www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted

un mod inseamna ca tu canti peste armonia in gama X notele gamei X din diverse pozitii.

 

de exemplu, poti canta peste o armonie in do:

- ionian (do re mi fa so la si do)

- dorian (re mi fa sol la si do re)

- frigian (mi fa sol la si do re mi)

- lidian (fa so la si do re mi fa)

- mixolidian (sol la si do re mi fa sol)

- aeolian (la si do re mi fa sol la)

- locrian (si do re mi fa sol la si)

 

dupa cum vezi, notele sunt fix aceleasi, insa succesinea tonurilor si semitonurilor este diferita la fiecare mod (semitonurile raman mereu intre si-so mi-fa). asta face ca fiecare mod sa sune.. aparte.

 

deci le folosesti pentru a crea linii melodice peste o armonie si a nu iesi din gama. poate :)

Posted (edited)
stiu ca s-a mai discutat problema despre moduri ... dar eu tot nu inteleg... :)

la ce sunt folosite.... nu le inteleg , de invatat le-as invata asa... pozitiile ordinea... :-?? dar mi-ar fi degeaba daca nu le inteleg.

ma puteti ajuta ?

 

Se canta in diferite zone in diferite moduri .Nu se intelege ci se simte si se canta.

 

 

Intelegi "C major" (ionian)? , ce intelegi ? .Cate melodii cunosti in Ionian ?

 

Modurile de "baza" sunt cele descrise de @onrewind.Si mai sunt multe alte moduri .

 

Sa zicem ca sunt "folosite" mecanic si artificial de uni compozitori ca sa sune mai aparte muzica pe care o "compun" mecanic neavand inspiratie incearca de toate ca sa fie bagati in seama , sau uni fac experiente din hobby.

Edited by karpi
Posted
stiu ca s-a mai discutat problema despre moduri ... dar eu tot nu inteleg... :)

la ce sunt folosite.... nu le inteleg , de invatat le-as invata asa... pozitiile ordinea... :-?? dar mi-ar fi degeaba daca nu le inteleg.

ma puteti ajuta ?

Cunoști intervalele? Dacã nu, începe prin a învãța ce înseamnã o terțã, cvartã, sextã micã, cvintã micșoratã, etc... Dupã ce înveți asta, cautã un program care poate sã-ți cânte o "pedalã" pe un anumit ton. Alegi o anumitã notã care va fi backgroundul pe care exersezi. Acum, orice notã cânți tu pe chitarã va însemna ceva în contextul respectiv. Între nota ta și nota din background va fi un interval muzical. Observã atent diferența dintre ele.

 

Modurile au în componența lor o mulțime de astfel de intervale. Asta le face sã sune diferit unele de altele.

Exemple:

dorian 1,2,3b,4,5,6,b7

lidian 1,2,3,#4,5,6,7

Dupã cum vezi, trei dintre intervale sunt diferite între aceste moduri.

 

Modurile de fapt sunt moduri de a cânta o anumitã gamã. Cel mai cunoscut exemplu ar fi gama majorã naturalã:

do re mi fa sol la si do.

Aceastã gamã are toate intervalele nealterate 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

Dacã vei cânta aceste note peste o pedalã în Do, se cheamã cã ești în modul ionial, modul 1 al gamei majore.

Dacã vei cânta aceleași note, dar vei schimba pedala în Re, atunci ești în modul 2, dorian, pentru cã acum, deși cânți aceleași note, cânți alte intervale relativ la nota Re, respectiv cele de mai sus din dreptul modului dorian.

Posted
un mod inseamna ca tu canti peste armonia in gama X notele gamei X din diverse pozitii.

 

de exemplu, poti canta peste o armonie in do:

- ionian (do re mi fa so la si do)

- dorian (re mi fa sol la si do re)

- frigian (mi fa sol la si do re mi)

- lidian (fa so la si do re mi fa)

- mixolidian (sol la si do re mi fa sol)

- aeolian (la si do re mi fa sol la)

- locrian (si do re mi fa sol la si)

 

dupa cum vezi, notele sunt fix aceleasi, insa succesinea tonurilor si semitonurilor este diferita la fiecare mod (semitonurile raman mereu intre si-so mi-fa). asta face ca fiecare mod sa sune.. aparte.

 

deci le folosesti pentru a crea linii melodice peste o armonie si a nu iesi din gama. poate :)

 

Asta nu e tocmai corect, daca se canta peste o armonie in C Major cum ai spus tu, melodia va suna a major indiferent ca noi ne inchipuim ca facem solo in E Phrygian de exemplu.

 

Modurile se evidentiaza prin trepte specifice (de exemplu cvarta micsorata in Lydian) iar contextul armonic accentueaza tocmai acest lucru.

 

Un exemplu simplu de armonie:

 

C Major: C - FMaj7 - G7 --> mod major natural sau ionian

D Dorian: Dmin7 - G7 - Am7 --> mod minor cu treapta 6 marita sau dorian.

 

Exemplele folosesc, la baza, acelasi material sonor, aceleasi sunete - C D E F G A si B - dar in functie de relatia dintre ele, sonoritatea per total este complet diferita.

 

Trebuie facuta distinctia intre exersarea modului ca scara si integrarea lui intr-un context armonic, compozitional.

 

Ca idee trebuie stapanita intai teoria clasica tonala (unde se invata cum se folosesc majorul si minorul) si apoi teoria modurilor, unde lucrurile tind sa devina ceva mai complicate.

Posted (edited)

Pfahahah, imi place la nebunie (faceam si eu prostia asta) cand se chinuie toti sa-i explice unui pustan care intreaba doar asa sa se afle in treaba.

 

Modurile = un set de intervale de la o nota la alta, trecand prin toate cele 7 note a unei game.

 

Pe chitara, eu am invatat formele modurilor ca sa pot ajunge de la orice nota de pe grif, la orice alta nota de pe grif.

 

Mai tarziu, am invatat cum pot sa imi "piperez" piesele, trecand fortat dintr-un mod in altul, schimband toata gama piesei. (din A aeolian in A dorian de exemplu).

 

Si mai lasati tampeniile cu " am cautat da tot n-am inteles" cand daca as avea puterea sa vad daca ati folosit search engineu as vedea ca nici nu l-ati folosit.

 

Eu nu am invatat teorie muzicala de pe forum sau de la alti oameni. Asa ca daca vrei intr-adevar sa inveti, pune naibii mana pe google si youtube !!!!!!!!!!!

 

http://video.google.com/videoplay?docid=61...Satriani+modes#

 

^ ASTA ERA ASA DE GREU DE GASIT !?!?

 

Nu mai puneti botu ca daca invatati modurile automat stiti sa improvizati #-o

Edited by archDude
Posted
Dacã vei cânta aceste note peste o pedalã în Do, se cheamã cã ești în modul ionial, modul 1 al gamei majore.

Dacã vei cânta aceleași note, dar vei schimba pedala în Re, atunci ești în modul 2, dorian, pentru cã acum, deși cânți aceleași note, cânți alte intervale relativ la nota Re, respectiv cele de mai sus din dreptul modului dorian.

 

cam la asta ma gandeam si eu, :-" in felul meu complicat

Posted (edited)

modurile sunt utile in cazul in care le folosesti creativ in a "colora" melodia.

asta inseamna ca faci abstractie de gama majora(dupa ce le cunosti foarte bine in gama) din care fac parte si te joci cu ele astfel:

 

iei toate modurile majore din gama: ionian, lidian si mixolidian si le construiesti pe acelasi sunet. de exemlu de pe do

 

astfel avem: Do ionian: do re mi fa sol la si do

Do lidian: do re mi fa# sol la si do

Do mixolidian: do re mi fa sol la sib do

 

astfel, ele fiind majore, le folosim pe acordul major, respectiv Do major

 

ce castigam prin metoda asta? fa# si sib in Do major, care cu simt artistic ne vor ajuta sa "coloram" melodia.

practic, in acest fel aflam cum apar cromatismele care dau mai mult sens melodiei.

 

stim ca daca folosim in exces cromatisme, la un moment dat va fi monotona linia melodica.

 

in sens mai larg, daca suntem atenti la frazare, si respectam pilonii importantii in Do Major, respectiv do mi si sol, putem canta toate sunetele din gama cromatica: do do# re re# mi fa fa# sol sol# la la# si do

 

exemple de folosire cu sens a alteratiilor.

re# "impinge" ascendent catre MI, care este terta acordului

fa# impinge ascendent catre SOL, cvinta acordului

lab impinge descendent catre Sol, cvinta acordului

 

este foarte important cum combinam pe acelasi acord major mai multe moduri, dar experimentul si simtul artistic ne va da raspunsul.

 

asadar, pe Do major putem improviza pt inceput cu urmatoarele moduri, construite pe sunetul DO:

 

ionian, lidian(apare fa#), mixolidian(apare sib), major pentatonic, major armonic (apare lab), major melodic (apare lab si sib)

 

la fel si pt modurile minorului.

 

avem de-a face doar cu 6 game, care fiecare are la randul ei 7 moduri.

aceste game sunt:

 

major natural, major armonic (cu treapta a VI-a coborata un ST) si major melodic (cu treapta a VI-a si a VII-a coborate cu un ST)

minor natural, minor armonic (cu treapta a VII-a urcata un semiton) si minor melodic (cu treptele a VI-a si a VII-a urcate cu un ST)

 

relatiile acord-mod le deducem din constructia (pe fiecare treapta a fiecarui mod in parte) de acorduri de 3, 4, 5, 6, si 7 sunete, respectiv acordurile in stare directa, acordurile de septima/nona/ undecima/tertiadecima.

 

modurile sunt o sursa inepuizabila de studiu, studierea lor durand foarte multi ani, iar apoi punerea lor in practica astfel incat sa nu fie "mecanice" dureaza mult mai mult.

 

de aia e faina muzica. :)

 

vezi mai multe aici si aici

Edited by Neuro
Posted

am inteles... cred..

ar fi asa la celelalte moduri ?

 

Do IONIAN = Do Re Mi Fa Sol La Si Do

 

Do Dorian = Do Re Mib Fa Sol La Sib Do

 

Do Frigian = Do Reb Mib Fa Sol Lab Sib Do

 

Do Lidian = Do Re Mi Fa# Sol La Si Do

 

Do Mixolidian = Do Re Mi Fa Sol La Sib Do

 

Do Eolian = Do Re Mib Fa Sol Lab Sib Do

 

Do Locrian = Do Reb Mib Fa Solb Lab Sib Do

Posted

exact, dar trebuie sa le separi pe cele minore de cele majore ca sa le relationezi cu acorduri.

avem 3 majore si 4 minore, extrase din majorul natural. nu uita ca mai ai 2 variante de major si 3 variante de minor .

 

acum ca le-ai inteles, trebuie sa stai sa te joci pe ele MUUUULT.

Posted
oke ms mult ! :):) ... inca ceva care`s minore si care`s majore ?

 

Cele cu terta mare sunt majore: ionian, lydian, mixolydian.

Cele cu terta mica sunt minore: dorian, phrygian si aeolian.

Si mai avem unul diminuat, adica pe langa terta mica mai are si cvinta micsorata: locrian.

 

Spor la studiu!

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.