www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Scale Shapes


Guest Distorsed
 Share

Recommended Posts

Guest Distorsed

Na' Seara, am si eu o intrebare:

 

Este necesar sa cunosc notele din interiorul "shapeurilor" ?, adica am inteles ca este important sa cunosc tonica , deoarece de ea ma folosesc cel mai mult...dar cum ramane cu celelalte note? din cate am inteles de la unii sa ma apuc si sa tocesc formele alea e o metoda destul de ok, dar e foarte mecanic si poate deveni monoton la un moment dat, ca ar putea fi mult mai usor sa mi le fac singur ( ceea ce oarecum am si incercat cu unele ) dar tot nu imi dau seama care ar fi cea mai buna metoda

Link to comment
Share on other sites

Guest Distorsed

Bine, cred ca-i vina mea, n-am fost destul de clar, care ar fi cea mai buna metoda de a invata formele alea cu totu', adica am inteles ca rooturile au o foarte mare importanta, da e important sa stiu fiecare nota din shape?, voi cum ati procedat?, ca poate mi-or intra in cap si mie ceva in afara de pentatonice

Link to comment
Share on other sites

Guest chitaristul_innascut

cel mai bine e sa le combini sarile... si asa le inveti pe toate deodata... (asta fac eu acum) oricum pozitiile trebui sa le inveti k si cum ai invata de pe un tab o melodie ... :)

 

e destul de greu ... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Distorsed

asa deci, pana una alta am invatat pentatonica minora ( si notele ei ) in LA si acuma am adaugat pentatonica majora plus gama majora in DO , la care ma chinui insa de ceva vreme. Am mai incercat sa mi le fac si singur ( vorbesc de majora in DO ) care nu are alteratii si cu ocazia asta invat si notele pe grif, dar le memorez destul de greu.Acu sunt curios ce metode mai folositi, asta cu toate deodata imi pare interesanta, da totodata mai dificila, am sa incerc.

Link to comment
Share on other sites

Guest Asgardh

Incearca sa inveti modurile intai , apoi le aplici la orice gama daca sti unde e tonica, si e mai simplu. Cauta pe net, Chords & Scales for Guitar. e un pdf unde ai toate diagramele si explica cum se formeaza.

Link to comment
Share on other sites

Na' Seara, am si eu o intrebare:

 

Este necesar sa cunosc notele din interiorul "shapeurilor" ?, adica am inteles ca este important sa cunosc tonica , deoarece de ea ma folosesc cel mai mult...dar cum ramane cu celelalte note? din cate am inteles de la unii sa ma apuc si sa tocesc formele alea e o metoda destul de ok, dar e foarte mecanic si poate deveni monoton la un moment dat, ca ar putea fi mult mai usor sa mi le fac singur ( ceea ce oarecum am si incercat cu unele ) dar tot nu imi dau seama care ar fi cea mai buna metoda

Sã toceºti "shapeurile" e cea mai proastã metodã.

Pentru a învãța gamele/modurile pe tot griful, urmeazã urmãtorul plan:

Învațã:

1. teorie: intervale

2. practic: cum aratã intervalele pe grif

3. teorie: ce intervale conțin gamele/modurile

 

Dupã ce ai învãțat astea, începi sã construieºti singur formele modurilor pe grif începând cu mici fracțiuni pe care apoi le pui cap la cap.

Baftã!

Link to comment
Share on other sites

Forma shape-urilor e foarte importanta cel putin la inceput...secretul este sa inveti bine notele de pe intreg fingerboard-ul...astfel vei aseza shape-ul pe un "teren cunoscut" , vei vedea clar si limpede toate notele din el...cea mai eficienta metoda pentru a invata perfect fingerboard-ul am intalnit-o pe site-ul www.shredacademy.com ...intri pe site, si alegi din meniul principal, de sus optiunea Tools...acolo o sa gasesti mai multe programele de downloadatat printre care si ceva de genul Absolute Fingerboard Trainer...dupa vreo 2 sapt sau o luna de lucrat cu programul asta o sa realizezi ca stii PERFECT , fara sa te mai gandesti, toate notele de pe grif...stiind astfel notele, vei vedea implicit toate notele din shape(pattern) , vei vizualiza mai clar intervalele cat si acordurile care se formeaza cu ajutorul gamei respective (ele se formeaza cu ajutorul intervalului de terta, spunand asta mai simplu: iei o nota , de exemplu tonica(dominanta, radacina) sari peste a doua, o iei pe a treia, sari peste a patra , o iei pe a 5-a...astfel in gama do o sa ai : Do Mi Sol (do major), Re Fa La (re minor)...s.a.m.d)...astfel iti construiesti toate acordurile din "cheia" respectiva (the key of C)...asfel cand vei vedea un shape o sa poti improviza mult mai usor pe el pentru ca vei vizualiza atat toate notele din el, cat si acordurile din interiorul lui care apartin tonalitatii respective...

 

Si ar mai fi inca ceva...eu sunt adeptul convins ca cel mai bine e sa inveti un shape odata...e inutil sa stii toate pozitiile si sa nu le poti folosi la nimic, sa nu fii in stare sa faci o improvizatie cat de simpla...invata bine un shape (cauta despre sistemul CAGED pe net...acolo o sa gasesti cele 5 pozitii ..un site unde stiu sigur ca le gasesti ar fi www.justinguitar.com) urmeaza regulile care le gasesti pe site-ul pe care ti l-am propus, pana cand esti capabil sa improvizezi fara probleme doar cu acel shape...o sa descoperi lick-uri care iti plac, o sa te obisnuiesti mai bine cu intervalele si cu improvizatia pe baza unei progresii de acorduri....apoi invata shape-ul 2 la fel de bine si conecteaza cele 2 shape-uri intre ele...o sa vezi ca deja stii sa improvizezi pe aproape jumate de gat (pana la fret-ul 8) fara probleme...apoi shape-ul 3 si le conectezi si tot asa...asta dureaza timp ...nu te astepta sa le inveti peste noapte ...dar dupa cateva luni de studiu zilnic nu o sa iti vina sa crezi cate chestii faine esti in stare sa faci...aloca pentru chestia asta sa zicem o jumate de ora , sau o ora din programul tau zilnic de studiu si peste un an o sa fii alt om....aaa...si inca ceva...uita-te pe youtube la lectia lui Joe Cefalu despre tehnica "Hop Scotch" de legare a gamelor...o sa te ajute foarte mult, dar asta numai dupa ce stii perfect ceea ce ti-am descris mai sus :)Sanatate si numai bine... :)

Link to comment
Share on other sites

Este important sa "inveti" notele. Dar fara sa le tocesti.

Trebuie sa se faca o legatura directa (in subconstient) intre ceea ce auzi, pozitia (pozitiile) notei pe tastatura si numele notei.

Adica mana sa fuga singura acolo unde trebuie sa fie nota pe care o auzi, si independent de asta sa iti sune numele ei (spre exemplu Do#, sau C#)

Dupa aceea treci si la armonie (la fel), acolo trebuie sa stii numele tonicei (root), treapta si forma acordului (eventual pe intervale, gen Vmaj7b9 = dominanta 7 major 9 mic), asta completandu-se cu numele real al notelor (aptitudine pe care ai mostenit-o din perioada de la paragraful anterior)...

 

Adica teoria (oricat de multa) nu este niciodata de prisos ci te ajuta (cum spune si Cyfer).

Bafta.

Link to comment
Share on other sites

Na' Seara, am si eu o intrebare:

 

Este necesar sa cunosc notele din interiorul "shapeurilor" ?, adica am inteles ca este important sa cunosc tonica , deoarece de ea ma folosesc cel mai mult...dar cum ramane cu celelalte note? din cate am inteles de la unii sa ma apuc si sa tocesc formele alea e o metoda destul de ok, dar e foarte mecanic si poate deveni monoton la un moment dat, ca ar putea fi mult mai usor sa mi le fac singur ( ceea ce oarecum am si incercat cu unele ) dar tot nu imi dau seama care ar fi cea mai buna metoda

Conform tot ce sa spus mai deasupra as adauga ceva foarte simplu. raspuns direct la intrebare ta. La fiecare shape fai un efort si visualizaza tonica, 3 si 7 grad. Acesti ar fi cei mai folositi si cei mai importanti in improvisare, in a face acorduri rapide in timp improvisari, etc.. de pilda in multe generi musicale acorduri sunt formate din 2 note (3 si 7 grad, fara tonica) probaza. Numai bine

Link to comment
Share on other sites

mai lasati-o cu modurile cine v-a mai pus in cap si aiureala asta .

 

Am primit si eu 3 DVD cu Gambale explicand modurile , el oricum suna la fel incontinu indiferent ce moduri foloseste .

 

Taina-i alta .

 

Dupa o viata de cantat la un instrument ajungi sa fii "acasa" in doua trei moduri , restul nu ai cum sa le simti .

 

Deocamdata sa te familiarizezi cu ionian dupa acea cu aeolian cu gama pentatonica precum cea de blues in aceste moduri se canta 99% din toata muzica de pe lumea aceasta .restul sunt "interesante si exotice " dar nu le simte mai nimeni .Daca esti mare artist cu renumje mondial ti-se accepta si cate o escapada experimentala mai mult pentru un contrast sau un efect pe care de fapt n-o savureaza doar cativa avizati .

 

Dupa ce poti ! sa canti decent in Ionian ( gama majora ) ai putea sa treci sa studiezi si alte moduri daca simti nevoia .Pana nu esti "acasa" in ionian nu ai cum sa auzi diferentele , totu-i relativ .

 

Trebuie sa cunosti cat mai multe "shape"-uri ,Aopoi sa simti centrul sonor .Acest lucru va veni dupa multe exercitii dar si dupa multe improvizatii si studii de frazare .Trebuie sa canti ( studiezi chiar daca nu vei canta niciodata in public)tot felul de muzica in toate stilurile si genurile ca sa a-ti dezvolti "vocabularul" .

 

"shape"-urile contin toate notele din gama, melodia sau muzica din aceste note se compune.

Sa inveti si arpegiile pe cat mai multe poziti pe fiecare trepta a gamei , ,muzica este "ascunsa" in aceste note to trebuie doar s-o descoperi.

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

mai lasati-o cu modurile cine v-a mai pus in cap si aiureala asta .

 

Am primit si eu 3 DVD cu Gambale explicand modurile , el oricum suna la fel incontinu indiferent ce moduri foloseste .

 

Taina-i alta .

 

Dupa o viata de cantat la un instrument ajungi sa fii "acasa" in doua trei moduri , restul nu ai cum sa le simti .

 

Deocamdata sa te familiarizezi cu ionian dupa acea cu aeolian cu gama pentatonica precum cea de blues in aceste moduri se canta 99% din toata muzica de pe lumea aceasta .restul sunt "interesante si exotice " dar nu le simte mai nimeni .Daca esti mare artist cu renumje mondial ti-se accepta si cate o escapada experimentala mai mult pentru un contrast sau un efect pe care de fapt n-o savureaza doar cativa avizati .

 

Dupa ce poti ! sa canti decent in Ionian ( gama majora ) ai putea sa treci sa studiezi si alte moduri daca simti nevoia .Pana nu esti "acasa" in ionian nu ai cum sa auzi diferentele , totu-i relativ .

 

Trebuie sa cunosti cat mai multe "shape"-uri ,Aopoi sa simti centrul sonor .Acest lucru va veni dupa multe exercitii dar si dupa multe improvizatii si studii de frazare .Trebuie sa canti ( studiezi chiar daca nu vei canta niciodata in public)tot felul de muzica in toate stilurile si genurile ca sa a-ti dezvolti "vocabularul" .

 

"shape"-urile contin toate notele din gama, melodia sau muzica din aceste note se compune.

Sa inveti si arpegiile pe cat mai multe poziti pe fiecare trepta a gamei , ,muzica este "ascunsa" in aceste note to trebuie doar s-o descoperi.

excelent punctat :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Distorsed

Ok, chiar am primit raspunsuri mai detaliate decat ma asteptam, va mutumesc.

Acu, daca veni vorba de intervale, astea cum ar trebui studiate? adica poate vad eu mai superficial ( mai mult ca sigur ) , insa asta am inteles, dupa ce cunosc notele pe tot griful, iau frumos o tonica, ma uit la formula gamei care caut sa o formez, iau o foaie, pun alteratiile unde trebuie si daca e nevoie , si ma duc frumusel pe grif si cam asta ar fi ( cand vine vorba strict de game si intervalele din ele ), insa acu mi-am luat un soft de antrenat urechea si face o chestie de genu : imi da o nota si apoi imi zice " down a major second" si apoi arata nota cu pricina. Intervalele presupun ca astea ar fi, chiar am si un tabel cu ele , dar sigur treaba e mult mai complicata.

Link to comment
Share on other sites

Ok, chiar am primit raspunsuri mai detaliate decat ma asteptam, va mutumesc.

Acu, daca veni vorba de intervale, astea cum ar trebui studiate? adica poate vad eu mai superficial ( mai mult ca sigur ) , insa asta am inteles, dupa ce cunosc notele pe tot griful, iau frumos o tonica, ma uit la formula gamei care caut sa o formez, iau o foaie, pun alteratiile unde trebuie si daca e nevoie , si ma duc frumusel pe grif si cam asta ar fi ( cand vine vorba strict de game si intervalele din ele ), insa acu mi-am luat un soft de antrenat urechea si face o chestie de genu : imi da o nota si apoi imi zice " down a major second" si apoi arata nota cu pricina. Intervalele presupun ca astea ar fi, chiar am si un tabel cu ele , dar sigur treaba e mult mai complicata.

 

Eu am memorat intervalele folosindu-ma de intervalul similar din anumite slagare sau mai bine zis din rifurile ale unor melodii cunoscute.Oricum toata viata vei avea ca si model fragmente , rifuri,rezolvari din muzica pe acre ai auzit-o de a lngul anilor.

 

Asa incet o sa simti instrumentul , in paralel sa incerci sa si fredonezi , sau sa fluieri.O sa observi ca in cazul fluieratului dupa foarte scurt timp poti sa reproduci o melodie .La instrument trebuie sa ajungi la aceiasi performanta," sa simti muzica in varful degetelor' sa simti fretboard-ul , sau claviatura, nu ai voie sa te mai gandesti la ce interval este .Idea esete sa canti , nu doar sa reproduci.

 

Treba cu "teoria" nu-i complicata de loc , este doar logica .Ai doar 12 semitonuri intr-o octava .Relatia dintre tonica si restul semitonurilor nu-i atat de numereoasa . Ia-o incet cu ajutorul "guitarbooks" , exista link-ul ptr acestea aici pe rgc.ro.

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.