www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Cateva repere utile pentru cei care abia descopera modurile si nu numai.

 

Completarile sunt mai mult decat binevenite.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Modul ionian (major natural sau mod de C): ST 3-4 / 7-8

 

- potrivit pentru acorduri majore

 

- treapta 4 este considerata „passing tone”

 

- tensiunea treptei 4 se poate elibera in treapta 3 (nu exclusiv)

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Modul dorian (mod de D): ST 2-3 / 6-7

 

- potrivit pentru acorduri minore

 

- asocierea b3 – 6 din modul dorian creeaza o atmosfera jazz

 

- treapta 6 poate fi considerata „passing tone”

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Modul frigian (mod de E): ST 1-2 / 5-6

 

- parte din muzica flamenco

 

- potrivit pentru acorduri minore

 

- treapta 2 este considerata „passing tone”

 

- treapta 6 de asemeni poate fi considerata „passing tone”

 

- treapta 3 poate fi eliminata pentru a accentua efectul treptei 2

 

- urcarea treptei 3 cu 1ST formeaza modul Frigian Dominant

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Modul lidian (mod de F): ST 4-5 / 7-8

 

- modul „eteric”

 

- este un mod major

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Modul mixolidian (mod de G): ST 3-4 / 6-7

 

- country

 

- intervalul b7 complimenteaza acorduri de septima dominanta

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Modul eolian (minor natural sau mod de A): ST 2-3 / 5-6

 

- potrivit pentru acorduri minore

 

- treapta 6 este „passing tone”

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Modul locrian (mod de B ): ST 1-2 / 4-5

 

- completeaza foarte bine acordurile dim

 

- se rezolva foarte bine intr-un acord major

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Edited by Bleeding Riff
  • Like 2
Posted (edited)

Ma incearca un setiment de rabdare, asa ca hai sa-i dau drumul :unsure:

Pentru cei care au invatat ceva despre game dar inca nu pricep modurile.

 

 

Sa ramanem pe gama Do:

 

Do mod ionian: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si - acordul de baza Do major: Do, Mi, Sol

Re mod dorian: Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do - acordul de baza Re minor: Re, Fa, La

Mi mod frigian (my favourite): Mi, Fa, Sol, La, Si, Do, Re - acordul de baza Mi minor: Mi, Sol, Si

Fa mod lidian: Fa, Sol, La, Si, Do, Re, Mi - acordul de baza Fa major: Fa, La, Do

Sol mod mixolidian: Sol, La, Si, Do, Re, Mi, Fa - acordul de baza Sol major: Sol, Si, Re

La mod eolian (zis minor): La, Si, Do, Re, Mi, Fa, Sol - acordul de baza La minor: La, Do, Mi

Si mod Locrian: Si, Do, Re, Mi, Fa, Sol, La - acordul de baza Si micsorat (diminished) Si, Re, Fa (pentru iubitorii de black si death ar trebui sa fie primul mod invatat).

 

Exersati intai modurile corespunzatoare acordurilor majore (ionian, lidian, mixolidian) si apoi restul. De retinut ca fara sa aveti un acord in spate degeaba va mai bateti capul cu modurile.

 

 

Parasind gama Do, hai intram in tainele disonantei si cu ochii pe cercul cvintelor http://www.all-guita...e-of-fifths.php sa vedem cum vine asta:

 

Do mod lidian: Do, Re, Mi, Fa#, Sol, La, Si (scuze, cu notatiile internationale vine C, D, E, F#, G, A, B ) - acordul de baza Do major: Do, Mi, Sol

Do mod ionian: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si (C, D, E, F, G, A, B ) - acordul de baza Do major: Do, Mi, Sol (urasc sa ma repet)

Do mod mixolidian: Do , Re, Mi, Fa, Sol , La, La# (C, D, E, F, G, A, A#) - acordul de baza Do major: Do, Mi Sol

Do mod dorian: Do, Re, Re#, Fa, Sol, La, La# (C, D, D#, F, G, A, A#) - acordul de baza Do minor: Do, Re#, Sol

Do mod eolian: Do, Re, Re#, Fa, Sol, Sol#, La# (C, D, D#, F, G, G#, A#) - acordul de baza Do minor: Do, Re#, Sol

Do mod frigian (again, my favourite): : Do, Do#, Re#, Fa, Sol, Sol#, La# (C, D,# E#, F, G, G#, A#) - acordul de baza Do minor: Do, Re#, Sol

Do mod locrian: Do, Do#, Re#, Fa, Fa#, Sol#, La# (C, C#, D#, F, F#, G#, A#) - acordul de baza (ati ghicit) Do micsorat (diminished): Do, Mi#, Fa# - de observat ca nu mai avem o nota dominanta in acord, avem o cvinta micsorata cu un semiton, creand o disonanta.

 

Pe cercul cvintelor, cele 7 note consecutive se muta spre stanga, cate o pozitie. Ce credeati ca totul e intamplator?

 

 

Sa mergem mai departe. Ce legatura exista intre game si moduri?

Apropo, ce e cu gamele astea "diatonice"? Nimic, doar ca au 7 note consecuteve pe cercul cvintelor, gamele pentatonice au 5 note consecutive pe cercul cvintelor.

Gama Fa: Fa Sol La# Si Do Re Mi

Gama Do: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si

Gama Sol: Sol La Si Do Re Mi Fa#

Gama Re: Re Mi Fa# Sol La Si Do#

Gama La: La Si Do# Re Mi Fa# Sol#

Gama Mi: Mi Fa# Sol# La Si Do# Re#

Gama Si: Si Do# Re# Mi Fa# Sol# La#

 

Din nou pe cercul cvintelor cele 7 note se misca o pozitie dar spre dreapta de data asta. Din nou, nimic in viata nu e intamplator.

 

Oops, a mai ramas o singura combinatie de care nu am vorbit nimic pana acum: Fa, Sol#, La#, Si, Do#, Re#, Mi#...

 

Nevermind... Exista ceva mai interesant decat prostiile astea, modurile minorului melodic: dorian b2, lidian #5, lidian dominant, mixolidian b6, eolian b5, super locrian http://www.jazzguita...inor_modes.html

 

PS: scuze pentru faptul ca scriu Do, Re#, Sol in loc de Do, Mib, Sol, se pare ca tind sa ignor notele enarmonice, imi tot repet ca desi folosim temperamentul egal ar trebui totusi sa gandim ca cei din evul mediu.

Edited by SorinT
Posted (edited)

http://tamingthesaxophone.com/jazz-chord-symbols.html

 

Aici gasiti si cate ceva despre moduri dar din pacate nu intra in detalii prea in profunzime cu improvizatia ..totusi spune doua trei cuvinte cheie

 

cantat /improvizat modal = melodic

 

(THE USE OF MODES IN JAZZ)http://tamingthesaxophone.com/jazz-modes.html

* Jazz Theory & Improvising

 

Beginners’ Theory:

 

* Jazz Beginners I

* Jazz Beginners II

* Rock & Blues Beginners

* Rock & Blues Parts 2,3 & 4

 

Jazz Theory Course:

 

* Chord Sequences

* Cycle of 5ths

* Upper Extensions

* Modes

* Minor Harmony

* Altered Chords

* Tritone Substitutes

* Jazz Analysis

* Passing Chords

* Scales & Improvising

* 12 Bar Blues Chords

* "I Got Rhythm"

* Jazz Improvisation

* Jazz Patterns & Licks

* Daily Warm-Up

* Diatonic Patterns

* Dorian Patterns

* Tonic Patterns

* Blues Riffs & Licks

* Jazz Scales Chart

* Chord Symbol Chart

* Jazz Repertoire

* Download Playalongs

* Yogi Berra on Jazz

 

Jazz Arranging:

 

* Jazz Arranging

* Instrument Ranges

* Transposition Chart

* Reharmonisation

* Block Voicing

* Backings

* Piano/Gtr

* Walking Bass

* Drums

 

Totul ce este valabil ptr jazz este valabil si ptr rock...sunt cateva explicatii indrumari si in blues ..

si altele...despre blues despe rock etc...in articolele din pagina sau linkuri la alte lucrari ..

Edited by karpi
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Eu am o mare nelămurire!

Sunt, spre exemplu, în SOL mixolidian. Cum cunosc, din punct de vedere logic, acordurile peste care îl pot cânta?

Ştiu cum se formează mixolidianul dar pentru a-l cânta sunt nevoit ori să pun un backing track de pe net ori să consult tot pe net lista cu acorduri compatibile.

E jenant şi frustrant în acelaşi timp să nu pot înţelege logic cum funcţionează toată treaba asta.

Mulţumesc şi sper să mă lămurească şi pe mine cineva că de prea multă vreme mă chinui să inţeleg.

Edited by NimVind
Posted

Sunt, spre exemplu, în SOL mixolidian. Cum cunosc, din punct de vedere logic, acordurile peste care îl pot cânta?

ªtiu cum se formeazã mixolidianul dar pentru a-l cânta sunt nevoit ori sã pun un backing track de pe net ori sã consult tot pe net lista cu acorduri compatibile.

Sol mixolidian: Sol La Si Do Re Mi Fa

Acordul de baza Sol Si Re. Poti sa te uiti la o clapa, la tastele albe. Ai o tasta da, una ba, la fel si in gama, o nota da, una ba. Ai Sol, sari peste La, ai Si, sari peste Do, apoi ai Re. Dupa Sol major te muti o "pozitie" ma incolo si ai La minor. Incepi cu La, sari Si, iei Do, dar sari Re, in final Mi. De ce e asta un acord minor? Pentru ca intre La si Do ai 2 note: La# si Si. Pentru un acord major ai 3 note, de exemplu la Sol Major ai intre Sol si Si: Sol#, La si La#. Retine care-s minore, care-s majore. Pe "clapele albe" ai 3 majore, 3 minore si un acord micsorat. Do Mi Sol e major, Fa La Do e major, Sol Si Re e major, restul sunt acorduri minore, exceptand Si Re Fa, care e micsorat (scuze poate stiai deja asta, dar am scris sperand sa citeasca oricine indiferent de nivelul lui). Si tot asa te muti cate o pozitie mai incolo si obtii un alt acord in interiorul gamei respective.

De ce vorbesc de clapa cand noi cantam la chitara? Pentru ca acordurile au fost inventate pe claviatura. Nu pian, orga de biserica. Pianul a aparut abia prin secolul optisprezece. Ideea de claviatura a aparut mult mai devreme si arata initial cam asa: http://3.bp.blogspot...px-AquincM6.jpg Nu avea ce numim noi azi "taste negre" (au fost adaugate claviaturii abia in 1361, la o orga a catedralei din Halberstadt). Iar ca sa faci un acord apasai o tasta da, una ba. Dar pe vremea respectiva suna destul de rau, pentru ca instrumentele muzicale erau acordate dupa sistemul lui Pitagora. Astazi folosim temperamentul egal, care se bazeaza pe radical de gradul 12 din 2. E un fel de compromis, dar putem folosi "o nota da, una ba" si suna chiar bine.

Lasand blabla-ul la o parte, urmatorul acord vine: Si Re Fa (asta e micsorat), apoi Do Mi Sol (major), Re Fa La (minor), Mi Sol Si (tot minor), Fa La Do (major). Daca te uiti pe cercul cvintelor http://www.all-guita...e-of-fifths.php Do-ul si acordurile corespunzatoare notelor adiacente lui (Fa si Sol) sunt majore. La-ul si acordurile corespunzatoare notelor adiacente lui sunt minore. Sper ca incep se se lege logic lucrurile, pentru ca in teoria notelor muzicale nu e nimic intamplator.

Sa mergem mai departe, pe acelasi principiu (o nota da una ba) poti sa faci nu doar acorduri de 3 note, ci si de 4 note. In Sol mixolidian primul acord ar veni Sol Si Re Fa care e un acord de septima (in notatia internationala G7). Tot asa te muti o "pozitie" mai incolo si obtii, Am7, Bm7b7 (nu ma injura, dar asa se noteaza), Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7. Cred ca am scris destul pe ziua de azi, daca e ne mai "auzim". Intreaba pentru orice alta nelamurire si sper sa fiu de folos cu ceva.

  • Like 1
Posted

Sorin, meriti o mare mare bere pentru ca ai rabdare cu cei mai neaveniti asa ca mine. Ma bucur sa vad foarte multe persoane cu un bagaj de cunostinte semnificativ dornice sa ajute.

Sa revenim totusi la subiect!

  • Din prima parte am inteles asa: SOL mixolidian fiind "corespondent?" lui Do ionian ii mosteneste astuia din urma notele insa se schimba tonica asa ca in loc sa plecam din Do, plecam din SOL.
  • Iau fiecare nota din SOL mixolidian in parte incepand cu tonica si prin suprapunere de terte obtin acordurile. Daca avem 3m+3M e minor, daca avem 3M+3m e major si daca avem 3m+3m e micsorat. Am obtinut astfel aceleasi acorduri cu cele din Do major. Mai exact, strict in SOL mixolidian, subdominanta (Fa) si dominanta (Sol) lui DO sunt majore. Scuze ca tot aduc vorba de Do ionian dar tocmai asta e motivul pentru care am dat exemplu SOL mixolidian, pentru ca vreau sa prind "spilul" cu sunete naturale mai intai.
  • Ajungem in cele din urma la treaba cu acordurile de septima, care din cate inteleg de la tine, se formeaza prin adaugarea unei terte suplimentare (mica pentru septima mica si mare pentru septima mare). Astfel putem adauga terte obtinand acordurile imposibile de nona, undecima etc.??
  • Sa inteleg ca acordurile pe care le obtin incepand cu cele de 1-3-5 si continuand cu cele de septima ar trebui sa-mi ofere mie o baza pentru o eventuala improvizatie in SOL mixolidian?

Pentru mine problema se pune altfel:

1. Intr-o succesiune de acorduri din gama DO major (ex concret C Am F G), exceptand Do major si relativa sa minora, ar trebui sa pot improviza si in SOL mixolidian fara sa sune nimic fals?

2. Dominanta si subdominanta gamei Do ionian ramane valabila si pentru SOL mixolidian sau se schimba? Spre exemplu in gama DO ionian transform acordul G in G7 pentru ca, fiind dominanta, trage mai puternic spre tonica. Daca as folosi tot G7 ca dominanta in SOL mixolidian m-ar trage tot spre DO, ceea ce nu ar avea sens.

 

Iarta-mi romanul si sper, pe cat posibil, sa fi inteles ce ai incercat sa-mi spui. Ar fi o idee ca topicul asta sa devina lipit sus sau sa fie integrat in altul deja existent. Sigur mai avem pe forum chitaristi la inceput de drum care cauta aceleasi raspunsuri.

 

Merci frumos si astept un raspuns oricand se poate!

Posted (edited)

Ajungem in cele din urma la treaba cu acordurile de septima, care din cate inteleg de la tine, se formeaza prin adaugarea unei terte suplimentare (mica pentru septima mica si mare pentru septima mare). Astfel putem adauga terte obtinand acordurile imposibile de nona, undecima etc.??

Intrebarea care se punea dupa aparitia acordurilor de septima, era ce alte note mai putem adauga pentru a crea un sunet, o armonie mai complexa? Sa luam exemplul cu Sol mixolidian aveam deci acordul G7: G B D F (1-3-5-b7). Urmatoarea nota din gama ar fi fost iar G, o avem deja, mai departe dam peste A, deci acordului de septima adaugam o nona si obtinem acordul de nona G9: G B D F A (1-3-5-b7-9). Apoi pe B il avem, dar il putem adauga si pe C acordului de nona, obtinand acordul de unidecima G11: G B D F A C (1-3-5-b7-9-11). Pe D il avem dar il putem adauga si pe E acordului de unidecima, obtinand acordul de tertidecima G13: G B D F A C E (1-3-5-b7-9-11-13). Apoi pe F il avem, pe G il avem... cam asta e, altfel sunt sigur ca ar fi existat si G15 :) Intamplator sau nu regula babeasca o nota da, una ba (adaugarea unei terte) se pastreaza.

Totusi nu avem 7 corzi si 20 de degete, se pune problema la ce note putem renunta, iar prima pe lista e tonica. Nu intru in detalii, dar am un link util in acest sens: http://www.guitarnoi...xtended-chords/

 

Dominanta si subdominanta gamei Do ionian ramane valabila si pentru SOL mixolidian sau se schimba? Spre exemplu in gama DO ionian transform acordul G in G7 pentru ca, fiind dominanta, trage mai puternic spre tonica. Daca as folosi tot G7 ca dominanta in SOL mixolidian m-ar trage tot spre DO, ceea ce nu ar avea sens.

Totul se schimba, in Sol mixolidian dominanta devine Re, subdominanta Do, contradominanta La, medianta Si, etc. Daca in Do ionian Sol-ul, avand rol de nota dominanta, "ajuta" nota tonica, in Sol mixolidian Re-ul preia aceasta functie, nu Do-ul (care devine subdominant).

 

Intr-o succesiune de acorduri din gama DO major (ex concret C Am F G), exceptand Do major si relativa sa minora, ar trebui sa pot improviza si in SOL mixolidian fara sa sune nimic fals?

Fals nu va suna, dar daca nu insisti pe acordul notei tonice (Sol major in cazul nostru) si vei folosi acele acorduri intr-o progresie total aleatorie nu mai ai cum sa simti sunetul lui Sol mixolidian, iesi din acest mod. Ce inseamna sa "insisti"? Sa apara mai frecvent acest acord sau sa aiba o durata mai mare, fraza muzicala sa se termine sau sa inceapa cu acest acord, etc. O progresie "clasica" ar fi 1-4-5 (Sol major, Do major, Re minor in cazul nostru), dominanta si subdominanta (fiind note adiacente tonicei in cercul cvintelor) pastreaza tonalitatea cat mai aproape de Sol mixolidian, o chestie gen 1-2-6-7 te indeparteaza de ceea ce ai tu nevoie.

Edited by SorinT
  • Like 1
Posted (edited)

S-a făcut lumina!

Pe cuvânt. Stau cu chitara în braţe şi nu îmi vine să cred că sună.

Am inţeles lucruri pe care multă lume s-a chinuit să mi le explice în faţă fără succes. Ciudat.

Am tras o progresie de acorduri începând cu G, am adăugat alte diferite acorduri respectand insa gama şi iată ca s-au deschis porţi.

O să aplic ce am învăţat şi pentru alte moduri.

Mulţumesc mult Sorin, m-ai scăpat de pentatonice! tardlol.gif

Edited by NimVind
  • 2 weeks later...
Guest futurecomposer
Posted (edited)

Eu unu nu inteleg ce e cu modurile.

 

Exista o formula pentru moduri precum cea care se foloseste la contructia gamei de tip majora ton, ton, semiton, ton, ton, ton, semiton?

 

Daca aleg nota C# (DO#) pot sa ii aplic o formula care sa imi creeze modul mixolidian/dorian etc.?

Aceste moduri sunt o alternativa la gama majora sau minora? La aceste moduri se aplica aceleasi reguli pentru armonie, contrapunct, progresie ca si la cele majore sau minore?

 

Modul frigian este: semiton, ton, ton, ton, semiton, ton?

 

Daca vreau Do# in modul frigian ii aplic acea formula? Adica C# DEF#G#AB?

==================================================================================================

Modul ionian (major natural sau mod de C): ST 3-4 / 7-8

Ce inseamna "ST 3-4 / 7-8" ?

Edited by futurecomposer
Posted (edited)

Eu unu nu inteleg ce e cu modurile.

 

Exista o formula pentru moduri precum cea care se foloseste la contructia gamei de tip majora ton, ton, semiton, ton, ton, ton, semiton?

 

Daca aleg nota C# (DO#) pot sa ii aplic o formula care sa imi creeze modul mixolidian/dorian etc.?

Aceste moduri sunt o alternativa la gama majora sau minora? La aceste moduri se aplica aceleasi reguli pentru armonie, contrapunct, progresie ca si la cele majore sau minore?

 

Modul frigian este: semiton, ton, ton, ton, semiton, ton?

 

Daca vreau Do# in modul frigian ii aplic acea formula? Adica C# DEF#G#AB?

http://tamingthesaxophone.com/jazz-modes.html

 

 

sau

http://www.angelfire.com/fl4/moneychords/freebies.html

 

Music Theory - Basic Level

by Eowyn

This free 20 page pdf book explains basic level music theory concepts. It's part one of a three part series that covers basic, intermediate and advanced music theory.[Download your copy here]

 

Music Theory - Intermediate Level

by Eowyn

This free 27 page pdf book explains intermediate level music theory concepts. It's part one of a three part series that covers basic, intermediate and advanced music theory.[Download your copy here]

 

Music Theory - Advanced Level

by Eowyn

This free 33 page pdf book explains advanced level music theory concepts. It's part one of a three part series that covers basic, intermediate and advanced music theory.[Download your copy here]

 

Stii ce a zis tovarasul Lenin ( pe la inceputul carierei sale ) ???

Edited by karpi
Guest futurecomposer
Posted

http://tamingthesaxo...jazz-modes.html

 

 

sau

http://www.angelfire...s/freebies.html

 

Music Theory - Basic Level

by Eowyn

This free 20 page pdf book explains basic level music theory concepts. It's part one of a three part series that covers basic, intermediate and advanced music theory.[Download your copy here]

 

Music Theory - Intermediate Level

by Eowyn

This free 27 page pdf book explains intermediate level music theory concepts. It's part one of a three part series that covers basic, intermediate and advanced music theory.[Download your copy here]

 

Music Theory - Advanced Level

by Eowyn

This free 33 page pdf book explains advanced level music theory concepts. It's part one of a three part series that covers basic, intermediate and advanced music theory.[Download your copy here]

 

Stii ce a zis tovarasul Lenin ( pe la inceputul carierei sale ) ???

 

Multumesc.

 

A zis bine ce a zis.

Posted

Pianul a aparut abia prin secolul optisprezece. Ideea de claviatura a aparut mult mai devreme si arata initial cam asa: http://3.bp.blogspot...px-AquincM6.jpg Nu avea ce numim noi azi "taste negre" (au fost adaugate claviaturii abia in 1361, la o orga a catedralei din Halberstadt). Iar ca sa faci un acord apasai o tasta da, una ba. Dar pe vremea respectiva suna destul de rau, pentru ca instrumentele muzicale erau acordate dupa sistemul lui Pitagora. Astazi folosim temperamentul egal, care se bazeaza pe radical de gradul 12 din 2. E un fel de compromis, dar putem folosi "o nota da, una ba" si suna chiar bine.

 

Super tare! Stiu ca e "offtopic" da` chiar as vrea sa mai aflu cate ceva legat de istoria si evolutia instrumentelor muzicale. :respect: SorinT!

Posted

Eu unu nu inteleg ce e cu modurile.

 

Exista o formula pentru moduri precum cea care se foloseste la contructia gamei de tip majora ton, ton, semiton, ton, ton, ton, semiton?

 

Daca aleg nota C# (DO#) pot sa ii aplic o formula care sa imi creeze modul mixolidian/dorian etc.?

Aceste moduri sunt o alternativa la gama majora sau minora? La aceste moduri se aplica aceleasi reguli pentru armonie, contrapunct, progresie ca si la cele majore sau minore?

 

Modul frigian este: semiton, ton, ton, ton, semiton, ton?

 

Daca vreau Do# in modul frigian ii aplic acea formula? Adica C# DEF#G#AB?

==================================================================================================

Modul ionian (major natural sau mod de C): ST 3-4 / 7-8

Ce inseamna "ST 3-4 / 7-8" ?

 

 

Uite si aici inca un link:

http://lorinator.feminoise.com/modes.htm

reprezinta constructia modurilor avand ca plecare gama Emin (plecand din E - open pana la E2) cu exemplificare grafica(marcare pozitii pe grif) +audio (in doua variante -baking in E sau modal);poate asa te clarifici mai usor.Materialul sonor se aseamana mult cu backing in E fiind de fapt diferite abordari ale gamei Emin; diferentele sonore sint mai evidente schimband pe "modal baking".

Posted (edited)

Super tare! Stiu ca e "offtopic" da` chiar as vrea sa mai aflu cate ceva legat de istoria si evolutia instrumentelor muzicale.

 

Here we go: :)

Incerc sa vin cu niste informatii de care dai mai greu pe net, sau daca le gasesti sunt destul de disparate si fara o legatura prea evidenta intre ele. De cele mai multe ori teoria muzicala e strans legata de evolutia instrumentelor, iar unele notiuni le asimilezi mai usor daca incerci o abordare logica decat sa le retii mecanic. Un exemplu era asta cu modurile si acordurile. Sunt si alte probleme la care am incercat sa gasesc un raspuns, de exemplu ce a fost la inceput ritmul sau melodia? Oul sau gaina :) Se pare ca la inceput a fost ritmul, armonia a aparut mult mai tarziu - odata cu instrumentele bazate pe corzi. Asadar primele au fost instrumentele de percutie, apoi cele de suflat. Dar nu existau inca note, game, moduri, erau pur si simplu niste "sunete". Lucrurile s-au schimbat odata cu aparitia instrumentelor bazate pe corzi. Primul astfel de instrument a fost harpa deschisa care arata ca un arc de vanatoare, dar cu cel putin 2 corzi si o cutie de rezonanta: http://www.britishmu...g&retpage=15173 Un mare avantaj fata de instrumentele de suflat de genul fluierului era ca poti scoate 2 sau mai multe sunete simultan (cu acelasi instrument). Problema era cum faci 2 corzi sa sune bine impreuna. Raspunsul a venit impartind o coarda in doua parti egale (apoi in 3, in 4): click pe imaginile din pagina urmatoare http://www.aboutscot...rmony/prop.html Un mare neajuns era ca prin tensionarea unui fir se detensionau celelalte fire, iar evolutia fireasca a harpei a fost lira. Aceasta avea un cadru inchis, corzi de dimensiuni aproximativ egale, dar noutatea era ca acestea aveau grosimi diferite. Cutia de rezonanta s-a pastrat si ea. Tot atunci a inceput sa fie folosita si pana. Cea mai veche lira, descoperita de arheologi in Irak, dateaza de acum 4500 de ani http://www.lyre-of-ur.com/history.htm Harpa inchisa, asa cum o stim astazi, a aparut mult mai tarziu. Din lira a evoluat phorminx-ul http://en.wikipedia.org/wiki/Phorminx si apoi kithara http://en.wikipedia.org/wiki/Kithara De aici am preluat si noi denumirea de chitara, desi e cu totul altceva. In continuare: psalterionul folosea o cutie de rezonanta mult mai mare si se putea canta la el prin ciupire sau prin folosirea unui arcus (evident vorbim despre stramosul viorii) http://www.claudenad.../psalterion.jpg Totusi cine este stramosul chitarii? Cobza este primul instrument care are si o tastiera pentru a scurta lungimea corzilor prin apasare http://www.metmuseum...h2_89.2.157.jpg Cutia de rezonanta are dimensiuni destul de mari la fel ca si psalterionul, iar corzile au grosimi diferite la fel ca si lira. Primele indicii legate de folosirea cobzei au fost descoperite in Mesopotamia in perioada 2350-2170 i.e.n. dar se crede ca a fost inventata cu cel putin 2000 de ani mai devreme. La noi in tara a devenit mai populara alaturi de nai (muscal) si de tzambal in timpul dominatiei otomane, fiind aduse de tiganii lautari. Tambalul este un alt instrument ce foloseste corzi, doar ca acestea erau lovite cu un ciocanel si nu ciupite, o alta inovatie importanta care va duce mai tarziu la evolutia harpsichord-ului in pian. Tambalul a fost inventat in jurul anilor 900 in Persia. Termenul de nai provine de asemenea tot de la persi. Ceea ce numim noi azi chitara clasica moderna a aparut in jurul anilor 1850, cand Antonio de Torres i-a modificat forma si proportiile, oferindu-i o acustica imbunatatita.

Un alt instrument important in evolutia muzicii este hydraulis (inventat de Ctesibius din Alexandria), un stramos al orgii bisericesti http://3.bp.blogspot...px-AquincM6.jpg Atunci a aparut ideea de claviatura. Hidraulis isi are originile intr-un fel de nai (syrinx http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_flute ), doar ca in sfarsit putea scoate mai multe sunete simultan (la fel ca instrumentele bazate pe corzi) si era actionat prin simpla apasare a unor taste. Syrinx-ul avea 7 note ca si kithara si erau acordate dupa sistemul lui Pitagora. Chiar si in ziua de azi fluierul si naiul folosesc doar 7 note. In evul mediu timpuriu bisericile catolice au adoptat folosirea orgilor, insa erau folosite in continuare doar 7 note. Corurile (cele Gregoriene de exemplu) cantau pe o singura voce si foloseau bineinteles tot 7 note, ideea de polifonie a aparut mult mai tarziu. In 1361 in catedrala din Halberstadt a fost instalata o orga ce avea claviatura cu toate cele 12 note, dispuse asemanator tastelor de pian din ziua de azi http://en.wikipedia...._musicum025.gif In jurul anilor 1400 a aparut in sfarsit unul din stramosii pianului, harpsicordul http://en.wikipedia....iki/Harpsichord care avea o pozitionare a clapelor la fel ca si orga si care a fost gandit pentru a face cantatul la harpa la fel de simplu ca si cantatul la orga, dar corzile erau actionate prin ciupire si suna foarte diferit fata de pianul de azi. Astazi, cand avem in fata o astfel de claviatura, primul lucru la care ne gandim este pianul, desi acesta a fost inventat abia in secolul 18 (iar corzile sunt actionate prin lovire la fel ca si la tambal). Odata cu folosirea celor 12 note au aparut si gamele, pana atunci exista o singura gama si tot ce puteai sa faci cu "clapele albe" era sa te folosesti de moduri. Totusi initial "clapele negre" erau folosite mai mult pentru modulatii (schimbarea gamelor), abia neoclasicismul a inceput sa profite mai mult de cele 12 note.

Ar mai fi de raspuns la intrebari legate de istoria muzicii, de genul de ce avem 12 note, de ce acestea se noteaza A,B,C,D... (sau Do, Re, Mi...), cand a aparut portativul si de ce, cum am ajuns sa folosim temperamentul egal, dar ma rezum la atat pentru seara asta :) Culmea e ca am incercat sa scriu foarte pe scurt, sa dau doar un punct de plecare.

Edited by SorinT
  • Like 3
Posted

Here we go: :)

Incerc sa vin cu niste informatii de care dai mai greu pe net, sau daca le gasesti sunt destul de disparate si fara o legatura prea evidenta intre ele. De cele mai multe ori teoria muzicala e strans legata de evolutia instrumentelor, iar unele notiuni le asimilezi mai usor daca incerci o abordare logica decat sa le retii mecanic. Un exemplu era asta cu modurile si acordurile. Sunt si alte probleme la care am incercat sa gasesc un raspuns, de exemplu ce a fost la inceput ritmul sau melodia? Oul sau gaina :) Se pare ca la inceput a fost ritmul, armonia a aparut mult mai tarziu - odata cu instrumentele bazate pe corzi. Asadar primele au fost instrumentele de percutie, apoi cele de suflat. Dar nu existau inca note, game, moduri, erau pur si simplu niste "sunete". Lucrurile s-au schimbat odata cu aparitia instrumentelor bazate pe corzi. Primul astfel de instrument a fost harpa deschisa care arata ca un arc de vanatoare, dar cu cel putin 2 corzi si o cutie de rezonanta: http://www.britishmu...g&retpage=15173 Un mare avantaj fata de instrumentele de suflat de genul fluierului era ca poti scoate 2 sau mai multe sunete simultan (cu acelasi instrument). Problema era cum faci 2 corzi sa sune bine impreuna. Raspunsul a venit impartind o coarda in doua parti egale (apoi in 3, in 4): click pe imaginile din pagina urmatoare http://www.aboutscot...rmony/prop.html Un mare neajuns era ca prin tensionarea unui fir se detensionau celelalte fire, iar evolutia fireasca a harpei a fost lira. Aceasta avea un cadru inchis, corzi de dimensiuni aproximativ egale, dar noutatea era ca acestea aveau grosimi diferite. Cutia de rezonanta s-a pastrat si ea. Tot atunci a inceput sa fie folosita si pana. Cea mai veche lira, descoperita de arheologi in Irak, dateaza de acum 4500 de ani http://www.lyre-of-ur.com/history.htm Harpa inchisa, asa cum o stim astazi, a aparut mult mai tarziu. Din lira a evoluat phorminx-ul http://en.wikipedia.org/wiki/Phorminx si apoi kithara http://en.wikipedia.org/wiki/Kithara De aici am preluat si noi denumirea de chitara, desi e cu totul altceva. In continuare: psalterionul folosea o cutie de rezonanta mult mai mare si se putea canta la el prin ciupire sau prin folosirea unui arcus (evident vorbim despre stramosul viorii) http://www.claudenad.../psalterion.jpg Totusi cine este stramosul chitarii? Cobza este primul instrument care are si o tastiera pentru a scurta lungimea corzilor prin apasare http://www.metmuseum...h2_89.2.157.jpg Cutia de rezonanta are dimensiuni destul de mari la fel ca si psalterionul, iar corzile au grosimi diferite la fel ca si lira. Primele indicii legate de folosirea cobzei au fost descoperite in Mesopotamia in perioada 2350-2170 i.e.n. dar se crede ca a fost inventata cu cel putin 2000 de ani mai devreme. La noi in tara a devenit mai populara alaturi de nai (muscal) si de tzambal in timpul dominatiei otomane, fiind aduse de tiganii lautari. Tambalul este un alt instrument ce foloseste corzi, doar ca acestea erau lovite cu un ciocanel si nu ciupite, o alta inovatie importanta care va duce mai tarziu la evolutia harpsichord-ului in pian. Tambalul a fost inventat in jurul anilor 900 in Persia. Termenul de nai provine de asemenea tot de la persi. Ceea ce numim noi azi chitara clasica moderna a aparut in jurul anilor 1850, cand Antonio de Torres i-a modificat forma si proportiile, oferindu-i o acustica imbunatatita.

Un alt instrument important in evolutia muzicii este hydraulis (inventat de Ctesibius din Alexandria), un stramos al orgii bisericesti http://3.bp.blogspot...px-AquincM6.jpg Atunci a aparut ideea de claviatura. Hidraulis isi are originile intr-un fel de nai (syrinx http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_flute ), doar ca in sfarsit putea scoate mai multe sunete simultan (la fel ca instrumentele bazate pe corzi) si era actionat prin simpla apasare a unor taste. Syrinx-ul avea 7 note ca si kithara si erau acordate dupa sistemul lui Pitagora. Chiar si in ziua de azi fluierul si naiul folosesc doar 7 note. In evul mediu timpuriu bisericile catolice au adoptat folosirea orgilor, insa erau folosite in continuare doar 7 note. Corurile (cele Gregoriene de exemplu) cantau pe o singura voce si foloseau bineinteles tot 7 note, ideea de polifonie a aparut mult mai tarziu. In 1361 in catedrala din Halberstadt a fost instalata o orga ce avea claviatura cu toate cele 12 note, dispuse asemanator tastelor de pian din ziua de azi http://en.wikipedia...._musicum025.gif In jurul anilor 1400 a aparut in sfarsit unul din stramosii pianului, harpsicordul http://en.wikipedia....iki/Harpsichord care avea o pozitionare a clapelor la fel ca si orga si care a fost gandit pentru a face cantatul la harpa la fel de simplu ca si cantatul la orga, dar corzile erau actionate prin ciupire si suna foarte diferit fata de pianul de azi. Astazi, cand avem in fata o astfel de claviatura, primul lucru la care ne gandim este pianul, desi acesta a fost inventat abia in secolul 18 (iar corzile sunt actionate prin lovire la fel ca si la tambal). Odata cu folosirea celor 12 note au aparut si gamele, pana atunci exista o singura gama si tot ce puteai sa faci cu "clapele albe" era sa te folosesti de moduri. Totusi initial "clapele negre" erau folosite mai mult pentru modulatii (schimbarea gamelor), abia neoclasicismul a inceput sa profite mai mult de cele 12 note.

Ar mai fi de raspuns la intrebari legate de istoria muzicii, de genul de ce avem 12 note, de ce acestea se noteaza A,B,C,D... (sau Do, Re, Mi...), cand a aparut portativul si de ce, cum am ajuns sa folosim temperamentul egal, dar ma rezum la atat pentru seara asta :) Culmea e ca am incercat sa scriu foarte pe scurt, sa dau doar un punct de plecare.

 

 

Sper ca nu te vei opri aici ... :yay:

Posted (edited)

Here we go: :)

Incerc sa vin cu niste informatii de care dai mai greu pe net, sau daca le gasesti sunt destul de disparate si fara o legatura prea evidenta intre ele. ...................... Culmea e ca am incercat sa scriu foarte pe scurt, sa dau doar un punct de plecare.

 

Ieri toata ziua aam citit ...articol dupa articol plus linkurile conexe .lucrari foarte bune.Vezi si tu si alegi ca sa dai exemple in linkuri...

 

Incerci o versiune proprie ptr rgc.ro ..OK dar atentie !! esti OFF topic cea ce inseamna ca peste o luna nu va mai fi observat articolul tau de absolut nimeni deoarece un "vigilante" precis va porni al 101-lea topic cu modurile.. iar acest topic va fi uitat si nu-l va mai vizita nimeni.

 

Deci...topic nou ...si dai titlul tau sugestiv etc etc...

 

Apoi fi atent la traduceri .

Edited by karpi
  • Like 1
Posted

OK , nu conteaza ca nu este exact cea ce spui .Doar nu crezi ca tu esti primul care sintetizeaza mai multe date intr-o lucrare /articol.

 

 

Dar daca te apuci sa incerci o versiune proprie ptr rgc.ro ...in primul rand muta-l intr-un topic separat cu titlu separat ....aici esti in OFF topic cea ce inseamna ca peste o luna nu va mai fi observat articolul tau de absolut nimeni deoarece un "vigilante" precis va porni al 101-lea topic cu modurile.. iar acest topic va fi uitat si nu-l va mai vizita nimeni.

 

Deci...topic nou ...si dai titlul tau sugestiv etc etc...

 

Apoi fi atent la traduceri .

 

Ma simt nevoit sa-mi cer scuze ... De la mine a plecat totul, Dar efectiv m-a captivat atat informatia in sine ct si felul si contextul in care a fost spusa ... Sustin ideea lui Karpi, daca se poate deschide un topic nou, ar fi ok!

Posted (edited)

Daca se dovedeste util pentru mai multi ceea ce am scris, poate o sa continui cu un thread nou. Sa fiu sincer cand am inceput acel post am vrut sa fie un simplu raspuns, aveam in minte cateva idei care imi inchipuiam ca vor ocupa mult mai putin spatiu, dar asternute pe ecran s-au lungit, inclusiv ca timp. La ora respectiva, nu ma mai gandeam decat sa apas mai repede butonul de "Add Reply". Nu stiu cati vor mai citi acest thread peste o luna, dar nici nu am nimic de promovat.

Edited by SorinT
  • 2 months later...
Posted

Sorin, felicitari pentru ca iti pasa. Eu personal o sa salvez linkul acestei pagini de forum pentru momentele cand voi mai avea nelamuriri, in dosarul cu linkuri la pagini de teorie muzicala.

Acum , pentru a fi ontopic , oarecum, eu personal nu am reusit sa invat teoria atat de bine incat sa ma ajute. Am observat, ca e mult mai important sa cunosti foarte bine grifful, sa te orientezi foarte bine, pentru ca degeaba stii ce contine un accord G7 daca nu stii unde si in ce rasturnare il poti forma pe griff si ce alte accorduri ai in apropierea lui. Asta bine inteles pentru nivelul meu si pentru stilul meu de auto-invatare. Cu bine!

Posted

Multumesc.

Eu am folosit pentru a invata griff-ul Guitar Studio 4.7, e un program foarte vechi, de prin 2001, nu stiu ce software-uri asemanatoare mai sunt de actualitate azi.

Repet, eu am inceput cu gama Do major pe fret-urile 9,10,12,13... Notele si functiile lor, intervale, acorduri, acorduri de septima, apoi gama Sol major si Fa major. Apoi pe restul griff-ului. Moduri, game minore armonice, melodice si o groaza de tehnici de chitara, pe care unele le stapanesc pe altele inca nu.

 

 

Posted (edited)

Fel si fel de solutii. Pe mine personal ma ajutat foarte mult pianul pe care l-am invatat in copilarie. Am avut mereu in minte octava si intervalele. Pentru chitara a fost suficient sa inteleg "distanta" dintre corzi in accordajul clasic, si sa descopar pozitia intervalelor de baza, terta-cvinta-octava. Apoi cu progresiile de baza in cap am continuat sa inregistrez in nervii degetelor pozitiile. Si defapt in stadiul asta sunt acum. Mereu cand vreau sa inteleg un accord sau o gama am ca puncte de referinta octavele, tertele, cvintele, si cuprinsul lor. Ar fi interesanta o discutie pe ideea asta, felul in care oamenii descopera grifful. Privind la rece pare foarte simplu. Ce functioneaza in primele 3 freturi la open chords functioneaza si mai sus, insa pentru mintea mea de om sunt cam prea multe calcule de facut dintr-o data. Deci exercitiul si experienta raman sa dea roade.

Edited by neverremind
Posted (edited)

Ar fi interesanta o discutie pe ideea asta, felul in care oamenii descopera grifful. Privind la rece pare foarte simplu. Insa pentru mintea mea de om sunt cam prea multe calcule de facut dintr-o data.

Ba nu sunt multe calcule. De asta vorbeam de Sol si Fa major, toate se repeta daca inveti Do major.

La Sol major ajungi daca inlocuiesti Fa-ul cu Fa#. Treaba e ca daca te muti 5 fret-uri mai jos, la chitara arata la fel cu pattern-ul lui Do major. La fel si pentru Fa major daca te muti 5 taste mai sus.

Daca inveti doar Do major pe tot griff-ul, restul le deduci usor.

Edited by SorinT
Posted (edited)
:)) pentru mine sunt teribil de multe calcule de facut intr-o fractiune de secunda, cat ai la dispozitie cand canti cu niste oameni si ai in fata spectatorii. Prefer sa am mana atat de antrenata incat sa mearga singura si sa ma pot bucura de muzica :D pentru ca acum sunt teribil de incruntat cand cant, spre deosebire de chitaristii pe care ii urmaresc si care sunt numai un zambet! Edited by neverremind
Guest Cristi_mihalcea
Posted

Pentru o invatare sistematica, cu exercitii si explicatii, recomand Metoda de jazz a lui Jody Fisher.

Atasez Volumul I al acestei metode.

Undeva pe la jumatatea primei carti o sa gasiti exercitii pentru moduri; va propune autorul acordurile, alaturi de lista de moduri care se potrivesc(unele suna disonant, dar asa trebuie sa sune) cu backing track-ul.

Enjoy!

Vrand, nevrand scapi de banalul pentatonic.

Vol.1 - Beginning Jazz Guitar.part1.rar

Vol.1 - Beginning Jazz Guitar.part2.rar

Posted

Pentru o invatare sistematica, cu exercitii si explicatii, recomand Metoda de jazz a lui Jody Fisher.

Atasez Volumul I al acestei metode.

Undeva pe la jumatatea primei carti o sa gasiti exercitii pentru moduri; va propune autorul acordurile, alaturi de lista de moduri care se potrivesc(unele suna disonant, dar asa trebuie sa sune) cu backing track-ul.

Enjoy!

Vrand, nevrand scapi de banalul pentatonic.

 

 

Cum se deschid fisierele alea?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.