StratMan Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Acestea sunt asa-numitele "blue notes", nu? jocul pe notele care fixeaza terta mare si terta mica a gamei de baza in care se canta blues-ul. alea sunt adevaratele "blue notes"! incearca sa canti un blues si ai sa vezi ca poti canta melodia, pe un acord major de septima de dominanta ca acompaniament si cu nota care da terta mica si cu cea care da terta mare! este un efect unic care face sa apara starea de tristete (terta mica) care alterneaza cu cea de speranta (terta mare). asta-i blues-ul!
roccoguitar Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 jocul pe notele care fixeaza terta mare si terta mica a gamei de baza in care se canta blues-ul. alea sunt adevaratele "blue notes"! incearca sa canti un blues si ai sa vezi ca poti canta melodia, pe un acord major de septima de dominanta ca acompaniament si cu nota care da terta mica si cu cea care da terta mare! este un efect unic care face sa apara starea de tristete (terta mica) care alterneaza cu cea de speranta (terta mare). asta-i blues-ul! Excelenta definitie!
Guest Ender_Eugen Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 ziceai ceva sa ne strangem? super... ma bag si eu!!! su am vazut dupa aceea ca nu ziceai... pacat... asa ne mai cunosteam si noi si aveam cazia sa cantam impreuna...
ThinkBlue Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Tare de tot topicul! Numai ca nu stiu ce as putea sa mai adaug. A, stiu. A aparut un nou album Gary Moore: Close as you get.
cyfer Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Încerc sã introduc ºi eu niºte noțiuni teoretice (în special moduri) aplicate la blues. Accepțiunea generalã este cã sunt trei acorduri, I IV V, ºi se improvizeazã în gama pentatonic minor I, eventual major. Nu-i aºa?? Nu-i aºa!! Începem cu gama majorã: Treptele I T II T III S IV T V T VI T VII S T-ton, S-semiton Dacã armonizãm gama, avem acordurile de septimã: I M7 II m7 III m7 IVM7 V7 VIm7 VIIm7b5 Se poate observa o particularitate. Existã un singur acord major de septimã micã: V7. Ne întoarcem la blues. Pe 90% din piesele de gen, progresia este alcãtuitã din trei acorduri I7, IV7 ºi V7, deci toate majore de septimã micã. Cu alte cuvinte, gama este alteratã la fiecare schimbare de acord. Luãm un caz concret, blues din C are acordurile C7, F7, G7. Teoretic se face solo pe fiecare acord în modul mixolidian corespunzãtor fiecãrui acord, C mixolidian, F mixolidian etc... asta pentru cã C7 poate fi "vãzut" ca acordul V7 din gama Fmajor, F7 este acordul V7 din Bbmajor, iar G7 acordul V7 din Cmajor. Modul mixolidian are intervalele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7b. Pentatonice minore (1,3b,4,5,7b) Gama majorã are trei moduri din care se poate extrage o gamã pentatonicã minorã. Dorian: 1, (2), 3b, 4, 5, (6), 7b Frigian: 1, (2b), 3b, 4, 5, (6b), 7b Aeolian: 1, (2), 3b, 4, 5, (6b), 7b Lesne de remarcat, aceste trei moduri au în comun exact notele gamei pentatonice. Asta înseamnã cã le putem folosi în cadrul improvizației. În exemplu nostru, C7 este acordul V7 din gama F, asta înseamnã cã putem improviza în G, A ºi D pentatonic peste C7. Avantajul este cã acum lick-urile banale ºi deja prãfuite pe care le ºtiți în pentatonice vor suna diferit ºi mult mai interesant în aceste cazuri. Raționamentul se poate repeta ºi pentru acordurile F7 ºi G7, adicã treptele IV ºi V din progresia noastrã de blues. Particularitatea blues-ului: Pânã acum am discutat aspecte pur teoretice, în continuare vom vedea ce face blues-ul sã sune a... blues. Deºi teoretic nu poți sã cânți un mod minor peste un acord major, 3 din acord intrând în conflict cu 3b din mod, în blues acest lucru se poate. Asta pentru cã urechea celor care ascultã genul s-a obiºnuit cu acest tip de disonanțã. Asta înseamnã cã în putem face ºi modul 1, 2, 3b, 4, 5, 6, 7b, adicã modul dorian, ce diferã de modul mixolidian doar printr-un sunet. Dorian se poate face peste I7 ºi peste V7, nu ºi peste IV7. Dorian este modul al doilea al gamei majore ºi se foloseºte peste un acord minor de septimã micã (IIm7). Asta înseamnã cã solistul "vede" acordul C7 ca ºi cum ar fi IIm7 din gama Bb major. Raționamentul este similar, dar sunetele se schimbã. Acum peste C7 putem face pentatonice din C, D ºi G. Datoritã acestei posibile disonanțe, avem deja o paletã mare de posibilitãți. Recapitulare: Blues din C, progresie C7, F7, G7 C7 - C mixolidian, C dorian, pentatonice minore C, D, G, A F7 - F mixolidian, pentatonice minore G, C, D G7 - G mixolidian, G dorian, pentatonice minore G, A, D, E Blue Note (sau 3b nu e chiar 3b, e mai sus....): Atunci când folosim modul dorian peste acordul major, 3b nu este chiar 3b. Este ridicat ºi sunã undeva între 3b ºi 3. Este un sunet de proveniențã africanã. Acelaºi lucru se întâmplã la 5 care este undeva între 4# ºi 5, ºi la 7b care este între 7b ºi 7. Acestea sunt celebrele blue notes. Este necesarã educarea urechii ºi apoi a interpretãrii pentru ca aceste note sã fie executate corect ºi nu în acordajul european, altfel blues-ul tinde sã fie banal. Despre acorduri vorbesc în numãrul viitor
cyfer Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Cyfer , tu chiar vrei sa ne lasam de blues? Mã gândeam eu cã pot avea un astfel de efect cu teoria asta , dar are ºi aplicații la muzicuțã. Poți sã faci solo în poziția a doua (mixolidian) sau a treia (dorian), deci cu muțicuțã în C poți face blues în G sau în D. Muzicuțiºtii profesioniºti probabil ºtiu mai multe, eu sunt amator la intrumentul ãsta
Falling_into_infinity Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 aici este un filmulet cu un exercitiu semnat Don Mock, despre folosirea modurilor in blues (exact ce a scris cyfer mai sus)
cyfer Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 aici este un filmulet cu un exercitiu semnat Don Mock, despre folosirea modurilor in blues (exact ce a scris cyfer mai sus) Dap, numai cã nu se înțelege foarte clar de ce pot fi folosite acele pentatonice. Explicația mea e o completare bunã la filmul lui Don Mock, iar filmul lui bun pentru a auzi cum sunã aceste combinații.
Guest Ender_Eugen Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Mã gândeam eu cã pot avea un astfel de efect cu teoria asta , dar are ºi aplicații la muzicuțã. Poți sã faci solo în poziția a doua (mixolidian) sau a treia (dorian), deci cu muțicuțã în C poți face blues în G sau în D. Muzicuțiºtii profesioniºti probabil ºtiu mai multe, eu sunt amator la intrumentul ãsta de pe ce nota incepe modul dorian?=))
cyfer Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 de pe ce nota incepe modul dorian?=)) treapta a doua a gamei majore. Ex. C major, dorian începe cu D.
karpi Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 de pe ce nota incepe modul dorian?=)) pe tonica , in ce gama vrei tu Examples of the Dorian mode include: The D Dorian mode contains all notes the same as the C major scale starting on D. The G Dorian mode contains all notes the same as the F major scale starting on G. The A Dorian mode contains all notes the same as the G major scale starting on A. cum s-a explicat si anterior de colegi http://en.wikipedia.org/wiki/Dorian_mode
Faust Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 cyfer si karpi, cu tot respectul, @Addicted to Steiner a pus intrebarea la misto, nu v-ati prins pentru ca nu il cunoasteti de aia pe mine ma amuza raspunsul vostru, eu il cunosc, este un muzician desavarsit, va asigur ca stie mai bine ca 99% de pe forum si nu numai de pe rgc ce inseamna modul dorian. oricum, pentru raspunsul prompt.
cyfer Posted May 26, 2007 Posted May 26, 2007 ha... ha... ha... ce m-am mai distrat Am mai spus cã pe rgc conteazã mai mult întrebarea decât user-ul. Este deplasat sã ne gândim cã atunci când un user pune o întrebare, cel care îi rãspunde se uitã în istoria post-urilor lui sã vadã cine e ºi dacã întrebarea lui este pusã la miºto. Întrebarea lui @Addicted to Steiner este> "de pe ce nota incepe modul dorian?=))" Pentru mine ºi pentru cei care citesc post-ul lui, asta pare sã vinã de la un tip care habar nu are teorie. Întâmplarea face cã el m-a contactat pe msg dupã ce i-am rãspuns ºi mi-am dat seama cã-l cunosc de la un jam. Mi-a spus cã el s-a referit la moduri, aºa cum erau ele în antichitate, când modul nu era asociat cu gama. Probabil a crezut cã suntem toți paranormali ºi am înțeles despre ce este de fapt întrebarea. Distractiv, voi începe ºi eu sã pun întrebãri despre cum se acordeazã o chitarã.
Guest Ender_Eugen Posted May 26, 2007 Posted May 26, 2007 ha... ha... ha...ce m-am mai distrat Am mai spus cã pe rgc conteazã mai mult întrebarea decât user-ul. Este deplasat sã ne gândim cã atunci când un user pune o întrebare, cel care îi rãspunde se uitã în istoria post-urilor lui sã vadã cine e ºi dacã întrebarea lui este pusã la miºto. Întrebarea lui @Addicted to Steiner este> "de pe ce nota incepe modul dorian?=))" Pentru mine ºi pentru cei care citesc post-ul lui, asta pare sã vinã de la un tip care habar nu are teorie. Întâmplarea face cã el m-a contactat pe msg dupã ce i-am rãspuns ºi mi-am dat seama cã-l cunosc de la un jam. Mi-a spus cã el s-a referit la moduri, aºa cum erau ele în antichitate, când modul nu era asociat cu gama. Probabil a crezut cã suntem toți paranormali ºi am înțeles despre ce este de fapt întrebarea. Distractiv, voi începe ºi eu sã pun întrebãri despre cum se acordeazã o chitarã. sa nu va certati ca va bat pe amundoi.... =)))))))))))))))))))))))
Faust Posted May 26, 2007 Posted May 26, 2007 Nu ne certam. Normal ca cyfer n-avea de unde sa stie la ce se refera intrebarea, nici eu in prima faza n-am stiut cine e userul si am inteles tot ca intrebarea vine de la cineva care nu stie teorie. De asta am si zis (nu la misto, ci cat se poate de serios): pentru raspunsul prompt. PS @Cyfer: felicitari pentru concertul de aseara, a iesit foarte bine, m-am simtit excelent. Bafta!
cyfer Posted May 26, 2007 Posted May 26, 2007 @Faust> E bine cã ne-am înțeles în privința postului la miºto Mulțumesc mult pentru prezențã. Mã bucur cã ți-a plãcut, mai ales cã ºtiu din posturile tale anterioare cã poți fi foarte critic atunci când consideri cã e cazul. Te mai aºtept ºi la alte concerte. Apropo, ne cunoaºtem? Nu fac legãtura între personajul rgc ºi personajul din realitate...
Guest Distorsed Posted May 26, 2007 Posted May 26, 2007 deci daca pentatonicele dupa cate vad sunt specifice Blues-ului ( chiar si fara blue note, tot culoarea aia o au ) . atunci care ar putea fi considerate " rock scales" ?...sau nu exista asa ceva in fond??
cyfer Posted May 26, 2007 Posted May 26, 2007 deci daca pentatonicele dupa cate vad sunt specifice Blues-ului ( chiar si fara blue note, tot culoarea aia o au ) . atunci care ar putea fi considerate " rock scales" ?...sau nu exista asa ceva in fond?? Nu cred cã se poate vorbi de aºa ceva, asta pentru cã rock-ul a devenit foarte variat. Poate cã atunci când rock-ul se trãgea clar din blues, gamele specifice erau tot pentatonicele. Ele rãmân foarte folosite în rock, dar chitariºti ca Jimi Hendrix, Jimmy Page, Jeff Beck ºi ulterior mulți alții au adus în rock abordãri mai sofisticate.
Guest JoN Posted September 11, 2009 Posted September 11, 2009 (edited) Salut! Am si eu o mica intrebare. Celebrul 12 bar blues in A (de exemplu ) e mai exact in A minor sau A major? sau treaba e mai complicata? Edited September 11, 2009 by JoN
StratMan Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 dar tie, in ce gama iti "suna" ca ar fi, Am sau A?
Danz Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 dar tie, in ce gama iti "suna" ca ar fi, Am sau A?
Guest JoN Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 Mie`mi "suna" a mister. Deci...ajutati un biet afon sau nu?
StratMan Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 (edited) Mie`mi "suna" a mister. Deci...ajutati un biet afon sau nu? sa stii ca atunci cand o sa-ti "sune" exact, ai sa poti intelege si blues-ul. sa mai stii ca jocul ala de acorduri: A(5)-A6, folosit de tipul din videoclipul postat de tine, NU SE CANTA DECAT IN ACORD MAJOR, in cazul de fata A. iti recomand, in continuare, ca atunci cand canti blues in acorduri (treapta I fiind A, de ex.), sa folosesti pe treapta a IVa (subdominanta) acordul major de septima si nona (D7,9-in cazul de fata si nu doar D7, in vederea unei sonoritati de blues cat mai autentice). pt. a-ti obisnui urechea, iti recomand sa asculti piese precum red house/jimi hendrix (varianta de pe are you experienced) sau you shook me baby/willie dixon, varianta de pe led zeppelin II sau drifting blues cantata de eric clapton pe albumul ec was here. iti doresc multa rabdare si succes! Edited September 12, 2009 by StratMan
Guest JoN Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 Multumesc pt. explicatii. Eu ma intrebam de ce se improvizeaza in gama Amin pentatonic peste progresia respectiva daca e in tonalitatea A si nu in Am. ( avand in vedere ca Am pent are 2 note care nu se gasesc in gama A major: Do si Sol). Dar notele Do si Sol le avem in tonalitatea Am (deci ar fi logic ca peste o progresie in Am sa se improvizeze in Am). Dar cum spunea si Cyfer mai sus.... Deºi teoretic nu poți sã cânți un mod minor peste un acord major, 3 din acord intrând în conflict cu 3b din mod, în blues acest lucru se poate. Asta pentru cã urechea celor care ascultã genul s-a obiºnuit cu acest tip de disonanțã.
cyfer Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Multumesc pt. explicatii. Eu ma intrebam de ce se improvizeaza in gama Amin pentatonic peste progresia respectiva daca e in tonalitatea A si nu in Am. ( avand in vedere ca Am pent are 2 note care nu se gasesc in gama A major: Do si Sol). Dar notele Do si Sol le avem in tonalitatea Am (deci ar fi logic ca peste o progresie in Am sa se improvizeze in Am). Dar cum spunea si Cyfer mai sus.... Ai citit ceva din ce am scris eu, dar nu ai înțeles chiar tot. În contextul 12BAR blues nu este nici pe departe vorba de gama A major, modul ionian. Acordurile nu sunt Amaj7, Dmaj7 și E7. Acordurile sunt A7, D7 și E7, deci teoretic gama se schimbã la fiecare acord, pentru cã în gama majorã apare doar un singur acord major de septimã micã. Când cânți A pentatonic minor peste A7, apare un singur conflict C - C#. Nota Sol este "din film" . Cântatã pe E7, A minor pentatonic produce tot un conflict pe terța acordului, G - G#. În cazul D7, nu produce niciun conflict, însã este recomandat ca peste D7 sã cânți A minor pentatonic 6 (1,b3,4,5,6) adicã notele A,C,D,E,F#. Asta pentru cã nota F# este terța acordului D7 și sunã mai așezat/rezolvat decât sã cânți G.
StratMan Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Multumesc pt. explicatii. Eu ma intrebam de ce se improvizeaza in gama Amin pentatonic peste progresia respectiva daca e in tonalitatea A si nu in Am. ( avand in vedere ca Am pent are 2 note care nu se gasesc in gama A major: Do si Sol). Dar notele Do si Sol le avem in tonalitatea Am (deci ar fi logic ca peste o progresie in Am sa se improvizeze in Am). Dar cum spunea si Cyfer mai sus.... sfatul meu sincer este sa incerci, ca prima etapa, sa auzi si sa simti blues-ul. teoretizarile, desi necesare, au loc abia dupa aia. no offence.
michel2233 Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 (edited) Salut! Am si eu o mica intrebare. Celebrul 12 bar blues in A (de exemplu ) e mai exact in A minor sau A major? sau treaba e mai complicata? am mai scris despre asta cu multa vreme in urma.... si este vorba de nasterea acelei muzici ce mai tarziu avea sa se numeasca Spirituals, Blues, Jazz, si alte genuri sau subgenuri... soul, funk, rock... Este vorba despre intalnirea a mai multor culturi intr-un spatiu cu numele de America. Este vorba despre intalnirea dintre cultura europeana si cea africana reprezentata la inceputuri de scavii negri folositi la munca de catre coloniile asezate de o parte si de alta a fluviului Mississippi. Anglia si Franta imparteau aceste maluri... si de fiecare parte a fluviului muzica cantata de negri urma sa fie diferita, si asta datorat in mare parte si comportamentului celor doua colonii... Englezii mai duri.. si Francezii mai.. petrecareti asa. Sclavii negri foloseau, ca si in alte culturi, gama cu 5 note... intalnirea lor cu muzica europeana a fost deci dificila. Apoi ritmic, poliritmia... greu de cantonat pentru ei in masura de 4/4 sau 3/4, (vezi cantatul peste bara). Dificultatea lor de a intona acele note noi, se spune, ca a dus la nasterea gamei de blues (terta mica mare..etc). Aparitia metodelor de inregistrare, pe disc, si chiar interdictiile de inceput in privinta celor de culoare de a intra intr-un studio, au dus pesemne la necesitatea notarii cantecelor pentru a putea fi interpretate de muzicieni albi. Partiturile de jazz, blues..nu contin insa si interpretarea specifica. Cert este ca.. teoretic.. se poate invata blues, dar nu si canta cu simt.. daca nu incerci sa intelegi de unde vine libertatea folosirii acelor note din afara gamei, note ce au fost teoretizate in moduri, asa cum moduri avem si noi in Romania, sau cum sunt si in Bulgaria, Turcia, China .. etc .. Asculta mult blues, si celelalte genuri de la 1900, inclusiv din Europa, citeste un pic de istorie a muzicii caci ajuta foarte mult sa intri in atmosfera acelor timpuri, si nu rata teoria caci fara ea o sa-ti foarte greu sa te dezvolti. Bafta! (probabil am fost offtopic.. uneori insa cand ma joc pe un blues.. habar nu am daca am pe acolo un 'A sau Am'... abia dupa ce termin de cantat ma intreb.. 'ok.. deci din ce a fost piesa asta???'... intr-un cuvant... si in completare pentru 'a asculta / a citii / a invata... ' .. CANTA-L! ) Edited September 13, 2009 by michel2233
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now