www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted

Salut, detin un Reghin strat si din cate am citit toate electricele produse la Hora sunt din paltin. Intrebarea mea este, cam ce tip de doze single-coil s-ar potrivi cu lemnul acesta? Lemnul in sine scoate foarte multe sunete inalte, medii mai putine si joase foarte putine. Ar trebui sa compensez printr-un set de doze cu ceva mai multe joase si medii decat inalte, sau din contra, unul cu multe inalte pentru a accentua si mai tare caracterul tonal al instrumentului? Specific faptul ca utilizez doar putin gain...i like it clean, with just a drop of dirt. Multumiri anticipate.

Posted (edited)

Ce doze se potrivesc? Toate.

 

Lemnul in sine scoate foarte multe sunete inalte

 

Fals. Ai vazut vreodata copac sa scoata sunete?

"Lemnul in sine" nu face nimic. Lemnul intr-o anumita configuratie volumetrica nu "scoate" ci absoarbe anumite frecvente din pricina diferitelor moduri de rezonanta.

Aceste caracteristici acustice sunt independente si de alta natura decat raspunsul dozelor, deci simte-te liber sa folosesti orice-ti place.

Edited by FiveseveN
  • Like 1
Posted (edited)

foarte multe sunete inalte, medii mai putine si joase foarte putine

 

Asta e interesant... Indiferent de doze, aveam destul de multe joase (in amp). Am o Hora (corp din paltin) cu un singur humbucker, anume DiMarzio DP100 (splitabil). Initial am vrut sa imi iau Seymour Duncan SH-6, dar am avut noroc de un amic care m-a lasat sa scot SH-6 de pe chitara lui pentru a o proba, nu mi-a placut deloc.

Edited by draugr
Posted

@57," Ai vazut vreodata copac sa scoata sunete?"

...imi cer scuze ca nu m-am "exprimat" corect, dar eu zic totusi ca ai inteles despre ce vorbeam. Cum crezi ca e mai clar pentru cititorul de zi cu zi "absoarbe anumite frecvente din pricina diferitelor moduri de rezonanta" sau "scoate inalte/medii/joase etc"? Cat despre "lemnul in sine nu face nimic" asta e eronat, ca sa nu mai zic ambiguu. Nu m-am referit la faptul ca lemnul canta de unul singur, ci la faptul ca este o piesa esentiala in tonul chitarei. Si cum poti sa spui ca "aceste caracteristici acustice sunt independente si de alta natura decat raspunsul dozelor"...puteau foarte bine lutierii sa faca chitare dintr-o bucata groasa de carton eventual. De ce, cele mai intalnite "lemne de ton" pentru chitarele solid-body sunt aninul, mahonul, teiul, paltinul si poate alte cateva care nu imi vin in minte? Pentru ca au un impact serios asupra tonului pe cand cu alte tipuri de lemn, care sigur au fost incercate, nu s-au obtinut rezultate satisfacatoare.

@draugr, multumesc pentru reply, dar ce am intrebat eu nu era, exact ce doza sa pun, ma refeream la categoria de doze. Adica ce anume sa accentueze,sunetele joase, medii sau inalte? Chitara la rece suna mult mai trebly (scuzati englezismul, nu stiu echivalentul in romana) decat cort z42, care e din mahon

Posted
puteau foarte bine lutierii sa faca chitare dintr-o bucata groasa de carton eventual

 

ªi nu s-au fãcut? Încã se mai fac, ºi din placaj, ºi fibrã de carbon, ºi aluminiu, acrilic ºi altele. Unul din avantajele unor asemenea materiale mai omogene este rãspunsul în frecvențã mai previzibil.

 

pe cand cu alte tipuri de lemn, care sigur au fost incercate, nu s-au obtinut rezultate satisfacatoare

 

"Sigur"?! Sigur-sigur? Cross your heart and hope to die? Nu ºtiu cum îți imaginezi cã a decurs evoluția chitarei dar un lucru e clar: a fost (ºi va fi mereu) o luptã între mijloacele tehnologice, factorii ergonomici ºi niºte convergențe estetice. Care crezi cã sunt factorii care determinã un rezultat "satisfãcãtor" sau nu?! Nu sunt idealuri ci preferințe, preferințele lutierilor ºi ale clienților lor. Deci în final tot ce conteazã e ce-ți place ție, nu cum cred alții cã ar trebui sã fie.

ªi cum poți specula ce-ți va plãcea (ºi, mai mult, ce le place altora) dacã nu înțelegi atât fenomenologia cât ºi problematica esteticã? Va trebui sã iei toate modelele de doze din lume ºi sã le probezi pe chitara ta, sã vezi care-ți place cel mai mult. Apoi sã vezi dacã ți-o permiți. Dacã nu, treci la urmãtoarea de pe listâ, º.a.m.d. ad nauseam. Cam ãsta e destinul chitaristului.

 

Pentru "cititorul de rând" poate e suficient sã spui cã stelele ºi planetele se învârt în jurul Pãmântului. Pentru un copil, poate. Pentru întreaga umanitate a fost o descriere suficient de precisã pentru foarte mult timp (am reuºit sã facem calendare, sã navigãm oceanele º.a.m.d.). Însã e puțin mai aproape de realitate sã spunem cã planetele au orbite eliptice în jurul Soarelui. Dacã vrem sã fim cât de preciºi putem în acest moment trebuie sã spunem cã masa tuturor corpurilor deformeazã spacetime-ul ºi asta duce la "iregularitãți" relativ minore, prezise ºi detectabile.

Deci dacã ție ți-e suficient sã spui cã "lemnul sunã", e treaba ta. Dar nu e adevãrat, atât cât cunoaºtem realitatea pânã acum, iar ignoranța nu e niciodatã mai utilã.

Posted

Nu este chiar asa.Spre exemplu, lemnul de mahon, ca si scandura trasa, nu face nici doi lei.Dar prin prelucrare se schimba totul radical.La o chitara conteaza si din cate bucati de lemn este facut corpul,cum sunt aceste bucati aliniate pe fibre si tot felul de alte lucruri care pot fi considerate nimicuri.Dar aceste detalii fac diferenta.

Este adevarat ca sunt chitari contruite din materiale compozite dar topul tot din lemn ramane.O astfel de chitara, care am avut ocazia sa o probez, se numeste Parker, cu un sunet foarte personal si care in ansamblu, se aude foarte bine.Dar niciodata nu se va compara cu un Fender Stratocaster sau nu se va apropia de un sunet gen Hendrix,...unul din etaloanele care impun "valori estetice" .

Indiferent cum pui problema, lemnul aduce un aport deosebit de important in producerea sunetului unei chitari electrice.Am doua chitari Fender Stratocaster Deluxe, ambele cu acelasi tipuri de doze, Samarium Cobalt Noisless dar cu corpuri prelucrate diferit.Ambele imi plac foarte mult cum suna dar totusi, diferit.

Posted
Este adevarat ca sunt chitari contruite din materiale compozite dar topul tot din lemn ramane.

Și ãstea? Sau asta? Sau poate asta?

 

 

Dar niciodata nu se va compara cu un Fender Stratocaster sau nu se va apropia de un sunet gen Hendrix,...unul din etaloanele care impun "valori estetice" .

 

Câți oameni apreciazã "sunetul gen Hendrix"? Un milion? Un miliard? Pânã la șapte miliarde mai e, iar eu nu mã numãr printre ei. Asta înseamnã cã valorile noastre nu-s conform "etalonului"? E grav? Trebuie sã fac transplant de urechi?

Cine definește aceste etaloane? CNA? ASRO? ISO?

Nu, domnule, sunt doar iluzii nãscute dintr-o înțelegere limitatã a dinamicii culturale. Din fericire aceeași dinamicã cuprinde un sistem de autoapãrare: cine bate pasul pe loc rãmâne în urmã.

Posted (edited)

Eu ti-am dat doar un exemplu.

Dar daca te intereseaza asa de tare poti sa iei cifre statistice asupra vanzarilor de instrumente muzicale. Chitarile din alte materiale (decat lemnul) vandute intr-un an de zile , au valori care se ascund dupa virgula....If you wish to understand what I trying to say ...

Dar in fine , asta nu reprezinta mare lucru in comparatie cu gusturile personale.

Edited by ggg
Posted

Și ãstea? Sau asta? Sau poate asta?

 

 

 

 

Câți oameni apreciazã "sunetul gen Hendrix"? Un milion? Un miliard? Pânã la șapte miliarde mai e, iar eu nu mã numãr printre ei. Asta înseamnã cã valorile noastre nu-s conform "etalonului"? E grav? Trebuie sã fac transplant de urechi?

Cine definește aceste etaloane? CNA? ASRO? ISO?

Nu, domnule, sunt doar iluzii nãscute dintr-o înțelegere limitatã a dinamicii culturale. Din fericire aceeași dinamicã cuprinde un sistem de autoapãrare: cine bate pasul pe loc rãmâne în urmã.

 

Asta inseamna sa nu bati pasul pe loc ?

 

http://youtu.be/2jkD8qrG6lI

Posted

paltinul e inrudit cu artarul.I se zice in engleza sycamore maple si e un lemn destul de apreciat...mai ales la confectionarea chitarelor acustice(spate si laterale).Folosit la cele electrice ,ar trebui teoretic sa favorizeze inaltele adica sa dea un ton mai "bright".

Parerea mea este ca anumite doze se impaca mai bine cu anumite "lemne".Nu degeaba aia de la seymour duncan precizeaza ca doza x suna foarte bine pe griful din lemn-ul y si corpul z. Ideal ar fi ca o doza sa fie bobinata manual si echilibrata/reglata pentru chitara in care va fi montata,pentru a compensa frecventele care sunt mai sarace in scandura respectiva si invers ...a mai atenua din alte frecvente pe care lemnul ala le scoate mai mult in evidenta.

  • Like 1
Posted (edited)

Salut, detin un Reghin strat si din cate am citit toate electricele produse la Hora sunt din paltin. Intrebarea mea este, cam ce tip de doze single-coil s-ar potrivi cu lemnul acesta? Lemnul in sine scoate foarte multe sunete inalte, medii mai putine si joase foarte putine. Ar trebui sa compensez printr-un set de doze cu ceva mai multe joase si medii decat inalte, sau din contra, unul cu multe inalte pentru a accentua si mai tare caracterul tonal al instrumentului? Specific faptul ca utilizez doar putin gain...i like it clean, with just a drop of dirt. Multumiri anticipate.

Doza singlecoil tip "blade" , sau ceva humbucker .

 

Exista corp de Strat-uri de cumparat din artar ,si din mahon...ce au inalte multe.

 

Vrei alt ton cumperi alta chitara iar tonul acestei chitare il apreciezi ca atare si il folosesti unde se preteaza.

Am vazut ieri in talcioc o chitara Strat copie la 200 Ron (m-am abtinut ...ca sa nu o cumpar .)...cumperi la 150-200 Ron chitare second hand si faci experiente .

Edited by karpi
Posted (edited)

Inclin spre o doza de bridge SD SSL-3 hot for strat, la descriere se specifica "For heavier and brighter-toned instruments". Ce zic ei in tonechart-uri este ca are mai mult mid Bass/Middle/Treble: 4/7/5. Ma incanta destul de mult sunetul, am ascultat ceva sample-uri, dar sa vad. Oricum ms pt raspunsuri.

@Karpi: single-coil "blade" = "rails"-humbucker cu dimensiuni de single?

Edited by Draykor
Posted

Dozã "blade" se referã la doze cu un singur pole piece în loc de șase (sau câte corzi ai). Hot Rails e un exemplu care e și humbucker de dimensiune single. Hot Stack e stacked humbucker tot de dimensiunea unei doze single-coil. Acestea sunt single-coils blade normale.

 

Dacã știi cum funcționeazã o dozã îți dai seama cã tone chart-ul SD e echivalent cu horoscopul. Citește articolele de aici și vei înțelege de ce dozele nu pot avea "joase, medii și înalte": http://forums.rgc.ro/topic/32298-effect-mythbusting/page__p__311818#entry311818

 

Nu degeaba aia de la seymour duncan precizeaza ca doza x suna foarte bine pe griful din lemn-ul y si corpul z.

Nicio firmã nu face lucruri degeaba, o face pentru a-și maximiza profitul.

  • Like 1
Posted (edited)

Inclin spre o doza de bridge SD SSL-3 hot for strat, la descriere se specifica "For heavier and brighter-toned instruments". Ce zic ei in tonechart-uri este ca are mai mult mid Bass/Middle/Treble: 4/7/5. Ma incanta destul de mult sunetul, am ascultat ceva sample-uri, dar sa vad. Oricum ms pt raspunsuri.

@Karpi: single-coil "blade" = "rails"-humbucker cu dimensiuni de single?

Nu caci este singlecoil ..nu are cum sa fie Humbucker.

 

Blade-ul este din fier moale si formeaza o spira in scurcircuit chiar la baza bobinei unde campul magnetic este cel mai dens .Aceasta spira in scurt "limiteaza inaltele" cum dai mai tare in coarda curentul in spira in spira in scurt creste ce duce la limitarea inaltelor ,cand insa dai mai fin in corzi sunetul este mai deschis.

Bineinteles limitarea amintita se decurge in timp (ADSR) in mod diferit la diferite frecventa si amplitudini ale corzilor respectiv semnalul captat ..deci ai un sunet relativ "viu" fata de humbucker si mai "dark" fata de singlecoil cu piese polare relativ mici si separate care nu formeaza acea spira in scurt deci lasa inaltele "libere" .Au joase bune .

 

De obicei se construiau cu bobine de impedanta mare 11-16Kohm dar cele ptr Strat cred ca au impedanta mai mica si deci sunet mai deschis cu volum mai redus ( probabil si ptr ca sa se poata monta impreuna cu doze de strat standard .Din acestea singlecoil blade am construit eu mai multe pana nu m-am plictisit de bobinat si experimentat..hehe .

 

Impedanta respectiv rezonanta bobinei da culoare sunetului captat.Combinatiile magnet ,tip piese polare si tip bobina toate contribuie la colorarea sunetului captat.

 

Ia vedeti cate chitare bas au humbucker cu doua bobine alaturate ...????? Eu am un bas Reghin cu asa ceva ..am desfiintat si folosesc separat bobinele ca si singlecoil ...nu suna nicicum basii cu humbucker de acest tip..

 

Rezolvarea doua doze mici p ecate doua corzi care ele sunt in antifaza dar fiecare capreaza numai corzile sunb care este plasata. Deci ai efect humbucker fara pierderea caracterului , fara pierderea basului !!!!

 

Doza din acesta se vede pe Fender Precision Bass .

 

Exista si chitare cu asemenea doze ..tot mi-am propus sa fac si eu de incercare dar ...trebuie sa am si chef si timp de experiente..

 

 

Deci cu doza nu compensezi nimic ci doar poti sa "tai" respectiv pui doza ce nu are inalte ,care limiteaza inaltele, care are rezonanta cat mai joasa, si vei avea sunet mai inchis dar care nu limiteaza basii.

 

Dar corpul .rezonantele lemnului dau culoarea sunetului .

 

Ptr alt sunet cumperi alta chitara din alt material.

 

Conteaza unde este montata doza pe chitara pe lungimea corzii . Ce portiune de coarda capteaza 1mm sau 20mm etc...

 

O sa scriu ceva mai pe larg si mai mult in topicul TONUL caci aici se pierde ..maine vine alt incepator si initiaza alt topic cu aceiasi problema si tot asa pe rgc.ro

Edited by karpi

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.