www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Am incercat sa inteleg cum sta treaba cu modurile dar am senzatia ca mai mult m-am incurcat decat sa pricep cu adevarat ceva.M-am uitat si pe justinguitar dar sincer sa fiu nu m-am lamurit, desi in general acolo sunt explicate foarte bine lucrurile.Asadar am cateva intrebari:

1)Peste ce trebuie sa canti notele dintr-un mod ca sa aiba scoti in evidenta sunetul specific fiecaruia?

2)Mai trebuie sa invat alte forme pt fiecare mod in parte sau ma pot folosi de formele gamei majore?

3)Ce posibilitati suplimentare ar aduce cand vine vorba de improvizat in ceea ce priveste sound-ul?Pana acum m-am "jucat" mai mult cu pentatonica si am mai creat "fraze" peste cate un backing track, dupa ce in prealabil am mai studiat sa vad ce acorduri sunt pe acolo si ce s-ar putea scoate din ele.

Edited by Razvanik
Posted (edited)

1- nici modul si nici gama nu au vreo treaba cu sunetul, sint lucruri diferite. Au treaba cu notele. Atit. Poti sa folosesti orice sunet, de chitara, de trompeta, de pian.

2- gama-i gama, modu-i mod. Sint abordari diferite ale relatiilor intre note. Ca gama x pe tonica y poate da aceleasi note cu modul z pe tonica y (si invers, modul i poate da pe tonica j aceleasi note ca si gama ii pe aceeasi tonica) e adevarat. Dar sa cum intelegi ca modul a pe tonica b da aceleasi note ca gama c pe tonica d diferita de b? Nu-i asa ca se sparie gindul? Ei, de-asta trebuie sa intelegi. Nu e cel mai usor lucru din lume dar e fascinant.

3- Iarasi, gamele si modurile nu se ocupa cu sound-ul. Ca poti crea sound folosindu-le/suprapunindu-le e adevarat dar discutia e in cu totul alt plan.

 

Raspunsul practic la la intrebarea 2 e da: fa un Do major. Apoi cinta aceleasi 8 note in urcare plecind de la Re. Notele sint tot alea doar ca ai plecat de la re si ai ajuns la re. Suna altfel? Da. E un alt mod. Relatiile intre notele alea sint altele. Le zice cumva, modul t. Acelasi lucru de la mI la mi. Notele sint tot alea. Suna altfel. Si aluia-i zice intr-un fel. Pleci de la fa, etc.

Edited by Posho
Posted

Înțelege-le ca pe o metodă de organizare a fretboard-ului, în primul rând. Popularitatea de care se bucură "modurile" printre chitariști e și o consecință a construcției instrumentului: spre diferență de pian, pe chitară poți transpune mult mai ușor o idee muzicală în altă tonalitate, dar e mai greu sa inveți să cânți pe "tot" instrumentul. Ca să înveți gama majoră pe toată chitara, de obicei trebuie s-o fragmentezi in 5-7 poziții sau patternuri corespunzatoare câte unui "mod". In consecință, nu ai de ce să inveți alte forme sau digitații pentru fiecare mod în parte. Cu puțin exercițiu, ai să înveți că Re mixolidian imparte aceeasi colecție de note cu Sol major, de ex.

 

Gama majoră conține un interval numit tritonic între treptele IV si VII sau, invers, între VII si IV (tritonul in rasturnare rămâne tot triton: Fa-Si sau Si-Fa in Do maj). Una din notele tritonului da intervalul caracteristic fiecarui mod: cvarta perfectă pentru Ionian, sexta mare pentru Dorian etc.

 

Dacă peste un centru tonal - La minor, să zicem - ai să cânti Fa natural, ai tonul caracteristic Eolianului; daca ai să cânți Fa#, ai tonul caracteristic Dorianului.

 

Acestea fiind spuse, modurile, ca instrument melodic, iși găsesc aplicarea în armonia modală. Ceea ce, in accepțiunea modernă a termenului, inseamna, more or less, sa canti peste un singur acord.

 

NU ar trebui sa ințelegi modurile ca o limitare de genul "am sa cant numai notele: Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do peste Re minor". In muzica reala treaba asta nu prea se intâmplă. In realitate poți să cânți orice notă peste Re minor (e drept, contează și unde si când: 11# si 7♮ sunt cele mai comune optiuni).

 

Chestii pe care poți să le faci cu modurile (diverse voicinguri, idei de riffuri s.a.m.d.):

 

1) acordeaza 6 in Re;

2) pe corzile 1 2 3 (sau 2 3 4) cănta trisonurile din Re Dorian (Do major): CEG, DFA, EGB etc, in timp ce lovești si coarda 6 (re).

3) Acordaza 6 standard si repetă acelasi lucru pentru modul Mi frigian etc.

  • Like 2
Posted (edited)

desi a-ti alege o gama (Fa major spre exemplu) ca apoi sa o parcurgi din puncte diferite reprezinta modul cel mai facil in a "intelege" modurile ca si distinctie, totusi sound-ul lor nu e foarte impresionant la inceput. Ba chiar recunosti majora si mai si simti ca ai inceput-o "prost", adica din alt loc. O abordare mult mai misto ar fi sa canti acelasi Fa major (gama ma refer, nu acord) peste o progresie de acorduri din Fa major, pe care sa le schimbi apoi, tu continuand sa canti aceeasi gama, din acelasi loc. Atunci ai simti mult mai puternica diferenta.

 

Insa ca sa-ti raspund la titlu: nu ai cum sa intelegi modurile asa :) nici eu nu le "inteleg" in sensul clasic de a le repeta sus-jos pe griff, in speranta ca intr-o zi sa jonglez cu ele. Poate unii asa au facut, dar eu nu pot si nici nu vreau. Din contra, incerc ca avand pattern-ul unei game (spre ex. in pentatonica minora, cred ca stii care-i pozitia "standard"  de 1-4   1-3   1-3   1-3   1-4   1-4), sa ma duc apoi la stanga si/sau dreapta cu inca o pozitie, si apoi tot asa, pana descopar treptat treptat ce e in laterale (cu alte cuvinte invat toate cele 5 pozitii ale pentatonicii). Apoi o sa vezi ca de fapt in orice gama, daca aplici chestia asta cu exploratul stanga-dreapta, automat de fapt incepi si inveti modurile, pentru ca asta am si spus mai sus, tehnic vorbind, e aceeasi gama, doar ca o incepi din alte pozitii :)

Edited by otringal
Posted (edited)

Pentru acelasi uz de-a zis Grekko pentru armonia modala.

 

Un alt mod de a intelege modurile fata de 'ordinea' obisnuita de pe site-urile de profil.

 

Inveti mai intai Gama C maj natural (C ionian) (Do ionian) pana o intelegi bine si o poti folosi ca referinta.

Apoi trebuie sa incepi sa gandesti pe intervale (1 b2 2 #2 b3 3 #3 etc.

 

Apoi, cand vrei sa canti peste un acord, te uiti la notele acordului si alegi ce moduri 'merg' peste el - asta (cred) ca nu intelegi.

 

Spre ex., daca e un #4 in acord sau in melodie (tema) peste respectivul acord, si restul notelor arata ca gama naturala (ionian) atunci merge clar Lydianul. (In cazul nostru, C Lydian, #4 ar fi F# , deci daca vezi un acord Cmaj cu o nota F# apucata ori in acord ori in melodie.)

 

Si in loc de ordinea obisnuita IDontPlayLikeMyAuntLucy, le inveti in functie de tipul de acord care descrie modul - Major, Minor, Dominant si Dom. Alterat. - vezi atasat

 

Daca vrei doar muzica 'de la radio', poti sa sari peste alterat.

 

 

L.E.: 3) Un mod nu da un anume sound ci da un anume mood.

L02_10_most_important_scales.pdf

Edited by CiocanelBloodyCIocanel
  • Like 2
Posted (edited)

Am incercat sa inteleg cum sta treaba cu modurile dar am senzatia ca mai mult m-am incurcat decat sa pricep cu adevarat ceva.M-am uitat si pe justinguitar dar sincer sa fiu nu m-am lamurit, desi in general acolo sunt explicate foarte bine lucrurile.Asadar am cateva intrebari:

1)Peste ce trebuie sa canti notele dintr-un mod ca sa aiba scoti in evidenta sunetul specific fiecaruia?

2)Mai trebuie sa invat alte forme pt fiecare mod in parte sau ma pot folosi de formele gamei majore?

3)Ce posibilitati suplimentare ar aduce cand vine vorba de improvizat in ceea ce priveste sound-ul?Pana acum m-am "jucat" mai mult cu pentatonica si am mai creat "fraze" peste cate un backing track, dupa ce in prealabil am mai studiat sa vad ce acorduri sunt pe acolo si ce s-ar putea scoate din ele.

Ce nu ai inteles ?

 

Grafic ...de ex formarea modurilor ?

la cele mai :"simple"

de ex intre  C 4 si C5  ai 12 semitonuri 

 

in C major ..ionian  si in C minor natural aeolian ai semiton intre " E-F " si intre "B -C"  CELELALTE INTERVALE SUNT DE CATE UN TON INTREG .

 

Modurile  in gama  C pe respectiva octava  le canti toate in interiorul C4-C5 ( adica incepi din C4 si termini in C5..in exemplul acesta )

Pentru a trece la alt mod se "muta" pozitia intervalelor de semiton cu cate un semiton in jos (sau in sus ).   pana se ajunge iarasi la Cmajor .Adica in interiorul celor 12 semitonuri se muta pozitia celor doua note  cu intervalul de semiton intre ele .va rezulta  gama de "C" in cele 7 moduri .in ordinea directa sau inversa in functie de directia in care muti cele dua intervale de semiton .

I-ti imaginezi ca si la o fuga de lumini , sau shift register ...

 

Asa se formeaza cele mai simple dar mai sunt o sumedenie de moduri ...

 

Prin  "folosirea" modurilor poti sa imbogatesti metodele de modulare intr-o improvizatie /compozitie.

 

 

Cel mai la indemana exemplu este gama Majora si cea  Minor    cu care suntem mai familiarizati ...deci canti cand  in major cand in minor ...ce trebuie si rezolvat cumva estetic muzical ...ca si forma echilibru ca sa sune frumos sau trist apoi vesel ,,contrastant ...

 

De ex si in blues se canta  la improvizatii gama  de blues majora alternata cu cea minora ..ca sa schimbe ceva in  muzica prea repetitiva .. ..etc

 

Este nevoie de foarte mult timp sa simti modurile ( cateva ) ca sa canti adevarat...dar ptr inceput se pot introduce cateva elemente invatate pe de rost ca si efect ..cand ajungi sa simti cateva moduri vei improviza lejer alternand-ule astfel sa dai muzici tale alta culoare mai   mai ..altfel ..mai interesant mai ..alta atmosfera ....

 

incepe cu  studierea  gamelor de baza cele mai folosite /auzite /obisnuite ,,,,apoi sa treci la alte moduri ..

 

aici ai exemple si explicatii plus exemple audio ..

http://www.fretjam.com/guitar-modes.html

Edited by karpi
Posted (edited)

Eu as pune problema putin altfel... OK, ai inceput cu muzica, ai invatat GAME...majora si minora. Le-ai invatat ca o serie de TONURI si SEMITONURI probabil...ceea ce inseamna ca te preocupi in mare parte cu relatia dintre 2 note succesive.

 

Cand vine vorba despre moduri insa, lucrurile nu mai stau asa. Acolo se pune problema de INTERVALE, adica distanta intre nota de baza si o nota anume. Si "aroma" fiecarui mod e data de faptul ca ai diferite intervale prezente. Practic fiecare mod e o amestecatura, o "corcitura" intr-un anume fel...

 

Ca sa ramanem in gama Do... sa ne uitam putin la Fa Lydian... In mod normal, cand inveti bazele teoriei ti se spune ca intr-o gama cvarta si cvinta sunt perfecte...ei bine... la Lydian nu mai e cazul... Ai o cvarta marita. In esenta este un mod MAJOR din cauza tertei marite, dar practic isi ia tonul ala specific din cvarta aia. La acorduri e relativ ok, penttru ca, cvarta nu intra in compozitia acordului... Ai putea pur si simplu sa te plimbi intre Fa si Sol ca si acorduri... Sau ai putea sa incerci sa bagi si cvarta aia undeva (:P), si sa faci ceva in genul F7M(b5) urmat de un G7...

 

Mixolydian-ul de ex e mod major. Are terta mare, cvinta si cvarta perfecta...dar are septa mica. Canti un Gmaj si pui peste el G Mixolydian, accentul cade pe septa aia. Problema va aparea in faptul ca Gmaj, ca si acord, nu contine septa aia mica...deci daca vrei sa nu sune nasol de tot, folosesti si tu o septa mica in acord...si atunci in loc de un Gmaj canti un G7...si pentru ca are septa aia mica, poti sa canti G7 F7 ca si acorduri...si TADA! progresie simpla de mixolydian... :)

 

Asta ar fi un mod relativ usor in care am inteles eu modurile. Desigur, e o explicatie primitiva, dar ajuta intr-o oarecare masura. Deci daca vrei sa intelegi ce si cum e cu modurile, sugerez sa incepi cu intervalele, sa vezi ce si cum suna.

 

O chestie usoara e sa faci asta in Mi...lovesti Mi-ul gros si mergi cromatic pe La, ca sa vezi care cum suna. Si o sa gasesti intervale care suna frumos, intervale usor disonante...intervale disonante rau...ceea ce in muzica se traduce prin diferite stari. Poti sa creezi tensiune prin intervale disonante, poti sa creezi...ce vrei tu sa creezi... Ideea e sa te joci cu notele. :)

Edited by m0rgul
Posted

Din pacate ,cred eu,"esenta" problemei in ceea ce te priveste nu

este sa intelegi cum se formeaza modurile.Asta chiar daca nu iti este clara

acum o vei intelege repede.Nu este decit o organizare a materialului sonor

pornind de la o anumita treapta (tonica).Odata depasita insa faza intelegerii

teoretice se pun mai multe probleme.Cum recunoastem un mod "pitit"

intr-o fraza muzicala?Ce acorduri folosim in acea fraza muzicala peste

diversele trepte ale modului respectiv.Evident ca literatura despre asta vei gasi

dar cum sa inveti sa "auzi" si sa recunosti un mod (nu ma refer la major si minor)

este cu totul alta poveste.Asta nu se poate realiza decit prin foarte mult exercitiu

de ascultare,dicteuri si exercitii de armonie.Nu te gindi ca atunci cind

asculti o piesa poti sta sa numeri alteratiile si apoi sa te gindesti in ce mod

sint acele alteratii si pe ce trepte.Acestea trebuie sa devina reflexe auditive.

Si nu trebuie sa-ti fie in vreun fel jena ca nu stapinesti "inca" modurile.

Sunt fooooaaaaarte putini cei care cu adevarat le "aud" in timp real si cu mult

mai putini cei capabili sa puna acordurile "corecte" peste ele.

  • Like 5
Posted (edited)

Ai inteles cum e cu majora si minora, cu pentatonica majora si minora?

Am senzatia ca nici aici nu prea esti pe problema.

Studiaza teoria cu rabdare fara sa sari pasi. Este o simpla aritmetica.

Te referi aici la modul de formare al gamei?

In alta ordine de idei, m-am uitat pe link-ul pus de karpi legat de moduri si voiam sa va intreb cum imi dau seama peste ce acorduri se canta un anumit mod.Ma uit la intervalele specifice pe care le are modul (ex:la dorian b3 si b7) si caut acorduri care sa aiba intervalele respective sau sunt alte reguli?Si inca ceva, daca am o progresie de acorduri e nevoie ca ea sa inceapa si sa se termine cu acordul care reprezinta centrul tonal al modului ( ex: Dm in cazul lui D dorian) pt a sublinia atmosfera acestuia?

Edited by Razvanik
Posted (edited)

Te referi aici la modul de formare al gamei?

In alta ordine de idei, m-am uitat pe link-ul pus de karpi legat de moduri si voiam sa va intreb cum imi dau seama peste ce acorduri se canta un anumit mod.Ma uit la intervalele specifice pe care le are modul (ex:la dorian b3 si b7) si caut acorduri care sa aiba intervalele respective sau sunt alte reguli?Si inca ceva, daca am o progresie de acorduri e nevoie ca ea sa inceapa si sa se termine cu acordul care reprezinta centrul tonal al modului ( ex: Dm in cazul lui D dorian) pt a sublinia atmosfera acestuia?

 

Nu-i vorba de reguli in arta ci de anumite retete ce s-au dovedit valabile ..

 

Trebuie sa iei cu incetisorul  exemplele din acel site ..plus de pe alte siteuri ca si ..daca citesti vei vedea ca da exempllele si se refera  de ex ca se utiizeaza  metoda  respectiva de modulatie   si key change ..etc ..in multe hit-uri ..in anumite forme muzicale ....asa cu incetul i-ti faci o "harta"  pe care sa te ghidezi /descurci .Cand  memorezi .practici aceste "metode" de armonizare si improvizare/compunere ..vei trece usor la  partea "modala"

 

 

dar ai de studiat  ca baza cele  mai uzuale

major, major melodic , minor ,minor melodic , minor armonic , gama de blues , pentatonica majora /minora ..

 

toate-s de fapt moduri ..cand esti "acasa" in acestea in care ai si documentatia cea mai bogata ..va fi usor sa treci /intelegi ,retii ce-i cu celelalte moduri .si sa transpui   "reguli " i retete /cunostintele dobandite    "noilor" moduri .

Este ca si cu invatarea limbilor ..cu cat cunosti deja mai multe limbi vei invata mai usor o noua limba ..caci ai deja elemente ce pot fi comune si aplicate noilor situatii.

 

alt site   unde gasesti in meniu multe  nu numai ptr saxofon ...

 

http://tamingthesaxophone.com/jazz-piano-guitar

 

si altele de pe alte pagini ... aduni ce te intereseaza ..i-ti faci o baza de lucru/de invatat ...apoi poti  extinzi in diferite directii.

 

Deci prima data trebuie de la baza , apoi pic cu pic adaugi ....

 

Pana ajungi la Jazz-ul modal ...etc

Edited by karpi
  • Like 2
Posted (edited)

 a') m-am uitat pe link-ul pus de karpi legat de moduri si voiam sa va intreb cum imi dau seama peste ce acorduri se canta un anumit mod.

 

a) Ma uit la intervalele specifice pe care le are modul (ex:la dorian b3 si b7) si caut acorduri care sa aiba intervalele respective sau sunt alte reguli?

 

b)Si inca ceva, daca am o progresie de acorduri e nevoie ca ea sa inceapa si sa se termine cu acordul care reprezinta centrul tonal al modului ( ex: Dm in cazul lui D dorian) pt a sublinia atmosfera acestuia?

 

Pui intrebarea diferit la a fata de a'. Spre ex: a) nu-ti foloseste decat la exersat moduri si compus ceva 'neaparat' cu modu' ala. Cred ca' ar fi cel mai benefic. Inveti piese si asa inveti si moduri si piese.

 

Pe a) l-ai intrebat pentru ca nu stii despre armonizarea gamelor. Adica formarea acordurilor dintr-o gama si treptele gamei.

b )-Raspuns: nu.

1.

 

Dm | Dm | Am | G7

 

Toate acordurile de mai sus e clar ca fac parte din armonizarea gamei C natural. Din moment ce incepe cu Dm - atunci e Dorian (Dm in gama C natural cere Dorian) -

 

C = Cmaj  Dm Em Fmaj G7 Am B7b5 (Ion Dor Ph Lyd Dom Aeo Loc) - armonizarea e un alt lucru pe care trebuie sa-l stii.

 

Deci:

 

-poti canta fiecare mod peste acordul lui (dorian peste Dm, aelian peste Am si Mixo peste dominant).

 

-poti canta doar Re dorian peste ambele (Adica doar gandesti doar in formele lui re dorian) - Si aici ca sa raspund si la B) - nu ai nevoie sa se termine dar practic, ala e primul acord - deci ala ii da mood-ul (in cazul asta, in care nu se schimba gama si modul). Plus ca G7 ii face rezolvarea inapoi de unde ai plecat.

 

avansezi:

 

-poti canta supraimpuneri - arpegii de Am7 peste acordul Dm. etc.

 

 

 

Mai complex - dar ca sa vezi ca nu e mereu la fel.

 

2.

 

D7sus | F7sus | Eb7sus | Db7sus |

 

(Maiden Voyage :rolleyes: )

 

Ai 4 dominante. E clar ca cer in primul rand mixolidian, dar va fi fiecare cu modu lui. Nu mai merge one mode fits all. dar datorita faptului ca acordurile nu descriu daca armonia e majora sau minora, poti folosi si intervalele de b3 ale fiecarui acord (asta intr-un lick minor). Tot asa merge si pentatonica... si merge si sa faci si tu lickuri suspendate (fara niciun fel de 3).

 

3. La jazz/fusion poti avea Em | Gm |  Bb

si atunci nu-ti dai seama din prima care-i modul minor (aeolian, phrygian, dorian) care-ti suna cel mai bine la fiecare din primele doua, trebuie sa investighezi melodia. sau incerci, vezi ce suna. Te uiti si ce note au in comun, etc.

Edited by CiocanelBloodyCIocanel
  • Like 2
Posted

"Modurile" mai pot fi înțelese și ca o metodă prin care făcatorii de manuale/DVD-uri/bloguri chitaristice storc bani/trafic de la chitariștii care nu pricep nici măcar ce e Tonalitatea.

Un solo nu se construiește plimbându-ți random degetele pe  notele "corecte". Rezolvarea tensiunilor, ritmul, frazarea, și articulația sunt elemente mult mai importante decât diferența minoră (pun intended) dintre Eolian si Dorian (btw, b3 si b7 NU sunt intervalele specifice ale Dorianului, mai degrabă genul proxim, dif. specifica ar fi 6).

Cred că cea mai bună treabă pe care o poți face acum e să incepi să copiezi diverse fragmente de solo-uri care-ți plac și să le compari cu contextul lor armonic. Ieși mult mai câstigat așa.

 

My 2 cents.

  • Like 6
Posted

"Modurile" mai pot fi înțelese și ca o metodă prin care făcatorii de manuale/DVD-uri/bloguri chitaristice storc bani/trafic de la chitariștii care nu pricep nici măcar ce e Tonalitatea.

Un solo nu se construiește plimbându-ți random degetele pe  notele "corecte". Rezolvarea tensiunilor, ritmul, frazarea, și articulația sunt elemente mult mai importante decât diferența minoră (pun intended) dintre Eolian si Dorian (btw, b3 si b7 NU sunt intervalele specifice ale Dorianului, mai degrabă genul proxim, dif. specifica ar fi 6).

Cred că cea mai bună treabă pe care o poți face acum e să incepi să copiezi diverse fragmente de solo-uri care-ți plac și să le compari cu contextul lor armonic. Ieși mult mai câstigat așa.

 

My 2 cents.

La ce te referi cand spui sa le compar cu contextul armonic?Sa vad in primul rand ce note se canta peste ce acorduri si dupa aceea sa vad relatiile dintre ele?

Legat de moduri, am gasit un backing track care "sta" pe Dm si am cantat gama C major peste si o sunat chiar interesant.Daca de exemplu mai adaug si pentatonica in Dm merge?

Posted

Un pont (cam off topic, recunosc): daca esti mai "inginer" apuca-te de moduri si munceste-le.

 

Daca esti mai "poet" pur si simplu incearca pe diverse backing track de cate un acord sa canti, dar - si aici e schema - fredonand ceea ce canti - adica sa scoti din chitara fraze pe care le canti pe gura. Asta ca sa nu te ia mana pe dinainte si in loc sa canti muzica sa ramai prins in acele cateva note in ordinea clasica de pantatonica.

 

Buun, asta-i doar inceputul, dupa ce iti iese relativ ok chestia asta - de deh, esti poet si nu stai tu de cizelat pan ala D-zeu si inapoi :) - asculti cate un mod care ti se pare tie mai interesant cum suna si incerci sa pinzi mood-ul, melodia, stilul  call it whatever you want si le iei la traforat pe aceleasi backing track-uri pe care ai cantat voce-chitara.

 

Dupa ce ai prins mood-ul, te uiti mai atent la ce faci acolo - deconstructie -  si treci un pic prin teoria modului ca sa vezi ce drq faci acolo si ce ai putea face sa sune si mai si....

 

Muzica nu e rocket science, este feeling si capacitatea de a te exprima (asta e pt mine cel putin).

 

Asta e sfatul unul amator pt un alt amator.

 

Daca vrei sa joci in liga profi, ai mai sus cateva chestii interesante + iti recomand calduros un profesor ca sa avansezi cu spor.

Posted (edited)

Un pont (cam off topic, recunosc): daca esti mai "inginer" apuca-te de moduri si munceste-le.

 

 

Parerea mea este ca daca vrei sa intelegi cum este sa fi "poet" , mai intai trebuie facuta o analiza un pic mai "inginereasca" .

Modurile explica foarte mult din teoria muzicii(game, intervale,formarea acordurilor,rasturnari , cercul cvintelor,... etc)

Toate intervalele acestor moduri se pot observa foarte usor plecand de la regula gamei C Major (T-T-T-s-T-T-T-s)  dar schimband nota dominanta a fiecarui mod in parte

 

                       |  |          |  | 

C Ionian – C D E F G A B C

                        |  |           |  |

D Dorian – D E F G A B C D

                       |  |           |   |

E Phrygian – E F G A B C D E

                              |   |       |  |

F Lydian – F G A B C D E F

                                   |   |       |  |

G Mixolydian – G A B C D E F G

                         |   |       |  | 

A Aeolian – A B C D E F G A

                     |   |      |   |   

B Locrian – B C D E F G A B

 

Ce este fabulos aici , este faptul ca desi toate notele apartin gamei C Major , practic , cantand din aceeasi gama dar incepand din notele fiecarui mod , se schimba ce toata lumea denumeste a fi "voicing". De acest "voicing" ne "lovim" si cand vorbim despre rasturnarile acordurilor .

De exemplu, daca peste un acord C Major vei canta modul Dorian (canti din gama C major dar incepand cu nota D) inseamna ca vei obtine voicingul acordului C9 .

Edited by ggg
  • Like 3
Posted (edited)

Sincer, de cand s-a inventat alteratia (impartirea spatiului dintre 2 note la egal prin sistabilirea unui SINGUR sunet intre ele cu exceptia mi-fa si si-do) spatiul sonor s-a marit semnificativ fata de traditionalele moduri diatonice. Ce trebuie sa intelegi tu:

 

1. un "mod" se descopera analizand notele din care e alcatuita o anumita melodie

2. Armonia pe care se bazeaza in general cantatul la chitara a aparut undeva mai tarziu in istoria omenirii; mai intai a fost MELODIA; in functie de cum e organizata o anumita melodie, notele acesteia, puse pe o scara de la cea mai grava la cea mai inalta, alcatuiesc un sistem sonor numit MOD sau in cazul tonalitatii (cand notele modului au relatii specifice intre ele) GAMA.

 

Profu' De Muzica

Edited by Stefan OPREA
Posted

M-am mai uitat pe fretjam.com si m-am mai lamurit legat de moduri.Oare unde as putea gasi backing tracks de un acord pe care sa pot sa exersez? Am vazut ca in general au cate o progresie mai mult/sau mai putin complicata.Si inca ceva, sunt backing tracks peste care e mai usor sa improvizezi sau totul tine de nivelul la care te afli d.p.d.v al tehnicii,teoriei etc?

Posted (edited)

Deci ca sa cant in Dorian si ca sa pot folosi formele gamei majore pe care le stiu deja, sa incep intotdeauna de pe a doua nota a gamei respective ( in cazul D Dorian, D E F G A B C D, de pe D din C major)? Ca nu m-am prins cum sa-mi stabilesc niste forme pt moduri, ceva care sa fie asemanator cu formele dupa care am invatat gamele.

Edited by Razvanik
Posted (edited)

Pt Dorian incepi din D.Pt Phrygian din E...etc. In opinia mea este util pt a invata mai usor intervalele caracteritice ale unui mod .

Exersarea modurilor aplicate doar pe un singur acord este util pt a-ti educa urechea si a recunoaste mai usor in dicteu .

Exersarea modurilor in frazari trebuiesc folosite in progresii armonice specifice tot unui mod .

De exemplu , pt progresia I-II-V (C,Dm,G) poti exersa modul Ionian. Asa vei descoperi si o forma pentatonica in relativa minora a lui C ( pentatonica minora a lui A) .

Edited by ggg
  • Like 1
Posted

Pt Dorian incepi din D.Pt Phrygian din E...etc. In opinia mea este util pt a invata mai usor intervalele caracteritice ale unui mod .

Exersarea modurilor aplicate doar pe un singur acord este util pt a-ti educa urechea si a recunoaste mai usor in dicteu .

Exersarea modurilor in frazari trebuiesc folosite in progresii armonice specifice tot unui mod .

De exemplu , pt progresia I-II-V (C,Dm,G) poti exersa modul Ionian. Asa vei descoperi si o forma pentatonica in relativa minora a lui C ( pentatonica minora a lui A) .

Ok, si atunci sa cant de fiecare data (ramanand la modul  D dorian) de pe a doua nota a gamei majore ( evident, facand chestia asta la fiecare pozitie a ei) sau sa iau gama D major si sa o modific astfel incat sa obtin intervalele specifice modului?

Posted (edited)

Trebuie sa folosesti intervalele specifice modului . Exemplul de mai sus este mai mult pt a intelege mai usor care sunt intervalele specifice modurilor . Modul Dorian nu se va putea canta direct peste un acord major datorita intervalului de terta mica . In schimb se poate canta indirect daca ne referim la relativa majora a lui D minor care este F .

D'asta zic sa cauti filmuletul lui Frank Gambale . In forum putem discuta dar fara exemplificari , este destul de complicat . Frank  ilustreaza foarte bine cum modurile relationeaza cu game,cu armonia dar si cu rasturnarile armonice. Este musai sa aprofundezi si chestia asta ca sa intelegi ce a explicat Ciocanel mai sus cu regulile de armonizare .

 

Trebuie un pic de atentie ! Se canta gama C major, incepand cu D (T-S-T-T-T-S-T -> observam intervalele specifice modului Dorian) . Dupa acea , daca vrem sa aplicam  modul Dorian pt C  respectam intervalele  pe care tocmai le-am observat si obtinem notele : C-D-Eb-F-G-A-Bb-C (deja putem sa ne gandim la forma gamelor minore sau de ce se foloseste de obicei in rasturnarea a III-a septima de dominanta (Bb) , septima mica,...totul se leaga)

Pt a improviza ai nevoie de cunostinte teoretice despre construirea armoniei,,game,moduri si cultura muzicala a stilului pe care vrei sa-l abordezi .Tehnica de interpretare va fi aceea care-ti va limita capabilitatea de a performa in acest sens.

Modurile nu ne arata neaparat ce trebuie sa cantam , ci mai degraba sa intelegem ceea ce facem in cadrul unei melodii sau a unor secvente melodice (frazari cu "intrebare" si "raspuns") .

Edited by ggg
  • Like 2
Posted

Cred ca omul are nevoie de ceva realatii intre acorduri si game, mai exact ce anume game se pot canta peste un anumit acord.  E aiurea (cred) sa te apuci sa studiezi o gramada polologhie (care de cele mai multe ori nu ajuta la nimic) cand poti doar sa extragi ce iti este cu adevarat necesar  Exista un manual de chitara de Gabriel Petric, unde sunt explicate relatiile astea, din pacate eu nu il mai am dar poate exista colegi care il mai au si care pot scana ceva din el .... 

 

Succes!

  • 1 month later...
Posted

Daca vorbim de o melodie alcatuita intr-un anumit mod atunci fiecare mod are sonoritatea lui : unele majore, altele minore unele majore-minore, in functie de tertele care se resimt pe fiecare tetracord (grupare de 4 note : do, re mi fa de ex)). Daca vorbesti de armonie, atunci orice acord din orice mod/gama trebuie sa aiba oricand in comun doua note cu melodia cel putin ca sa sune bine. In ziua de azi oricum nu se mai canta in intregime modal sau in intregime tonal ci o intersectie intre cele doua. In tonal nu ai "voie" sa folosesti anumite acorduri dupa altele  (dupa acordul treptei 5 TREBUIE sa vina cel al treptei 1 sau cel mult 6, 4 5-1)) in timp ce modurile vechi (dorian frigian etc) nu aveau in majoritatea cazurilor  alteratie deci fara diez sau bemol dar din punct de vedere al armoniei erau mai libere (ma rog nu ce intelegem noi azi ca armonie)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.