Cristi V. Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Salut la toti chitaristi . Am o problema : cand vine vorba de tehnica , de invatat solouri nu imi fac probleme chiar daca stiu ca e ceva greu cu munca invat , cei 5 ani de chitara la scoala de muzica se vand in tehnica , dar nu si in inprovizatie . Aici treaba scartaie , daca aud o melodie noua nu pot sa ma joc cu chitara pe moment si sa inprovizez . Ce ar trebui sa invat gamele ? acordurile de baza le stiu , si imi pare intr-un fel rau ca nu am invatat toate acordurile , gamele . Ajutatima cu ce puteti , chiar si cu o recomandare . Vreau sa inbin tehnica care vreau sa cred ca mi-am format-o cu improvizatul . cred ca asta vrea orice chitarist . Multumesc
Vali184 Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 5 ani de chitara? eu dupa 10 luni prind dupa ureche unele lick-uri.
'mnezău Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Pai nu inteleg. Ce ai facut mai exact in 5 ani de chitara? Doar game cromatice?
karpi Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Salut la toti chitaristi . Am o problema : cand vine vorba de tehnica , de invatat solouri nu imi fac probleme chiar daca stiu ca e ceva greu cu munca invat , cei 5 ani de chitara la scoala de muzica se vand in tehnica ?, dar nu si in inprovizatie . Aici treaba scartaie , daca aud o melodie noua nu pot sa ma joc cu chitara pe moment si sa inprovizez . Ce ar trebui sa invat gamele ? acordurile de baza le stiu , si imi pare intr-un fel rau ca nu am invatat toate acordurile , gamele . Ajutatima cu ce puteti , chiar si cu o recomandare . Vreau sa inbin tehnica care vreau sa cred ca mi-am format-o cu improvizatul . cred ca asta vrea orice chitarist . Multumesc Dupa 5 ani ?? nu stii gamele...inseamna ca nu ai facut mai nimic 5 ani . O iei de la inceput ...inca odata ..si peste 5 ani poate iese ceva daca te tii de treaba.
Cristi V. Posted January 18, 2011 Author Posted January 18, 2011 stiu gamele dar nu stiu jongla cu ele , si am facut chitara clasica si nu is paralel cu muzica daca asta insinuati , nu inteleg de ce ma luati la misto , si eu stiu o gramada le likuri si o gramada de solouri apropo Gojira . cand aud o piesa vreau sa fiu capabil sa pot sa fac eu un solo si nu doar niste likuri
Guest Andrei Cristian Posted January 18, 2011 Posted January 18, 2011 Ba da' ciudata atitudine aveti fata de un om care solicita ajutor. Inteleg faptul ca vi se pare ciudat, da' parca erati meseriasi si le-ati vazut pe toate... Majoritatea mai sunteti si de prin orasele mari ale tarii si voi ar trebui sa fiti mai destupati. Pai daca e asa, in loc sa comentati mai bine dati o mana si nu faceti omu' sa se simta ca un C***T, ca pe urma nu mai are incedere in el si se lasa... Nu prea-mi pare frumoasa treaba. Cristi, daca vrei sa improvizezi canta pe game... compune riff-uri, pe urma lick-uri si mai tarziu solo-uri... Daca vrei sa canti cu un backing track de pe youtube sau oriunde, ia gama in care e piesa respectiva si baga pe ea... scoate din tine pana nu mai poti. Daca nici asa nu-ti vine, atunci pune-te pe ascultat muzica... Asculta tot felul de chitaristi pe care tu ii consideri adevarati si canta-le muzica o vreme... Asa-ti creezi si un stil cu ajutorul caruia poti sa faci jam-uri. Tu, in ideea de chitarist, intotdeauna vei fii ceea ce ai ascultat si iubit si ce ai invat (desi, culmea, asta cel mai putin). Cine-mi spune ca el e complet original si ca nu ia de la nimeni mananca ... rau de tot. Incearca chestiile astea si vezi cum iti iese. Aaa, da. Si mai e ceva! "Inainte de p si b se pune intotdeauna m, si nu n"
SorinT Posted January 18, 2011 Posted January 18, 2011 Mi se pare ciudat sa vrei sa inveti a improviza un solo la chitara, lucrul asta se intampla de la sine, nu trebuie sa devina un scop, scopul e sa canti, sa inveti, sa asculti, sa te perfectionezi, asta daca iti face placere chitara... nu sa vrei din prima sa fii David Gilmour. E ca si cum iti place o tipa si gata, tzaca-paca, nu te intereseaza nici cum o cheama. Evident, nu exista o reteta clasica, fiecare merge pe drumul lui pentru a invata muzica si pentru a stapani instrumentul lui preferat. Eu de exemplu am inceput cu pianul, iar la chitara am mers pe o abordare oarecum asemanatoare: prima data am invatat gama Do major pe tastele 9,10, 12,13. Nu doar sa invat care nota unde e, ci si ce rol are ea in gama respectiva (cine e tonicul, dominantul, subdominantul, etc). Apoi am continuat cu modurile, La eolian a fost primul (La minor natural). La un moment dat m-am apucat si de intervale: cum suna fata de tonica celelalte note: Do-Re, Do-Mi, Do-Fa, etc. Am ajuns si la arpegii pe terte, gen: Mi,Sol,Si,Re,Fa,La,Do,Mi/Re,Fa,La,Do,Mi,Sol,Si,Re (incepand cu coarda cea mai groasa). De aici mi-a fost usor sa invat acordurile: oricare 3 note consecutive din cele 2 arpegii pe terte formau un acord in gama respectiva, denumirile le stiam deja, trebuia doar sa tin minte care sunt minore, care sunt majore si care e acordul micsorat (diminished). Rasturnarile lor si acordurile suspended au incheiat lista acurdurior cu 3 note. La fel de simplu si cu acordurile de septima: iei 4 note consecutive parte din cele 2 arpegii si ai: Am7, Dm7, Em7, Cmaj7, Fmaj7, G7 si Bm7b5. Abia pe urma am invatat primele game pentatonice: Re pentatonic minor, Mi pentatonic minor, La pentatonic minor. Cu minorul melodic si modurile lui, treburile s-au mai complicat, am aflat si acorduri marite (augumented), am aflat de consonanta si disonanta, de cercul cvintelor. Abia apoi am trecut si la alte game anume Mi minor si Re minor, de data asta pe tot griful chitarii, notele in sine nu mi s-au mai parut greu de retinut care unde sunt, pentru ca deja aveau o logica, fata de Do major era doar o nota diferita (Fa# in loc de Fa pentru Mi minor, Sib in loc de Si pentru Re minor). Tot ce invatasem pentru tastele 9,10,12,13 se muta inca 5 pozitii mai in jos pe grif in cazul lui Mi minor si 5 pozitii mai in sus in cazul lui Re minor. Dar trebuia repetat totul de la inceput pe tot griful. Bineinteles in tot acest timp am incercat sa-mi imbunatatesc viteza, sa reusesc sa ma sincronizez cu un metronom, sa studiez solo-urile mele preferate... si cred ca mai am mult de invatat, dar sa improvizezi peste un backing track trebuie sa fie ceva care te relaxeaza, care vine de la sine. Nu iese? Mai invata, mai repeta, mai asculta, toti am trecut prin asta. Nu conteaza cati ani iti ia, important e sa iti placa, sa te distreze, sa fie o provocare pentru tine.
Cristi V. Posted January 19, 2011 Author Posted January 19, 2011 Mi se pare ciudat sa vrei sa inveti a improviza un solo la chitara, lucrul asta se intampla de la sine, nu trebuie sa devina un scop, scopul e sa canti, sa inveti, sa asculti, sa te perfectionezi, asta daca iti face placere chitara... nu sa vrei din prima sa fii David Gilmour. E ca si cum iti place o tipa si gata, tzaca-paca, nu te intereseaza nici cum o cheama. Evident, nu exista o reteta clasica, fiecare merge pe drumul lui pentru a invata muzica si pentru a stapani instrumentul lui preferat. Eu de exemplu am inceput cu pianul, iar la chitara am mers pe o abordare oarecum asemanatoare: prima data am invatat gama Do major pe tastele 9,10, 12,13. Nu doar sa invat care nota unde e, ci si ce rol are ea in gama respectiva (cine e tonicul, dominantul, subdominantul, etc). Apoi am continuat cu modurile, La eolian a fost primul (La minor natural). La un moment dat m-am apucat si de intervale: cum suna fata de tonica celelalte note: Do-Re, Do-Mi, Do-Fa, etc. Am ajuns si la arpegii pe terte, gen: Mi,Sol,Si,Re,Fa,La,Do,Mi/Re,Fa,La,Do,Mi,Sol,Si,Re (incepand cu coarda cea mai groasa). De aici mi-a fost usor sa invat acordurile: oricare 3 note consecutive din cele 2 arpegii pe terte formau un acord in gama respectiva, denumirile le stiam deja, trebuia doar sa tin minte care sunt minore, care sunt majore si care e acordul micsorat (diminished). Rasturnarile lor si acordurile suspended au incheiat lista acurdurior cu 3 note. La fel de simplu si cu acordurile de septima: iei 4 note consecutive parte din cele 2 arpegii si ai: Am7, Dm7, Em7, Cmaj7, Fmaj7, G7 si Bm7b5. Abia pe urma am invatat primele game pentatonice: Re pentatonic minor, Mi pentatonic minor, La pentatonic minor. Cu minorul melodic si modurile lui, treburile s-au mai complicat, am aflat si acorduri marite (augumented), am aflat de consonanta si disonanta, de cercul cvintelor. Abia apoi am trecut si la alte game anume Mi minor si Re minor, de data asta pe tot griful chitarii, notele in sine nu mi s-au mai parut greu de retinut care unde sunt, pentru ca deja aveau o logica, fata de Do major era doar o nota diferita (Fa# in loc de Fa pentru Mi minor, Sib in loc de Si pentru Re minor). Tot ce invatasem pentru tastele 9,10,12,13 se muta inca 5 pozitii mai in jos pe grif in cazul lui Mi minor si 5 pozitii mai in sus in cazul lui Re minor. Dar trebuia repetat totul de la inceput pe tot griful. Bineinteles in tot acest timp am incercat sa-mi imbunatatesc viteza, sa reusesc sa ma sincronizez cu un metronom, sa studiez solo-urile mele preferate... si cred ca mai am mult de invatat, dar sa improvizezi peste un backing track trebuie sa fie ceva care te relaxeaza, care vine de la sine. Nu iese? Mai invata, mai repeta, mai asculta, toti am trecut prin asta. Nu conteaza cati ani iti ia, important e sa iti placa, sa te distreze, sa fie o provocare pentru tine. asta da ms sorin , chestia cu improvizatul e de la faptul ca am senzatia ca la capitolu asta am ramas in urma , eu am tot invatat piese si solouri si nu mam preocupat de partea asta , si legat de chitara sa sti ca o fac (sa nu zic ca cant ) cu toata placerea
Cristi V. Posted January 19, 2011 Author Posted January 19, 2011 (edited) acuma am vazut ca ai scris si tu andrei cristian ms de incurajari , si se pare ca iara am fost inteles gresit da na asta e . de cantat stiu canta chiar foarte fain si continui sa invat da nicio data nu am facut cu profu de chitara altceva decat citirea partiturilor si invatatul pieselo bine si gamele atat , piese peste piese pana am invatat sa cant mai ales ciupit ( fingerstyle ) defapt numa si pana mi-a mers mana pe grif de mi se basicau degetele . deci nu ma simt ca un C***T ) si nici-o data nu ma voi lasa de cantat ; si Andrei imi pare rau ca ai un minus pt comment . E foarte ciudat ca multi care fac chitara la scoala de muzica invata sa cante dar sunt limitati la atat , si nu mai sariti asa cu gura .Oricum o spun cu greu da mersi la toti Edited January 19, 2011 by Cristi_Vulpe
Guest Andrei Cristian Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 (edited) Stai linistit, frate... s-a simtit vre-unu' probabil... ori au uitat de unde au plecat, ori au avut de toate pe mana de la inceput (aici vorbesc si de profi)... Ma rog, mi-am format o opinie despre unii "gagii" de pe aici si... asta e. Romanu' e in stare sa-ti dea minus ca na! foloseste youtubu' si a ramas cu fixuri d-acolo. Tu, distreaza-te la cantat si ai grija. Bafta! Edited January 19, 2011 by Andrei Cristian
Cristi V. Posted January 19, 2011 Author Posted January 19, 2011 Stai linistit, frate... s-a simtit vre-unu' probabil... ori au uitat de unde au plecat, ori au avut de toate pe mana de la inceput (aici vorbesc si de profi)... Ma rog, mi-am format o opinie despre unii "gagii" de pe aici si... asta e. Romanu' e in stare sa-ti dea minus ca na! foloseste youtubu' si a ramas cu fixuri d-acolo. Tu, distreaza-te la cantat si ai grija. Bafta! thanks man la fel si tie
Guest Andrei Cristian Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 (edited) Ooo! O schimbare foarte ok. Felicitari oricui ar fi incercat sa dreaga ceva! Oricum... ma rog. Gustul tot putin amar e... Edited January 19, 2011 by Andrei Cristian
karpi Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 (edited) Ba da' ciudata atitudine aveti fata de un om care solicita ajutor. Inteleg faptul ca vi se pare ciudat, da' parca erati meseriasi si le-ati vazut pe toate... Majoritatea mai sunteti si de prin orasele mari ale tarii si voi ar trebui sa fiti mai destupati. Pai daca e asa, in loc sa comentati mai bine dati o mana si nu faceti omu' sa se simta ca un C***T, ca pe urma nu mai are incedere in el si se lasa... Nu prea-mi pare frumoasa treaba. Cristi, daca vrei sa improvizezi canta pe game... compune riff-uri, pe urma lick-uri si mai tarziu solo-uri... Daca vrei sa canti cu un backing track de pe youtube sau oriunde, ia gama in care e piesa respectiva si baga pe ea... scoate din tine pana nu mai poti. Daca nici asa nu-ti vine, atunci pune-te pe ascultat muzica... Asculta tot felul de chitaristi pe care tu ii consideri adevarati si canta-le muzica o vreme... Asa-ti creezi si un stil cu ajutorul caruia poti sa faci jam-uri. Tu, in ideea de chitarist, intotdeauna vei fii ceea ce ai ascultat si iubit si ce ai invat (desi, culmea, asta cel mai putin). Cine-mi spune ca el e complet original si ca nu ia de la nimeni mananca ... rau de tot. Incearca chestiile astea si vezi cum iti iese. Aaa, da. Si mai e ceva! "Inainte de p si b se pune intotdeauna m, si nu n" ...........cei 5 ani de chitara la scoala de muzica ..................................... Ce ar trebui sa invat gamele ? acordurile de baza le stiu , si imi pare intr-un fel rau ca nu am invatat toate acordurile , gamele Este materialul clientului Deci trebuie sa o ieie de la inceput , asa pare ,ca sa completeze ce lipseste .. Edited January 19, 2011 by karpi
Guest Andrei Cristian Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 Intr-adevar are de revizuit multe, dar nu vorbeam de tine karpi. Spuneam de alte persoane care in loc sa dea sfaturi faceau mistouri, pe cat, forumul asta nu e facut pentru asa ceva... din contra.
karpi Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 (edited) Intr-adevar are de revizuit multe, dar nu vorbeam de tine karpi. Spuneam de alte persoane care in loc sa dea sfaturi faceau mistouri, pe cat, forumul asta nu e facut pentru asa ceva... din contra. Nu poti sa explici prea multe unui incepator caci eventual invata cateva expresii "literare " noi si ne le intelege. Prima data trebuie sa poti canta "lejer" fara dificultati tehnice ca sa canti efectiv si nu sa fii concentrat asupra problemelor tehnice ale executarii "cantatului". Numai dupa mult studiu ( chiar si doar intr-o arie foarte ingusta ) poti sa simti frazele si incepi sa legi lick-urile intre ele in cuvinte ,propozitii ,fraze si dupa "ceva timp" va simti balansul ,groove-ul si va putea sa "ingramadeasca " orice lick ,riff in mai orice formula ritmica. Prima data sa ia melodiile pe care le stie canta aprox bine si sa incerce sa cante ceva asemanator pe aceleasi note si patern ritmic ..respectiv in acelasi stil , sa faca mici modulatii alteratii de la melodia linia melodica _ originala si iata improvizatia ...( exresat repetata nu-i chiar improvizatie dar e un pas ...important este un studie ..exercitiu ptr viitoarele improvizatii) Sa mai descris metode de apropiere catre cantatul la chitara sunt mai multe pagini pe rgc.ro pe aceasta tema . Edited January 20, 2011 by karpi
oLlama Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 (edited) Salut ! Am si eu doua intrebari tot in aria asta. 1. Am incercat sa leg si eu cate ceva pe si am cautat gama pe site-ul asta http://www.all-guita...et&t=0&choice=1 Intrebarea mea este: Am iesit din gama, mai exact pe Re, de pe mi-ul subtire...gama vad ca nu cuprinde niciun re dar n-a sunat prost. De ce ? Stiu ca muzica nu-i batuta-n cuie dar teoria da 2. Cum imi dau seama din ce fel de gama face parte o melodie. De exemplu Zephyr song de la rhcp, incepe pe La, eu am luat ca atare si am crezut ca-i in La major (melodia nu-mi suna deloc a ceva major dar am luat-o sistematic). Dupa ce-am cantat 2-3 note am vazut ca nu suna bine am schimnat pe La pentatonic minor. Intrebarea este...Dintre atatea feluri de game cum va dati seama pe care s-o alegeti, din punct de vedere teoretic nu pe baza experientei si a urechii muzicale. Sper sa nu fi sunat chiar asa retardat ce-am intrebat. Edited January 20, 2011 by oLlama
Ironside Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 Salut ! Am si eu doua intrebari tot in aria asta. 1. Am incercat sa leg si eu cate ceva pe si am cautat gama pe site-ul asta http://www.all-guita...et&t=0&choice=1 Intrebarea mea este: Am iesit din gama, mai exact pe Re, de pe mi-ul subtire...gama vad ca nu cuprinde niciun re dar n-a sunat prost. De ce ? Stiu ca muzica nu-i batuta-n cuie dar teoria da 2. Cum imi dau seama din ce fel de gama face parte o melodie. De exemplu Zephyr song de la rhcp, incepe pe La, eu am luat ca atare si am crezut ca-i in La major (melodia nu-mi suna deloc a ceva major dar am luat-o sistematic). Dupa ce-am cantat 2-3 note am vazut ca nu suna bine am schimnat pe La pentatonic minor. Intrebarea este...Dintre atatea feluri de game cum va dati seama pe care s-o alegeti, din punct de vedere teoretic nu pe baza experientei si a urechii muzicale. Sper sa nu fi sunat chiar asa retardat ce-am intrebat. O nota poate sa sune bine chiar daca nu e in gama, depinde peste ce acord o cinti. La minor pentatonic merge peste acordul La7. Acordurile dominante au terta mare (La - Do# - Mi - Sol; exact ca alea majore, numa' ca-l au si pe sol) iar gama pentatonica minora are Do. Ciudat, da' merge. Teoretic n-ai cum sa aflii in ce gama e o melodie decit daca te uiti la cheie. Tot urechea e de baza...
Cristi V. Posted January 20, 2011 Author Posted January 20, 2011 (edited) Nu poti sa explici prea multe unui incepator caci eventual invata cateva expresii "literare " noi si ne le intelege. Prima data trebuie sa poti canta "lejer" fara dificultati tehnice ca sa canti efectiv si nu sa fii concentrat asupra problemelor tehnice ale executarii "cantatului". Numai dupa mult studiu ( chiar si doar intr-o arie foarte ingusta ) poti sa simti frazele si incepi sa legi lick-urile intre ele in cuvinte ,propozitii ,fraze si dupa "ceva timp" va simti balansul ,groove-ul si va putea sa "ingramadeasca " orice lick ,riff in mai orice formula ritmica. Prima data sa ia melodiile pe care le stie canta aprox bine si sa incerce sa cante ceva asemanator pe aceleasi note si patern ritmic ..respectiv in acelasi stil , sa faca mici modulatii alteratii de la melodia linia melodica _ originala si iata improvizatia ...( exresat repetata nu-i chiar improvizatie dar e un pas ...important este un studie ..exercitiu ptr viitoarele improvizatii) Sa mai descris metode de apropiere catre cantatul la chitara sunt mai multe pagini pe rgc.ro pe aceasta tema . nu ma mai stresez , nu ai inteles nimic din ce am zis mai sus . deci tu crezi ca nu pot canta lejer si ca sunt un habarnist , saracul a facut 5 ani si nu stie nimic . Cred ca vroiai sa spui nu le intelege . cum am spus nu ai inteles nimic . Edited January 20, 2011 by Cristi_Vulpe
karpi Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 (edited) nu ma mai stresez , nu ai inteles nimic din ce am zis mai sus . deci tu crezi ca nu pot canta lejer si ca sunt un habarnist , saracul a facut 5 ani si nu stie nimic . Cred ca vroiai sa spui nu le intelege . cum am spus nu ai inteles nimic . Fii atent ! lasa chitara ptr moment ....ai treaba cu muzica ... Te apuci si inregistrezi cu microofon cea ce fluieri /fredonezi pe o tema muzicala ...FARA CHITARA !!! ...........canti cum iti vine tie si cum simti ca este OK ...( adica nu pare fals nu iese din "ambienta" genului /atmosferei muzici in care "esti momentan" ...adica cum simti tu ca este mai bine ,, Dupa ce ai inregistrat asculti si alegi dim mai multe variante ce pare ca suna mai bine apoi te pui si inveti aceasta improvizatie sa o "executi" la chitara . Idea ar fi sa nu te bazezi pe lickuri chitaristice alu unuia sau altuia , sau macar nu numai pe acestea . Ca sa sune sa incadrezi intr-un anumit gen ,culoare,poti face "decoratii" specifice ale cate unui gen /stil /maniera de cantat, al cate unui curent, sau muzician chitarist vestit.. Sau sa zicem "inventii" , inventezi lickuri /rifuri apoi le combini si improvizezi .. Probabil inventiile vor contine "sabloane " preluate inconstient din ce muzica ai ascultat /studiat , ascultand inregistrarile alegi ce-ti convine si ce nu .... Vezi ca exista "duelul rgc.ro " , la arhiva vei gasi BT-urile , si "inventiile " executate /inregistrate ale "duelistilor" ...asculti cel putin cate 4-5 versiuni ale colegilor de forum la cate un duel si incerci sa canti si tu ceva "oroginal" ,..ciar poti sa postezi pe rgc.ro sa vedem sa discutam sa mai criticam ....asa poti sa ai si un control /feedback ....etc Edited January 20, 2011 by karpi
SorinT Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 1. Am iesit din gama, mai exact pe Re, de pe mi-ul subtire...gama vad ca nu cuprinde niciun re dar n-a sunat prost. De ce ? Stiu ca muzica nu-i batuta-n cuie dar teoria da Cine a spus ca teoria e batuta in cuie? Ai 12 note batute in cuie cu care faci ce vrei. Teoria e doar o unealta, la fel ca si cazmaua, daca vrei o folosesti daca nu, nu. Culmea e ca aceasta arta numita muzica se bazeaza pe matematica. La prima vedere ai fi tentat sa zici ca e un paradox. Cine a vrut ca cele 12 note sa fie batute in cuie? Si de ce neaparat 12 note? Raspunsul se pare ca dateaza din vremea lui Pitagora http://en.wikipedia....hagorean_tuning el a incercat sa explice totul prin intermediul ratiilor matematice, de aici cvinta si raportul de 3/2. Tot el a avut ideea sa arunce notele pe un cerc (desi s-a trezit cu niste probleme neprevazute: http://en.wikipedia....i/Wolf_interval). Dar noi am rezolvat aceste probleme si am inventat cercul cvintelor. De fapt nu noi, ci Vincenzo Galilei, tatal lui Galileo Galilei, lui ii datoram temperamantul egal http://en.wikipedia....ual_temperament .Asta pentru ca Pitagora era pornit impotriva numerelor irationale... avea si el niste pitici... nu vroia sa accepte adevarul. Azi muzica se bazeaza pe radical de gradul 12 din 2, atat e ratia dintre 2 note consecutive. Defapt noi oamenii tot inventam chestii si le luam de bune fara sa ne punem intrebari. In 1859 guvernul Frantei a venit cu recomandarea ca nota La din mijlocul claviaturii unui pian sa fie 435Hz. In 1936 "The American Standards Association" s-a hotarat sa ia 440Hz pentru acea nota, ca sa fie ei mai cu mot. Azi cantam folosind niste frecvente fixe. Gamele pentatonice sau cele diatonice sunt si ele inventii, fiecare are o poveste. Dar daca te uiti pe cercul cvintelor o sa-ti explici consonanta si disonanta, de ce unele note suna "bine" cu ce vrei tu, altele nu, chiar daca nu respecta o gama anume. Teoria nu e nici ea batuta in cuie, chiar daca notele au ajuns sa fie batute in cuie, dar depinde care parte a paharului vrei sa o vezi. Mie-mi place partea plina cu vin rosu hic... dar si aici avem de discutat.... Ala sec e mai bun, dar e doar una din preferintele mele :-p 2. Cum imi dau seama din ce fel de gama face parte o melodie. De exemplu Zephyr song de la rhcp, incepe pe La, eu am luat ca atare si am crezut ca-i in La major (melodia nu-mi suna deloc a ceva major dar am luat-o sistematic). Dupa ce-am cantat 2-3 note am vazut ca nu suna bine am schimnat pe La pentatonic minor. Intrebarea este...Dintre atatea feluri de game cum va dati seama pe care s-o alegeti, din punct de vedere teoretic nu pe baza experientei si a urechii muzicale. Eu incep pe griful chitarii cu un pattern de pentatonica. Apoi il mut mai sus si mai jos pe grif pana se potriveste ceva cu piesa. Daca iese, incerc sa vad daca nu cumva merge si o gama diatonica. Sau altfel... iau niste riff-uri, vad care se potrivesc si imi dau seama cam pe unde ne distram.
oLlama Posted January 21, 2011 Posted January 21, 2011 foarte interesant postul Tocmai de aceea, pentru ca se bazeaza pe matematica aveam tendinta sa cred ca este foarte stricta si logica. Si inca cred ca Re-ul ala a sunat bine dintr-un motiv intemeiat (cum a spus si Ironside)... In sfarsit. Am un alt exemplu. Symphony of destruction...e in Fa. Dar ce fel de gama ?
karpi Posted January 21, 2011 Posted January 21, 2011 foarte interesant postul Tocmai de aceea, pentru ca se bazeaza pe matematica aveam tendinta sa cred ca este foarte stricta si logica. Si inca cred ca Re-ul ala a sunat bine dintr-un motiv intemeiat (cum a spus si Ironside)... In sfarsit. Am un alt exemplu. Symphony of destruction...e in Fa. Dar ce fel de gama ? Nu se bazeaza pe matematica ! Relatia dintre inaltimile de note se pot reprezenta matematic odata ce putem masura valoarea numerica a frecventei...etc ...ponderea armonicelor...amplitudinea acestora fata de fundamentala......etc Asa poti sa spui ca si cea ce scriu eu se bazeaza pe matematica deoarece este "digitalizat". Modelele matematice sunt utile ptr analiza,memorare,prelucrare mai ales ptr comparatii .studii..etc etc ... Deci te uiti la pagina aceasta si poti constata ca este "bazata" pe matematica...
Cristi V. Posted January 21, 2011 Author Posted January 21, 2011 Fii atent ! lasa chitara ptr moment ....ai treaba cu muzica ... Te apuci si inregistrezi cu microofon cea ce fluieri /fredonezi pe o tema muzicala ...FARA CHITARA !!! ...........canti cum iti vine tie si cum simti ca este OK ...( adica nu pare fals nu iese din "ambienta" genului /atmosferei muzici in care "esti momentan" ...adica cum simti tu ca este mai bine ,, Dupa ce ai inregistrat asculti si alegi dim mai multe variante ce pare ca suna mai bine apoi te pui si inveti aceasta improvizatie sa o "executi" la chitara . Idea ar fi sa nu te bazezi pe lickuri chitaristice alu unuia sau altuia , sau macar nu numai pe acestea . Ca sa sune sa incadrezi intr-un anumit gen ,culoare,poti face "decoratii" specifice ale cate unui gen /stil /maniera de cantat, al cate unui curent, sau muzician chitarist vestit.. Sau sa zicem "inventii" , inventezi lickuri /rifuri apoi le combini si improvizezi .. Probabil inventiile vor contine "sabloane " preluate inconstient din ce muzica ai ascultat /studiat , ascultand inregistrarile alegi ce-ti convine si ce nu .... Vezi ca exista "duelul rgc.ro " , la arhiva vei gasi BT-urile , si "inventiile " executate /inregistrate ale "duelistilor" ...asculti cel putin cate 4-5 versiuni ale colegilor de forum la cate un duel si incerci sa canti si tu ceva "oroginal" ,..ciar poti sa postezi pe rgc.ro sa vedem sa discutam sa mai criticam ....asa poti sa ai si un control /feedback ....etc mersi
SorinT Posted January 21, 2011 Posted January 21, 2011 (edited) Nu se bazeaza pe matematica ! Poate e mult spus se "bazeaza pe matematica", dar cineva a stat sa studieze diverse frecvente, a tot calculat si au iesit niste note care au in spate o logica anume. Daca ma puneai pe mine as fi zis: Do=1000Hz, Re=2000Hz, Mi=3000Hz.... si nu mai iesea nimic Am un alt exemplu. Symphony of destruction...e in Fa. Dar ce fel de gama ? Mi minor. Soloul e destul de clar, am inceput cu Do major, dar ai un Fa# pe acolo in loc de Fa. Iar de inceput soloul incepe chiar pe Mi si insista ceva... Riffurile lui Mustaine in schimb nu se tin strict dupa gama asta, probabil ar fi sunat plictisitor fara ceva disonante, dar insista tot pe Mi. Edited January 21, 2011 by SorinT
karpi Posted January 21, 2011 Posted January 21, 2011 mersi Acum vine figura a doua ...sa inveti si multe lickuri , riff-uri ..teme ale altora ....ptr studiu ..prima data doar vca si intervale apoi studiezi in ce "context" au fost introduse in piesa..in fraza etc...Cum au facut o schimbare "o modulare" ca sa iasa din monotonie din sablon din exercitii scolastice.Dar observarea acestor lucruri vine mai tarziu cand ai mai multe exemple..studiate . Este necesar acest lucru ca sa poti "ocoli" influenta muzicii auzite ascultate altfel risti sa reproduci inconstient ce ai auzit ... Deci lucrezi pe propriile lickuri ...linii de solo si cunoscand cat mai multe de la altii chitaristi ocolesti ce seamana ce acestia ca si abordare stil sound ,lickuri,frazare.. La un jamsession unde toti canta cover-uri poti sa canti si cele invatate studiate de la marii chitaristi..sa incerci cat poti reproduce ..cat poti intra in mediul altora ... Cam asa ar trebuii planifacata treba cu studiu /dezvoltare/ catre macar un minim "tuch" propriu dupa care te pot identifica spectatori, sau alti muzicanti... etc Poate e mult spus se "bazeaza pe matematica", dar cineva a stat sa studieze diverse frecvente, a tot calculat si au iesit niste note care au in spate o logica anume. Daca ma puneai pe mine as fi zis: Do=1000Hz, Re=2000Hz, Mi=3000Hz.... si nu mai iesea nimic Mi minor. Soloul e destul de clar, am inceput cu Do major, dar ai un Fa# pe acolo in loc de Fa. Iar de inceput soloul incepe chiar pe Mi si insista ceva... Riffurile lui Mustaine in schimb nu se tin strict dupa gama asta, probabil ar fi sunat plictisitor fara ceva disonante, dar insista tot pe Mi. Nu logica au ci poate un algoritm sau mai multe. Descrierea modului de anliza este dupa o logica .Cred ca inca nu sa gasit punctual care logica ar face ca unele intervale sa placa auzului altele nu dar se studiaza pe toate caile .Sa mai discutat pe aici despre multe ..cauta prin forum..cu "muzica sferelor" ,,,armonia ..
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now