www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted

stateam la un momentdat si ma uitam la un tip care povestea despre cum face el un neckthrough...adica nu...un lemn care e gatul si lipesc 2 bucati de alt lemn care sa fie chitara...nu nu...ala taia chitara si neck-ul dintr-o singura bucata de lemn... (unii o sa zica "da, dar se va stramba!" - a gasit omul o metoda sa nu se strambe)...ma rog, my point is...in cazul ala e justificat faptul ca ar iesi mai ieftin sa faca un bolt on decat sa iroseasca 1/3 din material pe...lemn de foc...

 

pe de alta parte insa, urmaresc cu interes un alt topic care pare de actualitate...si anume lemn vs ton...si cum o tabara zice ca lemnul face totul, alta tabara zice ca totusi, e chitara ELECTRICA, electronica face totul, etc...

 

in ceea ce ma priveste eu voi spune urmatoarele...pt mine un neckthrough sau un set neck sunt dragute si utile pt acces la ultimele taste...e mult mai comod sa ajungi acolo pe o chitara fara "calcai"...si am avut parerea asta pana am pus laba pe un Ibanez cu AANJ sau pe noile Jacksoane cu bolt on in 3 suruburi si un "calcai" mai interesant... moment in care am zis...ok...alea fara calcai nu mai sunt asa impresionante...se poate si mai bine...

 

ma uitam de asemenea la un nene (Scott Grove chiar...si un tip care i-a raspuns) care povesteau despre joint-urile astea...si de ce se fac asa... si sunt de acord cu ei...tocmai pt ca niste inapoiati vin si zic"pai asa se facea in '57! si ce ton aveau aia! drept urmare vrem chitari la fel sa avem si noi ton d-ala! ..." ceea ce nu se va intampla vreodata...aia canta prin echipamente de mii de euro...sau zeci de mii de euro... inregistreaza in studiouri care valoreaza mai mult decat o casa, cu ingineri de sunet care castiga mai bine intr-un an decat noi intr-o viata... asa ca poti sa ai tu Gibson-ul lui peste, din 1900 inainte de Burebista...nu vei suna la fel! dar pt ca lumea nu intelege asta, nu dezvoltam noi tehnologii, materiale, doze, amplificatoare, corzi sau neck joint-uri...

 

iar aia de care zici tu, Alex, sunt niste inapoiati mintal... "ah...da...nu e neck-through, e de ***!" ei bine! mie imi place! mucles! e mult mai important sa fie facuta dintr-un lemn de calitate, sa ai pe ea componente de calitate decat wow...da! e neckthrough! e cea mai bestiala chitara EVER!

Posted

-bolt onurile au fost popularizate de fender cu teleul sau...costuri de productie mai mici,probleme mai putine  in  caz de defect-scoti gatul,pui altul identic ,acordezi chitara si e gata de drum (bine,sa nu uitam de intonatie)

-plus ca poti experimenta putin,te plictisesti de tonul ce ti-l da un gat de artar,ii pui unul de mahon sau de ce vrea muschii tai si vezi ce iese

-un gat bolt on realizat bine e aproape la fel de "sustinator" ca unul lipit sau dintr-o bucata cu restul chitarii,diferente audibile foarte mici

-cu un pic de simt,calcaiul se poate face in zeci de moduri confortabile

 

tragand o linie,cred ca bolt on au mai multe avantaje fata de neck through,dar cele neck through par mai fancy,de "fitze"

Posted (edited)

De fapt, subiectul legat de joint-ul neck-body a mai fost dezbatut, candva. Din observatiile proprii, am putut constata ca tipul de imbinare influenteaza, de fapt, doar tonul chitarei, nicidecum sustain-ul. Aceste tipuri de imbinare (bolt on, set neck si neck through) se comporta, in realitate, ca niste filtre "trece banda". "Bolt on"-ul taie o parte din frecventele joase, favorizand inaltele, "set neck"-ul favorizeaza mediile, in general, taind un pic si sus si jos iar "neck trough"-ul lasa sa treaca tot spectrul de frecvente. Desigur ca tipul de "joint" in combinatie cu tipurile de lemn folosite si de dozele alese vor da in final un raspuns tonal preferat de unii sau de altii. Senzatia unui sustain mai mult sau mai putin preganant este data doar de frecventele din raspunsul chitarei si atat. 

Acum, nu trebuie sa-si inchipuie cineva ca vreun tip de imbinare este superior celorlalte doua. senzatiile de "ton" si "sustain" ale unei chitare electrice le simte, in primul rand, cel care canta efectiv pe chitara respectiva si acesta isi va alege combinatia dorita, in functie de ce muzica ii place si de cum ii place "sa-i sune".

Sunt multe de povestit in legatura cu acest subiect, insusi mai sus amintitul Blackmore folosind un "set neck" pe o varianta mai veche (americana), dar (cam) scumpa a modelului sau signature de prin anii '90, care era echipata cu doze FLS si la care a renuntat dupa un timp. De asemenea, Carlos Santana, foloseste, pana pe la inceputul anilor '80, o chitara Yamaha SG 2000, care era fabricata cu joint de tip "neck trough", cu care interpreteaza de multe ori "live", celebra piesa "Europa". Lui Robben Ford, firma Fender ii fabrica in anii '90 un model in 3 variante, cu set neck si neck through, dar si cu combinatii diferite de lemn, pe care le folosea in functie de piesele dorite. 

Repet, sunt multe exemple de discutat in acest sens, cel mai bine fiind sa nu se disece firul in patru decat atunci cand se dobandeste experienta necesara evaluarii diferentelor.

Edited by StratMan
  • Like 3
Posted (edited)

Nu, dar, mi s-a spus ca bolt-on se foloseste doar pe chitarele ieftine. Chestie care,m-a enervat. :>

Cine a spus nu a fost atent la descrierea ..istoria chitarelor

 

...acolo se spunea ca bolt-on este o rezolvare ieftina si mai rentabila ptr constructor  plus la dezvoltare ..noi tipuri de chitara  se poate utiliza aceiasi linie de fabricat gaturile si ptr NN alte tipuri de corp ...etc etc  ...se schimba/inlocuieste usor ...etc

 

Despre adaptarea de impedanta acustica la trecerea dintr-un mediu in altul . despre amortizare , reflexii  , unde stationare nu am vazut  articole in legatura cu chitarele electrice ,asemenea arrticol eventual  ar fi de luat in seama .

 

Am postate undeva mai demult link la carte cu proiectarea unei viori ..acolo  sunt multe similitudini cu chitara ....e plin de formule etc ...cine vrea sa caute cartea sa se  lamureasca ce si cum ...

 

Parerea mea ca lipit sau cu suruburi este cam acelasi lucru ..daca adezivul nu este OK poate sa amortizeze ...

 

Gatul plank-neck ,  o fi cel mai cu sustain   deoarece  nu este nici o imbinare "neadaptata " ...

 

Eu am mai scris ..nu vad unde folosesc "sustain-ul"  chitaristii , majoritatea ...de fapt au nevoie de "gate" si ton "scurt" ca sa fie ceva inteligibil la macinat 16-zecimi ...etc ...

 

Sustain-ul " natural " este necesar la soundul natural al chitarei ...dar si aici mai important este sa fie "balansat"  sustain-ul chiar daca este mai "modest"  pe tot gatul in fiecare pozitie ...pe  orice coarda ...

 

De ex momentan sustainul bun i-mi foloseste la efectul de orga   EHX B9 ...ca sa sune lung orga ...

Edited by karpi
  • Like 1
Posted (edited)

io cred ca daca schimbi corzile la timp, potrivesti bine distanta doze - coarde, si setezi distanta corzilor fata de grif putin mai inalta (sa nu se atinga coarda in timp ce vibreaza de tasta urmatoare) o sa ai suficient sustain indiferent de constructia chitarii.

deasemena daca stii cum sa faci un vibrato poti prelungi durata sunetului.

 

parerea mea... hac!~

 

Later Edit:

Cred ca conteaza si ce dimensiune ai la corzi.. poate ma insel dar cred ca daca ai coarde mai groase alea au mai mult sustain

Edited by iulian
Posted

cred ca mai important decat aspectele astea mistice si greu cuantificabile ar fi cat de comoda e chitara cu neckthrough vs bolt on sau set neck

din punctul meu de vedere , daca nu canti numa pe primele freturi :D si ajungi in zona 15-24 clar neck through spulbera restu variantelor , mai ales pe cea bolt on

imcomparabil e mult mai comod, pt ca nu mai ai "maciuca" :)) aia care sa iti blocheze accesul lejer  la freturile din zona 15-24

  • Like 1
Posted

accesul e lejer la unele bolt-on, cum ar fi n4

depinde si cum e decupat corpul

 

corect, si la modele Prestige sau Premium de la Ibanez accesul este facil la tastele respective, nu aceeasi situatie este la un Fender sau un Gibson Les Paul. asa cum a zis si Vladympv cel mai important pentru mine ar fi accesul la tastele de peste 18-19.

din punct de vedere ton, nu intru in polemici.

in schimb dpdv modificari la chitara un bolt-on iti oferta posibilitati multiple de personalizare. la fel si daca ai un accident nefericit cu ea, schimbi gatul mult mai facil decat la un set-neck sau neckthrough, unde este posibil ca o reparatie sa nu fie foarte usoara.

  • 2 weeks later...
Posted

De la LesPaul-ul pe care l-am avut, zona asta mi-a displăcut tare de tot :

 

.................................LPSTDHS_Les_Paul_Std_08_HP_Tenon.jpg..............

 

Sigur, e treabă de obișnuință, însă ...  Părerea mea e ca e și mult conservatorism printre producătorii de modele LP !

 

 

 

Unii se adaptează, modifică ! Nu cred ca e așa o mare problemă... SG-urile cum de "se descurcă", nu ?

 

Părerea mea !

 

 

 

 

 

jonathanlion21.jpg

 

3_LesPaul_Axcess_back.jpg

 

  • Like 1
Posted (edited)

Cred ca nu au fost interesati sa faca in serie mare chitare mai scumpe .

 

De ex la un SG cu gatul cu 2 octave  ce este prins de corp  practic ai acces la toate tastele "cantand normal " Ai  nevoie de lemn de calitate ce sa nu se incovoaie /indoiae de la tensiunea corzilor , sa nu se rasuceasca , + sistem de compensatie cu bara de otel ca lumea .un gat atat de lung cu sectiunea relativ mica ....

 

Cei cativa care canta si "sus" peste octava  i-si cumpara instrument mai scump la comanda sau i-si aleg din start tipul de chitara care are acces la toate tastele...

De multe ori i-mi pare rau ca nu am cumparat un SG cand cant in pozitiile superioare octavei ,,,dar ...

 

Din aceast acauza a rezistentei materialului  la  unele chitare ce au acces la toate tastele gatul se " ingroase " intr -un profil dreptunghiular ( inexplicabil ...   hehe )  mult inainte de atasarea la corpul acesteia .

Sau la GLP au acel picior , ca si al acustice , dar si la acustice au piciorul de reazam care practic scurteaza "gatul activ ptr cantat " ce oericum este mai scurt decat la chitarele electrice ...astfel pot sa foloseasca material mult mai slab calitativ ptr lemnul gatului ..

Edited by karpi
Posted

Salut,

 

Exista doua tipuri de joint-uri: bolt-on si set-in. Primul a fost dezvoltat de Fender, al doilea de Gibson.

 

Bolt-on prezinta o serie de caracteristici:

1. Pot fi asamblate diferite calitati de lemn (lucru nerecomandabil la asamblarile lipite).

2. Asamblarea este relativ usor de executat si poate fi corectata in timp.

3. Permite inlocuirea neck-ului daca apar probleme cu uzarea tastelor.

4. Este usor de executat dpdv tehnologic.

5. Prezinta un sustain mai redus datorat decuplajului acustic dintre neck si body.

 

Set-in prezinta alte caracteristici:

1. Asamblarea asigura un sustain mai bun decit in primul caz (decuplajul acustic este inlaturat prin lipire).

2. Prezinta o rigiditate mai mare a asamblarii.

3. Este mai greu de executat si necesita o precizie mare a asamblarii (unghiul de 4 grade neck-body) si nu mai poate fi corectat.

4. Nu este demontabila, prin urmare chitara este mai dificil de re-tastat.

5. Prezinta un grad mai ridicat de executie tehnologica.

6. Nu se recomanda lipirea diferitelor calitati de lemn.

 

Neck-thru-body nu este un joint neck-body pentru simplu motiv ca neck-ul si partea centrala a corpului sunt dintr-o singura bucata. 

 

Alegerea chitarii insa nu trebuie sa fie afectata de acest aspect; daca chitara suna bine, pentru gustul tau, atunci nu conteaza tipul joint-ului.

 

De retinut insa: un joint prost realizat fie ca este bolt-on sau set-in va afecta puternic sunetul chitarii.

 

S-auzim de bine!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.