EugenRo2001 Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 (edited) Ce este un nut? Cum se taie corect sloturile pentru corzi? Nut sau pragus este piesa care stabileste spatierea corzilor si formeaza originea pentru notele de pe grif. La fel ca si saddle-ul, este bine sa fie facut din material dens, pentru a transmite bine vibratiile si pentru a rezista la uzura. Sloturile in care stau corzile au o mare importanta, adancimea lor dau inaltimea corzilor la nut, o adancime prea mare produce fret buzz, una prea mica strica intonatia deoarece apasand coarda pe primele freturi nota va fi falsa. Unghiul de taiere al sloturilor este din nou foarte important, un unghi gresit poate duce la ruperea corzilor, la estomparea sunetului pe open string.... Confectionarea unui nut nu este chiar atat de grea. Pentru inceput avem nevoie de o suprafata plana pe care vom slefui piesa bruta. Se poate folosi o bucata de geam gros, cel mai bun este cel de 10mm. Eu am optat pentru o placa de granit, din acelea folosite pentru placarea pardoselilor. Am cumparat-o de la un magazin de pe Valea Cascadelor, cost - 10lei/buc. Pe placa am lipit cu banda dublu adeziva (adica are lipici pe ambele fete) bucati de hartie abraziva (smirghel, glaspapir). Banda dublu adeziva este tipul subtire, ca foaia de hartie. Mai exista un tip de banda dublu adeziva groasa de ~1,5mm, facuta dintr-un material spongios, aceasta nu este buna in situatia de fata. Smirghelul folosit este de granulatie 80 si 100. Sunt doua tipuri de smirghel, unul care arata ca si cum ar fi stropit cu ceva si altul care este format din multe granule lipite pe hartie sau panza. Acesta din urma nu este bun deoarece granulele se dezlipesc si se infig in material. Mai avem nevoie de materialul din care facem nut-ul. Eu folosesc os de bivol sau de camila cumparat de pe ebay. In imagine este si piesa pentru saddle. Acum slabim corzile si le pozitionam in lateral: Apoi cu un ciocan si o bucata de lemn lovim usor pentru a rupe lipitura care tine nut-ul la locul lui Cu ajutorul unei pile se curata locasul de resturile de lipici. Operatia trebuie facuta cu grija pentru a nu deforma locasul. Cea mai indicata este o pila dreptunghiulara de marime medie dar se poate si cu una triunghiulara din setul de pile fine. Acum trebuie sa slefuim piesa bruta pana la dimensiunile nut-ului original Atentie la degete, trebuie slefuita doar bucata de os, nu si varful degetelor Pentru inceput vom slefui doua laturi, cea care va fi pozitionata pe capatul fingerboard-ului si cea care va fi pe fundul locasului. Acestea trebuie sa fie perpendiculare. Cu atentie si verificand des, slefuim cele doua suprafete pana sunt drepte si perpendiculare. inainte dupa Apoi slefuim cealalta suprafata, cea care va fi orientata spre headstock. Tot cu grija si cu verificari dese, urmarind ca cele doua suprafete sa fie paralele. Slefuim pana cand grosimea este corecta si nut-ul cel nou intra greu in locasul de pe griff. Tineti cont ca slefuirea se face cu smirghel de 80 si 100 care lasa urme pe suprafete deci va fi nevoie de slefuirea cu granulatii din ce in ce mai mari pentru a obtine o suprafata fara zgarieturi. Astfel si dimensiunile vor mai scadea si nut-ul va intra usor dar fix in locas. In urma acestor operatii va rezulta mult praf de os. E bine sa pastram praful deoarece e util pentru remedierea santurilor pentru corzi taiate prea adanc. Voi reveni asupra acestui aspect. Apoi taiem piesa bruta la lungime. Nu este nevoie deocamdata sa fim prea exacti, e suficient sa o taiem ceva mai lunga, cam cu 1,5mm mai mare decat nutul original. inainte dupa Asezam nut-ul brut in locas. Acum trebuie sa confectionam o scula speciala. Luam un creion si cu o lama il taiem oblic pe o lungime mare, apoi slefuim suprafata pe placa de granit pana cand obtinem asa ceva: Cu ajutorul creionului trasam pe nut linia care va determina adancimea sloturilor pentru corzi si implicit actiunea (inaltimea) corzilor la nut. Urmeaza taierea sloturilor pentru corzi. Despre asta, in episodul urmator. - va urma - Edited November 8, 2010 by EugenRo2001
FiveseveN Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Faber-Castell! Felicitãri pentru inițiativã și detalii. Ai încercat sã pleci de la os brut, sã-l selecționezi, tratezi și tai singur?
ggedamed Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Multumim! Pacat ca RGC are thumbnailurile asa mici, trebuie sa te intrerupi mereu din citit ca sa vezi imaginile.
EugenRo2001 Posted November 8, 2010 Author Posted November 8, 2010 Faber-Castell! Felicitãri pentru inițiativã și detalii. Ai încercat sã pleci de la os brut, sã-l selecționezi, tratezi și tai singur? Nu am incercat si nici nu am de gand pentru ca nu stiu cum sa pregatesc osul, pentru ca nu am sculele necesare pentru debitare si pentru aducera la forma bruta, rectangulara. Prefer sa cumpar material semifabricat.
EugenRo2001 Posted November 9, 2010 Author Posted November 9, 2010 - continuare - Sloturile in care stau corzile au o importanta foarte mare. Sunt mai multe aspecte care trebuie luate in seama. In primul rand este vorba de unghiul pe care trebuie sa il aiba fundul slotului privit din lateral. In imagine am marcat cu albastru traseul unei corzi. Aceasta nu este chiar paralel cu headstock-ul datorita infasurarii pe axul mecanismelor. Fundul slotului trebuie sa aiba un unghi aproximativ la jumatate fata de cel pe care il are coarda fata de headstock. In acest fel unghiurile de intrare si iesire vor fi suficient de line pentru a nu provoca ruperea prematura a corzii. De asemenea coarda va sta asezata pe nut pe toata lungimea slotului. Corzile nu isi schimba directia brusc ci, datorita grosimii, formeaza niste mici arce de cerc in punctul de schimbare a directiei. Deci, daca fundul slotului ar fi paralel cu fingerboard-ul, coarda nici nu s-ar aseza corect in slot. Ultimul punct de contact al corzii cu fundul slotului trebuie sa fie chiar pe muchia suprafetei dinspre fingerboard, in caz contrar sunetul ar fi estompat si nota la primul fret ar fi falsa. Astfel, cand taiem sloturile, trebuie sa tinem scula la unghiul dat de linia rosie din imagine, asta in cazul chitarelor cu headstock-ul fara decupari, cum sunt in general acusticele. In cazul unei chitare clasice, care are headstock-ul cu sloturi, este suficient sa tinem scula de taiere paralela cu headstock-ul. Un alt element important este sectiunea slotului. Privind dinspre fingerboard spre headstock, slotul trebuie sa aiba peretii paraleli iar fundul sa aiba forma semirotunda. Daca peretii nu ar fi paraleli, coarda s-ar bloca in slot, cea mai evidenta manifestare este ca incercam sa acordam fin coarda si inaltimea sunetului nu se schimba, sau se schimba in salturi. Asta duce la ruperea prematura a corzilor in special la cei care fac multe bend-uri. Fundul semirotund este necesar pentru marirea suprafetei de contact a corzii cu nut-ul, in acest mod vibratiile se transmit mai bine. Slotul nu trebuie sa fie mult prea larg fata de grosimea corzii, asta conducand la o uzura prematura a nut-ului datorita miscarii corzii in slot. Adancimea ideala a slotului este cu putin mai mult decat jumatate din diametrul corzii. O adancime mai mica poate duce la iesirea corzii din slot, iar una prea mare este inestetica. Eu unul prefer sloturile de adancimea diametrului corzilor, mi se pare mai frumos. Ultimul aspect se refera la directia slotului privita de deasupra. Unii fac sloturile orientate spre mecanismele corespunzatoare fiecarei corzi. Asta ajuta la reducerea stresului asupra corzii prin micsorarea unghiurilor la schimbarea de directie a corzii la trecerea de la headstock la fingerboard. Eu prefer sloturile paralele, pe aceeasi directie cu directia fingerboard-ului. Dupa atata teorie sa mai facem si putina practica Luam nut-ul vechi si masuram distanta dintre corzile exterioare. Daca nu mai avem nut-ul sau nu ne convenea vechea distanta dintre corzi putem sa stabilim o noua dimensiune tinand cont de faptul ca intre marginea fingerboard-ului si corzi trebuie sa fie ~3mm, altfel riscam sa impingem corzile in afara tastelor in timp ce cantam. Se vede ca distanta este 37mm. O impartim la 5 (intre 6 corzi sunt 5 spatii) si obtinem 7,4mm, adica distanta dintre doua corzi alaturate. Trasam cu creionul distantele acestea pe nut-ul cel nou. O persoana experimentata poate masura si marca disatante de 7,4mm, 14,8mm, etc. doar cu o rigla obisnuita, pentru o precizie mai mare e recomandat un subler. Atat pentru astazi, urmarea in episodul viitor. - va urma -
Razvan S. Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Misto dude, fain ca ai avut vreme sa explici, eu nu am rabdare , tot ceva in genu am facut si eu, sloturile le-am facut cu corzile groase, folosind un D foarte subtire ca un fel de firiz,pt sloturile E B si G, pornind de la os brut, fiert, lasat la uscat etc. Fain fain! DIY never dies! (sper ca nu te superi ca bag si eu poze) Spor in continuare!
EugenRo2001 Posted November 15, 2010 Author Posted November 15, 2010 - continuare - Am trasat pozitia sloturilor acum sa le taiem. Mai intai trebuie s aprotejam headstock-ul sa nu il zgariem. Cel mai bine e cu banda adeziva de hartie. Eu am terminat-o asa ca am lipit niste hartie de scris cu scotch. Pentru sloturi exista pile speciale numite "gauged files" - pile cu grosimi diferite pentru corzi de grosimi diferite. Acestea au muchiile rotunjite, astfel ca sectiunea slotului va avea fundul semirotund. http://www.stewmac.c...ictures#details Eu nu am inca astfel de pile asa ca folosesc pile de ceasornicar, de mecanica fina precum si o panza de bomfaier careia i-am slefuit ceaprazul (adica ondulatia dintilor) Tinand scula asa cum am spus in mesajul anterior taiem sloturile pana DEASUPRA semnului facut cu semicreionul. Deoarece nu am pilele speciale cu muchia semirotunda, folosesc corzile matisate pentru a forma fundul slotului. Asezam coarda in slot cu capatul cu inel in mana dreapta. Cine are pielea groasa (ca mine) poate tine apasat cu degetele de la mana stanga. Acum tragem de coarda respectand unghiul. Facem asta de mai multe ori pana cand fundul slotului devine semirotund. Folosim corzile corespunzatoare slotului respectiv. Aceasta este o metoda foarte buna pentru a lati sloturile cand punem corzi mai groase. Pentru corzile B si E subtire folosesc panza de bomfaier careia i-am slefuit semirotund cantul opus dintilor. Acum cu o pila lata sau pe placa de slefuit ajustam partea de sus a nut-ului pana cand sloturile sunt de inaltimea corzilor. Suprafata trebuie sa fie paralela cu fundul sloturilor. De asemenea, pentru aspectul artistic, putem rotunji muchia dinspre headstock sau o putem slefui oblic. Acum e momentul sa aranjam si capetele nut-ului. Trasam cu creionul conturul headstock-ului in zona de contact a acestuia cu nut-ul si pilim/slefuim corespunzator. Din pacate nu mai am poze cu etapele intermediare. Lustruim suprafetele cu smirghel de 800, 1000. 1200 (mai putin fata care se aseaza pe headstock). Lustruim cu o carpa si cu pasta de slefuit (de la Bricostore, Hornbach, etc). Cu doua picaturi de adeziv - aracet sau Bison pentru plastic, puse pe cele doua suprafete care vin in contact cu griful lipim nut-ul la locul lui. Intindem adezivul cu degetul avand grija sa nu punem si pe portiunea care ramane vizibila deasupra fingerboard-ului. Dupa ce se usuca adezivul, punem corzile si gata! In tutorialul urmator - cum se verifica/regleaza actiunea la nut.
EugenRo2001 Posted November 16, 2010 Author Posted November 16, 2010 Am spus la un moment dat sa pastram praful de os rezultat in urma slefuirii. Acesta este foarte bun pentru a repara sloturile taiate prea adanc. Punem praf de os in taietura si apoi punem superglue. Dupa ce se intareste bine (~1h), slefuim suprafetele si apoi taiem din nou slotul.
theoflorin Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 o intrebare...ce chitara era aceea careia i-ati schimbat nut-ul?
EugenRo2001 Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 o intrebare...ce chitara era aceea careia i-ati schimbat nut-ul? Este Ibanez SGT630, acustica, cea pe care o am la vanzare.
theoflorin Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Este Ibanez SGT630, acustica, cea pe care o am la vanzare. frumoasa chitara:D am si eu o copie gibson acustica mai veche...daca as fi avut bani v-as fi lasat-o sa o reparati putin ca faceti treaba extraordinara pe acustice:)
EugenRo2001 Posted November 26, 2010 Author Posted November 26, 2010 Am uitat sa scriu la inceput dar e ceva necesar: DISCLAIMER: Nu sunt lutier nici chitarist profesionist. Tutorialele scrise de mine sunt rezultatul experientei proprii dobandite in urma cunostiintelor dobandite din diverse surse, a observatiilor personale in urma reparatiilor efectuate personal la instrumentele proprii sau la cele ale persoanelor care au avut "inconstienta" sa isi lase instrumentele pe mana mea. Modalitatea prezentata este doar una dintre multe altele, fiind cea care mi-a fost la indemana cu sculele personale, executate la mine acasa, nu intr-un atelier profesionist. 1
karcsika Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Am urmarit cu atentie tutorialul , este foarte bun ! Multumesc
FiveseveN Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 StewMac ofera acest produs excelent. 20 USD pentru un reper ce-l poți scoate la imprimantă... the saga continues. 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now