www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Ce Echipament Iti Trebuie Sa Canti Pe O Scena Live?


Recommended Posts

Faza e urmatoarea: -Eu cu inca cativa prieteni ne infiintam o trupa si pana acum avem fiecare

Procesoare si un mixer.

-Am observat la concerte ca se folosesc cabinete si head...

Suntem 2 chitaristi

1 vocalista

1 basist

1 tobar

Putem canta toti pe un mixer? Ne trebuiesc Cabinete+head-uri?

Un combo pentru fiecare ar fi de folos ? (Inca nu ne permitem echipamente PRO)

Link to comment
Share on other sites

Guest Serjio

Pentru spatii restranse mici gen bar sau club =>trebuie sa iti aduci echipamentul=> mixerul va prelua doar vocea pe care o va duce la mainurile mxierului cu amplificare al boxelor din club/ bar etc, iar voi (chitare si bass) veti canta fara "amplificare" adica folosindu-va doar combourile(minim 30 de W pentru o acoperire decenta la chitare si 50 de W pentru Bass) [tobele se aud si fara microfonare in spatii restranse].

Pentru spatii mari gen festival, eveniment la scena deschisa=>nu ai nevoie de mixer intrucat sigur evenimentul va va oferi unul, si aici va trebuie chitarele, procesoarele si tobele (sau parte din tobe, snare si cinele) intrucat evenimentul fiind mai de amploare o sa aveti microfoane si monitoare pentru chitare si bass.

Pentru evenimente private veti avea nevoie de tot Chitare=>Procesor=>Mixer=>Amplificator=>Main Out(boxe pasive); Voce=>Mixer=>Amplificator=>Main Out; tobe microfonate=>Mixer=>Amplificator=>Main Out.

De cabinete si Headuri te poti folosi ca si amplificare principala(fara sa treci chitarele prin mixer) sau ca monitoare de chitara(cu chitarele prin mixer).

Link to comment
Share on other sites

Depinde de cat de mare este evenimentul. Sa stii ca t-i se poate intampla sa inchiriezi spre exemplu o monstruozitate de cab + head sa il aduci intr-un clubulet, iar sunetistul cand sa te preia cu microfon prin mixer sa zbiere la tine ca esti prea tare. In cazuri dinastea poti sa ai tu amp Mesa ca daca tii volumul sub 2/10 e ca si cum ai avea masina de F1 in cea mai oribila aglomeratie din oras.

Nu te obliga nimeni sa ai sonorizare profi in spate. Se poate canta direct line in prin mixer, folosind semnalul din procesorul de chitara/ de bass, dar poate suna un pic sintetic, fad, midi.

Intradevar cea mai ok varianta e sa vii tu cu amplificatorul tau de acasa. Dar NU trebuie sa fie neaparat cab+head, poate fii si combo (plus ca e mai convenabil de carat) iar sunetistul va monta un microfon in fata ampului si ai rezolvat-o. Bineinteles unele amplificatoare au iesire directa pt mixer, dar nu ti-as sugera sa incerci asta nici macar la un amplificator mai scump...

Link to comment
Share on other sites

Putem canta toti pe un mixer? Ne trebuiesc Cabinete+head-uri?

 

Mixerul adună semnale, el nu produce sunet.

Aveți nevoie de două lucruri:

  1. Formator de ton: asta o fac procesoarele, și le aveți deja.
  2. Monitorizare, i.e. o metodă de a transforma semnalul în sunet: asta se rezolvă cu căști (in-ear monitoring), monitoare de scenă (liniare) sau amplificatoare pentru instrument, folosite ca amplificatoare de putere + boxe. Trebuie să cunoașteți dotarea localului pentru a ști ce variantă(e) puteți folosi.

În mod tradițional amplificatoarele de instrument (plus diverse efecte) îndeplinesc ambele roluri, dar procesoarele oferă anumite avantaje.

Vezi http://forums.rgc.ro...tru-incepatori/

Edited by FiveseveN
Link to comment
Share on other sites

Salut! Noi intotdeauna cand am cantat ne-am tras toti prin mixer. In felul asta, in localurile mici, amplificatoarele noastre le folosea tobarul pe post de monitoare si era suficient sa ne auzim si noi (spatiul fiind mic). Plus ca se auzea totul prin boxele noastre/ale barului (chitari/bass/voci) si suna cumva mai unit, mai inchegat. Cand am cantat in Damage, in Bucuresti, am avut fiecare monitorul lui (puse toate la dispozitie de oamenii de la bar). Am avut o mica problema cu amplificatoarele pt chitara totusi... Eu am cantat cu un procesor->amplificator si am fost preluat cu microfon, iar celalalt chitarist a fost scos din procesor direct in mixer (are un boss gt-10 parca... nu stiu sigur modelul pt ca nu sunt adeptul procesoarelor).

Solutii sunt destule. Depinde ce stie sa faca si mixerul. Noi avem un Behringer (nu mai stiu exact modelul damn... vezi la profilul meu ca scrie) si are 3 iesiri (ma rog... 3 seturi... L/R pe fiecare). Si asa putem sa ne scoatem si monitorizare si sunet pe fata.

Prima oara am cantat in aer liber la o terasa micuta si am avut amplificatoarele doar (nepreluate) puse mai in spate sa le auzim si noi si doar vocea si bassul au fost bagate prin mixer. A iesit o varza totala, pentru ca locul fiind mic, eu nu auzeam ca lumea cealalta chitara din cauza tobelor, iar bassul si cu vocea din cand in cand.

La festivaluri mai mari e cu totul altceva. Iti pun ei la dispozitie cam tot ce ai nevoie (dar e bine sa ai si tu cate ceva la tine). Noi de exemplu am patit sa ne certam cu un nene de a adus doua Marshalluri (head+cabinet) si eu am sfarsit prin a canta tot prin amplificatorul meu. Dar am avut monitoare garla (deh... scena mare, trebuie sa auzi si tu restul oamenilor... desi si-a batut joc de noi sunetistul, noi fiind aia cei mai prosti de acolo si neavand sunetistul nostru). Dar aveam pe scena tot ce ne trebuia. Doua amplificatoare pentru chitara, amplificare pentru bass, microfoane pt absolut tot (voci, tobe, amplificatoare). Noi am venit numai cu chitari, cablaraie, efecte, iar tobarul cu premier si pedala. A avut la el si cinele si stative, dar nu a fost nevoie sa le foloseasca.

Deci depinde in primul rand unde canti si ce ti se pune la dispozitie din partea locului. Apoi vezi cum le imbarligi si te scoti cumva, nu e problema.

Edited by metal_messiah
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest Serjio

parerea mea ca nu-ti trebuie" minim 30 w " cum zicea serjio ( no offense ), eu repet intr-o sala de peste 100 mp cu un blues jr. de 15 w pe care rar il dau la maxim. Ba chiar cand dau volumul pe la 7-8 acopar tobarul.

 

Daca ampul e pe tranzistori trebuie 30 ;) Cele pe lampi cum ai tu intr-adevar se aud mult mai puternic si n-ai nevoie de atatia watti. Aveam un Frontman 15G si crede-ma, nu ma auzeam peste tobar.

Link to comment
Share on other sites

Daca ampul e pe tranzistori trebuie 30 ;) Cele pe lampi cum ai tu intr-adevar se aud mult mai puternic si n-ai nevoie de atatia watti. Aveam un Frontman 15G si crede-ma, nu ma auzeam peste tobar.

 

Scrie mama ca este doar umila ta perceptie psihoacustica , dupa fiecare citat celebru alimentat de cercetarile vaste pune un text asemanator cu cel propus mai jos:

 

" ..dupa cunostintele mele vaste eu cred ca e parerea mea precum am auzit la o cafa si o bere faptul ca .....berea in sticla e mai tare decat cea in ambalaj de plastic....."

 

Iar daca chiar vrei sa afli cum e traba cu ce auzi tu sau de ce auzi cum auzi ..citeste aici pe "rgc.ro " zeci si zeci de pagini scrise in legatura cu Watt-i .

 

P=U* I indiferent daca curentul este generat de ciorapi murdari sau alte dispozitive sofisticate.

 

Nu este absolut nici o diferenta utilizabila intre P tranzistor si P lampa .!!

 

Practic cu tranzistor pot sa scot putere mai mare !!!!!!!!!

Edited by karpi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

parerea mea ca nu-ti trebuie" minim 30 w " cum zicea serjio ( no offense ), eu repet intr-o sala de peste 100 mp cu un blues jr. de 15 w pe care rar il dau la maxim. Ba chiar cand dau volumul pe la 7-8 acopar tobarul.

 

Da acoperi cu o patura !

 

Este vorba de inca +20dB ce lipsesc ptr ca sa poti interpreta ceva , nu numai zgomot de fond .cea ce fata de 15W inseamna aprox 500W in plus !!

 

Volumul 7 sau 8 nu este un reper !!!!

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

karpi,

 

nu ti-am inteles explicatia...cum adica " iti lipsesc inca +20dB ptr ca sa poti interpreta ceva"...e vorba despre o interpretare pe o scena live de stadion, de casa de cultura sau de bar de cartier? cum definesti tu o "interpretare buna" vis-a-vis de nr. de w?

 

Plaja de dinamica "ideala" ar fi de 120 dB

 

Plaja utilizabila in conditii de concert ( nu HiFi in camera de auditii cu sculoe speciala de inalta fifdelitate ) necesar si bine ar fi de 20dB in total ,

Adica sa zicem ca se canta un pasaj foarte fin cu un flaut , o chitara acustica , clasica etc ce trebuie sa se auda la fiecare spectator la nivelul de cel putin 75dB .

Zgomotul de fond ambiental acopera acesti 75dB ( sau ii bruiaza ) cu sa zicem 10 dB ..deci ajungi la necesitatea a 85dB la ascultator , acest lucru ptr cel mai slab sunet ce trabuie sa fie auzit clar si frumos ..

 

Acum ar urma un +20dB ptr chitara solo , sau ptr vocalist etc ...deci peste puterea minima trebuie sa ai rezerva dde putere sa mai poti reda inca +20dB ........

 

P+20dB inseamna " P" puterea minima * 100 ( P puterea minima a celui mai slab sunet din programul muzical in cazul nostru )

 

P+20dB =P*100

 

 

Chiar daca facem rabat si comprimam dinamica programului sonor ( diferenta intre pasajele de interpretare fina fata de cele interpretate in forta ) tot trebuie cel putin +10dB .asa ajungem la o plaja dinamica mult redusa de

 

P+10dB =P* 10 .

 

Problema atr mai fi ca in cazul unui amplif de15W acesta nu debiteaza 15W putere electrica " clean " !! ci distorsionat si comprimat ..este bine daca poate sa redea 7W utilizabili.

 

Taoate acesta in conditiile unui concert unde banda de frecvente ajunge maxim la 12KHz , iar dinamica este rau comprimata .

 

Daca vrei dinamica de interpretare mai larga ai nevoie de amplificare serioasa ..

Am pe "iutub" inregistrare din concert unde se aude cum cu o statie de 220W cu 8 difuizoare !! la un "twang "cu Strat pe coarda E libera intra in limitare ampliful !! si se cantau piese linistite efectiv fin !!

 

O rezolvare ca sa cresti numarul de "dB" este sa ai 8 difuzoare in loc de unul singur .

Fiecare dublare a numarului de difuzore ( de acelasi tip /marime si putere in conditii de adaptare similara) inseamn +3dB castig ! De ex . daca luam SPL-ul difuirilor de 100dB :

 

1 dif 100dB ,.....2 difuri 103 dB , ...4 difuri 106 dB...8 difuri 109 dB ..adica +9 dB fata de un singur difuzor .La aceiasi putere electrica !! ( cu aceiasi statie )

 

+9sau +10 dB inseamna putere acustica dubla !! Adico a sesizezi o auzi ca si dublu de tare .

 

Dupa unii autori cercetatori +6 dB se aude dublu ...dar noi sa ramanem la +10 Db ca-i mai sigur ..si oricum nu-i avem.

 

Deci daca ai 90dB cu un difuzor cu 8 difuzoare poti ajunge la 99 dB cea ce inseamna putere acustica dubla .

 

Sau ar fi echivalentul unei instalatii cu putere electrica de 10 ori mai mare pe un singur dif .( vorbim de difuri identice ca putere , suprafata , sensibilitate SPL ale xcaror configuratii sa fie adaptate ca si impedanta

..mai exact de ex . un dif are 8 Ohmi ...2 difuri trebuie sa aiba impreuna legat tot 8 ohmi ...daca sunt 4 difuri la fel trebuie sa aiba 8 ohmi , iart 8 difuri tot 8 ohmi ..ca sa fie in fiecare configuratie adaptate perfect la iesirea statiei si sa absoarbe aceiasi putere electrica)

 

Dar se vede ca ptr 15W nu merita sa cari doua boxe 4 x10" sau 4x 12" .

In cazul unei statiii cu puterea de 100W deja merita sa cari 8 difuri ...

 

difurile sa aiba randament mare ( adica sensibiolitate mare SPL de 110dB si nu de 95dB )

 

Aceast SPL al difurilor conteaza , aceasta ar fi una din cauzele ptr care nu se poate lua ca si referinta acel "Volum 7 sau 8 ".

 

La aceiasi putere electrica daca am in loc de difuzor cu 95dB SPL difuzor cu SPL 110dB se aude /face galagie ( acustic ..sesizabil ) de mai mult de doua ori mai tare .

 

Ca sa te incurc si mai tare ...ca sa se auda la fel de tare ca si in cazul difurilor cu SPL 110dB cu difuri cu SPL de 90dB ai nevoier sa pompezi in ele putere electrica de cel putin zece ori mai mare !!

 

cauta perin discutii caci a mai fost discutat descris ...aici pe rgc.ro .Dar gasesti si articole pe internet ...

 

Ca sa revenim la interpretaqre ..daca nu opot sa nuantez macar cu 10dB intre pasajele de fin si dur ( pianissimo si fortissimo ) totul suna monoton si plat ...daca se aude ,iar daca nu se aude clar e doar un zgomot de fond in loc de nuzica..

 

Mai sunt si alte probleme de luat in considerare , ptr "dimensionarea " amplifuluio de chitara ,de ex fluctuatiile de amplitudine date de efecte ca si f;anger ,chorus, phaser , sau cele date de schimbarea timbrului in cazul schimbarii dozelor ..etc etc ...

 

Pe scena in concert mai toate aceste probleme sunt rezolvate cu mari compromisuri in calitatea sunetului , adica sa cauta ceva optim ....

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

mersi de explicatie, e interesant ce zici si chiar m-ai facut curios, si pt ca vad ca te pricepi imi permit sa te mai intreb cate ceva( am tot sacait lumea cu intrebarea asta) : care ar fi diferenta de sunet/ton si ce ai recomanda (vis-a-vis de putere, nr. de difuzoare si dimensiunile lor, etc) intre o statie pe lampi de 45 w cu 4 difuzoare de 10", si una tot pe lampi -85 w cu 2 difuzoare de 12"- in situatia unui concert de dimensiuni mici/medii..sa zicem 150/200 persoane -cca 200mp? ( e vorba de un superreverb si un twin reverb, dintre care nu stiu inca ce sa aleg) ( cant blues/blues-rock/texas blues - daca ajuta cu ceva )

Link to comment
Share on other sites

mersi de explicatie, e interesant ce zici si chiar m-ai facut curios, si pt ca vad ca te pricepi imi permit sa te mai intreb cate ceva( am tot sacait lumea cu intrebarea asta) : care ar fi diferenta de sunet/ton si ce ai recomanda (vis-a-vis de putere, nr. de difuzoare si dimensiunile lor, etc) intre o statie pe lampi de 45 w cu 4 difuzoare de 10", si una tot pe lampi -85 w cu 2 difuzoare de 12"- in situatia unui concert de dimensiuni mici/medii..sa zicem 150/200 persoane -cca 200mp? ( e vorba de un superreverb si un twin reverb, dintre care nu stiu inca ce sa aleg) ( cant blues/blues-rock/texas blues - daca ajuta cu ceva )

 

Daca amplifurile sunt OK de calitate iar difuzoarele au acelasi SPL ...aceste doua statii se aud aprox la fel de tare .

Deci intervine alegerea intre gabarit , care este mai mica si mai OK ptr transport .

 

C si sunet poate cu 4 difuri ai sunet mai "cald " adica ceva joase mai multe decat cu doua difuri .

 

Blues nu ai nevoie de sunet clean in forta ci de overdrive usor cu o comprimare ar trebui sa fie destul daca ai difuri cu SPL mare .daca canti piese instrumentale oricum trebuie sa ajuti si din PA ca sa ramai in plaja de overdrive usor .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.