cristi_57 Posted August 27, 2015 Posted August 27, 2015 Egnater Rebel 20-Mark 1 Amplificator fabricat in 2009 de Bruce Egnater. A fost cumparat in aprilie anul acesta, in San Antonio (Texas) la magazinul Sam Ash. Pretul negociat/platit a fost de 450 USD. 1.Caracteristici tehnice Amplificator pe tuburi – 3 x 12AX7, 2 x 6V6, 2 x EL84 – cu un singur canal si o singura intrare, care contine reglaje clasice: Gain, Bass, Middle, Treble, Master si doua switch-uri (Bright si Tight). Are 2 dotari speciale care il fac extrem de interesant: Tube Mix si Watts control. TubeMix se refera la posibilitatea de a mixa continuu cele 4 tuburi din etajul final; reglajul care se gaseste pe panoul frontal permite utilizarea amplificatorului in urmatoarele situatii: Etaj final cu 2 x 6V6, realizat in clasa AB1 si care debiteaza aproximativ 18w; Etaj final cu 2 x EL84, realizat in clasa AB1 care debiteaza aproximativ 18w; Etaj final cu 6V6 si EL84, in clasa AB1 care debiteaza aproximativ 19-20w (RMS). Mixajul tuburilor 6V6 si EL84 se realizeaza in mod continuu. Am observat ca undeva intre ora 12 si 13 se gaseste cel mai bun mixaj intre tuburi (sweet spot). Watts control care se gaseste si el pe panoul frontal, permite reglajul continuu al puterii pe plaja dintre 20w si 1w. Efectul se simte mai ales cu Masterul peste ora 14. Traful de iesire are 3 prize: 4, 8 si 16 ohm. Amplificatorul are si o bucla de efecte de tip serial cu prize Send/Return pe panoul din spate. Traful de alimentare a fost setat pentru 230V in magazin, de tehnicienii lui Sam. 2.Cum suna? Asa cum am spus, are un singur canal, foarte versatil; Gain-ul intre ora 7 si 10 – un sunet Clean, similar amplificatoarelor Fender, Vox, Peavey. Gainul intre ora 11 si 13 – sunet usor saturat, de tip Crunch. Gain-ul peste ora 14 - un sunet saturat de tip overdrive. Am folosit doua chitari: un Fender Stratocaster si un Gibson Les Paul. Folosind doze tip humbucking amplificatorul intra mai devreme in break-up (ora 11) si suna foarte asemanator cu amplifurile Marshall din seria 800. Preamplificatorul contine aceasi structura ca si preamplificatoarele Marshall vintage (3 etaje de amplificare si un repetor catodic) dar cu anumite particularitati constructive. Sunetul saturat de tip overdrive se diferentiaza in functie de tuburile din etajul final utilizate. Cu 6V6 sunetul este fluid, dens, cu multi basi si bogat in armonice, asemanator sunetului Marshall; cu EL84 sunetul este agresiv, dynamic, mai putin basi, asemanator cu sunetul tip Mesa Boogie. Mixajul dintre aceste doua sunete de baza produce un sunet foarte complex si interesant, functie de alegerea utilizatorului. Daca se utilizeaza si facilitatea WattsControl, acest lucru permite utilizarea Masterului in zona 80-90%, asadar clippingul etajului final (lucru mai greu de obtinut cu un amplificator de 100W, de ex.). Acesta este momentul in care amplificatorul suna cel mai bine. Pentru probe a fost utilizata o boxa Engl 1x12” si/sau o boxa Bogner 2x12”, ambele in 8 ohm. Pentru sunetul Clean / Crunch am testat in bucla seriala un Lexicon MX400 pentru procesarea separata a efectelor de Delay si Reverb. Sunetul Clean (gain-ul la ora 10) in combinatie cu Reverb Hall suna aproape ca un DeLuxe Reverb, setat cu tuburile finale 6V6. Switchurile Bright (plus 10dB la 5kHz) si Tight (minus 6 dB la 180Hz) sunt utile mai ales daca folositi un Stratocaster. Filtrul Tight taie joase si elimina rezonanta difuzorului pe frecvente joase (Mi de jos = 82Hz) producind un sunet bine definit al ultimelor corzi. 3. Calificativ Pentru un amplificator pe tuburi din aceasta clasa, Rebel 20 este foarte bine proiectat si executat. Sunetul foarte versatil – de la Clean la Overdrive – pe un singur canal, facilitatea mixarii tuburilor si power control fac toti banii. I-am acordat nota 10. 4.Modificari Am cumparat amplificatorul atras de cele doua facilitati: TubeMix si WattsControl precum si de posibilitatea modificarii ulterioare. Am vazut pe internet fotografii cu cablajul si am considerat ca prezinta aceasta facilitate. Nu m-am inselat. Cablajul si toate conexiunile interne permit atit modificarea preamplificatorului cit si a etajului final. Am modificat preamplificatorul inlocuind un tub 12AX7 cu o pentoda EF86. Am modificat rezistorii de bias (din catod) si am eliminat 3 condensatori care suntau rezistentele din anod. Am obtinut ceva mai mult headroom si o alta structura de overdrive, mult mai interesanta. Am modificat si unul din etajele finale, cel cu EL84; am introdus 2 rezistori de 150 ohm, obtinind o catodina biasata. Pe overdrive suna mai bine, ceva mai putin punch dar mai fluid si mai armonic. Am remarcat tensiunea anodica foarte mare = 410Vdc pe tuburile finale EL84 (B+ este 420V). Sunetul mixat s-a modificat si el ca urmare a modificarii etajului final cu EL84. Asa cum am spus, sunetul etajului cu EL84 s-a modificat atit ca structura armonica cit si ca agresivitate si dinamica (mai putin Mesa Boogie mai mult spre Vox-Marshall). 5.Update Bruce Egnater a modificat Rebel 20 in anul 2014: preamplificatorul a primit un switch Classic/Hi Gain care modifica structura (2 etaje sau 3 etaje de amplificare si un repetor pe catod). Noul model – Mark II – se vinde in State cu 700 USD. Din punctul meu de vedere, aceasta modificare se poate face si pe modelul Mark I foarte usor. B Egnater recomanda utilizarea boxei Egnater 1x12” care contine un difuzor Celestion Seventy 80. 5
sorin65 Posted August 28, 2015 Posted August 28, 2015 (edited) vezi ca mark 1 are probleme cu traful de alimentare - gasesti o gramada de discutii pe forumuri despre problema asta.de aceea la mark ii au alte trafuri. eu i-am pus alt traf, cu un plus de cca 80 v in HT ca sa suporte orice, inclusiv EL34 sau 6l6, varianta cu care merg acum. fara setul de el84, astfel incat potul de mix il folosesc ca master post phase inverter. am mai adaugat soc pe alimentare (choke transformer) si alte modificari , inlocuirea tuturor condensatoarelor fixe si electrolitice, etc, ca sa sune bine. Edited August 28, 2015 by sorin65
cristi_57 Posted August 28, 2015 Author Posted August 28, 2015 Salut Sorin, Eu cred ca Bruce a inlocuit trafurile vechi din alte motive ...ceva mai comerciale (asa vorbeste lumea in State). Am sa caut totusi topicul asta pe forumuri, asa cum mi-ai recomandat. In ceea ce priveste inlocuirea trafului de alimentare cu unul care sa debiteze 420 + 80 =500V, nu este o optiune care sa ma intereseze. Este clar ca la o asemenea tensiune anodica atit 6V6 cit si EL84 isi vor da obstescul sfirsit. Chiar si asa, cu +420 V, EL84 lucreaza departe de recomandarea din fisa tehnica (300V +/- 10%). Sigur ca folosind EL34 sau 6L6 ai nevoie de un traf nou; nu iti trebuie numai 80V in plus la anodica dar iti trebuiesc vreo 5-6 A pentru tuburile finale. EL34 are nevoie de 1,5A/tub iar 6L6 de 0,9A/tub. Plus curentul necesar celorlalte tuburi. Astfel vei avea un alt amplificator cu perechea 6L6 si EL34 in final (la vreo 60-70W). Imi este clar ca ai nevoie si de alt traf de iesire ptr ca impedanta de sarcina pe 6L6 si EL34 este diferita de 6V6 si EL84. Vei avea un amp cu totul diferit nu numai ca putere dar si ca sunet. Eu ma multumesc cu amplificatorul Rebel 20 asa cum l-a facut nenea Egnater, cu 6V6 si EL84, la o putere de 20W. Cind am nevoie de o putere mai mare, instalez un microfon Shure in fata boxei si trimit semnalul in mixer. De acolo se duce in cele 2 amplificatoare Crown 2x450W din sistemul de PA. Si la 1800W (in bridge) sa stii ca suna al naibii de bine. Pentru club insa folosesc perechea Rebel 20 / Engl Ironball care imi ofera o multime de posibilitati tonale. Iar 40W pe o scena de club sunt suficienti chiar daca bateristul ar fi Jason Bonham. Salutari si s-auzim de bine!
sorin65 Posted August 28, 2015 Posted August 28, 2015 incearca sa canti o ora in full power tin minte ca anodica in egnater e vreo 320 v - de unde 420?? incearca sa canti o ora in full power tin minte ca anodica in egnater e vreo 320 v - de unde 420??
cristi_57 Posted August 31, 2015 Author Posted August 31, 2015 Salutare Sorin65, Hai sa facem un rezumat din ceea ce ne-ai spus pina acum despre amplificatorul tau rebel 20. Asadar, ai citit o gramada de discutii pe net, ca mark 1 are probleme cu traful de alimentare (dar inteleg ca tu nu ai avut astfel de probleme); mai stii povestea cu drobul de sare?! In orice caz ai decis sa instalezi un alt traf de alimentare, cu un plus de 80V in HT ca sa suporte orice, inclusiv el 34 sau 6L6 sau orice altceva. Cine ti-a facut acest “nou” traf de alimentare? este productie proprie, ori este mercury magnetics, hammond, classic tone etc.? Mai departe, ai eliminat setul de tuburi el84 si folosesti doar un set de el34, in locul tuburilor 6V6. Asta este clar, el84 are socluri novale integrate in PCB… Ai adaugat un choke pe alimentare si ai inlocuit toti condensatorii (ce-or fi avut cei vechi?) Si spui ca amplificatorul suna bine!?! Eu am mari dubii ! Vrei sa spui ca alimentezi 2 x EL 34 la 400 – 450V si debitezi puterea lor in traful de iesire nemodificat al lui rebel 20??? Esti tare nene! Asadar debitezi o putere de aprox. 50 W intr-un traf de 20 W. Pai daca ai montat un traf de alimentare nou si 2 x EL34 pe sasiul lui rebel 20 ma intreb cum de nu ia foc in conditiile in care suprasaturezi traful de iesire de iese fum din el. Nu mai vorbesc de caldura degajata de el34 si de noul traf de alimentare “upgradat” (el34 are nevoie de minim 3.5A pentru heater). Fii bun si pune niste poze cu amplificatorul tau – sa vedem cum arata dupa acest upgrade! In ceea ce priveste amplificatorul meu sa stii ca are la activ vreo 50-60 ore de functionare si se comporta foarte bine; fuctioneaza continuu cam 3-4 ore pe zi, de 2-3 ori pe saptamina, la club sau in studio. Intentionez sa inlocuiesc el84 cu tuburi rusesti 7189A sau 6P14P-EB care suporta usor o tensiune anodica de 400-450V. P.S.: Tensiunea HT pe amplificatorul rebel 20 este dupa cum urmeaza (uita-te pe PCB); Tensiunea pe QC101 spre stand-by si output transformer = 420V; Tensiunea pe QC203 / QC204 este 410 V – tensiunea anodica; Tensiunea pe QC207 este 398-400V – tensiunea pe grila ecran. Cu 320V tensiune anodica nu vei reusi sa “scoti” nici macar 14W dintr-o pereche de el84, daramite 17-18W cit scoate rebel 20. Cred ca faci confuzie cu vox ac15. Egnater recomanda 40-42 mA bias pe EL84; asadar, 0.042 x 410 = 17.22 W. Altfel 0.042 x 320 = 13.43W…. Salutari si s-auzim de bine! Nu uita pozele!
viobio Posted August 31, 2015 Posted August 31, 2015 Nu te supara,scrii cam multe gogomanii pe aici,fara a avea habar ce scrii.
cristi_57 Posted August 31, 2015 Author Posted August 31, 2015 Hai fugi ! Cugetare proprie sau ... de import. A... salut VioBio.
karpi Posted August 31, 2015 Posted August 31, 2015 (edited) Daca maresti tensiunea anodica de la 420 la 500 ... probabil condensatoarele de filtraj trebuiesc inlocuite cu unele ce suporta tensiune mai mare (550V)...restul capacitorilor nu trebuie schimbate din cauza tensiunii anodice mai mari ca oricum au o marja dar se pot schimba in altele mai "mitologice" ce "suna mai bine " mai transparent ,mai cald etc ..dupa cum propun unii pe siteuri . Capacitatile ce sunteaza rezistoare din anod determina banda amplificata reduce din inalte ..prea sparky ptr chitara .. dupa mine se strca soundul ... etc Ptr cine inca nu a citit despre amplif pe tuburi : http://www.diystompboxes.com/pedals/tubedummy.html Dar este bine sa nu inceapa orcine sa "modeze" ampul ..doar sa citesca ca sa cunoasca despre ce se discuta . Primul meu amplif l-am facut distorsionator ce abea mai suna 2W din 15W ..suna bestial ca si ton ....hehe ..pana l-am stricat de tot apoi l-am dus la prietenul meu sa-l refaca ..hehe . Este periculos ...sunt tensiuni mari , capacitoare ce raman incarcate .cu sute de V ....etc .!!!!.NU cotrobaiti "inside"!!!! chiar daca se scoate de la priza !!! In plus 14W fata de 17W acustic nu prea este nici o diferenta ... Auzul omenesc sesizeaza deosebeste ca si o scimbare in (- ) sau ( +) a diferenta de minim 3dB ...cea ce inseamna P/2 in cazul -3dB sau 2*P in cazul +3dB .. deci un amplif cu puterea electrica de 28W se va auzii in clar mai tare decat 14W adica +3dB sub acesta este cam greu saesizezi diferenta de putere ..acustica .. 7W sa va simtii ca suna mai slab decat 14W.. Daca ca si o conventie in acest caz al exemplului luam 1W ca si 0dB 1W +3dB => 2W +3dB=> 4W+3dB=>8W 1W 0dB<----------------------------------->8W +9dB +9dB se va auzii dublu ca si tarie acustica radiata de difuzor !!! deci diferenta de 4W ??? in acest caz 18W ....>12,7 dB 14 W.....>11,5 dB diferenta 1,2dB ?????? ...se va auzi cu 0,1 ori mai tare....deci nu se prea simte .... 14W sa auzi dublu de tare este nevoie de 140W ! sau 8 difuri la cei 14W ( double stack ) ce aduce un castig de 9dB ..doar ca nu merita ptr 14W etc etc etc Edited August 31, 2015 by karpi
sorin65 Posted September 19, 2015 Posted September 19, 2015 Salutare Sorin65, Hai sa facem un rezumat din ceea ce ne-ai spus pina acum despre amplificatorul tau rebel 20. Asadar, ai citit o gramada de discutii pe net, ca mark 1 are probleme cu traful de alimentare (dar inteleg ca tu nu ai avut astfel de probleme); mai stii povestea cu drobul de sare?! ! intreaba-l pe userul zan. eu l-am cumparat de la el, ARS. si s-a comportat anterior de *****, nu te puteaai baza pe el. atunci am citit impreuna cu zan despre problemele la egnater rebel 20. eu iti recomand sa incerci sa canti doua- trei ore in full power. nu o sa prinzi. al meu merge. btw cine pana mea e egnater asta sa-mi recomande ce bias sa fac eu la lampi?? ps: vinde-l
ggg Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Egnater recomanda 40-42 mA bias pe EL84; asadar, 0.042 x 410 = 17.22 W. Altfel 0.042 x 320 = 13.43W…. Intrebare : Ce randament are un amplificator in mod de operare Push Pull ? P.S. In PP lucreaza cel putin 2 tuburi in tot felul de clase de functionare. Socotelile sunt un pic mai riguroase .
karpi Posted September 24, 2015 Posted September 24, 2015 efficiency. http://sound.westhost.com/efficiency.htm Dar mai avem si speaker driver efficiency..
sorin65 Posted September 24, 2015 Posted September 24, 2015 pana la eficienta, cris, daca avea curiozitatea sa se uite atent in el, ar fi vazut ca toti electroliticii pe alimentare au tens nominala la 400v si sunt de la o firma fantoma... de aceea am schimbat toate mizeriile cu Nichicon. plus alimentarea filamentelor... le am pus in AC , original erau in DC cu un regulator doar de 1A )))) bine, avea un radiator urias. asa ca a plecat toata prostia aia la gunoi
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now