www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

chitara noua si dispunerea corzilor din fabricatie


Dana Marianna
 Share

Recommended Posts

Buna,

Deschisesem un subiect anterior despre faptul ca am o problema la chitara noua acustica, pe care o cumparasem de doua saptamani.

Nu mai mai avut chitara si nu mai cantasem de foarte multi ani. Acum cu chitara noua ma dor degetele. 

Am primit multe raspunsuri aici pe forum care m-au ajutat sa trec peste moment. Am perseverat sa ma obisnuiesc cu chitara. Chiar am compus, am facut compozitii.

Totusi, dupa o luna si ceva nu am ajuns la performanta sa spun ca nu ma mai dor degetele de loc iar chitara suna impecabil fara pacaneli. 

Am mai progresat dar am ajuns iar intr-o infundatura cand imi zic ca trebuie sa fac ceva cu ea pentru ca nu pot tine degetele pe ea sa sune impecabil.

Eu ma bucurasem de rezonanta pe care o ofera chitara, pentru ca are o rezonanta care ma satisface si zic ca este foarte buna. De aceea nu am vrut sa-i schimb setul de corzi care sunt groase. Din discutiile cu voi, dar am mai intrebat si un alt chitarist, mi-am dat seama ca  am totusi o problema la chitara legata de spatiul mare dintre corzi si gatul chitarei. pentru ca pe o chitara elecrica care are spatiul mai mic degetele imi merg mult mai bine si fara sa ma doara.

Eu am primit aici doua oferte pentru set up de chitara, dar eu stau in Militari si sediile sunt cam prea departe de mine.

Si problema care m-ar interesa ar fi legata doar de acest spatiu dintre corzi si chitara care este cam mare si imi ingreuneaza miscarea. ma intristeaza ca nu pot avea un sunet plin si frumos.

Cei care stiti cum este cantatul la chitara, va rog sa-mi spuneti ce legatura este intre rezonanta chitarei, sunetul plin si frumos si spatiul acesta dintre corzi si gatul chitarei. 

Daca as micsora spatiul printr-o interventie de manopera, ar fi afectata rezonanta si sunetul chitarei? Pentru ca eu nu vreau s-o afecteze. Sau am nevoie sa depun eforturi mari in continuare ca sa ma experimentez? Uf As prefera s-o pot ingineri cumva din manopera ca sa imi fie mai usor. Dar nici sa pierd calitatea rezonantei.

In final, in functie de rezultatul sfaturilor primite, daca poate cineva sa ma ajute cu aceasta manevra de manopera legata de micsorarea spatiului dintre chitara si gatul chitarei, la un pret convenabil cat de cat, nu prea mare. Si intr-o zona nu prea indepartata, pe cat posibil. Pentru ca daca va trebui sa fac drum lung in final va trebui sa-l fac, dar daca gasesc mai aproape ar fi mult mai bine.

Astept raspuns de la voi. Va rog. Multumesc.

 

 

Link to comment
Share on other sites

“Spațiul ăla dintre corzi și fretboard” se numește “action”/ “acțiune”. El poate fi (prea) mare din două cauze: 1) cauze constructive, adică așa e chitara, și 2) setup. Dacă la chitara ta e prezentă prima dintre cauze (adică ai cumpărat ceva ieftin și prost, sau un model nepotrivit, căci există modele care presupun o acțiune mai mare), nu e mare lucru de făcut. Trebuie să continui până nu te mai dor degetele. Dacă e vorba de cauza a doua, fără un setup ca lumea nu ai cum scăpa de acțiunea prea înaltă. Dacă tu consideri că distanța din Militari până altundeva în București e prea mare, atunci întreabă-te cât de mare (și de adevărată) e pasiunea ta pentru chitară: probabil, spre deloc.

Din ceea ce scrii, rezultă că habar n-ai ce faci și cu ce se “mănâncă” instrumentul. Un sfat onest ar fi să iei niște lecții la un profesor (care te-ar putea învăța și să alegi, și să reglezi instrumentul, deși la acustică e mai complicat). Un alt sfat ar fi ca măcar să-ți procuri un manual de chitară și să încerci, atât cât poți, să îl urmezi.

P. S. Dacă nu știi să transcrii ceea ce crezi că ai compus în partituri sau măcar în tabulaturi de chitară, nu-ți face iluzii: nu ai compus nimic. Nu pune oiștea înaintea carului. Întâi învață abc-ul, după aia… poți zbura. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Merci de raspuns. Fara sa stii despre ce este vorba in totalitate te grabesti sa arunci cu lucruri care nu isi aveau rostul. Ma intreb daca tu ai compus vreodata vreo muzica ca sa vii sa imi argumentezi cu ceva concret. Si da se poate sa compui fara prea multe complicatii pentru ca rezultatul este cel care se vede. Nu anii de zile in care ai impresia ca depui efort fara niciun rezultat. Nu spun despre mine ca as fi vreo virtuoasa sau ca mi-as preamari rezultatele, dar inainte sa vezi lucruri concrete, te-as ruga sa te feresti sa arunci cu cuvinte care suna aversiune. Pentru ca lucrurile se pot intampla pur si simplu, fara reguli stabilite, exista si talente, nu am spus neaparat despre mine. Cand ai argumenete cu exemple concrete atunci le poti arata in mod real. Altfel sunt doar vorbe aruncate, Iar subiectul era doar despre instrument in sine de manopera/fabricatie la carenu ma pricep. Aici era un forum prietensc. Daca poti da un sfat bine, daca nu , cele negative nu-si au locul pentru ca nu m-am implicat in polemica despre calitatea rezultatului muzical. ca sa nu mai spun ca ai deja un razboi neargumentat.  Si da, intreb daca mai exista cineva in Bucuresti si in alte zone care se poate ocupa de o manevra din aceasta mecanica si la un pret accesibil. iarasi nu vad ce aversiune pornita. Calm down! Nu are nicio legatura cu un forum sociabil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

E foarte greu să înveți pe cineva care nu ascultă, vorbește singur și crede că știe.

Eu știu, înainte de toate, ce e aia “acțiune” și ce legătură există între ea și felul în care se cântă și sună chitara.

Reglarea acțiunii la o chitară acustică este ceva mai limitată și mai complicată, în principiu, decât la electrică. De aceea, n-o poate face oricine și, implicit, costă (mult, puțin… asta e o apreciere relativă).

Dar degetele nu dor de la acțiune. Chitara poate suna mai snappy sau mai groovy în funcție de acțiune, însă limita de coborâre a acesteia e constructivă, nu în funcție de degetele celui care cântă.

Asta e tot. Lista lutierilor din București e destul de scurtă și se află pe RGC. Eu îl recomand pe dl Eugen Crețu (vezi că e un domn, adică un om educat), care are avantajul că se pricepe foarte bine la acustice. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Părerea mea e că dacă vai, în București sunt "prea departe" sediile, de parcă trebuie să mergi o zi pe jos prin viscol și noroi, înseamnă că nu te arde pe tine problema suficient de tare 🙂 

De ce vii și te plângi pe forum în loc să mergi la un atelier, numai tu știi. Dacă te-ar durea buricele degetelor suficient ai prefera să formezi un nr. de taxi și să mergi cu ea la aranjat în loc să scrii romane despre cum ți-a fost lene să parcurgi niște informații de bază despre instrument. Vai, se strică rezonanța? Vai, nu mai e chitara magică dacă e aranjată să poți cânta comod pe ea fără să îți tai degetele? Sorry, nici nu meritai răspuns.

Edited by apocapsile
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

multumesc pentru raspuns in cazul intentiei transmise printre aversiuni. Pe de alta parte, cred ca e vorba de cam multa frustrare in viata. adunata in virgulele si offurile mesajelor. E un forum si cu asta basta.  Cred ca esti cam urat asa cel care arunci una alta :)) Se cam ascunde ceva nasol prin viata voastra. Nu e vina mea. Eu doar multumesc pentru intentia unei informatii transmisa printre spume. Sper sa-mi fie de folos.  Bucurie sa va fie!

Link to comment
Share on other sites

Ba baietzi, eu zic sa nu va aprindeti asa, nu cred ca e cazul sa aducem aici in discutie talentul cuiva fata de dorinta de a canta la chitara. Acum ca sa raspund clar si la obiect un instrument setat corect te ajuta sa iti imbunatatesti prestatia artistica si suna mai corect decat unul nesetat. Cand spun corect ma refer in primul rand la intonatia instrumentui, dar si la sunet. Nu sunt adeptul corzilor inalte, dar nici cele reglate prea jos nu sunt ok. Un lutier bun va sti sa seteze un instrument acolo unde ofera cel mai bun compromis intre comoditatea de a canta si sunet/rezonanta. Iar ca sa raspund concret la problema initiatorului topicului eu stiu cativa care au atelierele in apropierea statiilor de metrou, deci cat de cat la indemana. Din pacate in Militari nu stiu pe nimeni. Daca doreste cateva recomandari le pot da intr-un mesaj privat.

Si ca sa termin postul recomand tuturor sa abordeze un ton cat mai relaxat, injuriile nu isi au locul aici, daca putem sa ajutam bine, daca nu, cel mai bine sa ne abtinem, e si asta tot un ajutor cateodata.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Dana Marianna said:

multumesc pentru raspuns in cazul intentiei transmise printre aversiuni. Pe de alta parte, cred ca e vorba de cam multa frustrare in viata. adunata in virgulele si offurile mesajelor. E un forum si cu asta basta.  Cred ca esti cam urat asa cel care arunci una alta :)) Se cam ascunde ceva nasol prin viata voastra. Nu e vina mea. Eu doar multumesc pentru intentia unei informatii transmisa printre spume. Sper sa-mi fie de folos.  Bucurie sa va fie!

Faci presupuneri despre chitare, despre frustrările altora, cu presupuneri nu ajungi prea departe.

Cum spuneam, există deja și aici și pe aiurea, ca să nu zic mură-n gură pe youtube nenumărate informații de bază despre ce și cum cu reglatul unei chitare, cum se numesc componentele, care-i compromisul pe care îl caută cineva care încearcă să regleze un instrument. Trebuie doar să vrei.

Iar să deschizi încă un topic cu bla bla și generalităti în loc să te informezi puțin în avans, folosind chiar și numai funcția de căutare de pe forum, trădează o oarecare proastă creștere și lipsă de considerație față de timpul ălora care-ți răspund, dar și față de alții care ar putea scormoni ulterior prin forum ca să găsească 10000000 de subiecte deschise pe aceeași temă dar în alte cuvinte.

Ce vrei, să ți se zică (aici pe forum pentru a mia oară cred) că dacă modifici înălțimea coardelor trebuie modificări și la cordar pentru ca intoinația să fie corectă, că e posibil să necesite o planare și o aranjare a tastelor coborârea în cazul în care nu-s tastele bine planate din fabrică? Că dacă reduci, în funcție de construcția instrumentului, sub un anumit nivel înălțimea la care stau coardele, o să înceapă să sune a tigaie deși se va cânta ușor? Găsești toate chestiile astea.

Și sorry, nu înțeleg. Cineva care are ore de băgat în frecat chitara cred că se poate sui cu ea chiar și fără husă (care nu costă o avere oricum) într-un mijloc de transport până la un atelier. Așa sunt eu, mai naiv, cred în minuni :)

Link to comment
Share on other sites

… Iar unii colegi ai noștri, în loc să citească și să vadă despre ce e vorba în propoziție – nu neștiința e problema, ci proasta creștere –, ne iau de sus și, chipurile, ne îndeamnă (tot pe noi!) la… calm…

Încă aștept cea mai mică dovadă că recomandările de a lua lecții cu un  profesor, de a utiliza un manual pentru începători sau de a apela la serviciile unuia dintre cei mai cunoscuți lutieri din București reprezintă un semn de inflamare sau de enervare.

Link to comment
Share on other sites

Stimate coleg, nu te-a luat nimeni de sus, mie mi se pare ca lucrurile se pot aranja mai elegant de atat, datul cu bata in balta nu e o solutie, mi se pare mult mai elegant sa atragi atentia ca problema a fost discutata de mai multe ori si sa recomanzi functia search a forumului. Ce se intampla dupa este fix la latitudinea initiatorului topicului. Daca raspunsurile erau ceva mai calme sigur nu se ajungea aici. Si eu am termiant aici, nu ma mai bag in polemici inutile

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Distinse coleg, se pare că într-adevăr n-ai citit.

Exact asta am spus: că lista posibililor lutieri se găsește pe forum, e nevoie doar de o căutare.

Cât privește datul cu bățul în baltă, reiterez rugămintea de mai sus: aștept o probă cât de mică. A-i spune unui începător că până și pentru “Un’ te duci tu, mielule” e nevoie de puțin studiu muzical e o atitudine onestă. Falsele încurajări de tipul “ești talentat, vei ajunge la stele”, fără corolarul “dacă depui un pic de efort”, nu sunt.

Dacă nu v-ați fi băgat fără să citiți nu s-ar fi ajuns aici. 

Link to comment
Share on other sites

Lasand pacalicii de serviciu la o parte, distanta dintre corzi si taste poate fi reglata in 2 moduri:

1. Schimband curbura gatului chitarii.

2. Umbland la bridge (partea unde se "termina" corzile in dreapta) astfel incat el sa fie mai scund sau mai apropiat de corp.

Daca vorbim de o chitara acustica, depinzand de marca, varianta 2 poate fi destul de complicata, asa ca ramane in principiu varianta 1. Daca ai o chitara ieftina, si varianta 1 e discutabila, pentru ca e posibil ca mecanismul de reglare a gatului sa nu functioneze foarte exact, si deci sa nu poti sa ajustezi cum trebuie gatul.

O alta varianta e sa pui corzi mai subtiri decat cele pe care le ai acum si sa cresti incet incet grosimea. Poti sa incerci un set cu coarda cea mai subtire de .09 sau .10, in felul asta corzile o sa traga mai putin de gat, gatul o sa fie mai drept si corzile mai apropiate de el. In plus, corzile in sine sunt mai moi si mai usor de apasat. Dupa ce te obisnuiesti cu .10, treci la .11, stai putin cu .11 pana e confortabil, treci apoi la .12 si tot asa pana ajungi la grosimea corzilor pe care le ai acum montate (cel mai probabil .12 sau .13 daca spui ca sunt groase), cu toate ca e posibil sa te opresti undeva pe drum, daca e mai confortabil. De sunat, suna la fel de bine sau rezonant orice grosime de corzi, parerea mea. Daca sunt diferente, sunt mult prea mici ca sa conteze acum la inceput. Important acum e sa iti fie tie usor si confortabil sa canti, ca sa poti sa te distrezi, ca altfel ajungi ca tristetile astea de oameni care se iau de incepatori ca nu stiu chestii.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Eu m-am bagat in discutie pentru ca aveam impresia ca este un forum civilizat. Ma cunosc destui colegi de forum si cred ca am cunostinte in legatura cu instrumentele mai multe decat marea majoritate a celor care frecventeaza forumul. Cu toate acestea nu incerc sa fac afirmatii gratuite despre oameni pe care nu ii cunosc, si in nici un caz nu cred ca ma incadrez in categoria tiriplici. Genul asta de afirmatii despre colegi care iti atrag atentia ca s-a depasit putin tonul civilizat denota proasta crestere. Nu avem nimic de demonstrat, nici colegilor si nici celor care intra aici sa ceara un sfat. Daca nu il puteti furniza in mod civilizat mai bine abtineti-va.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu despre dumneavoastră era vorba, distinse coleg.

Ci despre un anume manelist moldo, care intervine și îi face “păcălici” pe oameni pe care nu-i cunoaște. Curios, însă, pe manelist nu-l vede nimeni… nimeni nu sare în apărarea unor oameni care vorbesc civilizat…

Despre asta e vorba. Nimeni nu v-a contestat competența: nu doar că am făcut afaceri împreună (și am constatat și competența, și civilizația), dar v-am lăudat și recomandat și altor colegi. Ați nimerit în mijlocul unei chestii cu care nu aveți nimic în comun. Primiți regretele mele.

Link to comment
Share on other sites

Nu ai spus absolut nimic greșit. Te pricepi.

Numai că, din dorința de a mă zeflemisi pe mine, n-ai sesizat că persoana căreia îi dai aceste sfaturi 1) nu înțelege nimic din ele, întrucât nu știe nici care sunt componentele chitarei, și 2) nici nu vrea să învețe: vrea doar un meșter care să o ajute să se cânte “mai ușor” la chitară. 
Adică strici toată știința ta (reală, fără discuție) pe gâște.

Crede-mă că n-am nici o ostilitate sau ranchiună: citește primele postări și te vei lămuri singur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ai dreptate, dar, cum spuneam, noi n-am făcut decât să-i recomandăm un lutier (eu i l-am recomandat pe dl Eugen Crețu, care se pricepe foarte bine la acustice și face chestia asta de vreo 25-30 de ani), precum și un manual de chitară. Nu văd unde e răutatea. Colega ne-a făcut frustrați, deși nu pe noi ne dor vârfurile degetelor. Iar domnia ta ne-ai făcut păcălici, după care te-ai supărat că ți s-a răspuns… pe măsură.

Link to comment
Share on other sites

Buna,

revin si eu cu rezolutii la topic

Am fost cu chitara, am rezolvat cumva dar inca am nelamuriri.

Multumesc celor care si-au luat din timp sa raspunda. Deci daca nu voiati sa intrati pe forum, nu intrati si ii lasati pe altii. Secundo, sunt fata....deci aloo infoiatii, mai usor. Sunt noua pe forum si nu stiu ce s-a discutat. Am cautat si eu prieteneste. Multumesc Blackthorn si Bguitar pentru mesajele incurajatoare.

Nu cunosc lutieri (mesteri) care sa imi aranjeze chitara. Am luat lista de aici din forum, sunt doar trei. Nu am vazut mesajul lui Blackthorn decat astazi. dupa ce am fost deja cu chitara la reglaj. Dintre cei trei am ales d-nul Eugen despre care se scria aici ca recomandare, desi printre note de aversiune Pentru ca el are si un pret convenabil comparativ si am putut ajunge cu metroul, ca altfel nu aveam metrou.  Mi-a lasat corzile mai jos, a micsorat distanta, se aude destul de bine, dar uneori am impresia ca poate au ajuns corzile prea lasate astfel ca sa se apropie de ce spunea Apocapsile cu sunet de tigaie. Ei bine, acum nu ma mai dor dogetele, pot canta bine pe ea, dar ma sperie posibilitatea sa fie lasate prea mult si daca dau mai tare de corzi s-o ia pe sunet de tigaie, cum am uneori impresia asta.

Nu este de la grosimea corzii, pentru ca daca as schimba grosimea sigur nu as mai pastra rezonanta, de care eram multumita cum era.  Iar grosimea in acest moment nu ma deranjeaza. Doar spatiul dintre corzi si gatul chitarei era prea mare si imi cerea un efort prea mare al degetelor.  

D-nul Eugen a fost amabil.  Nu stiu insa daca am gasit reglarea ideala intre ce a fost inainte si varianta de acum.  Admit cu siguranta ca acum pot canta fara chin.  Ceea ce este bine.  Nu stiu daca se putea un reglaj pe la 3 sferturi intre cele doua puncte, adica cu un sfert in directie opusa.  Nu este o chitara scumpa, nu am bani de chitara scumpa. Dar rezonata cutiei este buna si nu m-a deranjat sunetul in afara faptului de distanta corzilor care mi-a creat probleme la degete. Si da, imi doresc un sunet plin, neviciat, cu rezonanta foarte buna, ca sa pot canta piese care sa sune profesionist.  Pot canta pe chitara asta. Astazi am vazut pe internet pe Maria Raducanu, care este foarte cunsocuta in playlist-ul bucurestean de cluburi, si am auzit niste zbarnaieli si niste pacaneli la chitara ei pe scena. Nu stiu daca a dat rateuri din greseala, dar zbarnaitul chitarii posibil ca este de la cum functioneaza nu prea bine chitara ei.

Ca o paranteza, eu am cantat la chitara acum mult ani, dar niciodata nu am reglat eu chitara ci a fost cineva care mi-a dat-o reglata (o singura chitara folosisem si asta este a doua), sunt doar interpreta nu si meseriasa in asa ceva si sincer nu am propozitie formata in cap de orientare.  Deci daca este un forum, m-am gandit atunci ca se inscrie cine vrea, nu cine nu vrea sa raspunda.

Multumesc foarte mult  pentru sprijin.

Edited by Dana Marianna
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.