www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

tocmai ce mi-am cumparat o chitara acustica si este prima oara cand ma confrunt cu acest fenomen.

pe scurt, in limbajul unui profan, notele ce rezoneaza la o anumita frecventa se ineaca oarecum, nu suna ca si celelalte note, au acel "boooo" dupa care nota se atenueaza mai rapid, neavand acelasi sustain ca si celelalte note.

 

din ce am citit este un fenomen intalnit cam la orice chitara acustica, clasica sau vioara, indiferent de producator si categoria de pret...cand se intampla sa gasesti o chitara acustica/clasica sau vioara fara aceste wolfnotes este mai mult o intamplare, un noroc. cel putin asta am citit si cu asta imi "alin eu suferinta".

 

cauzele sunt multiple, de la schimbari de temperatura, umiditate, la subtierea lacului, craparea acestuia etc....inteleg ca orice modificari la top-ului chitarii, fie cresterea fie scaderea in masa fac ca acest fenomen sa apara sau sa "dispara".

 

in general nota sau notele afectate sunt F#, G, cateodata C, de multe ori doar pe o coarda, de multe ori E sau A.

teoretic fenomenul e eliminat in momentul in care "nota" la care se intampla se afla undeva intre notele de mai sus, si atunci nu e sesizabil. exista tot felul de tehnici, probabil nu cunoscute de oricine si nu la indemana oricui de "combatere"

 

din ce inteleg apre des la instrumente vintage, dar totodata se amelioreaza pe masura ce instrumentul este cantat...

 

anyway, cu scuzele de rigoare vizavi de exprimarea de profan, as vrea sa stiu de la cei cu experienta ce masuri de "combatere" ar fi, cel putin accesibile omului de rand. totodata as vrea sa stiu daca cineva detine o jucarie peste care am dat in cautarea de informatii despre acest fenomen, si anume:

 

http://tonerite.com/ si

http://www.stewmac.c...&xst=3&xsr=8592 ,

 

care din cate inteleg "pune la lucru instrumentul", prin provocarea de vibratie la o frecventa determinata, pt combaterea fenomenului wolf note si aducerea la viata a instrumentului necantat...

 

chitara in cauza este un washburn all solid wood. interesant e ca ovationul ce il am la vanzare nu e afectata de fenomenul asta, cel putin nu sesizabil...poate o fi avand legatura cu forma rotunjita a spatelui, desi la multe ovation am intalnit wolf notes...

Edited by barbarossa
Posted (edited)

Instrumentele de proasta calitate au acesasta insusire fantastica .

 

Si la alte scule de producere /redare apar aceste probleme boxele ( incintele acustice ...nu cabinetele medicale ) prost calculate , difurile proaste ...si altele au REZONANTE ,..nedorite in banda de frecventa redata/produsa.

 

Scule proaste = banda frecventelor genertate sau reproduse nu este liniara .

 

Un instrument bun are echilibrat sunetul pe toata cuprinderea "tastaturii".

Un instrument ce doar "look like" a instrument suna cum poate ,nu-i facut pentru cantat ci doar ptr zdranganit .

 

Am pus undeva link cu cartea despre proiectarea unei viori .In acea carte este descris cum se proiecteaza un instrument ce sa aiba banda audio a sunetelor generate uniforma ,egala, balansata ...

 

Nu degeaba exista chitare la 30$ si exista chitare cu pretul de 5000$ .

Cea mai mare diferenta este in uniformitatea /liniaritatea banzii de frecvente reproduse pe langa playabilitate , timbru balansat , ton puternic ...etc etc.

Edited by karpi
Posted (edited)

eu din ce am citit e destul de comun la orice chitari acustice de la 1$ la +30000$. nature of the beast inteleg. mai ales la viori. si mai ales la chitari solid wood. intalnesti si la un behringer si la un martin din 1900 toamna... s-ar spune ca prin folosire intensa se mai poate atenua sau se poate modifica in sensul ca trece la alte frecvente, intre, decat cele la care vibreaza nota respectiva...sau poate sa apara peste noapte la un instrument care nu avea asa ceva. nu prea tine nici de corzi. deci cam asa vine de la mama lui lemnul, doar ca exceptie/noroc nu vine asa. normal ca are legatura cu tastele, cu bridge-ul etc, dar in situatia data nu exista probleme de genul asta.

Edited by barbarossa
Posted (edited)

Din cate stiu wolf note este un fenomen nedorit caracteristic viorilor si tine de setup necorespunzator (mai ales de modelarea si "acordarea" calusului).

Este un fenoment de rezonanta care genereaza o frecventa armonica foarte apropiata de cea utila ducand la un sunet asemanator cu "urletul ragusit al lupului".

Se intampla la toate instrumentele (viori) indiferent de calitate. Pentru evitare se reface setupul se schimba pozitionarea calusului si/sau dimensiunile sale, si a pop-ului. Procedeele cauta sa scoata frecventa de rezonanta in afara ariei utilizabile. (Spre exemplu - un calus bine pus la punct are rezonanta in jurul a 3 Khz; prin micsorarea masei acestuia in anumite zone se obtine o transmitere mai buna a sunetului, reducandu-se inertia mecanica a acestuia dar se coboara in acelasi timp frecventa de rezonanta si se mareste riscul de wolf-note).

Fenomenul nu are nici o legatura cu faptul ca un instrument este necantat o perioada mai lunga de timp, si nici nu dispare de la sine dupa ce se canta o alta perioada de timp.

Facand analogie cred ca doar la chitarele acustice cu cordar si bridge mobil se poate intampla acest fenomen si eventual la cele electrice cu tremolo.

La celelalte sunt probabil vibratii parazite care rezoneaza la anumite frecvente si care isi au originea in:

- taste slabe

- componente dezlipite

- mecanisme defecte

- pick-guard dezlipit

- corzi vechi / uzate

 

La acusticele mele nu am sesizat pana acum fenomenul.

Edited by dgeekoo
  • Like 2
Posted

chitara are corzi noi, am setat-o cat am putut de bine, dar va pleca la eugen pentru un set-up mai serios. interesant este ca bridge-ul cu care a venit nu are facute santurile pt corzi...chitara suna foarte bine pe celelalte note, nu stiu daca se poate vorbi de calitate proasta a lemnului...wolf note este doar pe F# la tasta 9 pe coarda A, nu si pe alte corzi

Posted

acelasi fenomen se intalneste si la chiarele electrice destul de frecvent sub numele de dead spot. eu am intalnit acest fenomen atat la stratocastere cat si chitare cu gatul lipit. cea mai mare surpriza a fost un PRS mira care avea aceasta problema. undeva citeam ca PRS a avut probleme mari cu acest fenomen pana in momentul in care au modificat neck joint/ul marind suprafata ce contact a gatului cu corpul. sunt foarte putine chitare la care nu intalnesti deloc dead spot-uri(mai mult sau mai putin prezente).

Posted

http://www.ehow.com/how_12055254_adjust-dead-spots-guitars-neck.html

http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_fix_dead_spots_on_a_guitar

http://guitarless.com/2010/12/kill-that-dead-spot-2/

http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/296004-american-series-telecaster-neck-dead-spot.html

 

unul zice asa

 

Anyway, in my experience of owning dozens of guitars over 40+ years, every guitar ever made (of wood that is, the only kind I've ever tried) has a dead spot or area somewhere. $50 or $5,000, doesn't matter. Pianos too. Probably all string instruments. Can't be avoided. This has been studied by experts and can be researched. Helmholtz, etc. Due to frequency issues, not crummy construction.

 

The "Fat Finger" that goes on the headstock might shift the dead spot to A or B, or maybe "cool it out" where it's less noticeable. For as little as it costs, it might be worth trying.

Posted

Fun fact, biroul, mai exact sertarul biroului meu are si el un punct de rezonanta stranie, pare a fi foarte sensibil la tot ce inseamna 440-439Hz si multipli de la (fie supraoctave sau suboctave).

 

Similar, am un strat care rezoneaza in re diez (mi bemol - pe acolo) cand il ciocanesc... si corpul si neck-ul sunt aproape la unison. Observ ca un re diez dat, pe coarda la (fara vibrato and stuff) se inchide (trece in sub-armonice.. sub octave. .n-am idee cum sa-i zic) mai repede decat alte note date.

 

Ciudat :) ... poate nu e bug, o fi feature :D

 

Era un device, care am uitat cum se numeste.. care se monta pe bridge-ul la acustica si transmitea o anumita vibratie... trebuia tinut vreo 48 de ore pornit, si cica dupa ceva timp iti suna chitara la volum mai mare, si iti balansa frecventele mult mai bine... imi scapa acum...

  • Like 1
Posted (edited)

Teoretic vorbind la electrice (solid body) vorbim de "dead spot" sau "dead note". Orice rezonanta se comporta ca un absorbant de energie din energia de oscilatie a corzilor, de aceea ideal ar fi ca tot sistemul sa fie perfect rigid. Insa atunci sunetul n-ar mai avea nici o personalitate sau caracter ci ar fi doar o rezultanta a tipului (dimensiuni, material) corzilor si dozelor (constructie, sensibilitate, caracteristica in frecventa). Culoarea specifica si "caracterul" tonului diferit pentru chitare individuale (chiar daca sunt de acelasi tip) vine de la diferentele de densitate si rigiditate care se traduc prin diferente de puncte de rezonanta, dar in general rezonanta nu este dorita.

La instrumentele cu cutie de rezonanta sunetul este radiat prin vibratia corpului (cutiei) si atunci situatie este inversa.

Problema cu wolf note totusi este specifica instrumentelor cu arcus, pentru ca acolo nu este vorba de sustain (oscilatia este intretinuta constant cu ajutorul frecarii intre arcus si coarda), ca rezultat al frecventelor rezonante (si armonicelor acestora) parazite (nedorite). Ideal cutia de rezonanta ar trebui sa aiba o oscilatie cat mai puternica pentru a produce un volum cat mai bun si un raspuns in frecventa cat mai omogen si liniar, ceea ce in practica este probabil imposibil chiar folosind materiale compozite si forme geometrice ciudate.

 

Rezultatul final este un compromis bazat pe experienta.

Edited by dgeekoo
  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.