www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

DORU


*DORU*
 Share

Recommended Posts

Daca aveti timp sa ascultati muzica mea mergeti AICI

Daca vreti mai mult si aveti si rabdare, faceti o vizita AICI

 

Daca aveti conexiune buna si nervii tari, descarcati cele 2 CD-uri si incercati sa le ascultati... Vina imi apartine pentru tot ce se aude... si am incercat din rasputeri ca ce se aude sa nu se mai fi auzit pana acum! O sa fiti o leaca cam obositi spre sfarsit ... daca rezistati pana atunci.

 

Ca orice incepator, astept cu sufletu' la... ma rog, stiti voi. Dati cu barda, rabd orice numai sa gasesc cai noi spre sufletul vostru ... puah... suna ca naiba, dar asta vreau!

Link to comment
Share on other sites

am apucat sa acult doar the white wolf in the forest,si nujtu de ce,dar mi se pare foarte misto.ai dreptate nu seamana cu nimic muzici de chitara,parca ma duce cu ideea la ceva indian,sau scotian,suna foarte altfel,si asta ce am ascultat mi se pare chiar tare,mai ascult mai spun,ptr melodia asta felicitari.

Edited by jacksonman
Link to comment
Share on other sites

Multumesc pentru timpul acordat. Si eu stau cam prost cu timpul si de aceea apreciez mult cand cineva isi rupe din timpul sau pentru mine. Sincer, nu credeam ca in Romania va fi cineva care sa considere experimentele mele muzicale drept ceva pozitiv. Am aprecieri (uneori exagerate) mai ales in State, India, Turcia, etc.

 

Toata lumea este de acord ca nu a mai auzit pe nimeni sa cante asa la chitara. Am invitatii la festivaluri internationale (Turcia), la turnee (SUA, India), la case de discuri (SUA) si multe altele dar, din pacate, cred ca toti gandesc cam asa: "Ciudateniile astuia s-ar putea sa dea bine la public... Oricum, va atrage atentia si se va face publicitate..." Altii dimpotriva, se intreaba "Ce naiba e cu zgomotele astea, nu asa se canta, asta nu respecta nimic din ceea ce inca din anii 50 a devenit lege in muzica rock..."

 

Sunt foarte constient ca nu am dus inca la o forma matura ceea ce vreau sa fie stilul meu, sa impac ceea ce vreau eu cu ceea ce se asteapta de la mine. Ceea ce ati ascultat (majoritatea "din prima", fara prea multe finisari, cu stangaciile inerente - nu am timp si nici nu ma prea pricep la inregistrari) este doar o introducere in ceea ce sper ca voi reusi candva.

 

Parerile voastre sunt foarte importante pentru mine. Ele ar trebui sa imi arate unde am reusit ceva bun si unde trebuie sa lucrez si mai ales, cum ati face voi daca ati fi in locul meu (eu sunt prea subiectiv ca sa realizez cum sunt perceput).

 

Va multumesc pentru cuvintele incurajatoare si sper ca si altii sa isi faca timp si sa-mi transmita parerea lor.

Edited by *DORU*
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

A trecut ceva vreme de cand nimeni n-a mai dat cu parerea in mine. Probabil ca zvonurile sunt adevarate: in Romania sunt ascultate cu interes manelele. Nimeni nu pare interesat de experiente muzicale? Curaj, apasa pe "Listen here" de mai jos si da cu parerea. Nu trebuie sa fie o parere admirativa ci una sincera, chiar demolatoare. Important este sa spui DE CE iti place sau nu. Nu as mai insista dar parca este nu stiu cum ca tocmai in Romania muzica mea nu creaza nici macar reactii negative... E chiar atat de proasta?

Edited by *DORU*
Link to comment
Share on other sites

Sincer, mi se par a fi incercari care inca nu merita puse pe un CD(sau chiar doua!) decat daca vrei sa salvezi spatiu pe hard. Din unele vor iesi probabil chestii interesante dar mai trebuie mult lucrat la ele.

"Toata lumea este de acord ca nu a mai auzit pe nimeni sa cante asa la chitara." Cred ca e foarte exagerata afirmatia asta.

 

Pe scurt, deocamdata sunt multe locuri comune in ceea ce canti dar sunt convins ca o sa te dezbari de asta.

Succes!

 

Multumesc art vandalay pentru sinceritatea opiniilor tale. Ai fost chiar ingaduitor, multi ar spune ceva de genul "asta nu e muzica, e zgomot fara nici un sens". Drumul spre propriul stil e greu si presarat cu multe experiente din care o parte le lasi in urma pentru ca desi tie ti se par pline de inteles si rasturnatoare de dogme, celorlalti li se par puerile sau mai rau, aberante (cum ar fi background-urile mele mecanice si obsesive care pentru multi reprezinta ceva plictisitor). Nu toti sunt gata sa-si abandoneze preferintele si sa incerce sa inteleaga ce vrei sa faci. Am o singura "satisfactie" - pastrand proportiile - cei care nu "gusta" Doru nu gusta de obicei nici Ummagumma. Asta nu inseamna ca sunt multumit cu muzica mea. Sunt in proces de continua invatare si am nevoie de parerile celor din jur caci altfel as face numai muzica pentru mine. Ceea ce vreau sa realizez va fi probabil un compromis intre modul in care vad eu muzica (descriptiva, vector pentru idei si provocare la dispute) si partea necesara (ambalajul) pentru a fi acceptata. Cu alte cuvinte, daca vrei sa transmiti o idee, trebuie sa o faci pe o limba cat mai de inteles celor din jurul tau.

 

Peste tot unde se vorbeste despre muzica mea, se spune ca nu s-a mai auzit o astfel de abordare, asa ca nu exagerez. Asta nu inseamna ca sunt nemaipomenit ci pur si simplu ca incerc sa nu urmez calea clasica. Este doar o muzica necomerciala (desi uneori folosesc retete mai mult decat comerciale) in sensul ca nu caut sa placa ci sa exprime ceva. Ei, aici probabil mai am mult de muncit.

 

Daca nu ai norocul sa te nasti geniu si nici nu vrei sa fii un simplu "muzicant" drumul este foarte greu. Personal, eu apreciez ca inca nu stiu sa cant dar... incerc sa invat de la oricine. Si totusi, pentru CD-ul Imperfect Songs am primit o multime de oferte dintre care cele mai dragute au fost pentru muzica de film la Hollywood sau participarea la un festival de chitara. Dar, cum spuneam si mai sus, presupun ca la baza ofertelor pe care le primesc stau doar ratiuni comerciale, speranta ca "produsul" ciudat se poate vinde bine "pustilor fara minte". Unii sunt mirati ca nu accept ofertele. Din fericire pentru mine, eu nu traiesc din muzica, este o pasiune si stim cu totii ca atunci cand este vorba despre pasiune, nu faci compromisuri.

 

Imi cer scuze pentru vorba lunga, dar a fost o reala placere sa descopar pe cineva care spune sincer ce parere are si as fi vrut sa iti explic de ce "incercarile" (da, ai gasit termenul potrivit) nu sunt finisate ci doar expuse. Am nevoie de parerile celorlalti ca sa gasesc drumul de mijloc intre mine si voi.

 

Numai bine.

 

Mi s-au parut misto piesele alea neconventonale. Mi-am luat si warn.. sa-mi traiasca.

 

Ma bucur ca ai gasit ceva interesant printre piesele mele si ca acest ceva nu a reusit sa te plictiseasca prea tare! Sa-ti traiasca warn-ul! (Desi nu prea stiu ce este).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
AICI este noul link la care pot fi ascultate o parte din "capodoperele" mele (este si in semnatura dar ma gandesc ca nu toata lumea stie chineza :) si primul post cu link-ul vechi nu se mai poate modifica). Eu tot mai astept sa se-mpiedice careva de postul meu si sa dea in mine cu vreo doua-trei pareri rastite printre dinti.
Link to comment
Share on other sites

Sincer, mi se par a fi incercari care inca nu merita puse pe un CD(sau chiar doua!) decat daca vrei sa salvezi spatiu pe hard. Din unele vor iesi probabil chestii interesante dar mai trebuie mult lucrat la ele.

"Toata lumea este de acord ca nu a mai auzit pe nimeni sa cante asa la chitara." Cred ca e foarte exagerata afirmatia asta.

 

Pe scurt, deocamdata sunt multe locuri comune in ceea ce canti dar sunt convins ca o sa te dezbari de asta.

Succes!

de acord cu ,'@ art vandalay'

 

suna a muzica de la inceputurii in ale pop/rock-ului ,...asa sunau trupele ce treceau de la Shadows si Ventures catre "underground" priin '67-'68 , nu-i nimic nou mai trebuie sa lucrezi mult la stil sii tehnica de cantat , piesa Walking_In_To_My_Dream. este foarte reusita , progresie de acorduri executate dragut ," soloul" nu e prea reusit eventual suna ca in '68 ca la inceputuri .Ai timing bun , simpti frazarea maiu trebuie sa faci fraze " estetice" , si sa mai slefuiesti stilul de cantat solo.: piese unde canti simplu cu ton curat este ok , la cele mai improvizate se simte lipsa de experienta.Ca si structura si compozitie ai talent , mai lucreaza , nu-i neaprat nevoie de " viteze" dar o executie clara hotarata si precisa este necesara altfel nu suna frumos si munca pierde din valoare.Spor la treaba .

 

in general este OK

Link to comment
Share on other sites

Bai frate...

Ca esti pasionat si ai un hobby este cat se poate de laudabil.

Dar... mai lasa-ne cu Japonia si cu ofertele din China si Turcia... ca geme netu de muzica si muzicieni foarte tari care nu au nici un fel de oferta.

 

Sa insiri cateva note pe niste loops facute de altii (sau chiar de fabrica) nu este o filozofie chiar asa mare.

Daca vrei sa compui trebuie sa compui si partea de tobe si partea de bass, si armonie, si toate cele ...

 

Apropo, ai studiat muzica undeva?

 

No offense...

Link to comment
Share on other sites

Guest MrJackson

De acord cu Ionut. Am ascultat Country Life si nu m-a dat pe spate de nici o culoare. Sesizez o lipsa de maturitate in tehnica ta de chitara. Promit totusi sa le ascult si pe restu sa imi fac o parere obiectiva.

Link to comment
Share on other sites

In primul rand, multumesc tuturor celor care s-au oprit sa asculte piesele mele. Multumesc mult si celor care au rupt din timpul lor ca sa isi exprime parerea. Sunt recunoscator celor care - fara politeturi si edulcorari - au spus franc ceea ce gandesc despre muzica mea. Acestia ma ajuta cel mai mult si - desi cred ca toti asteptam laude si incurajari si ne intristam cand cineva ne arata greselile - pe acestia ii consider cei mai buni prieteni, pentru ca datorita lor am sansa sa vad... cum sunt auzit.

 

QUOTE(dgeekoo @ Dec 30 2006, 09:38 PM)

... mai lasa-ne cu Japonia si cu ofertele din China si Turcia... ca geme netu de muzica si muzicieni foarte tari care nu au nici un fel de oferta.

Este adevarat ce spui dar uiti un lucru: promovarea. Majoritatea muzicienilor despre care vorbesti nu au nici o notiune despre cum sa-si promoveze imaginea si foarte multi dintre promotorii "profesionisti" la care apeleaza le iau banii degeaba. Daca - de exemplu - m-as ocupa de promovarea ta, sunt sigur ca ai primi cu mult mai multe oferte decat mine, doar ca ar fi o conditie grea, pe care s-ar putea sa nu o accepti: sa canti UNDE, CE si CUM iti spun eu! Ai avea de ales intre a face muzica asa cum o simti tu si a produce "material" vandabil. Pana cand nu iti faci un nume care sa te ajute sa impui ceea ce faci tu, daca vrei "sa fii vandut" trebuie sa respecti regulile jocului.

 

Multitudinea ofertelor nu reprezinta masura talentului ci masura in care comerciantii care se ocupa de muzica considera ca pot impune "produsul" tau pe piata! Cu doua exceptii, in ofertele primite nu mi s-a spus pana acum cat de minunata este muzica mea ci doar ca ea se poate vinde foarte bine - tocmai datorita lucrurilor pe care voi le considerati stangacii evidente - evident cosmetizata intr-un studio profesionist. De aceea nu accept aceste oferte (si din alte motive personale care tin si de orgoliu, dar cel mai important, eu nu traiesc din muzica - apropo, se poate asa ceva in Romania?).

 

E drept ca ma tenteaza festivalul international de chitara din Turcia unde este altceva, lor chiar le-a placut cum cant (am refuzat doi ani la rand prezenta ba chiar am propus un alt muzician in locul meu si in vara viitoare va trebui probabil sa explic celor de acolo a treia oara de ce refuz) dar... nu am cu cine sa merg! Cei care au vizitat site-ul meu stiu ca toate sunetele din muzica mea sunt create de mine. Asta merge in studio dar pe scena... Si pe cine gasesti sa vrea sa lucreze un an pe piesele tale si apoi sa urce pe scena unui festival international ca un anonim, doar sa te puna pe tine in valoare?! (festivalul nu da nici un ban, doar acopera cheltuielile si nici eu nu sunt dispus sa angajez pe cineva - fac muzica de placere, nu vreau sa devin profesionist).

 

QUOTE(dgeekoo @ Dec 30 2006, 09:38 PM)

Sa insiri cateva note pe niste loops facute de altii (sau chiar de fabrica) nu este o filozofie chiar asa mare.

Daca vrei sa compui trebuie sa compui si partea de tobe si partea de bass, si armonie, si toate cele ...

 

Apropo, ai studiat muzica undeva?

 

Iarasi sunt de acord cu tine, cu mici obiectii: "loops"-urile din muzica mea imi apartin de doua ori - majoritatea sunt creatia mea si ma reprezinta ca gen (repetitiv, obsesiv, plicticos... etc). Sunt si unele imprumutate (vezi Country Life - parturile si behaiturile animalelor, rasetele, picaturile de apa, etc).

 

Uzual, eu vad loops-urile ca pe un fundal obsesiv, implacabil, defetist si motivatia perfecta pentru ca :) chitara solo sa "o ia razna" incercand sa sparga monotonia totalitara a ... Ha ha ha, hai ca nu ma mai pot abtine. Mie imi plac si cred ca ma reprezinta in ceea ce vreau sa fac. Asta nu inseamna ca nu voi tine cont de parerea ta si - in ceea ce voi face pentru public, voi incerca sa reduc elementele (pe care eu le consider exprimari sonore ale filozofiei de background a cantecului) "plictisitoare" si asa cum se pare ca o cer majoritatea dintre cei care ma critica, sa fac o variatie (daca este posibil ceva cunoscut si unanim acceptat ca rezolvare pentru tema respectiva).

 

Tobele mele din "Waiting For You" au luat un premiu la Garage Band (GarageBand Reviewers' Picks awards: Best Beat in Instrumental Rock, week of 11 Apr 2005). Nu ma pricep la bas si asta se simte.

 

Nu am studii "oficiale". Am studiat doar vioara si in rest sunt autodidact.

 

 

QUOTE(MrJackson @ Dec 30 2006, 10:36 PM)

Sesizez o lipsa de maturitate in tehnica ta de chitara.

 

Evident, eu nu stiu sa cant, incerc sa invat - cu ajutorul vostru (sper). De aceea pun piesele mele aici, ca sa invat sa fac ceva si pe placul vostru, nu numai pentru mine. Muzica este un limbaj, nu poti vorbi de unul singur! (P-asta s-o retineti ca eu am spus-o. Cand voi fi celebru...)

Link to comment
Share on other sites

Guest MrJackson
Evident, eu nu stiu sa cant, incerc sa invat.

 

Fii mai sigur pe tine, mai intepat, mai articulat.

 

PS: Inca nu am apucat sa ascult si restu mp3-urilor.

Link to comment
Share on other sites

E drept ca ma tenteaza festivalul international de chitara din Turcia unde este altceva, lor chiar le-a placut cum cant (am refuzat doi ani la rand prezenta ba chiar am propus un alt muzician in locul meu si in vara viitoare va trebui probabil sa explic celor de acolo a treia oara de ce refuz) dar... nu am cu cine sa merg! Cei care au vizitat site-ul meu stiu ca toate sunetele din muzica mea sunt create de mine. Asta merge in studio dar pe scena... Si pe cine gasesti sa vrea sa lucreze un an pe piesele tale si apoi sa urce pe scena unui festival international ca un anonim, doar sa te puna pe tine in valoare?! (festivalul nu da nici un ban, doar acopera cheltuielile si nici eu nu sunt dispus sa angajez pe cineva - fac muzica de placere, nu vreau sa devin profesionist).

 

Daca nu vrei sa scoti bani din aceasta experienta ci doar sa traiesti alaturi de mine bucuria de a canta, daca esti din Bucuresti, daca iti place ceea ce cant, daca iti place ceea ce se canta la Festivalul international de chitara, daca crezi ca ma poti ajuta sa imi prezint muzica acolo, trimite un e-mail la doru.tarnauceanu@email.com

Link to comment
Share on other sites

DUde ... las-o mai usor cu marketingu'

 

Pune mana si canta mai mult.

 

Studiu, studiu, studiu.

 

Citez:

 

"Okay, I'm 2 minutes into this song and you're still rocking on that wah pedal....that's just outright abuse.....and it continued through 'till the end...definately a drag in my opinion. Tonal variation is important -- even more so when you provide little variation in the rest of the song's elements.

 

I can dig playing along to some loops but could you not come up with more than the same two backing chords? You can have some harmonic development and still play with loops.

 

You've got some ability on the guitar (technically; a lot of the licks were pretty cool. But, in the end, noodling around is just noodling around. On your next song try to double the number of chords you use...and then, the song after than, try eight...force yourself to expand, compose, play through some changes...

 

Start paining with a larger set of brushes and colors."

 

 

In rest nu-i rau ca te pasioneaza instrumentu'.

 

Keep it up the good work.

Link to comment
Share on other sites

"Marketingu'" a facut ca juriul unui festival international sa fie interesat de muzica mea (si nu numai ei). Il recomand tuturor celor care considera ca au ceva de spus si vor sa fie auziti.

 

Dupa cum ai observat, in multe locuri pe Internet am o gramada de aprecieri pro si contra. Ca sa ramai obiectiv trebuia sa citezi si aprecieri de genul:

With the Zeppelin-like riffing on 'Suicide Sunrise' climaxing with a gunshot, and then the transcendent final guitar playing that has all the shimmer of a rainbow in the cloud-rolling regions of Valhalla, Doru has taken guitar technique to another level. This fine musician from pastoral Romania also has a song called 'Country Life,' sampling farm animals before going into a bluesy, smoky guitar backed by incessant drumming. It should be noted that many of the Romany folk or Gypsies have lived in this bucolic country, and farm animals are a way of life. Then there's the Zappa influenced guitar playing of 'Waiting For You,' almost an instrumental anthem, in my opinion. (http://www.norecordlabel.com/index.html?ht...e.php?b_id=3218)

Este normal ca o piesa care obtine premii intr-un loc sa fie fluierata in alt loc. Exista public pentru toate genurile.

 

Ceea ce ma bucura este ca muzicieni de valoare incontestabila (majoritatea cu studii de chitara clasica foarte serioasa) considera ca "zgomotele" mele sunt un alt fel de a aborda muzica (rezolvari originale ale situatiilor) si ma invita la un festival destinat artistilor de muzica clasica pentru a arata ceea ce ei considera ca trebuie aratat. Faptul ca cineva casca la opera nu inseamna ca muzica de opera nu este buna (nu ca muzica mea ar fi extraordinara ci doar ca exista public... si public). Evident (am mai spus-o) inca nu stiu sa imi aduc modul meu de a privi mai aproape de perceptia obisnuita cu tiparele uzuale si de aceea apelez la parerile voastre - care sunt cu atat mai bine venite cu cat sunt mai critice. De aceea iti multumesc pentru opinie, dar as vrea sa stiu ce anume nu iti place TIE. Stiu ca poate cer prea mult dar mi-ar fi de un real folos ceva de genul "In melodia x la partea a doua, rezolvarea nu este... etc." Si inca ceva: muzica mea nu este pentru mase (sa sune placut la ureche) ci pentru putinii care iubesc jocul cu notele, joc care poate fi uneori distonant...

 

Cei care simt ca ceea ce fac eu corespunde cu ceea ce cred ei ca ar trebui sa fie muzica, pot sa mi se alature ca impreuna sa ducem la capat un proiect pe care eu il consider mare. Nu vor fi alte recompense decat bucuria de a canta "altfel".

Link to comment
Share on other sites

Multumesc tuturor celor care mi-au scris. Ofertele voastre sunt foarte tentante si daca as dori sa devin muzician profesionist cu siguranta ca m-ar face fericit.

Din fericire (sau nefericire) eu nu traiesc din muzica si timpul meu este destul de limitat. Este adevarat ca sunt pasionat de muzica si imi fac oricand timp pentru o discutie pe aceasta tema si ca m-ar tenta (ca pe oricine) sa apar pe scena unui festival international ca sa-mi sustin ideile (sprijinit de o formatie in background) dar acestea sunt numai activitati de timp liber si greu de indeplinit cu altceva decat cu pasionati ca si mine, pentru ca este vorba doar de muzica, nu si de "facut" bani. Ca sa fiu mai clar inteles de modul in care ma preocupa "jocurile" muzicale, am sa dau un citat mai lung dintr-o carte foarte interesanta. Este vorba despre cartea "CREIERUL, O ENIGMA DESCIFRATA" de Dorin Teodor MOISA si cred ca prezenta acestui citat aici va fi benefica pentru multi pentru care muzica "iaste ceva placut la ureche":

 

 

 

Muzica este un model imagine cu bataie lunga. Muzica propriuzisa se intilneste numai la oameni. Atunci cind un nou nascut creste, la inceput apare vorbirea (model simbolic) si apoi apar calitatile asociate muzicii. Intrucit muzica apare dupa ce creierul are facilitati de a construi si opera modele simbolice, este rezonabil sa presupunem ca modelele simbolice sustin dezvoltarea muzicii. Aceasta idee este sustinuta si de observatia ca muzica europenilor (cei mai avansati in constructia de modele simbolice) este superioara oricarei alte muzici, din punctul de vedere al complexitatii.

 

Daca se dau citeva sunete, creierul va face automat un Model-poveste (S-M Story-Model) si va incerca sa prezica aparitia sunetelor viitoare. Uneori predictia se adevereste alteori nu. Daca predictia se adevereste prea des, impresia poate fi descrisa cu cuvinte cum ar fi "plictiseala", "monotonie", "enervare" etc. Atunci cind predictia nu se adevereste, exista posibilitatea de a fi o foarte mare diferenta intre predictie si IR (atunci sunetele nu sunt percepute ca fiind corelate) sau sa fie o diferenta "acceptabila" (sunetele sunt considerate corelate dupa modificarea usoara a algoritmului de generare a acelei secvente).

 

Corelatia este asociata cu capacitatea de a genera o secventa pe baza unui algoritm. O secventa de sunete poate fi memorata si fara algoritm dar atunci acea colectie de sunete nu mai este considerata ca fiind muzica pentru ca sunetele nu mai sunt corelate.

 

Daca diferenta intre predictie si IR este "acceptabila" (algoritmul de generare poate fi modificat pentru a include si noile date), este posibil ca elementul cel nou sa fie adaugat la S-M si se incearca o noua predictie. Fenomenul se repeta de oricit de multe ori.

 

Aceasta activitate automata poate sa produca o stare pozitiva asupra creierului, care se poate numi "placere" (predictiile se adeveresc, in mod constant, cu o probabilitate ridicata iar cele care nu se adeveresc sunt, printr-o modificare acceptabila de algoritm intern, acceptate si ele). Ea se poate incadra, in general, in ceea ce numim in mod curent ca fiind "muzica".

 

Uneori muzica este atit de accesibila incit putem avea impresia ca de fapt ea a fost "descoperita" (nu compusa). Pentru cunoscatori, Mozart da impresia ca a "descoperit" muzica in unele lucrari muzicale (Sonata Facile, pentru pian, de exemplu). Tot de aici rezulta' ca o muzica perfecta poate fi plictisitoare. Tot la Mozart se pot intilni secvente care, la o ascultare superficiala, pot sa produca o stare de plictiseala, desi ele pot fi secvente dintre cele mai frumoase din intreaga istorie a muzicii.

 

Sa rezumam pina aici: o secventa de sunete poate fi asociata cu temenul "muzica" daca sunetele acelei secvente sunt percepute ca fiind corelate. Corelatia poate fi implicita (asa cum se intimpla in muzica clasica) sau poate fi explicita (ritm de tobe, de exemplu) asa cum apare in asa numita "muzica de consum".

 

Dezvoltarea muzicii a adus noutati legate de ritmuri (implicite sau explicite) mult mai complexe, la ruperi de ritm, la introducerea de noi limite de "acceptabilitate a predictiei", tot mai mari (inclusiv "disonante") ca urmare a evolutie.

 

Daca acceptam ipoteza unei facilitati functionale asociata modelelor imagine (facilitate de hardware) de a construi algoritmi de generare a unor informatii corelate, atunci am putea incerca sa vedem daca aceasta facilitate a evoluat in timp sau nu.

 

Astfel, desi ca efect al evolutiei creierului, capacitatea de operare cu modele imagine scade in mod relativ, dezvoltarea capacitatii de operare cu modele simbolice a generat noi abilitati de operare cu modele imagine, necunoscute inainte. De aici rezulta ca muzica evolueaza in baza a doua tendinte oarecum contrare. Pe de o parte scade capacitatea de a construi si opera modele imagine ca efect al cresterii capacitatii de operare cu modele simbolice si pe de alta parte, modelele simbolice sustin modelele imagine si in domeniul muzicii. Ar rezulta ca exita o capacitate relativ constanta de a face muzica: “suma” cam ramine constanta, lucru constatat experimental. Totusi este foarte important sa observam ca in timpul lui Mozart se construiau structuri muzicale extrem de complexe (mai multe linii melodice simultane care nu sunt usor de urmarit) in timp ce, inca incepind cu Beethoven, publicul nu a mai fost in stare sa urmareasca mai multe linii melodice si deci muzica a trebuit sa evolueze, “la cererea publicului” pe baza unei singure linii melodice in fiecare moment de timp.

 

Modelele simbolice, care s-au dezvoltat in principal in Europa, au facut ca muzica sa evolueze la nivele de complexitate foarte inalte. Muzica polifonica europeana este rezultatul "mariajului" intre modelele imagine si modelele simbolice in muzica.

 

Alte civilizatii, care nu au avut o dezvoltare extensiva bazata pe modele simbolice, au creat, in multe milenii de evolutie, doar o muzica simpla, plafonata in dezvoltarea ei.

 

Sa vedem in continuare elemente ale evolutiei muzicii in Europa. Pe masura ce modelele simbolice au luat avint, muzica a profitat de ele. In timpul lui J.S. Bach au aparut "retete" simbolice (contrapunctul) de a compune muzica. Muzica are ritm implicit (nu are absoluta nevoie de tobe). Maximul s-a obtinut cam in perioada lui W.A. Mozart. In acea perioada muzica avea mai multe linii melodice simultane care, pe cit posibil, trebuiau urmarite de cei care puteau. Acesta a fost maximul atins de oameni in domeniul muzicii.

 

Exemplu: Una dintre cele mai complexe lucrari muzicale a tuturor timpurilor (nu si cea mai apreciata din punct de vedere artistic) este Marea Messa, KV427 a lui Mozart. In Marea Messa a lui Mozart exista unele secvente cu mai multe planuri melodice simultane care ar trebui sa fie urmarite in paralel (cei care au aceste abilitati) si, deloc de neglijat, daca si din punct de vedere tehnic, inregistrarea este corespunzatoare. Aceasta lucrare muzicala este una din culmile constructiei de modele imagine foarte complexe in planul muzicii.

 

Rembrandt (aprox. 1640 in pictura) si Mozart (aprox. 1800 in muzica) au marcat momentele de maxim in dezvoltarea modelelor imagine.

 

In muzica, deci, capacitatea de a construi si opera modele imagine a inceput sa scada (din cauza ascensiunii modelelor simbolice) cam dupa 1800. La inceput muzica a devenit mai simpla, cu o singura linie melodica (L.v.Beethoven, contemporan cu Mozart). Romantismul in muzica a exploatat la maxim noile facilitati in domeniul modelelor imagine oferite de modelele simbolice (inclusiv in plan tehnic prin instrumente muzicale mai bune). Totusi, asa cum rezulta din teorie, romantismul a fost o forma de fundamentalism produsa de pierderea de catre majoritatea oamenilor a capacitatii tehnice de a opera modele imagine extrem de complexe.

 

Aceasta tendinta a continuat cu largirea limitelor de acceptabilitate a predictiilor datorita cresterii capacitatii de constructie si operare a modelelor simbolice. Se da ca exemplu muzica lui Igor Stravinsky. Cind muzica lui a aparut, a fost respinsa din cauza depasirii limitelor de acceptabilitate. Dupa un timp insa, a fost acceptata ca rezultat a maririi de catre majoritatea muzicienilor a limitelor de acceptabilitate.

 

Desi muzica "clasica" continua sa evolueze in aceasta directie, in zilele noastre prin muzica "clasica" se intelege o muzica complexa fara ritm explicit. Ritmul explicit este caracteristic muzicii de larg consum.

 

Odata cu cresterea capacitatii de a construi si opera modele simbolice, capacitatea de a opera modele imagine a scazut mult. Muzica evolueaza (involueaza?) spre ritm care acompaniaza un text (model simbolic). Muzica Rap si Hip-Hop din zilele noastre este exact asta. Totusi, ca o "compensare", muzica de azi poate contine secvente extrem de complexe care ar fi fost percepute ca disonante de oamenii anului 1800, de exemplu. Asa cum am aratat, asta se intimpla asa deoarece cresterea capacitatii de a opera modele simbolice a facut posibila gasirea unor algoritmi de generare pentru secvente de sunete mult mai complecsi decit cei acceptati de oamenii anului 1800, de exemplu.

 

Teoria spune ca muzica, desi va continua sa fie in mod esential un model imagine, va continua sa evolueze catre modele simbolice dar avind ceva (algoritmul care trebuie ghicit sau ritmul ca la muzica de consum) ca principal argument ca avem de-a face cu sunete corelate, deci muzica. Este greu de crezut ca muzica ar putea sa dispara, deoarece creierul continua sa se bazeze pe modele imagine.

 

Capacitatea din ce in ce mai redusa (in valoare relativa !) de a opera modele imagine, va face ca muzica sa-si scada nivelul de complexitate. Pe de alta parte, modelele simbolice continua sa sprijine si modelele imagine deci va exista o crestere a complexitatii. Muzica va evolua in functie de aceste doua tendinte oarecum antagonice. Totusi, ceea ce se observa experimental este reducerea drastica a capacitatii de a percepe si reproduce muzica la copiii din zilele noastre (in jurul anului 1800 existau destui copii chiar de 4 ani care stapineau instrumente muzicale complexe ca vioara sau pianul). Predictia este ca noile generatii din tarile "simbolice" (inclusiv Romania) vor avea o capacitate tot mai redusa de a percepe muzica.

 

In zilele noastre apare o noua forma de fundamentalism (Vezi E.T.A pe aceasta tema). Este vorba de respingerea modelelor simbolice!

 

Muzica este afectata de aceasta forma de fundamentalism prin reintoarcerea la armonie. Totusi, reintoarecerea la armonie nu mai este posibila decit partial din cauza reducerii capacitatii de hardware de a genera secvente imagine. In fapt, exista o oscilatie intre muzica rudimentara bazata pe ritm explicit (cum ar fi muzica Rap sau Hip-Hop) si muzica polifonica complexa (Mozart inca se asculta). Aceasta trebuie inteles insa in felul urmator: dispersia intre capacitatile oamenilor de a lucra cu modele simbolice si cu modele imagine a crescut foarte mult. Aceasta dispersie face ca lumea muzicala sa fie asa diversa.

 

Perceptia muzicii a ramas neschimbata. Chiar si la muzica Rap sau Hip-Hop care au doar text (rudimentar) pe un ritm rudimentar, creierul va incerca automat sa prezica ce va urma si sa-i faca placere cind diferenta intre predictie si realitatea externa este "acceptabila".

 

Concluzie: Muzica este definita ca un model imagine de tip S-M, format din sunete percepute ca fiind corelate si unde probabilitatea de a prezice in mod acceptabil ce va urma este in general mare. Receptivitatea muzicii este asociata cu ce este si ce nu este "acceptabil", atunci cind facem comparatia intre predictie si realitatea externa. Cuvintul "acceptabil" este asociat direct cu capacitatea de a construi/reconstrui un algoritm de generare a unei secvente de sunete.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.