www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Chitara, effect sau amp?


pixy
 Share

Recommended Posts

Hai s-o luam asa.

 

Daca prin mult-efect intelegeti jucarelele Zoom (orice model), Korg (orice model, mai ales aberatia AX1500G) Behringer (Bass/X-)V-amp (2/Pro), P.O.D.(xt (Pro)/Live), GT-3/5, atunci as zice sa va luati gandul. Alea-s niste 'simulatoare' de amp cu efecte pe ele. 'Simularea' respectiva este mai mult aproximativa decat exacta - si chiar daca nu te astepti ca programul de Triple Rectifier sa sune a Triple Rectifier, tot suna al naibii de digital pentru urechile cuiva care a ascultat un amp real cu adevarat bun. Mai ales la capitolul 'aproximarea saturatiei de lampa', toate pica prost.

 

Singurele 'multi-efecte simulatoare' pe care le-as putea nominaliza ca find cu adevarat bune ar fi BOSS GT6/8/PRO, Vox ToneLab (SE), Tech21 SansAmp (intr-o oarecare masura) precum si superbul - pentru mine, doar din citite, din pacate :) - Rocktron Prophesy.

 

Daca vorbim de multi-efecte as in FX, atunci cred ca sunteti de acord ca daca un modul stand-alone bun de reverb/delay costa si 500 de Euro, un multiFX gen Behringer DSP2024 - care nici nu vreau sa ma gandesc ce covertori ADC/DAC poate avea - e o mica aberatie. Exista multiFX digitale superbe - vezi G-Major/G-Force sau Intellifex/Xpression - dar acestea in general sunt mai scumpe, pret ce reflecta componente mai bune (macar convertorii).

 

Concluzia ar fi ca nu ai cum sa faci din rahat bici la capitolul efecte. Cat dai, atat face. Si daca nu dai destul, sa nu te astepti la prea multe.

 

Oricum, daca n-ai un amp bun si o chitara cat de cat pe masura, efectele nu te vor scapa de la un ton mizer. Cel mult sa-l ascunda cat de cat, dar destula lume se va prinde ca vrei sa 'dosesti' ceva :)

 

In dezbaterea amp/cab .. parerea mea este ca daca iti iei un Guitar Head bun, n-ai cum sa te astepti sa lucreze optim cu un Cabinet slab. E ca si cum ai lua o chitara grozava, i-ai baga niste doze microfonice de $15 si te-ai astepta sa sune teribil de bine.

 

Din observatiile mele si cum s-a mai zis deja, un amplificator bun 'ridica' o chitara slaba - cat ii permite si chitara sa fie ridicata. Invers nu prea e asa. Tipii de la Koch au scris ceva inteligent pe site-ul lor:

 

"Suntem ferm convinsi ca legat de amplificarea chitarelor, tehnologia trebuie privita intr-un mod complet aparte. Un amplificator de chitara joaca acelasi rol ca si cutia de rezonanta a unei chitare acustice, nu numai amplifica sunetul ci ii da si forma. Astfel, un amplificator bun de chitara este mai mult decat suma dintre un design inteligent si componente si materiale de inalta calitate. Totul trebuie sa fie perfect balansat din punct de vedere al tonului."

 

Cu alte cuvinte, daca vrei o 'cutie de rezonanta' buna pentru chitara ta electrica, investeste intr-un amplificator bun. Conteaza si restul, dar in primul rand asta.

 

Chitara conteaza in primul rand din punct de vedere al ergonomiei. E primul lucru care poate sta in calea evolutiei tale. O chitara 'varza', cu garda inalta, care falseaza, se dezacordeaza, are un grif teribil de 'incet', te scoate din sarite.

 

Deci clasamentul meu ar fi:

 

1. Amp

2. Chitara

3. Efecte

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Si ca sa revin cu niste observatii minimaliste:

 

Acasa imi fac treaba bine mersi (pe cat posibil) cu un X-V-Amp si boxele de la calculator (Altec Lansing MX5021) - uneori mai bag si GI100 de la Behringer pentru un cabsim mai credibil.

 

Manu repeta acasa cu un Audigy + Guitar Rig si suna OK.

 

Evident ca as vrea un combo pe lampi (eventual in clasa A, ca sa nu fie prea zgomotos) cu care sa repet acasa, dar la ce mi-ar trebui? Recunosc, totusi vreau sa trec si eu complet pe Guitar Rig, am impresia ca e mai versatil decat X-V-Amp (desi si ala suna beton pentru cati bai dai pe el). Imi voi lua un SB Live!24 cat de curand si voi putea astfel si inregistra ceva mai acatarii (multumesc, MMG, pentru review si mentionarea RGC in articol!!).

 

Pana la un nivel, mi-as perimte si sa 'prestez live' cu un X-V-Amp (si GI100, e nevoie mare de cab(sim)). Dar, slava Domnului!, nu-i cazul. De la un punct incolo, in schimb, e necesar ceva mai bun. Pana si un combo pe tranzistor ceva mai rasarit, de exemplu, suna mai real decat efectutzul meu intr-o prestatie live.

 

Concluzia - Pentru acasa nu-ti trebuie multe. As merge totusi pe un mic combo (am facut de mult o fixatie pe Behringer Firebird, pacat ca n-am reusit sa strang banii pentru el, dar il voi avea candva) sau un multi-efect cat de cat mai bunicel (X-V-Amp >>>>>>> Zoom 505II). La fel si la niste cantari fara pretentii.

 

Dar la un moment dat, un ton slab te opreste din evolutie. Canti notele, dar nu suna, dom'le! Si oricat te-ai chinui, bati pasul pe loc. Si atunci n-ai scapare.. :) lampile te papa :)

Link to comment
Share on other sites

Nu e nici o mare 'tehnologie'. Regula, nu exceptia, este ca simularea saturarii de lampa este cel putin chestionabila la multi-efecte. Mai ales daca mai si canti cu ele, vei observa cum lipsesc dinamica, compresia si 'decupajul' unor lampi reale.

 

Acum intrebarea mea - (cat) ai cantat pe un amp pe lampi?

Link to comment
Share on other sites

nu am cantat pe lampi

dar nu inteleg obsesia de a cumpara numai amplificatoare pe lampi, de a slavi lampile asa de mult..as avea nevoie de niste linkuri sa vad cine exact folosea exact distorsu pe lampi, pentru ca eu nu ma omor mai deloc dupa overdrive (doar la solouri-imi place sa cant cu drive la maxim pe solouri) dar in rest folosesc un distors care cica ar fi de tranzistori

ma rog...deja incepe sa fie offtopic

Link to comment
Share on other sites

hai sa-ti explicam:

 

1) afara absolut toti canta pe ampuri pe lampi

2) ca sa intelegi diferentza intre ampurile pe lampi si restu (multi efecte sau ce mai vrei tu care "simuleaza" ampuri si /sau cabinetele) e CA SI CUM TE-AI CULCA CU O FEMEIE COMFLABILA SI ZICI CE NATURALA E, CE BINE SE COMPORTA, O SIMULEAZA PERFECT PE UNA DIN CARNE SI OASE :))

cam asa stau lucrurile. faptu ca noi nu avem acces la ele(ca-s scumpe) e altceva, dar sa nu recunosti calitatea lor incomensurabila fatza de orice altceva ce incearca s-o simuleze e dovada de ignorantza sau prostie.

Link to comment
Share on other sites

era vb de lampi vs tranzsistoare...nu cred k mai exista si alte moduri de a amplifica un sunet folosind un amplificator

ma rog...vezi k e topic nou...explicati acolo diferentele intre lampi si tranzistoare, pt k momentan eu am senzatia ca, mie personal, imi place mult distorsul, si nu drive-ul..ma rog...daca dati niste trupe cu niste scule s-ar putea sa imi schimb parerea (la metallica deja s-a dat)

Link to comment
Share on other sites

vba lu unu de x bass. la ce trupa ai vazut tu ca au behringer :)).citez din el: nu" au pereti de marshall in spate" (iar aia sunt formati din jcm uri in general si cabinete 1960).

topiku a pornit de la indiferent de ce scule si cati bani.

raman la parerea ca afara toti canta pe lampi, intr-un fel sau altu( ca e doar ampu, finalu pe lampi sau tot, sau nush cum, nu se baga nimeni in ampuri pe tranzistoare...sa fim seriosi(la concerte adika, ca ai acasa un combo sa te joci pe el e alceva.)

Link to comment
Share on other sites

Ce-mi place cand va atacati din pura gratuitate..

 

Tu nu intelegi care-i diferenta dintre un amplificator pe lampi si un tranzistor/modeller, dar singur recunosti ca n-ai cantat pe asa ceva (inca). Te face asta 'asa prost'? Nu, te face vorbitor in necunostinta de cauza in cel mai rau caz.

 

Eu cred ca vei gasi valoarea unui astfel de instrument daca chiar vei incerca unul, sa vezi 'care-i faza, dom'le'.

 

Geez.. ma intreb de unde ai tras tu concluziile alea de mai sus legate de tine din ce-am scris eu mai devreme.. :)

Link to comment
Share on other sites

Argumente teoretice:

 

Lampile cand amplifica, coloreaza sunetul adaugand armonice (in general pare) si astfel il 'incalzesc'. Lampile (de final) duse in clipping provoaca compresie si nu tare neplacutul si grohaitorul 'clipping de tranzistor'. Lampile (de final) provoaca o 'decupare' a sunetului, mi-e greu sa explic fenomenul - ca idee, suna mult mai 'detasat' totul, nu ai 'incalecarea' de note pe care o simti adesea la sculele pe tranzistor.

 

Si n-o mai face pe victima, nu da bine sa te ataci din senin pentru nimic. Nu gasesc nimic ofensator in ceea ce ti-am spus cateva post-uri mai sus.. si nici o alta persoana care nu se ia *prea* in serios n-ar vedea altfel lucrurile, sunt destul de sigur.

Link to comment
Share on other sites

ok..bun...mc ca m-ati lamurit..acum am inteles de ce se aleg lampi pe finali

la preamp/distors stiam deja

adica instrumentele muzicale dau sunete bogate in armonici de ordin pare, placute urechii

si lampile dau sunet bogat in asta

deci problema era de faptul ca mie imi place mai mult sunetul "rece" al unui tranzistor; dar pe solouri sunt de acord cu faptul ca suna execrabil daca nu e facut cu overdrive ci cu distors (depinde de gust aici...)

 

vreau sa mai stiu un lucru...tranzistoarele acopera toata plaja de frecvente?! sau confund cu disputa analog vs digital

Link to comment
Share on other sites

Tranzistor - analogic. Si evident ca acopera tot ce se poate - think P.A.

 

Nu cred ca exista amplificatoare 'digitale' de putere.

 

Amp-ul lui Adi are pe final lampi 6550. Sunetul tipic cald de lampa despre care vorbeste toata lumea este produs in general de EL34-uri sau 6L6-uri. Tin sa te anunt ca 6550-urile alea suna visceral rau : :) Eu am avut un soc - mai ales comparand sound-ul cu amp-ul meu care e pe EL34-uri. Al lui e taios ca o sabie de samurai si da aceeasi impresie de sound otelit, crud, rece si neiertator. Dar evita probleme de clipping si incalzeste un pic bottom-end-ul.

 

Chestia e, sunt multi factori de luat in considerare. Si EQ-ul paote modifica mult sunetul. Dintre 'marii' chitaristi, doar Dimebag stiu ca folosea amp-uri pe tranzistor.. dar nu vreau sa stu ce rack de efecte pentru a 'compensa' avea omul ala.

Link to comment
Share on other sites

oki, in continuarea post-ului 31:

 

nu va grabiti sa dati la o parte amp-urile "virtuale" gen podxt (sau chiar si Vamp2, am auzit lucruri dragute si cu el).

 

ascultati aici un cantec facut cu podxt: http://www.soundclick.com/bands/8/toxicgri...chine_music.htm (prima melodie)

 

io daca as avea tonu ala m-as declara multumit pentru multa vreme de acu incolo :)

 

parerea mea e ca, decat un amp low-end (adica la aceiasi bani ca un pod, sau chiar si ceva mai mult), de departe de preferat e un pod. mai ales daca te gandesti sa inregistrezi, caz in care pentru a capta un amp iti mai trebe iar tot felu de minunatii, pe cand pod-u il bagi direct in calc daca nu ma insel.

Link to comment
Share on other sites

Hai sa nu exageram ca nu face Marshall amp-uri pe tranzistoare ca se vand foarte bine in Europa de Est... nu canta toti pe amp-uri cu lampi dar este adevarat ca isi permit sa faca asta.

11344[/snapback]

cei care cumpara marshallurile pe tranzistori sunt dintre aceia care "se joaca" adika canta de placere, in garaj sau in alte partzi, dar nu-s muzicieni cu treburi serioase , adika cu trupa cu concertele, turnee, festivaluri etc.io la astia ma refer ca nu canta decat pe lampi.

 

"nu toti canta pe ampuri pe lampi dar este adevarat ca isi permit asta" intrebare: tu daca ai fi fost in usa cu trupa sahara si "iti permiteai" cantai pe tube amps sau pe tranzistoare??

Link to comment
Share on other sites

Fara o amplificare cat de mica un pod e inutil (asta pentru cantat live) . Daca vrei sa tragi pe calculator (cum a facut tipul din exemplul lui prowler) un pod e chiar util si facil de utilizat :)

11499[/snapback]

 

cum il bagi in calc poti sa-l bagi si in PA... trooperii fac asta cu vampu in ultima vreme :)

Link to comment
Share on other sites

:) .eu am formulat altfel intrebarea.:) iti poti achiziona un jcm 800,900, un fender twin, un voc c 30 sau altceva, sau mesa boogie, sau alte ampuri si totusi preferi sa canti pe un combo de bass cherry si in viitor pe un behringer? cam asha se pune problema. n u trebuie sa te justifici pe ce cantzi acum (faptul ca nu avem posibilitatea finainciara sa achizionam ceva de calitate nu cred ca , nu cred ca trebuie sa ne impiedice sa speram cel putin...)

deci :) raspunde la intrebare la modul cum a fost formulata.te salut :(.

Link to comment
Share on other sites

Nu neg ca mi-ar place sa cant pe un amp pe lampa... totusi pentru repetat prefer sa am un combo 2x12 care sa fie mai usor de carat si util in cantarile din cluburi. Prefer sa am sunetul meu (macar pe spate) oriunde ma duc decat sa am un head + cabinet la sala si care sa fie pe lampa si sa sune cacator iar intr-un club sa cant pe un bullshit de improvizatie unde sa nu pot obtine ce vreau. Alta problema este si problema caratului... avand in vedere ca ma car cu 3 chitari, procesor, stative, pedale si amp la un concert. Plus ca daca sunt multumit de sunetul pe care il obtin pe sculele mele, chiar daca as avea banii de un amp pe lampa, mi-ash cumpara altceva mai util in conditiile date. Iar in conditiile date, chiar nu imi permit sa dau 700 euro pe un combo pe lampa. Sper ca m-am facut inteles, sunt destul de obosit acum si poate ca nu sunt chiar cursiv.

Link to comment
Share on other sites

Tranzistor - analogic. Si evident ca acopera tot ce se poate - think P.A.

 

Nu cred ca exista amplificatoare 'digitale' de putere.

 

Amp-ul lui Adi are pe final lampi 6550. Sunetul tipic cald de lampa despre care vorbeste toata lumea este produs in general de EL34-uri sau 6L6-uri. Tin sa te anunt ca 6550-urile alea suna visceral rau : :) Eu am avut un soc - mai ales comparand sound-ul cu amp-ul meu care e pe EL34-uri. Al lui e taios ca o sabie de samurai si da aceeasi impresie de sound otelit, crud, rece si neiertator. Dar evita probleme de clipping si incalzeste un pic bottom-end-ul.

 

Chestia e, sunt multi factori de luat in considerare. Si EQ-ul paote modifica mult sunetul. Dintre 'marii' chitaristi, doar Dimebag stiu ca folosea amp-uri pe tranzistor.. dar nu vreau sa stu ce rack de efecte pentru a 'compensa' avea omul ala.

11414[/snapback]

 

Dimebag nu avea nu stiu ce rig, uita-te aici :

http://guitargeek.com/rigview/415/

 

Oricum, mai nou trecuse si el pe lampi, cu ampuri Krank, dar majoriatea zicea ca suna mai bine inainte, pe Randall.

Link to comment
Share on other sites

nu mah

stati ca ati inteles gresit

 

exista o problema: efectele analogice nu au la fel demult bandwith ca cele digitale

atunci nu mai stiam daca problema cu bandwith mare aparea la tranzistoare/lampi sau la efecte analogice/digitale

 

e logic sa nu existe amplificare digitala

e ca si cum ai vrea ca un motor de masina sa mearga pe testele facute pe calculator

Link to comment
Share on other sites

Guest Carcass

salut...va rog! cine are pe acasa o schema pt un efect..preferabil overdrive sau distors..sau amn2 :) daca avetzi..da'tzi un pm ..paliizz ! :) buh bye

Link to comment
Share on other sites

Guest Carcass

ookei.."e multe acolo" si nu pot sa'mi dau seama care e ce'a de distors si de overdrive...mai am nevoie de fooarte putzin ajutor...sa le depistez :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.