www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted

Salutare,

 

Recent am avut de pregatit urmatoarea piesa ptr proiectul de cover-uri in care activez momentan! Totul bine si frumos, am scos aproape fiecare acord si nota din piesa.

 

Mi-a placut extrem de mult primul acord de chitara, inainte de preludiu si tema principala a piesei, incep sa am o pasiune pentru muzica lautareasca autentica cantata la chitara! Piesa mi se pare de bun gust!

 

 

Daca mai stiti vreo piesa in genul asta, va rog sa postati aici! (exclusiv sa aiba chitara, altfel nu primesc ;))

 

Sa revenim, deci primul acord din piesa este un G maj cu g#, deci eu aud (g-d-g#-b-d)

cifraj:

 

3

5

6

4

3

x

 

Pentru cunostinta mea generala, ce fel de acord este acesta? Practic este un G maj care are in componenta un g#, cum as putea sa-l clasific, stie cineva numele complet al acordului?

Rog doar pe cei avizati sa comenteze,

Multumesc in avans, sa aveti o seara placuta!

Posted (edited)

@marius_guitar: in forma in care l-ai citat tu (cu nota G in bas) si asa cum il aud si eu, de altfel, acordul este G add b9 (Gadd-9).

 

@manbearpig: ar fi fost G#dim, daca in bas ar fi avut nota G# (atentie la exprimare si nu confunda! acordurile diminuate nu sunt majore sau minore, sunt doar diminuate si atat!).

ca acord diminuat, cifrarea corecta este: G#dim, dar gandirea este foarte buna. :respect:

Edited by StratMan
  • Like 1
Posted (edited)

Prin G# dim major 7 m-am referit la faptul ca avem septima nealterata (de aceea am pus si formula); termenul "major" i l-am asociat lui 7. Am scris asa ca sa evit confuzia cu G# dim 7, care e 1 b3 b5 bb7.

 

Intr-adevar, e un G pana la urma, deci G add b9.

Edited by manbearpig
Posted

termenul "major" i l-am asociat lui 7.

 

Nu sunt prea obisnuit cu notatiile astea , americane, dar nu cred ca este in regula . Numai intervalele de terta indica daca un acord este major sau minor : terta mica - minor si terta mare - major .

 

P.S. Acordurile diminuate sunt formate numai din terte mici .

  • Like 1
Posted (edited)

Septima majora = mare

Septima minora = mica

Orice interval pote fi marit si micsorat . Dar un acord este considerat minor sau major numai in functie de terta .

Nu m-am gandit la un interval de septima (marita sau micsorata) pt ca in acordul in discutie , indiferent cum ai vrea sa consideri tonica (G sau D ) , acest interval nu exista . Nu exista niciun F(nici alterat) sau C . Este adevarat ca in modul diminuat a lui D ,are loc si nota F . Dar in acord nu exista aceasta nota.

Exista doar interval de nona micsorata daca se considera tonica, G . Sau interval de cvinta micsorata daca se considera tonica , D ( D5- / G = Re cinci minus cu Sol in bass).

O alta notatie poate fi considerata si Ddim /G (Re diminuat cu Sol in bass) din cauza lui G# si B . Dealtfel si cea mai des utilizata in muzica romanes .

Edited by ggg
  • Like 1
Posted

Orice interval pote fi marit si micsorat . Dar un acord este considerat minor sau major numai in functie de terta .

Nu m-am gandit la un interval de septima (marita sau micsorata) pt ca in acordul in discutie , indiferent cum ai vrea sa consideri tonica (G sau D ) , acest interval nu exista . Nu exista niciun F(nici alterat) sau C . Este adevarat ca in modul diminuat a lui D ,are loc si nota F . Dar in acord nu exista aceasta nota.

Exista doar interval de nona micsorata daca se considera tonica, G . Sau interval de cvinta micsorata daca se considera tonica , D ( D5- / G = Re cinci minus cu Sol in bass).

O alta notatie poate fi considerata si Ddim /G (Re diminuat cu Sol in bass) din cauza lui G# si B . Dealtfel si cea mai des utilizata in muzica romanes .

 

Intervalele sunt:

- perfecte (prima, cvarta, cvinta, octava)

- mari sau mici (secunda, terta, sexta, septima)

 

Se accepta aceasta exprimare pentru intervalele mari sau mici (majore, minore).

Spre exemplu Cmaj7 este acordul Do (major) cu septima mare (maj7 inseamna septima mare sau majora) C7 major cu septima mica ("minora").

 

Exprimarea "marit" sau "micsorat" se refera in special la intervalele perfecte dar teoretic se poate referi si la celelalte.

Spre exemplu:

septima mare are 5 tonuri si un semiton

septima mica are 4 tonuri si doua semitonuri

septima marita are 6 tonuri (fizic egala cu octava, dar teoretic are doar 6 tonuri)

septima micsorata 3 tonuri si 3 semitonuri (fizic egala cu sexta mica)

 

Pentru instrumentele netemperate unde Do# nu este totdeauna egal ca inaltime cu Reb discutia chiar are sens.

  • Like 1
Posted (edited)

Spre exemplu Cmaj7 este acordul Do (major) cu septima mare (maj7 inseamna septima mare sau majora) C7 major cu septima mica ("minora").

Am zis de la inceput ca nu sunt prea familiarizat cu notatiile americane . Si tocmai d'aia intreb :

Daca Cmaj7 ,inseamna Do cu septima marita/majorata (adica 7+ sau nota B ) de unde putem deduce ca este acord major ???

Numai prin schimbarea pozitiei "maj" langa nota de tonica, inseamna ca este acord minor ?

Daca vreau sa scriu Do minor 7+(cu septima mare/majorata), cum se noteaza ?

Multam

Edited by ggg
Posted (edited)

@ggg: Cm7M sau Cm7+ sau chiar Cmmaj7 (dar aceasta ultima notatie este cam fortata).

 

C7=Do major (terta mare) cu septima mica (sau de dominanta);

Cm7=Do minor (terta mica) cu septima mica (sau de dominanta);

C7+ (Cmaj7, C7M)=Do major (terta mare) cu septima mare;

Cm7+ (Cm7M)=Do minor (terta mica) cu septima mare.

 

(pt. septima mica, se mai foloseste si de numirea de septima de dominanta si se noteaza in intervalistica gamei cu b7, dar in cifrajul acordurilor, simplu cu 7).

tot pt. o mai buna intelegere si evitarea confuziilor, este recomandat sa se foloseasca denumirea de: acord major sau minor iar intervalele sa fie denumite ca: mari, mici, marite (augmentate) sau micsorate. in felul asta nu mai exista confuzii cand denumesti, de ex., acordul de mai sus, adica Do minor (care are terta mica, care se noteaza in intervalistica gamei cu b3) cu septima mare (care se noteaza in intervalistica gamei cu 7, dar in cifrajul acordului cu 7M sau 7+).

:respect:

Edited by StratMan
  • Like 1
Posted

Exista mai multe conventii pentru asa zisele "cifraje"'

 

In general acordurile majore se noteaza cu simpla litera corespunzatoare tonicii. Ex: C inseamna Do major

Minorele cu litera urmata de "m". Ex: Am inseamna la minor.

 

Minor cu septima mare (nu marita) in conventia de mai sus se noteaza astfel Cm maj7. Dar asta este numai una din conventii.

In nici una dintre aceste notatii nu prea vei gasi acordul major notat in vreun fel (adica ceva de genul Cmaj), desi teoria notatiilor "lungi" o permite.

 

Pentru conventiile complete de cifraj vezi Wiki aici:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_notation

Posted (edited)

prin cartile mai vechi, se intalneau adesea cifraje de genul :

X7 : acord major cu septima mica (unde "X" defineste fundamentala acordului)

X7+ : acord major cu septima mare

Xm7 : acord minor cu septima mica

Xm7+ : acord minor cu septima mare.

 

Cei mai batrani stiu despre ce vorbesc.

Insa, in sistemul asta, se excludea posibilitatea (cel putin teoretica) a unui interval de a fi marit / micsorat (exceptand 4-tele si 5-tele), iar in cazul acordului din primul tau post eu as zice ca e un acord major cu nona micsorata, care nu ar fi putut fi notata in sistemul cu pricina. Dar daca s-ar fi putut, ar fi fost probabil G9- :).

 

And that concludes my useless attempt to help :).

Edited by Pontius Pillates
  • Like 1
Posted

Salutare tuturor! Raspund asa greu deoarece weekendul asta mi-a picat netul, probleme cu UPC-ulul pe zona noastra...

In primul rand, multumesc tuturor pentru comment-uri si pareri, intentia mea nu a fost de a starni vreo polemica!

@Borsec: so funny, si eu ma chinuiam sa inteleg nechezatul de cal de la inceput, o fi vre-un dominant p-acolo :))

@StratMan: mi se pare cea mai relevanta incadrare, (G add b9) si voi ramane la aceasta notatie! Multumesc pentru raspunsul promt, :respect:

@manbearpig: deja am ascultat "Estarabim" de vreo 4 ori pana acum, cred ca as fi cel mai fericit daca in tarisoara noastra romaneasca s-ar canta "manele" de genul asta!

 

Sa aveti o seara placuta, ms inca o data StratMan ptr o clarificare, poate ne vedem la o bere sau la o zdranganeala :)

Posted (edited)

sa dam cezarului ce-i al cezarului! primul care a facut gandirea si a dat denumirea corecta a acordului a fost @manbearpig :respect: . eu nu am facut decat sa confirm si sa sustin aceasta denumire. sa ne vedem cu bine si la o bere (desi eu beau spritz) si la o zdranganeala! :respect:

Edited by StratMan
  • Like 1
Posted (edited)

sa dam cezarului ce-i al cezarului! primul care a facut gandirea si a dat denumirea corecta a acordului a fost @manbearpig :respect: . eu nu am facut decat sa confirm si sa sustin aceasta denumire. sa ne vedem cu bine si la o bere (desi eu beau spritz) si la o zdranganeala! :respect:

 

Dupa aceasta analiza mai merita sa amintim ca acordul e global sau mutual ...dar ..versiunea aceasta original de lautareasca este cea mai slaba din cate am auzit .O fi de bun gust dar e cantata /interpretata , inregistrata si ce se mai poate strica in acord global la metru cub.

Am cantat la cateva sute de nunti/botezuri/baluri si rugii cu tot felul de muzicanti cantareti si cantarete .se canta ceva mai bine..chiar live "ca la nunta.."

 

Nu e cumva din "Satra" ca era cantata in "calup" (medley) cu "Trec tiganii trec , trec si se petrec...."..( trebuie sa recunosc ca doar vre-o doua trei cantece cunosc dupe titlu ..incepeau piesele eu auzeam ce se canta din primele note si eram pe ele )

 

ia sa dau cu GOAGAL ..>>."..muzica film SATRA....."..iata si piesa noastra

 

titlul:......................... Loli phabay

 

 

se vede ca regizorul a renuntat la "acorduri" cu instrumentisti ca sa nu strice soundul de autentic ..nu se aude nici un micsorat sau marit in corul de Hop Hop Hop

 

 

In muzica asta lautareasca este o miscare de rezolvarea si de "coda" ,

 

in aceasta piesa ar venii :

 

/ Ab7 G7 / Cm _ /...romii unguri ii ziceau " Pritz Ptratz Prutz "

 

Cred ca din miscarea aceasta armonica poate alterata apare acel G#(Ab) ...caci ce prind unii acordeonisti/organisti de keyboard man-i la nunta cateodata este un mister.

Dar de multe ori si eu prindeam incorect incomplet acordurile schimband doar basul cand acompaniam singur bass/armonie ciupit ca sa fie mai "economic" mai comod mai ales la piese in 2/.2-a la viteza mare dupa vre-o 8 ore de cantat a doua zi /noapte.

 

Bay the way ...si la blues se mai termina piesa in acest fel ...dar mai domol...hehe

Edited by karpi
Posted

Nu stiu ce aere aceasta "suprafata " virtuala in care locuieste acum rgc.ro dar da chix dupa chix .

De ce se inchide "sesiunea " cand eu nu am apasat pe "Post" dupa incercare de compltare ?

 

OK.

 

in aceasta piesa ar venii cam asa :

 

................/Hop Hop ...Hop /,,,,,,/,,,.,/,,,,./....,/ Hop Hop ...Hop/.......

............. / Ab7.......G7...../ G7/G7/Ab /G7/ ...Cm ..........Cm /....

  • 6 months later...
  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.