EugenRo2001 Posted November 26, 2010 Share Posted November 26, 2010 (edited) DISCLAIMER: Nu sunt lutier nici chitarist profesionist. Tutorialele scrise de mine sunt rezultatul experientei proprii dobandite in urma cunostiintelor dobandite din diverse surse, a observatiilor personale in urma reparatiilor efectuate personal la instrumentele proprii sau la cele ale persoanelor care au avut "inconstienta" sa isi lase instrumentele pe mana mea. Modalitatea prezentata este doar una dintre multe altele, fiind cea care mi-a fost la indemana cu sculele personale, executate la mine acasa, nu intr-un atelier profesionist. "Fret dressing" - ce inseamna oare? Inseamna "cosmetizarea" tastelor; nivelarea si refacerea coroanei - "fret leveling" si "fret recrowning". Pentru a nu apare confuzii: fret = tasta fretboard = fingerboard = tastiera (pe site-ul Hora mai apare si sub numele de "limba") grif = neck = gat headstock = peghead = cap nut = pragus saddle = calus hartie abraziva = smirghel = glaspapir Daca avem fret buzz doar la anumite note, daca punem degetul la tasta 10 (de exemplu) si auzim sunetul de la tasta 11 inseamna ca tastele nu sunt la nivel. Sau daca, in timp, apar semne de uzura pe taste sau daca, in timp, unele taste au iesit putin din fingerboard si le-am batut inapoi, e timpul pentru fret leveling. De asemenea dupa inlocuirea tastelor este obligatorie nivelarea tastelor si refacerea coroanei. In cazul de fata avem taste uzate si in plus cineva a incercat sa pileasca unele taste dar nu a facut o treaba prea buna Sa incepem. Protejam tastiera cu banda adeziva. Cea de hartie este perfecta Pe masura ce spatiul dintre taste se reduce, taiem fasii de banda si le suprapunem in asa fel incat sa acoperim tot spatiul. Partea taiata din fabrica, o asezam langa taste. Daca griful nu este demontat trebuie sa protejam fata chitarei Luam un marker si dam cu el pe taste Avem nevoie de un bloc de slefuit. Trebuie sa fie din lemn, fara pluta sau alte suprafete moi. Blocul nu trebuie sa fie prea mare, cam de 10 - 12cm lungime. Ideal este unul care are suprafata de slefuire concava cu acelasi radius ca al tastierei. http://www.stewmac.c...ing_Blocks.html Cu atentie ne putem descurca si cu unul cu fata dreapta. Vom folosi hartie abraziva cu granulatie de 300, 600 pe care o lipim cu banda dublu adeziva subtire pe blocul de lemn. De ce cu banda dublu adeziva? Pentru ca trebuie sa fie lipit pe toata suprafata, altfel cand vom slefui smirghelul se va ondula si ne va pacali. Cum? Amintiti-va ca am dat cu marker pe taste. Asta ajuta sa vedem daca am nivelat toate tastele si daca am eliminat toate puntele joase. Daca smirghelul se va ondula in timpul operatiunii de slefuire, va atinge tastele si va curata tusul si de pe tastele care sunt mai jos decat nivelul la care este blocul de lemn. Cu blocul de lemn echipat cu hartie abraziva de 300 incepem sa slefuim cu miscari in lungimea grifului. Deoarece avem o suprafata de slefuire plana trebuie sa avem grija sa facem aceste miscari pe toata latimea tastelor. Adica cateva miscari spre margine,, apoi ne mutam mai spre interior si tot asa pana cand acoperim toata suprafata. Din timp in timp examinam tastele sa vedem daca am reusit sa eliminam toate punctele joase. La final trebuie sa obtinem o linie fara tus pe toata latimea tastelor, pe toate tastele. Materialul din care sunt facute tastele este de mai multe feluri, cu diferite duritati. Din cauza asta s-ar putea sa fie nevoie sa schimbam bucata de smirghel folosita daca se uzeaza. Nu intotdeauna se poate elimina complet uzura daca este prea mare. Eliminarea totala ar duce la reducerea prea mare a ianaltimii tastelor. Acum schimbam cu smirghel de 600 si dam de cateva ori sa eliminam zgarieturile. Nivelarea este gata. Urmeaza in episodul urmator - refacerea coroanei. - va urma - Edited November 26, 2010 by EugenRo2001 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
EugenRo2001 Posted November 26, 2010 Author Share Posted November 26, 2010 (edited) - continuare - Acum trebuie sa refacem coroana tastelor. In figura vedem doua taste in sectiune. In stanga este una cu coroana corecta, in dreapta o tasta care tocmai a fost nivelata. Dupa cum vedeti, "varful" este aplatizat. Daca il lasam asa vom avea tot felul de probleme, note false, fret-buzz, note "moarte", in functie de cat de lata este partea plata. Prin operatia de refacere a coroanei sau re-crowning, vom reface forma semicirculara a sectiunii tastei. Pentru asta exista scule speciale: http://www.stewmac.c..._Fret_File.html Cu multa atentie, rabdare si muuuult mai mult timp consumat, putem face asta si cu o pila dreptunghiulara. Vom folosi pile pentru mecanica fina, asa numitele pile de ceasornicar. Unele pile dreptunghiulare au una dintre muchii fara dantura Aceasta va fi intotdeauna pozitionata spre tastiera. Tinand pila in diferite unghiuri DEALUNGUL tastei pilim pe ambele laturi pana cand rotunjim creasta in mod egal pe toata lungimea tastei FARA SA PILIM SI VARFUL pentru a nu miscsora inaltimea tastei. Este o munca migaloasa care necesita multa atentie dar rezultatul va fi pe masura. Acum ne ocupam de capele tastelor. Acestea trebuie pilite in asa fel incat sa nu ne deranjeze cand cantam. Pentru asta, cea mai indicata este o pila triunghiulara cu una dintre muchii polizata pentru a nu strica tastiera, binding-ul, etc. http://www.stewmac.c...sing_Files.html Eu am folosit aceeasi pila dreptunghiulara. Din nou, tinem pila in diferite unghiuri in asa fel incat sa rotunjim muchiile de la capatul tastelor Rezultatul ar trebui sa arate cam asa: Nu se vede foarte bine, aparatul meu foto e de fapt un telefon si nu reuseste sa focalizeze bine pe obiecte stralucitoare. Ultima etapa este sa lustruim tastele cu hartie abraziva de 800, 1000, 1200, lana de metal, pasta de lustruit, etc. Luam o bucata de smirghel si o indoim Cu muchia indoiturii slefuim lateralele tastelor. Pentru asta apasam cu unghia. Pe partea superioara apasam cu buricul degetelor. Dupa ce am terminat lustruirea indepartam banda adeziva care a protejat tastiera. Zgarieturile de pe tastiera erau acolo anterior. Eventualele urme de adeziv de la banda le indepartam cu alcool izopropilic (se gaseste la magazinele de componente electronice). Edited November 26, 2010 by EugenRo2001 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kapak Posted November 26, 2010 Share Posted November 26, 2010 feilcitari Eugen, dar eu tot as apela la tine pentru aceasta operatiune complexa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest RobyKee Posted December 3, 2010 Share Posted December 3, 2010 Felicitari,tine'o tot asa cu mai multe tutoriale ...As sugera sa fie lipit si celelalte tutoriale cu nut si sadle Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamcatcher Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 o intrebare. inainte de orice slefuire de-alungul gatului nu trebuie eliminat 'neck relief'-ul din truss rod pt. ca tastiera sa fie drepta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EugenRo2001 Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 o intrebare. inainte de orice slefuire de-alungul gatului nu trebuie eliminat 'neck relief'-ul din truss rod pt. ca tastiera sa fie drepta? In situatia de fata am folosit un suport scurt pentru glaspapir tocmai pentru a nu fi necesara eliminarea neck-relief-ului. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
andjar Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 (edited) eu inca nu mi-am facut fret dressing-ul adar am acumparat un scut de fretboard : http://www.thomann.d...board_guard.htm eu zic ca e o scula f simpla si utila. Am mai vazut tot pe thomann si o "pila de freturi" dar nu stiu ce sa zic pt. ca nu sunt date prea multe detalii .Eu banuiesc si sper sa aiba laterale concave pentru "crowning"...daca da as lua-o. http://www.thomann.d...50mm_hieb_3.htm O are cineva sau a vazut-o sa ne poata da detalii? Edited January 27, 2011 by andjar Link to comment Share on other sites More sharing options...
hemmy Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 eu am facut ceva de genul asta din abanos, intai am taiat canalul cu un ferastrau apoi l-am rotunjit cu pila rotunda se pune pe el glaspapir si merge destul de bine, nu e ideea mea am vazut la un lutier Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamcatcher Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 In situatia de fata am folosit un suport scurt pentru glaspapir tocmai pentru a nu fi necesara eliminarea neck-relief-ului. din ce am vazut pe net nu prea exista de cumparat radius sanding block pt. 430mm (16,9"). unii si le-au facut singuri . eu nu stiu nici un tamplar la nivelul asa de detaliu.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
George M. Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 (edited) eu am facut ceva de genul asta din abanos, intai am taiat canalul cu un ferastrau apoi l-am rotunjit cu pila rotunda se pune pe el glaspapir si merge destul de bine, nu e ideea mea am vazut la un lutier Super, super, multumesc pentru idee!!! Eugen, vreo idee dispre cum se poate procura sau confectiona un bloc de slefuire manuala? Edited January 27, 2011 by George M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
picnic Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 eu inca nu mi-am facut fret dressing-ul adar am acumparat un scut de fretboard : http://www.thomann.d...board_guard.htm eu zic ca e o scula f simpla si utila. Am mai vazut tot pe thomann si o "pila de freturi" dar nu stiu ce sa zic pt. ca nu sunt date prea multe detalii .Eu banuiesc si sper sa aiba laterale concave pentru "crowning"...daca da as lua-o. http://www.thomann.d...50mm_hieb_3.htm O are cineva sau a vazut-o sa ne poata da detalii? Pentru fret crowning eu folosesc pile speciale. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EugenRo2001 Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 Super, super, multumesc pentru idee!!! Eugen, vreo idee dispre cum se poate procura sau confectiona un bloc de slefuire manuala? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamcatcher Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Pentru fret crowning eu folosesc pile speciale. se gasesc si la noi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
picnic Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 se gasesc si la noi? Eu le-am luat de pe ebay dar e posibil sa se gaseasca si pe la noi, nu stiu sigur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggedamed Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Am mai vazut tot pe thomann si o "pila de freturi" dar nu stiu ce sa zic pt. ca nu sunt date prea multe detalii .Eu banuiesc si sper sa aiba laterale concave pentru "crowning"...daca da as lua-o. http://www.thomann.d...50mm_hieb_3.htm O are cineva sau a vazut-o sa ne poata da detalii? Am eu. Da, are lateralele concave, insa adancimea e destul de mare. Daca tastele nu sunt mai inalte de 1 mm, nu ajunge sa le rotunjeasca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
George M. Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 (edited) M-am mai gandit, influentat si de metoda lui Daniel (hemmy), voi realiza doua blocuri de slefuire, unul pentru tastiera, iar celalalt pentru coroana tastelor, prin copiere directa. 1. Pentru nivelarea tastelor voi copia raza direct de pe grif. Voi aseza o panza peste grif pentru protectie, apoi o coala de carton de pana la 1 mm grosime dar suficient de rigida cat sa nu se muleze pe taste, apoi o coala de smirghel peste care voi freca semifabricatul. Astfel voi obtine raza cu o precizie ridicata, cu minim de cost si minim de utilaje. Voi inlocui treptat smirghelul cu altul cu rugozitati mai mici pentru un finisaj frumos. 2. Pentru refacerea coroanei voi copia profilul direct de pe tasta. Pot construi doua tipuri de astfel de blocuri mai mici (ca acelea din pozele lui Daniel): plane si curbe, ambele prin aceeasi metoda. Voi aseza peste tasta o bucata de smirghel suficient de subtire cat sa se muleze pe ea; nu trebuie sa se muleze perfect, pentru ca ma intereseaza raza profilului la o adancime de maximum 1 mm (in cazul tastelor medii - medium frets, pentru cele jumbo adancimea poate fi mai mare). Daca vreau bloc plan, ca in pozele lui Daniel, voi folosi o bucata de lemn dreapta; daca vreau bloc care sa respecte raza de curbura a grifului, pot taia din blocul de nivelare (pct. 1.) o bucata pe care s-o pot folosi. Lafel, precizie mare, cost si utilaje minime. Astept sa prind o fereastra de concerte de vreo saptamana macar, si printre examene ma apuc de lucrare. Blocurile le voi realiza din lemn uscat de esenta tare, fag sau carpen, poate salcam dar nu cred, alte lemne nu am. Singurul dezavantaj la care ma astept este ca smirghelul se va incarca destul de rapid cu pulbere de lemn si probabil va trebui schimbat destul de des. Inca nu stiu, voi vedea. O parere? Edited January 28, 2011 by George M. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamcatcher Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 stie cineva la ce dimensiuni se refera ibanez cand spune JUMBO frets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamcatcher Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 stie cineva la ce dimensiuni se refera ibanez cand spune JUMBO frets? imi raspund tot eu. conform cu spune StewMac/Warmoth ar trebui sa fie 0150/6100 adik foarte aproape de .110 x .55 in daca tot m-am chinuit weekendu asta sa caut specs, am atasat un tabel cu specificatii adunate de la furnizorii mari de fretwire dur (am exclus ce e sub 18% nichel). sortarea e in functie de latimea coroanei. hard fret wires.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamcatcher Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 eu am un ibanez rg3120. fretboard radius = 430mm la stewmac nu exista sanding block curbat de 16,9" (430mm). doar de 16" dupa care sare la 20". am facut niste calcule (vezi attach) si diferenta maxima de nivel la extreme este doar de 0,076mm (diferenta pe coama este zero - cercurile sunt aliniate sus). ceea ce inseamna ca o sa manance un pic mai mult la slefuire din laterale. eu cred ca se poate folosi fara probleme blocul de 16". cred ca si erorile de fabricatie sunt mai mari de atat in anumite cazuri. voi ce ziceti? Link to comment Share on other sites More sharing options...
George M. Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 eu am un ibanez rg3120. fretboard radius = 430mm la stewmac nu exista sanding block curbat de 16,9" (430mm). doar de 16" dupa care sare la 20". am facut niste calcule (vezi attach) si diferenta maxima de nivel la extreme este doar de 0,076mm (diferenta pe coama este zero - cercurile sunt aliniate sus). ceea ce inseamna ca o sa manance un pic mai mult la slefuire din laterale. eu cred ca se poate folosi fara probleme blocul de 16". cred ca si erorile de fabricatie sunt mai mari de atat in anumite cazuri. voi ce ziceti? Ai citit ce-am scris putin mai sus? (postul cu numarul 16) Probabil saptamana asta ma voi apuca de nivelarea tastelor cu blocuri realizate dupa metoda descrisa de mine. Daca mai astepti, o sa fac niste poze si le urc aici pe sait. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blacklight Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 Am stat cateva ore si am urmat pasii tai cu strictete,iar rezultatul a fost cel scontat,perfect Sunteti mandria acestui forum, profund respect si stima Mike Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now