www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Atenuator L-pad


Guest erami
 Share

Recommended Posts

Guest erami

O sa fie un post destul de lung asta, dar cred ca merita citit.

 

Topicul asta se adreseaza in principal posesorilor de amp pe lampi, care doresc sa obtina 'overdrive natural', lovind intrarea amplificatorului cu un semnal suficient de puternic. Oricine are un asemenea amp, fie el chiar si de 5W, stie ca e foarte greu sa faci treaba asta, acasa, pentru ca amplificatorul va suna MULT prea tare.

Si in plus, nici macar nu va suna asa bine dat la maxim pe cat zic unii, si asta din cauza acusticii extrem de proaste a camerei [ mobila, biroul, patul, etc... pana la urma insusi faptul ca e prea mica incaperea, vor afecta in rau sunetul ].

 

Solutia este atenuarea iesirii amplificatorului, intre transformatorul de iesire si boxe. Si contrar cu ceea ce cred multi, nu e nevoie neaparat de un atenuator scump, sau "inchipuit", gen marshall powerbrake sau alte "minuni" [ care in esenta tot niste bobine sunt... ]

 

Pentru atenuare sunt vreo tipuri 2 solutiii: rezistiva (cu rezistente) si reactiva (cu bobine). A 2-a e mai buna, si ceva mai complicata. Un exemplu de schema de atenuare reactiva se poate gasi aici: http://www.aikenamps.com/spkrload.html.

Nu voi intra in detalii cu ea, pt ca e mai greu de realizat si e mai greu sa obtii piesele;

 

Solutia cu rezistente insa este pe cat de simpla, pe atat de eficienta! Tot ce trebuie facut pentru a face un atenuator de tip L-pad este sa se puna 2 rezistente, una in serie, si una in paralel, pe firele de iesire din transformator, inainte de a le pune pe boxe!

 

post-5431-1236440331_thumb.jpg

 

Mai sus este 'schema' daca pot numi 2 rezistente o schema.. [ heh se incadreaza la definitie ].

Foarte important! Trebuie puse rezistente 'de putere' wattate, din alea mari, nu genul mititel care sunt in pedale... ideal ar fi sa zic, sa fie de 2 ori puterea amplificatorului.

 

Eu de exemplu am un amplificator home made cu 2 x el84 push pull, de 15W si am pus rezistente de 20W.

Inca ceva; o problema a fost faptul ca nu am gasit rezistente de 30W, sau de 20W; tot ce am avut disponibil au fost rezistente de 5W, si nici alea in cantitatile dorite de mine.

Dar m-am adaptat, in felul urmator; daca pui 4 rezistente de 5W in paralel, alea impreuna o sa disipe 20W.

2 rezistente in serie, R1 si R2, vor avea rezistenta echivalenta R1+R2.

2 rezistente in paralel, R1 si R2, vor avea rezistenta echivalenta (R1*R2)/(R1+R2)

Prin urmare, in realitate, in functie de ce este disponibil s-ar putea sa fie nevoie de mai multe rezistente 'mai putin wattate'.

 

Aici se afla un calculator de L-pad foarte util; Ii dai impedanta difuzorului ( la majoritatea este de 8 ohmi ) si atenuarea dorita http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/ si el iti calculeaza valoarea pentru cele 2 rezistente.

 

Apoi se potrivesc rezistentele pe care le ai, a.i.

1) sa dea o rezistenta echivalenta cat mai apropiata de cea scrisa acolo

2) sa fie capabile sa disipe puterea pe care o scoate amplificatorul.. cel putin [ eu am zis ca recomand dublul acestei puteri, dar in practica :) am folosit rez de 20W pt un amp lampi de 15W ]

 

Odata facut, poti da in voie amplificatorul la maxim [ si desi ai atenuat vreo 24 db a.k.a "de 4 ori mai incet" TOT va suna cam tare... ]

 

Acum, ce mai trebuie facut e sa pui toate pedalele de boost, egalizatoare, si overdrive-uri [ cu drive 0 si level maxim pt 'clean boost' ] in fata amplului, si sa le dai la maxim. apoi dai toate controalele pe amplificator tot la maxim. :)

 

Garantez ca e cel mai bun ton pe care l-am auzit produs ce mine aici [ nu ma consider nici pe departe expert sau nici macar cunoscator cat de cat, dar am auzit si incercat destul; Stateam ca prostul facand "mute mute acord mute acord"; suna greu dar nu fals, ca o amestecatura continua; in plus suna atat de tare pe cat intri tu in corzi.. poti accentua anumite mute-uri si note; in fine; suna ca si cum ar fi un amp pe lampi dat la maxim, dar fara a enerva vecinii, exact ca si manelistii sau minimalistii cand dau la maxim in bloc; heh de multe ori m-am gandit ca nu sunt/suntem cu nimic mai bun(i) ].

 

! Inca un comentariu si gata, pt cei care au ajuns pana aici. DE DEPARTE cel mai bun sunet de overdrive natural se scoate din lampile finale, si NU din preamp; eu intr-o vreme tot adaugam trepde de gain la amplificator, am dat de niste probleme, apoi am mers inapoi... am facut din el doar poweramp... adica un singur 12ax7 si 2xel84 [ as vrea sa fie el34, dar asta e merge sl el84 :) ].

 

Acum, indiferent cate eq-uri si clean boosturi pun in fata amplificatorului, date la maxim, stiu ca obtin saturatie de power tube si nu de preamp, care taie dur, cam ca un tranz. Ajuta destul de mult sa NU ai multe lampi 'de preamp' gen 12ax7.

 

Bafta si sper ca am fost util pentru cineva. Parca vad ca s-a mai discutat deja si tocmai am pierdut juma de ora. :D

Edited by erami
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Uau, super tare subiectul asta. As vrea sa imi fac si eu un atenuator de genul asta :)

Am cateva intrebari totusi:

1. Dupa ce formula calculez puterea pe care pot sa o disipe rezistentele cumulate (in paralel sau in serie) (eu am tot un amp similar cu al tau 8 ohmi, 18 W). Daca pun rezistente in paralel ar trebui sa pun de 2 ohmi si de 30 de ohmi (daca as pune cate 4 in paralel). Tu cate si de care ai pus?

2. Se poate pune oare si potentiometru, ca sa pot avea atenuare variabila? Daca da, atunci unde?

3. Nu exista pericolul oare sa se strice ampul? Sa se arda lampile sau transformatoarele ... etc?

Mersi mult,

Matei

Edited by Matei Negriu
Link to comment
Share on other sites

Puterea se aduna tot timpul, indiferent daca pui in serie sau paralel rezistentele. Ai grija sa calculezi corect valoare rezistentei in functie de configuratia serie sau paralel folosita.

 

Nu se prea poate face cu atenuare variabila in mod continuu din cauza ca nu exista potentiometre cu putere atit de mare. Din cauza asta se face atenuare in trepte, cu un comutator care comuta intre mai multe atenuari, de tip 10%, 25%, etc.

Link to comment
Share on other sites

Se foloseste o boxa "izolata" fonic , cu un dif relativ mic fata de amplisf ca sa distorsioneze de la semnale mici ,in bozxa se pune un microfon ( experimantal) in asa fel ai si soundul difului bine excitat care este foarte important in cazul sunetului de chitara.

De altfel sunt circuite simulatoare de "boxa" care i-si schimba impedanta in functie de frecvente exact ca si un dif , acesta ar fi mai indicat chiar si in paralel cu diful.

 

Vezi ca la distorsiune maxima in loc de 18W ai chiar 36W in varfuri.

Statiile cu tuburi nu functioneaza bine numai la impedanta "calculata" nu se poate pune orice impedamnta ca si la tranzistoare trebuie sa ai infasurare separata adaptata pe traful de iesire .Dar se poate incerca ptr un sunet distorsionat poate e OK.

 

Nu stiu cum suna dar s-ar putea incerca cu o rezistenta variabila de putere de 8-10 Ohmi /30W( bobinata cu sarma rezistiva) care pusa in paralel pe iesire va fi sarcina fixa iar de pe acest potmetru se divizeaza tensiunea pe un difuzor .Problema ar fi ca difuzorul nu functioneaza in parametri normali.Trebuie o anume excitatie ca difuzorul special de chitara sa inceapa sa produca distorsiuni neliniare.

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Cu mentiunea ca pe masura ce cresti atenuarea pierzi din "ton" (atenuarea este departe de a fi liniara) si difuzorul nu mai e fortat. In schimb da, ampul intra fericit in overdrive :)

 

Mdah ... m-am gandit la chestia asta. Dar eu am oricum un difuzor mult prea mare pt amp. Am un celestion lead de 80W pt un amp de 18W ... si oricum nu aveam distorsiune de difuzor :).

Link to comment
Share on other sites

Pentru atenuare sunt vreo tipuri 2 solutiii: rezistiva (cu rezistente) si reactiva (cu bobine). A 2-a e mai buna, si ceva mai complicata. Un exemplu de schema de atenuare reactiva se poate gasi aici: http://www.aikenamps.com/spkrload.html.

Nu voi intra in detalii cu ea, pt ca e mai greu de realizat si e mai greu sa obtii piesele;

 

Nu stiu cum de esti atit de sigur tu ca cele reactive sint mai bune. Adica cei mai buni tehnicieni din domeniu inca discuta de pro si contra fiecarei tehnologii. In locul tau n-as face afirmatii clare in domeniul asta. Ba chiar imi amintesc si o sa caut un comentariu al lui Randall Aiken, despre design-ul Airbrake al lui Ken Fisher si fabricat de Dr.Z, in care spune ca suna foarte bine. Ted Weber face si el Weber Mass care e reactiva, dar mai sint si Marshall, THD, etc care vind designul rezistiv. Si daca mai amintesc si de Ultimate Attenuator chiar ca ne complicam :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.