Raskolnikov

Dictionar de Termeni

Recommended Posts

Cred ca avem nevoie de asa ceva. As dori sa nu aud iar cliché-ul: de ce nu dai cautare pe google sau ceva. Iar cei care nu vad rostul acestui topic, pentru ca ei "le stiu pe toate", n-au decat sa-l ignore.

 

 

Incep eu:

 

BALANCE

 

Citeam la melodii cantate de noi cum userul Comanel ii spune lui userul Corraxe ca

are great balance.

Ce inseamna balance cand te referi la o piesa sau la prestatia unui chitarist.

Nu cred ca voia sa spune ca a reglat bine balansul stereo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Balance - in acest caz cred ca se referea la balansul ritmic adica aceea capabilitate de a accentua si a merge putin intarziat fata de metronom mai ales cu timpii 2 si 4, care creaza un ritm deosebit adica balansat.

(clatinat in stil bluesy)

La o chitara balansul se poate referi la echilibrul corpului atunci cand este agatat de curea sau sta pe genunchi. Sunt foarte cunoscute instrumentele care cad in cap. Nu sunt balansate (echilibrate)

 

Tot la chitara se poate vorbi despre balansul existent intre joase si inalte (tot echilibru) sau intre corzile subtiri si cele grase. Toate astea tin de calitatea instrumentului si a reglajelor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Balance - in acest caz cred ca se referea la balansul ritmic adica aceea capabilitate de a accentua si a merge putin intarziat fata de metronom mai ales cu timpii 2 si 4, care creaza un ritm deosebit adica balansat.

(clatinat in stil bluesy)

La o chitara balansul se poate referi la echilibrul corpului atunci cand este agatat de curea sau sta pe genunchi. Sunt foarte cunoscute instrumentele care cad in cap. Nu sunt balansate (echilibrate)

 

Tot la chitara se poate vorbi despre balansul existent intre joase si inalte (tot echilibru) sau intre corzile subtiri si cele grase. Toate astea tin de calitatea instrumentului si a reglajelor.

 

Merci, excelente explicatiile!

Apropo de balansul ritmic, am observat asta la Santana de asemenea, la un moment dat ramane in urma ritmului dupa care revine si rezolva.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lemne:

- mahogany - mahon;

- basswood - tei american;

- maple - artar;

- alder - arin;

- ash - frasin;

- walnut - nuc;

- poplar - plop;

- rosewood - palisandru;

- spruce - molid;

- agathis - specie de conifere din emisfera sudica (Australia, Noua Zeelanda, Noua Caledonie, Malaiezia, Filipine, etc)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci, excelente explicatiile!

Apropo de balansul ritmic, am observat asta la Santana de asemenea, la un moment dat ramane in urma ritmului dupa care revine si rezolva.

 

Balansat ...toaate cele amintite ...ar mai fi sa zicem ..are balans aprox-> are groove , important mai ales la ritmuri si la masuri complexe cand ritmul de baza " balansul" se simte din pulsatia executiei .

 

De exemplu la shreding trebuie sa dai groov-ul din acest balans accentuand corespunzator ritmul de baza dar executand si ritmul intern cu accentele ei.Ar fi doua scheme de ritm intrepatrunse , le poti simti pe amandoua.

 

Intrare balansata ( simetrica , diferentiala)

 

...se face pe trei conductoare ...doua conductoare sunt legate de sursa de semnal al treilea estre ecranajul si masa circuituilui.

 

cele doua fire primesc de la sursa ( generator) , de exemplu bobina unui microfon , semnal alternativ ( diferential ).

 

Cele doua fire "culeg paraziti" in mod comun , adica amandoua fire vor avea la capat semnal de aceiasi amplitudine si in faza .

 

Aceste doua fire se cupleaza la un transformator diferential sau la un amplificator diferential .Semnalul diferential va fi amplificat ( sau transformat iun cazul trafului).

 

Semnalul de mod comun cules de fire si zgomotul din fire fiind de aceiasi amplitudine si faza va fi dus in antifaza de Traful diferential sau de ampliful diferential si se va atenua la iesirea acestora.Teoretic va fi zero.

 

In muzica se foloseste la microfoane , vezi pe mixere acele mufe "Canon" cu trei contacte +masa ( au un contact in plus ptr "phanthom power " folosit de microfoanele condensator sau electret.

 

 

Raspuns balansat la un instrument

 

de obicei se rtefera la comportatrea dinamica in amplitudine pe toata gama redata a instrumentului.

sa"sune" la fel de bine toate notele redate .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lemne:

- mahogany - mahon;

- basswood - tei american;

- maple - artar;

- alder - arin;

- ash - frasin;

- walnut - nuc;

- poplar - plop;

- rosewood - palisandru;

- spruce - molid;

- agathis - specie de conifere din emisfera sudica (Australia, Noua Zeelanda, Noua Caledonie, Malaiezia, Filipine, etc)

cum este nucul(walnut) calitativ?

....dar nucul indian(indian walnut also known as candlenut)? este cu mult mai slab calitativ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Desi nu am inceput cu litera A sa continuam in ordine alfabetica (oarecum)

 

BOOST.

 

Explica cineva?

 

 

Boost din ce stiam eu se refera la ridicare volumului imedian ca atunci cand apesi o pedala care are destinata aceasta functie...

...cred...

:):):)

 

 

Revin putin la acest termen

 

BOOST

 

Amplificatorul meu are un buton "Boost". Cand apas pe el trece de la clean la distorsionat.

Stiu ca in general "to boost" inseamna a mari, a creste. In electricitate inseamna supervoltaj.

In cazul asta inseamana cresterea semnalul, ceea ce duce la distorsiune. Am I right?

Edited by Raskolnikov

Share this post


Link to post
Share on other sites

BOOST - cresterea nivelului de semnal. Cu alte cuvinte marirea amplificarii (de obicei in etajul de intrare); acest lucru poate duce (dar nu neaparat) la saturarea etajului urmator si obtinerea efectlui de overdrive sau distorsion...

(pe care va trebui sa le definim la litera O si litera D)

Booster - un etaj activ (o pedala sau chiar un montaj care insoteshte o doza activa) care face aceasta functie (amplificare suplimentara a semnalului de intrare)

 

 

Dar sa continuam cu litera B.

 

BARRE

BRIDGE

BLADE (doza "blade", bridge-blade)

BEND (bending)

BLEND (blender)

BOW

 

Cam asta imi vine in minte acum.

 

Incep eu:

 

BOW: arcush (pentru vioara, violoncel, contrabas, etc...) a fost folosit si la chitara (vezi LedZeppelin, sau WhiteSnake "Still of The Night")

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo de BOW, vreu sa amintesc aici un alt termen:

DIDDLEY BOW

care este numele unui instrument alcatuit dintr-o scandura pe care

s-a intins o coarda intre 2 cuie si la care se canta

facand slide cu o bucata de metal sau sticla.

post-228-1163547958_thumb.jpg post-228-1163547990_thumb.jpg

Multi chitaristi negri de blues au inceput sa cante pe acest instrument.

Un chitarist destul de cunoscut in anii 60 si-a luat numele dupa acest instrument -

Bo Diddley

Edited by Raskolnikov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Revin putin la acest termen

 

BOOST

 

Amplificatorul meu are un buton "Boost". Cand apas pe el trece de la clean la distorsionat.

Stiu ca in general "to boost" inseamna a mari, a creste. In electricitate inseamna supervoltaj.

In cazul asta inseamana cresterea semnalul, ceea ce duce la distorsiune. Am I right?

 

,avant

 

,fortificare

 

, inpingere

 

,impuls(ionare)

 

,intarire

 

,suplimentare

 

, intensificare

 

.ridicare

 

,reclama

 

, soc ( tehn. ex. ca si bobina de soc )

 

,propasire

 

 

adica in cazul nostru un element de intarire a semnalului de ridicare a nivelului sau puteri , sa-i spunem simplu " preamplificator" , implicit si buffer adaptor etc..

 

deci ar mai fi

 

BUFFER

 

etaj TAMPON , adaptor ,..ex: de la doza la cablu lung , de la microfon la cablu lung ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

BARRE - thenica folosita in tinera unor acorduri care implica prinderea tuturor celor sase corzi cu degetul aratator

 

BEND - intinderea corzii, corzilor pentru a se realiza alterarea notei cu un semiton sau chiar un ton mai sus

:):):)

 

Imi permit o completare:

 

BARRE - tehnica a mainii "stangi" folosita in construirea acordurilor prin prinderea simultana, cu acelasi deget, a doua sau mai multe note pe acelasi spatiu, situate de obicei pe corzi vecine. De notat ca se poate folosi aceasta tehnica cu oricare deget 1, 2, 3 sau 4.

 

BEND[iNG] - tehnica a mainii "stangi", folosita in special in pasaje solo, prin care se altereaza crescator nota prin intinderea corzilor. Marimea maxima a alteratiei depinde de grosimea si elasticitatea corzilor folosite, de constructia instrumentului (curbura tastierei, latimea acesteia, tipul de bridge) dar si de abilitatea instrumentistului.

Edited by dgeekoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMarimea maxima a alteratiei depinde de grosimea si elasticitatea corzilor folosite, de constructia instrumentului (curbura tastierei, latimea acesteia, tipul de bridge) dar si de abilitatea instrumentistului.

 

Corect. O tastiera cu radius mic (adica cu o curbura mare) va prezenta fenomenul de "choking" (coarda pur si simplu nemai vibrad de la un punct in colo datorita lovirii sale de fret-uri, cam ca la fret buzz)

Share this post


Link to post
Share on other sites

BLADE PICKUP

 

Doza (hambuker sau single coil) care in loc sa aiba cate un singur concentrator de camp magnetic (polepiece) pentru fiecare coarda, are are unul singur pentru toate in forma de lama.

 

post-228-1164066983_thumb.jpg

 

Nu am gasit explicatii despre termenii BLEND, BLENDER care sa intre in domeniile ce ne intereseaza.

 

Mai adaug 2 termeni luati de pe forum:

 

Microfon

DINAMIC

si

CONDENSATOR

Share this post


Link to post
Share on other sites

BLADE PICKUP

 

Doza (hambuker sau single coil) care in loc sa aiba cate un singur concentrator de camp magnetic (polepiece) pentru fiecare coarda, are are unul singur pentru toate in forma de lama.

 

post-228-1164066983_thumb.jpg

 

Nu am gasit explicatii despre termenii BLEND, BLENDER care sa intre in domeniile ce ne intereseaza.

 

Mai adaug 2 termeni luati de pe forum:

 

Microfon

DINAMIC

si

CONDENSATOR

 

http://guitargeek.com/gearview/149/ ....Fender Blender Custom Octave Fuzz Effect Pedal from zZounds.com

 

FENDER BLENDER ( mixer " amestecator " de efecte , formator de semnal in acest caz )

 

 

 

Blending styles -- , a "amesteca" elementele caracteristice din diferite stiluri , de arta ...poate sase rtefere si la "Fusion "

 

 

BLADE PICKUP ...piesa concentratorului magnetic reprezinta o SPIRA ( infasurare ) in scurtcircuit cea ce duce la filtrarea inaltelor .

 

Sunetul det de aceste doze este mai plin decat cel al dozelor cu magneti mici separat ptr fiecare coarda si mai deschis decat cel al dozelor tip humbucker.

 

Multi prefere acest tip de doze ptr Strat , se reduce efectul de "Stratitis" ( saturarea magnetilor la dozele de Strat ) dar avem alt ton ,nu mai este tonul specific de Strat .

Edited by karpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punte

Piesa de lemn (la chitarele acustice) sau metal (la cele electrice) de pe corpul chitarei de care sunt prinse coardele. Similar: cordar

 

Punte fixa - la chitarele electice

Vezi punte. Cu ajutorul cate unui inaltator se poate regla inaltimea si lungimea fiecarei corzi.

 

Cine se baga la Tremolo ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punte mobila(Tremolo, oarecum impropriu) - tip de punte pentru chitarele electrice cu ajutorul caruia, prin intermediul unei manete, chitaristul poate modifica rapid tensiunea si lungimea corzilor, pentru a varia notele si pentru a modifica inaltimea acestora (vibrato). Exemple de punti mobile: Fender Vintage/Synchronized (ex: Fender Stratocaster), Fender Floating (ex: Fender Jazzmaster), Bigsby (ex: Gretsch Silver Falcon), Gibson Vibrola (ex: Gibson SG Angus Young Signature), Floyd Rose.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punte mobila(Tremolo, oarecum impropriu) - tip de punte pentru chitarele electrice cu ajutorul caruia, prin intermediul unei manete, chitaristul poate modifica rapid tensiunea si lungimea corzilor, pentru a varia notele si pentru a modifica inaltimea acestora (vibrato). Exemple de punti mobile: Fender Vintage/Synchronized (ex: Fender Stratocaster), Fender Floating (ex: Fender Jazzmaster), Bigsby (ex: Gretsch Silver Falcon), Gibson Vibrola (ex: Gibson SG Angus Young Signature), Floyd Rose.

 

 

existe si trans trem steinberger system.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punte

Piesa de lemn (la chitarele acustice) sau metal (la cele electrice) de pe corpul chitarei de care sunt prinse coardele. Similar: cordar

 

Punte fixa - la chitarele electice

Vezi punte. Cu ajutorul cate unui inaltator se poate regla inaltimea si lungimea fiecarei corzi.

 

Cine se baga la Tremolo ?

 

Referirile de mai sus sunt la BRIDGE, adica pe romaneste "punte" (intr-o traducere mot-a-mot).

 

Imi permit niste completari:

Bridge sau "punte" in limbajul lutierilor se numeste "calush" si poate fi sau nu combinat cu "cordarul" cel de care sunt prinse corzile. Calusul este piesa pe care corzile se sprijina si prin care, de obicei, acestea transmit cea mai mare parte din vibratia lor catre corpul instrumentului.

Bridge-ul poate fi de lemn (sau ma rog, lemn combinat cu metal) si la chitarele electrice "de jazz", cu cutie de rezonanta (hollow body) unde cordarul este separat.

 

Ce e un Non Locking Tremolo?

 

Un tremolo clasic la care nu exista mecanisme de blocare ale corzilor (asa sizele "menghine").

Fender vintage (cu 6 suruburi), Fender American (cu 2 pivoti), bigsby, etc... sunt Non Locking.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cordar ......piesa in care se "agata " capatul corzilor

 

calus ( bridge) piesa pe care se rezeama corzile , de aicea oscileaza partea activa a corzi .

 

exista , fixe si reglabile . Cele fixe au o singura pozitie ptr "octava" corecta.

 

la cele regtlabile se poate regla octava ptr intonatia corecta , global ptr toate corzile sau individual , separat fiecare coarda.

 

 

Vibrator ( tremolo ) dispozitiv ce inlocuieste cordarul si permite intinderea sau slabirea corzilor , tensiunea corzilor este contrabalansata de unul sau mai multe arcuri , practic este un sitem de parghii, axul dispozitivului poate fi pe rulmenti sau pe pivoti ( floating) ( sitem ca si la cantare) , exista mai multe tipuri , cum ar fi"

 

vibrator Bigsby si se putea monta pe chitare in locul cordarului fara interventii majore.

 

dezavantaje ...coarda culiseaza pe calus si se toceste asi pierde repede din brillianta , calusuri mai performante au mici " fulii" ( rotite) ptr fiecare coarda ca sa faca culisarea mai bine. , ar nmai fi ca si dezavantaj cursa relativ "mica"

 

 

Mobile bridge - este un calus reglabil dar se utilizeaza termenul si cand se refera la "floating Bridge" ,se creaza unele neintelegeri.

 

Floating Bridge ..... combiinatie , hibrid , intre ,, cordar+calus+vibrator .

 

avantaje .... toate aceste trei elemente se misca impreuna , deodata, asa coarda nu se va "tocii" pe calus ( sau mult mai tarziu dupa folosire mai indeungata ), si la acestea , la cele mai performante , se monteaza" rotite" ptr fiecare coarda ...permite o cursa mare de actiune.

 

Voibratoarele tip Floyd-Rose sunt un tip de vibratoare ce aduc inbunatatiri la " standard fender mechanical tremolo ", la unele tipuri , au dezavantajul la acordajul fin ( fine tuning ) se schimba si inaltimea "calusului" deci implicit se ridica sau coboara coarda !! acest lucru este un avantaj daca vrei sa reglezi inaltimea corzi din calus , DAR in caz de dezacordare in timpul cantatului , cand acordezi ( si de obicei "tragi" in sus coarda lasata ) , concomitent va cobora si inaltimea corzii si poti ajunge la " bazzait " !!

 

La alte sisteme cum ar fi la Fender "System I" II si III . la fine tuning nu se misca calusul in inaltime , in schibm nu se poate regla separat inaltimea fiecarei corzi.

etc...

 

La vibratoarele standard Strat , singurul dezavantaj este sistemul de pivotare ...chiar m-am gandit ca si la aceste "standard tremolo" se poate monta o "LAMA"( fixata prin cele sase gauri ptr suruburi ,. se monteaza doi pivoti si ai un" Floating Tremolo " , "agatat" doar pe doua puncte ...nu pe 6 suruburi.... din cauza suruburilor prinse in lemn si pozitia fata de corp cursa este oarecum mai limitata decat la FR.

 

avantajul acestor standard tremolo este ca se poate regla individual la fiecare coarda si octava si inaltimea.

 

 

bineinteles tot apar scule PRO si PRO+ dar problemele sunt acestea amintite

 

de exemlu s-a construit vibrator cu " cursa mare " cu roti dintate ce se pote monta pe chitarele tip Gibson LP , PRS etc fara sa "strici" chitara , se fixeaza cu suruburilre de la cordar si calus.

 

in plus neaparat trebuie sa ai menghina si la headstock altfel se dezacordeaza chitara la bombdive ,,,s-a mai discutat pe ..rgc.ro

 

alta mare problema...se rupe o coarda se dezacordeaza chitara si nu se mai poate canta !!

 

exista sisteme , ( parghii, arcuri etc ,) dar nu prea functioneaza in cazul cand se rupe o coarda , tot se dezacordeaza chitara.

 

Normal un chitarist are " maistru " de chitare , si are la dipozitie 10 -`5 chitare la un concert si orice se intampla primeste o alta chitara...

Edited by karpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.