www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Despre compresoare


Cosu

Recommended Posts

Stiu ca se gasesc in diverse arome (pedale sau unitati de rack) si au mare cautare printre vocali si basisti. Au datoria sa "Stranga" sunetul si sa limiteze acolo unde e cazul sau sa ridice nivelul acolo unde semnalul este prea slab. Ajuta la sustain si "umplu" sunetul.

Mai stiu ca sunetul "compresat" si "natural" este dat de o doza si un amplificator bun.

Este o pedala de sustain utila unui chitarist ? Daca da ce modele sunt dezirabile ? Este un compromis aruncat in lantul de semnal ?

Intreb asta deoarece experienta mea cu aceste aparate este limitata...

Link to comment
Share on other sites

Guest MrJackson

Recomandarea mea sincera e un dbx 266XL. Lasand la o parte toate caracteristicile tehnice, care oricum il recomanda ca un produs foarte bun, compresoru asta a fost in racku de scena al lui John Petrucci in turneul Train of Thought. Si pe langa toate astea, mai e si ieftin... 150$

Link to comment
Share on other sites

Guest MrJackson

Foarte adevarat ce spui tu acolo. Faptu ca Petrucci l-a folosit (si cred ca inca il mai foloseste - inainte avea un 166) ii atesta calitatea, dar intr-adevar nu inseamna ca tu ai neaparata nevoie sau ca se potriveste cu rig-ul tau. Cel mai bine vorbesti cu mibu. El cred ca te poate lumina chit ca solutiile oferite de el sar putea sa fie ca scumpe :)

Link to comment
Share on other sites

Depinde foarte mult ce vrei sa cinti. Pt mine spre exemplu singura utilitate a unui compresor ar fi la clean cintat arpegiat (adica gen finger picking) La astea cistigi consistenta si suna notele egal. Chiar si asa nu folosesc si nu ii simt nevoia.

Compresorul e un echipament care iti limiteaza dinamica. Adica iti niveleaza sunetul. Dupa gust asta poate fi bine sau rau. Pt un chitarist eu cred ca e doar un mod de a ascunde deficiente tehnice, personale sau de echipament.

Pt shredderi poate fi util, pt ca iti da voie sa obtii un sunet consistent fara sa depui f mult efort cu pana.

Link to comment
Share on other sites

Country fara compresor este de neconceput

Exista multe pedale de compresor,printre cele mai copiate scheme este cea de la compresorul Ross,de la inceputul anilor 70

Pentru un sound de distors bun nu este necesar compresorul,o anumita compresie apare la limitarea preampului unui amplificator,mai ales cu lampi

Asa cum s-a zis,la shred e folositor,mai egalizeaza din dinamica notelor care nu au fost lovite atat de tare ca celelalte,eventual,de loc :) doar hammer-on

Pedale de compresor bune sunt cele de la Aphex,chiar si Boss are un compresor bunicel,MXR,si Digitech,care a facut compresorul in colaborare cu dbx.Cel mai bun compresor care l-am auzit in ultima vreme a fost cel din pedala Route 66,si cel al firmei Barber,care are un potentiometru foarte foarte util,care functioneaza ca mix-ul pe delayuri,adica iti da balansul intre sunetul compresat si cel original.

Link to comment
Share on other sites

Depinde foarte mult ce vrei sa cinti. Pt mine spre exemplu singura utilitate a unui compresor ar fi la clean cintat arpegiat (adica gen finger picking) La astea cistigi consistenta si suna notele egal. Chiar si asa nu folosesc si nu ii simt nevoia.

Compresorul e un echipament care iti limiteaza dinamica. Adica iti niveleaza sunetul. Dupa gust asta poate fi bine sau rau. Pt un chitarist eu cred ca e doar un mod de a ascunde deficiente tehnice, personale sau de echipament.

Pt shredderi poate fi util, pt ca iti da voie sa obtii un sunet consistent fara sa depui f mult efort cu pana.

 

Foarte adevarat. Dar ar mai fi o situatie in care ajuta (sau mai multe, pe asta o stiu eu) si care se regaseste si la Lamb of God. Ei canta un death destul de tehnic si au nevoie de claritate mare a tonului dar si de dinamica unui gain de metale. Cum astea 2 nu se prea inteleg, au pus in effects loop al ampului un compresor DBX care le asigura dinamica de gain mare dar cu gainul destul de jos. Am ca martor DVD-ul lor Killadelphia in care isi prezinta sculele (care apropo, sunt doar chitara---Mesa Mark IV-----DBX-----Framus Cobra cab).

Link to comment
Share on other sites

Mai stiu sunetul "compresat" si "natural" este dat de o doza si un amplificator bun.

:) m-ai cam pierdut aici... 'compresat' si 'natural' sunt doi termeni cam contradictorii... asta daca nu cumva vroiai sa spui ca compresia suna 'natural', adica nu-ti dai seama ca e compresie....

 

ma rog... parerea mea e ca ar trebui sa experimentezi cu efectele compresiei (eventual folosind un efect vst sau ceva) si apoi, cand te-ai prins ce efect are asupra sunetului tau, sa te hotarasti daca ai sau nu nevoie de asa ceva

Edited by prowler
Link to comment
Share on other sites

Ai dreptate in ceea ce priveste termenii. La compresie naturala ma refeream mai sus.

 

VST-ul nu este o solutie deoarece nu il pot introduce in lantul meu audio. Este vorba strict de lucruri palpabile (live/repetitie ) si nu inregistrare. Acolo lucrurile sunt mult mai complicate si prefer sa nu ma bag unde nu imi fierbe oala. nu e treaba mea ce se intampla dupa ce se face preluarea.

Link to comment
Share on other sites

...ilustratie grafica , tonul vizuzlizat coarda Sol de la chit bas.

 

Compresorul este un lucru foarte util , dar trebuie sa fie calitativ si trebuie sa fie setat corespunzator scopului.

 

Ca sa intelega si cei care nu au aprofundat acest aspect trebuie sa analizam un pic problema .

 

Compresorul nu este un "efect" !! Vad ca sunt percepti diferite in legatura cu compresorul .

 

 

Dinamica unui "ton" de chitara este enorma , "Atacul" foarte mare apoi "Sustain " ,corpul sunetului este mult mai scazut ca si nivel apoi la Release ( sfarsitul ce se reduce si se pierde ) este si mai mic ca si nivel de volum.

Puteti vedea daca inregistrati un singur sunet de chitara pe PC de ex . cu Soudforge si studiati imaginea din

"edit" window.Tonul " natural" al chitarei nu cu distorsionator !!

 

Ca sa se auda corespunzator se " ridica" volumul (se amplifica )semnalul la partile de nivel scazut sa se auda "sustainul" notei ,DAR atacul nu mai "incape" in dinamica statiei .SI DISTORSIONEAZA ..."clipping", asa ca trebuie sa reducem amplificarea in cazul semnalului mare .Si aceste lucru se face automat cu un circuit electronic ,compresor.

 

Daca vrem sa avem tonul cu atac bun si curat avem nevoie de un amplificator cu dinamica mare si " rapid" (raspuns dinamic bun , este vorba de constantele de timp standardizate de normele HiFi ).

 

Deci 1). Atacul.Statia trebuie sa poata urmari viteza de urcare a sunetului .Aceasta viteza de crestere a volumului la inceputul tonului ,ATACUL, este foarte mare in cazul chitarei ( plucked string ), in timp foarte scurt trebuie sa urce tensiunea de la zero la maxim si sa revina la nivelul mic ca sa poata accepta un nou atac, nu toate sculele pot acest lucru !!! Despre acest lucru spun chitaristi ca statia "raspunde" sau staia este " lenesa".

 

La statiile " lenese" trebuie sa dai tare cu pana si tot nu ai atac ca lumea! Si automat canti mai greu si mai prost ! Nu mai poti executa lejer pasajele mai pretentioase.Acest lucru il simte un chitarist mai experimentat . Se poate compara lejeritatea cantatului "la rece" cu chitara fara amplificare , apoi amplificata ar trebui sa poti canta la fel de lejer fara efort in plus .La cele mai multe statii "de firma" nu se poate canta

ca lumea , sunt foarte "lenese".Si se rezolva cu compresor/expandor ( vorbim despre ton "clean" !!)

 

2). Tot aicea , dupa atac se incadreaza si dinamica muzicala de "amplitudine de interpretare " .Statia sa redea diferentele de interpretare , de la nivel de la minim ( piano ) la maxim ( fortissimo) .Nu se prea poate acest lucru , chitara are dinamica muzicala de aprox 60dB iar statiile cu tot cu difuzor , abia ating 40dB. (50-dB este dinamica unui amplificator bun)

 

Si in acest caz se foloseste tot compresorul , "expandeaza" semnalele de nivel mic si comprima semnalele de nivel mare

in asa fel ca sa "incapa" in dinamica lantului de inregistrare redare , sau pur si simplu amplificare.

 

Cum se vede compresorul este util pentru a usura cantatul la instrument in cazul cand , avem o statie "lenesa" , sau trebuie sa cantam la volum mic pe o statie de putere mare , si nu avem "tonul" cu " sustainul usor al etajului final , precum si incadrarea in dinamica lantului de amplificare , sau inregistrare.

 

Statiile de chitara comprima si ele din constructie , la volum mare incep sa limiteze lampile .Si blocul de alimentarea ( traf , diode condensator) este proiectat in asa fel ca la volum mare sa limiteze curentul asa scazand tensiunea de alimentare si apare o compresiune de putere .Acest lucru functioneaza si ca un fel de "protectie" in cazul statiilor cu tuburi , unde puterea maxima in caz de overdrive poate sa ajunga la +80%.Inn asa fel se limiteaza puterea maxima astfel tuburile finale si difuzorul o sa reziste mai mult timp.

 

Este o greseala cand se spune ca la chitara nu este nevoie de statie HiFi .

 

In cazul chitarei nu este nevoie de banda de frecventa HiFi , DAR, in rest totul ar trebui sa fie perfect si in plus !! sa reziste la overdrive sustinut !!! ( +50 pana la 80% putere debitata in plus).

 

In cazul la o statiilor HiFi de ascultat muzica sau PA ,ele se exploateaza mult sub nivelul maxim al puteri ca sa nu intre in distorsiune la dinamica muzicala mare.Deci nu se lucreaza in "overdrive" in cazul HiFi si este desatul daca rezista la unele varfuri de volum pe moment. ( musical power)

In cazul amplificatoarelor PA se foloseste compresorul ptr, limitare ca sa nu ajungem in zona de distorsiune la unele pasaje muzicale mai tari .

 

Compresorul se foloseste mai la toate instrumentele , mai ales la cele cu atac mare : cinele , percutie,corzi ciupite , trompeta .. si la voce..( mai mult ptr egalizarea volumului)...etc

 

La chitarile cu unele tipuri de doze active sau piezo ( acustic sau si la chit electrice) compresorul se foloseste 'normal" dar in aceste cazul si ca "efect special" si s-a creat un nou tip de "ton" , foarte comprimat si cu un timbru interesant .Cu setarea corespunzatoare a ADSR de comanda a compresie/expandare putem chir sa cream un "atac" fals ( artificial), deci un nou ton .

 

Ar mai fi foarte multe date tehnice si dar atat cred ca ajunge pentru a va face o idee despre rolul si utilizarea unui compresor.

 

Un compresor bun ar trebui sa aiba EQ si Gate pe intrare , reglaje ADSR pentru a regla dinamica dorita si Noise Gate si EQ pe iesire.Acestea de obicei sunt de studio si sunt scumpe.

 

( Blocul ADSR =Atack,Decay,Sustain ,Release se regleaza nivelul si timpul de raspuns al compresiei ,expandare, raportul de compresie ,timpul de revenire al circuitului automat)

 

Pedalele simple de instrument sau ptr un microfon anume blocurile functionale sunt inglobate in interiorul schemei fara a avea posibilitatea de a regla ulterior di exterior , sau doar cateva din reglaje sunt acesibile. Adica compresor ptr chit bass , ptr chit solo , sau ptr dozza Piezzo, su ptr Microfon de un anumit tip.

 

A nu se confunda dinamica de interpretare cu "dinamismul" unei piese muzicale .A doilea termen se refera la modul "furtunos" de a interpreta o piesa adica repede , rapid , speed cu accente ,sincope,..etc.

 

Deci greseala , la "metale" se foloseste dinamica redusa !!. se comprima totul la cat se poate .

Un distorsionator este un compresor !! ( limitator de amplitudine ) deci dinamica este omorata.

 

Cea mai mare dinamica la chitara o avem in cazul muzici clasice de chitara ( acustic) , apoi la muzica instrumental cu chit electrica "clean" si cu minim de compresie .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.