eu sincer ma bucur de fiecare data cand aud un artist de calitate in Romania pentru ca asta nu inseamna decat 2 lucruri: 1) Respectul de sine, pasiunea cu care canta, bun simtul si respectul pentru public 2) Sacrificiul lui personal de a face acest lucru. Toata lumea stie ca in Romania muzica de buna calitate se vinde din ce in ce mai greu si atunci trupele noi care fug de fenomenul prositutiei muzicale fac sacrificii materiale pentru acest lucru. Bani de sala, bani de instrumente, bani de drum, etc. Cei care canta stiu foarte clar despre ce vorbesc. De aceea sacrificiul lor material personal este de admirat si le transmit tuturor felicitari. Pana la urma ei vor ramane mai mult vreme in inimile ascultatorilor, chiar daca nu vor umple stadioane. 1
karpi Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Nu pot sa ma abtin sa nu postez si eu cateva ganduri referitor la acest subiect: Cred ca a incepe sa compui este un gest de curaj, un gest nobil un lucru care stimuleaza intelectul. Exista oameni care sunt extraordinari executanti dar nu pot compune, nu au idei. Acest fenomen apare fie la incepatorii care canta cover-uri fie la profesionisti care canta zi de zi pentru remuneratie financiara. Pentru prima categorie fenomenul este normal intrucat incepatorul neavand libertatea tehnicii si a notiunilor de teorie muzicala interpreteaza oarecum matematic partitura. Iar pentru a doua categorie profesionistul pe langa faptul ca poate nu mai are chef sau nu mai are dragoste de muzica, este incastrat in niste standarde prin puterea obisnuintei. Mai exista si un alt lucru care se aplica la orice lucru de pe lumea asta, adica talentul. Te nasti cu talentul de a compune atunci compui de mic chiar inainte de a invata teoria muzicala, incepi sa canti niste note pe pian sau pe alt instrument si ti se pare ca suna bine, te bucuri, tii minte ce-ai cantat si chemi pe mama sau pe tata sa asculte. Acel tip de copil va fi compozitor probabil pana la sfarsitul vietii lui chiar daca la un moment dat va deveni profesionist. A fi compozitor inseamna sa ai si un sentiment de neliniste interioara care trebuie extrovertita, vrei sa transmiti un mesaj, vrei sa spui ceva. In acelasi timp a fi compozitor inseamna sa ai si respect pentru actul tau artistic. Asta lipseste din pacate artistilor nostrii din ziua de azi din toate domeniile. Chiar daca un incepator se hotaraste sa compuna, trebuie sa aiba incredere in actul sau si sa ai o parere de la cineva mai experimentat. In acelasi timp, cel experimentat trebuie sa aiba incredere in actul sau artististic, in compozitia lui, sa il reprezinte, sa se respecte pe sine si pe acea compozitie sau act artistic. Recent am citit o carte cu perle de texte idioate adunate de prin muzica moderna romaneasca post revolutionara. Unii ar fi ras eu am ramas cu un gust amar. Personal cand compun incerc sa leg totul intr-un melanj de bun simt, melodie, text, tonuri, ritmica, in primul si primul rand "aud" i mintea mea piesa dupa care incep sa ma joc. Nicioadata nu am inceput sa compun fara sa am ceva in cap doar de dragul de a vedea ce iese. Poate apar surprize si cantand pur si simplu dar asta e un mod pueril care de multe ori da nastere la controverse sau blocaje ale piesei. E bine sa canti muzica altora? Bineinteles. Asta constituie experienta in forme, armonii, tonuri si ritmuri. E chiar recomandat cativa ani sa canti muzica altora dupa care sa incerci sa creezi. Exista muzica originala? S-a scris multa muzica pe lumea asta pana acum si e oarecum greu sa spui ca stilul meu e original si nimeni nu mai canta ca mine. Dinpotriva e recomandat atunci cand te prezinti sa spui ca suni comun cu trupele X si Y. Asta inseamna modestie. Da am incercat sa fac si eu ceva, nu mult, am incercat sa mai aduc un aport la creatia muzicala. M-as referi la Pink Floyd care pana sa ajunga sa cante muzica lor considerata a fi atat de revolutionara ca forma si melodie au avut niste albume care sunau 100% Beatles. Eu sincer ma bucur de fiecare data cand aud un artist de calitate in Romania pentru ca asta nu inseamna decat 2 lucruri: 1) Respectul de sine, pasiunea cu care canta, bun simtul si respectul pentru public 2) Sacrificiul lui personal de a face acest lucru. Toata lumea stie ca in Romania muzica de buna calitate se vinde din ce in ce mai greu si atunci trupele noi care fug de fenomenul prositutiei muzicale fac sacrificii materiale pentru acest lucru. Bani de sala, bani de instrumente, bani de drum, etc. Cei care canta stiu foarte clar despre ce vorbesc. De aceea sacrificiul lor material personal este de admirat si le transmit tuturor felicitari. Pana la urma ei vor ramane mai mult vreme in inimile ascultatorilor, chiar daca nu vor umple stadioane. Deci primul drum se face la un magazin ca sa cumperi ceva talent ...hehe 90% din asa numitii muzicieni compun dupa sabloane care pot fii din traditiile culturale sau pot fii retete de succes .. Nu este nici un sacrificiu ca sa compui muzica buna ...sacrificiul este sa faci muzica proasta la comanda ptr bani!!! Chestia cu muzica de "calitate " este o abureala ...muzica este doar muzica ....daca sunt obisnuit cu o anumita "muzica" i-mi place ..cu ce nu sunt obisnuit nu-mi place . Cam la atat se reduce marea filosofie gonflata a unor muzicologi si muzicieni . Cat la % Kitch sau cat la % este Arta iarasi depinde de zone culturale de perceptia obisnuinta obiceiurile culturale ... Deci o mare abureala filosofica fara rost ...Muzica este muzica si place sau nu place .... Muzica nu are definitie asa ca ceva nedefinit stiintific poate fi studiat doar dupa efecte psihice asupra celor care o aud ca sa se complice treaba ...aceiasi muzica la uni le place altora nu ...si tot asa ... 2
pianoprog Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Deci primul drum se face la un magazin ca sa cumperi ceva talent ...hehe 90% din asa numitii muzicieni compun dupa sabloane care pot fii din traditiile culturale sau pot fii retete de succes .. Nu este nici un sacrificiu ca sa compui muzica buna ...sacrificiul este sa faci muzica proasta la comanda ptr bani!!! Chestia cu muzica de "calitate " este o abureala ...muzica este doar muzica ....daca sunt obisnuit cu o anumita "muzica" i-mi place ..cu ce nu sunt obisnuit nu-mi place . Cam la atat se reduce marea filosofie gonflata a unor muzicologi si muzicieni . Cat la % Kitch sau cat la % este Arta iarasi depinde de zone culturale de perceptia obisnuinta obiceiurile culturale ... Deci o mare abureala filosofica fara rost ...Muzica este muzica si place sau nu place .... Muzica nu are definitie asa ca ceva nedefinit stiintific poate fi studiat doar dupa efecte psihice asupra celor care o aud ca sa se complice treaba ...aceiasi muzica la uni le place altora nu ...si tot asa ... 1. Nu cred ca am spus ca talentul poate fi cumparat de la magazin ... te nasti sau nu cu el si gata ... 2. Din pacate nu sunt de-acord cu o muzica cu care te obisnuiesti pur si simplu indiferent de mesaj (muzical, versuri, etc.).... cu tot respectul v-as trimite doar niste mostre de melodii total idioate post revolutionare pe care oricat le-ai asculta nu cred ca v-ati obsinui cu ele ... exista calitate in orice gen muzical ... tocmai de aceea se spune ca geniile nu suporta comparatie ... nu vreau sa incep sa dau exemple ... 3. Tonul de ironie referitor la muzicolog nu cred ca il merit intrucat eu am scris un mesaj sincer care nu inteleg de ce deranjeaza ... am pus accentul pe daruirea si sinceritatea artistului asta-i tot ... 4. Cat reprezinta kitsch iarasi nu sunt de-acord ... daca te apuci si canti citez din trupa ASIA "Printul meu are titei, Pot sa fac ce vreau cu ei" cam naiba sa nu reprezinte asta kitsch? ... si exemplele pot sa continue credeti-ma ... 5. A face muzica proasta la comanda pentru bani e un sacrificiu ... da este ... iar pentru un artist dedicat este o durere ... asta e unul din motivele pentru care eu am renuntat la profesionism ... la studio ... totusi ati folosit un cuvant interesant "muzica proasta" deci exista muzica buna (de calitate) si muzica proasta ... asta e putin in contradictie cu ce ati scris mai sus ... ba mai mult exista pericolul ca facand muzica proasta pentru bani sa ajungi sa te obisnuiesti cu ea ... sa devii familiar cu ea ... si sa nu mai deosebesti valoarea de non valoare ... aici vb din experienta personala... 6. In ceea ce priveste definita stiintifica a muzicii cred ca teoria muzicala, formele, contrapunctul si armonia pot fi reprezentari logice a fenomenului muzical cel putin pana in secolul 20 ... si aici ma refer de exemplu la forma de fuga care odata stabilite temele principale este un algoritm matematic foarte clar ... dar aici iarasi se pot crea niste discutii in care nu vreau sa mai detaliez ... In concluzie, artistul dupa parerea mea trebuie sa aiba o filosofie, chiar daca e "aburita" trebuie sa aiba daruire, sinceritate, respect fata de actul artistic pe care il face si fata de public ... efectul psihologic adevarat este cel creat atunci cand auzi prima data acel artist live si iti transmite ceva ... starurile create de catre producatorii moderni prin manipularea psihologica media au un succes artificial indus si fabricat ... oricum va respect punctul de vedere si va urez succes .. 2
'mnezău Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Aici sunt de acord cu Karpi. Nu vad rostul discutiilor de genul "muzica buna" sau "muzica proasta". Muzica e buna pentru ce-l care o asculta. Chiar daca un cantec are 3 acorduri, daca mie imi place cantecul respectiv, din punctul meu de vedere e muzica buna. Vad multi ascultatori de muzica foarte inchisi, care asculta un gen sau doua de muzica si "nu pot" asculta altceva. Calitatea unui compozitor e data in primul rand de public. Florin Salam este un compozitor mai de succes decat A.G. Weinberger in Romania. Ca eu il prefer pe cel din urma, asta nu il face mai bun. Majoritatea care il prefera pe primul nu dau doi bani pe cel din urma. Nici in "prostitutia muzicala" nu prea cred. Orice ai face, pana la urma ajunge sa-ti placa. Un compozitor de muzica dance sau alte genuri "in voga" prin Romania, traieste din muzica, pe cand un compozitor de muzica clasica probabil ca ziua munceste ceva, iar noapte compune, eventual mai tine cate un concert, dar este greu sa traiasca din asta. Acum, primul, eu cred ca duce o viata mai fericita. Personal, respect orice compozitor, chiar daca face blues, metal, manele, dance, rock, pop, etc. Ca am anumite inclinatii catre un gen sau altul si ca imi face placere sa-l ascult, astea sunt doar considerente personale si nu pot spune nimanui sa asculte ceva ce-mi place mie pentru ca "aia e muzica".
pianoprog Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Aici sunt de acord cu Karpi. Nu vad rostul discutiilor de genul "muzica buna" sau "muzica proasta". Muzica e buna pentru ce-l care o asculta. Chiar daca un cantec are 3 acorduri, daca mie imi place cantecul respectiv, din punctul meu de vedere e muzica buna. Vad multi ascultatori de muzica foarte inchisi, care asculta un gen sau doua de muzica si "nu pot" asculta altceva. Calitatea unui compozitor e data in primul rand de public. Florin Salam este un compozitor mai de succes decat A.G. Weinberger in Romania. Ca eu il prefer pe cel din urma, asta nu il face mai bun. Majoritatea care il prefera pe primul nu dau doi bani pe cel din urma. Nici in "prostitutia muzicala" nu prea cred. Orice ai face, pana la urma ajunge sa-ti placa. Un compozitor de muzica dance sau alte genuri "in voga" prin Romania, traieste din muzica, pe cand un compozitor de muzica clasica probabil ca ziua munceste ceva, iar noapte compune, eventual mai tine cate un concert, dar este greu sa traiasca din asta. Acum, primul, eu cred ca duce o viata mai fericita. Personal, respect orice compozitor, chiar daca face blues, metal, manele, dance, rock, pop, etc. Ca am anumite inclinatii catre un gen sau altul si ca imi face placere sa-l ascult, astea sunt doar considerente personale si nu pot spune nimanui sa asculte ceva ce-mi place mie pentru ca "aia e muzica". Normal ca muzica este buna pentru cel care o asculta ... dar e o diferenta de valoare estetica ... nu compari "Sunt obsedat de femei, stau cu ele pana la 3" cu "Comfortably Numb" .... exista valoare si non valoare ... in orice stil ... a trai din muzica parerea mea acum, in zilele noastre omoara 90% din creativitatea pura intrucat ajung sa dicteze banii, producatorii, piata, imaginea .... si se pierde semnificatia actului muzical in sine ... devine totul un bussines ... iar daca mai castigi si o gramada de bani ca Salam chiar te doare undeva ce mai canti ... departe de mine sa diferentiez asculatatorii intre prosti si destepti ... dar hai sa recunoastem valoarea ... va multumesc
'mnezău Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Vreau sa spun, ca in muzica, valoarea estetica e subiectiva. Nu vad creatiile muzicale ca opere culturale, ci de divertisment. Confortably Numb are mai putina valoare decat "Sunt obsedat..." pentru persoanele care nu inteleg limba engleza de exemplu. Valoarea o recunosc, dar din punctul meu de vedere, nu in general. Adica nu consider ca o piesa are valoare ci ca eu consider piesa aia valoroasa. Nu cred ca un ascultator de jazz e mai destept decat un ascultator de manele sau invers si nici nu poate deveni daca asculta un anumit tip de muzica sau altul... Imi cer scuze ca am fost off-topic. On-topic Eu incerc sa mai compun cate ceva, dar o fac cu chitara in brate. Axez de obicei muzica pe partea de chitara si nu pot, cel putin in momentul asta, sa gandesc un pasaj, dupa care sa-l execut intocmai la chitara. Sunt multe lucruri pe care nu le pot face la chitara sau multe care nu imi ies cum trebuie, de cele mai multe ori elemente tehnice si incerc sa cant lucruri care imi ies. De exemplu, nu incerc sa fac solo-uri rapide, pentru ca sunt constient ca nu ma descurc sa le execut clar.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now