Adi M Posted September 15, 2010 Posted September 15, 2010 Salutare! De ceva timp ma pasioneaza muzica bizantina si cea orientala (turceasca, araba, dar si greceasca etc) si vreau sa va intreb cam ce game/moduri se preteaza unui asemenea gen? Constat ca sunt de ajutor gamele cu mai mult de 2 semitonuri http://en.wikipedia.org/wiki/Double_harmonic_scale sau modul frigian sau gama minora armonica. Marturisesc ca nu stau grozav cu teoria muzicala, dar stiu cu ce se mananca gamele si oarecum si modurile. Sunt convins, insa, ca pe langa alegerea unei game potrivite, mai este si o chestiune de frazare, pasaje cromatice (aici ma gandesc la observatia anterioara, cu mai mult de 2 semitonuri/gama) etc - ma gandesc la Wherever I May Roam - Metallica sau Oriental Melody - Satriani sau Antaeus - Byzantine Meditation sau bucatile de bouzuki de la Antique. Deci va rog, cine ma poate ajuta, am nevoie de cateva sfaturi legate de tehnica, game, acorduri (progresii - pentru ritm), frazare si alte detalii legate de compozitia unei melodii (ritm+lead) cu un aspect oriental. De asemenea, sunt binevenite si recomandarile de artisti care se ocupa cu asa ceva (desigur, formatii in care chitara se aude bine..), poate studierea cantecelor lor m-ar lamuri. - Eu propun Antique. Multumesc. P.S. Mentionez ca m-ar interesa si o "fuziune" a stilului oriental cu rock-ul, deoarece rock-ul este genul pe care il prefer la chitara. Stilul oriental este pentru "condimentare".
CiocanelBloodyCIocanel Posted September 15, 2010 Posted September 15, 2010 (edited) http://www.guitar-dreams.com/guitarlessons...essonid-19.html + double harmonic minor si major + http://www.jazzguitar.be/exotic_guitar_scales.html +marty friedman, jason becker(gasesti taburi pe net)... ... carol mikuli?? cmikuli1.mid Edited September 15, 2010 by CiocanelBloodyCIocanel
IoanC Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 In muzica bizantina sunt folosite 8 Glasuri (moduri), care se inrudesc cu cele 8 moduri de mai jos, dar nu sunt deloc la fel. Muzica Bizantina imparte octava in 72 de unitati (fata de 12 in muzica obisnuita) ceea da nastere la asa-zisele microtonalitati. Aproape toate modurile contin si distante f. inegale intre note, ceea ce se numeste Temperament Inegal, fata de Temperament Egal in muzica obisnuita. Un exemplu la intamplare: in Glasul 2, distantele intre Do-Re-Mi-Fa-Sol-La-Si-Do sunt de 8-14-8-12-8-14-8 unitati, fata de 2-2-1-2-2-1-2 unitati (modul Do major). Asta inseamna ca muzica este f. greu de executat din punct de vedere vocal, iar instrumental este practic imposibil deoarece nu exista instrumente capabile (cat si datorita altor factori) . In diferitele culturi orientale, si din toata lumea, exista instrumente impartite in tot felul de microtonalitati si temperamente...acest lucru determina perceperea lor ca fiind exotice/diferite, dar si o expresivitate foarte aparte care nu poate fi tot timpul reprodusa cu instrumentele traditionale (chiatara, pian, etc); de fapt, noi lucram adesea cu aproximari care se potrivesc temeperamentului egal (12 semitonuri egale per ocatava). O formatie SUPER care foloseste tot felul de instrumente orientale si moduri, cat si stiluri de tot felul, de la techno la rock la clasica la surf, se numeste 'Secret Chiefs 3', si este condusa de Trey Spruance din California. Voi atasa 2 exemple de pe youtube: http://www.youtube.com/watch?v=Blxg4zMe364
karpi Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 (edited) Muzica Bizantina, Orientala....P.S. Mentionez ca m-ar interesa si o "fuziune" a stilului oriental cu rock-ul, deoarece rock-ul este genul pe care il prefer la chitara. Stilul oriental este pentru "condimentare". muzica balcanico-orientala de fuziune totala .... adica : MANELE ? Cred ca se potriveste cel mai bine la ce ai descris .. Este plin pe net cu rockomanele , plus gasesti si la noi trupe manele-rock . Esti in mijlocul a cea ce cauti. Dar daca te intereseaza cativa buni in domeniu cauti Leb I Sol , SMAK , si alte trupe sarbesti .. Edited March 19, 2011 by karpi
SorinT Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 (edited) Ce ziceti de asta http://www.romaniali...tor-219994.html O fi caterinca sau doar au exagerat niste jurnalisti? Nu am nimic impotriva maquam-ului, apreciez muzica orientala, am fost doar in Egipt, dar mi-a placut ce am auzit. Incerc sa fiu cat mai "open mind". Dar nu am putut sa inghit niciodata muzica tiganilor nostri, de ce oare? See you on the other side http://www.youtube.c...h?v=MvWMGucEAQ8 Edited March 21, 2011 by SorinT
CiocanelBloodyCIocanel Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 (edited) daca impartim pe 72 la 12 mai tre' vreo 6 ani de conservator pt d-astea... sau nu... Edited March 21, 2011 by CiocanelBloodyCIocanel
SorinT Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 (edited) Aaa, nuuu, tot ce ai invatat aici tre' sa uiti acolo. Au fro' 24 de note nu 72. Dar e impropriu spus. Depinde ce canti Treaba cu sfertu de ton e o grosolanie pentru ei e o aproximatie pe care numai cei din vest au putut sa o faca. Dar nici sistemul cu 72 de note care imparte fiecare semiton al nostru in 6, tot nu e suficient (asta vine de la turci). La ei cantecele sunt transmise oral. Nu exista note, exista intervale. Nu exista game, exista maquam si mai presus de asta exista jins care sunt un fel de fraze muzicale care exprima un sentinemt anume (poti sa ajungi la 6-7-8-9 sunete, nu e ca o gama diatonica cu fix 7 "sunete") Oricum e o chestie SF pentru mine, parca vine dintr-o alta lume, eu sincer sa fiu singura chestie pe care am invatat-o la chitara (legat de muzica lor) e fraza urmatoare: un semiton - trei semitonuri - un semiton (1 3 1 sau S 3m S), de exemplu A A# C# D asta suna oriental si cu asta basta Uite un link util daca ai un instrunent cu care sa aproximezi sferturile de tonuri http://xenharmonic.w...paces.com/24edo Repet maquam-urile nu sunt chiar game sau moduri sunt niste adunaturi de jins-uri care exprima anumite sentimente Edited March 21, 2011 by SorinT
karpi Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Aaa, nuuu, tot ce ai invatat aici tre' sa uiti acolo. Au fro' 24 de note nu 72. Dar e impropriu spus. Depinde ce canti Treaba cu sfertu de ton e o grosolanie pentru ei e o aproximatie pe care numai cei din vest au putut sa o faca. Dar nici sistemul cu 72 de note care imparte fiecare semiton al nostru in 6, tot nu e suficient (asta vine de la turci). La ei cantecele sunt transmise oral. Nu exista note, exista intervale. Nu exista game, exista maquam si mai presus de asta exista jins care sunt un fel de fraze muzicale care exprima un sentinemt anume (poti sa ajungi la 6-7-8-9 sunete, nu e ca o gama diatonica cu fix 7 "sunete")/..................................................................................................................................................................... .......... . PS: pentru @Karpi - am citit aia cu modurile, sa stii ca nu m-am retras la tara. Poate voi avea norocul. Promit ca voi veni cu o piesa pe care ti-o voi dedica Dar nu va fi un "DUDUEL MAXIMUS" pentru ca sunt amator/incepator in ceea ce priveste chitara. Acele articole , carti sunt doar ptr inceputul inceputului ptr cei care intreaba si nu inteleg iar colegi de forum explica grei ..asa ca am dat linkurile unde se explica cateva notiumi de baza simplu de tot logic si clar .Nu sunt studii aprofundate despre muzica modala dar sunt bune ptr a intelege cate ceva ... Cu subdiviziunile orientale este de groaza .... La blues avem un spatiu de la terta mica pana la cvinta ce se cheama "blue note "...multi nici asta nu o simt ...ce sa mai simta alte "subdiviziuni" sau cum sa fie acasa cineva intr-un mod uitat de vreme cand in Ionian nu sunt in stare sa cante sa improvizeze sa compuna poate 50% din muzicanti si cand te gandesti ca aceasta ne-o toarna/bate in cap toate lumea de cand auzim despre muzica este "punctul nostru de sprijin din univers " . A studia/cunoaste despre ceva ( orice ) nu inseamna ca poti sa si il folosesti (sa pui in practica) acel lucru . Cel mai tare-mi place ( suna original de mor de invidie )cand cate un interpret artist "bend"-uieste de zori si tot pe langa e orice face ... cauta "the blue note " in acel moment ma gandesc cum ar canta unul din acestia muzica indiana...cu subdiviziuni ..chiar si cu doar "24 sferturi de ton ". Cred ca nu conteaza daca nu ai talent cu 12 semitonuri sau nu ai talent cu 24 sferturi ,si poa' sa vina si restul 1/6 ; 1/7 si ce o mai fi ca-i totuna. Dar toata lumea este libera sa incerce ce crede ea ca este mai bine...altfel unde multumirea de sine .Oricum ajuta la ceva orice studiu .
SorinT Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 (edited) Soloul meu preferat apartine lui David Gilmour, din concertul P.U.L.S.E: Confortambly Numb. Nu am reusit niciodata acel solo, iar unul din motive sunt acele bend-uri, soloul respectiv este un fel de amprenta a lui Gilmour, nu poate fi reprodus niciodata, desi in saptamana respectiva a executat 7 solo-uri oarecum asemanatoare, dar a fost filmat o singura data. Chiar si el a evitat sa mai reproduca acea parte, stiind ca toti se asteapta la ceva mai bun, intotdeauna a executat varianta de pe album fara nici o nota in plus. Totusi muzica nu e o insiruire de note si nici o tehnica anume. Nu e o teorie pe care o inveti si nici un sweep picking pe care il folosesti pentru a lasa publicul cu gura cascata. Daca ar fi sa reproduci un astfel de solo, e ca la arabi, nu poate fi transmis decat pe cale orala ........... Dar sa revenim la gama orientala, bizantina, gipsy, algeriana, hungarian minor, harmonic double, sau cum dracu-i mai zice. Edited March 21, 2011 by SorinT
karpi Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 (edited) Soloul meu preferat apartine lui David Gilmour, din concertul P.U.L.S.E: Confortambly Numb. Nu am reusit niciodata acel solo, iar unul din motive sunt acele bend-uri, soloul respectiv este un fel de amprenta a lui Gilmour, nu poate fi reprodus niciodata, desi in saptamana respectiva a executat 7 solo-uri oarecum asemanatoare, dar a fost filmat o singura data. Chiar si el a evitat sa mai reproduca acea parte, stiind ca toti se asteapta la ceva mai bun, intotdeauna a executat varianta de pe album fara nici o nota in plus. Totusi muzica nu e o insiruire de note si nici o tehnica anume. Nu e o teorie pe care o inveti si nici un sweep picking pe care il folosesti pentru a lasa publicul cu gura cascata. Daca ar fi sa reproduci un astfel de solo, e ca la arabi, nu poate fi transmis decat pe cale orala ........... Dar sa revenim la gama orientala, bizantina, gipsy, algeriana, hungarian minor, harmonic double, sau cum dracu-i mai zice. Undeva in acele linkuri dai de un exemplu de analiza ...analiza unui solo de la o piesa R&R ( parca) pai ce sa zic ..la fiecare sfert de fraza este analizata cate o schimbare (de directie ...hehe) si incadrat in stil gen mod si ce o mai fi ... Edited March 22, 2011 by karpi
SorinT Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Spre surprinderea mea muzica orientala are o influenta mai mare asupra mea decat as fi crezut. Un singur exemplu: albumul El Greco al lui Vangelis. Il ascult de mult timp. Nu am incercat niciodata sa-l incadrez intr-un tipar. Nu ca mi-a placut. Daca Voices sau Oceanic mi-au placut, El Greco a fost ceva mult mai deosebit. Doar cateva link-uri http://www.youtube.com/watch?v=PpF8N1FtPA4 Poate pare greu de digerat, dar albumul ascultat cap coada e cu totul altfel, te face sa te simti alt om. Iar ultima piesa nu are efect decat daca asculti tot albumul, altfel nu pricepi nimic. Si totusi nu e o gama diatonica. Asa cum instrumentul si tehnica este o limitare a noastra, gama diatonica este o alta limitare.
andjar Posted March 24, 2011 Posted March 24, 2011 daca tot e vorba de muzica bizantina,orientala...trebuie musai sa-l pomenesc aici pe Ekin Koray,legenda a rock-ului turcesc,mare artist care a combinat in mod stralucit rock-ul psihedelic al anilor 60-70 cu muzica bizantina.S-ar putea sa va inspire. http://www.youtube.com/watch?v=yieQmuYMZnE&feature=related "
ramurel Posted March 24, 2011 Posted March 24, 2011 ªi asta-i de inspirație orientalã. Mi-a plãcut tare ! Poate cã ºi Derek o mai bãgat de la el...Oricum, interpretarea m-a "uns"
SorinT Posted March 25, 2011 Posted March 25, 2011 (edited) Pe astea le stiati? http://www.youtube.com/watch?v=vunbvpqJvLQ http://www.youtube.com/watch?v=VTvVuLVd8zc Ma intreb ce ar fi facut Dimitrie Cantemir daca in loc de tambur si ney ar fi avut la dispozitie o chitara clasica Vesticii foloseau deja la vremea respectiva temperamentul egal. Edited March 25, 2011 by SorinT 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now