Cognek Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Asta nu e o cerere de ajutor nici de sfat ... doar un mic debate intre a canta dupa ureche si a canta dupa o linie binedefinita de catre matematica din muzica... Am incercat inca de la inceput sa iau taburi ... sa cant pe note (mai ales atunci cand nu stiam nici cum sa tin chitara dapai sa mai scot si sunete care sa sune frumos)... am luat si "manual virtual" de lectii de electric blues si rock cu toate notiunile si degeaba. Singura modalitate prin care am reusit sa invat ceva a fost sa ascult si sa incerc sa reproduc (hehe.. de fiecare data iese ceva total diferit da suna bine...) si usor usor doar chestia asta ma ajuta sa progresez cat de cat. Deja mi-am format o conceptie (buna sau rea) precum ca cea mai buna metoda o reprezinta supraexersatu si ascultatu... Acuma voi cum procedati si de ce parte sunteti ... teorie sau simturi? Eu unu am pornit de la zero si am explorat chitara cu note cu tot ca un fel de expeditie prin jungla tropicala... ... stiu ca blues-ul face parte dintr-o categorie la care se poate face abstractie oarecum de la teorie... si totusi multi zic ca nu. 1
Guest Ludwig Horst Alin Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 (edited) Mai sincer sa fiu, legat de cantat dupa ureche sau dupa taburi. Eu unu am incercat de sute de ori sa cant dupa taburi, si imi trebuie foarte mult timp sa invat o melodie asa, in schimb dupa ureche daca ascult melodia de cateva ori, si este una simpla din punct de vedere tehnic, o invat rapid. Pe partea de blues sincer sa fiu eu vad chestiile ca fiind 60 % feeling si 40 % teorie, acum clar parerile sunt impartite. Eu unul pur si simplu simt piesa si daca imi place pot inproviza linistit bazandu-ma pe feeling doar si mnoh cunostiinte super super minime de teorie in materie. Pe tine te-ar ajuta foarte foarte mult un prof cu care sa iei ore, sau un amic care stie teorie etc si te poate invata, asa face to face inveti mult mai repede. Eu de 12 ani ma lupt cu universul asta infinit al chitarii si sincer sa fiu eu mizez pe simturi, dar desigur cand voi invata indeajuns de mult incat sa ma descurc cu notele si portative si etc,clar imi va schimba probabil modul de cantat radical, si la fel si la tine. P.S: Si eu cochetez foarte mult cu blues-ul. Edited March 7, 2012 by Ludwig Horst Alin
leopold Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Ce intrebi tu e oarecum: cum invatati mai usor o poezie: daca o auziti sau dupa text? Fireste, sunt diferente. Am vazut oameni care pot reproduce foarte bine o linie melodica "la ureche", am vazut oameni care citesc la marele fix o partitura plina de gandaci si carcaiaci din aia, la prima executie o fac foarte corect, si ceva mai tarziu interpreteaza si cu simtire. Eu nu pot face nici una, nici alta Asa ca le combin. Ascult bucata, iau partitura, o arunc, iau tabul, dupa care alternez intre ele pana iese pasajul. Ceea ce se fixeaza pana la urma-n cap e linia melodica, nu poza de pe hartie.
barbarossa Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 eu cred ca cel mai ok este sa inveti dupa tab, in masura in care tabul e corect. dupa ce ai invatat exact cum e si o stapanesti calumea, ii dai un twist, o interpretezi mai personal, improvizezi sau "imbunatatesti" unele parti. dar pt o interpretare corecta, pt feeling si improvizatie reusita cred ca intai trebuie sa o stapanesti asa cum a dat-o dumnezo 1
liviusnop Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 (edited) ca sa inveti sa canti o chestie, inainte sa pui mana pe chitara din pct meu de vedere ar fi sa o stii bucata aia in capul tau ! o asculti de zece ori sa o poti face pe gura ( ca nu poti sa faci toate notele, ok, dar macar linia melodica sa STII ce vrei sa canti) ! apoi iti vei da seama daca nu iti iese bine pe chitara, daca tabul de care te ajuti e bun sau rau ... ! e bun si tabul, e bun si cantatul dupa ureche PS: pe gura poate sa fie echivalent cu "in cap" ... ideea e ca trebuie sa stii foarte bine ce vrei sa canti ! Edited March 7, 2012 by liviusnop 1
mc.chiken Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Raspunsul cred ca este simturi SI teorie. Teoria e o unealta foarte buna, te ajuta atunci cand nu esti sigur ca ai scos notele sau acordurile tocmai bine. Te mai ajuta si in cazul in care vrei sa compui. Acum depinde de fiecare, daca ai ureche buna, ce canti dupa ureche se poate suprapune perfect peste ce canti dupa o linie binedefinita de catre matematica din muzica. Ce fac eu? Ma uit pe tab-uri, dar trec acele materiale si prin "filtrul urechii", nu le iau ca atare. Daca urechea zice "AU!", chem teoria (atat cat stiu) in ajutor si remediez problema.
adipablo Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 In primul rind cred ca cea ce iti place cu adevarat si vrei sa inveti 'curge" pur si simplu,adica stii intuitiv pe unde esti si cum trebuie cintata piesa respectiva. Consider urechea,feelingul si ritmul mult mai importante decit teoria muzicala,pentru ca cea de a doua este a mintii,iar mintea....nu simte:)Am cunoscut chitaristi deosesbiti din punct de vederea tehnic,care cinta lejer Malmsteen,dar parca ceva lipseste,din prea multa tehnica ceva suna ciciit,chinuit si nu are acea parte de curgere de care vorbeam la inceput. Pe de alta parte,la cintatul cover trebuie sa tii cont de piesa de baza pe care vrei sa o cinti,insa recomand mai degraba cintatul cu negative(care sunt girla aproaape la orice sau se pot face usor in band in a box daca stii armonia)decit cintatul dupa note si partituri. Eu 20 de ani am cintat numai armonie,la incepu folk de munte si metall,apoi incet cam de toate(cu blokflotisti,mandolinisti,flautisti,naisti,vioristi,acordeonsiti)insa de anul trecut din august am inceput cu chitara solo si acum ma descurc onorabil(fara multe vitezisme,banduri,slideuri,etc) la 4 ore de repertoriu solo in care pe negativ inlocuiesc si improvizez linia melodica a pieselor pe care le cint cover,toate invatate dupa ureche direct pe negativ. Nu este perfect si am enorm de multe de invatat,insa pe lumea asta totul este perfectibil,iar la capitolul muzica nu exista limite in cea ce poti face,nu iti ajunge 7 vieti sa cinti tot ce se poate cinta. Deci,ureche,feeeling si ritmul in singe,parerea mea 1
minu Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Eu zic ca cel mai bine e sa stii cateva game inainte(sau asa imi doresc acum sa fii inceput sa cant).. Odata ce ma chinuiam la o melodie sa zicem..fac 2-3 note de pe tab, si'mi zic : baaa, da asta e pentatonica de blues, si urmatoarele 4-5 note vor venii pentru ca eu deja am format in cap o idee despre cum arata si suna pentatonica de blues. Si la fiecare forma sau locatie (macar orientativ) pe grif, sa stiu cum suna notele.. si atunci nu voi avea probleme nici cand incerc sa fac mici improvizatii peste melodii, la care..chiar daca dupa 3-4 incercari, tot nimeresc gama si notele si etc.. Si da, auditiile si exercitiile de ritm sunt foarte foarte importante. Ideeal ar fi sa poti sa transmiti muzica din creier in ureche (calea creier - chitara - inapoi in ureche) si sa sune ca "muzica ta interioara"(ce siropos )
ggg Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 (edited) Eu zic ca cel mai bine e sa stii cateva game inainte(sau asa imi doresc acum sa fii inceput sa cant).. Bineinteles ca ideal este sa stii teorie muzicala . A canta dupa ureche , se numeste solfegiu si ajuta la educarea auzului . Teoria te ajuta sa intelegi ceea ce vrei canti si cum sa-ti dezvolti ideile.Si aici ma refer in mod special la cei care vor sa improvizeze. Este important sa gandesti si sa-ti explici, ceea ce simti . Deci , parerea mea pe persoana fizica este ... nu se poate disocia, mintea de ureche . Edited March 7, 2012 by ggg 2
lefmir Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Poate e de ajutor pentru cei care invata dupa ureche...Eu am facut in felul urmator: Aveam bucata de piesa bine in minte. Am cantat inceputul(vocal) si am incercat sa caut prima nota pe Mi-ul gros. Odata gasita bagam nota intr-o gama...cum la majoritatea pieselor de blues e pentatonica, ala era root-ul. Si de acolo lucrurile merg foarte usor. Te plimbi putin prin gama si gata riff-ul.
Cognek Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 @ lemfir ... asta e baza de baza pentru cautarea notelor... dupa mine, backing tracku (ca e formatie sau vine din difuzoru de la laptop) e ca un lant de piste de pe care aterizez si decolez... marea mea buba acum e sa decolez potrivit momentului, sa zbor cat imi permite timpu si cum imi permite ritmu si sa aterizez elegant la sincronizare perfecta... e vorba de imbinare a ideilor cu linia melodica... degeaba fac eu intro-u de la House Burning Down daca nu pot sa-l integrez intr-o melodie... aici zic ca depasim pragu teoriei... tre sa fi una backing tracku... parerea mea.
Cognek Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 @ adipablo ... si eu tot din august anu trecut m-am apucat de chitara... ar fi misto sa te auzim si pe tine cu un mic jam ceva ... si foarte adevarat ce ai zis referitor la subiect.
Sympthom Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Eu m-am obisnuit sa cant dupa tab.. Sunt unele piese la care ma uit odata , de doua ori pe tab si apoi o cant fain frumos... Proful meu de muzica, de exemplu , asculta o piesa odata , si poate canta acordurile , solo-urile , riff-urile de toate..Parerea mea este ca daca , canti dupa ureche , iti creste imaginatia pot spune... Adica eu ascult o piesa de vreo 3-4 ori si descopar numai 2-3 acorduri cat despre solo-uri nu le pot reproduce in nici un caz... Daca poti sa canti dupa ureche e foarte bine... Desi umpic de tab nu ti-ar strica ! ( my opinion )
HBI Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Parerea mea este ca tab-urile sunt incomplete fiindca iti arata ”notele” pe chitara dar formula ritmica exacta in care trebuie sa le canti cam lipeste, si daca tot vrei sa copiezi o piesa, timpul pe care il dedici sa buchisesti tab-urile mai bine inveti sa citesti o partitura, este mult mai comod dupa ce stii, nu trebuie decat sa inveti notiunile de baza, inveti unde se prind notele pe diferite pozitii si durata notelor, ce inseamna un diez, un bemol si un becar, e ca si cum ai invata un alt alfabet dar cuvintele le ”zici” pe un instrument. Instalezi in calculator un Guitar Pro si dai print (material este f. mult pe net). Repet, asta in cazul in care vrei sa copiezi o piesa usor si exact dar asta nu inseamna sa cazi in aceasta extrema si sa iti neglijezi urechea, dupa o anumita experienta poti sa canti ceea e auzi si in afara de solo-urile consacrate si cunoscute de fanii pieselor respective e de preferat sa iti pui amprenta personala.
Draykor Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Eu cred ca asta tine de fiecare persoana in parte...pot fi interpreti foarte tehnici, care canta dupa formule foarte stricte (vezi muzica clasica)...si interpreti care se folosesc de feeling (gen bluz, jazz)...incearca sa impaci capra si varza si apoi, in functie de ce stil consideri ca ti se potriveste, orienteaza-te
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now