www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

am simtit nevoia sa deschid un topic nou, pentru pasionatii de blues, unde sa punem tara la cale.

incepatori, avansati, nu conteaza, toti avem de invatat unii de la altii.

in prima faza, am putea sa discutam despre structuri armonice - cine mai stie alte progresii in afara de I-IV-V (8-12 masuri, etc.)??

Edited by carramba
  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

nu ne putem compara cu el, dar de cantat blues, incercam..

buddy guy e un mare bluesman, si cred ca e printre cei mai buni chitaristi de blues de culoare (tehnic vorbind)

in plus, e un showman perfect.

am un dvd cu crossroads guitar festival, da-mi un pm si vorbim.

aviz amatorilor. :)

Posted

Salutam initiativa Carramba !

Asteptam de mult asa ceva !

Pentru cei pasionati dar care sunt la inceput, le recomand

urmatoarele :

Posted

da///eternul BLUES....c sa zic.....oricum daca vreti sa invatati .....ascultati Willie Dixon.....se zice ca daca o mel blues are succes ...sigur e compusa d Dixon....asa ca ...ascultati si SIMTITI....atat...restul vine d la sine...

Posted (edited)

io pasionat de bluz...si de invatat tre sa recunosc ca cel mai bine am invatat ascultand mult bluz...si ascultandu-l nu doar auzindu-l...adik am luat frumos si m-am uitat peste structura de bluz, prinderile de acorduri de septima majore minore etc, septima micsorata si alte alea, gama de bluz invatata de la un preten si apoi da-i cu ascultatu...si de cantat bluz cant foarte confortabil, adik sunt putine chestii care sa-mi faca atat de multa placere cand le cant cum imi face bluzul...din preferatii mei la capitolu asta sunt Stevie Ray Vaughan, BB King, Clapton (mai rezervat), Mayall, HENDRIX, Otis Rush, Buddy Guy (!!!), Robert Cray...mai sunt multi multi multi multi...

Edited by ilun
Posted

Apropo de discutzia aceasta, Tocmai incep sa descopar blues-ul si as vrea sa invat si eu sa pot sa ma misc cat de cat pe un backing de blues. Va rog spunetz-i si mie ce ar trebui sa studiez pt asa cev ? acorduri , game, tehnici... nu neaparat descrierea dar numele lor ca sa stiu ce sa caut, ce game ce acorduri sunt folosite in blues... (poate e o intrebare de newbie ) dar cam asta sunt eu la blues :) inafara de gama de blues care o stiu doar versiunea changed si cea cu 3 note pe coarda mai mult nush ce folosesti la blues.

Guest Raskolnikov
Posted (edited)

Si eu am simtit mereu nevoia unui asemenea topic, insa din lipsa de timp sau altceva nu am reusit sa-l initiez.

Ceea ce as vrea eu este sa incercam sa pastram acest topic lipsit de genul de posturi: "vezi site-ul cutare, sau vezi

lucrarea cutare" sau genul de copy/paste de pagini intregi de informatii de pe internet sau din alta parte. Cu totii stim ca

exista o gramada de documentatie, nu asta ne lipseste, cred, ci intelegerea ei. Adica daca cineva prezinta un lick, o

armonie, o tehnica, o gama, etc.(nu conteaza provenienta) sa dea si niste explicatii, de ce, de unde, cum, eventual

exemplificare audio, - cum spune mai sus Carramba sa putem invata unii de la altii.

Personal nu-mi place stilul asta (nu ma feresc sa il numesc romanesc): "vrei sa inveti blues? asculta-l pe Cutarescu, e cel

mai tare, restul vine de la sine". Hai sa mergem mai departe si sa spunem de ce este deosebit artistul, ce are specific?,

tehnica, sound, muzicalitate, ce ne place, ce nu ne place, ce am putea invata de la el. Sunt o gramada de trucuri de invatat

iar unele nu vin de la sine.

 

Revenind la subiect vreau sa prezint o motiv des utilizat in blues, atat in linia vocala, cat si in solo si armonie:

IV-bIII-I. Il intalnim sub diferite forme in piese ca Mannish Boy - Muddy Waters, Voodoo Chile - Jimi Hendrix, Fleetwood Mac

(Peter Green) - World Keeps on Turning, Roadhouse Blues - The Doors si multe altele.

In gama E major IV-bIII-I inseamna A-G-E. Iata cateva exemple:

 


|----------------------------|
|----------------------------|
|----------------------------|
|----------------------------| Se repeta
|----------------------------|
|--0--0--0--0--0--0--5--3----|
  E 

|----------------------------|
|--------------------2---0---|
|--------------------2---0---|
|-------------------(2)-(0)--| Se repeta
|--2-------------------------|
|--0--0--0--0--0--0----------|
  E				 A   G

|----------------------------|
|----------------------------|
|----------------------------|
|--------------------2-------| Se repeta
|--2-----------------0--5----|
|--0--0--0--0--0--0-----3----|
  E				 A  G

|----------------------------|
|--------------------3--2----|
|--1-----------------4--2----|
|--2-----------------5--2----| Se repeta
|--2-----------------5--0----|
|-----0--0--0--0--0----------|
  E				 G  A

Edited by Raskolnikov
Posted (edited)

exact asta doream de la topic si nu-mi pare rau ca l-am deschis - reactiile voastre, care inseamna ca sunteti interesati, pasionati, etc.

ok, mi-a scris cineva un pm cu niste intrebari pertinente, la care o sa incerc sa raspund:

ce game folosesti in blues?

asta e o intrebare care solicita putin neuronul meu, dar incerc sa fac fata - in blues folosesti pentatonica (minora / majora) daca vrei sa fii sigur ca suna a blues in mod explicit - adica oricine te asculta stie ca aia ce faci tu acolo e blues (sau macar asta incerci :) ).

poti folosi, si eu folosesc scale majore, minore (armonice si melodice), care pot sa sune super -beton chiar daca piesa e intr-o gama majora.

Important e sa incerci in permanenta sonoritati noi, dar sa ai inspiratia, talentul, norocul :) sa sune ok, sa fie din filmul corect. Trebuie sa creeze starea de blues, ca e o stare, pana la urma, si nu bat campii numai ca sa fac filozofie ieftina, ci spun asta pentru ca altfel suna colturos tare si nu transmiti nimanui nimic, ori blues-ul este about sharing and stuff

tipuri de acorduri folosite la armonie

m7, 7, 7-9, 7-9+, dim, maj7, care nu au niste prinderi foarte complicate (si, evident, multe altele, dar cam astea sunt principalele, cred)

eu incerc sa utilizez la maxim mijloacele de expresie caracteristice blues-ului - bending-ul (pe care inca nu-l stapanesc cum as vrea), slide-ul, hammering-ul si, important, vibrato, care in cazul blues-ului autentic este putin diferit de ce stim despre vibrato, doar ca nu vad cum as putea sa descriu cu cuvinte tehnica asta (extrem de dificila) - vezi Bessie Smith.

bafta

Edited by carramba
Posted

uite o chestie care foloseste la obtinerea sound-ului de bluz...sorry pt forma primitiva in care o prezint...

sa zicem ca e in la minor

 

|-------------------------------------------------------------5---8-|

|----------------------------------------------------5---8----------|

|-------------------------------------5--7--<8>-------------------|

|--------------------------5---7------------------------------------|

|-----------5-<6>-7-----------------------------------------------|

|---5---8-----------------------------------------------------------|

 

...notele alea <intre paranteze> sunt cele esentiale pt soundul bluzzy...mici variante de pentatonica...

Guest Baumwolle
Posted

Acestea sunt asa-numitele "blue notes", nu?

Guest lp2005
Posted

Acestea sunt asa-numitele "blue notes", nu?

 

Yes, those are the "blue notes". Add those to the pentatonic scale and "you've got the blues" (only the scale ...).

Posted (edited)
Yes, those are the "blue notes". Add those to the pentatonic scale and "you've got the blues" (only the scale ...).

 

 

For gad seic dud , parleaza romaneste, je t'enpris, caci suntem pe un forum romanesc afterall. it looks laic iu andarstend priti uel limba romana.danke schon!

 

Mii de scuze pentru pe langa topic :)

Edited by s0rin
Posted

Eu mai folosesc gama 1 b3 4 5 bb7 sau 1 3 4 5 b7.

Le combin pe astea cu pentatonica obisnuita(1 b3 4 5 b7).Mai folosesc si mixolidianul (1 2 3 4 5 6 b7).Si bine inteles nota blue (4# sau b5).

Oricum, de multe ori schimb gamele astea intr-o fraza.Le folosesc combinat.

Guest Raskolnikov
Posted (edited)

Ceea a ce a prezentat Ilun mai sus este foarte important, majoritate lick-urilor de blues graviteaza in aceasta zona. Transpunerea pozitiile acestor note pe tot griful e urmatorul pas si reprezinta o baza care trebuie stiuta.

 

Blues-manii titrati adauga la solourile lor in plus si alte note din gama majora, minora sau din acordurile folosite in armonia piesei (cum ne spun Carramba si Shreder). Lucrul asta nu are neaparat o regula ci tine mai mult de feeling. Putem insa invata (copia, fura) de la ei diferite lick-uri pe care sa le folosim la momentul potrivit.

 

Unele lick-urile se potrivesc mai bine in anumite locuri. In functie de locul in care apar se poate face o mica clasificare: in a 12-a masura si cateodata in prima (turnaround), la trecerea din I in IV (masurile 2 si 5), la trecerea din I in V (masura 9). Ma refer aici la 12/bar, puteti lua drept referinta prima imagine inserata de m_man mai sus. Cunoasterea cat mai multor lick-uri si a locului unde se potrivesc da o siguranta in solo si posibilitatea de a face cat mai multe combinatii.

 

Voi reveni cu cateva lick-uri care imi plac mie. Daca aveti prin buzunare si voi asa ceva nu ezitati.

Edited by Raskolnikov
  • 3 months later...
Guest Fenderash
Posted

In general eu ma descurc cu pentatonicele si minore si majore,dar nici cu gamele nu stau prea prost.Ce`i drept imi place foarte mult La minorul pentru un blues mai "lent" sa`i spun asa si ceva major,un Re eventual pentru o chestie ceva mai rapida.

 

PS. Misto rau topicul.Keep up the good work.

Posted

salut!

intr-adevar sunt importante gemele pe care improvizam dar cred ca si mai important este modul in care se trece de la o gama la alta intr-o oarecare progresie ... nu???

eu spre exemplu construiesc in special pe pentatonic minor si in functie de cum imi suna mai adaug cate ceva din gama de blues colorand cu un tras de corzi sau alte tehnici sau efecte dar mi se pare destul de greu atunci cand tre` sa trec de la o tonalitate la alta si sa mai si pastrez ideea frazei parca ... e mai greu.

voi cum procedati?

multumesc!

Guest MastaBlasta
Posted

@bones:super tare fisierul...muchos gracias!

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Guest cosmin.
Posted

parerea mea e ca blues-ul cantat la chitara se aude foarte bine imbinat cu o muzicuta asa ca va recomand sa va luati si o muzicuta si sa va convingeti si ca sa cantati in paralel va luati si un cadru de pus muzicuta in el si se atarna de gat(nu stiu cum se cheama :) )

 

 

si era sa uit Carramba, cand aud si eu formatia teamsters blues band la Bacau sau macar albumu care urmeaza sa-l lansati la costinesti

Posted (edited)

parerea mea e ca blues-ul cantat la chitara se aude foarte bine imbinat cu o muzicuta asa ca va recomand sa va luati si o muzicuta si sa va convingeti si ca sa cantati in paralel va luati si un cadru de pus muzicuta in el si se atarna de gat(nu stiu cum se cheama :) )

si era sa uit Carramba, cand aud si eu formatia teamsters blues band la Bacau sau macar albumu care urmeaza sa-l lansati la costinesti

nu lansam album, deocamdata, o sa apara un CD cu o piesa teamsters, reinterpretare a unui motiv popular, care dupa parerea noastra suna beton :) sper sa coincida cu a publicului :)

ca sa ne auzi in bacau, trimite-mi un pm cu contacte ceva de pe-acolo (un club, un nr. de tel., un site) si daca e loc, promitem ca venim la inceputul lui octombrie.

 

cat despre stativul de muzicuta, nu il recomand dintr-un motiv simplu - expresivitatea la acest instrument are mare legatura cu PRIZA (modul in care o prinzi cu mana :( ), ori daca mainile iti sunt ocupate cu chitara, bending-uri si wah-uri mai de vara. see?

Edited by carramba
Posted

gama de blues , pentatonica maj si minora ar fi destul.

 

Dar trebe sa ai bluesul in tine , feelingul , altfel vei exersa game pana la capatul vietii si nu veii intelege nimic.

Bluesul trebuie sa-l simti nu exista nici un fel de explicatie super desteapta , in fond ca si toata muzica care trebuie simtita .

Prin exercitii ati poti dezvolta tehnica ca sa poti interpreta cea ce simti .

Daca nu simti nimic ramai la exercitii .

 

Organizati si voi "duel" de blues,si vor fi multi care o sa se dezvolte in aceasta directie.

 

este suficient sa incepeti cu 12 bar blues .Ca sa prindeti structura .

 

in rest sunt numai mici "devieri" .

Guest claxonn
Posted
gama de blues , pentatonica maj si minora ar fi destul.

 

...

 

este suficient sa incepeti cu 12 bar blues .Ca sa prindeti structura .

 

1. Ce inseamna 12 bar blues? stuctura?

 

2. De vre-o 5 luni tot zdrangan pe cele 3 game de mai sus, improvizand aiurea pe backtrack-uri de blues. Nu stiu insa daca e o idee buna sa canti asa.. la "plesneala". Dpdv al tehnicii ce trebuie studiat la blues pentru inceput in afara de game?

Posted

@ claxonn - structuri armonice...multa armonie, sa stii de ce canti nota AIA nu alta in locul ALA si nu altundeva...sunt de cord cu karpi pana la un punct..daca vrei sa canti un blues cat mai complet, ai nevoie de teorie ca de aer, trebuie sa stii sa iesi din I IV V :)

mie mi-a luat cativa ani si inca mai studiez.

dar trebuie o abordare complexa - intai trebuie sa asculti foarte multa muzica, asta va face ca tu sa descoperi cum devine cazul cu blues-ul si sa intuiesti cam in ce zona te afli cand canti o piesa (zona stilistica, armonica, melodica, etc.. - la asta ma refer).

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.