Guest ciprian_d Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 (edited) Salutare! sa zicem k am scris o melodie...si vreau sa ii fac si un solo...cam cum ar trebiu sa-l fac? in functie de ce? cam cum sa fie alcatuit? hels pls!!! 10x Edited May 1, 2006 by ciprian_d
dalv Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 (edited) Trebuie sa cunosti tonalitatea piesei si sa te plimbi doar pe note care apartin aceleasi palete sonore. Un alt lucru care trebuie stiut e ca la intonarea unui acord al instrumentului din spate (pe timpul 1), cel mai bine suna daca in solo atingi una din notele care apartin arpegiului acordului respectiv. Ex: ai progresia Do, La minor, Sol, Re minor Tonalitatea este do major La intonarea acordului Do, instrumentul solo poate atinge notele do, sol sau mi, apoi pe timpul 1 al urmatoarei masuri (acordul La minor) poati atinge una din notele: la, do sau mi... si tot asa cu restul acordurilor Alta din notele arpegiului pot fi folosite pe timpul 1 al unui acord pentru a da o oarecare stare de nesiguranta soloului. In orice alt moment, se poate folosi oricare din cele 7 note ale tonalitatii sau chiar restul de 5 note daca te pricepi dar risti sa sune gresit. Asa lucrez eu, bafta Edited May 1, 2006 by dalv
Guest ciprian_d Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 ok...e interesant...cam cat trebuie sa tina...se pot repeta unele idei?...pot fi 2 teme?
guitar88 Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 ok...e interesant...cam cat trebuie sa tina...se pot repeta unele idei?...pot fi 2 teme? Omule, muzica e ca matematica... nu conteaza in ce mod rezolvi un exercitiu atat timp cat iti da rezultatul. Deci tu poti sa faci ce vrei atat timp cat suna bine...
dalv Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 (edited) ok...e interesant...cam cat trebuie sa tina...se pot repeta unele idei?...pot fi 2 teme? Poate fi orice vrei tu atata timp cat nu suna gresit... ba si gresit poate sa sune daca asta vrei Tema e bine sa fie una care preia elemente din restul melodiei iar in solo le dezvolti: bagi si alte note in plus, apoi ridici tema la octava, apoi o intorci si o faci in coborare, o tragi si o intinzi cat ai tu chef. The sky's the limit, pot fi si 14 teme Edited May 1, 2006 by dalv
Guest ciprian_d Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 multam ..a fost chiar interesant sa aflu astea!
Guest sadus Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 (edited) dak vreti exercitii complete pt soluri si paternuri ce cotin absolut toate tehnicile de chitara va recomand capriciile lui paganini.o sa radeti, da stiu sunt chestii super ultra profi si poate cele mai grele incursiuni in ceea ce inseamna tehnica si virtuozitate muzicala.cu alte cuvinte chestii mai grele decat multi dintre voi v-ati imaginat vreodata ca ar putea sa existe.dar dak petreceti suficient de mult timp cu ele (capriciile adik) o sa vedetz o largire imediata a orizontului muzical(senzatia ad-literam ca griful chitarei se tripleaza, la fel si posibilitatile de exprimare).Evident acum vorbeam celor mai avansati. Capriciul 16 suna bine si la viteza mai mica.Mult succes la lucru si la injurat.Eu stiu ca am injurat mai mult si mai intens decat cel mai surmenat sofer din romana.Aloha! ps:classical music aaaalways helps building solos later edit: gasiti capriciile in varianta midi (24 sunt toate) cu un simplu search pe gugal Edited May 4, 2006 by sadus
karpi Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 Solouri ...soloul este o parte al unei piese unde unul din insrumente di orchrstra are o interventie "solistica" . acesta poate sa fie "improvizatie " sau un "intermezzo" dinainte stabilit si cantat intotdeauna la fel fara nici o abatere ( asa este compusa piesa) La un intermezzo cum , mergi pe structura armonica , arpegiezi , faci modulatii pe tema .Sau se compune o secventa contrastanta cu restul piesei. La improvizatie in functie de genul cantat incerci sa construiesti fraze muzicale pe gama si pe structura armonica , folosind si elemente de decoratie ( trilluri , benduri , glisando) , faci combinatii ritmice . Ca si model sa asculti si sa incerci sa canti blues , se canta rar si fara salturi spectaculoase , se pune accent pe frazare si pe efecte de timing bun , pauze bine plasate , .."..si pauza se canta."..
Guest Ameretat Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 Hehe, misto asta cu "si pauza se canta"... Anyway, ceva cam offtopic, dar nu stiam unde altundeva sa-l bag: Credeti ca toate melodiile au nevoie de un solo de chitara? Am auzit multe piese care s-ar fi descurcat de minune si fara soloul de chitara, poate pentru ca el era pus acolo asa... sa dea bine si sa demonstreze virtuozitatea bastanului de chitarist care l-a facut. De aici si faza cu folosirea unui singur lick sau pasaj (cu variatiuni neglijabile) intr-o caruta de solorui diferite - ceea ce mi se pare groaznic de naspa despre ei/ele... Ma gandeam ca in piesele mele sa nu mai bag chestii in plus, asa, ca sa umple melodia. Daca fac un solo, vreau sa fac un solo astfel incat cineva care asculta produsul final sa perceapa chestia ca pe un tot unitar - soloul CHIAR sa faca parte din piesa. Sa fie un fel de piesa <=> solo (unde "<=>" nu inseamna "echivalent" ci "daca si numai daca"). Sper c-am reusit sa te brainwash macar un pic, cipriane...
Geiger Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 (edited) Cum iti suna mai bine, poti sa te umpli de teorie, dar tot urechea te va scoate.. asculti muzica, canti, incerci.. in timp va veni si soloul.. trust me Edited May 6, 2006 by Geiger
Guest tssb Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 dalv,solo-ul de chitara NU trebuie sa fie in aceeasi tonalitate ca si melodia.Asculta Vai in acest sens.Nici macar in aceeasi game nu trebuie neaparat sa fie...malmsteen combina gamele si-i iese bine.Personal sunt fan al metodei lui George Lynch, acuma fiecare cum vrea...
Squier Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 muzica o privesti la inceput ca matematica pt a intelege ce faci practic pe chitara..mai apoi cu reflexul asta matematic nu faci nimic..tb sa iti fac in cap o melodie si sa o executi imediat.
bolly Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 Salutare! sa zicem k am scris o melodie...si vreau sa ii fac si un solo...cam cum ar trebiu sa-l fac? in functie de ce? cam cum sa fie alcatuit? hels pls!!! 10x dupa feeling tata..toata documentatia de pe lume nu o sa te ajute la nimic daca nu simti ce canti...fa-l in cap inainte si pune-l pe chitara...
Einar Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 dupa feeling tata..toata documentatia de pe lume nu o sa te ajute la nimic daca nu simti ce canti...fa-l in cap inainte si pune-l pe chitara... Problema este sa ai cunostintele teoretice(sau urechea) ca sa poti sa pui ce ai in cap pe chitara, si suficienta tehnica pentru a putea cata soloul respectiv
marduk Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 simt nevoia sa zic..."deci" parca am mai citit..a da..cum se compune o melodie acum cum se compune un solo. partea de melodic a fost acoperita de ceilalti pina acum asa ca eu o sa ma refer la partea ritmica. in primul rind nu vrei ca soloul tau sa fie ca nuca in perete. daca ritmica iti tine un ritm pe optimi tu ai avea voie sa cinti patrimi optimi sau saisprezecimi cu variatii ce-i drept, mai ai loc de-un contrapunct sau vreo optime/patrime cu punct cu un bend de expresie. continuand pe exemplu asta as zice ca daca ritmica e pe optimi ar fi cam fad sa cinti si in solo tot optimi. depinzind de gen vei schimba si ritmica si feelingul. hmm sincer sa fiu mi se pare ca explicatia asta e lipsita de substanta pt ca pina la urma singura explicatie e ca tre sa simti ce trebuie sa cinti.
Guest Distorsed Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Daca tot am dat si eu de topicu asta, imi explicati...cum pot face un solo la riffu' asta??? E--------------------------------- B--------------------------------- G------------------------------------ D----------------------------------- A-- 2----2-----4------4---------------- E---0----0-----2------2-------------------- Tipicurile Powerchorduri...am ales astea pentru ca sa inteleaga si altii..deci dupa ce trebuie sa ma orientez?? PS...bine,,,poate ca trebuia unpic mai lung...
Cursedone Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Daca tot am dat si eu de topicu asta, imi explicati...cum pot face un solo la riffu' asta??? E--------------------------------- B--------------------------------- G------------------------------------ D----------------------------------- A-- 2----2-----4------4---------------- E---0----0-----2------2-------------------- Tipicurile Powerchorduri...am ales astea pentru ca sa inteleaga si altii..deci dupa ce trebuie sa ma orientez?? PS...bine,,,poate ca trebuia unpic mai lung... e clar ca e in gama mi (major sau minor), deci ca o regula, fa ceva in gama asta. rifful e mult prea simplu(chiar mai simplu aproape ca nici nu se putea) asa ca ai o gama atat de variata de ce poti sa faci, ca singurul sfat ar fi sa il faci un pic mai complex, da sa nu uiti de ideea de baza
marduk Posted May 11, 2007 Posted May 11, 2007 pai e MI n-am chef sa scriu tab asa ca un solo doar pe melodic ar fi MI SOL FA# MI si sol fa3 re re mi mi cu caps is notele intr-o octava superioara iar cu litera mica note cu o octava mai jos
Guest Wanderer Posted May 12, 2007 Posted May 12, 2007 Man...am un singur sfat... Daca-ti zice cineva un solo nota cu nota... Nu-l baga in seama Stii acordurile piesei...Fa game si arpegii...Dupa ce le stii...Fa acordul si vezi ce note iti plac pe el...si leaga-le...Metoda Friedman Fii unic si fa unic...Poti sa te bazezi pe arpegiile acordurilor respective sau pe gama respectiva... Dar nu mai e nici un farmec...In special arpegiile eu nu le consider deloc de efect...Doar in treceri... Feeling-ul unui solo rock tipic e transpus intr-un mod cel mai clasic de pentatonic si de minor/major... Fa tot ce iti suna tie bine...Si fa pana iti place... Stiu...suna mult de lucru si la un moment dat plictisitor...dar se merita...
marduk Posted May 14, 2007 Posted May 14, 2007 ma omu a zis ca ar vrea sa vada un exemplu de solo ca tu ai mai putina teorie muzicala in singe si nu poti sa-ti transpui o melodie care-ti trece prin cap direct pe note fara s-o pui pe chitara nu te face deloc mai breaz. Foarte adevarat ca feelingu e de baza si tre sa-ti sune tie bine, din partea mea poate sa cinte omu si dodecafonic daca lui ii place. a inca ceva "fa acordu si arpegiu si vezi ce note iti plac din el" lol that's just the thing notele alea din arpegiu + pentatonica is notele care suna bine pe solo doesn't get any easyer then that.
Guest Ender_Eugen Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 pe un solo poti sta si pe principala gama dn piesa( daca piesa este in mi poti "da" un solo numai pe mi). indicat ar fi insa intr-un solo sa te invarti cat mai mult in game si acorduri... de exemplu... daca melodia este in mi si tu folosesti o succesiune de acorduri pe strofe si refren gen... mi Sol mi Sol Fa Si mi, pe solo eu cel putin as trece prin cat mai multe acorduri ce respecta regulile armoniei (asta ca sa sune bine) gama relativa, omonima, dominanta, subdominanta, relativa dominantei, subdominanei, omonimele acestora, etc... te poti lua si de treptele secundare insa este mai dificil... repet... poti sa nu faci asa... nu este un "tipar" dupa care tu poti sa iti faci un solo... cel putin eu asa lucrez bafta
Guest Wanderer Posted November 24, 2007 Posted November 24, 2007 ma omu a zis ca ar vrea sa vada un exemplu de solo ca tu ai mai putina teorie muzicala in singe si nu poti sa-ti transpui o melodie care-ti trece prin cap direct pe note fara s-o pui pe chitara nu te face deloc mai breaz. Foarte adevarat ca feelingu e de baza si tre sa-ti sune tie bine, din partea mea poate sa cinte omu si dodecafonic daca lui ii place. a inca ceva "fa acordu si arpegiu si vezi ce note iti plac din el" lol that's just the thing notele alea din arpegiu + pentatonica is notele care suna bine pe solo doesn't get any easyer then that. Nu esti obligat sa te limitezi la pentatonic si arpegiu...in primul rand ai minorul sau majorul de baza...in al doilea rand eu fac c# pe G major daca imi place mie cum suna intr-un lick acolo...eu incercam sa-i explic la om ca muzica incepe cu matematica dar nu se termina acolo...daca se termina acolo nu mai era muzica...eu iti arat artisti de jazz care canta jazz nu pentru ca au studiat jazz-ul...ci pur si simplu pentru ca asa simt...ei fac acolo la clapa progresii care un artist de rand ar sta 2 zile sa le descifreze, si daca-i intrebi unde-i do pe clapa habar n-au...ideea e ca faci muzica care-ti place tie, nu care-ti zice altul, sau care-i place la altul...daca nu poti, inveti...altceva nu e muzica...e marketing si ipocrizie... hm...am deviat un pic de la subiect, nu? imi cer scuze...
Rastislav Svarog Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 de obicei improvizatia joaca un rol important. bineinteles poti sa compui toate notele, dar nu trebuie.
klauss^^^ Posted November 28, 2007 Posted November 28, 2007 Facem solo...facem solo...dar mai intai, din cate am inteles se stabileste tonalitatea..... Problema ar fi cum facem treaba asta? De ex. daca am o progresie de acorduri, nu tocmai clasica, de genul: B - Bmaj7 - B - B7 E - C#7 Cum ii stabilesc tonalitate?
BCRich Posted December 14, 2007 Posted December 14, 2007 (edited) cum se compune un solo? Dupa ureche si prin inshiruirea a cel putzin 2 note,deja de la 3 note esti expert in solistica...nu o sa ii mai lashi pe ceilalti sa mai cante(in cazul in care ai trupa) Daca tzie itzi suna bine poate sa fie cu totul pe dinafara...vezi Slayer,Meshuggah (sunt cu cap chiar tare de tot,am glumit) P.S. Acum putin mai serios...pune si studiaza tab-uri de la trupele tale preferate si ai sa realizezi in timp ca itzi vin ideile fara sa calculezi un solo matematic si dupa anumite reguli muzicale. Edited December 14, 2007 by BCRich
ronniefrown Posted December 14, 2007 Posted December 14, 2007 P.S. Acum putin mai serios...pune si studiaza tab-uri de la trupele tale preferate si ai sa realizezi in timp ca itzi vin ideile fara sa calculezi un solo matematic si dupa anumite reguli muzicale. Sunt curios ce solo scoti tu dupa ce "studiezi taburi"
BCRich Posted December 17, 2007 Posted December 17, 2007 itzi raspund si eu cu o intrebare: Ce solo-uri scotzi tu daca nu studiezi nimic?
ronniefrown Posted December 17, 2007 Posted December 17, 2007 itzi raspund si eu cu o intrebare:Ce solo-uri scotzi tu daca nu studiezi nimic? De unde stii ce studiez eu ?
Guest Ender_Eugen Posted December 18, 2007 Posted December 18, 2007 (edited) solo-urile se studiaza si se dezvolta. improvizatia nu. exista o mare diferenta intre cele 2... Edited December 18, 2007 by Ender_Eugen
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now