'mnezău Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 (edited) În primul rând, nu văd nimic constructiv în a ne enerva. Mai calm, purtăm o discuţie, chiar dacă părerile sunt împărţite. Sunt destui muzicieni mari care nu stiu note sau intervale Nu prea cred că este aşa. Repet, sunt muzicieni care nu-ţi pot spune ce gamă cântă, dar, în mintea lor o aud, simt când ar trebui să o folosească, conform cărţilor de muzică. Chiar dacă nu o numesc F# Mixolidian, mintea lor o corelează automat asupra unor anumite acorduri, îşi dau seama de intervale. Teoria nu face altceva decât să îţi ofere posibilitatea de a "traduce" ceea ce face muzicianul ăla care habar n-are cum să le numească. De acord cu tine, dacă freci griff-ul 10 ore pe zi, fără să ai habar de teorie muzicală şi fără să înveţi, vei învăţa să cânţi la chitară. Dar, chiar inconştient, îţi vei inventa tu propria teorie muzicală. Treaba asta e un cuţit cu două tăişuri. Pe o parte poate vei face corelări mai interesante decât cele clasice şi poate vei învăţa unele treburi mai simplu, pe de altă parte, când vei fi pus faţă în faţă cu alt muzician, nu vei putea comunica. Dacă tu ai impresia că chitara provoacă vibrații identice cu vocea, du-te la ORL. Nu provoacă vibraţii identice, dar, relativ, formezi aceleaşi note. Nenea ăsta arată o formulă simplă care te poate ajuta să improvizezi la chitară folosindu-te şi de voce. Edited March 20, 2013 by 'mnezãu 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbcelrau Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 (edited) Tind sa ii dau dreptate lui 'mnezau ,dupa parerea mea e oarecum comparabila interpretarea muzicala cu vorbirea ,ai alte posibilitati daca stii si sa scrii si sa citesti decat daca stii doar sa vorbesti,pe de alta parte exista muzicieni scoliti care nu pot improviza si muzicanti care canta doar dupa ureche si o fac foarte bine ,cred totusi ca cele mai importante in muzica sunt talentul,inspiratia si bineinteles exercitiul. Edited March 20, 2013 by bbcelrau 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 cred totusi ca cele mai importante in muzica sunt talentul,inspiratia si bineinteles exercitiul. Bineinteles. Numai ca si talentul trebuie cultivat. Ca altfel risti sa te nasti talent si sa mori speranta 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbcelrau Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Bineinteles. Numai ca si talentul trebuie cultivat. Ca altfel risti sa te nasti talent si sa mori speranta Corect ,aici intervine exercitiul. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiveseveN Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Nu provoacă vibraţii identice, dar, relativ, formezi aceleaşi note. Și eu ce mă tot chinui să explic aici? Sunetul e una, nota e alta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AndrewKnifer Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 (edited) Doamne fereste-ma ggg!!! Esti un geniu daca te poti gandi la note, intervale, relatii, moduri in care canti tu lala song!!!!! Oare un copil de cinci ani care fredoneaza melc, melc codobelc, se gandeste la note??? Sau pur si simplu le CANTAAA din instinct!!!!!! SI ma refer la copiii care nu falseaza Fratele meu, tu canti sau faci matematica din melci??? Vreau sa spun ca ar trebui simplificate toate chestiile astea, pe care le stiu si eu printre altele. De sa ce gandesti atat cand poti pur si simplu sa canti cu vocea si apoi sa repeti la chitara aceeasi chestie? Stiu sa fac game majore, minore, pentatonice, cromatice, armonice ... arpegii, ce vrei tu, ggg! Dar n-au nici un rost astea sau ganditul tau armonico-teoretico-matematic. Eventual pentru afoni Sunt destui muzicieni mari care nu stiu note sau intervale Cum a zis si 'mnezau, nu cred ca foloseste la ceva sa te enervezi. E doar un forum, tu ai pus o intrebare, lumea si-a exprimat opiniile. Din cate stiu, muzica e bazata pe matematica. Da, si pe sentiment, de acord, dar teoria muzicala si explicatiile pe care le ofera nu ar trebui ignorate. Un copil care canta probabil ca nu se gandeste la ce note canta...cel putin eu nu ma gandeam ca "Melc, melc, codobelc" are Sol si Mi si ca intervalul dintre sunete e o terta mica, dar nu cred ca toti muzicienii ar trebui acum sa ramana la stadiul de copil. Muzica se face cu ratiune sau cu sentiment? Cu amandoua, as zice. De ce sa gandesti atat? Pai, nu stiu daca poti sa canti cu vocea si apoi sa repeti la chitara fix aceeasi chestie. Cum s-a zis si mai sus, cred ca e nevoie de multa experienta pentru a reusi sa transpui pe un instrument ce iti vine in cap/ce canti cu vocea. Iar despre rostul gamelor/arpegiilor etc., cred ca au o functie fundamentala in intelegerea muzicii. Dar nu asta e important acum. Ceea ce m-a trasnit din prima secunda cand am dat cu ochii de respectivul lucru e fraza cu care ti-ai incheiat comentariul: Muzicieni mari care nu stiu note sau intervale. Te rog sa dai exemple. Fara misto, chiar sunt interesat, as fi foarte surprins sa aflu ca exista asemenea muzicieni. Totusi, in opinia mea, a nu sti note sau intervale e echivalent cu a fi analfabet in domeniul muzical. Pai, atunci cand compui un text, nu trebuie sa stii alfabetul si limba care utilizeaza acel alfabet? Cel putin asta e parerea mea... Acum, ca sa nu mai fiu off-topic, incerc sa-ti raspund si la intrebarea initiala. Iti raspund tot intr-un mod ciudat, din pacate: nu are sens ceea ce spui. Pe de o parte, vrei sa afli notele pe tastiera si pozitia lor, pe de alta, nu vrei sa stii numele lor, ci doar frecventa/sunetul/tonul (cum vrei sa ii spui, doar ca cele trei lucruri sunt alta mancare de peste fiecare, din punct de vedere fizic, dupa cate stiu eu). Pai asta deja nu mai are legatura cu instrumentul chitara. Daca vrei sa afli inaltimea notei, pur si simplu faci exercitii auditive pentru a-ti antrena urechea. Si nu cred ca trebuie sa memorezi sunetul si sa-l asociezi cu o tasta. Daca schimbi acordajul? Trebuie sa inveti frecventa si apoi sa o asociezi cu numele unei note. Desi fara o nota reper cred ca e extrem de dificil. Scuze pentru postarea foarte lunga, dar aveam cateva nedumeriri. As vrea un raspuns calm din partea ta. Mi-am exprimat doar cateva pareri... Edited March 22, 2013 by AndrewKnifer Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 (edited) Nu e vorba ca ma enervez, dar cateodata prefer sa nu scriu 'calm' Exemple de muzicieni care NU STIU NOTE si notiuni de teorie absolut DELOC: <<<JIMI HENDRIX>>>, PAUL MCCARTNEY, IRVING BERLIN, THE BEE GEES. Unde sa invete Jimi Hendrix teorie cand el abia is permitea sa-si ia o chitara la 5 dolari? Inca o data ... e o chestie stupid de simpla pe care nu stiu de ce nu o pricepi AndrewKnifer. Mie mi se pare destul de simpla ideea - sa canti o melodie, de exemplu 'melc, melc codobelc' cu VOCEA mai intai si apoi sa repeti la chitara, la pian ... la ce vrei tu. Pur si simplu sa gasesti TONURILE alea, ca sa nu mai spun sunet ca-mi sariti iar in cap si ma enervati cu atatea confuzii. Faci asta azi, maine si mai peste vreun an te trezesti ca poti canti dupa voce ... e simplu, trebuie exercitiu. Poti si tu si oricine. Si, uite, eu stiu teorie, notiuni si chestii, asta chiar daca lui ggg i se pare ca 'nu prea cant'. Dar pledez 90% impotriva melodiile bazate pe matematica. Ceea ce ma oftica pur si simplu e ca de la o intrebare simpla, nu stiu cine s-a apucat sa intoarca pe dos cuvantul 'SUNET' de parca as fi vrut sa imit cu chitara cum stranut eu sau cum ... Asa ca AndrewKnifer, daca schimbi acordajul e ca si cum ti-ai gasi vocea intr-un alt acordaj. Ca atunci cand te duci la karaoke si vrei piesa mai jos sau mai sus, nu? Plus automatismele, despre care eu nu stiu, asa cum spunea tot ggg ... care vin cu ... experienta GGG! Edited March 22, 2013 by BraveJim Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiveseveN Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 TONURILE NOTELE! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Eu cred ca o sa postez un video si o sa va cant melc, melc codobelc Link to comment Share on other sites More sharing options...
'mnezău Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Exemple de muzicieni care NU STIU NOTE si notiuni de teorie absolut DELOC: <<<JIMI HENDRIX>>>, PAUL MCCARTNEY, IRVING BERLIN, THE BEE GEES. Unde sa invete Jimi Hendrix teorie cand el abia is permitea sa-si ia o chitara la 5 dolari? Repet, asta nu l-a împiedicat pe Hendrix să cânte Voodoo Child în Mi minor şi pe o măsură de 4/4. Ai putea da exemple mai elocvente de muzică ce nu respectă stilurile convenţionale, de exemplu noise. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Dap, nu l-a impiedicat, nu i-a impiedicat - asta e ideea Pai ... oricum, nu prea ma atrag stilurile alea Link to comment Share on other sites More sharing options...
'mnezău Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Pai de curiozitate, dacă "pledezi 90% impotriva melodiile bazate pe matematica", ce asculţi ca muzică? Scârţâit de roţi, fiare lovite? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AndrewKnifer Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Mie mi se pare destul de simpla ideea - sa canti o melodie, de exemplu 'melc, melc codobelc' cu VOCEA mai intai si apoi sa repeti la chitara, la pian ... la ce vrei tu. Pur si simplu sa gasesti TONURILE alea, ca sa nu mai spun sunet ca-mi sariti iar in cap si ma enervati cu atatea confuzii. Dar pledez 90% impotriva melodiile bazate pe matematica. Nu stiu despre altii, dar mie, cel putin, mi s-ar parea o metoda destul de ineficienta. Inteleg ce spui, dar pur si simplu nu vad randamentul macar satisfacator in a repeta, pe ghicite, pe tastele chitarei sau pe claviatura pianului sau pe orice instrument ceea ce canti cu vocea. Mai degraba as invata numele notelor si frecventa lor (ceea ce banuiesc ca cere o cantitate considerabila de exercitii) si, ajutandu-ma si de o anumita proportie de teorie muzicala, indispensabila in acest caz, as zice, as reusi sa cant pe un instrument ceea ce cant cu vocea. Nu sunt de acord nici cu pledoaria in proportie de 90% impotriva melodiilor bazate pe matematica. Muzica e frumoasa nu prin sentimente transpuse pe un instrument prin intermediul zdranganelii, ci prin intermediul unei gandiri foarte precise, as spune, care poate sa transforme sentimentul intr-o insiruire armonioasa si logica de note muzicale. Nu stiu daca exemplele pe care le-ai dat chiar nu stiau deloc teorie muzicala. Probabil ca genialitatea lor in domeniu nu avea nevoie sa fie alimentata cu principiile de baza ale muzicii. E posibil. Oricum, apreciez raspunsul tau, chiar daca nu prea sunt de acord cu anumite lucruri pe care le-ai zis... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 (edited) Pai de curiozitate, dacă "pledezi 90% impotriva melodiile bazate pe matematica", ce asculţi ca muzică? Scârţâit de roţi, fiare lovite? Pai n-ascult 'scartait de roti'!! Doar ca nu-i suport pe astia care se gandesc la 2+2= la minor. Spun asta pentru ca am avut de a face si inca am cu oameni din astia care compun sau canta din 'gandire logica si armonioasa' si de asta pledez eu atat de inversunat impotriva lor. Stii ce? daca n-au melodie in ei si nu aud decat formule I-V-IV-II bla bla bla ... sa faca mai bine scartait de roti. Tot astia fac melodiile comerciale, asa ca ... Nu stiu despre altii, dar mie, cel putin, mi s-ar parea o metoda destul de ineficienta. Inteleg ce spui, dar pur si simplu nu vad randamentul macar satisfacator in a repeta, pe ghicite, pe tastele chitarei sau pe claviatura pianului sau pe orice instrument ceea ce canti cu vocea. Stai putin ... tu cand canti cu vocea nu cred ca intonezi pe 'ghicite'. Vocea inseamna, totusi, multa libertate ... poti canta ce vrei, poti imita, vocea poate face atatea lucruri. Si, cum spuneam, poti face chestia pe instrument IN TIMP. Vezi, aici e chestia - atunci cand ajungi sa ai libertatea asta instrumentala; pe care eu vreau s-o imprumut de la voce. Mie mi se pare realizabil Edited March 23, 2013 by BraveJim Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 (edited) Vocea inseamna, totusi, multa libertate ... poti canta ce vrei, poti imita, vocea poate face atatea lucruri. Cu vocea , poate exista doar "impresia" ca se poate canta orice, fara exercitii . Eu sunt tare curios ce s-ar putea canta liber ,fara cunoaterea intervalelor/modurilor, pe o secventa armonica precum acest exemplu : Mi minor 7,9+;Re bemol minor 7,9+ si Sol major 7+,9 .????? Ce s-a scris aici , este foarte adevarat Muzica e frumoasa nu prin sentimente transpuse pe un instrument prin intermediul zdranganelii, ci prin intermediul unei gandiri foarte precise, as spune, care poate sa transforme sentimentul intr-o insiruire armonioasa si logica de note muzicale. Muzica se canta din "feeling" si inspiratie dar numai daca -i cunosti regulile pt ca altfel , va fi orice altceva dar nu muzica. Acea aritmetica elementara este utila pentru a intelege ceea ce canti,ce exercitii trebuiesc practic si alte motive conventionale , fara de care muzica nu se putea dezvolta ca si disciplina . Problema care o pui tu are ca sursa,cel putin doua motive : nestapanirea instrumentului si lipsa de cultura muzicala asupra genului care trebuie cantat care ,de cele mai multe ori, se manifesta prin "lipsa de inspiratie","monotonie",...flatness. Apropo ce gen muzical, te pasioneza ??? Pe de alta parte, ceea ce spui despre Jimmy Hendrix este absolut fals. Jimmy nu era un geniu al teoriei muzicale dar asta nu insemna ca nu stia ce note canta , cand aplica pentatonice minore peste acorduri majore. BeeGees , nu stiu despre ce aveau ei habar cand s-au apucat de muzica dar deja de la primul lor album, au avut in spate producatori "foarte grei" care se ocupau de tot , incepand cu aranjament orchestral si terminand cu organizarea muncii de studio. De altfel sunt putini artisti foarte consacrati, care-si produc singuri albumele. Asta inseamna ca in "spate" exista o armata de oameni care se ocupa de tot ce este nevoie ca totul sa sune perfect. Cand este vorba despre bani , lucrurile cu muzica asta se complica dramatic . Edited March 23, 2013 by ggg Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Da, sa cantam armonios si logic ceea ce simtim. Bravo noua! GGG ce spui tu, eu deja stiu, cunosc deja argumentele pe care le tot insiri pe aici. Ce ma enerveaza e faptul ca nu-ti dai seama de lucrul asta. Dar tu nu intuiesti Iti fac improvizatii cu vocea pe la minor +-9283714178 pentru ca mai ascult si eu destule. In afara de asta, cei mai lipsiti de cultura muzicala iti pot canta peste la minor - re minor - mi 7, da? Adica muzica populara canta si fluiera orice bunic. GGG, te rog nu mai complica lucrurile asa de mult de parca ai fi tu Enescu Dom'le, Jimi Hendrix nu stia sa citeasca note, urmareste interviul cu Dick Cavett ... asta pentru 'cultura' ta Si nu mai cauta tu cauze ca nu le nimeresti deloc. Degeaba esti atat de logic daca nu identifici corect cauza de la bun inceput si asta in general. Si eu ascult multe genuri: rock, blues, jazz, reggae, funk si subgenuri; iti pot canta din fiecare gen. Si pe langa astea muzica clasica, la care particip activ. Oricum, nu-mi place sa ma marturisesc asa, dar ma oftici Nu zic ca stapanesc chitara (eu ma ocup cu vocea si am facut pian, acolo stiu toate notele ...), am invatat singur sa cant, dar nu mai spune ca sunt lipsit de cultura muzicala si alte tampenii GGG!!!! Eu nu stiu ce faci tu, poate esti cantaret, muzician si preferi partea asta calculata a muzicii. Foarte bine! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vaxe Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 (edited) @BraveJim, am si eu 2 intrebari simple: 1. Cati ani ai? 2. decat timp canti la chitara? Acum, asa offtopic dar in contextul discutiei, ti-ai pus problema ca tu poate nu esti suficient de capabil sa intelegi raspunsurile pe care colegii de forum le-au dat? E cel putin jignitor sa-i raspunzi asa lui Gelu (ggg) cand omul ti-a data mura in gura tot ce trebuia sa stii. Dara daca nu esti in stare sa intelegi hai sa-ti traduc eu: In primul rand tu ai pus intrebarea oarecum incomplet, pentru ca de fapt pe tine nu te intereseaza sa cunosti notele pe grif, ci O METODA DE TRANSPUNERE RAPIDA A IDEILOR PE CARE TI LE FORMEZI INCAP PE CHITARA am cumva dreptate? Buuun, tu ai considerat ca folosind un pas intermediar, anume, ce ai in cap, faci cu vocea, apoi ce faci cu vocea transpui pe chitara, este o metoda, si ai vrut sa stii daca si altii fac acelasi lucru ca si tine, corect? Apoi cand ti s-a explicat o metoda clara de A CANTA, alta mult buna decat cea folosita de tine ai inceput sa te enervezi (aiurea ...zic eu) Acum ca sa intelegi de ce nu e asa buna metoda ta: Gandeste-te ca vrei sa pui pe hartie ceva idei pe care ti le-ai format in cap, ce faci, le spui cu voce tare, le auzi cum suna, apoi le pui pe hartie? Nu cumva pierzi ceva timp? Acum sa extrapolam treaba asta in muzica: Esti intr-un concert, si trebuie sa improvizezi ceva intr-un timp relativ scurt, ce faci? canti din gura, apoi transpui? crezi ca te asteapta cineva sa faci asta? NU! Asadar, va trebui sa fii capabil sa spui direct mainii ce are de facut REPEDE si BINE! Cand iti vine randul sa-ti faci treaba, "mangai" griful chitarei, te opresti in pozitia convenabila, si incepi SA CANTI pur si simplu ce ai in cap! Si tot in acest timp, urechea trebuie sa-ti fie acolo, pentru a urmari modul in care mainile executa treaba aia, si sa si corecteze, acolo unde este cazul, adica sa-i transmita creierului eventuale abateri de la ideea initiala, iar acesta din urma , in functie de ce i s-a transmis, sa proceseze si sa retransmita mainilor noi "ordine" Cam mult intr-un timp asa de scurt nu? Ei bine, e mult daca stai sa transpui ideea in voce apoi pe chitara, dar, SUFICIENT daca aplici metoda descrisa CLAR de Gelu! Mai exact, cand mana stie exact UNDE, CUM, CAT, IN CE FEL, sa se miste astfel incat sa indeplineasca in timp util sarcina data de creier .... Cam asta e ... Edited March 24, 2013 by vaxe 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 (edited) GGG ce spui tu, eu deja stiu, cunosc deja argumentele pe care le tot insiri pe aici. Tocmai m-am lamurit ca esti strain de cauza . Prea multa confuzie in mintea ta . Noapte buna P.S. Jimmy Hendrix nu citea de pe portativ dar cunoastea notele .Cunostea ce note canta pe grif Poate,intr-un final apoteotic,vei pricepe ca nu poti citi daca nu cunosti alfabetul. Edited March 24, 2013 by ggg 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 (edited) Nu vaxe, nu! Si ce spui tu acolo stiu. Eu am pornit tocmai de la lucrurile pe care le insiruiti voi pe aici. Asta vad ca nu prea ai presupus. Te-ai gandit macar ca stiu si eu fazele astea? Daca nu, ei bine le stiu! Stiu ca trebuie sa ti se duca mana oricand si oriunde. Dar mi se pare excelent cand conectezi vocea de chitara, asa cum conectezi teoria muzicala de ideile muzicale si asa cum conectezi degetele de tot ce auzi mai inainte sa canti. Mura-n gura despre care spui tu acolo, am mancat-o eu inainte de a canta la ... chitara. Si tu, ca si Gelu incepi cu silogismele inutile Ma enerveaza ca ma judecati gresit!! Dupa ce mai cititi postarile mele ganditi-va si voi ca nu sunt nici eu lipsit de experienta si apoi scrieti. Nope, Gelu. Hendrix ca si alti muzicieni cu auz, stia fiecare fret cum SUNA, dar nu numea notele. De asta putea sa cante la chitara intoarsa pe dos si cu stanga si cu dreapta; si la bas la fel. Mai spune-mi despre Paul McCartney acum ... Oricum, nu vreau sa renunti la teoria muzicala! Dar vreau sa te fac sa crezi ca exista partea asta intuiva mai puternica. Mie tocmai teoria muzicala mi se pare ceva intermediar si nu vocea Si las-o balta cu calificativele astea. Mai inainte de a fi eu strain de cauza, ai inteles gresit premisele mele Am 23 de ani Cant la chitara de 5 ani, dar am invatat singur si o fac de placere. Eu am facut pian in gimnaziu si inca 2 ani la liceu si ma ocup, de fapt, cu vocea in domeniul operei, vaxe!! Am mai spus asta!! Te-am prins ca nu citesti postarile mele in intregime si mai si scrii kilometric pe langa subiect SI, Gelu, poate ca intr-un final pe care eu nu-l intrezaresc, o sa pricepi ca stiu deja alfabetul pe care-l glorifici atat. Lasa-l dom'le, trecem peste teorie si mergem mai departe, spre ceva mai important decat A B C si 2+2; eu cand am postat intrebarea am presupus ca sunt destui care stiu ceva teorie!!!!!!!!!!! Memorarea sunetelor ... tu poti tine minte toate tonurile de pe gatul chitarei (sau oricare alt instrument), ggg? Doar asta era intrebarea mea. Mi se pare ca sunt f putini care pot, doar trebuie auz absolut. si eram curios cam cati or fi Edited March 24, 2013 by BraveJim Link to comment Share on other sites More sharing options...
vaxe Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 (edited) Ei, pai daca spuneai asa de la inceput totul era clar! Intelegeam cu totii ca de fapt ... tu esti un geniu, care stie absolut totul si inca ceva pe deasupra, si nu avea rost sa incercam sa-ti dam noi astia mai putin stiutori sfaturi ... Dar e bine ca macar intr-un final (pe care tu nu-l intrezareai) lucrurile s-au rezolvat! Numai bine! Edited March 24, 2013 by vaxe 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 (edited) Doar asta era intrebarea mea. Mi se pare ca sunt f putini care pot, doar trebuie auz absolut. si eram curios cam cati or fi Auzul absolut inseamna cu totul altceva . Daca te cotârbã curiozitatea poti sa cauti un topic, in care Dan Andrei Aldea explica cu lux de amanunte ce inseamna acest auz absolut , cum recunosti inaltimea notelor si a intervalelor in toate sunetele care te inconjoara . Nu are nicio legatura cu memorarea inaltimii fiecarei note de pe grif. Ca sa faci asemenea exercitii nu-ti trebuie auz absolut. Daca vrei sa-ti testezi cat de cat auzul , incearca sa acordezi un set de tobe cu toba mare, in C# . Edited March 24, 2013 by ggg Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Vaxe, nu fi vexat! In nici intr-un caz nu ma dau 'geniu'. Nu te bosumfla si tu aiurea Pai, ggg, totusi daca n-ai auz absolut nu poti tine minte prea mult cum suna la-ul, nu? Poti retine relatiile intre note sau cam pe unde se afla la-ul. Majoritatea au/are auz relativ - bazat pe relatii intre note/sunete/tonuri ... Eu stiu ca auzul absolut inseamna sa-ti poti da seama pe ce nota iti scartie usa fara sa stai pe ganduri. Imi spunea cineva ca recunosti notele ca si cum ai recunoste fetele unor oameni cunoscuti sau ca si cum ai face diferenta intre verde si rosu. Cam asa vine, nu? Oricum, mi se pare asa fain sa stii fiecare nota/ton. Si am aflat dintr-un interviu cu Steve Vai ca el a invatat notele cantand odata cu chitara. Si atunci mi-am dat seama ca s-ar putea face o conexiune intre voce si instrument, dupa care am aflat ca sunt destui care fac chestia asta Nu stiam de faza cu setul de tobe. Eu am ramas surprins acum cativa ani ca pot acorda chitara in ton si n-am un auz asa stralucit. Cred ca te si obisnuiesti cu timpul Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 (edited) Este vorba numai despre exercitiu ,foarte mult exercitiu. Orice talent trebuie cultivat. Altfel nu reprezinta mare lucru . Cred ca ceva nu este in regula cu interviul lui Steve Vai. Steve Vai a absolvit Berklee si tot timpul a fost prezent in jurul unor muzicienii de mare exceptie. Si sunt foarte sigur pe ceea ce scriu aici. Poate ca interviul se referea la faptul ca mai intai isi canta piesele cu vocea sau ca-si foloseste vocea cand isi gandeste piesele. Pai, ggg, totusi daca n-ai auz absolut nu poti tine minte prea mult cum suna la-ul, nu? Ce vorbesti !??? Cum sa nu-l inveti !!?? Este vorba numai de rutina . Notele E,A,D si G iti intra in creieri si numai scapi de ele. Si nu numai ca le retii dar inveti si voicingul acordurilor care au specifice , pozitii open-string . Ar fi bine sa cauti acel articol in care Dan Andrei Aldea , explica multe....pt cine vrea sa inteleaga, bineinteles. Edited March 24, 2013 by ggg Link to comment Share on other sites More sharing options...
'mnezău Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Vaxe, nu fi vexat! In nici intr-un caz nu ma dau 'geniu'. Nu te bosumfla si tu aiurea Pai, ggg, totusi daca n-ai auz absolut nu poti tine minte prea mult cum suna la-ul, nu? Poti retine relatiile intre note sau cam pe unde se afla la-ul. Majoritatea au/are auz relativ - bazat pe relatii intre note/sunete/tonuri ... Eu stiu ca auzul absolut inseamna sa-ti poti da seama pe ce nota iti scartie usa fara sa stai pe ganduri. Imi spunea cineva ca recunosti notele ca si cum ai recunoste fetele unor oameni cunoscuti sau ca si cum ai face diferenta intre verde si rosu. Cam asa vine, nu? Oricum, mi se pare asa fain sa stii fiecare nota/ton. Si am aflat dintr-un interviu cu Steve Vai ca el a invatat notele cantand odata cu chitara. Si atunci mi-am dat seama ca s-ar putea face o conexiune intre voce si instrument, dupa care am aflat ca sunt destui care fac chestia asta Nu stiam de faza cu setul de tobe. Eu am ramas surprins acum cativa ani ca pot acorda chitara in ton si n-am un auz asa stralucit. Cred ca te si obisnuiesti cu timpul Treaba cu auzul absolut este un subiect diferit. În orice caz, conform mărturiilor celor ce au această boală, le este foarte greu, dacă nu chiar imposibil să cânte la instrumente, să facă parte din trupe, etc. De ce? Pentru că ei văd toată treaba în alb şi negru. Dacă îţi aud la-ul pe chitară, odată ce chitara ţi se dezacordează cu un cent, ei nu mai aud la-ul, aud cu totul altă notă, pe care le e greu să o identifice şi să-i găsească corespondenţa. În orice caz, treaba asta nu se poate antrena şi nici nu cred că ar vrea cineva... Tu vorbeşti despre memorie tonală. Iar treaba asta se studiază în special la şcolile de muzică, conservatoare. http://www.youtube.com/watch?v=AY1-QKZaJ4A 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 (edited) Uite, ggg, aici e interviul http://www.youtube.c...?v=T5Pn4LMJ9ZM. Pe undeva o sa intrebe Justin Sundercoe cum se pot invata notele. Nu stiu, sunt destui care fac dicteu si solfegiu de mici si tot nu retin la-ul. Nu zic, te poti obisnui cu timbrul instrumentului si sa-ti dai seama cum suna intr-un fel; eu ma ghidez dupa cat de jos pot canta si imi dau seama imediat de la; la fel fac si pentru alte note ... e utila metoda asta, dar ... nah e improvizata 'mnezău, ma refer la altfel de memorie decat ce se vede pe link. Sa zicem ca acum iti dau nota la ... si dupa asta cantam nothing else matters si in timp ce canti iti cer nota la. Adica, e vorba sa ai la-ul cu tine oricand. Eu vad ca in link e vorba despre memorarea melodiilor, ceea ce mult prea simplu pentru ca se fac relatiile alea intre note, despre spuneam. Da, mi-a mai spus cineva ca nu intotdeauna e bine cu auzul asta. Unii incep sa fie lenesi si nu mai asculta muzica, dar de cele mai multe este avantajos zic eu. Oricum e vorba ca ai sau n-ai, cum spui si tu. Si mi-a mai venit un exemplu de instrumentist excelent care nu cunoaste teorie: Flea, basistul de la RHCP. El stie si trompeta, printre altele ... Deci nu cunoaste absolut nimic. Acum merge la cursurile conservatorului pe care l-a infiintat el la Silverlake sau asa ceva. Dar, cum spuneati si voi, e o chestie pentru ca el chiar daca putea sa cante orice, trupa - RHCP - n-a fost cine stie ce pana nu a venit John Frusciante in 88 si le-a scris el piesele pentru ca stia ... cum. Adica i-a organizat. Si uite asa a iesit Under the bridge Edited March 24, 2013 by BraveJim Link to comment Share on other sites More sharing options...
'mnezău Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 (edited) Da, mi-a mai spus cineva ca nu intotdeauna e bine cu auzul asta. Unii incep sa fie lenesi si nu mai asculta muzica, dar de cele mai multe este avantajos zic eu. Oricum e vorba ca ai sau n-ai, cum spui si tu. Nu de lene nu ascultă, ci pentru că multe piese pe care le ascultăm, în general, au tot felul de mici scăpări. Un instrument puţin dezacordat faţă de altul. O iau razna când creierul lor încearcă să coreleze foarte multe note. Dacă chitara şi bass-ul nu sunt acordate perfect unul faţă de celălalt, pentru ei e ca şi cum ar asculta două piese total diferite, suprapuse. Nu ştiu ce avantaj vezi... 'mnezău, ma refer la altfel de memorie decat ce se vede pe link. Sa zicem ca acum iti dau nota la ... si dupa asta cantam nothing else matters si in timp ce canti iti cer nota la. Adica, e vorba sa ai la-ul cu tine oricand. Eu vad ca in link e vorba despre memorarea melodiilor, ceea ce mult prea simplu pentru ca se fac relatiile alea intre note, despre spuneam. Tu poţi face ce fac ăia în clip? Dacă da, eşti mai bun decât majoritatea muzicienilor pe care îi ascultăm. Nu e vorba de fredonarea melodiei aşa cum îţi sună ţie. E vorba de fredonarea cu fix aceleaşi note. Tu te referi la auz perfect, care nu ţi se va dezvolta, oricât îl vei lucra tu. Si mi-a mai venit un exemplu de instrumentist excelent care nu cunoaste teorie: Flea Tu dai exemple de nişte muzicieni care ştiu teorie. Că n-au aprofundat-o, e partea a doua. Dar ştiu notele, ştiu acorduri, la nivelul la care le ştiu majoritatea instrumentiştilor din muzica rock. Dar nu-mi spune că Flea nu ştie ce-i aia o gamă minora sau o măsură 4/4... Edited March 24, 2013 by 'mnezãu Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Pai stie el Flea ce stie, doar ca ... vezi ca si el spunea chestia intr-un interview - nu cunoaste toate chestiile alea, cum se formeaza un acord, din ce note si ce reguli. Le canta pur si simplu pentru ca i-a arat chitaristul dinainte lui John Frusciante - Slovak - cum se face ... serios, stiu biografia RHCP pe de rost. Mi se pare chiar fff simplu ce e in link. Exagerezi si tu 'mnezău, oricine are ureche muzicala poate sa repete fraze asa de scurte exact ca acolo. Ce-i canta acolo la pian? Cel mult trei franturi de melodie, din care doua sunt identice doar ca-s cantate pe trepte diferite? TI-am mai spus eu chestia cu bunicii nostrii; si ei iti fluiera dupa radio Da' stiu ca nu se mai poate dezvolta auzul absolut Si vezi ca despre muzicienii lenesi mi-a spus cineva care stie pe 'cineva' cu auz din trupa lui ca e lenes. Nu stiu despre restul muzicienilor din lumea larga! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Les Paul 1960 Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 (edited) Eu cred ca sunt singurul care a inteles ce vrei tu. Tu vrei, ca si mine, sa memorezi ce nota scoate fiecare tasta (fara sa cunosti nota, sa inveti fix cum suna cand apesi pe o tasta), si sa poti sa asociezi pe viitor si dupa mult exercitiu, ceea ce ai in cap (unii au gandirea cam scurta, nu Gelu, pe care il respect pentru ce face), cu pozitia notei de pe grif. Cred ca dragii nostrii colegi ingineri, nu inteleg ca omul este un organism atat de complex, incat poate sa execute foarte multe lucruri. Unii bat campii cu denumirea corecta: nota/sunet, etc. Cand lovesti coarda mi subtire, nu ai un sunet asociat, altfel cum o auzi???? Baiatul vrea sa isi antreneze urechea si degetele, ca sa cante in timp real, ceea ce are in minte, nu ma luati cu rahaturi ca altfel inseamna ca sunteti batuti in cap. Ceeea ce canti cu vocea, poti sa iti transpui in gand, fara sa folosesti vocea, ca de aceea gandim. Eu recunosc ca nu stapanesc bine instrumentul, dar mintea imi este plina de posibile compozitii. Eu stiu ca initial, calea cea mai simpla este sa inveti teorie, dar posibilitatea de a transpune o melodie in prima auditie, pe chitara,, fara cel mai mic efort, este un lucru foarte bun. Baiatul vrea sa faca acest lucru invatand fix inaltimea sunetului de pe fiecare tasta, asa poti sa asociezi instant ceea ce auzi cu ceea ce vrei sa canti si sa nu mai mentionez ca procesul poate sa se desfasoare si in cealalta directie, ce ai in cap sa transpui in timp real pe chitara. Se elimina doi pasi, denumirea notelor si pozitia pe grif al numelui.. Nu vad cum se poate spune ca cineva este limitat daca face acest lucru, nu este adevarat, ai o libertate mult mai mare, nu te supui regulilor, poti sa creezi stiluri noi, lucruri care nu au mai fost facute. Edited March 24, 2013 by Les Paul 1960 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
vaxe Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Da' stiu ca nu se mai poate dezvolta auzul absolut Pe mine personal nu m-a interesat niciodata aspectul asta, (pana acum imi este suficient cat si cum aud) dar ia uite ce spune baiatul asta ... : http://www.amazon.com/The-Perfect-Pitch-Training-SuperCourse/dp/0942542908 O fi adevarat sau nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BraveJim Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 (edited) A stiu cursul, vaxe. L-am luat si eu de pe torenti Burge asta si-a descoperit auzul in perioada liceului. S-ar spune ca este foarte tarziu. El a fost motivat sa-si faca auz pentru ca avea o colega care putea sa-ti spuna instant orice nota ii dadeai la pian. Si atunci s-a apucat sa-si dea note si sa le asculte mult pana cand a sesizat culorile, asa cum le numeste, pentru fiecare nota. Nu stiu, s-ar putea sa fie si un basm toata chestia Daca e adevarat, atunci e misto!! Unii mai posteaza ca au perioade cand aud orice sau cand dispare orice auz. Asta dupa ce urmarit cursul asta Esential e sa asculti cum asculta si Burge, fiecare nota, cred eu. Pana la urma, asta e singura lui experienta valabila Edited March 25, 2013 by BraveJim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now