marius_guitar Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 Salutare, Recent am avut de pregatit urmatoarea piesa ptr proiectul de cover-uri in care activez momentan! Totul bine si frumos, am scos aproape fiecare acord si nota din piesa. Mi-a placut extrem de mult primul acord de chitara, inainte de preludiu si tema principala a piesei, incep sa am o pasiune pentru muzica lautareasca autentica cantata la chitara! Piesa mi se pare de bun gust! Daca mai stiti vreo piesa in genul asta, va rog sa postati aici! (exclusiv sa aiba chitara, altfel nu primesc ) Sa revenim, deci primul acord din piesa este un G maj cu g#, deci eu aud (g-d-g#-b-d) cifraj: 3 5 6 4 3 x Pentru cunostinta mea generala, ce fel de acord este acesta? Practic este un G maj care are in componenta un g#, cum as putea sa-l clasific, stie cineva numele complet al acordului? Rog doar pe cei avizati sa comenteze, Multumesc in avans, sa aveti o seara placuta!
Borsec Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 la dracu eu ma chinuiam sa inteleg nechezatul ala de cal de la inceput... 2
manbearpig Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 (edited) Incearca si niste : sau, mai heavy Acordul, daca e sa-l luam ca un G, cum nu are septima, e un add. Acum, nu stiu daca se accepta G add b9? LE: De fapt, mai degraba cred ca ar fi considerat un G# dim major 7 (1 b3 b5 7). Edited June 23, 2012 by manbearpig 2
StratMan Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 (edited) @marius_guitar: in forma in care l-ai citat tu (cu nota G in bas) si asa cum il aud si eu, de altfel, acordul este G add b9 (Gadd-9). @manbearpig: ar fi fost G#dim, daca in bas ar fi avut nota G# (atentie la exprimare si nu confunda! acordurile diminuate nu sunt majore sau minore, sunt doar diminuate si atat!). ca acord diminuat, cifrarea corecta este: G#dim, dar gandirea este foarte buna. Edited June 23, 2012 by StratMan 1
manbearpig Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 (edited) Prin G# dim major 7 m-am referit la faptul ca avem septima nealterata (de aceea am pus si formula); termenul "major" i l-am asociat lui 7. Am scris asa ca sa evit confuzia cu G# dim 7, care e 1 b3 b5 bb7. Intr-adevar, e un G pana la urma, deci G add b9. Edited June 23, 2012 by manbearpig
ggg Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 termenul "major" i l-am asociat lui 7. Nu sunt prea obisnuit cu notatiile astea , americane, dar nu cred ca este in regula . Numai intervalele de terta indica daca un acord este major sau minor : terta mica - minor si terta mare - major . P.S. Acordurile diminuate sunt formate numai din terte mici . 1
ggg Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 (edited) Septima majora = mare Septima minora = mica Orice interval pote fi marit si micsorat . Dar un acord este considerat minor sau major numai in functie de terta . Nu m-am gandit la un interval de septima (marita sau micsorata) pt ca in acordul in discutie , indiferent cum ai vrea sa consideri tonica (G sau D ) , acest interval nu exista . Nu exista niciun F(nici alterat) sau C . Este adevarat ca in modul diminuat a lui D ,are loc si nota F . Dar in acord nu exista aceasta nota. Exista doar interval de nona micsorata daca se considera tonica, G . Sau interval de cvinta micsorata daca se considera tonica , D ( D5- / G = Re cinci minus cu Sol in bass). O alta notatie poate fi considerata si Ddim /G (Re diminuat cu Sol in bass) din cauza lui G# si B . Dealtfel si cea mai des utilizata in muzica romanes . Edited June 23, 2012 by ggg 1
dgeekoo Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 Orice interval pote fi marit si micsorat . Dar un acord este considerat minor sau major numai in functie de terta . Nu m-am gandit la un interval de septima (marita sau micsorata) pt ca in acordul in discutie , indiferent cum ai vrea sa consideri tonica (G sau D ) , acest interval nu exista . Nu exista niciun F(nici alterat) sau C . Este adevarat ca in modul diminuat a lui D ,are loc si nota F . Dar in acord nu exista aceasta nota. Exista doar interval de nona micsorata daca se considera tonica, G . Sau interval de cvinta micsorata daca se considera tonica , D ( D5- / G = Re cinci minus cu Sol in bass). O alta notatie poate fi considerata si Ddim /G (Re diminuat cu Sol in bass) din cauza lui G# si B . Dealtfel si cea mai des utilizata in muzica romanes . Intervalele sunt: - perfecte (prima, cvarta, cvinta, octava) - mari sau mici (secunda, terta, sexta, septima) Se accepta aceasta exprimare pentru intervalele mari sau mici (majore, minore). Spre exemplu Cmaj7 este acordul Do (major) cu septima mare (maj7 inseamna septima mare sau majora) C7 major cu septima mica ("minora"). Exprimarea "marit" sau "micsorat" se refera in special la intervalele perfecte dar teoretic se poate referi si la celelalte. Spre exemplu: septima mare are 5 tonuri si un semiton septima mica are 4 tonuri si doua semitonuri septima marita are 6 tonuri (fizic egala cu octava, dar teoretic are doar 6 tonuri) septima micsorata 3 tonuri si 3 semitonuri (fizic egala cu sexta mica) Pentru instrumentele netemperate unde Do# nu este totdeauna egal ca inaltime cu Reb discutia chiar are sens. 1
StratMan Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 Em6add9 sau G7Msus4 ia incearca sa argumentezi si vezi daca-ti iese ceva din ceea ce afirmi tu!
ggg Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 (edited) Spre exemplu Cmaj7 este acordul Do (major) cu septima mare (maj7 inseamna septima mare sau majora) C7 major cu septima mica ("minora"). Am zis de la inceput ca nu sunt prea familiarizat cu notatiile americane . Si tocmai d'aia intreb : Daca Cmaj7 ,inseamna Do cu septima marita/majorata (adica 7+ sau nota B ) de unde putem deduce ca este acord major ??? Numai prin schimbarea pozitiei "maj" langa nota de tonica, inseamna ca este acord minor ? Daca vreau sa scriu Do minor 7+(cu septima mare/majorata), cum se noteaza ? Multam Edited June 24, 2012 by ggg
StratMan Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 (edited) @ggg: Cm7M sau Cm7+ sau chiar Cmmaj7 (dar aceasta ultima notatie este cam fortata). C7=Do major (terta mare) cu septima mica (sau de dominanta); Cm7=Do minor (terta mica) cu septima mica (sau de dominanta); C7+ (Cmaj7, C7M)=Do major (terta mare) cu septima mare; Cm7+ (Cm7M)=Do minor (terta mica) cu septima mare. (pt. septima mica, se mai foloseste si de numirea de septima de dominanta si se noteaza in intervalistica gamei cu b7, dar in cifrajul acordurilor, simplu cu 7). tot pt. o mai buna intelegere si evitarea confuziilor, este recomandat sa se foloseasca denumirea de: acord major sau minor iar intervalele sa fie denumite ca: mari, mici, marite (augmentate) sau micsorate. in felul asta nu mai exista confuzii cand denumesti, de ex., acordul de mai sus, adica Do minor (care are terta mica, care se noteaza in intervalistica gamei cu b3) cu septima mare (care se noteaza in intervalistica gamei cu 7, dar in cifrajul acordului cu 7M sau 7+). Edited June 24, 2012 by StratMan 1
dgeekoo Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 Exista mai multe conventii pentru asa zisele "cifraje"' In general acordurile majore se noteaza cu simpla litera corespunzatoare tonicii. Ex: C inseamna Do major Minorele cu litera urmata de "m". Ex: Am inseamna la minor. Minor cu septima mare (nu marita) in conventia de mai sus se noteaza astfel Cm maj7. Dar asta este numai una din conventii. In nici una dintre aceste notatii nu prea vei gasi acordul major notat in vreun fel (adica ceva de genul Cmaj), desi teoria notatiilor "lungi" o permite. Pentru conventiile complete de cifraj vezi Wiki aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_notation
Pontius Pillates Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 (edited) prin cartile mai vechi, se intalneau adesea cifraje de genul : X7 : acord major cu septima mica (unde "X" defineste fundamentala acordului) X7+ : acord major cu septima mare Xm7 : acord minor cu septima mica Xm7+ : acord minor cu septima mare. Cei mai batrani stiu despre ce vorbesc. Insa, in sistemul asta, se excludea posibilitatea (cel putin teoretica) a unui interval de a fi marit / micsorat (exceptand 4-tele si 5-tele), iar in cazul acordului din primul tau post eu as zice ca e un acord major cu nona micsorata, care nu ar fi putut fi notata in sistemul cu pricina. Dar daca s-ar fi putut, ar fi fost probabil G9- . And that concludes my useless attempt to help . Edited June 24, 2012 by Pontius Pillates 1
ggg Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 Cm7+ Asta este notatia care o stiam si eu si care o practic si acum . Multam tuturor care au raspuns
marius_guitar Posted June 24, 2012 Author Posted June 24, 2012 Salutare tuturor! Raspund asa greu deoarece weekendul asta mi-a picat netul, probleme cu UPC-ulul pe zona noastra... In primul rand, multumesc tuturor pentru comment-uri si pareri, intentia mea nu a fost de a starni vreo polemica! @Borsec: so funny, si eu ma chinuiam sa inteleg nechezatul de cal de la inceput, o fi vre-un dominant p-acolo ) @StratMan: mi se pare cea mai relevanta incadrare, (G add b9) si voi ramane la aceasta notatie! Multumesc pentru raspunsul promt, @manbearpig: deja am ascultat "Estarabim" de vreo 4 ori pana acum, cred ca as fi cel mai fericit daca in tarisoara noastra romaneasca s-ar canta "manele" de genul asta! Sa aveti o seara placuta, ms inca o data StratMan ptr o clarificare, poate ne vedem la o bere sau la o zdranganeala
StratMan Posted June 25, 2012 Posted June 25, 2012 (edited) sa dam cezarului ce-i al cezarului! primul care a facut gandirea si a dat denumirea corecta a acordului a fost @manbearpig . eu nu am facut decat sa confirm si sa sustin aceasta denumire. sa ne vedem cu bine si la o bere (desi eu beau spritz) si la o zdranganeala! Edited June 25, 2012 by StratMan 1
karpi Posted June 25, 2012 Posted June 25, 2012 (edited) sa dam cezarului ce-i al cezarului! primul care a facut gandirea si a dat denumirea corecta a acordului a fost @manbearpig . eu nu am facut decat sa confirm si sa sustin aceasta denumire. sa ne vedem cu bine si la o bere (desi eu beau spritz) si la o zdranganeala! Dupa aceasta analiza mai merita sa amintim ca acordul e global sau mutual ...dar ..versiunea aceasta original de lautareasca este cea mai slaba din cate am auzit .O fi de bun gust dar e cantata /interpretata , inregistrata si ce se mai poate strica in acord global la metru cub. Am cantat la cateva sute de nunti/botezuri/baluri si rugii cu tot felul de muzicanti cantareti si cantarete .se canta ceva mai bine..chiar live "ca la nunta.." Nu e cumva din "Satra" ca era cantata in "calup" (medley) cu "Trec tiganii trec , trec si se petrec...."..( trebuie sa recunosc ca doar vre-o doua trei cantece cunosc dupe titlu ..incepeau piesele eu auzeam ce se canta din primele note si eram pe ele ) ia sa dau cu GOAGAL ..>>."..muzica film SATRA....."..iata si piesa noastra titlul:......................... Loli phabay se vede ca regizorul a renuntat la "acorduri" cu instrumentisti ca sa nu strice soundul de autentic ..nu se aude nici un micsorat sau marit in corul de Hop Hop Hop In muzica asta lautareasca este o miscare de rezolvarea si de "coda" , in aceasta piesa ar venii : / Ab7 G7 / Cm _ /...romii unguri ii ziceau " Pritz Ptratz Prutz " Cred ca din miscarea aceasta armonica poate alterata apare acel G#(Ab) ...caci ce prind unii acordeonisti/organisti de keyboard man-i la nunta cateodata este un mister. Dar de multe ori si eu prindeam incorect incomplet acordurile schimband doar basul cand acompaniam singur bass/armonie ciupit ca sa fie mai "economic" mai comod mai ales la piese in 2/.2-a la viteza mare dupa vre-o 8 ore de cantat a doua zi /noapte. Bay the way ...si la blues se mai termina piesa in acest fel ...dar mai domol...hehe Edited June 25, 2012 by karpi
karpi Posted June 25, 2012 Posted June 25, 2012 Nu stiu ce aere aceasta "suprafata " virtuala in care locuieste acum rgc.ro dar da chix dupa chix . De ce se inchide "sesiunea " cand eu nu am apasat pe "Post" dupa incercare de compltare ? OK. in aceasta piesa ar venii cam asa : ................/Hop Hop ...Hop /,,,,,,/,,,.,/,,,,./....,/ Hop Hop ...Hop/....... ............. / Ab7.......G7...../ G7/G7/Ab /G7/ ...Cm ..........Cm /....
ady sticea Posted January 14, 2013 Posted January 14, 2013 se numeste Sol major cu nona mica. in teorie G9b cred
Stefan OPREA Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Duuuudes! Sol#= La bemol! DEEEECI: Sol major 9 minus adica acordul arata asa: sol si re fa la bemol (adica 9) minus fa adica lipseste septima. Corectati-ma daca gresesc. www.facebook.com/stefanoprea.official
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now