www.rgc.ro Web analytics

Jump to content
Guest Baumwolle

Muzicutza

Recommended Posts

Guest lucky

Vo rog mult d-le Petrescu o parere despre Suzuki, incepand cu cele mai ieftine. Care merita banii? mersi mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut !

 

 

 

 

 

Din dorinta de a dezmorti atmosfera ,( pentru-ca toata lumea exerseaza si nu poate vorbi cu muzicuta in gura) , pun o intrebare la care personal nu am gasit inca un raspuns.De ce ,indiferent de cheia in care este acordata diatonica , bend-urile se pot face pe aceleasi gauri , ba chiar si numarul de semitonuri care pot fi atacate este acelasi ?

 

Bendurile normale , la muzicuta sunt rezultatul interactiunii dintre cele doua lamele care impartasesc aceeasi gaura , daca nu ma crezi , ia jos capacele si blocheaza lamela 4 suflat o sa vezi ca nu poti face bend pe gaura 4 tras . Continuand povestea si mergand la tabelul care l-am facut eu cu intervale muzicale http://www.modernbluesharmonica.com/board/board_topic/5560960/466819.htm vei observa ca bendurile care le obtii in fiecare gaura sunt rezultatul direct al diferentei in semitonuri intre lamela tras si lamela suflat . De exemplu Gaura 4 muzicuta in gama Do : 4 suflat obtii nota Do , 4 tras obtii nota Re ..intre cele doua note exista doar un semiton Re bemol , de aici rezulta ca poti face doar un singur bend RE bemol . Daca studiezi gaura 3 observi ca poti obtine mai multe note deoarece diferenta dintre suflat si tras este de mai multe semitonuri.

Ca sa iti raspund direct la intrebare , doarece indiferent de gama in care muzicuta este acordata raportul dintre notele suflate si trase sunt aceleasi , de aceea obtii acelasi numar de benduri , la aceleasesi gauri.

 

Vo rog mult d-le Petrescu o parere despre Suzuki, incepand cu cele mai ieftine. Care merita banii? mersi mult.

Suzuki isi merita bani incepand de la modelul Harpmaster in sus...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest HarmoNic

Sorine , Multumesc! Cred ca am inteles explicatia ta.. Sunetul obtinut prin bending , este rezultanta a doua frecvente de la perechea de lamele vecine (suflat / tras).Regula nu este valabila si la notele despartite doar de un semiton .Probabil ca si over-bendul functioneaza pe acelasi principiu .

Share this post


Link to post
Share on other sites

overbendurile sunt o alta poveste...sunt de fapt benduri ale unei singure lamele , si reglatul muzicutei este foarte pretentios( se preteaza, la astfel de reglaj, muzicutele Hohner , care folosesc lamele mai lungi si mai flexibile, spre deosebire de cele Suzuki sau Bushman , care folosesc lamele mai scurte si mai groase). Cand faci overbend , de exemplu la gaura 6 , desi sufli , nota este obtinuta prin manipularea lamelei de tras , nota obtinuta este lamela tras ridicata un semiton. Muzicuta is a bitch :P , greu de explicat fiindca totul se intampla pe ascuns, in gura , si lucrurile sunt foarte subtile..lamelele sunt fragile si sensibile , daca nu respiri ( am zis respiri , nu suflat) cum trebuie ,vei suna dezacordat .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest lucky

Domnilor, după două luni jumate, am dat comanda pt Golden Melody. Am aşteptat două luni jumate pt că am dorit una în La Bemol şi niciun magazin nu mi-a putut face rost. În sfârşit am renunţat şi am comandat una standard în Do Major. Nu ştiu cât o fi de performantă, mai ales că în Do am mai multe... În alte game aduceau la comanda şi era mai scump. Discosystem au la 100 lei. Sper doar să aibă sunet equal tet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest lucky

lucky sunt curios de ce ai vrut o muzicuta in La bemol .

SORINE- AM VRUT ÎN LA BEMOL PT CÃ AM UN SPECIAL 20 ÎN MI BEMOL ªI MI BEMOL SE POTRIVEªTE CU LA BEMOL. ÎN PLUS, AM O MULÞIME DE MUZICUTE CHINEZEªTI ÎN DO. ÎNCÃ MAI VREAU ACEA ÎN LA BEMOL :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu folosesc La bemol , am chitara acordata mai jos cu un semiton , si cand mai bag cate un blues in E , e de fapt in Eb , si am nevoie de o muzicuta in Ab .

 

Lucky cat despre acordajul Equal temperament , e doar teorie ..ma indoiesc ca sunt multi oameni care pot diferentia +_ 10 centi diferenta , cand vine vorba de o nota...ma refer cu urechea , nu cu un tuner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

În sfârşit am primit Golden Melody în DO major pt că în LA BEMOL nu avea nimeni... Deci... mi se pare mult mai ok decât Special 20 pt că pe notele 7-10 suflu şi trag mult mai uşor spere deosebire de special 20. O fi din cauza Equal Temperate Tuning sau mi se pare mie?? Şi mai uşor izolez notele

Share this post


Link to post
Share on other sites

Florin, muzicutele sunt produse pe banda rulanta , in fabrica in care cel care acordeaza si regleaza lamelele are foarte putin timp pentru fiecare instrument, trebuie sa isi faca norma .Rezultatul fiind ,instrumente care nu sunt foarte consistente din punct de vedere calitativ , acesta este motivul pentru care meseriasi americani , care fac muzicute la comanda ( custom harps) taxeaza de la $60 la $200 pe bucata ,in functie de timpul investit si calitatea dorita. Slefuiesc pieptenele sa fie perfect drept, slefuiesc placile pe care sunt montate lamele , ca sa fie perfect drepte si sa asigure o etansare absoluta intre placi si piaptan...ajusteaza lamelele , acele fante din placi prin care treg lamelele sunt ingustate ,astfel incat spatiul dinte lamela si placa este minim. Rezultatul fiind niste muzicute incredibile, pe care insa daca nu ai control total asupra respiratiei , le distrugi intr-o zi. Orice muzicuta poate fi ajustata , acesti meseriasi americani isi impartasesc din cunostinte pe youtube , daca te intereseaza. Timp sa ai si pasiune...

Cand imi cumpar o muzicuta , o desfac in bucati si o ajustez, asa cum imi place mie, inainte de orice...bineinteles trebuie sa sti ce vrei.

 

Daca vrei muzicute , mai consistente din punct de vedere calitativ, iti recomand muzicutele Suzuki, procesul lor de asamblare e mult mai modern si cu rezultate mult mai bune, plus sunt acordate ET. Desi sunt folositor si fan al muzicutelor Hohner , daca cineva m-ar intreba ce muzicuta sa isi cumpere i-as recomanda Suzuki, sunt sanse mult mai mici sa ai surprize neplacute. Mi-am cumparat Hohner , si daca nu as fi stiut sa le ajustez , as fi putut sa le arunc in gunoi, avea gauri care nici nu sunau..lamelele erau strambe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EU ITI RECOMAND SEYDEL SUNT FOARTE SCUMPE DAR MERITA... EU CANT MUZICA CLASICA, POPULARA, DAR MERGE SI PE GOLDEN MELODY

 

SORINE, ITI RECOMAND SEYDEL DAR CAM SCUMPE... ORICUM ISI MERITA BANII, AU LAMELE INOXIDABILE. EU CANT DOAR POPULARE SI CLASICE, GOSPEL... CE IMI POTI RECOMANDA? UNELE MERG SI PE GOLDEN MELODY DAR CAM PUTINE NOTE... MERSI PT SFATURI :)

 

SORINE, MERSI PT SFATURI... EU TI-AS RECOMANDA SEYDEL IN SPECIAL ANTIQUE SESSION E SUPER DAR F. SCUMP... EU CANT DOAR CLASICE, GOSPEL, POPULARE. CE IMI RECOMANZI? SI PE GOLDEN MELODY MERGE TREABA, DAR CAM PUTINE NOTE

Share this post


Link to post
Share on other sites

EU ITI RECOMAND SEYDEL SUNT FOARTE SCUMPE DAR MERITA... EU CANT MUZICA CLASICA, POPULARA, DAR MERGE SI PE GOLDEN MELODY

 

SORINE, ITI RECOMAND SEYDEL DAR CAM SCUMPE... ORICUM ISI MERITA BANII, AU LAMELE INOXIDABILE. EU CANT DOAR POPULARE SI CLASICE, GOSPEL... CE IMI POTI RECOMANDA? UNELE MERG SI PE GOLDEN MELODY DAR CAM PUTINE NOTE... MERSI PT SFATURI :)

 

SORINE, MERSI PT SFATURI... EU TI-AS RECOMANDA SEYDEL IN SPECIAL ANTIQUE SESSION E SUPER DAR F. SCUMP... EU CANT DOAR CLASICE, GOSPEL, POPULARE. CE IMI RECOMANZI? SI PE GOLDEN MELODY MERGE TREABA, DAR CAM PUTINE NOTE

 

Eu ti-as recomanda sa-ti mai citesti o data posturile inainte sa le dai drumul pe forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest theddm

Va salut pe toti!

Vreau sa va spun in primul rand ca domnul Marcian are mare dreptate in ceea ce priveste respiratul si nu trasul din muzicuta. Mi-am luat o Special 20 si am inceput sa invat incet incet sa cant. Totul a mers destul de ok, am invatat cateva melodii de baza si eram destul de multumit. Pana intr-o zi cand am observat ca gaura 4 draw se auzea cu un semiton mai jos. Credeam ca am "auzenii", dar am facut rost de un tuner si se observa clar ca nu e ceva in regula. Dupa nici o zi, tonul a coborat si mai jos, si mai jos...pana a murit de tot (si asta la doar o luna dupa ce m-am apucat). M-am enervat si mi-am luat o chinezarie la 30 de lei (Swan Blues Power..mai exact) . CU MULT mai dificil sa cand pe aceasta si bendingurile nici nu pot fi facute + ca sunetul este mult mai rau. Si culmea, aceeasi situatie...dupa o luna de zile, gaura 4 draw a murit. Am ramas ingandurat si intr-un final am realizat ca eram prea agresiv si nici nu respiram corect. Am invatat sa ma controlez si totul decurge bine acum, chiar cant mai bine si sunetul este mult mai placut daca de concentrezi putin pe respiratie. Ce vreau sa subliniez e faptul ca ceea ce zice dl. Marcian nu sunt niste fite sau pretentii de profesionisti...sunt adevaruri! Muzicuta nu e chitara, muzicuta nu e pian, muzicuta nu e flaut! Daca ai gasit si tu taburile pe net la Oh Susana si canti tu acolo cumva, ai impresia ca "Frate, sunt cel mai tare, numai eu stiu ce inseamna sa canti", dar te inseli amarnic. Nu vreti sa patiti ce am patit eu :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest HarmoNic

Rog ,o sugestie din partea celor care stiu. Cu ce material pot fi inlocuite cu succes valvele la cromatica ? (avand in vedere ca nu se gaseste folie teflonata , iar comandate la furnizor - Hohner - , au pretul triplu,din cauza transportului)

 

 

Multumesc anticipat !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rog ,o sugestie din partea celor care stiu. Cu ce material pot fi inlocuite cu succes valvele la cromatica ? (avand in vedere ca nu se gaseste folie teflonata , iar comandate la furnizor - Hohner - , au pretul triplu,din cauza transportului)

 

 

Multumesc anticipat !

 

din pacate, dupa aproape 4 ani de teste, nici eu nu am gasit un material care sa substituie cu succes valvele originale de Hohner sau de Seydel...

 

inca mai lucrez la acest aspect... o sa va tin la curent !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rog ,o sugestie din partea celor care stiu. Cu ce material pot fi inlocuite cu succes valvele la cromatica ? (avand in vedere ca nu se gaseste folie teflonata , iar comandate la furnizor - Hohner - , au pretul triplu,din cauza transportului)

 

 

Multumesc anticipat !

 

Ca aspect si ca pipait, materialul supapelor (cel alb) se aseamana cu cel de la banda cu care se infasoara tubulatura de la aerul conditionat. Intamplator am refacut de curand badijonarea si mi-au ramas pe rola cativa metri de banda. Eu nu am incercat, dar daca vrea cineva sa incerce cu ea si e din buc, pot sa-i tai o bucata. As fi incercat insa problema mea e alta. Cu ce se lipeste? Cu super glue ar insemna ca la urmatoarea schimbare sa nu se mai poata dezlipi. Altceva care sa lipeasca suficient de bine pe alama si sa reziste si la umezeala nu stiu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

problema este ca cei de la Hohner au dezvoltat o reteta proprie si extrem de speciala de adeziv, care merge foarte bine cu materialul din care fac ei supapele ! reteta este secreta si pana acum nimeni nu a reusit s-o duplice ! nu e o gluma !!!

 

eu am un tub de adeziv cumparat de la ei acum 3 ani si este exceptional !

 

nu stiu cum se comporta cu alte tipuri de plastic !

 

superglue-ul existent la noi de multe ori dizolva plasticele de anumite tipuri(mai ales foile subtiri) iar pe unele nu le lipeste deloc ! sau nu face priza pe placa de alama !

 

problema este ca si HOHNER si SEYDEL au la supape doua tipuri de folie de plastic !!!!!!!!!!!!!! una mai aspra, care este pe fata care sta pe placa de bronz, celalalta este mai elastica, mai fina, si actioneaza ca un fel de arc ce impinge fasia de sub ea sa stea lipita perfect pe placa de bronz...

 

o sa mai ivestighez si eu anumite materiale... sa vad ce si cum !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mari2005

Am si eu o intrebare pentru cunoscatori. Am o muzicuta si as vrea sa stiu ceva detalii despre ea si daca se poate invata pe ea (eu nu am nici o tangenta cu cantatul la muzicuta). In primul rand are 16 gauri; pe una din fete scrie CHROMATISCHE MUNDHARMONIKA, sub aceasta CHROMONIKA III si dedesubt M.HOHNER ( in capat langa surub este gravat un C); pe cealalta fata sunt 8 cercuri cu diferite embleme in interior, dispuse 4 cercuri intr-o parte si 4 in cealalta, in mijloc fiind 2 maini ce tin un alt cerc cu stea in interior. Am cautat pe diferite situri da acest model nu prea l-am gasit. Gaura 3 si 4 cand suflu scot acelasi sunet, la fel 7 si 8, precum si 11,12. :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am si eu o intrebare pentru cunoscatori. Am o muzicuta si as vrea sa stiu ceva detalii despre ea si daca se poate invata pe ea (eu nu am nici o tangenta cu cantatul la muzicuta). In primul rand are 16 gauri; pe una din fete scrie CHROMATISCHE MUNDHARMONIKA, sub aceasta CHROMONIKA III si dedesubt M.HOHNER ( in capat langa surub este gravat un C); pe cealalta fata sunt 8 cercuri cu diferite embleme in interior, dispuse 4 cercuri intr-o parte si 4 in cealalta, in mijloc fiind 2 maini ce tin un alt cerc cu stea in interior. Am cautat pe diferite situri da acest model nu prea l-am gasit. Gaura 3 si 4 cand suflu scot acelasi sunet, la fel 7 si 8, precum si 11,12. :confused:

 

 

buna. modelul pe care-l ai este un model din categoria superioara produs de cei de la Hohner !

 

este vorba de o MUZICUTA CROMATICA cu 16 gauri si 4 octave cromatice in GAMA C - DO MAJOR !!! C = DO in notatia americana a notelor !!!

 

am spus 4 octave in gama C(do)... asta inseamna ca, avand 16 gauri, pe fiecare grup de 4 gauri se pot obtine cele 8 note ale gamei DO MAJOR(do, re, mi, fa , sol, la , si , do) , tragand si sufland pe rand aerul pe fiecare gaura dupa urmatorul patern: 1^ , 1 , 2^ , 2 , 3^ , 3 , 4 , 4^ !!! semnul (^) = nota suflata !!! paternul respectiv se repeta si pentru intervalul cuprins intre gaurile 5-8 , 9-12 si 13-16 !!!

 

din acest motiv, daca se sufla pe gaurile 4 si 5 se va obtine aceeasi nota de C(do) !!!

 

tot ce am scris mai devreme este valabil daca acea tija laterala cu care este dotata muzicuta, NU ESTE APASATA !!! in cazul in care tija este apasata, notele respective se ridica cu un semiton... de aceea acest tip de muzicuta se mai numeste popular si MUZICUTA CU SCHIMBATOR !

 

modelul pe care-l ai este de buna calitate ! unul dintre cele mai bune modele de la Hohner ! depinde insa in ce stare este al tau !!! daca e nou sau a fost folosit si daca a fost folosit... cat este de uzat sau de murdar !

 

niste poze detaliate si cat mai clare m-ar ajuta sa ma lamuresc !

 

acest model de muzicuta este mai dificil de abordat ata in ceea ce priveste respiratia dar si din punctul de vedere al obtinerii notelor si al gandirii necesare pentru a putea improviza in anumita gama !

 

bafta !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mari2005

Multumesc pentru raspuns. Muzicuta nu este noua. Am demontat-o (la demontat toata lumea se pricepe :D ), am curatat-o si am montat tot la loc. Am suflat si tras de pe toate gaurile (neavand gura formata pentru cantat la muzicuta, am folosit un tub de hartie pentru a fi sigur ca nu suflu pe 2 gauri alaturare ;) ) si sunetele sunt clare , pe unele se aude mai slab , probabil din cauza specialistului (adica eu). Acum, cand am timp (adica nu stresez familia cu scartaiul) "exersez" (mentionez ca un pic de "ureche muzicala" am; demult,demult am cantat la acordeon si nu este o deosebire foarte mare). Multumesc inca odata pentru raspuns.

 

P.S. Eram curios daca muzicuta mea este mai in etate decat mine.

M-am inspirat si din tutoriale... :rolleyes: . Buna treaba!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Claudiu Coman

fac si eu o antrebare la dumneavoastra muzicuta tremolo an gama do major care este la pret de 150 roni Hering melodiosa 48 este buna de ceva ?mentionez ca pana acum am cantat doar pe chinezarii pe HERO chinezeasca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am o camera video şi vreau să fac un tutorial despre Muzicuta mea Hohner Golden Melody dar la o calitate HD 4 minute îmi "înghite" mai mult de 2 Giga şi problema este că Youtube şi fb nu permite un fişier mai mare de 2 Giga. La 480p iese nasol iar HD am pe 720p dar consumă spaţiu uriaş. Vă rog să mă ajutaţi cu să procedez mai bine, pt k 4 minute de filmare e puţin pt o prezentare. Mulţumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

o sa incerc sa scriu un material mai detaliat despre acest subiect ! pentru moment nu am timpul necesar ca sa sintetizez informatiile si sa le scriu intr-o maniera cat mai clara pt. incepatori... fara sa folosesc termeni tehnici profesionali...

 

sper ca intr-o saptamana sa fac asta. tinem aproape

Share this post


Link to post
Share on other sites

CUM SE AMPLIFICA SUNETUL UNEI MUZICUTE ???

 

Dragii mei, pentru ca am tot promis ca voi scrie despre acest aspect, iata ca ma tin de promisiune si sper ca cele scrise aici sa fie suficient de lamuritoare !

 

Inainte de orice trebuie sa se inteleaga foarte clar ca cel mai important aspect, cand vine vorba de cantatul la muzicuta, tine de dezvoltarea unui ton acustic cat mai bun posibil.

 

TONUL este atuul principal al fiecarui muzicutist si nu se poate obtine decat printr-o stapanire cat mai buna(as putea spune PERFECTA !!!) a respiratiei din diafragma !!!

 

Implicit, odata cu stapanirea acestui tip de respiratie, sunetul muzicutei se va amplifica in interiorul custii toracice si va putea fi dozat, modelat si alterat atat prin subtile variatii ale coloanei de aer, cat si cu ajutorul cavitatii bucale, a pozitionarii limbii in interiorul gurii, prin aplicarea tehnicii numite VIBRATO, prin variatii subtile ale causului palmelor(prin tehnicile numite TREMOLO si WAH-WAH)..., etc...

 

Un aspect pe care trebuie sa-l inteleaga orice muzicutist este acesta: ADEVARATUL SUNET ACUSTIC ESTE CEL PE CARE-L AUDE UN ASCULTATOR CARE STA ALATURI DE UN MUZICUTIST IN MOMENTUL IN CARE ACESTA CANTA LA MUZICUTA ! Sunetul pe care-l aude direct de la sursa, fara ca muzicutistul sa beneficieze de ajutorul nici unui sistem de captare si redare a sunetului emanat din corpul lui(cusca toracica + causul palmelor) !!!

 

In momentul in care vorbim de AMPLIFICAREA SUNETULUI UNEI MUZICUTE, trebuie sa avem in vedere 3 aspecte(variante) principale, care tin de modul in care se face captarea sunetului unei muzicute si cum este el redat persoanelor ce fac parte din audienta(publicului) !!!

 

Varianta 1.

 

CAPTAREA DIRECTA A SUNETULUI ACUSTIC !!! aici avem cateva variante:

 

- SITUATIA UNEI INREGISTRARI DE STUDIO

 

- pentru o piesa muzicala, indiferent de genul muzical abordat... In acest caz, in 95% din cazuri, intr-un studio de inregistrari profesional sau cat de cat profesional, se va opta pentru folosirea unui microfon de tip CONDENSER(cu membrana mare), cu patern de captare de tip OMNIDIRECTIONAL, care sa permita captarea optima a sunetului muzicutei de la o distanta de minimum 10-15 centimetri(ideal 20 centimetri !), calculata intre causul palmelor muzicutistului si membrana microfonului.

 

In unele cazuri trebuie luata in calcul si prezenta in fata microfonului a acelui POP FILTER, care de obicei este plasat la cca. 2-5 centimetri in fata microfonului, pentru a impiedica captarea unor urme de respiratie sau a altor sunete nedorite... Un studio profesional va avea in general in dotare un microfon din gama NEUMANN sau AKG(standardele preferate ale industriei), cu preamplificator pe lampi.

 

In unele studiouri se prefera, in cazul captarii muzicutei, solutia microfoanelor de tip RIBBON, considerate mult mai sensibile la multitudinea de nuante din sunetul acustic al muzicutei... Aceste microfoane sunt insa mult mai rare si necesita o cunoastere foarte buna a modului in care pot sa capteze sunetul... in studiourile din USA sunt preferate modelele din gama RCA D sau DX, sau unele clone moderne ale acestora, insa, in ambele variante discutam de microfoane extrem de scumpe !

 

In unele cazuri, extrem de rare, pentru inregistrarea in studio a sunetului muzicutei acustice, unii muzicutisti prefera sa foloseasca un microfon de tip DINAMIC, cu patern de captare UNIDIRECTIONAL sau OMNIDIRECTIONAL de tip HAND HELD(pe care-l tin in causul palmelor). Acest tip de abordare permite in unele cazuri o mai buna modelare a sunetului cu ajutorul causului palmelor si obtinerea unor efecte sonore inedite... Aici optiunile sunt extrem de diverse. Unii muzicutisti folosesc microfoane din gama SHURE(SM 58, BETA 58, SM 57, BETA 57), BEYER-DYNAMIC, SENNHEISER, AKG... IMPORTANT ESTE CA REZULTATUL FINAL SA FIE CEL URMARIT = un sunet de muzicuta bine captat, care sa fie cat mai usor de integrat in mixajul final al unei melodii...

 

 

- SITUATIA UNEI PRESTATII IN CADRUL UNUI CONCERT

 

VARIANTA (A) - captarea sunetului acustic al unei muzicute in mod direct, prin intermediul unui microfon

 

 

- vorbim aici de concertele in care muzicutistul canta intr-o formula de duet sau intr-o formula mai extinsa de trupa ! In general e vorba de o abordare de tip "unplugged" a anumitor genuri muzicale(pop, rock, jazz, country, folk, etc...) sau de formule cu instrumente "electrice", dar in care sunetul muzicutei trebuie sa ramana acustic, cat mai nealterat ! Va dau ca exemplu cazul lui John Mayall, care in concertul sau de la Bucuresti, cu toate ca era acompaniat de o formula de trupa cu tobe, bas electric si chitara electrica, a folosit pentru captarea sunetului de muzicuta acelasi microfon pe care canta si cu vocea(in cazul de fata era vorba de un banal microfon SHURE SM58)... Ceea ce a auzit publicul a fost un sunet de muzicuta acustica, redat direct in sistemul de amplificare al salii.

 

Intr-un asemenea context, IN SPECIAL IN CAZURILE cand pe scena se canta si cu instrumente electrice, muzicutistul foloseste un microfon de tip DINAMIC, cu patern de captare UNIDIRECTIONAL(in foarte rare cazuri unul de tip OMNIDIRECTIONAL), plasat pe un stativ reglat la o inaltime corespunzatoare in asa fel incat sa poata sa-si plaseze causul palmelor in care tine muzicuta exact in fata capsulei microfonului. Muzicutistul poate sa cante cu causul palmelor deschis in fata capsulei microfonului, dar poate alege oricand sa prinda in interiorul causului palmelor si capsula microfonului, pentru a jongla cu diversele nuante de textura si volum ale sunetului pe care-l emana, accentuand anumite elemente tehnice pe care le executa(SHAKE, GLISANDO, TONGUE SLAPPING, TREMOLLO, WAH-WAH, VIBRATO, etc...), pentru a nuanta cat mai mult pasajele solistice sau de acompaniament !

 

In general nu se folosesc in cazul unei prestatii live, in care exista tobe si predominanta de instrumente electrice, microfoane de tip CONDENSER sau RIBBON, pentru ca acestea au tendinta sa capteze si foarte mult din zgomotul rezidual existent pe scena si atunci apare nedorita MICROFONIE(FEEDBACK)... Aceste tipuri de microfoane se folosesc insa in cazurile in care contextul muzical este unul strict de tip "UNPLUGGED" si chiar si in acele cazuri, se procedeaza la o atenta analiza a modului in care aceste microfoane urmeaza sa fie plasate pe scena pentru a evita cat mai mult fenomenul de microfonie sau situatiile in care alte sunete nedorite sa fie captate de microfonul alocat muzicutistului !

 

Fireste ca trebuie sa luam in calcul ca un muzicutist poate sa fie si vocalist in acelasi timp, caz in care va canta cu muzicuta cu acelasi microfon cu care canta si cu vocea. In aceasta situatie reglajele microfonului trebuie sa ofere un compromis cat mai bun intre frecventele specifice vocii umane si cele specifice muzicutei ! Mai exista insa doua variante:

- cea in care muzicutistul nu este si vocalist, caz in care microfonul sau va avea un reglaj de frecvente care sa avantajeze la maximum sunetul muzicutei

- cea in care un muzicutist care este si vocalist, va alege sa foloseasca un microfon separat decat cel pentru voce pentru captarea sunetului acustic al muzicutei sale, caz in care acest microfon va avea un reglaj de frecvente adaptat sunetului specific al muzicutei.

 

 

 

VARIANTA 2.

 

- captarea sunetului acustic al unei muzicute cu un microfon special si trecerea acestui sunet printr-un amplificator. Aceasta varianta poarta denumirea generica de "ELECTRIC HARMONICA" sau "AMPLIFIED HARMONICA" !!!!

 

Aici lucrurile sunt in general destul de simple, dar devin serios mai complicate cand vine vorba de abordarea super profesionala !

 

Practic, sunetul acustic al muzicutei se capteaza cu ajutorul unui microfon si se amplifica cu ajutorul unui banal amplificator de chitara, fiind insa preferate modelele care au si etajul de preamplificare si pe cel de amplificare(etajul final) pe lampi(tuburi electronice)...

 

Ideea aceasta nu este deloc noua ! ea dateaza de pe la inceputul anilor '40, cand, muzicutistii de blues din Chicago au inceput sa foloseasca diverse amplificatoare pe lampi pentru a se face mai usor auziti in galagioasele cluburi de blues din acel oras. Pionierii amplificarii electrice au fost, se pare, SNOOKY PRYOR si JOHN LEE "SONNY BOY" WILLIAMSON. Dupa ei, la foarte scurt timp, au mai abordat metoda si alti muzicutisti legendari cum ar fi: LITTLE WALTER, JUNIOR WELLS, GEORGE "HARMONICA" SMITH, BIG WALTER HORTON sau SONNY BOY WILLIAMSON II(RICE MILLER). Din acel moment, restul e pur si simplu ISTORIE !!!

 

In ce consta lantul de dotari tehnice necesar acestei variante de captare/amplificare/redare a sunetului muzicutei acustice... ?

 

(1) MICROFONUL - pana in ziua de azi, cele mai folosite si apreciate microfoane au fost si raman cele care au elemente de captare de tip CRYSTAL, CERAMIC sau CONTROLLED MAGNETIC/RELUCTANCE ! FOARTE RAR SE FOLOSESC ANUMITE MODELE DE MICROFOANE DE TIP DINAMIC, cu membrana clasica de plastic... !!!!

 

Nu intru aici in detalii tehnice legate de aceste tipuri de elemente de captare, pentru ca ar insemna sa scriu un adevarat roman ! PE INTERNET SE GASESC TONE DE INFORMATII DESPRE ACEST SUBIECT SI DE ACEEA VA RECOMAND TUTUROR SA STUDIATI ARTICOLELE DISPONIBILE !

SINGURA CONDITIE ESTE SA CUNOASTETI CAT DE CAT BINE LIMBA ENGLEZA !!!!

 

Aceste microfoane sunt cunoscute in limbaj popular drept "BULLET TYPE MICROPHONES", pentru ca in 95% din cazuri ele au forma unui cap de glont, desi comparatia cea mai buna este ca au forma unui FAR DE BICICLETA DE TIP VECHI !!!

 

Principalii fabricanti au fost ASTATIC si SHURE, care au lansat, incepand cu anii '40 si pana prin 1995, o serie de microfoane de foarte buna calitate. Din pacate, dupa 1995, nici una dintre companiile amintite nu a mai fabricat elemente de captare sau daca a mai fabricat, acestea nu au mai avut absolut deloc calitatea celor din trecut !!! Iata de ce, in prezent sunt la mare cautare si se vand la preturi uneori astronomice elemente de captare(din cele amintite mai sus) in special din perioada 1954 - 1980 !

 

Caracteristica acestor tipuri de elemente de captare(care le face sa fie atat de apreciate) este urmatoarea: - in momentul in care muzicutistul izoleaza foarte bine in causul palmelor atat muzicuta cat si microfonul, printr-o priza specifica, in asa fel incat sunetul muzicutei sa nu scape prin nici o parte a causului palmelor, pe elementul de captare se exercita o presiune mai mare a sunetului si in acest fel, nivelul semnalul trimis de microfon in amplificator devine mai puternic, iar sunetul redat de amplificator devine foarte usor sau extrem de distorsionat... in limbaj popular se spune ca sunetul este "OVERDRIVEN" ! In functie de cat de mult deschide si inchide muzicutistul causul palmelor, poate sa se joace cu acest sunet si sa creeze tot felul de coloraturi ale sunetului, nuantand mai mult sau mai putin anumite pasaje ale unei parti de acompaniament sau dintr-un solo ! Practic, putem sa vorbim de acelasi lucru pe care-l face un chitarist cand se joaca cu semnalul trimis de chitara sa intr-un amplificator, folosindu-se doar de puterea semnalului dozelor de chitara, de combinatiile dintre ele si de variatiile pe care le obtine deschizand mai mult sau mai putin potentiometrul de volum al chitarei...

 

In general aceste tipuri de microfoane nu erau dotate initial cu potentiometru de volum, dar aceasta optiune a fost din ce in ce mai mult introdusa in productia de serie de anumiti fabricanti(modelele: SHURE GREEN BULLET, HOHNER BLUES BLASTER sau ASTATIC JT30VC) in anii '80, pana atunci ea fiind doar apanajul anumitor constructori particulari(numiti generic "CUSTOMIZERI") !!! In prezent mai mult de 80% diintre muzicutisti prefera modelele cu potentiometru de volum, desi traditionalistii prefera sa nu le faca nici un fel de modificare !

 

(2) SISTEMUL DE TRANSMITERE A SEMNALULUI MICROFONULUI

 

Marea majoritate prefera un cablu audio de calitate, similar cu cel de chitara. Sunt insa multi muzicutisti care prefera(STRICT DOAR IN CONCERTE ! NU SI PENTRU INREGISTRARI DE STUDIO !!!) varianta unui sistem fara fir - WIRELESS - pentru o mai mare mobilitate pe scena. Aici se numara printre altii: SUGAR BLUE, JASON RICCI si cu voia dumneavoastra... MARCIAN PETRESCU...

 

(3) AMPLIFICATORUL

 

Ehhhhh.... aici se complica cu adevarat treburile !!!!

 

VA DAU AICI DOAR CATEVA IDEI DE BAZA !!! PENTRU INFORMATII DETALIATE, CREDETI-MA, INTERNETUL ESTE O SURSA INEPUIZABILA SI FOARTE BINE DOCUMENTATA, PRIN SITE-URILE SAU FORUMURILE SPECIALIZATE !!!!

 

Teoretic, orice amplificator de chitara cu lampi este bun ! IN GENERAL SUNT PREFERATE CELE DE TIP "COMBO"(in care si amplificatorul si difuzorul/difuzoarele sunt inglobate in aceeasi carcasa), desi, in unele cazuri(mai rare !!!) se foloseste varianta CAP + BOXA...

 

In general nu se folosesc amplificatoare cu o putere mai mare de 50 Watti ! In general nu este nevoie, si oricum poate aparea in orice moment fenomenul de MICROFONIE, usor de inteles din moment ce vorbim de prezenta unui microfon care sta plasat in fata difuzoarelor unui amplificator de tip combo...

 

Din acest motiv, cei mai multi muzicutisti obisnuiesc sa modifice configuratia de lampi din partea de preamplificare pentru a putea sa controleze mai usor fenomenul microfoniei in cazul in care ridica volumul general al unui amplificator... mai pe romaneste "DACA TREBUIE SA CANTE MAI TARE" !!!

 

AICI TOTUL TINE DE GENUL MUZICAL ABORDAT, DE CAT DE TARE CANTA TRUPA DE ACOMPANIAMENT SI DE CAT DE BINE STIE FIECARE INSTRUMENTIST SA-SI DOZEZE SUNETUL PE SCENA !

 

In general, se folosesc amplificatoare de tip combo cu puteri intre 10-30 Watti ! Modelele folosite initial de primii muzicutisti erau produse de firme ca MASCO, SUPRO, VALCO, sau unele modele lansate in anii '50 de Gibson sau Fender.

 

Unul dintre cele mai folosite si indragite modele a fost si ramane FENDER BASSMAN COMBO, cu variantele sale '57 sau '59 ! fie variantele originale(extrem de scumpe si greu de gasit in stare buna in prezent !) sau variantele aparute la finele anilor '80 sau in a doua jumatate a anilor '90 ! In general acestea au o putere intre 40-50 watti si o configuratie cu 4 difuzoare de 10" !

 

Oricum, TREBUIE RETINUT UN ASPECT FOARTE IMPORTANT - MUZICUTISTUL ESTE SINGURUL CARE POATE SA DECIDA CE MODEL ESTE CEL MAI BUN PENTRU MANIERA SA DE A CANTA SI PENTRU SUNETUL PE CARE DORESTE SA-L OBTINA IN FINAL !!!!

 

de exemplu... prietenul meu SUGAR BLUE foloseste de peste 30 de ani un combo MESA BOOGIE model MARK II ! Canta si pe alte amplificatoare cand nu are de ales, dar acest model ramane preferatul lui si cu el se simte cel mai bine pe scena ! STIU FOARTE BINE CE SPUN, PENTRU CA DOAR PE ACEST MODEL A CANTAT ori de cate ori A VENIT IN ROMANIA !!!

 

FOARTE IMPORTANT !!! Incepand cu mijlocul anilor '90, in special in USA, s-au dezvoltat din ce in ce mai mult cercetarile pentru AMPLIFICATOARE SPECIAL DEDICATE MUZICUTEI !!! Au aparut o categorie de muzicutist cu serioase cunostiinte de electronica, care au fost la inceput doar modificatori(CUSTOMIZERI) ai unor modele de amplificatoare deja existente pe piata, in scopul inbunatatirii lor pentru sunetul specific al muzicutei, pentru ca in final, unii dintre ei sa dezvolte modele personale, unice pe piata !

 

Primul mare fabricant a fost GARY ONOFRIO(cunoscut pe piata drept SONNY Jr.), care a lansat marca SONNY Jr. undeva pe la mijlocul anilor '90(1994 dupa sursele oficiale)... Personal folosesc amplificatoare produse de el si va rog sa ma credeti ca sunt absolut fenomenale ! Pana cand s-a retras din activitatea de constructor, in urma cu doi ani(2011), Gary Onofrio a fost liderul mondial in domeniul amplificatoarelor de muzicuta. Pot sa va spun fara sa exagerez ca amplificatoarele lui sunt exceptional construite(cu o atentie fenomenala la calitatea pieselor folosite si la detaliile de montaj si design), solide ca un tanc, perfect echilibrate pentru sunetul muzicutei. Din ce am citit(din foarte multe surse extrem de credibile) nici un model fabricat de el NU A AVUT NICI UN FEL DE PROBLEMA TEHNICA daca a fost folosit in parametrii corespunzatori(mentionati in cartea tehnica) si nu a suferit din cauze externe(socuri mecanice, electrice, sau interventii neautorizate in circuitul electronic) !!! Pana acum exista in circulatie si sunt perfect functionale(!!!) peste 1400 de amplificatoare marca SONNY Jr. , construite intre 1994-2011(17 ani !). Pretul lor era(si este chiar si la second hand) intre 1500-1900 USD !

 

In paralel cu Gary Onofrio, dar fara sa atinga niciodata(din pacate) productia sa, s-a lansat pe piata JOHN KINDER, care a construit un amplificator legendar numit HARP KING ! Este vorba de un model pe care l-a construit in colaborare cu legendarul muzicutist californian ROD PIAZZA, fiind practic rezultatul unui proces de experimentari in proiectare care a durat cca. 10 ani !!! Rezultatul este insa absolut fabulos ! Ma bazez cand spun asta pe ceea ce mi-a povestit prietenul meu RICK ESTRIN, un alt muzicutist de mare talent, care are doua exemplare in colectie, dar pe care nu le poate cara dupa el in turneele din afara SUA, iar in unele cazuri nici pe teritoriul USA(decat daca se deplaseaza cu un microbuz mai spatios)...

 

Motivul este extrem de simplu ! JOHN KINDER a construit modelul HARP KING in doua variante cu puteri si configuratii diferite ! Ambele sunt de tip combo, dar una dintre ele are o putere de 70 de watti, 4 difuzoare de 10" si cantareste vreo 40 de kg, iar cealalta varianta are o putere de 100 de watti, 6 difuzoare de 10" si cca. 60 de kg greutate ! Pretul direct la fabricant era intre 1900-2400 USD ! din pacate nu se mai fabrica !

 

Pana in prezent sunt singurele modele de amplificatoare pentru muzicuta cu o asemenea putere, iar ceea ce le face cu adevarat ABSOLUT UNICE este un circuit electronic special, integrat extrem de inteligent direct in schema electronica a amplificatorului si care are rolul de ANTI FEEDBACK ! Ulterior, John Kinder a lansat acest circuit sub forma unui dispozitiv separat, numit KINDER ANTIFEEDBACK "AFB+", dedicat PENTRU A FI FOLOSIT IN COMBINATIE STRICT DOAR CU AMPLIFICATOARE PE LAMPI ! Stiu foarte clar despre ce vorbesc, pentru ca posed un semenea dispozitiv si este intr-adevar extrem de eficient ! Pretul era de cca. 370 USD + taxe de transport !

 

Dupa cum cred ca ati remarcat, piata acestor amplificatoare speciale pentru muzicuta este rezervata in proportie covarsitoare strict PROFESIONISTILOR !

 

Daca cele doua marci de amplificatoare amintite mai sus nu mai sunt in prezent fabricate, ele mai pot fi gasite accidental la vanzare(in 100% din cazuri sunt vandute din lipsa de bani, nu pentru ca nu ar mai fi bune !!!) pe Ebay sau pe site-uri/forumuri dedicate muzicutistilor, la preturi intre 1500-2500 USD in cazul modelelor de Sonny Jr.(fabricate in numar mai mare de-a lungul anilor), mergand pana la preturi de 3000/4000-8000 USD in cazul modelelor HARP KING(care APAR INSA EXTREM DE RAR LA VANZARE OFICIALA ! se vand in general direct in cercul profesionistilor) !!!

 

Pe piata au mai aparut insa in ultimii 10 ani si alti fabricanti care fac modele foarte bune(daca este sa judecam dupa recenziile existente pe internet). Aici trebuiesc amintiti: METEOR, HARP GEAR, WEEZO, MARBLE, etc... PENTRU MAI MULTE DETALII, CERCETATI SURSELE EXISTENTE PE INTERNET !

 

Ca o regula generala !!! SEMNALUL ACESTOR AMPLIFICATOARE DE MUZICUTA SE CAPTEAZA ULTERIOR PRIN INTERMEDIUL UNUI MICROFON PLASAT IN FATA UNUIA DINTRE DIFUZOARE SI ESTE TRIMIS IN SISTEMUL DE SONORIZARE AL SALII DE CONCERTE PRIN INTERMEDIUL UNUI MIXER DE SUNET !!!!

 

 

Varianta 3.

 

- Captarea muzicutei cu microfon trecut direct printr-un lant de efecte electronice - generic denumita "ELECTRONIC PROCESSED HARMONICA SOUND"

 

Aceasta abordare este relativ noua, dupa unele surse aparand undeva in a doua jumatate a anilor '90 !

 

Practic lantul de dotari tehnice include:

 

- microfonul - in cele mai multe cazuri se foloseste un model DINAMIC, in general se prefera un model de microfon de voce de buna calitate(aici preferintele sunt extrem de diverse !!! deci nu intru in detalii), care poate sa fie dotat cu cablu sau cu sistem WIRELESS !

 

- semnalul microfonului este trimis intr-un lant de efecte electronice, format in general din cunoscutele si popularele pedale de chitara... Aici IMAGINATIA FIECARUI MUZICUTIST ESTE CEA CARE DICTEAZA CE TIP DE EFECTE FOLOSESTE ! In general se folosesc: DELAY, REVERB, OCTAVER, PITCH SHIFTER, CHORUS, TREMOLO, DISTORS si/sau OVERDRIVE, COMPRESOR, sub forma unor pedale SEPARATE PENTRU FIECARE TIP DE EFECT IN PARTE. In unele situatii se mai foloseste si o pedala de WAH-WAH !

 

Anumiti muzicutisti opteaza insa pentru pedalele de tip MULTIEFECT, care inglobeaza toate sau o parte din efectele amintite anterior, plus o serie de simulatoare de amplificatoare si boxe... Unele dintre cele mai apreciate modele de multiefect sunt cele din seria "RP", fabricate de firma DIGITECH ! RICHARD HUNTER este unul dintre pionierii utilizarii si un asiduu promotor al acestor multiefecte, dezvoltand in timp o serie de preseturi special dedicate muzicutistilor !

 

Intre 2003-2007 am utilizat si eu in studio, dar mai ales in concerte, modelul "DIGITECH RP7 VALVE", dar trebuie sa mentionez ca in acea perioada nu beneficiam de un amplificator special de muzicuta ! Am renuntat la acest multiefect in momentul in care am incepput sa utilizez amplificatoarele MESA BOOGIE !

 

DUPA CUM AM MAI SPUS IN CURSUL ACESTUI MATERIAL, DEPINDE DE IMAGINATIA SI GUSTUL FIECARUI MUZICUTIST CE TIP DE EFECTE FOLOSESTE, DACA FOLOSESTE, si mai ales de la ce firme de pe piata ! MENTIONAREA ANUMITOR FABRICANTI AM FACUT-O STRICT UNDE M-AM PUTUT BAZA PE EXPERIENTA PERSONALA SAU PE BAZA UNOR OBSERVATII SI INFORMATII OBTINUTE DIRECT DE LA ALTI MUZICUTISTI PROFESIONISTI !

 

- DE CELE MAI MULTE ORI, semnalul procesat al muzicutei este trimis ulterior DIRECT IN SISTEMUL DE AMPLIFICARE AL SALII DE CONCERTE, prin intermediul unui mixer de de sunet !

 

Muzicutistul, poate sa opteze pentru doua variante diferite prin care sa auda(sa monitorizeze) sunetul pe care l-a obtinut prin procesarea sunetului...

 

- foloseste un monitor de control aflat in fata lui pe scena, similar cu cel folosit de un solist vocal, caz in care va auzi in monitor exact acelasi sunet pe care-l aude si publicul in sistemul principal de sonorizare al salii. La fel de bine poate sa opteze pentru un sistem de monitorizare sub forma de casti(IN EAR MONITORING).

 

- trimite semnalul procesat mai intai intr-un amplificator de tip combo, aflat in spatele lui pe scena(caruia-i regleaza volumul mai tare sau mai incet in functie de situatie), semnalul de la acest amplificator SE CAPTEAZA ULTERIOR PRIN INTERMEDIUL UNUI MICROFON PLASAT IN FATA UNUIA DINTRE DIFUZOARE SI ESTE TRIMIS IN SISTEMUL DE SONORIZARE AL SALII DE CONCERTE PRIN INTERMEDIUL UNUI MIXER DE SUNET !!!!

 

In cazul folosirii unui amplificator pentru controlul de scena al sunetului procesat, in general se opteaza pentru un model pe TRANSZISTORI(foarte rar se folosesc modele pe lampi !) care sa aiba un sunet cat mai curat posibil si la volum mai mare si care sa nu mai "coloreze" absolut deloc sunetul deja trecut prin efectele folosite. Un exemplu in acest sens este muzicutistul de blues BILLY BRANCH, care foloseste APROAPE EXCLUSIV urmatoarea combinatie: microfon ELECTRO VOICE - CABLU - efecte de tip CHORUS + DELAY + OCTAVER(in diverse combinatii) - semnalul trimis ulterior intr-un amplificator pe tranzistori marca PEAVEY(un model cu sunet puternic si foarte curat, dedicat initial amplificarii instrumentelor cu claviaturi) ! Cu totul si cu totul ocazional foloseste in loc de clablu la microfon un sistem wireless !

 

 

Dragi prieteni... cam astea-s DETALIILE DE BAZA despre ce inseamna amplificarea sunetului unei muzicute...

 

FIRESTE CA PUTEAM SA SCRIU UN MATERIAL MULT MAI BOGAT IN DETALII... NU AM VRUT INSA SA INTRU IN TERMENI EXTREM DE TEHNICI SI ADRESATI IN SPECIAL PROFESIONISTILOR !

 

cred insa ca aspectele atinse sunt suficient de lamuritoare pentru marea majoritate dintre voi si sper ca le-am detaliat in cuvinte cat mai usor de inteles pentru cei care sunt la inceput si nu stapanesc limbajul si bagajul tehnic al unui profesionist.

 

Va urez lectura placuta si NU UITATI(!!!) CA MULTE ALTE DETALII SUNT DISPONIBILE PE INTERNET ! Rabdare sa aveti sa le studiati si mai ales suficiente cunostiinte de limba engleza(mai bine zis de ENGLEZA TEHNICA !), pentru ca din pacate pentru unii(NU VREAU SA JIGNESC PE NIMENI, dar realitatea e ca multi nu cunosc engleza atat de bine !!!), cele mai serioase surse de informatii sunt doar in limba engleza !

 

Va multumesc pentru atentie si sper sa apreciati efortul depus pentru a redacta acest material !

 

Cei care doresc sa patrunda cu adevarat in tainele cantatului amplificat la muzicuta, pot sa ma contacteze pentru lectii private !

 

DOAR DACA SUNTETI DIN BUCURESTI !!! NU DAU CONSULTATII SI LECTII PRIN TELEFON sau EMAIL !!!

 

Toate cele bune ! Respectele mele !

 

Cu prietenie, Marcian Petrescu - muzicutist profesionist(liderul formatiei de Harmonica-Blues "TRENUL DE NOAPTE")

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.