Adi M Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 Salutare! N-am ºtiut unde sã postez, dar am zis sã încerc aici, deoarece întrebarea e cam de începãtor. Aºadar: cum înregistreazã artiºtii profesioniºti pistele de chitarã pentru un cîntec? Dacã piesa are mai multe secțiuni, gen Intro, Riff, Vers, Chorus etc, le înregistreazã pe rînd? Sau tot timpul trag o pistã cap-coadã? Dacã secțiunile nu se leagã între ele, adicã dacã existã o pauzã sau o notã lungã ceva, între ele, presupun cã se pot despãrți. De pildã, sînt convins cã solo-ul e înregistrat separat ºi suprapus apoi. Dar dacã piesa are "fluiditate", continuitate, fãrã bridge-uri marcate clar sau fãrã întreruperi care ar permite superpoziția a douã înregistrãri separate, cum fac? Chiar trag o pistã în întregime ºi reiau totul oricînd fac cea mai micã greºealã? Sau dacã sparg cîntecul în bucãți, cum le lipesc sã sune ca ºi cum ar fi dintr-o bucatã? Mulțumesc.
Adi M Posted August 22, 2012 Author Posted August 22, 2012 Mulţumesc, îmi e destul de clar acum, nu ştiam de aceste unelte. Eu sînt mai old-school şi orientat pe performanţă live, de-aia nu fac altceva decît să cînt cap-coadă, pînă-mi iese bine, toată piesa o dată (mai înghit unele greşeluţe, ca, na, doar nu repet mereu totul pentru o notă neclară la outro...). Mă gîndeam eu că nu fac profesioniştii ca mine, cît or fi ei de buni şi cît de mult timp or dedica înregistrării. Dar parcă părea neverosimilă varianta "lipirii" la o piesă cu şaisprezecimi la 200 bpm Mersi, m-ai luminat. P.S. Despre rock şi metal întrebam, în special.
Airhead Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 uitate pe youtube la video cu Metallica, cum a fost inregistrat Death Magnetic si te lamuresti. in era digitala se modifica absolut orice si rezultatul final este un puzzle foarte atent analizat. 1
mike_KidLazy Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 Nu fac muzica la nivel profesionist si n-am intrat in viata mea intr-un studio de inregistrari, insa pot sa-ti spun cum fac eu la home recording: n-as putea sa trag o piesa cap-coada, gresesc cel putin o data pe parcursul unei piese si ma enerveaza sa iasa un track cu greseli. Live, ok, mai inchid un ochi, dar la inregistrare, nu. Deci prefer sa inregistrez fiecare sectiune (verse, chorus, bridge etc.) separat, si apoi sa le pun cap la cap pentru a obtine rezultatul final. Mai rar leg doua sectiuni intre ele, in cazul in care trecerea de la una la cealalta nu este dificila. Am vazut insa si situatii cand o piesa a fost inregistrata "dintr-o singura bucata", cu toti membrii trupei cantand melodia in acelasi timp, ca si cand ar fi fost in timpul unui concert. Cred ca tine de cum ai tu chef, cum iti e tie mai comod sa inregistrezi - in cazul meu, exigenta e destul de mare, asa ca insist foarte mult sa iasa bine rezultatul final, chit ca lucrez mai mult la el. Nu stiu daca te ajuta cu ceva ce-am scris aici, dar ma rog. My 2 cents.
Adi M Posted August 22, 2012 Author Posted August 22, 2012 Nu fac muzica la nivel profesionist si n-am intrat in viata mea intr-un studio de inregistrari, insa pot sa-ti spun cum fac eu la home recording: n-as putea sa trag o piesa cap-coada, gresesc cel putin o data pe parcursul unei piese si ma enerveaza sa iasa un track cu greseli. Live, ok, mai inchid un ochi, dar la inregistrare, nu. Deci prefer sa inregistrez fiecare sectiune (verse, chorus, bridge etc.) separat, si apoi sa le pun cap la cap pentru a obtine rezultatul final. Mai rar leg doua sectiuni intre ele, in cazul in care trecerea de la una la cealalta nu este dificila. Am vazut insa si situatii cand o piesa a fost inregistrata "dintr-o singura bucata", cu toti membrii trupei cantand melodia in acelasi timp, ca si cand ar fi fost in timpul unui concert. Cred ca tine de cum ai tu chef, cum iti e tie mai comod sa inregistrezi - in cazul meu, exigenta e destul de mare, asa ca insist foarte mult sa iasa bine rezultatul final, chit ca lucrez mai mult la el. Nu stiu daca te ajuta cu ceva ce-am scris aici, dar ma rog. My 2 cents. Nu fac muzica la nivel profesionist si n-am intrat in viata mea intr-un studio de inregistrari, insa pot sa-ti spun cum fac eu la home recording: n-as putea sa trag o piesa cap-coada, gresesc cel putin o data pe parcursul unei piese si ma enerveaza sa iasa un track cu greseli. Live, ok, mai inchid un ochi, dar la inregistrare, nu. Deci prefer sa inregistrez fiecare sectiune (verse, chorus, bridge etc.) separat, si apoi sa le pun cap la cap pentru a obtine rezultatul final. Mai rar leg doua sectiuni intre ele, in cazul in care trecerea de la una la cealalta nu este dificila. Am vazut insa si situatii cand o piesa a fost inregistrata "dintr-o singura bucata", cu toti membrii trupei cantand melodia in acelasi timp, ca si cand ar fi fost in timpul unui concert. Cred ca tine de cum ai tu chef, cum iti e tie mai comod sa inregistrezi - in cazul meu, exigenta e destul de mare, asa ca insist foarte mult sa iasa bine rezultatul final, chit ca lucrez mai mult la el. Nu stiu daca te ajuta cu ceva ce-am scris aici, dar ma rog. My 2 cents. Mersi. Varianta asta am tot încercat-o şi eu, numai că nu-mi dau seama cum poţi pune cap la cap două bucăţi fără ca trecerea să fie bruscă, sesizabilă cu urechea. Exigenţe mari am şi eu, dar, cum ziceam, la o piesă de 200 bpm plină de şaisprezecimi şi optimi, tăierea şi lipirea mi se par dificile şi încă n-am reuşit să fac ceva care să nu afecteze fluiditatea. Şi pe mine mă frustrează cînd trebuie să repet din cauza unei note greşite la sfîrşit (chiar azi am păţit-o ), aşa că am să mai încerc şi cum zici tu.
Borsec Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 (edited) Personal repet la nesfarsit trackurile mele (bass+chitara+pian+voce) , inregistrez, si daca gresesc, de obicei reiau. din respect pentru cei din anii 70-80 care nu aveau Protools sau Cubase la ei. Mi se pare mai OK sa repet pe instrumente de 10 ori decat sa ma chinui cu mouse-ul click click, etc Daca iese perfect, nu mai pare natural .... parerea mea, parca e omeneste sa mai si gresesti ... mai ales vocal. Edited August 22, 2012 by Borsec
FiveseveN Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 nu-mi dau seama cum poţi Despre principiul de bază ți-a zis Dudu: Înregistrezi fiecare pasaj în câte duble (takes) e nevoie și păstrezi ori întreaga dublă care ți se pare că a ieșit mai bine ori combini părți din mai multe duble (comping). Editările (tăieturile) se maschează prin diferite tehnici ce depind de material: faci tăietura într-un moment de liniște (cel mai simplu) folosești crossfading maschezi tăietura cu un transient (e.g. lovitură de premier) ș.a.m.d. Trebuie evident să te asiguri că dublele sunt aliniate pe ritm. Înregistrarea live are și ea avantajele și dezavantajele sale. Iar unii cântă mai bine live și au mai puține cunoștințe de editare. Important e să evaluezi situația și să faci ce-i mai eficient pentru tine, nu să pleci cu prejudecăți precum alții :cough: hint :cough:. 3
karpi Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 (edited) Ai 24 ;64 ........128 de piste . Metronom pe pista 1 Chit ritm ptr ghidaj pe pista 2 zdranganita pe ritm cu partile schimbarile necesare .. restul pe pistele ...cate ai in mixer .. Ptr backtrack folosesti ca si sequencer ca nu are sens sa canti acelasi lucru de zece ori 5 minute . ptr interventii solo tragi pe alte piste de cate ori vrei pana ai ce-ti trebuie apoi cu volume anvelop sau cu automatizare selectezi pistele unde suna bine ...de pe cate piste vrei . Aceste secvente inregistrate sunt foarte aproape si suna la fel se canta la fel caci esti tot tu ..pana si greselile vor fi la fel ..nu trebuie nici un efort ca sa canti la fel ..deci nu se observa ca compui interventiile de pe mai multe piste in plus daca sunt la distanta de cateva masuri nici nu observa nimeni diferente . Daca ai un seqencer (Cubase ,Sonar ) in care se poate seta "timeline" pe masuri faci seqvente de lungimea exacta a cate unei parti de ex. exact 4 masuri ce apoi le copiezi ( multiplici ) si le poti aranja cum vrei tu Intro ,A ,B ,A ,B ...Outro Deci nu canti toata piesa doar faci cate o parte apoi le repeti in mixer de cate ori vrei . Cu soloul ce trebuie sa aiba feeling trebuie sa canti macar o parte intrega pana la terminarea frazei ...aici chiar se simte daca intercalezi note /pasaje ,dar cum a scris @FiveseveN cu crosfade etc ..se poate intercala ...DAR!! imediat in aceiasi minut .ora ..sesiune caci a doua zi nu mai nimeresti soundul daca este unul foarte special ,,dar chiar si cu un preset nealterat este greu de gasit soundul exact a doua zi ... Ideal este sa memorezi sau sa monotezi toate setarile ptr o eventuala interventie ulterioara , Daca soloul are mai multe parti se poate inregistra pe bucati ... Problema ar fi sa poti canta soloul si live ! Daca vrei sa si canti o piesa iin public inregistrarea din punct de vedere tehnica trebuie sa fie la nivelul posibil de realizat pe scena . Altfel inregistrarea poate sa sune bestial dar trebuie sa o poti canta la acelasi nivel si live altfel e nasol . Edited August 22, 2012 by karpi
karpi Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 Da ...selectezi "measures" ptr " timline" , apoi se poate selecta "snap to ----" pe definitia selectata ..masura , capat de secventa , patrime, optime , ..etc // Dupa selectarea /setarea atributiilor cursorului acesta se poate "opri " exact pe timp ! Eu pun pe masura si in acest fel "ca un magnet " se lipeste curzorul exact pe timp .in acest fel tai o secventa exact pe timp. dac nu ai taiat p etimp nu ai cum sa fie in sincron cu ritmul /tempoul . Deci nu se taie dupa "ochi ' ci se seteaza ca cursorul se "sara " pe timp exact . Cand apropii doua secvente ( in edit mixer windows ) daca are softul OK inceputul unei secvente sare exact la capatul secventei anterioare ,Daca nu ai asemenea soft poti sa dai ZOOM si sa pui/tragi manual /vizual .dar mai toate programele serioase au "snap to ....." la taiere poti sa ai diferente ( salt de apmlitudine ) acestea "pacane " trebuie ca sa nivelezi unifomizezi din "volume anvelope ". Ptr doar u inserare "insert /overdubing " mai bine tragi pe alta pista secventa corecta .incepi sa inregitrezi inainte de pozitia in cauza si termini dupa ..apoi cu volume anvelope mixezi cele doua piste cu crossfade ..adica unde inceteaza pista cu "greseala" conori volumul logaritmic la iesirea din partea defecta urici logaritmic. iar la pista cue contie corectia invers inceputul in urci logaritmic iar capatul il reduci logaritmic.Poti sa reglezi manual "volume anvelope" sau sa utilizezi automatul de " fade in" si de " fade out ". cauti in tutorialul programului HELP si gasesti aceste lucruri descrise ..si unde gasesti aceste " tools" daca dintr-o bucata mare tai secvente de 1 nasura 2--4 masuri la capete trebuie sa nivelezi volumul sa=l egalizezi cu celalta scventa anterioara ..si la capat catre urmatoarea secventa .
mike_KidLazy Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Mersi. Varianta asta am tot încercat-o şi eu, numai că nu-mi dau seama cum poţi pune cap la cap două bucăţi fără ca trecerea să fie bruscă, sesizabilă cu urechea. Exigenţe mari am şi eu, dar, cum ziceam, la o piesă de 200 bpm plină de şaisprezecimi şi optimi, tăierea şi lipirea mi se par dificile şi încă n-am reuşit să fac ceva care să nu afecteze fluiditatea. Şi pe mine mă frustrează cînd trebuie să repet din cauza unei note greşite la sfîrşit (chiar azi am păţit-o ), aşa că am să mai încerc şi cum zici tu. Scuze ca raspund tocmai acum. Pentru a evita trecerea aia brusca si pentru a o face sa fie cat mai insesizabila cu putinta, in principiu folosesc la greu crossfading. Uneori fac asta chiar si in cadrul aceluiasi riff, chiar daca nu are nicio pauza intre acorduri/note, daca din 20-30-40 de take-uri tot n-am reusit sa scot nimic care sa ma multumeasca. I know it's not fair, but... for the sake of the mix... Restul "tehnicilor" pe care le folosesc ca sa maschez trecerile bruste le-a zis bine FiveseveN inaintea mea, nu mai am altceva de adaugat.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now