FiveseveN Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 (edited) ce facem cu punctul acela de intersectie ???? http://en.wikipedia.org/wiki/Speakon PS: tu folosesti mufe Speakon sau macar combo Speakon & jack la produsele tale? Edited January 12, 2010 by FiveseveN
Doctor X Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Pentru cei care se pricep la electronicã: puteți sã explicați pe înțelesul tuturor ce tip de cablu ar trebui sã se foloseascã între amplificator și boxã și de ce? Și sã detaliați celelalte soluții pentru ieșirile amplificatoarelor, eventual și de ce producãtorii de amplificatoare pentru chitarã nu folosesc alte tipuri de ieșiri (ex. speakon)? Mulțam!
bau_bau Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Mi-a placut relatia lui Ohm din care dl Karpi a scos ca R fiind rezistenta de contact...probabil daca cei de la contactoare Buzau foloseau relatia asta pentru determinarea punctului/punctelor de incalzire, transferul termic la contacte, lua foc toata romania in perioada marii industrializari. Iar ca si concluzie Puii care incalzesc contactul....asta a fost geniala... dl karpi imi cer scuze si sper sa nu fie cu suparare.... Totusi interesant procentul in care cablul (mai bun, mai rau ), dintre amplificator si difuzoare influenteaza sunetul in comparatie cu alte componente din lantul audio.
karpi Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 personal,cred ca punctul nevralgic al unui amp de chitara [indiferent de marca !] este jackul de iesire pt. difuzoare.un cerc este tangent la o dreapta doar intr-un punct ! ori exact asta se intampla intr-un jack de chitara.daca la intrare mai inteleg,apoi la difuzoare mi se pare o bataie de joc.un amp de 100w cuplat pe o boxa de 4 ohm,trebuie sa furnizeze o tensiune de iesire de 20v.si uite cum prin jackul de la iesire circula[adevarat ca in impuls] curenti de 4-5 amperi !!!!si vreti sa aveti transfer perfect acolo-nici vorba! desigur ca solutia ar fi cea practicata in zona de hi-fi [suruburi sanatoase cu pauci si piulite etc] desigur ca solutia cu jack a fost aleasa numai din ratiuni de comoditate si nu de performanta si in cazul ampurilor de chitara chiar ca nu se mai poate face nimic acum.pot sa va spun doar un singur lucru;am incercat varianta de cuplare corecta a boxei la amp,si sunetul se schimba radical in bine.vad ca toata lumea alearga dupa cabluri cat mai bune [si foarte bine face] dar ramane intrebarea-ce facem cu punctul acela de intersectie ???? ideal ar fi ca ampul si boxa sa aiba alt sistem de cuplare [de ex ca la hi-fi]si atunci chiar ca se justifica un cablu adevarat.sa ne intelegem foarte bine-un cablu bun de boxa se simte si in situatia actuala de cuplare prin jack,dar idealul ar fi sa scapam de el. Daca ne luam dupa rigorile uneori exagerate si de domeniul mitologiei dar bazate pe prezentarea unorfenomene de inalta frecventa cum ca ar fi valabile si in joasa frecventa . Atuncea vom alehge un cablu cat mai scurt cu sectiune cat mai mare , multifilar ptr a se mari suprafata conductorului , si cat ma scurt ca sa induca cat mai putine probleme.Uni se jura pe cablu monofilar ( dar ce diametru avem nevoie ca sa atingem suprafata unui cablu multifilar ?) si ain acest caz avem un cably prea rigid.Plu sdin cupru electrolitic ( eventual si sarac in oxigen si cu particole orientate.) Luand in condsiderare portabilitatea este bine sa fie foarte flexibil si sa aiba conectoare argintate "babane" cu sectiune mare si suprafata mare de contact.In cel mai rau caz mai multe contacte in paralel . Acum fiecare alege ce-i convine ptr trambalat si montat de fiecare data pe scena. In cazul HiFi-stilor aceasta problema nu exista caci sculele sunt montate fix in apartament , camera de ascultat muzica. Am vazut uni HiFi-sti propun cablul extern de telefonie . acel adin aliaj de Aluminiu cu ceva otzelos...o sa ma uit in carti ca am uitat ce aliaj este. Deci acel cablu cu izolatie urata neagra cu "smoala "( gudron) , sau cea cu izolatie PVC albastru deschis sau alba. Atentie la RACK-uri , fara cabluri lungi .La PA-uril e"mini" ganditiva ca un cablu care are impedanta de 1 Ohm pe o iesire de 4 Ohm consuma 20% din putere !!! Nu ne mai jucam cu transparenta , pierdem putere pretioasa din headroom-ul si asa cam inghesuit. Daca ai iesire de 2 Ohmi ( la unele subwofere sau alte combinatii) un cablu cu 1 Ohm papa 33% din putere . Adica din 100W ramane numai aprox 70 W.!! Asa ca trebuie sa folosim cabluri scurte cu diametru =>sectiune conductoare si suprafata (skin) mare .
Doctor X Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 N-ar fi mai bine sã nu vã mai contrați și sã-mi rãspundeți la întrebãri, întru lãmurirea publicului forumist neavizat? Bãnuiesc cã fizica e numai una, nu? Puteți sã explicați pe înțelesul tuturor ce tip de cablu ar trebui sã se foloseascã între amplificator și boxã și de ce? Și sã detaliați celelalte soluții pentru ieșirile amplificatoarelor, eventual și de ce producãtorii de amplificatoare pentru chitarã nu folosesc alte tipuri de ieșiri (ex. speakon)? Mulțam!
Guest mibu Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 date fiind ultimele posturi din acest topic, nu pot sa nu va reamintesc: cea mai simpla metoda sa te lamuresti cu un lucru este sa-l incerci! teoria este mirifica, insa realitatea din teren o "bate" adesea... nu inteleg dorinta ardenta de a combate ceva pe forumuri atunci cand nu ai experienta concreta a obiectului despre care se discuta. karpi, care sta bine cu teoria, nu a venit macar o data sa testeze cu manutzele lui cablurile despre care vorbesc - mai ales deosebirea dintre astea si "alealalte". asa ca a ramas cu teoria si cu "demitizarea". pacat! da, pana si jackul de iesire din amp are importanta lui. insa interesant este sa vezi care elemente au un impact mai profund asupra sunetului. iar printre acestea, cu siguranta sunt cablurile!
FiveseveN Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 @mibu, pentru ca nu trebuie sa ma uit cu microscopul la apa ca sa stiu ca e formata din doi atomi de hidrogen si unul de oxigen. http://en.wikipedia.org/wiki/Water_(properties)#History Sau nu trebuie sa bag un termometru in Sol ca sa stiu ca are cam 5500 de grade C. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Effectiv...re_300dpi_e.png http://en.wikipedia.org/wiki/Black_body Si mai important, pentru ca ce-mi place mie si cum percep eu realitatea e irelevant pentru oricare altul. @Doctor X: Ca la orice cablu vorbim despre: 0. capacitate: mult mai putin relevanta pentru ca sunt impedante de cel putin 1000 de ori mai scazute decat cele cu care lucram intre chitara si amp sau efecte. In plus, rareori folosim cablu coaxial aici. La fel, cablul va avea o inductanta parazita cu care n-are sens sa ne batem capul. 1. rezistenta: mult mai importanta, pentru ca lucram cu puteri relativ mari. A dar Arpi niste exemple apropos de cata putere se poate pierde printr-un cablu de doar 1Ohm. De asta se foloseau in trecut mai mult difuzoare de impedanta mai mare (16Ohm); acum e mai ieftin un cablu decent. Am invatat in gimnaziu ca cu cat e mai mare diametrul unui conductor cu atat rezistenta sa e mai mica. Gasesti aici un tabel care indica puterea (intensitatea mai precis, i.e. "amperajul") maxima indicata pentru mai multe diametre de fir de cupru: http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm 2. proprietatile mecanice ale materialelor: si nu numai mecanice. De exemplu argintul are cea mai mica rezistivitate (in afara de superconductori) iar cuprul e doar cu cca. 5% mai prost, dar mult mai ieftin. E destul de logic ce-ai sa folosesti, nu? Aici trebuie notat ca un cablu multifilar (cu mai multe "lite") e mai flexibil decat unul solid de acelasi diametru (duh!). Cat despre "de ce nu folosesc producatorii conectica mai buna", ajungem la aceleasi eterne considerente: pretul si obisnuinta. Primul e evident asa ca hai sa discutam despre al doilea. In restul "lumii audio live" adica in SR se foloseste XLR si Speakon si contact direct cu filet, surub etc. (v. binding post). Oamenii care se ocupa de asta sunt ingineri care stiu unde ce sa foloseasca si de ce. In contrast, chitaristii sunt de obicei traditionalisti care se sperie de orice are mai mult de 3 butoane. Chiar te mira faptul ca nu s-a schimbat nimic in 50 de ani?! Luati exemplu de la basisti
karpi Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 (edited) N-ar fi mai bine sã nu vã mai contra?i ?i sã-mi rãspunde?i la întrebãri, întru lãmurirea publicului forumist neavizat? Bãnuiesc cã fizica e numai una, nu? Acesta este un forum unde fiecare i-si sustine parerea cum o fi ea. Cei care cauta un raspuns trebuie sa-si foloseasca cunostintele ,logica,inteligenta pentru a alege ce crede el ca-i OK din discutii. Daca se discuta despre o problema este un mare avantaj daca prinzi din zbor cate o denumire al fenomenului ca sa poti cauta mai departe pe wikipedia, de unde gasesti link la alte pagini cu articole mai serioase si mai exacte. Pe scurt ca si sfat , cablu de maxim 1m lungime , multifilar cu diametru cat mai mare ( cat nu te incurca sa lipesti firul in jack ( sau ce grosime incape in montura Jack-ului). Cablurile de difuzor bifilar ( stil panglica) vandute la metru au o problema , izolatia lasa de dorit . Se gasesc de vanzare la magazinele de muzicale cabluri de dif gata facute cu doua Jack-uri la capete .Cumperi unul din acesta costa in jur de 20-30 Ron , il tai ca sa fie mai scurt la o lungime in jur de 1m si lipesti jack-ul ce l-ai dezlipit de la cealalalt capat .Si gata. La magazinul RUBIN din Timisoara a cumparat un cnoscut un asemenea cablu credea ca este cablu de instrument L-am preluat de la el si am facut cum am descris mai sus un cablu de difuzor ( cablul original de la statie a fost pierdut ???).Cablul original era foart flexibil cu o izolatie ce nu se intarea la frig si nu trecea umezeala prin ea si costa si ceva bani dar nu mai e.Diferenta de sunet fata de orice alt cablu asemanator nu se simtea .De la aceiasi statie foloseam la doua boxe si cablurile unul original special si unul facut de mine le puneam cum se nimerea , nu se observa nici o diferenta.I-mi pare rau dupa cablu caci era foarte flexibil .Am primit ceva asemanator de la un prieten si este OK. La unele cabluri de difuzor din cele "bifilare panglica " cu izolatie transparenta ce se gasesc la metru ptr HiFi trece umezeala prin izolatie se poate observa cum cocleste firul de cupru si se" innegreste" cablul .Deci nu sunt indicate ptr folosinta de lunga durata pe scena, deplasari etc etc...numai de nevoie pana faci/cumperi un cablu bun. Un cablu bun ar fi daca gasesti pe undeva din greseala , cablu vechi cu izolatie dubla de cauciuc cu miez multifilar si protectie exterioara din teszture textila.Nu se intareste niciodata la frig, izolatia este imopermeabila ,rezistenta la trambalare este mare, Cablurile noi cu camasa textila de protectie din pacate au izolatia din ceva plastic ce devine rigid la frig , izolatia la umezeala ar fi OK. Edited January 13, 2010 by karpi
karpi Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 date fiind ultimele posturi din acest topic, nu pot sa nu va reamintesc:cea mai simpla metoda sa te lamuresti cu un lucru este sa-l incerci! teoria este mirifica, insa realitatea din teren o "bate" adesea... nu inteleg dorinta ardenta de a combate ceva pe forumuri atunci cand nu ai experienta concreta a obiectului despre care se discuta. karpi, care sta bine cu teoria, nu a venit macar o data sa testeze cu manutzele lui cablurile despre care vorbesc - mai ales deosebirea dintre astea si "alealalte". asa ca a ramas cu teoria si cu "demitizarea". pacat! da, pana si jackul de iesire din amp are importanta lui. insa interesant este sa vezi care elemente au un impact mai profund asupra sunetului. iar printre acestea, cu siguranta sunt cablurile! Singura problema este ca iarasi nu esti atent si nu citesti tot ce se scrie ...asa. Nu am demitizat nimic , nu am intentia sa demitizez nimic.Am atras doar atentia asupra faptului ca "cel mai slab element dintr-un sistem hotareste calitatea intergului sistem". Deci ezact ce vrei si tu sa spui.( hehe) Respectiv daca investim intr-umn cablu calitativ ( si scump) trebuie ca si celelalte elemente sa fie la nivelul calitatii cablului ,in cazul nostru contactoare;le si firele din interiorul boxei. In rest daca cineva nu are bani sa cumpere un cablu scump conditiile minime ce ar trebui sa le indeplineasca unul DIY ar fi cele mentionate de mine si alti colegi de forum. Daca nu am incercat cablurile tale nu inseamna ca nu incerc cabluri si nu aleg ce i-mi convine din maimulte puncte de vedere..
gramsteen Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 Cablurile Evidence Audio sunt folosite de artisti de renume mondial. In mod normal, ei nu au cum sa aiba boxa de 100 de euro un cablu Siren II si un amplificator Behringer... A pune un cablu de genul asta la scule pentru amatori sau semi-profesionale, e ca si cand ai pune motor de Lamborghini pe un sasiu de Trabant. Vorba aia, cu o floare nu se face primavara. Daca nu-ti permiti sa incerci , nu-ti permiti. Dar nici nu ai ce comenta despre ele, in cazul asta. Adevarul e ca daca nu ai scule bune, nu are rost sa-ti iei cabluri bune intre ele.
karpi Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 Am un prieten care si-a cumparat cabluri mega scumpe ptr. instalatia sa *** hI-fI *** (? !). Un singur lucru sa mentionez , cablurile erau mai scumpe decat tot ce avea . Prietenul era in culmea fericirii , extaziat de nu se mai putea . Ce mai , era fericit ca are cabluri super ,si atat.
FiveseveN Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Uitasem ca Rod Elliot a analizat problema in mai mult decat suficient detaliu, altfel il mentionam de la inceput: http://sound.westhost.com/cables.htm (n-ar strica sa cititi toate cele 6 parti).
mihaitarta Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Uitasem ca Rod Elliot a analizat problema in mai mult decat suficient detaliu, altfel il mentionam de la inceput: http://sound.westhost.com/cables.htm (n-ar strica sa cititi toate cele 6 parti). INTERESANT
mihaitarta Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 (edited) Singura problema este ca iarasi nu esti atent si nu citesti tot ce se scrie ...asa. Nu am demitizat nimic , nu am intentia sa demitizez nimic.Am atras doar atentia asupra faptului ca "cel mai slab element dintr-un sistem hotareste calitatea intergului sistem". Deci ezact ce vrei si tu sa spui.( hehe) Respectiv daca investim intr-umn cablu calitativ ( si scump) trebuie ca si celelalte elemente sa fie la nivelul calitatii cablului ,in cazul nostru contactoare;le si firele din interiorul boxei. In rest daca cineva nu are bani sa cumpere un cablu scump conditiile minime ce ar trebui sa le indeplineasca unul DIY ar fi cele mentionate de mine si alti colegi de forum. Daca nu am incercat cablurile tale nu inseamna ca nu incerc cabluri si nu aleg ce i-mi convine din maimulte puncte de vedere.. Foarte adevarat. Dupa cum dadea cineva pe un forum un exemplu foarte haios: Sa pui un cablu cu fir de diametru mare care intra intro boxa cablata intern cu fire mai subtiri si sa te astepti la diferente e ca si cum ti-ai mari (doar) gaura de scurgere de la chiuveta (fara sa schimbi teava) si sa te astepti sa evacueze mai multa apa ) Edited January 15, 2010 by mihaitarta
George Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Uitasem ca Rod Elliot a analizat problema in mai mult decat suficient detaliu, altfel il mentionam de la inceput: http://sound.westhost.com/cables.htm (n-ar strica sa cititi toate cele 6 parti). Unul din cele mai bune linkuri postate pe RGC. Cine are mintea deschisa o sa inteleaga, pentru restul am o vorba: "Fiecare e domn pe banii lui".
gramsteen Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Unul din cele mai bune linkuri postate pe RGC. Cine are mintea deschisa o sa inteleaga, pentru restul am o vorba: "Fiecare e domn pe banii lui". Asta e de parca ai putea avea ceva de calitate dar ieftin. E absurd ca o boxa produsa de un fabricant de renume, sa aiba conectica de calitate proasta. Daca ai un amp bun si o boxa buna, ele merita sa fie conectate cu un cablu bun. Acum noh, Mircea nu incerca sa vanda ceva aici, ci doar a atras atentia la ce a testat el. Si se pricepe foarte bine la chestiunile astea, nu are nevoie sa caute pe net. LA cautat pe net ne pricepem toti. De exemplu: Eu nu ma pricep la fizica atomica...insa imediat va pot arata link uri (din care pesonal, nu inteleg nimic).
FiveseveN Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 din care pesonal, nu inteleg nimic Daca continuam aceeasi abstractie... ce e de facut intr-o astfel de situatie, cand vrei sa iei o decizie informata in legatura cu un subiect pe care nu-l intelegi suficient? 1. Faci un efort intelectual si studiezi fenomenologia pana intelegi. 2. Te consulti cu cineva care cunoaste mai bine decat tine problema (i.e. un "specialist") si/sau te bazezi pe "intelepciunea majoritatii". Daca vrei si argumente insa, n-ai ce face, revenim la punctul 1. Fara indoiala "un amp bun si o boxa buna, merita sa fie conectate cu un cablu bun". Dar ce inseamna "cablu bun"? Asta-i intrebarea. Si ce inseamna "suficient de bun" pentru o anumita situatie? In high-end audio in special ar trebui sa fie evident faptul ca scump nu e echivalent cu bun. http://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good
Squier Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 (edited) @dani :cred ca a inteles toata lumea din ce s-a discutat intre colegii de forum faptul ca este inutila investitia intr-un cablu de calitate superioara atata timp cat sculele pe care le conectezi nu sunt de prima calitate.De asemenea,daca ai scule foarte bune,e pacat sa le tratezi cu o gioarsa de cablu. Acum de exemplu,daca aveai combo,iti mai puneai intrebarea ce cablu e intre difuzor si portiunea de amplificare?Uite eu am in Mesa Studio 22+ un cabluletz firav cu o mufa Switchcraft,totusi ceva mi spune ca nu e ultima gioarsa(chiar dc n-am dovada clara ci decat reputatia Mesa). Acum eu te sfatuiesc sa faci asa: ori iei un cablu foarte scump si te simti implinit si scapi de o grija (evident apoi treci la urmatoarea,stim cu totii sentimentul ) ,ori te multumesti cu ceva ok care sa nu faca gauri prin portofel.Pana la urma,ce ti place tie ,aia e ok Spor la treaba @Fiveseven : imi plac "pastilele" astea pe care le arunci pe forum gen:"ce inseamna un cablu bun" sau "cablu ok pt aplicatia X",sunt foarte utile pt cei care vor sa afle mai multe.Totusi,reamintesc ca ghitaristii mai canta si pt acel "mojo",acea placere personala,acu' daca pe cineva il coafeaza un speaker cable de jdemii de lei noi si ii da placerea aia de a canta...excelent pt el:) Edited January 15, 2010 by Squier
George Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Sa nu uitam ca degeaba iei un cablu foarte bun de cabinet, daca nu ai un cablu de alimentare pe masura. Am auzit ca nu ai cum sa auzi diferenta intre un cablu de veioza si un Lyric HG sau Van Der Hul daca nu ai si un cablu de alimentare din seria superioara Siltech
gramsteen Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Adica o cucoana care vrea sa spele rufe...sa nu faca asta pana nu intelege care masina de spalat e mai buna si nicidecum sa o foloseasca pana nu stie si de ce si cum functioneaza.
Guest Legion Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Adica o cucoana care vrea sa spele rufe...sa nu faca asta pana nu intelege care masina de spalat e mai buna si nicidecum sa o foloseasca pana nu stie si de ce si cum functioneaza. Sau poate ar fi mai bine sa o lasi mai moale cu atitudinea asta obscurantista pe care o afisezi de fiecara data cand se vine cu argumente concrete.
mihaitarta Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Mai, eu am 2 cabluri de boxa evidence siren II. Elementele "palpabile", respectiv, jack-uri, lipituri, izolatii, invelis exterior sunt de nota 10. Insa eu nu aud diferenta intre astea si cablul de boxa la metru de la Dioda lipit tot pe jack-uri Neutrik. S-ar putea sa n-am eu urechea suficient de antrenata ca sa aud, dar nici nu-mi bat capul cu acel gen de diferente intre scule pe care nu le poti observa decat "sub microscop". Parerea mea personala este ca diferentele care conteaza te izbesc din prima secunda, si pentru mine nu a fost cazul aici. Cu toate astea nu-mi pare rau ca le-am luat, dar cred ca se exagereaza/abereaza major la capitolul cabluri, si chestia asta se propaga de atata timp din acelasi motiv pt care 99% dintre review-urile de pe net la orice scula sunt pozitive.
Squier Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Parerea mea personala este ca diferentele care conteaza te izbesc din prima secunda, si pentru mine nu a fost cazul aici.Cu toate astea nu-mi pare rau ca le-am luat, dar cred ca se exagereaza/abereaza major la capitolul cabluri, si chestia asta se propaga de atata timp din acelasi motiv pt care 99% dintre review-urile de pe net la orice scula sunt pozitive. da,sa luam de exemplu harmony central.acolo poate posta un review absolut oricine si peste tot spiritul de turma se poate aplica(daca ala zice ca e bun....sa zic si eu,sa ma dau cunoscator)
mihaitarta Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 da,sa luam de exemplu harmony central.acolo poate posta un review absolut oricine si peste tot spiritul de turma se poate aplica(daca ala zice ca e bun....sa zic si eu,sa ma dau cunoscator) Si asta, dar in primul rand cine a cumparat o scula si a mai si dat o gramada de bani, intotdeauna o sa aiba pretentia sa lase impresia ca si-a luat cea mai tare chestie, cu toate ca lucrurile s-ar putea sa nu stea chiar asa. E un fel de mandrie din cauza careia toate review-urile de pe net sunt zero barat si din cauza careia vor fi foarte putini cei care vor recunoaste ca au dat x euro pe un cablu cand puteau sa dea x/3 in cam aceleasi conditii de calitate perceputa.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now