www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Chiperion
Posted

Da' ce, ne jucam de-a promisu' aici? :) Le-am si testat, domnul meu.

Posted

Am metoda de perfect pitch a lui David Lucas Burge - cam aceleasi observatii ca si Cyfer. Merita banii dati :) (da, unii mai cumpara bilet de autobuz).

 

A-propos, Burge are si o metoda de Relative Pitch, a incercat-o careva? Eu am ascultat doar primul CD care vine la pachet cu metoda de Perfect Pitch, deci nu stiu prea multe.

 

Un alt program foarte dragut de antrenat auzul (si relativ, si absolut) este Ear Master Pro - e mult mai ieftin si oricum poti sa vezi in trial daca te ajuta sau nu. Lista de prioritati nu mi-a permis sa-l toc marunt inca, dar din ce-am vazut/auzit, e ceva potential acolo :)

 

...acum, dac-am putea face ziua sa aiba 26-27 de ore...

Posted (edited)

Am discutat pe tema asta cu multe persoane si multi dintre ei aveau urechea perfecta.

 

Ceea ce am invatat s-a vazut din plin in topicul asta, conteaza foarte mult sa-ti asociezi vocea cu instrumentul pe care canti. Din cate am vazut au fost cel putin doi oameni care au spus ca au auzul perfect, si nu e nici o coincidenta ca amandoi fac pian.

 

Rar o sa vedeti chitaristi cu urechea perfecta (asta nu inseamna ca nu exista), ca sa dobandesti o dobandesti trebuie sa fi "bombardat" constat de frecvente, frecvente care sa fie corecte, de exemplu cand auzi nota LA sa-l auzi doar la 440, astfel o sa-l memorezi. Cunosc un singur chitarist cu ureche perfecta, el canta de la 6-7 ani stie face orice pe chitara, tapping cu o mana, doua, shred etc. poate calumea orice stil inafara de (spune el) jazz. Canta si pe clape, acum are putin peste 40 de ani. Doar el stie cat a muncit pentru a ajunge aici.

 

Chitarile se dezacordeaza si LA-ul isi modifica frecventa destul de des, astfel e mai greu sa retii "locatia" corecta din atat de multe. Pentru pianisti e mai usor deoarece instrumentul lor nu se dezacordeaza atat de des si frecventele raman constante (da si cand se dezacordeaza un pian e jale :( ) => invata mai usor notele. De asta si marii compozitori au facut pian. Sau invers de-asta pianistii au ajuns mari compozitori :) .

 

Cei care pretind ca au urechea perfecta si aici spun ca aud numele notelor in cap. Acest lucru este adevarat, toate persoanele cu auz absolut mi-au spus lucrul asta.

 

Urechea absoluta se antreneaza daca nu ai simtul destul de dezvoltat din nastere, prin exercitii simple pe care le poate face absolut oricine indiferent de cata muzica a mai facut inainte.

 

O metoda mi-a spus-o profesorul de teorie care are urechea absoluta (in unele cazuri nu e bine s-o ai, e o chestie psihologica si la un moment dat o sa te deranjeze), inveti LA - invatarea se face prin "repetare repetata" - apoi intervalele. Iei o nota de exemplu FA. Canti FA vocal, apoi iti alegi un interval pornind de la nota si il canti.

 

Cel mai usor e sa canti prima oara unison sa inveti frecventa notei. E mai usor asa. Canti octava, care e aproape la fel de usor ca unisonul. Apoi iei de ex o terta -de la Fa in exemplul dat- si canti nota LA (terta pentru FA) dupa care verifici/corectezi cuinstrumentul si tot asa, asta e principiul exercitiului.

 

Repet, cel mai simplu e pe pian, dar se poate face si pe alte instrumente fara nici o problema, conditia e sa fie pe un acordaj constant.

 

Poti incepe prin a lua o baza, o nota de ex Do si sa canti o octava diatonica: incepi cu root-ul (DO) cantat pe instrument apoi il canti cu vocea si continui tot vocal cu RE. Imediat dupa ce ai cantat RE verifici cu instrulentul ca sa fi sigur ca ai cantat ok, iar daca ai gresit sa te corectezi dupa care continui cu MI vocal apoi iar cu instrumentul tot pe mi, dupa aceea FA vocal si instrumental etc.

 

Alt exercitiu care ajuta sa "auzi direct notele" cum fac cei cu urechea absoluta e sa iti alegi niste note, apoi inainte sa le canti cu instrumentul sa le canti vocal. De ex alegi Re, incerci sa-l canti cu vocea dupa care il canti cu instrumentul sa te corectezi. Chestia asta se face fara nici un reper. Astfel tii minte mai bine notele iar cand o sa recunosti o anumita frecventa sau alta foarte apropriata o sa-ti sune in cap nota respectiva. Exercitiul asta il chinuiam cand eram in scoala populara, iar profesorul nici nu avea nevoie de reper pentru a canta nota, pur si simplu o canta direct... lucru care ma zguduia destul de tare. :)

 

Am un prieten care compune muzica pentru coruri SATB, in general muzica religioasa si pentru diferite grupuri de la noi din oras (am onoarea sa fiu primul care sa-si dea cu perere in legatura cu piesele sale). Omul asta are multi ani de muzica in spate si e capabil sa recunoasca o diferenta de o coma.

 

Acesti oameni au ureche perfecta. Sunti putini dar exista. :) E misto sa mergi pe strada cu cineva si sa-l auzi cum se plange de fiecare sirena si fiecare picamar pe langa care trece.

 

Eu mi-am format urechea relativa fara sa-mi dau seama. Dupa 10 ani de pian mi-am dat seama ca pur si simplu o am. Cat despre urechea absoluta... E o chestie de asociere care are loc in subconstient din moment ce o ai. Nu stiu daca mi-as dori asa ceva, sunt prea multe in joc aici. Si odata deprinsa aceasta notiune nu mai scapi de ea, s-ar putea sa o iei la vale intr-o buna zi.

Edited by Ismael
  • 3 months later...
Guest Ender_Eugen
Posted

stiti ce ar fi interesant? sa ne intalnim o data sa facem teste :)

 

 

ar fi super... insa nu cu .. dau cu capu' de perete spune-mi ce nota am scos... pe pian sau chitara, sunete independente, intervale, trisoane, tetracorduri, acorduri de 7, 9... faze d'astea... aaaaaa postase cineva ca troleul culege pasageri in si bemol... si asta este un test relevant... sau are cineva masina, vine cu ea... da un la de referinta la chitara si tureaza masina... noi tre' sa spunem prin ce sunete a trecut=)))

 

 

dar un test ar merge sincer...

 

 

:)

 

Poti sa-mi dai niste detalii?

Eu am facut vioara de la varsta de 6 ani si pot zice ca am un auz bun, in sensul ca aud o piesa si o "vad". Nu am nevoie sa o repet de multe ori ca sa o stiu.

Sunt foarte curios, credeam ca e ceva din nastere. Are legatura cu vioara?

 

 

 

are legatura daca faci vioara de 19 ani, studiezi 5-6 ore pe zi... canti dai concerte... insa asta este un mod de a il intretine... auzul absolut in opinia unor oameni destepti, nu se dobandeste, cu el te nasti... depinde de tine cum in folosesti si cum tii la el...

 

pan' aici sunt de acord.

 

:)

Guest Fenderash
Posted

Am intalnit si eu cativa oameni care au auz absolut.Intamplator unul dintre ei era la vioara.Dupa ce am stat de vorba cu ei mi`au spus "ori te nasti cu el,ori nu".Multi din ei nu sunt prea incantati de acest "dar" pentru ca nu se pot duce la un concert,analizeaza fiecare nota pe care o aud etc etc.

Guest Ender_Eugen
Posted
Am intalnit si eu cativa oameni care au auz absolut.Intamplator unul dintre ei era la vioara.Dupa ce am stat de vorba cu ei mi`au spus "ori te nasti cu el,ori nu".Multi din ei nu sunt prea incantati de acest "dar" pentru ca nu se pot duce la un concert,analizeaza fiecare nota pe care o aud etc etc.

 

 

 

 

asta asa este... nu pot sa suport falsul in muzica!

 

 

dar sa ne intalnim... voi nu organizati intalniri cu cei de pe forum? eventual jam-uri?

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Exista 2 tipuri de auz :auzul abosolut si auzul reltiv (ma rog nu vb de cei cu auz gunoi:P ).

O persoana cu auz absolut iti poate spune ce inaltime are o nota fara sa primeasca repere. Cel cu auz relativ pentru a-ti spune inaltimea unei note are nevoie de un reper.Auzul absolut se dobandeste din nastere,asa cum se dobandesc alte calitati.Nu spune ca nu se poate exersa pt. a dobandi acest tip de auz(chiar daca sunt f.sceptic in privinta acestui fapt),dar nu prea te ajuta sa-ti pierzi timpul cu asta.Mult mai bine daca folosesti timpul acela ptr a-ti defini intervalele.

 

De exemplu:Ca la examen.Sa scrii notele pe partitura dupa dictare.

La inceput primesti un reper oricum.Nota LA.

Si incepe sa insiruie ceva note la pian.

Cel cu auz absolut "stie notele pe de rost"(cam asta ar fi definitia) si nu-i pasa de nota de reper el nu trbuie sa se concentreze decat la durata.

Cel cu auz relati e atent la nota de reper,si atata timp cat are intervalele bine definite(exersate),el poate "calcula".Adica ii da prima nota DO...si el se gandeste..."hmm,asta e o distanta de terta mica in urcare fata de LA(de la reper),deci e Do"...etc si cu celelalte note.

 

Deci cele mai necesare exercitii sunt solfegiile.

 

Deci in concluzie cel cu auz relativ(adica majoritatea,inclusi eu) aud prima oara distantele,si apoi calculeaza in minte notele,iar cel cu absolut aude notele si calculeaza apoi distantele,si in plus n-are neoie de diapazon sau tonul de la telefon :)(care e nota La apropo).

Eident ca auzul absolut e mai faorabil si mai rapid si eficient de folosit si de asemenea poti acorda piane.Dar oricum exercitiul face parte din rutina ptr ambele auzuri.Auzul absolut e doar un micutz "boost".

 

Ca sa incerci sa vezi daca ai absolut,canta-ti pe instrument o nota,cant-o cu vocea si tine-o un pic si incearca sa ti-o bagi in cap,sa o memorezi.fa o pauza cateva secunde,mai fa-o(nota) odata cu vocea,vei vedea ca nu e greu de tinut minte deocamdat.pe urma canta o piesa la instrument sau fa niste exercizii sau asculta o piesa,orice,fara sa te mai concentrezi la nota aia...si apoi dupa cateva minute de cantat incearca sa ti-o amintesti...poate ar fi si un exercitiu treaba asta..

Edited by no name
Guest Ender_Eugen
Posted
Exista 2 tipuri de auz :auzul abosolut si auzul reltiv (ma rog nu vb de cei cu auz gunoi:P ).

O persoana cu auz absolut iti poate spune ce inaltime are o nota fara sa primeasca repere. Cel cu auz relativ pentru a-ti spune inaltimea unei note are nevoie de un reper.Auzul absolut se dobandeste din nastere,asa cum se dobandesc alte calitati.Nu spune ca nu se poate exersa pt. a dobandi acest tip de auz(chiar daca sunt f.sceptic in privinta acestui fapt),dar nu prea te ajuta sa-ti pierzi timpul cu asta.Mult mai bine daca folosesti timpul acela ptr a-ti defini intervalele.

 

De exemplu:Ca la examen.Sa scrii notele pe partitura dupa dictare.

La inceput primesti un reper oricum.Nota LA.

Si incepe sa insiruie ceva note la pian.

Cel cu auz absolut "stie notele pe de rost"(cam asta ar fi definitia) si nu-i pasa de nota de reper el nu trbuie sa se concentreze decat la durata.

Cel cu auz relati e atent la nota de reper,si atata timp cat are intervalele bine definite(exersate),el poate "calcula".Adica ii da prima nota DO...si el se gandeste..."hmm,asta e o distanta de terta mica in urcare fata de LA(de la reper),deci e Do"...etc si cu celelalte note.

 

Deci cele mai necesare exercitii sunt solfegiile.

 

Deci in concluzie cel cu auz relativ(adica majoritatea,inclusi eu) aud prima oara distantele,si apoi calculeaza in minte notele,iar cel cu absolut aude notele si calculeaza apoi distantele,si in plus n-are neoie de diapazon sau tonul de la telefon :)(care e nota La apropo).

Eident ca auzul absolut e mai faorabil si mai rapid si eficient de folosit si de asemenea poti acorda piane.Dar oricum exercitiul face parte din rutina ptr ambele auzuri.Auzul absolut e doar un micutz "boost".

 

Ca sa incerci sa vezi daca ai absolut,canta-ti pe instrument o nota,cant-o cu vocea si tine-o un pic si incearca sa ti-o bagi in cap,sa o memorezi.fa o pauza cateva secunde,mai fa-o(nota) odata cu vocea,vei vedea ca nu e greu de tinut minte deocamdat.pe urma canta o piesa la instrument sau fa niste exercizii sau asculta o piesa,orice,fara sa te mai concentrezi la nota aia...si apoi dupa cateva minute de cantat incearca sa ti-o amintesti...poate ar fi si un exercitiu treaba asta..

 

 

serios=))? :)

ai dreptate dar stiam asta. si cu la-ul de referinta... nu toate insrumentele (pian spre ex) sunt acordate la fel. distante de come etc... le auzi insa iti trebuie fractiunea aia de secunda sa te poti adapta noului ton... zic eu.

Posted

Nu stiu daca s-a dat ca exemplu, insa CLARA ROCKMORE mai poseda "perfect pitch" ... si ca sa va dati seama la ce ii trebuia, pun si un film ...

 

Ca sa incerci sa vezi daca ai absolut,canta-ti pe instrument o nota,cant-o cu vocea si tine-o un pic si incearca sa ti-o bagi in cap,sa o memorezi.fa o pauza cateva secunde,mai fa-o(nota) odata cu vocea,vei vedea ca nu e greu de tinut minte deocamdat.pe urma canta o piesa la instrument sau fa niste exercizii sau asculta o piesa,orice,fara sa te mai concentrezi la nota aia...si apoi dupa cateva minute de cantat incearca sa ti-o amintesti...poate ar fi si un exercitiu treaba asta..

 

SIGUR ar fi un exercitiu ... si inca unul foarte bun

  • 5 weeks later...
Posted

heh, vãd cã nu a murit threadul de tot.

cearny, bun cã ți-ai luat bilet :) eu cât am vrut cursurile, am fãcut rost de ele printr-un pr'eten. dacã vrei ziua de 26-27 de ore, încearcã somn polifazic.

 

oameni, care ați mai lucrat cu acest curs, mai postați ºi voi. eu am rãmas pe la masterclass 7, ãla cu secundele.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.